PDA

View Full Version : ******الأقباط


moustafa_hewady
19-04-2006, 05:32 AM
****** الأقباط
أستمعت إلى حوار مسجلا على قناة أوربت الفضائية إستضاف فيه المحاور عدة شخصيات من الولايات المتحدة ومصر ، فشارك فيه مايكل جيروم منييه المعروف باسم مايكل منير وعمرو الشوبكى الخبير بمركز الدراسات السياسية بالأهرام و ممدوح نجلة المحامى مدير مركز الكلمة لحقوق الإنسان من مصر. كان محور الحديث هو أحداث العنف الطائفي فى مدينة الأسكندرية. وكان الحديث مملا اللهم إلا من آراء الشوبكى التى أثلجت صدرى وقال ماأردت أن أقول وزاد.

إلا أننى أريد أريد أن ألفت النظر إلى حقيقة على أرض الواقع ، رصدها أحد المراقبين ، حين قال أن ظاهرة العنف الطائفى تجاوزت المجموعات المتطرفة وصارت سلوكا إجتماعيا وسخط شعبى عام ، وفى رأى أن ذلك صحيح ويرجع إلى أسباب عديدة منها ان نظام الرئيس مبارك يلعب بورقة الأقباط والطائفية بطريقة فجة هى أمنية بالدرجة الأولى. وصدقت ظنونا فلم تمر عدة أيام حتى أعلن مبارك فى إجتماع مشترك للشعب والشورى أنه يميل لتمديد العمل بقانون الطوارئ. المواطن العادى لايرى الشق الأمنى لقضية الأقباط بقدر مايرى من الفوارق المادية بينه وبين أقلية يراها طبقة مدللة مميزة وليس أقلية مضطهدة. ففى نهاية الأمر كل شئ نسبى.

أريد من الأقباط بصورة عامة ، والذين حضروا اللقاء وأصروا على أن ينتزعوا إعترافا أن للأقباط مشكلة بصورة خاصة ، أن يعددوا لى عدد الأقباط الذين حرموا من السفر للخارج؟ وعدد المعتقلين منهم خلف القضبان؟ الواقع أنه لايوجد قبطى واحد يحرم من السفر للخارج ولايوجد قبطى واحد خلف قضبان المعتقلات على الرغم من وجود أكثر من أربع وعشرين ألف من المسلمين جلهم لم يقترف جريمة واحدة.

أريد من الأقباط أن يعددوا لى أسماء أساتذة الجامعات أو حتى الطلبة الأقباط الذين طردوا من كلياتهم ومعاهدهم ومدنهم الجامعية لمظاهرات نظموها أو أوراق وزعوها مناهضة للحكم البائد الذى يحكم مصر من أكثر من ربع قرن. أريد من الأقباط أن يعددوا لى كم طالبة مسيحية أرغمت على لبس الحجاب عند دخولها الجامعة .. بل العكس هو الصحيح هناك طابات مسلمات كثيرات فصلن من جامعاهتن نهائيا بسبب ردائهن.

هل نسى الأقباط انهم كنائسهم مفتوحة على مدار الساعة بينما مساجد المسلمين تفتح عشرة دقائق لكل صلاة ثم تغلق .. هل نسى الأقباط أنهم يحصلون على نصف يوم الأحد أجازة لحضور الصلاة فى كنائس تقرع أجراسها بحرية تامة وهى ميزات لانتمع بها نحن فى مصر أو الولايات المتحدة. أذكروا لى أسم راهب أو كاهن أو راع أستدعته مباحث أمن الدولة لتهينه لأنه أطال قداسا كما تفعل بالشيوخ إذا أطالوا خطبة يوم الجمعة! هل نسيتم أنكم يمكنكم الإحتفال بالأفراح فى الكنائس وهذا أمر ممنوع على المسلمين. من منكم من يواظب على حضور الصلوات اليومية ويبلغ أسمه لشياطين أمن الدولة فى لاظوغلى؟ هلى تنتخبون المجلس الملى والمجمع الكنسى أم يفرض عليكم كما يفرض على المسلمين شيخ الأزهر ومفتى الديار ووزير الأوقاف.

لماذا لاتعترفون أنكم ، على الرغم من كونكم أقلية مابين خمسة إلى تسعة بالمائة من إجمالى عدد السكان ، إلا أن أكثر من سبعين بالمائة من ثروات مصر فى أيديكم .. ماهو أسم أغنى رجل فى مصر؟ أليس هو عميد عائلة ساويرس! هل تعانون من نسب بطالة وعنوسة فاجعة مثل المسلمين؟ أم نسبها بينكم أقل بكثير جدا بالمقارنة بنسب فقر تصل إلى أكثر من أربعين بالمائة بين المسلمين فى الصعيد حيث كثافتكم الأكبر.

