PDA

View Full Version : علينا الدفاع عن انفسنا وكنائسنا واطفالنا ونسائنا وبناتنا بلا اي تردد

hanna3
15-04-2006, 10:29 PM
منذ اكثر من شهرين قلت انة قد يتم بعض الاعتداات علينا لاسباب عديدة
اولها اننا نحن الاقباط الحيطة المايلة التي يلطش فيها كل من هب ودب الاخوان مثلا عايزين كرسي في مجلس الشغب يضربونا
الحكومة عايزة تمد قانون الطوارئ تضرب فينا او تسلط علينا من لايرحم
ابن يهوذا القلاني ابن ا ل ع -- ا ه-- رة
خائن اهلة وناسة
عايز يبيع لحم اخواتة عشان يبقي مدير عام ووزير بدبلوم تجارة ماشي يسب فينا شوية ويتهمنا
بعض من رجال الكنيسة قد تاخذهم حمية التسامح فلا يروا الا رد الفعل دون الفعل
كلنا اهل تسامح لكن اسمحوا لي
من يدافع عن مصلين في كنيسة
من يدافع عن بناتنا بعد ان اضبحوا مطمع لكل من يريد الزواج مجانا يخطف فتاة قبطية وبعد المعاشرة تخشي من اهلها وتتغير انسانيتها عندما تفقد الثقة في حماية اهلها لها فتتحول الي شخصية اخري وفتاة اخري غريبة عن اهلها بعد فقدانها لانسانيتها
من يدافع عن نسائنا اللائي يصرخن في الكنيسة هلع ورعبا
يا سادة انا لا اريد احد ان يسير في مظاهرات كفا ية كدة لكن من الان فصاعدا علينا تسليح انفسنا في صمت للدفاع لان الدولة لا تدافع عنا بما يجب بل للاسف لنا مع الدولة تجارب
مريرة علي مر زمن طويل
تنزع سلاح الاقباط وتترك المسلمين يمزقزهم اشلاء كما حدث في الكشح
الدولة متحيزة لانها دولة متواطئة قلبا وقالبا
ولكي اعرف كل قارئ عد ونا جبان يخاف ولا يختشي
يهرب مذعورا اما م بنات من جيش دفاع اسرائيل مسلحات لكنة يذبح اسيرا مربوطا لا حول لة ولا قوة
وما اشبة الاقباط الان بهذا الاسير اكرر
ما اشبة الاقباط الان بهذا الاسير
فلا داعلي ان نظل علي اسرنا
سبق لي ان قلت لو كان الاحباء الذين تمزق اوصالهم في الكشح مسلحين لما ذبحوا بهذا الاسلوب البربري المتوحش
ولو كان مع اي من المصلين اي سلاح لما خرج هذا القاتل حيا او علي الاقل لدافعنا عن انفسنا ولما تمكن من قتل ضحيتة البريئة
ليس هذا مطلب للاعتداء علي احد بل للدفاع بعد ان فشلت الدولة في حمايتنا والان
(dig:{ (sml21)

بعد الاعتداء علي المصلين داخل الكنيسة بهذة الصورة الوحشية ومساعدة رجل الامن علي هروب القاتل لم يعد امامنا الا اللجوء للمجتع الدولي لتقسيم البلاد حتي لا يكون هناك مزيد من المذابح لاهلنا ودارفور اخري (sml21)
--------------------------------------------------------------
بقي عليك عزيزي القارئ وبسرعة كتابة شيك ياكبر مبلغ يمكنك للمنظمة في امريكا وبسرعة لكي نعطي اخواننا في الولايات المتحدة حرية الحركة ولا تعوق المادة سبيلهم فكل شئ سهل بالمادة (dig:{ (sml10) حتي حركة المنظمات في العالم والرب يعوض تعب محبتك ويخلف عليكم باضعاف اضعاف من كرمة الفياض امين (sml24)
---------------------------------------------------------
(sml7)

