PDA

View Full Version : دعوه للتظاهر بجميع المحافظات

ezzzak
15-04-2006, 09:28 PM
اري انه من اللازم القيام بمظتهرات في جميع انحاء الجمهوريه

يجب ان يسمع العالم صوتنا

1 - مظاهره امام وزاره الاعلام نطالب فيها بالكف عن التعتيم وتشويه الصوره

(تامر امين في البيت بيتك بيقول المسلمين في الاسكندريه معتصمين وزعلانين

وبيستنكرو اللي بيحصل -وده تشجيع للمسلمين انهم في ناس بتغطي عليكم - والجزيره

والناس في الاسكندريه يقولون عكس ذلك

جميع القنوات الاخباريه بما فيهم النيل الاخبار يوم الحادث تقول الفاعلين 3 اشخاص

والاولي تقول شخص ومختل عقليا بعد ضبطه بوقت قليل جدا )

2- مظاهره في اقرب مكان لرئاسه الجمهوريه والمطالبه بالتدخل الفوري

واظهار الحق

3-مظاهره امام مبني محافظه الاسكندريه ومطالبه المحافظ بالاستقاله

وذلك لاستخفافه بعقول الاقباط وانكاره لحقائق ساطعه كالشمس

علي ان تتم هذه المظاهرات تبعا كل يوم في مكان والاتصال بوكالات الانباء

لتغطيه الحدث واناشد الاقباط جميعا بالمشاركه والتنظيم

واستخراج الاوراق والتصريحات اللازمه لهذه المظاهرات

pharon d'egypte
15-04-2006, 09:44 PM
فى ايه يا ايزاك؟

رغم كلامك الجميل لكن للاسف انت نسيت انت بتتكلم عن اقباط اى بلد دى مصر يا ابنى

مين اللى هياديك تصاريح بعمل مظاهرة سلمية فى مصر؟

ومين اللى هايطلبها اساسا؟

كل اللى بتقوله ده كان ينفع لو فى قيادة قبطية فى مصر يلتف حولها الاقباط لكن للاسف اقباط مصر متفرقين مش متجمعين ليس لهم مركز تجمع او اشخاص يلتفون حولهم

فكرة كنت بحلم بيها ودى طبعا احلام اليقظة واللى هى
جيش الاقباط
جماعة من الاقباط يكون مهمتهم الرد على اى اعتداء بالمثل

احلم معايا احلام اليقظة لغاية ما يوم رب المجد يحلها من عنده
او اى مسيحى راجل يتبنى فكرة زى دى

ezzzak
15-04-2006, 10:02 PM
فى ايه يا ايزاك؟

رغم كلامك الجميل لكن للاسف انت نسيت انت بتتكلم عن اقباط اى بلد دى مصر يا ابنى

مين اللى هياديك تصاريح بعمل مظاهرة سلمية فى مصر؟

ومين اللى هايطلبها اساسا؟

كل اللى بتقوله ده كان ينفع لو فى قيادة قبطية فى مصر يلتف حولها الاقباط لكن للاسف اقباط مصر متفرقين مش متجمعين ليس لهم مركز تجمع او اشخاص يلتفون حولهم

فكرة كنت بحلم بيها ودى طبعا احلام اليقظة واللى هى
جيش الاقباط
جماعة من الاقباط يكون مهمتهم الرد على اى اعتداء بالمثل

احلم معايا احلام اليقظة لغاية ما يوم رب المجد يحلها من عنده
او اى مسيحى راجل يتبنى فكرة زى دى

