PDA

View Full Version : مفاجأة لكم مني كشاهد عيان :مأساة إنسانية نتيجة التطرف الاسلامى

godhelpcopts
20-09-2006, 05:44 PM
القوات المسلحة والنيابة العامة والطب الشرعي، يتواطئون للتستر على جريمة قتل
الشهيد جرجس رزق يوسف مقار.

http://www.copts-united.com/montada/montda.php?subaction=showfull&id=1156532568&ucat=62&archive=

انا في نفس هذا المركز المسمي مركز تدريب مبارك بالكيلو 22 مصر السويس.. في يوم واحد مات اكثر من خمسة مجندين علي يد مجنديا أخرين أقدم منا وكانوا بيدربونا بطرق وحشية وكنا نقف في الشمس ارع او خمس ساعات وكنا ( أسكن) يعني بدون اي ملابس سوي شورط قصير
وطريقة الموت واحدة فكان العسكري اللي بيدربنا لو سمع صوت اي حد يقول له تعالي يا *** يا ابن ال*** ويضربة بمقدمة البيادة ( الجزمة) في الخصيتين وطبعا منطقة حساسة جدا دي وكان العسكري زميلنا يسقط علي الارض من قوة الضربة وكنت انا في حالة هستيرية وكنا نخاف من ان نشتكي لآحد وعندما يسقط العسكري علي الارض يمسكوة ويضربوه تاني حتي يفقد النطق والوعي وهذا الموضوع حدث اكثر من خمس مرات في يوم 20 يولية اللي فات وربنا يشهد علي كلامي.. وانا الان انتهيت من مركز التدريب هذا وحاليا في قوة اساسية زعلي فكرة هذا المركز( مركز مبارك) للتدريب والتوزيع وقوة اساسية ايضا.. وارجو توصيل هذا الكلام للعالم كلة وللمسئولين بمصر علشان ده حرام والغلابة اهاليهم بيستلموا جثثهم وهم مش عارفين كيف بيموتوهم...حرااااااااااااااااااااااااااااام نسكت..

cry cry cry cry cry cry cry cry cry cry cry

http://www.copts-united.com/Copts_United_N/TV_Video_Clips/Watin_Video/Reymon_Youssef/Gerges_Family_Interview/Gerges_Family_Interview.wmv

(bay:)) (bay:)) (bay:))

anti_zion
20-09-2006, 08:39 PM
الظلم فى الجيش واقع على الكل مش على المسيحى بس
بس انتوا بتحب تصنفوا المشاكل علشان تبقى انتوا يا عينى الى مضهدين

والملسمين هما الجلادين

الجيش والحكومه فيها ظلم للمسلم قبل المسيحى

والكل عارف كده

انتا نفسك بتقول كانو بضربونا يعن هل الكتيبه كلها مسحيين؟

Zagal
20-09-2006, 11:10 PM
الظلم فى الجيش واقع على الكل مش على المسيحى بس
بس انتوا بتحب تصنفوا المشاكل علشان تبقى انتوا يا عينى الى مضهدين

والملسمين هما الجلادين

الجيش والحكومه فيها ظلم للمسلم قبل المسيحى

والكل عارف كده

انتا نفسك بتقول كانو بضربونا يعن هل الكتيبه كلها مسحيين؟

انا كان نفسى يبقى عندك شوية دم وتقول كلام مفيد ... بدلا من التشفى بموت احد الزملاء ..

الاحساس نعمه

anti_zion
20-09-2006, 11:58 PM
انا ما اتشفيتش بموت حد

انا بقول للشاهد الى بيقول ان فيه خمسه ماتوا
هل ماتوا لانهم مجرد مسيحى ام ان الموضوع متعلق بالظلم العام الموجود فى الجيش والاهانه وغيرها من الامور الى بتقع على المسلم قبل المسيحى سوا

godhelpcopts
21-09-2006, 01:23 PM
كشاهد عيان

ذهبت لرؤية هذه الآسرة علي الطبيعة فماذا رأيت ؟ ::
حوش للبهائم ( الحوش هنا يقصد المكان المحاط بسور ولا يحوي اي مبان وهو في الغالب لتربية الحيوانات) ورأيت عن بٌعد زوجة الشهيد تحتضن أبنها فادي(9 أشهر)ومعها والدة زوجها ينامون عند مدخل الحوش هذا.. فرجعت للخلف حتي لا يكن هناك حرج او كسوف اذا استيقظوا فجأة لكن كان هناك من يراني من داخل الحوش حيث ان الباب كان مفتوحا فشاهدني شقيق الشهيد المدعو سعيد رزق يوسف مقار فأدخلني للمكان بعد ان أيقظ من يفترشون التراب وسادة والسماء لهم غطاء .. فدخلت ويا للحزن الذي أصابني مما رايت : لا يوجد بالمكان اي شئ يمت للحياة ألادمية بصلة لا وعاء للآكل او أوعية للغسيل او ما شابهه ذلك.
فخرجت من المكان وأنا أعاني من نفسية محطمة وبالرغم من أنني رأيت مثل هذه الحالات كثيرا وبالاخص في الصعيد لكن ما كنت أتوقع ان يكون الي هذا الحد المميت المحزن .
وهنا يجب ان أنوه الي استجابة الاستاذ ممدوح نخلة المحامي واسرة الاقباط متحدون واسرة مركز الكلمة لحقوق ألانيان بالقارهة الذين لبوا نداء هذه ألآسرة الفقيرة وحضروا الي بلدتهم ورأوا كل شئ علي الطبيعة ومدي الماساة التي علي وجوههم وقام الاستاذ ممدوح نخلة المحامي بمتابعه ما تم من اجرأأت قانونية تحفظ لهذه الآسرة حقوقها وطلب هذه الاسرة لآستخراج الجثة والكشف عليها والذي سيتم خلال هذا الاسبوع
وسوف أوافيكم بكل جديد بخصوص هذه القضية التي تمس حياة كل انسان شريف في هذه البلد حتي ولو شاع الفساد و ضاعت الضمائر وانعدمت الانسانية هناك من أعطاهم الله روح المحبة والشفقة والعطاء لآجل ان يكونوا نصراء لهؤلاء الذين ليس لهم أحد يذكرهم.

cry cry cry cry cry cry cry

الذهبيالفم
21-09-2006, 06:31 PM
يا بني الكلام الي بتقوله ده خطير ، ربنا ينتقم من كل قاتل للمسيحين .
و علي العموم المُسلمين الهمج الي ايديهم ملآنة دم ، كل يوم بيثبتوا أنهم اولاد قتلة .
ربنا سوف ينتقم في النهاية.

goo200376
21-09-2006, 07:08 PM
[لا بس انت لو بصيت للصرحة قالك خمسة ماتوا وكانوا خايفين يشتكوا لحد لان هما بس المضطدهين ولاانت مش فاهم ولا هو كل واحد بيحب يقسر بمزاجة ممكن تسال وتعرف اسماء الخمسة الى ماتوا هتلاقيهم كلهم مسيحين ولا يمكن صدفة اكيد صدفة لا ياراجل دة صدفة GF
(non agree) (non agree) (non agree) (sml21)