PDA

View Full Version : فكرة يجب تعميمها في كل كنائسنا بمصر

موسي الأسود
16-04-2006, 07:08 PM
في يوم العيد يذهب اطفالنا الي الملاهي و في يوم شم النسيم تذهب الاسرة هنا وهناك و المستفاد اولا و اخيرا هم المسلمون فقط لا غير و نحن من ندفع لهم باموالنا لذا يجب التنبيه في مدراس التربية الكنسية علي اطفالنا و شبابنا بعمل يوم اعتصام بالكنيسة او بالبيت و علي كل كنيسة تدبير هذا اليوم لأطفالها و تقضيه بحفة او خدمة و اخراج هذا اليوم بطريقة شيقة تبعد الطفل عن الخروج للشارع . حفاظا عليه لآن محدش ضامن الظروف .
ثانيا نوكن ضربنا ال**** في مقتل و خسارة للملاهي و بكدا يقدروا يعرفوا قيمة الاقباط .
ولابد من ان نفهم الطفل مجريات الامور و يعيشها في كل مصر لانه متعرض لان يقع في مازق الاحتكاك المباشر بالاسلام بهذه الطريقة
هيه ايه رأيكم
فكرة لابد من تعميمها

Love4U
16-04-2006, 07:33 PM
في يوم العيد يذهب اطفالنا الي الملاهي و في يوم شم النسيم تذهب الاسرة هنا وهناك و المستفاد اولا و اخيرا هم المسلمون فقط ثانيا نوكن ضربنا ال**** في مقتل و خسارة للملاهي و بكدا يقدروا يعرفوا قيمة الاقباط .
ولابد من ان نفهم الطفل مجريات الامور و يعيشها في كل مصر لانه متعرض لان يقع في مازق الاحتكاك المباشر بالاسلام بهذه الطريقة
هيه ايه رأيكم

أنا شايف ان التنفيذ صعب كمان لازم نعترف ان مش احنا بس اللي بنخرج في شم النسيم المسلمين كمان بيخرجوا يعني موضوع انهم يحسوا بفرق دي مش مؤثرة زي ما احنا فاهمين

موسي الأسود
17-04-2006, 08:34 AM
أنا شايف ان التنفيذ صعب كمان لازم نعترف ان مش احنا بس اللي بنخرج في شم النسيم المسلمين كمان بيخرجوا يعني موضوع انهم يحسوا بفرق دي مش مؤثرة زي ما احنا فاهمين

عزيزي Love4U مرحبا بك في منتداك القبطي و ما الصعب في ذلك اطفالنا يوم العيد يذهبون الي الملاهي و يصرفون ببذخ لتذهب هذه الاموال في بطون المسلمين .. فما الداعي لذلك و لماذا لا تقوم كل كنيسة بعمل احتفال داخل فناء الكنيسة و ممارسة ألعاب بسيطة ومسابقات بامكانيات بسيطة تماما كما نعمل في حفلات فصول التربية الكنسية و يقضي الأولاد يوم جميل كله مرح و بدون وصول جنيه واحد في كروش المسلمين المتطرفين و علي كل كنيسة توفير هذه المطالب و لا أشك لحظة انه توجد كنيسة تبخل علي اولادها بحفل صغير بتكلفة بسيطة مقارنة بمصاريف الكنيسة و ممكن أيضا ان يكون فترة اغابي للأولاد في وقت الظهيرة المهم اننا نحمي اولادنا من المتطرفين يوم العيد و نكون قي اغلقنا علي المسلمين باب رزق ينتظرونه كل عام لينهبون اموالنا و نزرع في اولادنا الحكمة في التعامل و الحرص مع هذه النوعية البشرية من الذئاب الخاطفة .
سلام المسيح

zzaghlul
17-04-2006, 09:17 AM
ياحبيبي وأخي موسي الاسود
اذا كان البهوات الكبار اللي عايشين في امريكا والغرب عموما مش عايزين يبطلوا الفضائيات العربية ولا يبطلوا استخدام مصر للطيران ولا يبطلوا الاكل في مطاعم مملوكة لمسلمين او يبطلوا شراء منتجات او خدمات من المسلمين
تفتكر اللي في مصر واللي اختياراتهم بالمقارنة للمهاجرين بالغرب اقل بكثير عايزهم يعملوا الكلام ده ولا تنسي ان وعي المهاجرين بهذه الامور اكبر بكنير من اخواننا في مصر ولكنهم يتجاهلوا قوتهم في اتحادهم علي رأي معين حتي يستطيعوا التأثير في الامور