عزيزي الفرعون

رغم انتقادك لي لكني اشكرك

من يستطيع استخراج التصاريح ويعتبر في مركز الي حد ما قيادي للاقباط

1- المستشار نجيب جبرائيل

2- الاستاذ ممدوح نخله

3- هنا يوجد اعضاء في الموقع يعرفون الاستاذان ممدوح والمستشار نجيب يمكنهم توصيل

صوتنا لهم

4- هنا في الموقع اعضا لهم ثقلهم ومكانتهم ويمكنهم المساعده

واتمني ان يصل صوتي لهم

وشكرا عزيزي الفرعون علي تجاوبك

مع اني كنت اتوقع ان اري ردك مختلف بعد مشاهدت مشاركتك في الموضع ده

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=13095

pharon d'egypte
15-04-2006, 10:14 PM
بسم الصليب انت بتقول ايه يا ايزاك؟

انا لم انتقدك اطلاقا بل بالعكس متفق معاك فى كلامك ولكن

كان تعليق وليس نقد وهو كيفية الحصول على التصاريح ومن سوف يطلبها

بامانة انا لا اعرف الاشخاص اللى انت كتبت اسمائهم لكن لو انت وادارة الموقع (طبعا لانى بثق فى ارائكم) بالتالى بضم صوتى لصوتك وبطلب اننا كلنا نلتف حواليهم

ايزاك بامانة انا بكتب واعصابى مش بتحكم فيها لانى بغلى

اذاى بعد ده كله جوايا احساس ان مافيش حد نكون كلنا حواليه

اذاى بعد كل اللى بيحصل ده ايدينا مش واحدة اذاى مالناش قوة

ازاى حاجات كتيييييييييير قوى ياريت بجد نعمل حاجة مش نتكلم وبس

للمرة التانية يا ايزاك ان لم انتقدك بل بالعكس بعتز بكل راى وكلمة بتكتبها

ولو عندى نقد فهو موجه للناس اللى كبار فينا واكيد انت فاهم انا اقصد مين

ezzzak
15-04-2006, 10:23 PM
بسم الصليب انت بتقول ايه يا ايزاك؟

انا لم انتقدك اطلاقا بل بالعكس متفق معاك فى كلامك ولكن

كان تعليق وليس نقد وهو كيفية الحصول على التصاريح ومن سوف يطلبها

بامانة انا لا اعرف الاشخاص اللى انت كتبت اسمائهم لكن لو انت وادارة الموقع (طبعا لانى بثق فى ارائكم) بالتالى بضم صوتى لصوتك وبطلب اننا كلنا نلتف حواليهم

ايزاك بامانة انا بكتب واعصابى مش بتحكم فيها لانى بغلى

اذاى بعد ده كله جوايا احساس ان مافيش حد نكون كلنا حواليه

اذاى بعد كل اللى بيحصل ده ايدينا مش واحدة اذاى مالناش قوة

ازاى حاجات كتيييييييييير قوى ياريت بجد نعمل حاجة مش نتكلم وبس

للمرة التانية يا ايزاك ان لم انتقدك بل بالعكس بعتز بكل راى وكلمة بتكتبها

ولو عندى نقد فهو موجه للناس اللى كبار فينا واكيد انت فاهم انا اقصد مين

عزيزي الفرعون

انا متفهم ومقدر ما تشعر به جيدا .

وحتي ولو كان انتقادك موجه لي فانا ارحب بكل كلمه نقد موجهه لي .

عزيزي هؤلاء الاشخاص هم من العاملين بالقضيه القبطيه وهم شخصيات محترمه

جدا والتي لا يختلف عليها شخصان.

ارجو من يستطيع مساعدتي في الحصول علي اي وسيله اتصال

بالاستاذ ممدوح نخله او المستشار نجيب جبرائيل ان يضع ارقام التليفون

او الايميل في رساله خاصه لي .

saker_america
15-04-2006, 10:36 PM
فعلا لازم وجود مظاهرات فى القاهره وفى اسيوط وفى كل حته فى مصر
مش لما تحصل حاجه فى القاهره نلاقى المظاهرات فى القاهره بس
واما تحصل حاجه فى الاسكندريه نلاقى فى الاسكندريه مظاهرات بس
كأن ده شعب وده شعب ودى دوله ودى دوله لازم العشره مليون قبطى
يظهرو لكى تظهر قضيتنا
وايضا على اقباط المهجر تنظيم مظاهرات سلميه

