PDA

View Full Version : الأمة القبطية غير موجودة بحسب مقال فى جريدة وطنى

botroc100
07-09-2003, 01:11 AM
مقال فى وطنى يقول بعدم وجود أمة فبطية وأن المؤمنين بها إندثروا لرفض الأقباط لها
أنظر العمود الثالث من المقال
http://www.watani.com.eg/modules.php?name=News&file=article&sid=154

monner
10-09-2003, 09:05 PM
عزيزى
بالرغم من انى لم استطع الوصول الى المقال المذكور لكن العنوان الى انت كاتبة مبين المقصود من المقال
الحقيقة امة قبطية معناها فى الوقت الحالى امة مسيحية فكما نعرف جميعا ان قبطى ( اى مصرى قديم ) تطلق الان على المسيحين الموجودين فى مصر وهم وكما نعرف نحن الاقباط اننا لسنا من اصل عربى والحمد للة ولكننا من اصل قبطى اى مصرى وانا اقول ان مصر مذالت موجودة حتى رغم الوضع الحالى للحكم وكل الى احنا كلا عرفينة وممكن نكلم فية كتير واللغه القبطية ماذالت موجودة كلغة رسمية للاقباط فى كنائسهم والاقباط اى الصارى اى المسحين او كما يطلقون علينا ( الكفاتسة + العظمة الزرقة ) لسة موجدين او على الاقل انا واحد اة موجود لو كانو موتو كل الاقباط ونسيونى يبقى لسة فى اقباط عيشين ولا يعنى انا مش او انت مش ذى المملوك الى هرب من مذبحة القلعة بتاعة محمد على باشا ( اعتقد ان كلمة باشا تعنى ذاب وراح فى خبر كان لذلك لم يستخدمها الا الاخوة الى بالى بالك فى ترقية انفسهم فى الوصف ) ولكل الاسباب التى ذكرتها وغيرها كثير لم اذكرها من تاريخ لا احد يستطيع ان ينكرة او يزيف فية ووقائع حالية ومعجزات مرئية ومشهود بها واصوار لاتتزعزع اما جيوش السيد الباشا او الذى سيبوش محافظ البحر الاحمر( ولو كنت اعتقد ان هو الاحمر بكتير ) وغيرها ززوغيرها الكثير تثبت ان الامة اقوى من ان تزول وارفع من ان يتكلم عليها احد بالقيل فى الجرنال والقال فى الصحيفة وهو غير مدرك بل ولا يستطيع ان يدرك ما قال علية بولس الرصول من طول وعمق وعلو لحامى هذة الامة التى خلت وستخلو من دونها الامامو. (bay:)) (bay:)) (bay:))