انا صوتي اتنبح في محاولة اقناع حتي اصحابي في كنيستنا لكن السلبية اصبحت جزء من شخصيتنا ده غير الترقية واكتساب سمعة انك مشاغب ليس فقط من الشعب بل ايضا من كهنة الكنيسة لهذا اقولها لك ان لم نتعاون جميعا لتحقيق اهدافنا ونلتزم بقرارات مسؤولة في اتجاه واحد فلن نكون. سلبيتنا وانانيتنا وديتنا في داهية وضيعت بلادنا وسوف تكون السبب في تشتيتنا الي الابد الا لو ربنا ارسل لنا قيادات حقيقية لتوحيد صفوفنا قيادة علي مستوي الشجاع الراحل جون جرنج السوداني المسيحي العظيم ربنا يرحمه ويرحمنا ايضا.

-------------------------------------
أعتقد أنك تقصد التريقة
وليست الترقية
أرجو التوضيح

جورج ابادير
17-04-2006, 02:12 PM
طب ايه رايكم لو نعمل ملاهي للاطفال ومحلات بقالة ومزارع عشان بيض شم النسيم ومحلات ملابس ومطاعم وكل حاجة تكون جوة الكنيسة ونعيش حياتنا كلها جوة الكنيسة منخرجش الشارع خالص

موسي الأسود
17-04-2006, 02:40 PM
حبيبي zzaghlul
لماذا لا نبدأ بأنفسنا ؟ لماذا لا نخطو خطوة للأمام ؟
كل صاحب فكر دعي بالجنون اولا و في آخر المطاف أصبح هو العاقل الوحيد و الكل استمع اليه .
وفكرة الأخ جورج ابادير جميلة جدا وانا شخصيا زرت كنائس كثيرة جدا بها مشروعات انتاجية لإنتاج كل ما يتطلب المنزل من متطلبات و هنا نكتسب شيئان مهمان أولا تشغيل الشباب العاطل المضطهد . ثانيا مكسب للكنيسة مادي للصرف علي اعباء الخدمة . بل توجد كنيسة بالقاهرة أعرفها جيدا بها مشروع محل سندوتشات تيك آوي و شغال حلو خالص .
اعرف كنيسة أيضا بها مشروع الملابس الجاهزة و تبيع بالجملة للمحلات .
كائسنا الآن أصبح بها مشروع الكمبيوتر والانترنت لماذا لا يستغل في جمع الأولاد داخل اطار كنسي المسيح داخله !! اذا كان يوجد أرض فضاء بالكنيسة لما لا تكون بها القليل من مراجيح الأطفال و الزحاليق لأمور الخدمة وتحت اشراف خدام الكنيسة . ومنها تخدم التربية الكنسية و النادي الصيفي و الحضانة .
بالاضافة الي افكار الشباب الكثيرة التي يمكن استغلالها بحسب امكانيات كل كنيسة .

لما لا تكون كنيستنا جاذبة للشباب منذ صغره . ليشعر الطفل ان الكنيسة هي فعلا امه ولا يقدر ان يبتعد عنها يوما واحدا لأن تربي و عاش بين جدرانها و يتنفس رحيق عبيرها و كل شبر فيها له ذكري جميلة في حياته فهل يمكن عندما يكبر و يصل الي سن الشباب أن يبتعد عن امه التي تسري في دمه . !! لا أظن ابدا ان الشاب المتربي داخل اسوارها يبتعد عنها و هذا ما نلاحظه الآن وسط الشباب فالشاب البعيد عن الخدمة من صغره صعب ان تجذبه لأحضان الكنيسة
مشروع قومي للكنيسة لابد من المساعدة
موسي الأسود

elasmar99
17-04-2006, 03:32 PM
طب ايه رايكم لو نعمل ملاهي للاطفال ومحلات بقالة ومزارع عشان بيض شم النسيم ومحلات ملابس ومطاعم وكل حاجة تكون جوة الكنيسة ونعيش حياتنا كلها جوة الكنيسة منخرجش الشارع خالص