هل أبناء ملتكم فقط هم الذين يستبعدون من المناصب العليا والحساسة وعمادة الكليات والتعيينات ... الخ أم أن مطرقة أمن الدولة تهوى على الجميع ولايمر إلا إنسان سيخدم النظام الفاسد على أقل تقدير. هل الفساد له دين؟ أليس يوسف بطرس غالى مزور مبدد لأموال التأمينات الإجتماعية؟ هلى تتشرفون بإنتسابه إليكم؟

كنت أتمنى أن أرى عقلاء من الجانب القبطى يسعون لتوحيد جهدهم والإنضمام للمعارضة المصرية فى الداخل والخارج لأسقاط نظام بائد ويقيموا دولة ديمقراطية حرة ينعم فيها الجميع بحرية التدين والإعتقاد.

كنت أتمنى أن أرى أقباط مصر يثورون على البابا شنودة بطريرك الأقباط الأرثوذكس الذى بايع باسمكم رئيس ظالم أسمه حسنى مبارك وهو على أتم الإستعداد للموافقة على توريث الحكم لنجله مقابل بقائه على أنفاسكم حتى موته أو ربع آخر من الزمان أو أيهما أطول. كنت أتمنى أن أرى مظاهرات صاخبة ترج مصر تنادى بالإصلاح السياسى الحقيقى الذى يكفل للجميع نسمات الحرية التى حرم منها المسلم والمسيحى على حد السواء. ولكن كيف يفعلها الأقباط وشنودة على أنفاسهم فى الداخل وأبادير فى الخارج.



إبراهيم حسين
مصريون بلا حدود
الولايات المتحدة
http://imbh.net/cms/news.php?newsid=fmbh21145426968

مصطفي هويدي هذه الكلمه لن يسمح بها هنا في منتدي الاقباط فلا تعيدكتابتها من فضلك فهي ليست مستحبه تقبل التدخل بصدر رحب
الخواجه

makakola
19-04-2006, 05:59 AM
سأقوم بالطبع بالرد على التفاهات المكتوبة بأعلى
ولكن فى مساعدة سريعه لكل من يريد الرد أو التعليق أيضا، أدعوكم للتعرف على كتابات المدعو إبراهيم حسين (ملحوظة : المدعو هو لفظ عربى يقصد به الدلالة على الشخص)

إرهاب دوت كوم - توصيل المفخخات للمنازل
يدور عن تفجير برجى التجارة، ومما جاء به (الأسى كل الأسى أن إتهام العرب المسلمين صار سهلا.فالأقليات ماهى إلا قاتل مفترض وجاهز للإتهام لأى حاكم ظالم مستبد أوجهاز إستخباراتى يريد أن يلصق التهمه به)
http://www.rezgar.com/debat/show.art.asp?aid=42155
حتى عام 2005 يجاول إيجاد مبررات للعرب المسلمين

مواطنون وأربعة ريشة
نجد به هذا التبرير السخيف
(لايجب أن يختلط الأمر على القارئ الهاوى أو ضعيف البصر فعنوان المقال هو مواطنون وأربعة ريشة وأقصد به الأقباط على مفترق الطرق)
http://www.rezgar.com/debat/show.art.asp?aid=52441

هذه المقالات فقط للإسترشاد فى الرد على هذا المنتمى للرعــاع
(ملحوظة : رعــاع مشتقة من الكلمة ترعرع أى نما ونضج والمقصود المنتمى لذوى النضج (sml11))

baby
19-04-2006, 06:31 AM
حضرتك داخل حامى قوى وبتقول علينا ان احنا مدللين تقصدنا احنا المسيحين انت متاكد انا هحاول ارد عليك بهدوء وبحياد زى ما انت طالب وهاخدهم واحدة واحدة
1 - احنا ليه مبنتمنعش من السفر و او بيتم اعتقالنا لان احنا مش ارهابين يا استاذ ولا لينا افكار غريبة ولا بيخافوا منا بره ان احنا نفجر حاجة او نخطف حد عرفت ليه علشان عقولنا فيها نور ربنا وسلامة مش كلها مليانه حقد وسيوف وان احنا ومالنا حلال ليكم وان من راء منكم منكر فاليغيره بيده عرفت ليه بيخافوا منكم .
2 - اما بخصوص اسماء الاستاذه او العمده ائلى طرودوا من الكليات حضرتك مش هتلاقى حد اطرد لانك مش هتلاقى اصلا دكاتره مسيحين او عمده مسيحين فى الكليات علشان يطردوا او لا.
3 - وبخصوص يوم الاحد ائلى حضرتك قولت عليه ان احنا بناخد نصه اجازة اولا دول ساعتين وبس مش نص يوم وده فى الحكومة وبس ومش فى القطاع الخاص يعنى متفرحش قوى .
4 - اما بخصوص المفتى دى حاجة ترجعلكم انتم عدم الديمقراطية
احنا بنسيب ربنا هو ائلى يختار لينا سيدنا يعنى ايده هى ائلى بتعمل ونشكر ربنا على العطية دى
ملحوظة هامة هامة جدا: -
نفسى حضرتك تصحح معلومة مهمة جدا وهى النسبة ائلى حضرتك قولت عليها احنا مش 9 % حضرتك احنا قوق 25% ودى احصائيات
5- موضوع المناصب دى بقى موضوع لوحدة لو فتحت باب لشكاوى بخصوص الموضوع ده فى المنتدى مظنش انك ممكن تقدر تفتح الرسايل حضرتك احنا اكتر ناس بتظلم فى موضوع بص حضرتك على الكيلة الحربية ممنوع الدخول للمسيحين
الجيش ممنوع صعود السلم الوظيفى بعد اللواء للمسيحين
ممنوع دخول اى مسيحى على مكتب مدير عام او وكيل وزارة
يا عم لما انتم ائلى ممنوعين مين ائلى قاعد عليها العفاريت اتكلم كلام عاقل علشان الناس تحترمك اصلا
شكرا