واستخراج الاوراق والتصريحات اللازمه لهذه المظاهرات

لو استنينا اوراق وتصاريح يبقى مش هنعمل مظاهرات ولا حتى بتنجان

ezzzak
15-04-2006, 10:46 PM
فعلا لازم وجود مظاهرات فى القاهره وفى اسيوط وفى كل حته فى مصر
مش لما تحصل حاجه فى القاهره نلاقى المظاهرات فى القاهره بس
واما تحصل حاجه فى الاسكندريه نلاقى فى الاسكندريه مظاهرات بس
كأن ده شعب وده شعب ودى دوله ودى دوله لازم العشره مليون قبطى
يظهرو لكى تظهر قضيتنا
وايضا على اقباط المهجر تنظيم مظاهرات سلميه

لو استنينا اوراق وتصاريح يبقى مش هنعمل مظاهرات ولا حتى بتنجان

لو خرجنا من غير اوراق وتصاريح هتبقي كارثه

ولا قدر الله حصلت مصيبه تانيه هيجيبوها فوق دماغنا

ويقولو هما وضعهم مش سليم ومش رسمي ويقولو احنا نعرف منين انهم بعملو مظاهره سلميه

servant4
16-04-2006, 01:53 AM
لا يوجد شئ اسمه مظاهرات بسبب قانون الطوارئ فى مصر

Egypt has emergency law, there is nothing called demonstration

copticdome
16-04-2006, 02:48 AM
تبادل الاراء بحرية ومحبة ليس فيه زعل. اما عن سؤالك هل السيد المسيح سيكون موجود في المظاهرة وهل سيكون مبسوط . اود ان اوضح اني لم اقصد المظاهرة كاسلوب وحيد يمكن العمل به بل كان قصدي وهو رأيي ايضا ان كل من يستطيع عمل شيء حسب مقدرته وامكانياته فله ان يفعل, فالذي يستطيع الصلاة الصوم فقط يصوم ويصلي، والذي لديه امكانية الاتصالات والكتابة وغيرها يمكنه ان يقوم بذلك اي ان العمل يكون متكامل وكله من اجل فائدة الجماعة ولكن باسلوب متحضر ومهذب وليس بغوغائية ولا سيوف او سكاكين لاننا يجب الا نقاوم الشر بالشر كما قال الكتاب المقدس. اما عن وجود السيد في المظاهرة فطبعا السيد المسيح موجود في كل مكان وفي كل اوان أليس هو الاله الذي نعبده، وحكاية انه سيكون سعيد اعتقد ردي البسيط والمتواضع نأخذه من معجزة قيامته لاليعاز عندما قال لهم ارفعوا الحجر وهو ما يعني انه بيطلب منا الشيء البسيط الذي نقدر عليه وهو الصوم والصلاة والكتابة ومناشدة المسئولين وغيرها لكن الشيء الذي لا نستطيع القيام به وهو احياء الميت يستطيع هو ان يعمله. فنحن لنا عمل وهو له المجد له عمله الذي يتوج به عملنا. ارجو ان تقبل مني كل محبة وسلام وكل عام وانت بخير .

(sml11) (sml11) (sml11) (sml11)

copticdome
16-04-2006, 03:54 AM
انا حاليا ً ببعت الرسالة دية وانا موجود في الأسكندرية .. الوضع ملتهب بطريقة اكثر من بشعة .. النيران والدم والإعتداء مالي الشارع وحالة الفزع والرعب دخلت لقلوبنا وبيوتنا .. الوضع دلوقتي مش محتاج ان احنا نقول دة غلطان ودة السبب .. الوضع محتاج الصلاة والطلب بلجاجة لربنا انه يرفع من علينا النكبه اللي حلت علينا هنا .. ودة رجاء منى لكل واحد يقرا لكلام دة .. في كل انحاء العالم .. اين كنت من فضلك صلي وادعي ان الله يفتقدنا ويرفع غضبه عنا .

