PDA

View Full Version : كم حزنت

yosabios
05-09-2003, 01:27 PM
لقد حزنت جدا لما عاملتوموني بة
حيت انكم وانا اعتقد ان هذا الفعل صادر عن مشرفي المنتدي
انكم جعلتم موضوع ابونا زكريا بين الوهم والحقيقة
moved واصبح ليس بامكاني ان ادخل الية
لا اعرف ما كتب وماهي الاجابات
وانا كنت كتبت في هذا الموضوع
انا حقيقا لم اكن انوي او اقصد توجية ىالاهانة لشخص ما
ومن انا لا ادين احد ولكن كان يجب ان اعرف ماهي حقيقة ما انا قراتة من انة هذا الكاهن
قد خرج عن ايمان الكنيسة الارثوذكسة
ام لا
تصرف غريب جدا
ماعني تصرفكم هذا
انكم تخلطوا الايمان ببعضة السليم والغير سليم
يعني لو فية واحد مثلا نسطوري او اريوسي
ما نكلمش معاهم ماهم مسيحيين مع العلم انة لايوجد احد من هذة الافكار المغلوطة في المسيحية الان وذلك بفضل اباء الكنيسة ومواجهتهم لكل البدع والهرطقات
وبالرغم من ان فكر طائفة الادفنتست يتفق في بعض النقاط مع
الفكر النسطوري
يمكن تكون النتيجة انكم تعملوني عضو محروم
ولكن مش مهم لان انا ساعتها
هامشي وتبقي انتوا وانا اقصد مشرفي المنتدي وبعض الاعضاء
من اهل البدع وتريدوا ان تخلطوا الايمان السليم بفكر خاطيء
واوعي حد يطلع في دماغي ويقول اني بكفر حد
لان بصراحة انا شايف فكر غريب بالرغم من وجود بعض المحاسن
انها ليست بعض بل اكثرمن بعض
ولكن !!!!!!!!!!!!!!!!!!
لاتحجبوا الفكر او تكمموا الافواة طالما المناقشة في حدود الادب والعقلانية
والرغمة في المعرفة الحقيقية الصادقة
فالمراد من هذا المنتدي علي ماتكون لدي وهو المفروض
انا يكون اداة من ادوات العصر في تنمية الايمان القويم والصحيح والجوانب الروحية لدي المسيحيين
وتسليحهم بالفهم ضد كل مايقال من تراهت امام الفكر المسيحي الصحيح
ياتري هاتعملوا الموضوع دة كمان moved
انتم
(kill: (kill:
cr:: cr:: cr:: cr:: cr::

Kyrillos
05-09-2003, 02:04 PM
كل ما فى الموضوع إنك فهمت المكان ده غلط يا يوسابيوس
المنتدى ده مش بتاع الأرثوذكس زى ما إنت فاهم
ده بتاع كل المسيحيين بمختلف طوائفهم
فلما (تتهم) أبونا زكريا بأن تعاليمه بروتستانتية
فإنت بكده بتهين إخوتنا البروتستانت الموجودين معانا
وطبعاً إنت عارف إن ما يصحش تهين الناس، وفى بيتهم كمان

يعنى كلامك لا يصلح لهذا المكان
فلازم نحرص على إن يكون الكلام المناسب للمكان المناسب

Pharo Of Egypt
05-09-2003, 03:28 PM
أستمعت كثيرا لأبونا زكريا وقرأت له بعض كتاباته لم أري ماتدعيه أنتي .. ولكن محور أهتمام أبونا هو خلاص أنفس غير المسيحين وتعريفهم ماهي بشاره الخلاص التي للسيد المسيح وتعريفهم بأبسط قواعد وتعاليم المسيحية .. هذه هي رسالته ومحور أهتمامة .. لايهمه إين كنيسة ينضم هؤلاء الغير مسيحين ولكن يهمه أن يقبل هؤلاء الغير مؤمنين السيد المسيح كفادي ومخلص لهم .. هذا أفضل علي الأقل في نظري

لا يستطيع الطفل الصغير الحديث الولادة أن يهضم الأغذية الصلبة التي يأكلها البالغين .. ولكن يأكلوا أغذية سائلة تناسب حالتهم وسنهم .. وعندما يكبروا في القامة والسن يعطوا غذاء أكثر في القيمة مناسبا لأعمارهم ... هكذا إيضا الحديثي العهد بالسيد المسيح .. فعندما تستمع له أو تقرأ له قد يتهيأ لك أن معتقده مخالف لك .. ولكن للعين الخبيرة تستطيع التمييز الصادق لما يكتبه أو يقوله ..