makakola
19-04-2006, 08:36 AM
أتحفنا ابراهام هوسين بأحد مقالاته التى تثبت لجميع الأقباط دوما أن نظام مبارك لا علاقة له بما يحدث لنا
وإنما هى ثقافة متأصلة فى شعب يريد أن يستولى على بلدنا الحبيبة مصر
وسواء بقى مبارك أو رحل فإن وجود أمثاله هو الخطر الأكبر علينا جميعا كأقباط

يقول ابراهام هوسين
وكان الحديث مملا اللهم إلا من آراء الشوبكى التى أثلجت صدرى وقال ماأردت أن أقول وزاد.
عبارة من أبلغ العبارات التى تصدر من إنسان يصف نفسه بأنه مصرى
هل تجد الحديث عن سكان ماليزيا والمشاكل التى تواجه المسلمون هناك حديثا مملا؟
أم تراك من أنصار رفع علم إندونيسيا فوق الأهرامات المصرية؟
سحقا لمن باعوا مصريتهم ويجدو حديث أبناء بلدهم عن مشاكلهم حديثا مملا
إلا أننى أريد أريد أن ألفت النظر إلى حقيقة على أرض الواقع ، رصدها أحد المراقبين ، حين قال أن ظاهرة العنف الطائفى تجاوزت المجموعات المتطرفة وصارت سلوكا إجتماعيا وسخط شعبى عام ، وفى رأى أن ذلك صحيح ويرجع إلى أسباب عديدة منها ان نظام الرئيس مبارك يلعب بورقة الأقباط والطائفية بطريقة فجة هى أمنية بالدرجة الأولى. وصدقت ظنونا فلم تمر عدة أيام حتى أعلن مبارك فى إجتماع مشترك للشعب والشورى أنه يميل لتمديد العمل بقانون الطوارئ. المواطن العادى لايرى الشق الأمنى لقضية الأقباط بقدر مايرى من الفوارق المادية بينه وبين أقلية يراها طبقة مدللة مميزة وليس أقلية مضطهدة. ففى نهاية الأمر كل شئ نسبى.
كاذب يا ابراهام هوسين
الأن فقط علمت مدى حكمة البابا عندما طالب الشعب القبطى يتأييد مبارك فى الإنتخابات
فمهما كانت مساوئه، فهى اقضل للشعب القبطى من أفكار أمثالك
وأين هو التدليل والتمميز للأقباط؟
أريد من الأقباط بصورة عامة ، والذين حضروا اللقاء وأصروا على أن ينتزعوا إعترافا أن للأقباط مشكلة بصورة خاصة ، أن يعددوا لى عدد الأقباط الذين حرموا من السفر للخارج؟
ما علاقة السفر للخارج بمشكلة الأقباط؟
لم لا تعد أنت لنا عدد المسلمين الذىين حرموا من السفر للخارج؟
وأسباب حرمانهم؟

