PDA

View Full Version : مشكلة فى تنزيل الوندوز

The_Lonley_Wolf
12-03-2006, 04:26 PM
فرمتت الدرايف الغير اساسى اللى هو D لان جهازى يحتوى على نظامين تشغل الوندوز 98 على الC و الاكس بى على الD

المهم فرمتت الدى و استعديت انى انزل الوندوز اكس بى عن طريق النورتون جوست
فانا استخدمت برنامج النورتون جوست للاحتفاظ بنسخة احتياطية من نظامى
المشكلة هى انه كلما وصل التحميل الى تقريبا 75% فى النورتون جوست توقف الكمبيوتر و ظلت لمبة الهارد الحمرة منورة و تجمد الوضع على ماهو عليه

انا قلت نسخة الجوست فها حاجة فرحت مفرمت من الدوس الدى تانى و جبت نسخة اكس بى عادية عشان استب بالطريقة العادية لاجد ان فى الكشف على الهارد الذى يسبق تنزيل الوندوز يخبرنى ان هناك فايل يدعى registery.exe مش عاوز ينزل عالهارد و انى اذا ضغطت skip لن يتسبب هذا فى اداء جيد للوندوز

عملت جميع انواع الScan و لم اجد bad sectors

المشكلة ان هذا حدث لى فى الكمبيوتر القديم من 6 سنيين تقريبا بس مش فاكر المشكلة أتحلت ازاى

ياريت لو حد قابلته المشكلة دى يبقى يقللى الحل ايه

أوريجانوس
14-03-2006, 09:49 AM
هناك عدّة إحتمالات أهمها أن الـCD Drive نفسه يحتاج تنظيفاً..

هناك حل سريع لطالما نظام 98 مازال يعمل..

- حمل الجهاز بال98 عادي..
- قم بعمل نسخ لأسطوانة الXP على الهارد ديسك نفسه (لو هناك مشاكل في الأسطوانة أو المشغّل فستطهر هنا)
- قم بثبيت الXP من النسخة على الهارد ديسك، قم بالتثبيت وأنت داخل ال98 نفسها بالنقر المزدوج على setup.exe الخاص بالXP
- في الخيارات، إختر Clean installation وليس upgrade لتظل الويندوز98 كما هي.

تابع بقية عملية التثبيت كالمعتاد بدون إختلافات..

إحترامي..

The_Lonley_Wolf
23-03-2006, 03:45 PM
شكرا أخى اوريجانوس على اهتمامك بالمساعدة و لكنى لم استخدم نسخة من سى دى فهى كانت نسخة مخزنة عالهارد دسك

و لكن بعد أسبوع من الهم و الغم توصلت لسبب المشكلة الحمدلله و حللتها و أتحداك ان تتوقع ان هذه المشكلة كانت بسبب داتا كيبل فى الكمبيوتر

كابل داتا هو كان سبب هذه المشكلة

شكرا مرة اخرى على أهتمامك

رسول الله
23-03-2006, 04:18 PM
10(): بص يا ذئب انا أنصحك ما تستعملشي الكابلات الأورجنال اللي جاية مع المازر ارميها في الزبالة فيه كابل شلد حلو وظيف و ابن حلال ومش غالي تقريبا من 12 - 15 جنيه بس ميه ميه ركبه وها تلاقي الجهاز بتاعك صاروخ و ابقي ادعي لي

The_Lonley_Wolf
23-03-2006, 07:03 PM
شكرا يارسول الله على النصيحة الجميلة دى

ده اللى انا ناوى اعمله بس الكمبيوتر بيحتاج كام كابل داتا من جوا؟؟ علما بانى بحتاج كابل زيادة لتوصيل الهاردات السلييف ؟ معلش اخوك ضعيف فى الهاردوير

و بالمرة كمان بما ان الصيف داخل هاغير المراوح بالمرة

ماتعرفش طريقة حلوة لتنضيف الكمبيوتر من التراب؟؟ لاحسن الكمبيوتر من جوا منظره بيفكرنى بمنظر الصحراء الغربية

موسي الأسود
24-03-2006, 05:33 AM
ماتعرفش طريقة حلوة لتنضيف الكمبيوتر من التراب؟؟ لاحسن الكمبيوتر من جوا منظره بيفكرنى بمنظر الصحراء الغربية

هناك ثلاثة طرق لتنظيف الـ CASE من الداخل : -
1- ان تشتري بلاور يتراواح ثمنه من 60 : 100 جنيه مصري و يكون تحت امرك في اي وقت تنظف به اي أجهزة عندك كالتلفزيون و خلافة بالاضافة الي تنظيف الاماكن البعيدة عن المكنسة . (sml9)
2- ان تحضر منفاخ دراجة و تنفخ في الكيسة وتقول بابا اوبح كما قال عادل امام . (BAY:)
3- الطريقة الثالثة انك تنفخ فيه ببقك بس احذر الرزاز . (BAY:)
(hrt: (hrt: (hrt:
و انصحك استعمل المكنسة

رسول الله
24-03-2006, 11:24 AM
(sml22) (sml22) (sml22)
لأ يا موسي الاسود في طريقة رابعة لما يلاقي الكيسة كلها تراب وصوت الفانات عالي يفك الكابلات ويرمي الكيس في الزبالة (sml3)

The_Lonley_Wolf
03-05-2006, 04:57 PM
بص يا ذئب انا أنصحك ما تستعملشي الكابلات الأورجنال اللي جاية مع المازر ارميها في الزبالة فيه كابل شلد حلو وظيف و ابن حلال ومش غالي تقريبا من 12 - 15 جنيه بس ميه ميه ركبه وها تلاقي الجهاز بتاعك صاروخ و ابقي ادعي لي

شكرا ياعم رسول الله نصيحتك فعلا فادتنى كتير و جبت الكابلات دى اول امبارح ب25 جنيه
أبقى خلينا نشوفك ياعم

bessam
03-06-2006, 08:29 AM
(dig:{ المشكلة بتاع تسطيب الويندوز دي كانت عندي قبل كده
بس وبكل بساطة المشكلة في النسخة المحفوظة عندك علي الجهاز القديمة اللي انتي عاملها
تكون تلفت أو فيها مشاكل
ولازم تنزل ويندوز جديد وبعدين تحفظة كامل علي الجوست .
وسلاااااااااااااااام [/QUOTE][/COLOR][/I][/B][/B][/I]