PDA

View Full Version : آخرتها ايه معاكم ؟

3nter
02-04-2006, 11:36 PM
وبعدين آخرتها ايه؟

شويه العيال اللى نازلين ردح فى بعض سواء مسلمين او مسيحيين الطرفين العن من بعض
لا المسيحيه بتقول كده ولا الاسلام بيقول كده
ماسكين لبعض عا الواحده المسلم بيقول على المسيحى ما قال مالك فى الخمر و كتابه محرف وبيعبد الصليب
والمسيحي بيقول المسلم بيمسح مش عارف ايه بزلطه وبيشرب بول البعير ومتبع دين محمد ابن مش عارف ايه ورسول كذا وكذا
انت يا مسلم وانت يا مسيحى ياللى بتشتموا فى بعض ونازلين تكفير فى بعض انا بقولها والله شاهد
لا انت مسلم ولا انت مسيحى
اتحدى اى واحد منكم يذكر نص من الانجيل او القرآن بيحلل اللى انتوا بتعملوه ده
انتوا كده فاكرين انكم بتخدموا دينكم وبترضوا ربكم
انا ما بتكلمش عن وحده وطنيه او وحده علاجيه و كلام من ده انا بتكلم عنكو وعن اللى بتعملوه فى انفسكم وعاوزين توصلوا ل ايه فى النهايه
يا مسلمين عاوزين المسيحيين كلهم يبقوا مسلمين؟
وانتى يا مسيحيين عاوزين المسلمين يبقوا مسيحيين؟
لا ده ولا ده راح يحصل
ايه اللى راح يفيدك لو مسلم اتنصر او مسيحي اسلم
اغلى شيء عندنا هو ديننا اذا كان واحد ترك اغلى شيء عنده تفتكر ان ها يكون عنده اخلاص لأي شيء تانى؟
تقولى شاف النور او عرف طريق الهدايه
راح اقولك هو ما كانش كافر بس كان بيعبد الله بطريقته وقلبه خاشع لله طمعا فى دخول الجنه
مين من مش عاوز يدخل الجنه؟
دا الشيخ فلان قال كذا وابونا فلان قال كذا
التحاور والاختلاف شيء مفيد بس بيكون فى حدود المعقول
انت وهي مش بتخلفوا مع ااقرب الناس لكم سواء الام/الاب/ الابن/ الزوجه او الزوج ؟
معنى كده انهم وحشين ؟
عيب اللى بتعملوه فى بعض ده
ومن خلال قراتى للمداخلات لاحظت ان معظم الجماعه اللى بيشتموا من الشباب الصغير اللى ما شافش امه وهى رايحه تزور جارتها المسلمه وواخده معاها طبق طعميه يوم الجمعه العظيمه ولا شاف ام احمد جارتهم وهى داخله عليهم بطبق عاشورا او حته كنافه فى رمضان
الحق مش عليكو الحق عا الزمن الاغبر اللى عايشين فيه ده
جتكوا نيله عليكوا وعلى ايامكم الغبره

iwcab
03-04-2006, 12:06 AM
الأخ عنتر
يظهر إنك راجل طيب مش عارف إيه هو الإسلام ؟ وإيه هى المسيحية ؟
إحنا عشنا 1350 سنة مش قادرين نظهر رأينا فى الإسلام بسبب العنف والإرهاب الإسلامى والحكومى
ولما إتفتح الإنترنت والفضائيات بقى الوسيلة لإظهار الحقيقة المدفونة من 13 قرن
المحبة لكم ولكل الناس موجودة عندنا .. لكن الطرف الآخر ماعتدوش محبة ، وعندهم كتاب يحض على كراهيتنا وإضطهادنا وقتلنا ، والأحوال العامة والمسيحية والإقتصادية أصبحت فى أسفل سافلين بسبب عدم أمانة المسلمين ( بيبيعوا القطاع العام حالياً ب 5 % من تمنه ) وذلك بعد سرقة البنوك والقروض والمعونات ، وخاربينها على الآخر ، غير الكذب والنفاق والعنف إلخ
ربنا يرحم آمين
كان فيه حديث أخيراً لأبونا زكريا بيرد على عمر أديب وخالد الجندى هتلاقيه فى موقعه فى أول صفحة .. هتقدر تفهم منه الموضوع أكتر

faraway5050
03-04-2006, 12:20 AM
صدقني كلامك صح 100% يا عنتر وانا كنت كتبت قبل كده التعليق التالي لما لاحظته هذه الايام وياريت تبداء كل اسره من الان تعلم اولادها المحبه - حتي محبه الاعداء - لان في الحقيقه الله محبه وهو بيحبنا