وعدد المعتقلين منهم خلف القضبان؟
يوجد عدد تفوق ما تتخيله من الأقباط خلف الجدران، وتهمتهم الوحيده أنهمكانوا مسلمون تركوا الإسلام للمسيحية
فهلا ذكرت لنا أنت، هل يوجد مسلمون خلف القضبان؟ وسبب وجودهم؟
بكل تأكيد لن تذكر أسباب، لأن ذكر الأسباب تدينك وتفضح أقوالك
الواقع أنه لايوجد قبطى واحد يحرم من السفر للخارج ولايوجد قبطى واحد خلف قضبان المعتقلات على الرغم من وجود أكثر من أربع وعشرين ألف من المسلمين جلهم لم يقترف جريمة واحدة.
أين إحصائياتك فى ذلك؟
ومن قال أن هؤلاء الحيـوانات الموجودون خلف القضبان لم يقترفوا جريمة واحده؟
أه ... نسيت
فطالما أن الأقباط لا يوجد لديهم مشاكل فبكل تأكدي أن الحيـوانات الذين قتلوهم وأخذو منهم الجزية ودبرو تفجيرات الأبرياء ويوزعون منشورات تحض على الكراهية ويبتسمون إبتسامة (الإسلام هو الحل) هم المسلمون الذين لم يقترفوا ذنبا (sml5)
أريد من الأقباط أن يعددوا لى أسماء أساتذة الجامعات أو حتى الطلبة الأقباط الذين طردوا من كلياتهم ومعاهدهم ومدنهم الجامعية لمظاهرات نظموها أو أوراق وزعوها مناهضة للحكم البائد الذى يحكم مصر من أكثر من ربع قرن.
1- لا يوجد أساتذة جامعة أقباط، هل تريد تعيين واحد لتقوم بفصله؟
2- ولم يفصل الطلبة الأقباط طالما لا يقومون بمظاهرات؟ هل يفصل المسلم الذى لا يقوم بمظاهره؟
ما هذا الغباء السياسى الذى تتحدثون به، وهل تعتقدون أنكم تقولون كلاما مقنعا؟
أريد من الأقباط أن يعددوا لى كم طالبة مسيحية أرغمت على لبس الحجاب عند دخولها الجامعة ..
جميل جدا أنك تحدثت فى هذا الموضوع
طبعا لا علم لديك بمشاكل الأقباط الذين لا توجد لديهم مشاكل
فى عهد السادات تم إصدرا قرار بإعتبار الحجاب ضمن الزى المدرسى
وهددت المدارس الطالبات المسيحيات بين إرتداء الحجاب أو الطرد
وثارت ثورة الأقباط الذيت تعتبرهم لا مشاكل لهم، فتم تعديل القرار بجعل الحجاب إختيارى وليس إجبارى
طبعا لا علم لك بمثل هذا
وهل نسيت ماء النار الذى يلقى على الفتيات الغير مرتديات لهذه الكبسولة القميئة المساماه حجاب؟
حقا .. بدأت أصدقك ... لا يوجد لدينا مشاكل مطلقا
بل العكس هو الصحيح هناك طابات مسلمات كثيرات فصلن من جامعاهتن نهائيا بسبب ردائهن.
أذكر أسماء هذه الحالات أيها الكاذب، وأسباب الفصل
ألا يتم الفصل حينما ترفض الخيمة المتحركة أن يعرف مسؤول الأمن شخصيتها؟
ألا تفصل الخيمة المتحركة عندما يجدوا شابا بدلا منها يرتدى زيها ليختليا سويا بين الأشجار؟
ألا تفصل الخيمة المحجبة عندما تدخل شخصية غيرها الإمتحانات متخفية فى الخيمة؟
هل نسى الأقباط انهم كنائسهم مفتوحة على مدار الساعة بينما مساجد المسلمين تفتح عشرة دقائق لكل صلاة ثم تغلق ..
ولم تريد إغلاقها؟
هل وجدت أسلحة تخرج منها أو مصنعا لصناعة المتفجرات؟
هل وجدت بها قسا يجمع مجموعة ليلقنهم صول القتال؟
أما جوامعك فطهرها لتفتح، ولكن كيف ستتطهر وأمثالك هم روادها
هل نسى الأقباط أنهم يحصلون على نصف يوم الأحد أجازة لحضور الصلاة فى كنائس تقرع أجراسها بحرية تامة وهى ميزات لانتمع بها نحن فى مصر أو الولايات المتحدة.
ألا تتمتع أنت بيوم كامل أجازة فى مصر لتصلى به؟
ألا ينبح مؤذنك خمس مرات يوميا لتتحدث عن أجراس الكنائس؟
حقيقة أنا لا أعلم كيف يمكن لمثلك أن يكون إنسان، ومن حسن حظنا أن مقالتك هذه نشرت هنا لنعرف مدى تفكير من يدعى مثقفا منكم، فما بالك بالجهلاء

أذكروا لى أسم راهب أو كاهن أو راع أستدعته مباحث أمن الدولة لتهينه لأنه أطال قداسا كما تفعل بالشيوخ إذا أطالوا خطبة يوم الجمعة!
لأنه أطال قداسا ... لا
لكن اذكر لى أنت إسم شيح واحد إستدعته مباحث أمن الدولة لتهينه لأنه اراد دهان باب الجامع، أو إصلاح دورة المياه، أو فرش حصير بالجامع، أو تركيب مصباح جديد
الكاهن كلما أطال فى صلانه خرج شعبه فى سلام، أما شيوخك كلما أطالوا كلما خرج شعبهم فى حالات شيطانية، وهذا ليس إدعاء، المظاهرات والتدمير والحرق أعلى معدلات له فى العالم هو يوم الجمعه بعد صلاة المسلمين ... أفق من غيبوبتك
من منكم من يواظب على حضور الصلوات اليومية ويبلغ أسمه لشياطين أمن الدولة فى لاظوغلى؟
أتصدق أنت خرافاتك هذه؟
الحقيقة أنت فعلا تصدقها
إذا كنت حتى عام 2005 لا تصدق أن الإسلام ومشايخك هم من خلف تفجيرات نيويورك وتكتب مدافعا عنها، فأنت فعلا مصدق لخرافاتك
ولكن هل ستجد من يصدقك؟
هلى تنتخبون المجلس الملى والمجمع الكنسى أم يفرض عليكم كما يفرض على المسلمين شيخ الأزهر ومفتى الديار ووزير الأوقاف.
أنسيت أن دين الدولة الإسلام؟
ومن حقها أن تعين على المسلمين من تشاء من أولى الأمر
إذا لمت أحد فلا تلومن سوى دولتك التى جعلت لها دينا لا سياسة