رسالة من غريق منقول

copticdome
16-04-2006, 03:56 AM
اقل ما يجب المطالبة بة :
1- استقالة وزير الداخلية- 2- اعتذار رسمى من رئاسة الجمهورية عن الاحداث الاخيرة3- على قداسة البابا وعقلاء الكنيسة البدء الفورى فى مطالبة الحكومةالمصرية رسميا باتخاذ القرارات وتعديل الاوضاع اولا لحماية اقباط مصر وثانيا لعلاج المشكلةالطائفية بمصر-4- اضراب عام للاقباط اول ايام العيد اعتراضا ليس فقط على احداث الاسكندرية وانما ايضا على طريقة الحكومة معالجة للملف الدينى .

copticdome
16-04-2006, 03:58 AM
يبدو ان اللقب الجديد لمحافظ اسكندرية هو الكداب فهو قال ان المسيحيين قالوا هتافات اثارات المسلمين بينما الحقيقة و انا كنت مشارك فى الجنازة التظاهرية ان الهتافات كانت للصليب و المسيح و يارب ارحم و كرياليسون و الشهيد اهه اين الأثارة ايها الكداب و الوقح ثم هل ذلك مثير للمسلمين ثم اسأله ما هو غير المثير لهم أن مجرد رؤيتهم لمسيحى او مسيحية أصبح شيئاً مثيراً ان مايحدث فى مصر هو ابادة جماعية و حرب منظمة من الدولة اللعينة لابادة الأقباط ثم يقول ان الأمور على ما يرام رغم انه فى هذه الأثناء يتم ابادة المسيحين فى العصافرة بالدبح و الحرق نهاراً جهاراً و تحت سمع و بصر البوليس المصرى الذى يقول خلصوا عليهم من خلال منبركم الموقر اوصلوا صوتى الى قادة العالم الحر و الى كل من الرئيس بوش و بابا الفاتيكان و قادة أوربا و كوفى عنان نحن نطالب بتدخل عسكرى يحرق مصر جميعاً حتى لا نحترق نحن بمفردنا فقط

copticdome
16-04-2006, 04:00 AM
يبدو ان اللقب الجديد لمحافظ اسكندرية هو الكداب فهو قال ان المسيحيين قالوا هتافات اثارات المسلمين بينما الحقيقة و انا كنت مشارك فى الجنازة التظاهرية ان الهتافات كانت للصليب و المسيح و يارب ارحم و كرياليسون و الشهيد اهه اين الأثارة ايها الكداب و الوقح ثم هل ذلك مثير للمسلمين ثم اسأله ما هو غير المثير لهم أن مجرد رؤيتهم لمسيحى او مسيحية أصبح شيئاً مثيراً ان مايحدث فى مصر هو ابادة جماعية و حرب منظمة من الدولة اللعينة لابادة الأقباط ثم يقول ان الأمور على ما يرام رغم انه فى هذه الأثناء يتم ابادة المسيحين فى العصافرة بالدبح و الحرق نهاراً جهاراً و تحت سمع و بصر البوليس المصرى الذى يقول خلصوا عليهم من خلال منبركم الموقر اوصلوا صوتى الى قادة العالم الحر و الى كل من الرئيس بوش و بابا الفاتيكان و قادة أوربا و كوفى عنان نحن نطالب بتدخل عسكرى يحرق مصر جميعاً حتى لا نحترق نحن بمفردنا فقط

اقل ما يجب المطالبة بة :
1- استقالة وزير الداخلية- 2- اعتذار رسمى من رئاسة الجمهورية عن الاحداث الاخيرة3- على قداسة البابا وعقلاء الكنيسة البدء الفورى فى مطالبة الحكومةالمصرية رسميا باتخاذ القرارات وتعديل الاوضاع اولا لحماية اقباط مصر وثانيا لعلاج المشكلةالطائفية بمصر-4- اضراب عام للاقباط اول ايام العيد اعتراضا ليس فقط على احداث الاسكندرية وانما ايضا على طريقة الحكومة معالجة للملف الدينى .

(bay:)) (bay:)) (bay:))

copticdome
16-04-2006, 04:06 AM
اعتقد ايضا ان الدولة تريد تثبيت قانون الطوارىء والله اعلم

copticdome
16-04-2006, 04:06 AM
اعتقد ايضا ان الدولة تريد تثبيت قانون الطوارىء والله اعلم

واعرب عبد النور عن خشيته من ان تتحول الحادثة الى ذريعة "لتبرير الابقاء على حالة الطوارئ" التي اعلنت عقب اغتيال الرئيس انور السادات عام 1981.