وبعدين حقك علي ..ماتزعليش ..
(sml1) hi:)

knowjesus_knowlove
05-09-2003, 04:58 PM
يا أخى يوسابيوس أنا أرثوذكسى مثلك وأيضا أدافع عن المسيحية بكل قوتى.
فلو وجدت شخصا من شهود يهوة أو الأدفنتست فى المنتدى يروج لتعاليمه فلن أتوانى عن الرد عليه.
ولكن وكما قال أخونا كيرلس هذا المنتدى للجميع ومن أجل نوال حقوقنا كأقباط مسيحيين ولذلك أى حديث عن خلافتنا الطائفية لن يزيدنا إلا تمزقا وألما.
ولهذا السبب كنت أنا أول من طالب بإلغاء هذا الموضوع رغم أننى لست مشرفا بل مجرد عضو عادى مثلك.

yosabios
05-09-2003, 08:12 PM
او الموضوع الرئيسي اللي انا كتبتة اتعملة moved
انا مش عارف راح فين بس اكيد فية منتدي انا مش بشوفة
ودي اول غلطة نقلاتوا الموضوع اللي كتبة واحد لمكان لا استطيع ان اصل الية
او باين انكم لاغيتم الموضوع من اساسة وهو انا لما اسئل او ابحث عن حقيقة شيء معين ابقي غلطان

اخي Kyrillos
كل ما فى الموضوع إنك فهمت المكان ده غلط يا يوسابيوس
المنتدى ده مش بتاع الأرثوذكس زى ما إنت فاهم
ده بتاع كل المسيحيين بمختلف طوائفهم
فلما (تتهم) أبونا زكريا بأن تعاليمه بروتستانتية

يعنى كلامك لا يصلح لهذا المكان
فلازم نحرص على إن يكون الكلام المناسب للمكان المناسب
المنتدي دة مش بتاع الارثوذكس
امال منظمة اقباط الولايات المتحدة
ليس لها انتماء اوكية هنا المساحة متاحة للتعبير من الجميع
بس المفروض ان فية عقائد وثوابت لدي موسسي المنظمة اللي المفروض
انهم هما اللي اطلقوا هذا المنتدي
وبعدين حذفكم للموضوع او اخفائة سيان لان انا لم اعد قادرا انا اكتب بة هو ما اضرني الي ان افتح موضوع اخر
انا لم اتهم احد اخ
Kyrillos انا بس بسائل وبقول هل القمص زكريا بطرس مازال تابعا للكنيسة الارثوذكسة ام لا
والموضوع ابتدي اني قاريت كتاب عن ابونا بيشوي كامل
والكتاب كاتب المقدمة لية البابا شنودة الثالث يعني عارف ماهو مكتوب بالكتاب
افهم من كلامك اخ Kyrillos ان دة وعلي حد قولك

ان المكان دة او البيت دة يمتلكة بروتستانت
وهل هذا يعتبر راي رسمي من المنتدي وانا مازلت اسئل واستوضح لكي اعرف الحقيقة علي الاقل لنفسي

اخ Pharo Of Egypt

انت اولا ليةو بتاعاملني بتاء التائنيث
ام انها غلطة اثناء الكتابة
انا yosabios
وانا كما نعندي كتب للاب زكريا بطرس انما لما اراي معلومة زي اللي انا بسئل عنها يبقي لازم اتاكد واعيد الحسابات
وبعدين وان افترضنا ان يخدم بالمجال اللي انت بتقول علية