وللحديث بقية
(bay:))

Gregory
19-04-2006, 10:13 AM
المشكلة الأزلية للمسلمين المتطرفين ...
الأقباط تماما و بخير ... هما بس بيدلعوا
على رأى المقولة اللى بتقول ... دلع ال***** يفقع المرارة ...

أبراهيم حسين و أمثاله هما سبب التخلف فى مصر

magd512
25-04-2006, 09:22 AM
الى جورجى ومكه كولا وجميع الأصدقاء بالمنتدى
ياريت لما نناقش موضوع ....او احد من الطرف الآخر.... يكون بدون شتيمة او استهزاء لآن ذلك يضعف قضية الشعب القبطى

honeyweill
25-04-2006, 11:59 AM
يا استاذ ابراهيم ....... اتبني القضيه وساعد في حلها بدل الكلام ده

طيب بص بقي انا مسلم زيك وبقولك ان المنظمه هنا مسييحين ومسلمين
.................................................. .......
انت اتكلمت نفذ المطالب دي ولو حد فتح بقه ابقي ليك الي انت عايزه يا استاذي
1 الغاء الماده التانيه من الدستور التي بتنص علي ان الشريعه الاسلاميه المصدر الاساسي للتشريع
2 وضع قانون موحد لبناء دور العباده
3 تفعيل قانون المواطنه
4 اعلان مصر دوله مدنيه.... ترفع شعار العلمانيه ( وتوضع في الماده التانيه)
وتقدر تزور موضوع cv مايكل منير وتعرف كل ده
تحياتي
حماده
وشكرا يا خواجه يا قمر علي التعديل(sml9)

myway
25-04-2006, 02:32 PM
يا استاذ ابراهيم ....... اتبني القضيه وساعد في حلها بدل الكلام ده

طيب بص بقي انا مسلم زيك وبقولك ان المنظمه هنا مسييحين ومسلمين
.................................................. .......
انت اتكلمت نفذ المطالب دي ولو حد فتح بقه ابقي ليك الي انت عايزه يا استاذي
1 الغاء الماده التانيه من الدستور التي بتنص علي ان الشريعه الاسلاميه المصدر الاساسي للتشريع
2 وضع قانون موحد لبناء دور العباده
3 تفعيل قانون المواطنه
4 اعلان مصر دوله مدنيه.... ترفع شعار العلمانيه ( وتوضع في الماده التانيه)
وتقدر تزور موضوع cv مايكل منير وتعرف كل ده
تحياتي
حماده
وشكرا يا خواجه يا قمر علي التعديل(sml9)

طيب ازاى نوافق على المبادئ دى :

1. احنا مش منافقين زى الدول الغربية اللى شالت المادة مدى من الدستور كتابة فقط ولكن فى الحقيقة تطبقها - العملية كلها سياسة داخلية و ادعاء للمساواة اثبتت الأيام كدبه - خصوصا للى عاش هناك

2. قانون موحد لبناء دور العبادة !!! طيب ازاى - دانتو اغنى من فى مصر و كمان مدعومين من الغرب يعنى فلوسكم كتيرة قوى - و بعدين حتى فى الدول الغربية التى تدعى المساواة - هل هناك قانون مثل هذا يسمح ببناء المساجد زى بناء الكنائس - عجبى

3. هو كل ما تطلع كلمة جديدة يخترعها شرقى ولا غربى تبقى سبوبة كلام ؟ - مانتو و احنا من زمان مواطنين - وسمح لكم ان تكونوا اغنى فئة فى مصر مع انكم اقل فى النسبة - عايز ايه مواطنة اكتر من كده ؟!