التعليق:-

الاخ الاستاذ

انا مقتنع بكلامك 100% بس المشكله ان هناك الكثيريين من الدعاه الاسلاميين بيحاولو ان يعلموا الجيل الجديد التعصب الاعمي زمان كان هناك متعصبيين بس قلائل وكان المعتدليين اكثريه فلم نشعر بهم مش لدرجه هذا الجيل صدقني انا لي اصدقاء مسلميين اولادهم بيكفروهم لانهم يعرفون مسيحيين زي ومنهم من ابتداء يبعد عنا لدرجه ان في رمضان الماضي ابن صديق لي مسلم ( ابن اللي عازمني ) رفض الجلوس معنا علي مائده الافطار لانه علي حد قوله حرام ان نجتمع سويا علي مائده واحده ( المؤمن والكافر ) واخرون ينصحون اولادهم بالابتعاد عن مصاحبه المسيحيين عيني عينك وطبعا كل ده بيولد التطرف الاعمي

3nter
03-04-2006, 12:57 AM
الأخ عنتر
يظهر إنك راجل طيب مش عارف إيه هو الإسلام ؟ وإيه هى المسيحية ؟
إحنا عشنا 1350 سنة مش قادرين نظهر رأينا فى الإسلام بسبب العنف والإرهاب الإسلامى والحكومى
ولما إتفتح الإنترنت والفضائيات بقى الوسيلة لإظهار الحقيقة المدفونة من 13 قرن
المحبة لكم ولكل الناس موجودة عندنا .. لكن الطرف الآخر ماعتدوش محبة ، وعندهم كتاب يحض على كراهيتنا وإضطهادنا وقتلنا ، والأحوال العامة والمسيحية والإقتصادية أصبحت فى أسفل سافلين بسبب عدم أمانة المسلمين ( بيبيعوا القطاع العام حالياً ب 5 % من تمنه ) وذلك بعد سرقة البنوك والقروض والمعونات ، وخاربينها على الآخر ، غير الكذب والنفاق والعنف إلخ
ربنا يرحم آمين
كان فيه حديث أخيراً لأبونا زكريا بيرد على عمر أديب وخالد الجندى هتلاقيه فى موقعه فى أول صفحة .. هتقدر تفهم منه الموضوع أكتر

انت بالكتير قوى 25 سنه جبت منين ال 1350

وايه اللى جاب القطاع العام فى زكريا بطرس و عمر أديب وخالد الجندى
والحاله الاقتصاديه ما احنا من زمان مش لاقيين ناكل
خليك فى صلب الموضوع

Safnat_Fa3nash007
03-04-2006, 02:53 AM
وبعدين آخرتها ايه؟

شويه العيال اللى نازلين ردح فى بعض سواء مسلمين او مسيحيين الطرفين العن من بعض
لا المسيحيه بتقول كده ولا الاسلام بيقول كده
ماسكين لبعض عا الواحده المسلم بيقول على المسيحى ما قال مالك فى الخمر و كتابه محرف وبيعبد الصليب
والمسيحي بيقول المسلم بيمسح مش عارف ايه بزلطه وبيشرب بول البعير ومتبع دين محمد ابن مش عارف ايه ورسول كذا وكذا
انت يا مسلم وانت يا مسيحى ياللى بتشتموا فى بعض ونازلين تكفير فى بعض انا بقولها والله شاهد
لا انت مسلم ولا انت مسيحى
اتحدى اى واحد منكم يذكر نص من الانجيل او القرآن بيحلل اللى انتوا بتعملوه ده
انتوا كده فاكرين انكم بتخدموا دينكم وبترضوا ربكم
انا ما بتكلمش عن وحده وطنيه او وحده علاجيه و كلام من ده انا بتكلم عنكو وعن اللى بتعملوه فى انفسكم وعاوزين توصلوا ل ايه فى النهايه
يا مسلمين عاوزين المسيحيين كلهم يبقوا مسلمين؟
وانتى يا مسيحيين عاوزين المسلمين يبقوا مسيحيين؟
لا ده ولا ده راح يحصل
ايه اللى راح يفيدك لو مسلم اتنصر او مسيحي اسلم
اغلى شيء عندنا هو ديننا اذا كان واحد ترك اغلى شيء عنده تفتكر ان ها يكون عنده اخلاص لأي شيء تانى؟
تقولى شاف النور او عرف طريق الهدايه
راح اقولك هو ما كانش كافر بس كان بيعبد الله بطريقته وقلبه خاشع لله طمعا فى دخول الجنه
مين من مش عاوز يدخل الجنه؟
دا الشيخ فلان قال كذا وابونا فلان قال كذا
التحاور والاختلاف شيء مفيد بس بيكون فى حدود المعقول
انت وهي مش بتخلفوا مع ااقرب الناس لكم سواء الام/الاب/ الابن/ الزوجه او الزوج ؟
معنى كده انهم وحشين ؟
عيب اللى بتعملوه فى بعض ده
ومن خلال قراتى للمداخلات لاحظت ان معظم الجماعه اللى بيشتموا من الشباب الصغير اللى ما شافش امه وهى رايحه تزور جارتها المسلمه وواخده معاها طبق طعميه يوم الجمعه العظيمه ولا شاف ام احمد جارتهم وهى داخله عليهم بطبق عاشورا او حته كنافه فى رمضان
الحق مش عليكو الحق عا الزمن الاغبر اللى عايشين فيه ده
جتكوا نيله عليكوا وعلى ايامكم الغبره