ولكن محور أهتمام أبونا هو خلاص أنفس غير المسيحين وتعريفهم ماهي بشاره الخلاص التي للسيد المسيح وتعريفهم بأبسط قواعد وتعاليم المسيحية .. هذه هي رسالته ومحور أهتمامة .. لايهمه إين كنيسة ينضم هؤلاء الغير مسيحين ولكن يهمه أن يقبل هؤلاء الغير مؤمنين السيد المسيح كفادي ومخلص لهم .. هذا أفضل علي الأقل في نظري

لو كان الاب مازال ينتمي للكنيسة الارثوذكسية يبقيكلام خطير جدا اللي انت بتقولة
يعني اية لايهمة الي كنيسة ينضم هؤلاء الغير مسيحيين بعد قبولهم المسيح
انا رايوكل واحد حر ان دة كلام خطير جدا
ولا هنا ماحدش بيقبل النقاش

اخ knowjesus_knowlove

يا أخى يوسابيوس أنا أرثوذكسى مثلك وأيضا أدافع عن المسيحية بكل قوتى.
فلو وجدت شخصا من شهود يهوة أو الأدفنتست فى المنتدى يروج لتعاليمه فلن أتوانى عن الرد عليه.
ولكن وكما قال أخونا كيرلس هذا المنتدى للجميع ومن أجل نوال حقوقنا كأقباط مسيحيين ولذلك أى حديث عن خلافتنا الطائفية لن يزيدنا إلا تمزقا وألما.
ولهذا السبب كنت أنا أول من طالب بإلغاء هذا الموضوع رغم أننى لست مشرفا بل مجرد عضو عادى مثلك. المبدا لايتجزء اخي الكريم والعزيز
وبعدين انا لما تكلمت اساسا في البداية قولت ان
نيافة الانبا غريغوريوس قال انها اكثرانحرافا من كتب البروتستانت
ادي كل الحكاية والكل ساب السؤال اللي انا سائلتة ومسك في الكلمة
وشهود يهو ولا ادفنتست ولا بروتستانت
الك عندة اختلاف المبدا لايتجزء
ويمكنك ان ترجع لكتاب لقداسة البابا شنودة الثالث
اسمة في الحوار اللاهوتي اللاهوت المقارن -الجزء الاول - وملخص الكتاب يتحدث عن
في اطار الحوار اللاهوتي
نناقش في هذا الكتاب
بعض نقاط الخلاف مع اخواننا البروتستانت
وهي
المعمودية -التقليد الشفاعة
اكرام العذراء وبتوليتها
الصوم
الحكم الالفي
التوبة
وساطة الكنيسة
مع مقدمة عن مجمل الخلاف
ثم الخلافات الطقسية
البخور
الصور والايقونات
اكرام الصليب
الاتجاة للشرق
الانوار والشموع
الهيكل والمذبح
والبحث بطريقة موضوعية تعتمد علي ايات الكتاب المقدس
وحدها لان الاخوة البروتستانت
لايعتمدون علي التقليد واقوال الاباء
ملخص منقول عن الكتاب
اما في رائي انا
انة من الاهم ايضا ومذكور بالكتاب
الاعتقاد بالطبيعتتين والمشيئتيين

هذا المنتدى للجميع ومن أجل نوال حقوقنا كأقباط مسيحيين
وهل المنتدي هو السبيل
يمك نتكون شمعة علي الطريق ولكنها لن تكون
هي السبيل هناك مشاكل اعمق واكبر
مما يكتب هنا وبالرغم من اني وجدت هنا اشياء جميلة جدا
لا انكرها واكرر ان انا سؤالي كان بسيط جدا في البداية ولكن مش عارف انتوا كلكعتوة ازي
مجرد سؤال كنت انتظر علية اجابة
ولربنا المجد الدائم للابد امين
(noo:)) (noo:)) (noo:)) (noo:)) (noo:)) (noo:))

