PDA

View Full Version : هل تقبل بتعذيب الاسرى المسلمين فى السجون الاميركية؟

The_Lonley_Wolf
25-03-2006, 07:16 PM
فى برنامج 60 دقيقة على قناة الMBC4 جابوا حاجات عن موضوع تعذيب الاسرى فى السجون الامريكية
واضح ان فى حالات تعذيب شئنا او ابينا اتفقنا او لم نتفق
الكثير من الاسرى المسلمين ماتوا فى زنازينهم و جابوا تقارير طبية تثبت الكلام ده
واضح من وجود سجن المعتقلين خارج الحدود الاميركية (جوانتانامو - كوبا) ان هما عاملينه عشان يمارسوا اللى مش بيقدروا يمارسوه تحت مظلة القانون الاميركى
و موضوع طيارات السى أى ايه و الامام المصرى اللى اتخطف من روما ان الامريكان مش بيراعوا موضوع حقوق الانسان مع الاسرى

و سؤالى هو هل تقبل بتعذيب الاسرى المسلمين فى السجون الاميركية؟

قبل مانتحمس و نتسرع و نقول فى نفس واحد لأ

عاوز اعرف انت لو مسكت واحد عاوز يحرق بيتك وولادك فيه و له شركاء طلقاء ممكن فى اى وقت ممكن يحرقوا البيت تعمل معاه ايه عشان تضمن انك تحافظ على امن بيتك ؟؟

هل يجوز مراعاة حقوق الانسان مع من ضربوا بها عرض الحائط ؟؟

هل نقبل بمعاملة انسانية لسفاحين مقابل تعريض أرواح أبرياء للخطر؟

هل تتوقع ان رجال القاعدة و باقى الارهابيين سيخبرونك طواعية بمعلومات تفيد أمنك؟؟

bolbol
25-03-2006, 07:48 PM
أهلا ولف

بص يا سيدي حق الدفاع عن الحياة الشخصية حق مقدس يعني لو واحد جي يهاجمني و بيهدد حياتي هعمل اللي هقدر عليه..

لكن مسألة التعذيب شئ تاني و في القوانين الوضعية بالذات

الأعتداء علي الجسد. لذلك فأي نوع من أنواع الأعتداء الجسدي

علي الشخص فهو جريمة مهما بلغت خطورة الموقف.

عشان كده و بمنتهي الصراحة اللي بيعملوه الجنود الأمريكان

والبريطانين أخلاقيا خساسة و إنعدام قيم و قانونيا يعتبر

إجرام و إعتداء صريح علي المواثيق الدولية.

الأنسان قيمة مهما تلفت حضاريا و ثقافيا يظل متساوي مع

الأخر..

سلام يا باشا

The_Lonley_Wolf
25-03-2006, 08:00 PM
انا متاكد انك لما تتحط فى موقف من اللى انا قايل عليهم رأيك و سلوكك هايختلف

زمان قريت قصة عن واحد طيب و غلبان و مسالم و لما أتخطف أبنه تحول لوحش كاسر و عمل اللى مايتعملش عشان يرجع أبنه

الانسان قيمة انا معاك انما أعداء الانسانية مش قيمة بل لعنة و سرطان يجب ابادته خصوصا اذا كان تركها و شأنها سيكون على حساب ارواح ناس أبرياء

و انا رأيى ان اللى بيعملوه الامريكان والانجليز نوع من انواع الغاية تبرر الوسيلة و كله يهون فى مصلحة الوطن و المبادىء المكيافيللية دى الى حد ما صحيحة حينما يتعلق الامر بالوطن او علاقات بين الدول

knowjesus_knowlove
26-03-2006, 02:14 AM
عزيزى لونلى ...
إسمح لى أصحح لك صيغة سؤالك..
فلو كنت تسأل عن حقوق أسرى الجيوش النظامية فى الحروب فبالطبع لهم كل الحقوق التى تكفلها إتفاقية جنيف إضغط هنا (http://www.amanjordan.org/un12.htm) التى وقعت عليها جميع دول العالم ولذلك يتم معاقبة أية دولة لاتحترم هذه الإتفاقية ولاتعامل الأسير بكل إنسانية وإحترام بصرف النظر عن جنسه ودينه ولونه و... إلخ
ولذلك تم إطلاق سراح الجنود الأفغان والعراقيين بعد أسرهم والتحقيق معهم ....

