PDA

View Full Version : موضوع للنقاش ( 1 )

smile
04-04-2006, 10:22 AM
فى سؤال واحد يدور حاليا فى ذهنى واتردد فى كتابته ان ايه اللى عملته للقضية القبطية وايه اللى عاوز اعمله ياريت كل واحد يفكر ويكتب رد على السئوالين المهمين دول

السئوال الاول
ما الذى فعلته للقضية القبطية ؟

السئوال الثانى
ماذا سوف تعمل فى المرحلة القادمة؟

tigeregypt
04-04-2006, 10:27 AM
انت تغيب تغيب وترجع بحاجات غريبة
حمدلله علي السلامة
السؤال ده في المقرر؟

مار مينا
04-04-2006, 11:25 AM
السئوال الاول

السئوال الثانى
سؤالين مهمين جدا ..............
لكن ياتري هل نظفنا (((داخل الكأس والصحفة))).......
الاول تكون فيه محبه بعضنا نحو بعض ونكون متفقين وبعدين نفكر ممكن نعمل ايه ..مش كده وللا ايه

makakola
04-04-2006, 01:11 PM
أخى الحبيب smile

بالرغم من أن موضوعك لا يتجاوز سطرين، إلا أن أحدا لم يفكر من قبل فى طرحه
كلنا نقول القضية القبطية، لكن ماذا فعلنا وماذا سنفعل، هذا ما لم يتوقف عنده الكثير منا ليسأل نفسه سؤالك هذا

بالرغم من بساطة ما أفعل، لكن ما أفعله هو الفلسين الذين أملكهما
السئوال الاول
أنا لا أملك سوى قلما وإسلوبا، وهو ما أحاول إستغلاله بقدر إمكانى بالأساليب التالية
1- محاولة الإشتراك بالمنتديات العربية الغير مصرية ونشر ما يخص القضية القبطية
2- الدخول فى بعض الحوارات التى يمكن أن أستفيد منها فى طرح تاريخ الإحتلال الإسلامى لمصر وأفعال العرب بها
3- محاولة نشر ما يصلنى من أخبار عن أحوال الأقباط فى كافة مواقع المنظمات التى أعرفها حتى وإن إختلفت أساليب قادتها
4- محاولة إرسال سطر بسيط من الشكر لكل شخص يكتب مقالا أو موضوعا يمس القضية القبطية، وبالرغم من بسساطة هذا الفعل إلا أن أثره على الكاتب كبيرا، فمثل هذا السطر هو الثمن الذى ينتظره أى كاتب ليستمر فى العطاء

السئوال الثانى
بصراحة، أتمنى أن أجد ما هو أكثر لأستطيع فعله، ولكنى سأستمر فيما أفعل بالإضافة لتعلمى كيف أستطيع إستغلال صوتى الإنتخابى

أسف يا سمايل، هى أشياء بسيطة لكن زى ما قلتلك هم دول الفلسين اللى معايا دلوقت
hapbirth:)

jesus_4_us
04-04-2006, 01:22 PM
موضوع جدير بالمناقشة سمايل ويمكن الاستعانة بهذا البحث القيم
ل fr_rapheal

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=12163

smile
06-04-2006, 09:39 AM
انت تغيب تغيب وترجع بحاجات غريبة
حمدلله علي السلامة
السؤال ده في المقرر؟
الله يسلمك يا ستى
مععلش بقى انا ليا حاجات غريبة بس استحملينى وجاوبى
طبعا السؤال فى المقرر يلا بقى عاوز اعرف رائيك

smile
06-04-2006, 09:41 AM
الاول تكون فيه محبه بعضنا نحو بعض ونكون متفقين وبعدين نفكر ممكن نعمل ايه ..مش كده وللا ايه

حبيبى مارمينا
السؤالين دول انت فهمت معناهم صح وانا بفكر فى ايه شكلك بتقرا افكارى

smile
06-04-2006, 09:44 AM
أخى الحبيب smile

بالرغم من أن موضوعك لا يتجاوز سطرين، إلا أن أحدا لم يفكر من قبل فى طرحه
كلنا نقول القضية القبطية، لكن ماذا فعلنا وماذا سنفعل، هذا ما لم يتوقف عنده الكثير منا ليسأل نفسه سؤالك هذا