knowjesus_knowlove
06-09-2003, 11:51 AM
يا حبيبنا يوسابيوس،
فيه نقطة يظهر إنك مش فاهمها وهى إن كلمة الأقباط تعبر عن جنسنا بين البشر وليس ديانتنا. فكما أن هناك أقباط أرثوذكس هناك أيضا أقباط كاثوليك وأقباط بروتستانت وكمان أقباط مسلمين وهم أحفاد جدودنا الذين أجبروا على الإسلام بالسيف ولم يختلطوا بالنسل العربى حتى بعد إسلامهم. لأن عنصرية العربى المسلم ولسان حاله كان يقول عند تزويج بنته...أرميها للتمساح ولا أعطيها للفلاح ...حتى ولو كان مسلما والفلاح المعنى هنا هو القبطى المسلم.

Kyrillos
06-09-2003, 01:25 PM
ان المكان دة او البيت دة يمتلكة بروتستانت
وهل هذا يعتبر راي رسمي من المنتدي وانا مازلت اسئل واستوضح لكي اعرف الحقيقة علي الاقل لنفسي

أيوه يا يوسابيوس ، وخد الكلام ده على مسئوليتى
المكان ده بتاع البروتستانت والكاثوليك والأرثوذكس بالتساوى
هو إنت فاكر إن قبطى = أرثوذكسى وخلاص؟ لأ ، فيه أقباط كاثوليك وأقباط بروتستانت كمان

فلو كنت من هواة الحديث عن الخلافات الطائفية
فيه أماكن تانية كتير ممكن ترحب بالكلام ده
بس مش هنا

وبالنسبة لأبونا زكريا ،
فهو كان ومايزال كاهن أرثوذكسى

لكن نشاطه فى التبشير العلنى للمسلمين سبب احراج للكنيسة الأرثوذكسية
فزى ما تقول كده ، طلع على المعاش ، وأصبح نشاطه مسكونى بدل ما كان رعاية كنيسة واحدة
ومايزال يخدم فى الكنائس الأرثوذكسية فى أمريكا

yaweeka
06-09-2003, 01:31 PM
أخ يوسابيوس
هل تعرف سبب سقوط القسطنطينية (تركيا) بأيدى المسلمسن؟

كانت (العمم) إياها قاعدة تتناقش فى جنس الملائكة وهل هى ذكور أم إناث (مع أن الكتاب المقدس واضح جدا بأنهم أرواح ) وجيوش المسلمين على أبواب بلادهم

كما قال لك كيرلس , هذا المنتدى للجميع من أرثوذكس وبروتستانت وكاثوليك.... وكون ابونا زكريا بطرس أرثوذكسى أو بروتستانتى ما تفرقش معى بشئ , يكفى انه فعل ما لم تفعله (العمم) الأخرى منذ 1400 سنة

من لا يجمع فهو يفرق

كفاية علينا 1550 سنة حرومات
ياريت بأة نفوق

شلولح

pavnoti
06-09-2003, 03:01 PM
كاتب الرسالة الأصلية : yaweeka
أخ يوسابيوس
هل تعرف سبب سقوط القسطنطينية (تركيا) بأيدى المسلمسن؟

كانت (العمم) إياها قاعدة تتناقش فى جنس الملائكة وهل هى ذكور أم إناث (مع أن الكتاب المقدس واضح جدا بأنهم أرواح ) وجيوش المسلمين على أبواب بلادهم

كما قال لك كيرلس , هذا المنتدى للجميع من أرثوذكس وبروتستانت وكاثوليك.... وكون ابونا زكريا بطرس أرثوذكسى أو بروتستانتى ما تفرقش معى بشئ , يكفى انه فعل ما لم تفعله (العمم) الأخرى منذ 1400 سنة

من لا يجمع فهو يفرق

كفاية علينا 1550 سنة حرومات
ياريت بأة نفوق

شلولح

اني اتفق مع الاخ يويكا انا لااعلم لماذا حزنت ....انا حزنت اكثر لتوجيه لاتهامات يمينا وشمالا لعلم انا من معاصري ابانا القديس بشوي كامل وابونا لوقا وابونا تادرس ولهم معزه خاصه لكن ياريت تناقش الموضوع في منتدي ارثوثوكسى متخصص