انا عن نفسي ممكن اتوقف عن لهجتي مع المسلمين ولكن بشرط : و هو ان القى المثل
ان كنت تستطيع ان توقف اخوتك في الدين عن التحدث في الدين فسوف تجدني قد توقفت تلقائياً

حقولك على حاجه يا عمنا عنتر
انت راجل طيب وابن حلال
بس مصيبتك انك مش شايف ايه هو دينك

انا اتحداك لو فتحت الانجيل ووجدت اي كلمه اذتكم كمسلمين او لو تمسكم بأذى !!!
طبعا حتقولي مهو الاسلام جيه بعد المسيحيه
طيب على عيني وعلى راسي

المسيح جيه بعد اليهوديه ولم يهاجمها ولم يمس الدين اليهودي او يحض على قتل اليهود او تدفيعهم جزيه والخ ....
وحتى الوثنين لم يهاجم معتقداتهم بل طرح الحياه الجديده امام الجميع يرافقها معجزاته والناس امنت به

اما عندكم فلا تكفون عن مهاجمه المسيحيين والمسيحيه وهذا ليس بجديد يا عزيزي .
يعني عايزين تركبوا دينكوا على كتاف الديانات الاخرى بالقوه ....

حقولك على حاجه عندي زميل من الخليل (عارفهم بتوع العقول الحجر) .....
غلط مره وفتح اول ما جيه يشتغل , موضوع في الدين وهاجم المسيحيه !!!
ولحد الان بيترجاني ما اتكلمش على الدين او اجادلوا في الدين وبيسب الساعه الي فتح معايا نقاشات ......
وبشهاده منه قال لي انت بتسألني حجات مفكرتش فيها بالاول
ومره تراهنا على حديث وكذبني , وما كان مني إلا ان احضرت له الحديث فأنكر وجوده مع انه من " صحيح بخاري " , وقال اكيد مستحيل الرسول يعمل هيك !!!

قلتلوا روح انزل المكتبه عندكوا وشوف لو لقيتوا ولا لأ , او اسأل شيوخك
غابت القصه اسبوع , وفي يوم وقفلي الصبح وبقولي "يا **** طلع الي قلتلي اياه صح ...."

واكملت طريقي الى شغلي دون ان اعيره اهتمام زائد وخصوص انه شدد وقتها على انه مستحيل ان يخرج هذا العمل من الرسول !!! ولو فعلا حصل سيعيد التفكير في دينه (بما معناه) .
وفي الليل كنت نازل بالسياره فقالي خذني معاك , وفي الطريق بحكيلي منوا لحالوا قال هذا الحديث إلوا سبب وبعرفش الشو وبدء يتحجج ويتعرج بالحديث لكي يضيع الطاسه ويخرج نبيه من مأزقه .
ومن يومها حرم الرهان في هيك مواضيع , وانقطع عن الحديث في الدين لفتره

وبقيت انا الي اتحدث في الدين وهو يطلب مني اني ما اتكلمش في الدين ههههههههههه

ومن وقتها بقولوا على نفسها جنت براقش انت الي بدأت ولازم تتحمل

صدقني انا محبش اتعرض لحد بس لما حد يجي يطب فيه , فيا ويلوا ويا سواد ليلوا هههههه

---------------
على العموم لو عايز اني افتح صفحه بيضه من جديد فأنا مستعد بس اي حد حسمعوا بيمس مسيحي ومسيحيتي في اي حاجه , فسوف تعود حليمه لعادتها القديمه !!!