لاء يا استاذ جورج اعتقد ان سيادتك فهمت غلط. مقاطعة المشبوهين من الجماعة إياها بسيط ويمكن تنفيذة بدون حبس العيال والستات في الكنائس. انا شخصيا لا اشتري الجبنة او العسل او السجائر إلا من البقال القبطي على ناصية الحارة. اما اللحمة فانا وزوجتي نشتربها من جزار مسلم وهو لا يحمل زبيبة او ذقن في وجهه ولا يستعمل السكينة في ذبح البشر. وإذا إشترينا ملابس نشتريها من تجار اقباط واذا دخلنا مطعم وجدنا ان صاحبه مسلم نبحث في وجوه العمال والجرسونات عن الزبيبة او الذقن وإذا وجدنا زبيبة واحدة او ذقن في وجه احدهم نخرج من المحل بدون اكل او شرب.

sammy
17-04-2006, 05:24 PM
يسمح لى صاحب الموضوع بالإختلاف معه تماما.
أظن أننا يجب أن نقاوم الكراهية سواء التى من الغير كما التى من أنفسنا... الكراهية هى سلاح يضر صاحبه بأكثر كثيرا مما يضر المكروه... أنظر كم يكرهوننا, وإنظر كم هم فاشلين على كل المستويات وفى كل العالم...
أنا مع أن نتعامل مع الجميع حسب مسار كل منهم, وبالصراحة فيه مسلمين تجار وخلافه أفضل من كثير من المسيحيين... فمش معقول نجمع العاطل مع الباطل فى قفص واحد...
هل أكره واحد زى طارق حجى ونبيل شرف الدين وسامى البحيرى وغيرهم مثلهم كثير وأحب جمال أسعد وبباوى؟؟؟
صدقونى أنا فى حياتى ما شفت أظلم من مسيحى لمسيحى زيه...
بلاش نعمل ما نعيبه على الآخرين, وإلا صرنا مثلهم وأذل سبيلا...
وسلام.

tarekmounir
17-04-2006, 07:07 PM
مع احترامى الشديد لفكرة مقاطعة اطفالنا للملاهى و...الخ، فمن الرغم ان الالمان مثلا لايشترون الا من التاجر الالمانى ولايقوموا بالشراء من الاتراك الموجودين فى المانيا وكذلك يفعل الاتراك فهم لايتعاملون الا مع التاجر والطبيب التركى ولكن فى مصر فالوضع مختلف بعض الشىء حيث انك مرغم فى بعض الاحيان من التعامل مع التاجر المسلم او دور سنيما او لشراء سلعة معينة حيث انك لاتملك البديل .... فالمقاطعة ممكنة طالما لاتحرمنى من احتياجاتى اليومية ولكنها مرفوضة اذا لم توفر البديل ... وعموما كل سنة وانتم طيبين

freeman
17-04-2006, 07:20 PM
رجاء محبه الى جميع الأخوة
يجب مقاطعة التصيف والذهاب الى آى مصيف بالاسكندريه التى اصبحت مرتع للأرهاب والجنون والدليل على ذلك اختيار معظم شعبها لأخوان الخراب
خساره يا اسكندريه ............ والتى كانت اجمل بلاد الدنيا

Love4U
17-04-2006, 07:33 PM
يا جماعة بالراحة بس
أنا اللي جه في بالي حاجة تانية خالص لازم نفكر فيها برده ، ايه الموقف لو المسلمين حسوا انه احنا بنحاول نعمل مقاطعة ليهم ؟ ممكن ينشروا الموضوع و نلاقي الموضوع انقلب علينا ، يعني الخسارة هتبقى على التاجر المسيحي و الدكتور المسيحي و الميكانيكي المسيحي و الصيدلي المسيحي و...و... لازم نعترف بالحقيقة انهم عددهم أكبر .. مننفعلش و نضر نفسنا

موسي الأسود
18-04-2006, 08:29 AM
يا اخوتي انتم فهمتوني خطأ
فكرة المقاطعة ليست في الحسبان نهائيا انا موضوعي ينقسم الي شقان الآول :
انا اقصد يوم العيد ويوم شم النسيم فقط لا غير كنوع من رد الفعل الايجابي من ناحيتنا .
الشق الثاني : استغلال كل كنيسة امكانياتها في خدمة وجذب اولادها بدلا من الانخراط في متاهات الحياة انا لا اطلب ان نكون انطوائيين بل نعود اولادنا و شبابنا علي حب كنيسته و الدفاع عنها و هذه الكنيسة تكون منتجة لبعض الأشياء التي لا نستغني عنها في مشروعات تخدم الكنيسة و يعمل بها اولاد الكنيسة .

malak2006
18-04-2006, 08:48 AM
الاخ العزيز موسي الاسود

مع احترامي لرايك الا انني ارفض فكرة المقاطعةو وايضا لا يجب ان نزرع في اطفالنا عقدة الشعور بالاضطهاد كما يفعل الاخرون.