Pharo Of Egypt
06-09-2003, 05:25 PM
الأخ العزيز يوسابيوس
أجو منك أن تقبل خالص أعتذاري لشخصك المحبوب علي خطأي بتوجه الحديث لك بالضمير المؤنث لأني أستنتجت ذلك خطأ من أحدي ردودك كالآتي:
انا مش فهمة زي مايكون السؤال حرام

http://www.copts.net/forum/showthread.php?s=&threadid=1271

كونك ـ أو أي شخص ـ يدخل المنتدي مستخدما أسم علم مذكر ليس بالضرورة هو أخ وليست أخت ... والعكس صحيح .. ومع ذلك أكرر أعتذاري لشخصك المحبوب لدي...

عودة لموضوع أبونا الحبيب قدس أبونا زكريا سيرفنت ـ 13 ... أؤكد لك هوا مازال أرثوذكسيا أبن أرثوذكسيا كما أنا العبد لله الغلبان
ولكن طريقة تبسيطة للعقيدة المسيحية قد تبدو في نظرك غير أرثوذكسية ..

ومع ذلك سأذهب معك ميلا ثانيا .. أيهما أفضل في نظرك .. أن يظل المسلم في ضلاله وأسلامه وأتباعه لمحمد أو أن يقبل السيد المسيح كفادي ومخلص في كنيسة غير أرثوكسية؟

(sml1) (sml2) (sml7)

knowjesus_knowlove
06-09-2003, 07:11 PM
أخى يوسابيوس،

ياترى إنت قريت الموقع ده قبل كده؟

حوار مع الأب الحبيب أبونا زكريا بطرس

http://www.amcoptic.com/thanks_father.htm

JOHN_NEW BIRTH
06-09-2003, 08:38 PM
كل مناقشه و لها مكانها

Sherif
07-09-2003, 12:53 AM
Yaweeka,
in same time, you should not make fun of "el-3emam eyaha" which I think you meant the orthodox and catholic priests and bishops with .

We are all brothers, but I think the rules should apply to everyone.

knowjesus_knowlove
07-09-2003, 01:41 AM
يا أخ شريف ،

ليس كل من لبس العمة هو بمستحق لها...
لقد لبسها أريوس وأوطاخى وبرسوم وغيرهم العديد من الكهنة والأساقفة الذين تم شلحهم.
وقد يكون لابسى العمم فى وقت فتح القسطنطينة من هذه العينة .

فلماذا الغضب مما قاله مولانا ياويكا رضى الله عنه؟

Sherif
07-09-2003, 02:24 AM
Yaweeka is a knowledgible man and I respect him very much, and he has a great sense of humor, so I also like him , but I just wanted to better understand what he said and I thank you for the clarification.