سلام رب المجد معاك
وشكرا لك يا عزيزي عنتر , وحاول ان تكون ولو لمره واحده مسيحي كامل , علشان تحس بلي احنا منحس بيه

اخوك الاصغر 007

hanna3
03-04-2006, 04:24 AM
شو يا عنتر امسكها علينا لو احنا بنبدا يبقي لك حق فقط ارجو
انك تروح وشوف الاخ ابو اسلام احمد عبد اللة بيقول اية ولا دا مش محسوب مسلم ؟
ممكن اقول لك حاجة تحدي لك ولكل مسلم
هات لي كتاب او فقط اي تطاول علي اي رمز اسلامي ولو بكلمة واحدة قبل احدث الزاولة الحمرا ؟
لكن بعد الذبج واقتل مش عايزنا نفتح بقنا ؟؟ ياراجل ؟
بالمناسبة انا احيي فيك طيبتك
(sml11) (sml21)

sammy
03-04-2006, 06:44 AM
تعليق صغير
فيه مسلمين كتير لكن أبو إسلام شخص واحد ومثله ماية أو ألف, لكن مئات آلاف المسلمين زى الدكتور ناصر الذى إستقال من أجل حق قبطية. وزى فرج فودة وزى رفعت السعيد.
إما أن نحولهم جميع لأبو إسلام ونعاملهم جميعا على إنهم كلهم أبو إسلام.... أو نقصر غيظنا المبرر جدا على أبو إسلام ونحيى اللى زى الدكتور ناصر!

faraway5050
03-04-2006, 07:01 AM
تعليق صغير
فيه مسلمين كتير لكن أبو إسلام شخص واحد ومثله ماية أو ألف, لكن مئات آلاف المسلمين زى الدكتور ناصر الذى إستقال من أجل حق قبطية. وزى فرج فودة وزى رفعت السعيد.
إما أن نحولهم جميع لأبو إسلام ونعاملهم جميعا على إنهم كلهم أبو إسلام.... أو نقصر غيظنا المبرر جدا على أبو إسلام ونحيى اللى زى الدكتور ناصر!

انت عندك حق يا سامي وربنا يعوضك وانا اول واحد ساطبق ذلك واتمني من الجميع اننا نتعامل مع اخوتنا المسلميين كما علمنا السيد المسيح
احبوا اعدائكم
باركو لاعنيكم
احسنوا الي مبغضيكم

ونتذكر باننا اذا كان عندنا كل الايمان ولكن بدون محبه فنحن لا شئ وربنا يبارك الجميع

Christian
03-04-2006, 08:34 AM
بصراحة عنده حق ......حتى لو الاسلام كده و كتير من المسلمين كده ...احنا المفروض منبقاش كده لأن السيد المسيح له المجد قال لنا اننا لو حبينا اللى بيحبونا فده شئ عادى لأن غير المؤمنين أيضا يفعلون كذلك و لكننا لأننا أولاد الله المفروض أن نحب حتى من يكرهنا ...
بس بينى و بينك يا عنتر : الاخوة المسلمين اللى بيكرهونا و بيسبونا عندهم من القرآن و الأحاديث ما يجعلهم يفعلون ذلك .....
يا اخوانى احنا مشكلتنا مع تعاليم الاسلام مش مع المسلمين المخدوعين ...المفروض انهم يصعبوا علينا مش نشتمهم ...

موسي الأسود
03-04-2006, 11:31 AM
[COLOR="Magenta"][SIZE="7"]احبوا اعدائكم
باركو لاعنيكم
احسنوا الي مبغضيكم

عزيزي faraway5050 باركوا لاعنيكم ليست باركوا لاعني مسيحكم عندما توجه الاهانة لشخصكم الكريم فانت مطالب بالصفح و الغفران لمن أساء اليك لكن اذا وجهت الاهانة لمعتقدك فهل تقبل ذلك وتبارك لاعني معتقدك و مارد فعل اولادك عندما يجدونك سلبي لمعتقدك .
عزيزي عنتر مع كل الحق فيما قد قلته لكن أيمكنك أن تصمت ابواق الميكروفونات في الجوامع و الجمعيات الشرعية و التي تسب معتقداتنا و تنعتنا بالكفر يوميا بدون اي حراك من الدولة
اذا ضمنت لي ذلك فانا سأنحني لك احتراما علي صدق كلامك .
سلام