مين مايكل منير ده ؟ عايش فى مصر ؟

تحياتى


-------------------------------------------

يأيها المغيب طريقك خطأ
يبدو أنك لم تلاحظ أن من كتب هذه المداخلة مسلم لكنه ليس مثلك معمى القلب والبصيرة
ومايكل منير الذى لاتعرفه هو من أعطاك فرصة إبداء رأيك
ووضع كتاباتك على صفحات منتداه بكل حرية
وهو رئيس منظمة أقباط الولايات المتحدة

hanna3
26-04-2006, 12:15 AM
الي مدمني الكذب اياهم
اقتباس
-----------------------------------
ازاى نوافق على المبادئ دى :

1. احنا مش منافقين زى الدول الغربية اللى شالت المادة مدى من الدستور كتابة فقط ولكن فى الحقيقة تطبقها - العملية كلها سياسة داخلية و ادعاء للمساواة اثبتت الأيام كدبه - خصوصا للى عاش هناك
------------------------------
انت يا ابني عايش في يلاد الوق واق ولا مدمن كذب في كل مصيبة مسجد
في امريكا اللي بتاكلكم ولولاها لمات نصف مسلمي العالم جوعا والباقي يضربوا بعض لما يخلصوا علي بعض لولا اننا بنحو شكم عن بعض في امريكا يا سيد
تم بناء 1400 مسجد منذ عام 1994 الي عام 2001
في اليونان التي كانت ترفض بناء المساجد وبمساعد ة الاقباط - جاتهم خيبة اكثر واكثر( لا لا ستين خيبة ) --
تم بناء مسجد في اثينا واخر في كريث
واضيف الي جنابك انة في بلجراد عشرات المساجد رغم الاف الصرب الذين ماتوا في الحرب الماضية في صمت القبور وملايين قتلهم المسلمين في كوسوفو اثناء الحرب العالمية الثانية
واحن اللي بندوخ عشان نرمم دورة مياة قتلنا منكم كام ؟ ولا واحد بل تقتلوا في اخوا تنا
والفاعل اما مجنون او مجهول
-------------------------------------------------

اقتباس من المذكور اعلاة ة
. قانون موحد لبناء دور العبادة !!! طيب ازاى - دانتو اغنى من فى مصر و كمان مدعومين من الغرب يعنى فلوسكم كتيرة قوى - و بعدين حتى فى الدول الغربية التى تدعى المساواة - هل هناك قانون مثل هذا يسمح ببناء المساجد زى بناء الكنائس - عجبى
------------
يا ساتر يا ناس يا شر كفاية قر عين الحسود يا شيخ (bay:))
اسمع يا شاطر احنا المسيحيين عايشين ببركة الرب فقط ولا يوجد لدينا بترول ولا مساعدة دولية مثلكم الدولة تدخل سباق مع المتطرفين في بناء المساجد ومدارس الازهر بينما نحن المسيحين في كل انحاء العالم نبني كنائسنا بشرفنا باموالنا لا يوجد في العالم كلة دولة تساعد في نباء الكنائس الا اموالنا من حر مالنا
عشان كد ة ربنا مبارك فلوس من عرقنا حلال مش سرقة من اموال دافع الضرائب القبطي
خايفين من الكنيسة لية ؟؟
هات لي بلد في العالم تمنع بناء المساجد ؟؟ حتي روما مهبط الكاثوليكية فيها مساجد اسمع يا ا بني الحرية الدينية في كل ارجاء العالم الا العالم الاسلامي فقط
---------------
-3. هو كل ما تطلع كلمة جديدة يخترعها شرقى ولا غربى تبقى سبوبة كلام ؟ - مانتو و احنا من زمان مواطنين - وسمح لكم ان تكونوا اغنى فئة فى مصر مع انكم اقل فى النسبة - عايز ايه مواطنة اكتر من كده ؟!
----------------------
سمح يعني اية يا خايب اسمع يا ساذج الاقباط فقط لم ترجع لهم ممتلكاتهم اما كل المسلمين رجع السادات الله يجحمة لهم كل ممتلكاتهم اما الاقباط لاء كل حاجة في مصر للمسلم فقط
ومع هذا ربنا بيفتح علينا ويعوضنا اضعاف روجوا قولوا لة
صحيح عايشين ننضرب وساكتين مذابح من عام 1971 للان ومستمرة كفاية بقي خلوا في عينكم حصوة ملح عيب اختشوا
---------------------------------
مين مايكل منير ده ؟ عايش فى مصر ؟
------------------
لا يار وح خالتك
دا عايش في قلوبنا
(sml25) (sml24)
واللي بعتوك قول لهم لو مس احد شعرة من مايكل مايدفع مسلمين كثير الثمن غالي
واحب اعرفك ان مايكل منير زعيمنا الشاب المحبوب
وقول للي بعتوك موتوا بغيظكم

honeyweill
26-04-2006, 06:02 PM
حنا بجد بجد يعني بوسه علي خدك علشان الكلمتين الاخرانين دول علي مايكل
بجد ضحكتني من الانبساط
بس بليز ابقي اعمل اقتباس للكلام بس مش بالطريقه دي اول صغر الكلام الي انت بترد عليه واديله لون تاني علشان نبقي عارفين اوكي لاني اتلخبت في ااالول
ومتخفش علي مايكل مش سيبينه مسيحين ومسلمين من الي بيحبوه هيفضلوا جمبه
متخفش ربنا يحرسه