أما المرتزقة وهم من يحاربون فى صفوف دولة لايحملون جنسيتها ضد دولة أخرى فهم لايعاملون معاملة الأسرى عند وقوعهم فى الأسر بل يعاملون كمجرمى حرب ليست لهم حقوق الأسرى وهذا ماينطبق على الإرهابيين المسلمين المقبوض عليهم فى جوانتانيمو ...
فمعظمهم مرتزقة عرب كانوا يحاربون مع أفغانستان والعراق تحت خدعة الجهاد المحمدية وهم لايحملون جنسيات هذه الدول...
وبالطبع من حق الدولة التى تأسرهم أن تستخرج منهم كل مالديهم من معلومات تفيد فى حماية أمنها وأمن شعبها...
فعلى سبيل المثال تم إنتزاع معلومات من بعض هؤلاء الإرهابيون تم إستخدامها فى القبض على زعمائهم مثل الإرهابى خالد شيخ محمد وأخرين وبذلك تم إجهاض عمليات إرهابية كانت على وشك التنفيذ...

Mrs 2ana 7or
26-03-2006, 03:39 AM
التعذيب مرفوض وانا ارفضه جمله وتفصيلا

اللى يقرب من بيتى وولادى ادبحه دبح بس ده شيئ تانى عن تعذيب السجون ايا كانت

بس سؤال بسيط.... اليس التعذيب يحدث فى كل مكان فى مصر العزيزة وكم من تقارير لحقوق الانسان ادانت تلك الممارسات فى اقسام الشرطه والسجون والمعتقلات المصريه !!!!!

يبقى ليه بس اللوم على الامريكان والانجليز ووصفهم بالخسه وحدهم

مع ايضاح ان من فضحهم منهم وعليهم وان لو لم يفضحهم زملائهم (الامريكان والانجليز) ولو لم تنشر الجرائد (الامريكيه والانجليزيه) تلك الاخبار وتفضحهم لما كنا عرفنا اى شيئ

واظن لو فتحنا اقسام الشرطه المصريه والسجون لوجدنا ملايين حالات التعذيب البشعه التى بتوفى بسببها المسجونين

بس مين عنده جرأه يفتح هذا الملف فى مصر ؟؟؟
خلونا فى بلاوى مصر قبل ما نشيل هم العراقيين يا ريت لان هموما رهيبه وكتيرة وحلنا ليس افضل منهم كثيرا

فما ابشع ان تعذب على يد ابن بلدك فلو كان احتلالا لقنا انهم اغراب ولكن ولاد بلدك وينتهكوا ادميتك كده ده هو البشاعه بعينها

وشكرا

الراعـي
26-03-2006, 04:10 AM
got:)(

أنا شخصياً أرى أن العنف بشكل عام يشعل الأمور ويزيدها توتراً

السيد المسيح لم يدعونا إلى العنف بل قال

ان كان ممكنا فحسب طاقتكم سالموا جميع الناس ( رو 12 : 18 )

أعتقد بنسبة كبيرة جداً أن ما يحدث في السجون الأمريكية للمعتقلين من المسلمين

هو شيء أقرب إلى الانتقام والتشفي

وليس بنية خالصة نحو استخلاص الحقائق من المستَجوبين

أنا متأكد أن الله يكره العنف والدم

وأما من جهة القول بأن هذا العنف الموجه ضد المعتقلين بهدف حماية المجتمع

أرجو هنا ملاحظة حقيقة هامة

وهي أن جميع المشتبه بهم يدخلون إلى المعتقلات لمجرد الشبهة فقط

والأغلبية منهم لا علاقة لهم بالأمر

حينما تستخدم العنف والتعذيب مع إنسان بريء

لتجبره على الإدلاء باعترافات هو لا يعلم عنها شيء

فأنت الذي تخلق منه إرهابي

وتأكد أنه سوف يتحول ضدك وينضم إلى صفوف المعادين لك

باختصار شديد

الإنسان هو الإنسان يا صديقي سواء كان حبيبي أو عدوي

فلا يحق لي تحت أي مسمى أو منطق مغلوط

أن أتجاسر وأقوم بإهانته

حتى لو كان مسلم

فالمسلمين هم إخوتنا .. على الأقل في الآدمية

وهذا لا يتعدى كونه مجرد رأي شخصي
(sml10)