كشكش بيه
03-04-2006, 12:25 PM
والله كلامكم كله حلو بس فيه مشكلة صغيرة انك بتطلب من مجموعة صغيرة ان تلتزم وفى المقابل مطلوب من نظام كامل للدولة ان يلتزم؟؟؟
ليك علينا اننا ندافع ولانهاجم .... حاضر

faraway5050
03-04-2006, 03:01 PM
الاخ موسي الاسود

السيد المسيح له المجد نفسه اهين وشتم وضرب فماذا كان رده انه غفر لهم لانهم لا يعلمون ماذا يفعلون

اللي انا باقوله ده مش ضعف صدقني ده قوه وانا ممكن اخذ حقي وانا ممكن اوصل فكرتي وانتقادي للناس بدون شتائم وخصوصا ان الكتاب ذكر ان لا حلفون ولا شتامون يدخلون ملكوت السموات

الرب يبارك حياتك

emnb
04-04-2006, 07:17 AM
عزيزي faraway5050 باركوا لاعنيكم ليست باركوا لاعني مسيحكم عندما توجه الاهانة لشخصكم الكريم فانت مطالب بالصفح و الغفران لمن أساء اليك لكن اذا وجهت الاهانة لمعتقدك فهل تقبل ذلك وتبارك لاعني معتقدك و مارد فعل اولادك عندما يجدونك سلبي لمعتقدك .
عزيزي عنتر مع كل الحق فيما قد قلته لكن أيمكنك أن تصمت ابواق الميكروفونات في الجوامع و الجمعيات الشرعية و التي تسب معتقداتنا و تنعتنا بالكفر يوميا بدون اي حراك من الدولة
اذا ضمنت لي ذلك فانا سأنحني لك احتراما علي صدق كلامك .
سلام
عزيزي موسى الأسود
أوافقك على كلامك على ألا أتسامح مع من يسب عقيدتي ولكن
أولا : لا يكون ردي بسب الآخرين وعقائدهم
ثانيا : الله هو الذي يدافع عن نفسه ويدافع عنا أيضا ونحن مهما صنعنا لن نستطيع أن ندافع عن الله وعن كلماته المقدسة ولا عن أنفسنا

الرب يقاتل عنكم و انتم تصمتون (خر 14 : 14)

makakola
04-04-2006, 07:36 AM
أخى الحبيب faraway5050

الاخ موسي الاسود

السيد المسيح له المجد نفسه اهين وشتم وضرب فماذا كان رده انه غفر لهم لانهم لا يعلمون ماذا يفعلون

اللي انا باقوله ده مش ضعف صدقني ده قوه وانا ممكن اخذ حقي وانا ممكن اوصل فكرتي وانتقادي للناس بدون شتائم وخصوصا ان الكتاب ذكر ان لا حلفون ولا شتامون يدخلون ملكوت السموات

الرب يبارك حياتك
صحيح أن السيد المسيح له كل المجد عندما أهين وشتم غفر لهم لأنهم لا يعرفون
لكنه فى نفس الوقت عندما وجد الباعة فى الهيكل أمسك سوطا وطرد الباعة من الهيكل، كما أنه وبخ اليهود فى أكثر من مناسبة

فى مجال العقيدة، لا تنازل (bay:))

ليتركو مسيحنا فى حاله، وكتابنا المقدس فى حاله، وأبناء وبنات الكنيسة فى حالهم

إذا كانت الدولة تترك شخص مثل زغلول النجار يكتب فى الجرائد القومية أن الكتاب المقدس محرف، فلو لم تعطنى نفس الحق أن أكتب فى نفس الجريده أن القرأن محرف، سأكتبها على كل حائط، وعلى كل ورقة تقع فى يدى، وفى كل منتدى أدخله، حتى تعطينى الدولة حق كتابة ذلك فى جرائدها القومية، وإن قالت أنه أمر لا يليق، فالأولى أن يقال ذلك لزغلول النجار أولا

iwcab
04-04-2006, 07:49 AM
عزيزي موسى الأسود
أوافقك على كلامك على ألا أتسامح مع من يسب عقيدتي ولكن
أولا : لا يكون ردي بسب الآخرين وعقائدهم
ثانيا : الله هو الذي يدافع عن نفسه ويدافع عنا أيضا ونحن مهما صنعنا لن نستطيع أن ندافع عن الله وعن كلماته المقدسة ولا عن أنفسنا