TINA_bent_yaso3
26-04-2006, 09:12 PM
lord have mersy

Christian
27-04-2006, 07:19 AM
lord have mersy

Mercy بتبقى بال C مش بال S )noP)


(sml22)

miga
27-04-2006, 09:07 AM
الى الاخ مصطفى , لو كل كلب عوى القمته حجرا لاصبح الصخر مثقالا بدينار ..ارجو من الاخوة فى المنتدى عدم الرد على هذا الجاهل نحن نحترم الرأى الاخر ولكن لو كان رأى حقيقى وليس كلام على طريقة المصطبة ..المتخلف ناقص يقول ان احنا الى بنضطهد المسلمين ..دا ايه البجاحة والوقاحة دى هى الناس دى جبلات؟ ماعندهاش دم ؟ على رسمتين كاريكاتير قلبو الدنيا ..والى ما يقبلهوش على نفسهم يقبلوه على غيرهم ..صحيح الى اختشوا ماتو !

moustafa_hewady
30-04-2006, 06:59 AM
اشكرك علي اعتباري جاهل اخ miga وبتيجو في الاخر تتهمونا بالعنصريه شوف كلامك وانت تعرف مين فينا العنصري

Christian
30-04-2006, 10:52 AM
مشكلة المسلمين العظمى هى ايمانهم الأعمى بأنهم فعلا أفضل أمة أخرجت للناس و أن اسلامهم هو الحقيقة الكاملة التى ينبغى أن يخضع لها الجميع و على هذا الأساس الفاسد يفعلون و يقولون كل ما نستغربه نحن و يستغربه أيضا بعض الآخرين من الغربيين ....لو علم كل مسلم فساد عقيدته لصار كل شيء أمامه واضحا وضوح الشمس فى كبد السماء....كما أضيف أن الكثير من المسلمين لديهم عقدة الشعور بالاضطهاد و العظمة "بارانويا" و هذا لايمانهم الفاسد بما سبق و هم دائما ما يرتكبون جرائم فى حق الآخرين ظنا منهم بأن الآخرين يكرهونهم ...من 1400 سنة يزعم المسلمون أن المشركين و اليهود و ال***** اضطهدوا محمد فحاربهم و هاهم يضطهدوننا لأنهم يعتقدون أب ال***** فى شبه الجزيرة قد اضطهدوا محمد .....فعلا Twisted Minds يجب أن يعرض معظم المسلمين على أطباء نفسيين للعلاج فهم مرضى فعلا باختلال عقلى

طارق احمد ابراهيم
30-04-2006, 11:06 AM
الي مدمني الكذب اياهم
اقتباس
-----------------------------------
ازاى نوافق على المبادئ دى :

1. احنا مش منافقين زى الدول الغربية اللى شالت المادة مدى من الدستور كتابة فقط ولكن فى الحقيقة تطبقها - العملية كلها سياسة داخلية و ادعاء للمساواة اثبتت الأيام كدبه - خصوصا للى عاش هناك
------------------------------
انت يا ابني عايش في يلاد الوق واق ولا مدمن كذب في كل مصيبة مسجد
في امريكا اللي بتاكلكم ولولاها لمات نصف مسلمي العالم جوعا والباقي يضربوا بعض لما يخلصوا علي بعض لولا اننا بنحو شكم عن بعض في امريكا يا سيد
تم بناء 1400 مسجد منذ عام 1994 الي عام 2001
في اليونان التي كانت ترفض بناء المساجد وبمساعد ة الاقباط - جاتهم خيبة اكثر واكثر( لا لا ستين خيبة ) --
تم بناء مسجد في اثينا واخر في كريث
واضيف الي جنابك انة في بلجراد عشرات المساجد رغم الاف الصرب الذين ماتوا في الحرب الماضية في صمت القبور وملايين قتلهم المسلمين في كوسوفو اثناء الحرب العالمية الثانية
واحن اللي بندوخ عشان نرمم دورة مياة قتلنا منكم كام ؟ ولا واحد بل تقتلوا في اخوا تنا
والفاعل اما مجنون او مجهول
-------------------------------------------------