الراعـــي

The_Lonley_Wolf
26-03-2006, 11:27 AM
ياجماعة احنا بنتكلم عن نقطة محددة واضحة و مباشرة

"تعذيب الارهابيين المسلمين فى سجون الأمريكان" ماتكلمتش عن سجون امن الدولة المصرية ولا أتكلمت عن أسرى حرب

انا بتكلم بمنتهى الوضوح المسلمين و تعذيبهم على يد الامريكان

عم نو جيساس تعديل على صيغة السؤال ازاى؟؟ انا دلوقت بسأل سؤال معين عن نقطة محددة تيجى انت و تقول غير السؤال؟؟؟؟ مع احترامى و انت عارف انا ماسمحلكش
لكن رغم كل شيىء اجابتك الى حد ما عملية واقعية ذكية

اللى يقرب من بيتى وولادى ادبحه دبح بس ده شيئ تانى عن تعذيب السجون ايا كانت

يامسز انا حر نوضح تانى : انا ناوى احرق بيتك و عندى معلومات عن ناس طلقاء ناويين يحرقوا بيتك و فيه ولادك هاتعملى أيه؟؟ هاتدبحينى؟؟ و مش هاتعذبينى؟؟ برضو كده انتى ماحمتيش ولادك و بعد دبحى هاييجى واحد من الطلقاء دول و يحرق البيت
كان عشمى تفكرى قبل ماتصوتى

السيد المسيح لم يدعونا إلى العنف بل قال
ان كان ممكنا فحسب طاقتكم سالموا جميع الناس ( رو 12 : 18 )

الاية دى تدل من وجهة نظرك عن نهى المسيح لنا عن موضوع التعذيب و المعاملة الوحشة عموما
انما من وجهة نظرى هى بتدل على تجاوز الاقباط الشعرة الفاصلة بين التدين و التدروش اللى اتكلمنا فيه انا وانت فى موضوع أخر
الدين حاجة جميلة انما لما يفرض عليا سلوكيات غير منطقية يبقى فى الحالة دى مع أحترامى مالوش لازمة

أعتقد بنسبة كبيرة جداً أن ما يحدث في السجون الأمريكية للمعتقلين من المسلمين
هو شيء أقرب إلى الانتقام والتشفي
وليس بنية خالصة نحو استخلاص الحقائق من المستَجوبين

كلام منطقى لو الموضوع عن مطاريد الجبل انما الجيش الاميركى ماظنش

أنا متأكد أن الله يكره العنف والدم

وانا كمان عشان كده مش هايسيب الارهابيين المسلمين يتمتعوا بحياة امنة محترمة

وهي أن جميع المشتبه بهم يدخلون إلى المعتقلات لمجرد الشبهة فقط
والأغلبية منهم لا علاقة لهم بالأمر

كلام منطقى لو الموضوع عن مباحث امن الدولة المصرية انما الجيش الاميركى ماظنش

فالمسلمين هم إخوتنا .. على الأقل في الآدمية
وهذا لا يتعدى كونه مجرد رأي شخصي

ربنا حققلك أمنيتك و قعدهم على قلبك 1400 سنة و انشاء الله هايخليهم 2800 سنة كمان من غير مقاطعة

knowjesus_knowlove
09-06-2006, 04:21 PM
عزيزى لونلى ...
فلو كنت تسأل عن حقوق أسرى الجيوش النظامية فى الحروب فبالطبع لهم كل الحقوق التى تكفلها إتفاقية جنيف إضغط هنا (http://www.amanjordan.org/un12.htm) التى وقعت عليها جميع دول العالم ولذلك يتم معاقبة أية دولة لاتحترم هذه الإتفاقية ولاتعامل الأسير بكل إنسانية وإحترام بصرف النظر عن جنسه ودينه ولونه و... إلخ
ولذلك تم إطلاق سراح الجنود الأفغان والعراقيين بعد أسرهم والتحقيق معهم ....