الرب يقاتل عنكم و انتم تصمتون (خر 14 : 14)

الرب يقاتل عنكم أى عن ذواتنا وحقوقنا
لكن بالنسبة للإيمان معلمنا بولس يقول : إننا موضوعون للمحاماة عن الإنجيل ، ويقول : كيف يؤمنون بلا كارز ؟

كشكش بيه
04-04-2006, 08:04 AM
أخى الحبيب faraway5050

لكنه فى نفس الوقت عندما وجد الباعة فى الهيكل أمسك سوطا وطرد الباعة من الهيكل، كما أنه وبخ اليهود فى أكثر من مناسبة

إذا كانت الدولة تترك شخص مثل زغلول النجار يكتب فى الجرائد القومية أن الكتاب المقدس محرف، فلو لم تعطنى نفس الحق أن أكتب فى نفس الجريده أن القرأن محرف، سأكتبها على كل حائط، وعلى كل ورقة تقع فى يدى، وفى كل منتدى أدخله، حتى تعطينى الدولة حق كتابة ذلك فى جرائدها القومية، وإن قالت أنه أمر لا يليق، فالأولى أن يقال ذلك لزغلول النجار أولا
انت تريد ان تقول ان "القرآن محرف" ولكن انا اقول واؤكد ان القرآن ليس محرف وانما القرآن هو من تأليف محمد ومن حوله، يقولون ان كاهن يدعى"ورقة بن نوفل"، يقولون "تأليف محمد"، يدعون انه من شعر جاهلى ....المهم انه تأليف بشرى وخلاص ......لاتحريف فى الموضوع وانما تأليف، الم يلاحظ ان القرآن او آيات القرآن جاءت متقطعة للرد او لتبرير موقف او مناسبة .... يعنى لو محمد عاوز ينكح واحدة معينة فتجد فورا آية تبرر فعلته واذا حلف انه مايقربش للنسوان وعاوز يرجع فى كلامة فنجد آية تنزل بسرعة تمشى مع الكلام اللى فى دماغه وعشان كدة تجد القرآن كل شوية تلاقى آية ومعاها سبب نزول الاية.
وعليه نجد ان القرآن ما هو الا مجموعة نثر واشعار تبرر افعال شخص ما وتخلى اللى حواليه يظنوا ان ربنا هو اللى بيؤيده يعنى القرآن ما هو الا تبرير لسيرة تمام زى سيرة ابوزيد الهلالى. وعليه ماهو بمحرف ولكنه مؤلف وهذا بفسر اخطائه وتضاد اياته.

makakola
04-04-2006, 08:50 AM
أسف يا عزيزى كشكش بيه (شكلك بتقعد كتير على البالتوك (sml4) )

أنا لم أقصد
أنا فقط اريد أن أصل بالقول أنه من حقى أن أنقد القرأن صراحة وعلنا على الجرائد القومية طالما أن الدولة أعطت هذا الحق لغيرى فى نقد كتابى المقدس
هكذا يكون العدل
وأسف لو كنت أسأت التعبير
hapbirth:)

موسي الأسود
04-04-2006, 10:07 AM
الاخ موسي الاسود
الرب يبارك حياتك
عزيزي faraway5050 انت في امكانك ان تغفر او تسامح بما تملكه او باستطاعتك ان تمتلكه لكن انت غير قادر علي مسامحة فيما لا تمتلكه بمعني آخر : -
لو معك 50 جنيه خاصة بك في امكانك ان تعطيها لسائل اما اذا كانت الـ 50 ملكي شخصيا وهي عندك فقط لمجرد الامانة فلا تستطيع التصرف بها والا اعتبرت سارق و مختلس . فهل فهمت ما اقصد ايمانك وعقيدتك لاتهاون ولا مسامحة في كل من يوجه لها اساءة مهما صغرت او كبرت هذه الاساءة اما امر شخصي لك فهذا ما يتحتم عليك بالتنازل عن حقك و السيد المسيح له المجد قادر ان يغفر من أهانوه فالاهانة كانت موجهه له و غفر لهم لأنهم لا يعلمون ماذا يفعلون لكن اذا علموا ما فعلوا ( مثال يهوذا ) فلم يغفر له لاحظ ان من اهانوا المسيح لم يقدموا توبة وكذلك يهوذا لم يقدم توبة لكن غفر فقط لمن اهانوا السيد ولم يغفر ليهوذا . وان كان لي رأي في هذا الشأن أيضا فالآية تقول " من لطمك علي خدك الأيمن فحول له الآخر أيضا " و لم يقل الكتاب خدك الأيسر أو خدك فقط بمعني الاهانة بطريقة غير مقصودة لكن اذا كانت مقصودة فلا اعتقد انك تتنازل او تتهاون في حقك .
سلام المسيح

