PDA

View Full Version : سلام ونعمة (ارجو الرد والشرح بالتفصيل)

برنسيسة الاسكندرية
02-03-2007, 06:26 PM
بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى{{yawka]]
اولا ارجو ان تساعدونى لانى بصراحة لا اعرف اى شيئ عن صيانة الاجهزة عمتا واخرى لو عرفت اصلح موبايلى بس المهم عشان مطولش عليكم المشكلة عندى فى الكمبيوتر اولا عاوز نسخة ويندوز ودة تشخيصى لى حالتة بس انا كل اللى عوزة اعرفو لو حبيت احدث النسخة بدون ما اعمل نسخة جديدة لانى برضو مش بعرف انزل ويندوز ولو عندى قائمة (inter net explorer )لو عوزة احدثها او اشيلها وانزل غيرها اعمل اية لانها مبوظة كل المواقع عندى وتانى مشكلة انى للاسف مسحت قائمة (my computer) مش عارفة ارجعها منين تانى معلش استحملونى بس جوبونى لانى مش عارفة اعمل المشكلتيين دول ازاى واشكركم جميعا(sml11) (flowers)

makakola
03-03-2007, 01:29 AM
بصراحة !!!!!

ما فهمتش حاجة !!!! (do:)

ياريت توضيح أكتر

وطنى مخلص
03-03-2007, 03:16 AM
الأخت فى الرب
أولا الويندوز متوفر فى المنتدى هنا فى موقعين
(1) اذا كان جهازك به رامات تتعدى ال1GB تستطيعى تنزيل نسخة الويندوز فيستا الحديثة جدا التى اهداها للاعضاء الاستاذ Just_jo فى موضوعه الموجود بهذا الرابط http://copts.net/forum/showthread.php?t=20239
اما اذا كانت رامات جهازك أقل من 1GB فالافضل تنزيل نسخة من موضوع الاستاذ elmalakcomputer
الموجود بهذا الرابط http://copts.net/forum/showthread.php?t=19866
أما عن الاكسبلورر فلتنزيل احدث نسخة من الاكسبلورر فعليكى و على موضوع الاستاذ نت مان بهذا الشأن و به اكثر من نسخة للتحميل http://copts.net/forum/showthread.php?t=19535
اما عن My coputer فلا اعتقد انك تستطيعين محوها حتى لو حاولتى فكل ما فعلتيه غالبا هو انك مسحت الايقونة الموصلة لها من سطح المكتب و ببساطة افتحى start menue بالضغط على زر start بشريط الادوات اسفل سطح المكتب و اذهبى الى My computer فى الجانب الايمن العلوى من النافذة و اضغطى بيمين الفأرة ستجدين من بين الخيارات الخيار show on the diskTop ضعى علامة صح امامه
أما بالنسبة للتحديثات فلا يُنصح بإجراء تحديثات على الشبكة الا لبرنامج اصلى و الا فإن الرخصة تلغى او فى افضل الاحوال لن تستطيعى تسطيب التحديثات بعد ان تضيعى كثيرا من الوقت فى تحميلها

just_jo
03-03-2007, 07:00 PM
كل مشاكلك حلها سهل :

1 - نزلى internet Explorer 7 الجديد

(ملحوظة الانترنت اكسبلورر الجديد تقيل شوية على الرامات و النظام)

, لكن حلك الامثل هو استخدام المتصفح الخفيف الرهيب : OPera 9.10
حملية من هنا:
http://neacm.fe.up.pt/pub/opera/win/910/int/Opera_9.10_International_Setup.exe

و السريل للبرنامج هو:
w-H3Axy-6Cnbf-yBHKa-BnxPQ-4PB8w
و حطى اى اسم مع السريل

2 - لارجاع ايقونة my computer
من على سطح الشاشة و اعملى كلك يمين و اختارى properties
ثم اختارى Desktop
ثم اختارى زرار Customize Desktop
ثم ضعى علامة على my computer

بس انحلت !

اما اذا كان عندك فى السستم نفسة فاسئلى اى واحد من كمبيوتر الكنيسة التى تتبعى و هو يسلفك اسطوانة وندوز xp

, و طبعا تقدرى تحدثى الوندز بتاعك بس خلى حد بيفهم يكون معاكى لان البرامج بعد التحديث البرامج كلها لن تعمل ابداً

المهم كل الحكاية لتحديث الوندز من وندز 98 او ميلينيوم الى xp
او من xp بايظ لxp سليم

تحطى اسطوانة الوندز و بدل ما تختارى clean install
تختارى Upgrade Windows

برنسيسة الاسكندرية
04-03-2007, 01:06 PM
بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
اشكركم اخواتى جميعا على اهتمامكم وردكم عليا انا فعلا رجعت قائمة my computer بس اشكركم جدا لانى انا لازم زى ما قلتلو يكون فى حد بيفهم فى النسخ لانى انا مش بعرف اصلا اى حاجة فيها للعلم انا windows xp ,واشكركم ايضا على الروابط لانها فادتنى كتير ومرسية لتعبكم معايا وكل سنة وانتم طيبين بمناسبة عيد البابا كيرلس بس للاسف مش هقدر استخدم روابط الويندوز لانى بجد حتى لو دخلتها مش هعرف اعمل اية بس اكيد هخلى حد يعملهالى من نفس الروابط واشكركم جدا جدا

وطنى مخلص
06-03-2007, 02:30 PM
اذا كان الويندوز القديم لا يزال يعمل تستطيعى ان تتخلصى من ضياع البرامج بعد تسطيب الجديد و ذلك من خلال التسطيب منة خلال الدوس كالآتى
(1) بعد فتح الجهاز و قبل تحميل الويندوز مباشرة اضغطى F8
(2) اختارى start safe mode with promt
لتفتح نافذة الدوس مع الويندوز
(3) ضعى ديسك الويندوز الذى نزلتى عليه الويندوز
(4)
إكتبى فى نافذة الدوس
H:\setup.exe
ثم اضغطى انتر
و بعدها سيبدا التسطيب للويندوز الجديد و سيقوم بنقل تعريفات اجزاء الجهاز و تسطيبات كل البرامج من الويندوز القديم دوزن مجهود

ملحوظة
هذه الطريقة لا تنفع الا فقط اذا كان الويندوز القديم لا يزال يعمل