PDA

View Full Version : أسئلة وأجوبة عن الإيمان

KARAM
26-03-2006, 07:38 AM
لقد بدأ المسلمون في الرد علي القمص زكريا بطرس بعمل برنامج مشابه لبرنامج القمص زكريا بطرس وإسمه ( أجوبة عن الإيمان ) .
http://www.agweba.com
hotbaird 10723 / 29900 MTA INTE

ولكنهم لم يردوا حتي الأن علي نقطة واحدة مما اتي به القمص زكريا من كتبهم ؛ وللحق أنا لم أري إلا جزء بسيط من حلقة الامس وكان مقدم الحلقة يعرض جزء من إنجيل لوقا الخاص بالبشارة وكان سيادته ينقد هذا الكلام معتبراً انه لا يتفق وعقلية إنسان القرن الواحد والعشرين وبس .

يعني كل ما سيأتون به أنا متأكد أن جناب القمص زكريا بطرس سيرد عليه بكل سهولة ؛ فهم يظنون أنهم سيأتونا بروايات من كتبنا ويتصورون بخيال ساذج ومريض بأننا سنقف عاجزين عن الرد لأنهم اتونا بروايات من كتبنا ؛ كما يفعل أبونا زكريا معهم والكثيرين أيضاً في كل مكان .

يلا عايزين إحنا كمان نهم في الرد والردود ؛ لأنهم جايين وفاكرين إن إحنا هندفن روؤسنا في الرمال عندما نسمع ما يقولون كما يفعلون هم عندما يسمعون القمص زكريا .

وأسلوبهم في نفس الوقت لن يختلف عن أسلوب المواقع الإسلامية التي تمتلئ بالأكاذيب والمغالطات عن المسيحية ؛ وأكيد ان مقدم البرنامج هو ممن يكتبون ويؤلفون للمواقع الإسلامية ؛ أو واحد منهم ؛ وسيكشف عن نفسه قريباً بأسلوبه .

مار مينا
26-03-2006, 11:11 AM
سلام المسيح معاكم
كده لن يستطع احد ان يعترض علي ابونا ذكريا بطرس ...لانه اصبح عندهم اناس يفعلون مثله .. لكن شتان بينه بالحجه والمنطق والحق .....وبينهم بالكذب والافتراء والاقوال المرسله .......
شكرا يا كرم ...

موسي الأسود
26-03-2006, 11:39 AM
الافلاس الاسلامي

الذهبيالفم
26-03-2006, 02:41 PM
يبقوا يجوا يقبلوني بيلدعوا من الظهر ياريتهم يردوا علي ابونا زكريا لكن تعصبهم الأعمي خلاهم يعملوا كده لكن لازم ناس تانية لاهوتية ترد عليهم لأن ابونا زكريا واخد خط تاني خالص غير كده

الراعـي
26-03-2006, 04:11 PM
سلام المسيح معاكم
كده لن يستطع احد ان يعترض علي ابونا ذكريا بطرس ...لانه اصبح عندهم اناس يفعلون مثله .. لكن شتان بينه بالحجه والمنطق والحق .....وبينهم بالكذب والافتراء والاقوال المرسله .......
شكرا يا كرم ...

الفكرة يا عزيزي ان الميزان كدة ابتدأ يتعدل
منذ سنوات والقمص زكريا يطلب من يرد على تساؤلاته
فالحوار لابد له من طرفان
وإن كانت البرامج الجديدة هاتقدر ترد عليه
أهلاً وسهلاً خلينا نشوف ونسمع
وفي النهاية ربنا اعطى لكل واحد عقل علشان يميز
خلي كل واحد ياخد فرصته
والحق في النهاية مش محتاج حد يدافع عنه

الراعــي

KARAM
26-03-2006, 04:40 PM
سلام المسيح معاكم
شكرا يا كرم ...

في الأصل هم البادئون وهم من حرك أبونا زكريا إلي هذا الإتجاه ؛ فأبونا زكريا منذ أن كان في مصر وهو يبشر ويعمد ؛ وكثير من إجتماعات الكنائس وعظات أباء كثيرين كانت سبب في إيمان كثيرين ؛ ودون ذكر كلمة واحدة عن الإسلام .

وإنما هم من بدأوا بهذا الأسلوب في الغرب مع المسيحيين الإسميين وكان المدخل لهؤلاء هو جهلهم بالمسيحية وعقائدها ؛ فياتي مبشر إسلامي يسأل مثلاً ( هل الأفضل أن تعبد ثلاثة ألهة وتتزوج بإمرأة واحدة أو تعبد إله واحد وتتزوج أربعة نساء ؟ )

يعني أسلوبه فيه إستخدام أدلة عقلية من جهة - في الظاهر فقط - وفيه أيضاً لعب علي وتر الغريزة من جهة اخري ؛ وكل واحد له أسلوبه .

فهم يحاولون هدم المسيحية من داخلها كما كانوا يتصورون مثلما فعل ويفعل محمد عمارة بما كان ولازال يكتبه علي الكتاب المقدس وإتهامه بالتحريف وسليم العوا وزغلول النجار ؛ فكل هؤلاء وغيرهم الكثير والكثير بداوا حملتهم ضد المسيحية قبل القمص زكريا بسنوات ؛ فكان لابد ممن يرد .

Aphex
26-03-2006, 09:06 PM
ربنا يسهل و ياريت نشوف منهم ردود مش شتيمة و قلة ادب كالعادة

copticdome
27-03-2006, 10:16 AM
لقد شاهدت الحلقة الثالثة من اجوبة عن الايمان على القناة الاحمدية

المصيبة الكارثة بيقولوا : ان مفيش حاجة اسمها ناسخ ومنسوخ بعنى لغوه
وكمان قالوا عن حرية الدين " لا اكراه فى الدين "

بصراحة كده انا مقدرتش امسك نفسى من الضحك يعن اصدق السنة من يرتد يقتل ولا الاحمدية لا اكراه فى الدين ولا الشيعة مفاخذة الصغار حاجة تكسف ياللا رزق الهبل على المجانيين
(hrt: (hrt: (hrt: (hrt: (hrt: (hrt:

just_jo
27-03-2006, 08:57 PM
يا جماعة انا عاوز التردد كامل بتاع القناة على الهوت بيرد