موسي الأسود
18-04-2006, 10:05 AM
الاخ العزيز موسي الاسود

مع احترامي لرايك الا انني ارفض فكرة المقاطعةو وايضا لا يجب ان نزرع في اطفالنا عقدة الشعور بالاضطهاد كما يفعل الاخرون.

يا ابني الشعور بالضطهاد موجود ومزروع بقينا نورثه كما فصيلة الدم انا عندي ابن في اولي ابتدائي بعد شهر من بدء الدراسة رجع ليقول لي يا بابا الواد محمد زميلي بيقولي انت وحش عشان مش بتحفظ القران و بتحب الصليب . !!! (sml18)
عزيزي الشعور موجود لكن المهم اننا نسيطر عليه بطريقة سليمة تعرف ماذا فعلت .
جلست مع ابني عشر دقائق و و شوية ضبط مفاهيم و تاني يوم ذهبت للمدرسة و معايا كيس بنبوني للمدرسة و شكوت لها ما قيل !!!!
هل تعتقد بذلك انني نجحت في تقويم محمد و نزع بذور التطرف من عقله .

الأستاذ
18-04-2006, 11:05 AM
الموضوع بأمانة يعكس عنصرية رهيبة جدا
لكن انا مقدر ان الاحداث الاخيرة هي اللى بتحركم دلوقت للكلام اللى بيقولة صاحب الموضوع دة
يا اخي العزيز انت بتبص لملاليم بالنسبة لمكاسب التجار الاقباط في اعياد المسلمين وانت اكيد فهمت انا اقصد اية
اذا كان المسلمين بيشتروا من تجار الدهب وبيجيبوا قماش من تجار القماش غير الاكل والشرب وكل حاجة من تجار مسيحين .
تخيل المسلمين عملوا بالمثل مقاطعة
تخيل بقي المعاملة بالمثل تفتكر مين اللى هيخسر
المسلم لو مشتراش من مسيحي عندة الف مسلم يشتري منة
لكن المسيحي لو مش هيشتري من مسلم الخيارات عندة قليلة جدا

معذرة انا ردي جامد شوية لكن ارجع واقول انا متفهم جدا شعور صاحب الموضوع بالعجز بعد اللى حصل دة وهو عايز يعمل حاجة يعبر فيها عن غضبة من الاحداث ومشاركتة ليها
وانا كمان يا عزيزي مستاء جدا من الللى حصل دة لكن لازم نفكر سوا ازاي ممكن نتجاوز المحنة دي وازاي ممكن نقف سوا ايد في ايد عشان نوقف عملية التفرقة والفتنة دي

elasmar99
18-04-2006, 11:43 AM
لكن انا مقدر ان الاحداث الاخيرة هي اللى بتحركم دلوقت للكلام اللى بيقولة صاحب الموضوع دة
يا اخي العزيز انت بتبص لملاليم بالنسبة لمكاسب التجار الاقباط في اعياد المسلمين وانت اكيد فهمت انا اقصد اية
اذا كان المسلمين بيشتروا من تجار الدهب وبيجيبوا قماش من تجار القماش غير الاكل والشرب وكل حاجة من تجار مسيحين .

معذرة انا ردي جامد شوية لكن ارجع واقول انا متفهم جدا شعور صاحب الموضوع بالعجز بعد اللى حصل دة وهو عايز يعمل حاجة يعبر فيها عن غضبة من الاحداث ومشاركتة ليها
وانا كمان يا عزيزي مستاء جدا من الللى حصل دة لكن لازم نفكر سوا ازاي ممكن نتجاوز المحنة دي وازاي ممكن نقف سوا ايد في ايد عشان نوقف عملية التفرقة والفتنة دي

يا استاذ هم اولاد القردة والخنازير الكفار يعرفون معنى العنصرية؟ يا راجل عنصرية ميين وبتاع إيه؟ انا لم ادعو لمقاطعة كل المسلمين ولكن اصحاب الذقن والزبيبة من إخوان الخراب وهذا من حقي لان كتب و تعاليم هذه المنظمة تدعو لمقاطعة متاجر وبضائع الكفار. ونحن يجب ان نعاملهم بالمثل.