بالرغم من بساطة ما أفعل، لكن ما أفعله هو الفلسين الذين أملكهما

أنا لا أملك سوى قلما وإسلوبا، وهو ما أحاول إستغلاله بقدر إمكانى بالأساليب التالية
1- محاولة الإشتراك بالمنتديات العربية الغير مصرية ونشر ما يخص القضية القبطية
2- الدخول فى بعض الحوارات التى يمكن أن أستفيد منها فى طرح تاريخ الإحتلال الإسلامى لمصر وأفعال العرب بها
3- محاولة نشر ما يصلنى من أخبار عن أحوال الأقباط فى كافة مواقع المنظمات التى أعرفها حتى وإن إختلفت أساليب قادتها
4- محاولة إرسال سطر بسيط من الشكر لكل شخص يكتب مقالا أو موضوعا يمس القضية القبطية، وبالرغم من بسساطة هذا الفعل إلا أن أثره على الكاتب كبيرا، فمثل هذا السطر هو الثمن الذى ينتظره أى كاتب ليستمر فى العطاء

بصراحة، أتمنى أن أجد ما هو أكثر لأستطيع فعله، ولكنى سأستمر فيما أفعل بالإضافة لتعلمى كيف أستطيع إستغلال صوتى الإنتخابى

أسف يا سمايل، هى أشياء بسيطة لكن زى ما قلتلك هم دول الفلسين اللى معايا دلوقت
hapbirth:)

حبيبى مكاكولا

رد حكيم من رجل حكيم انا بالنسبة للسئوال حبيت ان اخليه بسيط وكل واحد يفكر يجاوب عليه اذاى وانت جوابت عليه بامانه شديدة وبدون اى تحفظات

فى حاجه حلوة اتعلمتها من مدارس الراهبات الكلام القليل ممكن يوصل المعنى اكتر من الكلام الكتير صح ولا ايه

smile
06-04-2006, 09:45 AM
موضوع جدير بالمناقشة سمايل ويمكن الاستعانة بهذا البحث القيم
ل fr_rapheal

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=12163

شكرا عزيزتى
وكنت اتمنى ان ارى مداخلاتك

smile
17-04-2006, 10:43 AM
عم حنا hanaa

قال فكره حلوة وممكن اى حد يعملها اللى هى ان كل واحد فينا من الاقباط اللى عايشين بره مصر وموجودين فى كل مكان فى العالم ويعرفوا اغلبيه لغات العالم الحية يبعت رسائل للمديا عنده فى بلده

وصدقونى ممكن الكلام ده يكون من وجهة نظرك حاجه ملهاش لازمة او مش بتاثر لكن بتعمل مفعول كبير جدا وهتلاقى اللى يهتم بيك وبرسالتك

يلا يا اقباط نفذوا

tom hans
19-04-2006, 03:46 PM
سيدي الفاضل:smile
اشكر سيادتكم علي اتلاف خلايا مخك في التفكيير في القضيه القبطيه.ولكن ردا على السؤال الاول:ما الذى فعلته للقضية القبطية ؟صدقني اسعى جاهدا توضيح الصوره كامله لكل من يعرف انني من مصر و عن طريق المنتديات الاسلاميه في توضيح الصوره كامله عن طبيعه الاسلام من ارهاب و خطف و اسلمه بلاكراه مع الاثباتات علي صحه كلامي. والحمد لله ناجح الي حد لاتتصوره.السئوال الثانى
ماذا سوف تعمل فى المرحلة القادمة؟لن ولم اتوقف عما افعله بجانب استخدام حقي كمواطن امريكى يدافع عن قضيته في في حدود امكانياتى و في ولايتي التى يوجد بها نسبه كبيره من المسلمين الافارقه.

sammy
19-04-2006, 04:17 PM

مع كامل إحترامى لرأيك ولتمنياتك, لكن أنا لى رأى مختلف!
أولا عمر الكاس ولا الصحيفة ما هاتتنضف %100 هى دى طبيعة البشر ومافيش للأسف ملائكة.. وخلينا واقعيين أحسن بدال التعلق فى الأوهام.
ثانيا لو حتى مافيش محبة ممكن المركب تسير لو فقط مافيش عداوة... يعنى ممكن كل واحد يبنى بمعرفته. طبعا ياريت يكون فيه تعاون كامل لكن للأسف هو ده الموجود... هل معنى هذا أن ننفض ايدينا؟ إطلاقا,
ممكن لو مافيش عداوة وواحد يهد اللى واحد تانى يبنيه تقوم عدة بنايات متلاصقة ويبقى إجتماعها محتمل وأسهل وأجمل من واحد يحاول يبنى والتانى بدال مايبنى معاه أو يبنى جنبه يتفرغ للهدد...
اللى عملته واللى هاعمله دى مسألة ضمير, ومش لازم أعمل عنها إعلان.