واعتبرت الولايات المتحدة ان الاعتدءات "غير مقبولة" وطالبت الحكومة المصرية باتخاذ التدابير للتخفيف من حدة التوتر بين المسلمين والمسيحيين.

khaled_adel666
16-04-2006, 06:34 AM
مهما كانت الاساءة فيجب ان لاتكون بالاساءة اولا
انتم دين التسامح فهل من التسامح ان تلقب احد المسئولين بالكاذب هكذا علي مسمع ومراءة من الجميع وانت تتطالب بتدخل اجنبي أكل ما يحدث في منزلك مشكلة تطالب من الخارج بالتدخل
من المتعارف علية ان الشعب المصري شعب واحد لا يفرق بين الديانات مهما حدث والدليل علي ذلك عندما قمتم بتقديم مسرحية مسيئة للاسلام لم نطلب من امريكا اخراجكم من البلد او قمنا بادخال احد من اوروبا او امريكا
نصيحة اليوم (اذا حدث في بيتك مشكلة لا تقوم بادخال اجنبي او غريب حتي لو كان ابن عمك)

الأستاذ
16-04-2006, 08:29 AM
دائما وابدا يزجون بأمريكا في الامر وارسال الي الريس بوش
رغم استيائي الشديد لما حدث وتنديدي لتلك الاحداث الدامية
الا اننى ارفض وبكل قوة استقدام اي اجنبي غريب ليحل مشكلة خارجية
ولتتخذوا العراق عبرة

pharon d'egypte
16-04-2006, 04:12 PM
مهما كانت الاساءة فيجب ان لاتكون بالاساءة اولا
انتم دين التسامح فهل من التسامح ان تلقب احد المسئولين بالكاذب هكذا علي مسمع ومراءة من الجميع وانت تتطالب بتدخل اجنبي أكل ما يحدث في منزلك مشكلة تطالب من الخارج بالتدخل
من المتعارف علية ان الشعب المصري شعب واحد لا يفرق بين الديانات مهما حدث والدليل علي ذلك عندما قمتم بتقديم مسرحية مسيئة للاسلام لم نطلب من امريكا اخراجكم من البلد او قمنا بادخال احد من اوروبا او امريكا
نصيحة اليوم (اذا حدث في بيتك مشكلة لا تقوم بادخال اجنبي او غريب حتي لو كان ابن عمك)

طب انصحنا حضرتك نعمل ايه؟

متشكرين جدا على مشاعرك الرقيقة الجميلة اللى متعاطفة معنا بس وبعدين؟

مشاعرك هاتوقف اللى بيحصل لاقباط مصر؟

مشاعرك تضمن ان الاعتداءات دى هاتكون الاخيرة؟

انت عارف كويس ان الاجابة لا بالتالى نعمل ايه؟

فى بدايتك كلامك بتلومنا لاننا دين التسامح ومش المفروض نقول على محافظ انه كاذب؟

حسب كلامك مش هانقول على اللى بيقتل انه قاتل او على اللى بيسرق انه حرامى

لان المحافظ فعلا كاذب وانت عارف كدة كويس

لو فى عدل من المسؤلين كنا قلنا انها قلة لكن للاسف ده المسلمين وبدعم من الحكومة عاملينها مذبحة نعمل ايه؟ اعتقد انه اقل شىء هو طلب الحماية وبصرف النظر عن مصدرها
سنين كتييبرة مرت وبنقول لا للتدخل الاجنبى والكلام الخايب ده لكن للاسف مع مرور السنين اكتشفنا وانا واحد من اللى اكتشفوا ده ان الوحدة الوطنية والانتماء كلام عبيط ومجرد وهم طالما المسلمين مش قادرين يستوعبوا معنى الحياة بسلام مع الاخرين

