PDA

View Full Version : وصل الاضطهاد للاقباط فى مصر الى كل مكان حتى شركات القطاع الخاص

جون المصرى
14-09-2006, 07:57 AM
[FONT="Comic Sans MS"][/FONT
احكى لكم قصتى على مدى 9 سنوات اعمل فى شركة العامرية للادوية.حتى وصلت الى مشرف محافظة المنيا دعاية طبيةز ومنذ 3شهور تم تعيين مدير للمكاتب العلمية اسمة ضياء الدين ابراهيم وهو متعصب جدا ولم بعجبة ان يكون شخص مسيحى يصل الى منصب فى الشركة وهو موجود واذا بة يقوم باستدعائى الى القاهرة ويقوم بتخيرى اما ان استقيل او يحولنى الى التحقيق وقد فوجئت بهذا حيث اننى منذ ان استلمت المنطقة و معدل المبيعات فى ازدياد وقد فوجىء مديرى المباش ر وهو مسلم وكان يتعجب من هذا التصرف ويقول لى ان ربنا ها يعوضك تعبك فى شركة تانى؟ طيب ما تعوضلى تعبى فى ال9 سنوات فى الشركة دى ]؟؟؟ولا مينفعش علشان انا مش اسمى احمد ولا محمدوعلى الجانب الاخر تم ترقية زميل لى بعدى فى الشركة بسنة والكل يشهد انة لا يعمل بجد ولكن اسمة احمد اذن كل دة مش مهمزوايضا كان زميل اخر ارهابى وتم اعتقالة لمدة 4 سنوات وتم فصلة وبعد انا خرج من المعتقل كانت الشركة قد بيعت الى د/حسن عباس حلمى وهو صاحب شركات فاركو الاسلامية ومعروف انا مصدر اموال هذة الشركةمن الجماعات الاسلامية. قامت الشركة باعادة تعيينة مرة اخرى وفى خلال سنة قاموا بترقيتةالى مشرف منطقة ثم بعد ذلك قاموا بتلرقيتة الى مدير منطقة الصعيد؟؟
يا اللة لمجرد انة ارهابى. وطبعا منذ ان خرج من المعتقل كان يدبر لى المكائد وكل سبل الاضطهاد بمعاونة الزميل الاخر مشرف نفس المنطقة وهذان الشخصان من مجموعة تحارب المسيحيين بشكل قوى وقد حدثت نفس القصة مع زميل للى واضطر الى الهجرة الى امريكا فى العام الماضى هو وعائلتة وفى الشهر الماضىحدثت نفس القصة لزميل لى مشرف بشركة ميباكو واضطهدة مدير المنطقة بشكل واضح حتى اجبرة على الاستقالةوهو متزوج ولة ثلاث ابناءوهذا المدير اسمة محمد طلعت من نفس المجموعة التى تقوم باضطهاد الاقباط الذين فى مناصب فى شركات الادوية. المهم اننا متزوجين ولنا ابناء ولنا فترة طويلة فى هذة الشركات ولم نتوقع ان يصل الاضطهاد الى هذا الحد حتى يصل الى القطاع الخاص الذى يعتمد على مجهود الشخص فى العمل..............
وبعد كل هذا بيقولوا لا يوجد اضطهاد فى مصر احكموا أنتم يا من تقرأون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا اثق فى الهى وان الرب يرتب كل الامور لة كل المجد
THE_MESTROJ@HOTMAIL.COM
شكرا لكم جميعا

boulos
14-09-2006, 08:11 AM
حبيبنا جون المصرى
كل الأشياء تعمل معا للخير للذين يحبون الله. يمكن دى فرصة ان ربنا يرحمك من البلد دى. تروح مكان تانى يقدرك و يعرف قيمتك.أنت ممكن تعمل تسجيل لنفسك على مواقع الوظائف فى أمريكا و كندا على الانترنت و بعدين لما يلاقوا خبرتك يستدعوك و تاخد تصريح عمل ومن هناك تقدم على هجرة. المشكلة ان ده ممكن ياخد شوية وقت و أنا أعرف انك صاحب أسرة. ربنا معاك. مواقع الوظائف دى أنا هاكتبها لك:
www.monster.com
www.careerbuilder.com

churchill2
14-09-2006, 08:24 AM
كلنا في الهوا سوا يا عم جون
دلوقتي حتي الشركات المالتي ناشونال مثل نوفارتس وغيرها يعاني فيها المسيحيين من الأظطهاد الشديد ويوميا يقرف االمسلمين عيشيتهم حتي يستقيلوا من نفسهم
دة غير انك لو كنت رايح عشان تتقدم لشركة من الشاركات دي هيقولك مع السلامة يا حبيبي ...لا مكان للمسيحيين في شركتنا وحيقولك روح قدم في امون
المشكلة ان امون وغيرها كمان حاربوها بكل اسلحتهم حتي وصل الأمر بثروت باسيلي ان يعلن في الجرنان طالبا العون من مبارك حتي يحمي الشركة من الأفلاس
مما ادي الي ان يتم بيع شركة امون وربنا يستر علي اللي شغالين فيها