أما المرتزقة وهم من يحاربون فى صفوف دولة لايحملون جنسيتها ضد دولة أخرى فهم لايعاملون معاملة الأسرى عند وقوعهم فى الأسر بل يعاملون كمجرمى حرب ليست لهم حقوق الأسرى وهذا ماينطبق على الإرهابيين المسلمين المقبوض عليهم فى جوانتانيمو ...
فمعظمهم مرتزقة عرب كانوا يحاربون مع أفغانستان والعراق تحت خدعة الجهاد المحمدية وهم لايحملون جنسيات هذه الدول...
وبالطبع من حق الدولة التى تأسرهم أن تستخرج منهم كل مالديهم من معلومات تفيد فى حماية أمنها وأمن شعبها...
فعلى سبيل المثال تم إنتزاع معلومات من بعض هؤلاء الإرهابيون تم إستخدامها فى القبض على زعمائهم مثل الإرهابى خالد شيخ محمد وأخرين وبذلك تم إجهاض عمليات إرهابية كانت على وشك التنفيذ...

للربط
المرتزقة مجرمى الحرب

http://www.copts.net/forum/showthread.php?p=147031&posted=1#post147031

fanous2102
09-06-2006, 06:04 PM
ياعم الحاج الظلم ده صناعه اسلاميه
من اول القرصان ابن امنه لحد اللي مات امبارح الزرقاوي
شوف كده الاسلام عمل ايه لما المسلول خلي نهر الفرات دم
شوف ابن العاص اللي امه وطآها كتر من رجل عمل ايه في مصر
في غزو مصر

zzaghlul
09-06-2006, 08:15 PM
شوفوا يا حضرات
انا ضد التعذيب كمبدأ عام
لكن المسلمين حالة خاصة لازم استثنيها لأتهم غير ادميين وينظروا للاخر علي انه مشروع قتل ونهب واغتصاب ولا يوجد شيئ سخليه يغير فكره الشيطاني هو في حرب ابدية ضد كل البشرية.
قلتها قبل كدة ميت مرة ...........الاسلام = سرطان
لا هم له غير تدمير الخلاية السليمة والتي تغذيه والتي بدونها حايموت لكنه لا يفكر طبيعته كدة
فهل تتفاهم مع السرطان؟ ولا الجراح بيستأصل بمشرطه الخلاية المصابة غلي امل انقاذ الباقي.

عموما انا رأي الشخصي........لو مثلا عرفنا ان فيه *** زي محمد عطا عمل عملته الارهابية
فاذا كانت امريكا حنينة قوي ولم تستخدم القنابل النووية لمسح كام مدينة اسلامية لتكون عبرة ومش مهم انهم يكونوا مشاركين بطريقة مباشرة في الارهاب يكفي انها بتساهم في التعليم والارهاب علي اخراج امثالهم فأقل ما يجب فعله هو ارسال فرقة خاصة لمصر واستئصال كل افراد اسرة هذا ال ك ل ب هو وجيرانه واصدقائه واهل الحي بتاعه من المسلمين واذا قلتم وما ذنب الابرياء اقول معاك حق ........... لكن لانهم لم يفعلوا هذا تقدروا تقولولي كام بريئ مات فعلا؟ الاف ونسمع كل يوم في العالم كله عن ثمرالارهاب من موت ودمار من اسبانيا الي لندن الي اندونيسيا الي مصر وغيرهم ولو كانت امريكا او غيرها طبق هذه السياسة مرتين تلاتة كانت الرسالة وصلت وكانت هذه البلاد الارهابية واهلهم كانوا هم نفسهم اللس كانوا يطاردوا هؤلاء الانذال وخلصوا عليهم
لهذا اقول مش بس تعذيب الارهابيين بل جرجرة اهاليهم كلهم الي التعذيب لان واحد عايز يموت شهيد حسب فهمه لا يمكن التفاهم معه لكن لما تهدده فيما يعتز ويحب زي امه واهله سوف ينهار زي اي جبان
لو ده كان اتعمل من الاول واسنحملنا شوية كان الارهاب توقف من زمان
لكن للاسف العالم سوف يسفك دماء غزيرة بريئة قبل ان يعي ان هذا هو الاسلوب الوحيد لقهر الارهاب الذي لا يفهم غير لغته هو وهي الارهاب يعني لازم تكون اكثر منه ارهابا لترهبه.