baby
04-04-2006, 10:07 AM
اخى العزيز مكه كولا
الباعة لما كانوا فى الهيكل كانوا عارفين ان ده بيت ربنا ومينفعش انهم يبيعوا فيه وانه اقدس شىء وهما عارفين ده ومومنين به مع ذلك غلطوا من اجل قلوبهم الغيظة علشان كده ربنا مسك السياط
لكن لما صلبوا المسيح كانوا اصلا غير مومنين بيه لانهم مش مصدقين انه ابن الله علشان كده هما لا يعلمون ما يفعلون فكان لازم يسامح لان محدش يتصور انه ممكن يصلب الابن
بص انا مع مبدا المسامحة بس فى حدود يعنى مش طول الخط
يعنى لما يبقى فى غلط على المسيح لازم يكون فى رد بس مش شتيمة او سب
وهو ده الفرق ائلى بينا وبينهم اصلا المحبة
المحبة والتسامح
اوعو تنسوهم هى اساسنا

faraway5050
04-04-2006, 11:51 AM
الاخوه الاحباء makakola وموسي الاسود

انا بس سوف اوضح نقطه بسيطه انا باعمل في احدي المؤسسات التي بها نسبه كبيره من الاخوه المسلميين وعند التحاقي بها من 5 سنوات تقريبا كانوا ينظرون لي نظره غريبه ويحاولون ان يتناقشون معي في الدين وكنت ارد عليهم علي قدر استطاعتي وقبل ان ابدا في الرد اطلب العون من ربنا

بس في نفس الوقت لا اقبل اي مس اهانه للمسيحيه او للسيد المسيح واقف بكل قوتي حتي لو كانت من رئيس المؤسسه نفسه وفي نفس الوقت لا اهين الاخر لان ما ارضاه لنفسي ارضاه للاخريين

الان بعد 5 سنوات صدقني اشكر ربنا ان المسلمين يثقون بي اكثر من زملائهم المسلمين والحب بيننا كثير من الحب والاحترام

صدقني المحبه تبني وبالمحبه تفعل المستحيل

ربنا يبارك في حياتكم

كشكش بيه
04-04-2006, 02:22 PM
أسف يا عزيزى كشكش بيه (شكلك بتقعد كتير على البالتوك (sml4) )

أنا لم أقصد
أنا فقط اريد أن أصل بالقول أنه من حقى أن أنقد القرأن صراحة وعلنا على الجرائد القومية طالما أن الدولة أعطت هذا الحق لغيرى فى نقد كتابى المقدس
هكذا يكون العدل
وأسف لو كنت أسأت التعبير
hapbirth:)
لا والله يا مستر مكة كولا، فانا لم ادخل على البالتوك الا مرة واحدة فقط وكنت بأتكلم شات مع "موزة من الكوبت" وغير كدة وقتى لايسمح ولكن لى رأى خاص فى القرآن وهو اننى احترمه ليس لانه كتاب يدعون انه من عند الله فأنا مقتنع تماما انه تأليف بشرى صرف ولكن اذا كنت بأحترمة فهذا فقط لاننى احترم اراء غيرى ولا اسخر من معتقداتهم "لو استهلوا" ولكن عندما يسخر احد من معتقداتى فلا يجوز احترام معتقداته ... والله واعلم ... فتوى كشكشية
"وعليه يجوز احترام دفتر تذاكر الاتوبيس فى يد الكمسرى طالما هو مؤمن بها ويحترم نفسه"

يوسف راشد
04-04-2006, 02:41 PM
[b]"]ياريت كل واحد يحترم الأخر ويحترم جميع الأديان اما المناقشات الدينية تترك لرجال الدين وهم الذين يستطيعون اقناع الأفراد بالمثل العليا وكل واحد عاقل عارف الصح من الخطأ والمفروض يعمل الصح والكل بيعبد اله واحد بس ياريت يعبد الله والرجاء بلاش مناقشات في الأديان من غير رجال الدين [/B[/color]]