salamat
15-04-2006, 10:32 PM
انا فى رأيي ان كل الاقباط فى مصر كلها
شباب وبنات واولاد يحملوا سنج وسكاكين وينزلوا دبح فى المسلمين علشان نوريهم العين الحمراء وساعتها بس يترد اعتبار الاقباط
وكل واحد جنبة واحد من المسلمين كبير صغير حتى ولو بيرضع يدبحة
لانة باين محدش راح يساعدنا إلا انفسنا

pharon d'egypte
15-04-2006, 10:34 PM
وانا بضم صوتى لصوتك

وبطلب من الادارة وضع رقم حسابها هنا لجمع التبرعات

hanna3
15-04-2006, 10:45 PM
اولا شكرا للرد لكن جكاية ندبح دي لا لكن ندافع عن انفسنا نعم لكن دبح لا
لان فية مسلمين متسامحين اقلية او غيرها دي مش مشكلة
لكن
ندافع نعم
نعتدي لا
نحن لا نعتدي علي احد بل ندافع فقط
(dig:{

Christian
15-04-2006, 10:48 PM
يا عم حنا ....ده كلام واحد مسلم مش مسيحى

salamat
15-04-2006, 10:51 PM
اعملك اية علشان تصدق انى مسيحى

الأستاذ
16-04-2006, 09:17 AM
قولة والمصحف انا مسيحي
والله العظيم انا مسيحي
والقرأن انا مسيحي

ههههههههههههههههههههههه

الاخ اللي فاكر نفسة هولاكو وبيقول كل واحد جنبة واحد مسلم يروح يدبحة حتى لو بيرضع
مع احترامي للجميع فدة كلام واحد اهبل واعزروينى للفظ دة وتبرير الكلام دة طبعا معروف اسبابة لكن هقولك برضة وافهمك واكسب فيك ثواب انت او الاخ اللى بيرفض كلامك لا لشيء الا لان فية اقلية مسلمة متسامحة وحرام تتأذي
تعالي النهاردة يا اخ هولاكو ونفترض ان حصل اللى بتقول علية دة في قرية
ولنفترض ان فيها 1000 مسيحي خلصوا على 2000 مسلم ( دة طبعا ولا في الافلام الهندي)
تفتكر لو حصل نفس التفكير بالمثل ال 6 % اقباط في مصر او حتى 20 % اقباط في مصر ممكن ياخدوا اد اية ؟
من وجهة نظري الشخصية مش هياخدوا 4 ساعات وساعتها وعلى رأي الاجانب الاقباط هيبقوا History وهيجي يوم نحط تمثال في المتحف المصري واحد واقف كدة ونكتب تحتة (( نموذج للانسان القبطي المنقرض ))

ياريت محدش يزعل منى ومن تفكيري اللي طبعا واضح جدا انه مش تفكيري ولا رأيي دة مجرد رد على الاخ اللى الحماسة اكلتة وعايز يعملها بركة دم

انا رافض تماما ومستاء جدا من الهجوم الجبان على المصلين في اسكندرية ومتاكد ان العمل دة عمرة ما يجي من واحد مصري او مسلم عاقل يمكن اعترض علي موضوع مختل عقليا اللى الحكومة بتقولة لكن هو فعلا انسان مريض في عقلة وافكارة المتطرفة

elmafdy
16-04-2006, 10:02 AM
السيد الاستاذ

ربما يكون كلامك صحيحا , و العنف و الارهاب لن يجديا معكم لأنهما صناعه اسلاميه ميه فى الميه , و مهما حاولنا تعلمهم لن نستطيع مجاراة مبتكرى العنف و الارهاب و الدمويه فى العالم , لذلك مازلت لا أرى سوى حل واحد , وطن خاص للأقباط , و بالمناسبه لى سؤال عندك , انتم لا تطيقوننا و ترون اننا كفره و لا تتوقفون عن سبابنا و التأفف منا , و نحن مع الاسف اصبحنا نبادلكم كرها بكره , و لكن بمجرد ان نطلب ان نستقل فى وطن خاص بنا تطبيقا للمثل البلدى " شيل ده عن ده , يرتاح ده من ده " , بمجرد ان نطلب هذا الطلب نجد رفضا باتا من المسلمين . . . .