اقتباس من المذكور اعلاة ة
. قانون موحد لبناء دور العبادة !!! طيب ازاى - دانتو اغنى من فى مصر و كمان مدعومين من الغرب يعنى فلوسكم كتيرة قوى - و بعدين حتى فى الدول الغربية التى تدعى المساواة - هل هناك قانون مثل هذا يسمح ببناء المساجد زى بناء الكنائس - عجبى
------------
يا ساتر يا ناس يا شر كفاية قر عين الحسود يا شيخ (bay:))
اسمع يا شاطر احنا المسيحيين عايشين ببركة الرب فقط ولا يوجد لدينا بترول ولا مساعدة دولية مثلكم الدولة تدخل سباق مع المتطرفين في بناء المساجد ومدارس الازهر بينما نحن المسيحين في كل انحاء العالم نبني كنائسنا بشرفنا باموالنا لا يوجد في العالم كلة دولة تساعد في نباء الكنائس الا اموالنا من حر مالنا
عشان كد ة ربنا مبارك فلوس من عرقنا حلال مش سرقة من اموال دافع الضرائب القبطي
خايفين من الكنيسة لية ؟؟
هات لي بلد في العالم تمنع بناء المساجد ؟؟ حتي روما مهبط الكاثوليكية فيها مساجد اسمع يا ا بني الحرية الدينية في كل ارجاء العالم الا العالم الاسلامي فقط
---------------
-3. هو كل ما تطلع كلمة جديدة يخترعها شرقى ولا غربى تبقى سبوبة كلام ؟ - مانتو و احنا من زمان مواطنين - وسمح لكم ان تكونوا اغنى فئة فى مصر مع انكم اقل فى النسبة - عايز ايه مواطنة اكتر من كده ؟!
----------------------
سمح يعني اية يا خايب اسمع يا ساذج الاقباط فقط لم ترجع لهم ممتلكاتهم اما كل المسلمين رجع السادات الله يجحمة لهم كل ممتلكاتهم اما الاقباط لاء كل حاجة في مصر للمسلم فقط
ومع هذا ربنا بيفتح علينا ويعوضنا اضعاف روجوا قولوا لة
صحيح عايشين ننضرب وساكتين مذابح من عام 1971 للان ومستمرة كفاية بقي خلوا في عينكم حصوة ملح عيب اختشوا
---------------------------------
مين مايكل منير ده ؟ عايش فى مصر ؟
------------------
لا يار وح خالتك
دا عايش في قلوبنا
(sml25) (sml24)
واللي بعتوك قول لهم لو مس احد شعرة من مايكل مايدفع مسلمين كثير الثمن غالي
واحب اعرفك ان مايكل منير زعيمنا الشاب المحبوب
وقول للي بعتوك موتوا بغيظكم



احب ان اوضح للاخ ان بناء المساجد ده شئت ام لم تشء حتتبنى اما بالنسبة للكنائس ياحلو انت بتتبنى ببركة كل بابا التبرعات كشفوف البركة وطبعا القسيس لمل يشيل الخطية من وحد ه ويخلوا بها فى حجرة وطبعا من عرق التعب وهو بيطلع الخطية منها بتتعبوا والله اكتب وقول البدع انا شوفت بعينى الله يخلى جارى والله مسيحى وكان بيحكيلى وعلى فكرة هو مسيحى بس مش مقتنع بكلام القساوسة مهرى دروس على الفاضى وهو دخلنى من باب خلفى واتفرجت على حجات عمرى ما شفتها احترام اية واخلاق اية وطقوس دينية انا اشهد ليكم انك على حق فى تخلفكم وضلالكم وان انتم الشياطين نفسها ادعو الجميع لمشاهدة المنظر من داخل الكنيسة انا مصورة على التلفون ولولا انى بلا ش الفضايح احنا عندنا ستات وطبعا لو بعت الرسالة ممكن اروح امن الدولة المهم وسلامى للجميع ولماما شنودة طنط افة والحاج جرجس كان فى الحج على جبل المقطم باىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

elmafdy
30-04-2006, 11:25 AM
احب ان اوضح للاخ ان بناء المساجد ده شئت ام لم تشء حتتبنى اما بالنسبة للكنائس ياحلو انت بتتبنى ببركة كل بابا التبرعات كشفوف البركة وطبعا القسيس لمل يشيل الخطية من وحد ه ويخلوا بها فى حجرة وطبعا من عرق التعب وهو بيطلع الخطية منها بتتعبوا والله اكتب وقول البدع انا شوفت بعينى الله يخلى جارى والله مسيحى وكان بيحكيلى وعلى فكرة هو مسيحى بس مش مقتنع بكلام القساوسة مهرى دروس على الفاضى وهو دخلنى من باب خلفى واتفرجت على حجات عمرى ما شفتها احترام اية واخلاق اية وطقوس دينية انا اشهد ليكم انك على حق فى تخلفكم وضلالكم وان انتم الشياطين نفسها ادعو الجميع لمشاهدة المنظر من داخل الكنيسة انا مصورة على التلفون ولولا انى بلا ش الفضايح احنا عندنا ستات وطبعا لو بعت الرسالة ممكن اروح امن الدولة المهم وسلامى للجميع ولماما شنودة طنط افة والحاج جرجس كان فى الحج على جبل المقطم باىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

مستوى كلماتك يدل تماما على مستوى تربيتك , و انسان بهذا الانحطاط من الطبيعى جدا ان يكون كاذب فى كل كلمه يقولها , و الحقيقه انا ارى انك اتفه من ان ارد عليك و اوضح كذبك فى كل كلمه قلتها , مش مكسوف من نفسك يا كداب .

المفدى