موسي الأسود
18-04-2006, 12:41 PM

يا سيد يا صاحب 140 جنيه ها تشتروا ممن .
المسلم لا يشتري من المسيحي الا في حالة واحدة فقط اذا شعر ان المسلم ليس عنده أمانة في البيع و هذا متوافر و الحمدلله فيكم فيأتي متغصبا للشراء من النصاري الكفرة هذا بالاضافة الي التعصب الأعمي للمسلمين في هذا الموضوع فتعال مثلا المسيحي يفتح محل جزارة أو محل دواجن ايام ماكان فيه دواجن في مصر .. ممنوع منعا باتا .
هيا يا ابو رد جامد جدا انزل اقاليم و قري مصر و شوف بنفسك التعصب الاسلامي

Jadam
19-04-2006, 06:16 AM

It seem you are the only one here with brain in this site... I'e been reading nohting from the others but S**T Sorry about this but I live away from Egypt and feel a lot of hate and people encouraging others and even kids to hate others this is really disturbing and makes me feel ensecure with any one from Egypt Christian or Muslim (if they would be doing the same you want to do here).
It seem you Egyptian Christian know Jesus in a way that is different from what we know in USA. I love Egypt and yet fee something wrong and hope some day I'd be able to visit it and live in but with people who love each other...
Please do not grow your kids on hate Jesus is Love....
Remmember the weight of your cross is your pass to be with Jesus...
I might not be as knowledgable as you guys about Jesus but I do not believe he would advise otherwise...
Blessed are those who spread love and harmony betwen people
J

برنسيسة الاسكندرية
19-04-2006, 10:55 AM
بصراحة كلام كل اخواتى اللى فى المنتدى بيعجبنى لكن يا اخ موسى اسلوب المقاطعة دة اسلوب طفولى شوية او يتبعة من يطلق عليهم قليل الحيلة واحنا الحمد لله معنا كل حل واكبرقوة قوة الهنا الحى بس اتمنى ان يكون دور التعليم الكنائس اقوى من زلك وتركيز الكنيسة على كل شيئ على وجة العموم سواء ان كان موجود او حتى لسة هنفكرو نعملو واتمنى يارب يارب كلنا نفضل ديما اسرة واحدة وايد واحدة وصدقنى يا موسى الحل قريب جدا واسمع ترنيمة مبتنساش وانت تعرف انى الحل قريب جدا وربنا معنا جميا وشكرا على كلامك
ان نسيت الام رضيعها وان جفت من العين مدمعها انت ياربى مبتنساش اللى اتكالة عليك

موسي الأسود
19-04-2006, 11:48 AM
بصراحة كلام كل اخواتى اللى فى المنتدى بيعجبنى لكن يا اخ موسى اسلوب المقاطعة دة اسلوب طفولى شوية او يتبعة من يطلق عليهم قليل الحيلة واحنا الحمد لله معنا كل حل واكبرقوة قوة الهنا الحى بس اتمنى ان يكون دور التعليم الكنائس اقوى من زلك وتركيز الكنيسة على كل شيئ على وجة العموم سواء ان كان موجود او حتى لسة هنفكرو نعملو واتمنى يارب يارب كلنا نفضل ديما اسرة واحدة وايد واحدة وصدقنى يا موسى الحل قريب جدا واسمع ترنيمة مبتنساش وانت تعرف انى الحل قريب جدا وربنا معنا جميا وشكرا على كلامك
ان نسيت الام رضيعها وان جفت من العين مدمعها انت ياربى مبتنساش اللى اتكالة عليك