Gregory
19-04-2006, 05:18 PM
اللى عملته واللى هاعمله دى مسألة ضمير, ومش لازم أعمل عنها إعلان.

أعتقد اللى يقصده سمايل أن الناس تقول أقتراحات لخدمة القضية القبطية ...
تماما زى ما عمل مكاكولا
الناس عايز تعمل أى حاجة بس مش عارفة تعمل ايه

Safnat_Fa3nash007
20-04-2006, 12:40 AM
للاسف الشديد
الصوره التي في مخيلتي والتي احاول ان اطبعها في ذهن كل قبطي لم تطبع برزولوشين زي ما كنت متخيل
يبدوا ان الـ 1400 سنه لها تأثر جاد وقوي على طريقه تفكير وتصرف كل قبطي

أملي الوحيد هو في الجيل الصاعد في ان يحقق ما لم احققه
اما بالنسبه للوضع الحالي فأنا احاول ان اتصرف كما اسلف اخي وحبيبي مكه كولا .

شكراً يا سمايل على الاسئله
وانا اجد نفسي مقصر مع القضيه القبطيه عامه , وعندنا في اسرائيل خاصه
اتمنى من الله ان يرتب لي فرصه عمل تساعدني على ان اتفرغ للكنيسه والشعب القبطي .
وان اطرق كل بيت لاوقذه من نومه واعيده الى السكه القبطيه السليمه .

اعتقد ان الفتره المقبله عندنا ستشهد ازدهار اكثر بعد ان انتهينا من مرحله اولى صعبه ألا وهي اعداد الاماكن , فما تبقى هو الجزء الاهم وهو اعداد النفوس , وتجنيد وتوحيد الصف القبطي لاقباط اسرائيل عامه.

ارجوا ان تصلوا من اجلي
اخوكوا الاصغر
007

myway
21-04-2006, 05:53 PM
فى سؤال واحد يدور حاليا فى ذهنى واتردد فى كتابته ان ايه اللى عملته للقضية القبطية وايه اللى عاوز اعمله ياريت كل واحد يفكر ويكتب رد على السئوالين المهمين دول

السئوال الاول

السئوال الثانى

من رأيى ان موضوع الدولة القبطية المثبت لديكم - فكرة مش بطالة - خصوصا لو أخذتم بعين الأعتبار - ردى عليه و تطويره.

مار مينا
24-04-2006, 09:02 PM
اخرستوس انيستي

لو حتى مافيش محبة ممكن المركب تسير لو فقط مافيش عداوة...

حبيبي سامي ......اتمني الا يكون هناك عداوه فعلا ....

اليثوس انيستي

hanna3
30-04-2006, 12:51 AM
ما رايكم في ان اقباط الداخل عليهم التعاون مع بعض الاحزاب الداخلية مثل التجمع مثلا بغض النظر عن توافقة مع اتجاهاتهم ام لا لان الافضل ان نكون بغض النظر عن كيف سنكون
http://www.al-ahaly.com/articles/06-04-19/1275-inv01.htm
كما ترون مقالة رائعة من كاتب اسمة عبد الرحيم علي
لا ينقصة الصدق والشجاعة
كما انة علينا التبرع بلا تردد للمنظمات في امريكا وكندا وكل اوربا واستراليا
حتي تصبح حركة المنظمات سهلة وتغطي كل ما هو مطلوب منها
والرب يكافئكم بكرمة

mora000
08-05-2006, 02:08 PM
المنظمات و حقوق الانسان ممكن ترجع لنا حقوقنا كاقليه لكن احنا هنفضل عايشين في مصر مع المسلمين ممكن كمان نستفيد بطريقه تانيه خصوصا اننا اصبحنا احنا كمان متعصبين و وصل بنا الامر للكراهيه لهم بسبب تصرفاتهم
ما افعل للقضيه القبطيه اني احاول انشر رساله المسيح مش بالوعظ لكن اخلي الناس تشوف صوره المسيح الحلوه فيا عشان يعرفوا ان الكلام اللي بيقال عننا كذب
مفيش كافر يقدر يعيش بمحبه و يساعد كل الناس
هي حاجه قليله لكن اللي قدرت عليها

uran mohsen
09-05-2006, 10:01 AM
القضية لا تخص الاقباط و لكن تخص مصر