hanna3
07-09-2003, 04:00 AM
lالاخ العزيز يوسابيوس
انت كتبت تقول
اقتباس
-----------
كل الحكاية والكل ساب السؤال اللي انا سائلتة ومسك في الكلمة
وشهود يهو ولا ادفنتست ولا بروتستانت
الك عندة اختلاف المبدا لايتجزء
--------------++
انت كدة خلطت بين البروتستانت وشهود يهوة وهذا دليل علي عدم درايتك وان كنت تعلم فهذا دليل علي سوء النية +++
+++
ان كل الطوائف لها نفس الايمان بل لها نفس قانون الايمان ولو احضرت 2 فقط اورثوذكس او من نفس الطائفة لاختلفوا علي تفسير اية واحدة من الكتاب
+++
وبكل هدوء ارجوك ان تعلم ان معظمنا بعض الاخوة في نفس البيت اورثوذكس والبعض بروستانت فما المشكلة ؟؟
+++------------------------------------+++-------------------------------------
مرة اخيرة ارجو ان تقولها انت في المستقبل لاي شخص يثير هذة النقطة
من الكفر البواح هنا في هذا المنتدي اثارة المشاكل بين الطواءف الثلاثة الرئيسية
+++--------------------------+++-------------------+++----------------------
اما عن شهود يهوة والادفنتست فليسوا مسيحيين علي الاطلاق
المسيحي هو من يؤمن ان الرب يسوع لة كل المجد هو الالة المتجسد (ذات اللة)
ثم تاتي خلافات كل طائفة تحتفظ بها لنفسها علي الاقل هنا في هذا المنتدي
شكرا الرب يباركك ومرحب بك هنا كاخ لنا في المسييح في الجنس في المصير المشترك في المعمودية المسيحية
سلام
+++================+++===============+++
علي فكرة انا اورثوذكسي لي اخ بروتساتنتي وثلاثة اورثوذكس
واحن شخص علينا كلنا هو البروستانتي اية رايك بقي(اكثرنا محية و خدمة للكل ) ؟؟
طيب انكر اخواي ؟؟ ازاي ؟؟
كلنا اخوة في جسد المسيح الهنا كلنا ونغلق هذا الموضوع نهائيا وشكرا
سلام يسوع يباركك

botroc100
07-09-2003, 09:33 AM
هوه إزاى واحد عنده أفكار غلط وهيسيبوه يخدم ؟
مش عارف كل التفاصيل وهل كان فيه سوء فهم أم أخطاء تم إصلاحها ؟
لكن ما إعرفه أنه حصلت مشكلة أيام البابا كيرلس وبعدين رجع الخدمة ، وحصلت مشكلة تانية مش عارف يمكن سنة 77 ورجع للخدمة ، والمشكلة الموجودة دلوقتى لا علاقة لهل بالناحية المذهبية لكن بالسياسة من ناحية المسلمين .. هل نبشرهم أم لا نبشرهم ؟
بالنسبة لمناقشة المسألة المذهبية .. أعضاء المنتدى هنا مش عاوزين يناقشوها لعدم حصول منازعات

Unbreakable_81
07-09-2003, 11:09 AM
ياجماعة هو اتكتب فى الموضوع الاصلى ايه؟؟

ثم المنتدى ده للكل و اى واحد هايلبخ فى طايفة تانية او حتى فى ديانة تانية كلامه بيتمسح فورا لان التلبيخ و الشتيمة مرفوضين و دى قاعدة اخلاقية عامة

ياأخ yosabios انت لو لبخت فى موضوعك يبقى انت غلطان و موضوعك يستاهل مسحه و لو ماغلطتش يبقى ليك حق تتكلم عموما الفروض دلوقت ان اللى مسح الموضوع يجيبلنا الفقرات اللى شتم او اساء لاحد فيها yosabios و نشوف و الاخ yosabios يشرحلنا وجهة نظره

yaweeka
08-09-2003, 11:14 AM
كاتب الرسالة الأصلية : Sherif
Yaweeka is a knowledgible man and I respect him very much, and he has a great sense of humor, so I also like him , but I just wanted to better understand what he said and I thank you for the clarification.

اولا أشكرك على الإطراء الذى لا استحقه
ثانيا : أنا ارثوذكسى العقيدة حتى النخاع ولكن وبناء على قراءة هادئة للكتاب المقدس بعيدا عن تأثير هواة "تكفير" الآخر , أو بالمعنى الكنسى "حرومات" الطغمة الكهنوتية , فإنى لا اجد غضاضة فى قبول البروتستانتى والكاثوليكى على انهم أخوة فى الايمان لاننا جميعا وببساطة نؤمن بالمسيح ربا ومخلصا , والخلافات بدأت تاريخيا بالنزاع على الزعامة الكنسية ومين فيهم يبقى "الأول"
وإيه يعنى ما التلاميذ كانوا بيتخانقوا مع بعض على مين فيهم يبقى الاول قبل ان يفهمهم السيد المسيح معنى ان تكون اولا