ربنا يدبر كنيسته

الأستاذ
20-04-2006, 09:49 AM
It seem you are the only one here with brain in this site... I'e been reading nohting from the others but S**T Sorry about this but I live away from Egypt and feel a lot of hate and people encouraging others and even kids to hate others this is really disturbing and makes me feel ensecure with any one from Egypt Christian or Muslim (if they would be doing the same you want to do here).
It seem you Egyptian Christian know Jesus in a way that is different from what we know in USA. I love Egypt and yet fee something wrong and hope some day I'd be able to visit it and live in but with people who love each other...
Please do not grow your kids on hate Jesus is Love....
Remmember the weight of your cross is your pass to be with Jesus...
I might not be as knowledgable as you guys about Jesus but I do not believe he would advise otherwise...
Blessed are those who spread love and harmony betwen people
J

Thanx Mr. Jadam for what you said .. and actually im not so far good in english but i will try to do all my best ..

blive me , the egyptian citzen not just serach for hate others or even making proplems with others coz evry one now is do all the best to earn there living
we are struggle for our live and no time for all that proplem
i have allready alot of christian friends and in my work there are also some christian teachers a friends to me
we laugh all , cry all , suffer all , and live togther
and however its too long ago since i have christian friends
but i didn't hear one of them insult muaslims or isalm
and me to coz as you know we respect the christ too
i didn't hear any isults to realgions but here
and only here and i hope it will not change my point of view of all my christan freinds coz people are not the same and there are good people and there are also a TRash Can's

thanx
and sorry for my poor english

elmafdy
20-04-2006, 10:39 AM
اخوتى فى المسيح
بداية تحية لكم جميعا , و كل سنه و انتم طيبين . . . . و بعد

أنا لا أود أن أؤيد أو أرفض , أو أقترح فكره معينه , لكننى أود فقط ان أصحح مفهوما معينا لمسته فى بعض المداخلات , و هو الاستهانه و التقليل من قيمة المقاطعه , فأنا أثق و بالخبره و التجربه العمليه ان المقاطعه سلاح شديد القوه و الفتك , فالمسيحيين رغم أنهم أقليه الا انهم قوه ماديه و اقتصاديه و بشريه لا يستهان بها , فهم اعلى فى كل تلك الأمور عن الاغلبيه المسلمه , و استقلال كل طرف عن الاخر لن يكون فى صالح المسلمين بأى حال من الاحوال , فالقوه الشرائيه للمسيحيين تزيد نسبتها كثيرا عن نسبة اعدادهم بالنسبه للمسلمين , كذلك رؤوس الاموال , و حتى القوه البشريه من اطباء و مهندسين و خلافه تعطيهم افضليه .

أكرر ان المقاطعه - رغم انها ليست موضوعنا الاساسى - الا اننا يجب ان ندرك انها قويه جدا و مؤثره جدا و ان المسلمين يهابونها قدر رعبهم من فكرة استقلالنا بوطن خاص بنا نحن الاقباط .

المفدى

nadernazer
23-04-2006, 02:14 PM
على فكره يا جماعه احنا محتجين كتير فى الموضوع ده ويمكن ده لب الموضوع الاستقلال القبطى الاقتصادى واقامه صرح قبطى فعال فى مختلف المجالات صدقونى اولادنا الحرفين كمان بيتعرضوا لاشد انواع الاضطهاد من اصحاب المال والحل هو النظام القبطى الفيدرالى الاقتصادى وانا من هنا اوجه مجرد دعوه لكل من يشاركنى الراى فى ان نبدء الامر ليس بلمتحسيل ونستفيد من تجربه قبرص مسيحيونها اغنياء ومسلميها فقراء

katz
23-04-2006, 03:54 PM
فكرة راااااااااااااااائعة (sml5)

المسيحيون يقاطعوا المسلمين و لا يشتروا الا من المسيحيين

و بالطبع سيرد المسلمون بالمثل و لا يتعاملون الا مع المسلمين

و كل واحد يبقى فى حاله (DOK:)

ليه لأ

Gregory
23-04-2006, 04:20 PM
فكرة راااااااااااااااائعة (sml5)
المسيحيون يقاطعوا المسلمين و لا يشتروا الا من المسيحيين
و بالطبع سيرد المسلمون بالمثل و لا يتعاملون الا مع المسلمين
و كل واحد يبقى فى حاله (DOK:)
ليه لأ

طب لو حبيت أشترى بول بعير . . . أجيبه منين ؟ ؟ ؟
مش هلاقى الا عند أخواتى و حبايبى المسلمين لأن ال***** الكفرة مش هيدونى بول بعير
مش كده و لا أيه ؟