الذهبيالفم
04-04-2006, 04:00 PM
الأخ الحبيب عنتر سلام المسيح معاك وارجوا لك دوام الصحة و السعادة
أما بخصوص ماذكرت فهذا يدل علي قلب طيب يريد التصالح و المسامحة ، ولكن اسمحلي يا أخي الحبيب ، وعلي ما يبدوا أنك عَلمانياً ، لست بمسحي ولا مسلم . أسمحلي وأن أقولك لك كلمة صغيرة وهي أننا نحن المسيحين لا نسب محمد و المسلمين ولا نكرهم ، نحن نرفض أن ندعي كفرة ويحل دمنا ونسائنا وأموالنا بسبب دعوة باطلة من صنع الوهم ، تدعي أنها قبس من نور الله .
ولذا نحاول أن نفضح قائد الإسلام وأتباعه ، و ذلك لسببين أولهما أن يعرفوا الحق الإلهي في داخل الإنجيل ويصلوا إلي الحياة الأبدية ، أي بدافع من الحب نحوهم ..... وثانيهما لكي يبطل كل ما هو ارهابي يعادي الآخر ، ويهدر دمه .....

Egyptus777
04-04-2006, 07:41 PM
أخى الحبيب faraway5050

عزيزي مكة كولا

مصر دولة إسلامية بنص الدستور المصرى شئنا أم أبينا فالدين الإسلامي هو الدين الرسمي للدولة و الشريعة الإسلامية هي مصدر أساسي للتشريع

القول بأن الكتاب المقدس محرف ( سواء العهد القديم أو الجديد ) لا يخالف الشريعة الإسلامية
أما القول بأن القرأن ( قرأن السنة فقط و ليس الشيعة ) محرف فهو مخالف للشريعة اللإسلامية

لذا فإني أجد كلامك غريب و غير منطقي

و علي رأي المثل إن أردت أت تطاع فأمر بما يستطاع

فهل تتوقع أن نقول للمسلمين عدلو دستور مصر بحيث تصبح مصر دولة علمانية حتي نقوم

بنقد القرأن و إثبات تحريفه و أنه وحي من الشيطان و أن محمد قاتل و مجرم و قاطع طريق

نريد مصر أن تكون علمانية حتي نستطيع سب الإسلام و المسلمين بحرية كما نفعل علي الإنترنت

في غرف البال توك و منتدي كوبتس كما نريد حلقات أبونا القمص زكريا أن تذاع علي القناة

الأولي بعد نشرة التاسعة hapbirth:) إذا تريدنا أن نقول لهم هذا فلا تتوقع منهم أن يقولوا

لنا السمع و الطاعة !!!!

الذهبيالفم
04-04-2006, 09:28 PM
أخي الحبيب ( عنتر ) علي ما يبدوا من كلامك انك شخص تحب المسامحة و تود طيب الخاطر و يبدوا أنك عَلمانياً لست بمسيحي ولا بمسلم ، فتقف موقف المحايد ....
ولكن أخي الحبيب اسمحلي اقول لك اننا كمسيحين لا نكره المسلمين ولا نتهمهم بالباطل وإنما نتكلم بأدلة، فضلا عن أننا نكره الإرهاب الكامين بين سطور القرأن و السنة المحمدية .
وعندما نتحدث لأي أحد منهم ونفضح هذا الوهم ، وذلك لسببين أولهما أننا نريد الخير للكل فبدافع من الحب نريدهم النعرف علي الحق الإلهي الكامين بين سطور الإنجيل
وثانيهما أننا نود نزع كل ما هو ارهابي

يوسف راشد
06-04-2006, 11:17 AM
هذا الحوار جميل جميل والكلام لذيذ وياريت الكل يكتب بدون تجريح وربنا مع الجميع في الخير والمعرفه وإلي اللقاء

Safnat_Fa3nash007
06-04-2006, 04:03 PM
ايه يا عنتر إنت لسه متمسك برأيك ولا عدلتوا بعد ما دخل علينا واحد من حموشي(من بني قحطان) بالحنجل والمنجل ودبك شتايم حتى انها طالت اخونا الحبيب مكه كولا اهدئ واجدع واحكم شخصيه عندنا بالمنتدى !!!

لنا اضع لك لينك الموضوع وارجوا ان تبحبش على الموضوع لتعلم من البادء في الشتايم والهجوم

سلام رب المجد يشفيكوا يا مسلمين
007