فهل لى يا عزيزى ان اعرف رأيك و موقفك من مبدأ تقسيم مصر و تكوين وطن خاص للأقباط ؟ ؟ ؟
و أذا كنت رافضا لتلك الفكره , فهل لى ان أعرف لماذا الرفض ؟؟

المفدى

موسي الأسود
16-04-2006, 10:15 AM
من وجهة نظري الشخصية مش هياخدوا 4 ساعات وساعتها وعلى رأي الاجانب الاقباط هيبقوا History وهيجي يوم نحط تمثال في المتحف المصري واحد واقف كدة ونكتب تحتة (( نموذج للانسان القبطي المنقرض ))

و احنا ممكن نقول ان امريكا دخلت العراق و ضرت الاسلام علي قفاه في اقل من ساعة .
ولا تفتكر انكم مصدر قوة .
لأننا الهنا هو من يدافع عنا و انكم ان فعلتم مافي وسعكم فلن تفعلوا شيئا و لا تقدرون علي فعل شيئا آخر لأنكم لن تحاربونا و لا تقدرون علي محاربتنا فالكنيسة رأت الكثير و أكثر مما صنعتم عبر التاريخ و مازالت الكنيسة رافعة الصليب و قوة الله تحمينا .

Christian
16-04-2006, 10:33 AM
اعملك اية علشان تصدق انى مسيحى

احلف انك مسيحى

الأستاذ
16-04-2006, 11:11 AM
ملاحظ ان في هجوم شرس عليا لمجرد اني قلت رأي ونوهت وانا بقولة انة مش رأيي وانه مجرد رد على واحد ساذج بيتكلم وخلاص من غير ما يفكر في كلامة
اما الاخ المفدي فردي على موضوع التقسيم الوهمي دة هتلاقية في موضوع مثبت دور علية وهتلاقية

michel gorge
16-04-2006, 12:39 PM
من ياخذ السف بالسيف يهلكون
من ضربك على خدك الايمن اعرض له الاخر ايضا
طوبى لكم ان طردوكم او عيروكم
او قللوا فيكم كل شر كاذبين افرحوا تهللوا لان اجركم عظيم فى السماوات
الرب يدافع عغنكم وانتم صامتون
مايـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ كل جـــــــــــــــورج

fnfn
16-04-2006, 02:26 PM
لالالالالالالالالالالالالاياخ مايكل المسيح معلمناش اننا نكون ملطشة ولكن الرسول بولس قال على
قدر طاقتكم سالموا جميع الناس
وبالنسبة للاخ الى عايز يقسم اقول لك ان دى بلدنا ونحن غير دخيلين عليها حتى يتم نفينا فى اى مكان مهمل والمغتصب يمرح فيها بالطول والعرض وبعدين ده انا ضد ميدا الهجرة لان مصر
هى البلد الوحيدة الى الرب باركها وقال مبارك شعب مصر وستظل هكذا حتى نتركها ونسافر
على وطننا الحقيقى حبث لايوجد ظلم ولامهانة حيث رب المجد سيمسح كل دمعة من عيوننا

fnfn
16-04-2006, 02:33 PM
[COLOR="Red"][B][B][B]لالالالالالالالالالالالالاياخ مايكل المسيح معلمناش اننا نكون ملطشة ولكن الرسول بولس قال على
قدر طاقتكم سالموا جميع الناس
وبالنسبة للاخ الى عايز يقسم اقول لك ان دى بلدنا ونحن غير دخيلين عليها حتى يتم نفينا فى اى مكان مهمل والمغتصب يمرح فيها بالطول والعرض وبعدين ده انا ضد ميدا الهجرة لادىبلدنا