لكن للأسف بعض "العمم" برضوا (kill: ما فهموش المعنى
هل بولس او بطرس او مرقس او مارتن لوثر صلبوا لأجلنا؟
طبعا لأ
هل معموديتنا او اخوتنا الكاثوليك او البروتستانت على اسم كلفن او البابا اثناسيوس او يوحنا بولس ؟
طبعا لأ
طب ليه قلت العمم؟
اولا انا احترم رجال الكنيسة لكنى لا اقدسهم !!!
ليه ؟ لانهم بشر بيغلطوا برضو...وعظمة الكتاب المقدس التى لا يدركها المسلمبن هى انه يقول ان الجميع أخطأوا..ان كان موسى او داود او سليمان...او أو....ما فيش مجاملة ونزييف وتجميل للواقع..الا القدوس البار وحده وهو المسيح

طب ليه قلت على بعضهم عمم؟
لانى قرأت شوية تاريخ ولاقيت ان احد الاسباب الرئيسية فيما عاناه شعبنا على مر التاريخ هو من هؤلاء العمم وان حريتنا كأقباط لن ننالها على يد هؤلاء بل على يد قيادة علمانية واعية
وطالما سيطرت الكنيسة على امورنا فقل على حقوقنا سلامات
وتحيا مصر , والأقباط يعيشون ازهى عصورهم فى عصر مبارك !!!!

يا حلاوة ,
وطظ فى الاقباط ولتذهب حقوقهم فى ستين داهية عشان ما نزعلش اخوتنا المسلمين منا , وايه يعنى لو ماتوا كلهم نموت نموت وتحيا مصر وليمت كل قبطى وتحيا مصر حرة !!!!

ببساطة الكنيسة لابد ان تتنحى جانبا , كفاية 1400 سنة من النفاق السياسى

monner
10-09-2003, 08:37 PM
الاخوة الاعذاء بصرف النظر عن المذهب او العقيدة مع كامل علمى انة (ايمان واحد معمودية واحدة
1 - الاخ طارح السؤال :احب واتشرف ان اعلن لك وللجميع بانى ارثوذكسى من الداخل والخارج وفى العمق وائمن بانى على صواب فى عقيدتى ولا اعترف الابما تعترف بة كنيستى القبطية الارثوزكسية وانكروارفض ما تنكرة وما ترفضة
2- الاخوة الاعضاء مشجعى الكاهن الموقر : اعلم انة جميل ان نثق ببراءة شخص من تهمة منسوبة الية خاصتا اذا كان فى مكانة عالية بداخل قلوبنا لكنى ارى من خلال ما رايت وقرات فى هذا الصدد رغم انى لست على دراية بالموضوع من قبل اليوم ولا حتى كان لدى فكرة عنة ان الاخ السائل لم يكن يقصد الاتهام ولكن الاستفصار وان كان اسلوب تعبيرة لم يرق لاحد فانى ارى انة قد اتقن ذلك ولاداعى لان تفرقنا كاقباط فى هذا المنتدى المسيحى مجرد اختلافات فى اسلوب التعبير نختلف فيها كلنا من واحد لااخر وليس من الضروى ان ارضى جميع الاطراف والا ساجد نفسى افعل كما فعل جحا وابنة مع حمارهما.
3 - السادة مقيدى الاخ السائل فى وجهة نظرة وانا واحد منكم:
ان تلك القضية ربما لو طرحت ( واتكلم عنها كما فهمها "2" ) فى مكان اخر موسس لهذة المناقشات والحوارات لكنت من المدافعين عن مذهبى وعقيدتى و( لوكان العالم باجمع ضدى فانا ضد العالم- كما قال القديس البابا اثانسيوس الرسولى ) وكم حدث ذلك كثيرا ولكنى ورغم لنى لست مع مبدء انا وابن عمى على الغريب فانى ارى انه طالما القائمين على المنتدى لم يفسحو لنا المجال لمثل هذة المناقشات المهمة من وجة نظرى فعلينا ان نطيع رغبتهم ويكفينا هنا اننا نستطيع ان نعبر عب رئينا كاقباط متحدى الجنسية و الديانة الام .