لو الاعتداء ده على اهلك ماذا ستفعل؟ لو الاعتداء ده متكرر ويبرر بكلام عبيط وباستخفاف بعقلك كنت هاتعمل ايه؟
جاوب على الاسئلة دى وانت تعرف ليه جوة كل قبطى مصرى نار

ezzzak
17-04-2006, 04:06 AM
لا يوجد شئ اسمه مظاهرات بسبب قانون الطوارئ فى مصر

Egypt has emergency law, there is nothing called demonstration

يعني اللي بيحصل في الجامعات من الطلبه بخصوص العراق وفلسطين

اسمه ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وكفايه كانت بتعمل ايه ؟؟؟؟؟

ولو مش هنقدر نعمل المظاهرات دي هنعمل ايه بديل ؟؟؟؟؟؟؟

ezzzak
17-04-2006, 04:46 AM
دائما وابدا يزجون بأمريكا في الامر وارسال الي الريس بوش
رغم استيائي الشديد لما حدث وتنديدي لتلك الاحداث الدامية
الا اننى ارفض وبكل قوة استقدام اي اجنبي غريب ليحل مشكلة خارجية
ولتتخذوا العراق عبرة

الحج الاستاذ

معلش انا نظري ضعيف وبلبس نضاره قعر كبايه

فين كلمه امريكا هنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

hossamwilliam
17-04-2006, 05:07 AM
مين الى يعتز حسنى ولا وزير الداخلية الاول لازم البابا يتكلم ويقول الى فى مصر ويعلنة على الملا مش يقول ان الامور كويسة فى نظر مين كويسة وكل مرة يطلع مجنون من المجانيين يعمل عملة سودة و النكتة ان وزارة الداخلية طلبت عمل حصر لجميع المختلين عقليا فى جميع المستشفيات ياترى وزارة الداخلية تعتبير مستشفى قطاع عام ولاخاص واعتقد ان التقرير يتضمن كل مصر متخلفين عقليا ويجب مراقبتهم ويجماعة كفاية تهريج لو حدث واقعة فى اى حتة فى الكرة الارضية الحكومة كلها تستقيل مش وزير الداخلية فقط احنا الى سمانا جمهورية ظلمنا احنا لازم يسمونة مملكة

الأصلاح
17-04-2006, 05:31 AM
المنظمة المصرية لحقوق الإنسان تتقدم بمذكرة لرئيس الجمهورية
للمطالبة بعدم تجديد حالة الطوارئ

تقدمت اليوم المنظمة المصرية لحقوق الإنسان بمذكرة لرئيس الجمهورية ورئيسي مجلس الشعب والشورى ورؤساء الاحزاب السياسية وقيادات النقابات المهنية ورئيس المجلس القومي لحقوق الإنسان تحت عنوان " انتهاء حالة الطوارئ الآن وليس غدا "تضمنت مطالبة المنظمة للرئيس بعدم تجديد حالة الطوارئ التي ستنتهي يوم 31 مايو القادم .

ودعت المنظمة الحكومة المصرية لإدارة حوار واسع مع منظمات المجتمع المدني والأحزاب السياسية حول قانون الإرهاب الجديد حتى يتم التأكد من وجود الضمانات الدولية لاحترام حقوق الإنسان في مواجهه الجرائم الإرهابية.

و أرفقت المنظمة بالمذكرة إعلان برلين الصادر من اللجنة الدولية للحقوقيين والتي وضعها أكثر من 160 ناشط حقوقي من كل دول العالم والذين يمثلون 80 دولة حول العالم تحت عنوان" تأييد حقوق الإنسان وسيادة القانون في مواجهه الإرهاب"

وأكدت المنظمة في المذكرة على انتهاء أسباب وجود حالة الطوارئ بعد مرور أكثر من 25 عاماً على تطبيقها في مصر مع ضرورة ربطها بحالات محددة مثل حالة الحرب أو التهديد بالحرب أو في حالات الكوارث الطبيعية وهي الأسباب التى لا تتوافر في الوقت الحالي، وتأمل المنظمة ألا تتوافر في أي وقت

وترى المنظمة أنه يجب على الحكومة المصرية الانتباه لأهمية الحفاظ على ضمانات احترام حقوق الإنسان والالتزام بالمعايير والمواثيق الدولية في القانون الجديد.