PDA

View Full Version : ياناصيب الجرين كارد الهجرة العشوائية .........(مدموج)

Unbreakable_81
05-10-2003, 01:14 PM
http://www.bcis.gov/graphics/services/residency/03-21908.pdf

ده لنك كتيب تعليمات ياناصيب الجرين كارد للسنة دى للى عاوز يقدم و بيقولوا ان ممكن نقدم عن طريق النت من اول نوفمبر

شكر خاص للاخ ليتل وان للفت نظرى للموضوع الهام ده و مساعدته فى الترجمة ووقته (bay:))

LittleOne
05-10-2003, 01:23 PM
here is a better link and what to do

http://www.travel.state.gov/dv2005.html

if you submit electronically you will get a receipt

ها يجيلك وصل استلام بعد التقديم بس التقديم مرة واحدة بس و خلى بالكم من التوقيت

The Department of State will only accept completed Electronic Diversity Visa Entry Forms submitted electronically at http://www.dvlottery.state.gov during the 60 day registration period beginning November 1, 2003.

The Department of State will send DV lottery entrants an electronic confirmation notice upon receipt of a completed EDV Entry Form.

ربنا يتمم مشيئته لكل واحد

Pharo Of Egypt
14-10-2003, 05:13 PM
برنامج التسجيل للحصول على تأشيرات الهجرة بالقرعة أصبح إلكترونيا
(لن تقبل سوى الطلبات المقدمة الكترونيا؛ ويستمر البرنامج من 1 تشرين الثاني/نوفمبر إلى 30 كانون الأول/ديسمبر)

http://usinfo.state.gov/arabic/mena/0819lotery.htm

KnightRider
19-10-2003, 09:26 PM
ممكن من فضلكم توضوحوا هو التسجيل بقي من خلال النت وان كان كدا ممكن تكتبوا التعليمات الهامة بالعربي حد يساعد لحسن انا روحت اللينك ولاقيتهم كاتبيين كلام كثير اوي وتهت من كتر الكلام
ولو كان ممكن التقديم عن طريق ارسال جواب ممكن تدونا مواصفات الجواب والصورة والعنوان
وكل حاجة وميعاد التقديم نرجوا التوضيح
ياجماعاة اعتبروها خدمة من الناس اللي عايشة في امريكا للناس اللي بتفكر
وكمان ياريت تتكلموا عن الهجرة لكندا انا بسمع انها بلد كويس جدا
شكرا سلام

Kyrillos
19-10-2003, 10:59 PM
هذا الموقع الذى كتبه LittleOne
http://www.dvlottery.state.gov
هل يفتح معكم؟

knowjesus_knowlove
19-10-2003, 11:50 PM
كاتب الرسالة الأصلية : KnightRider

شكرا سلام

مش عاجبك موزمبيق يعنى؟؟؟؟

وأنا شايف إن الموقع اللى وضعه فرعون فيه كل حاجة إنت عايزها ..
والواضح فيه إن التسجيل حيكون بالإيميل وبس ..
يعنى مش حيقبلوا أى خطاب بالبريد

yosabios
20-10-2003, 12:33 AM
اية دة هما فتحوا بالب الهجرة لموزمبيق امتي )Aa:) )Aa:) )Aa:)

peace33
20-10-2003, 05:11 AM
كاتب الرسالة الأصلية : Kyrillos
هذا الموقع الذى كتبه LittleOne
هل يفتح معكم؟

أعتقد يا كرلس انه مش هايفتح غير إبتداء من يوم 1 نوفمبر لغاية 30 ديسمبر
يارب المرة دي بقي

(&tkou):

peace33
20-10-2003, 05:15 AM
كاتب الرسالة الأصلية : KnightRider
ممكن من فضلكم توضوحوا هو التسجيل بقي من خلال النت وان كان كدا ممكن تكتبوا التعليمات الهامة بالعربي حد يساعد لحسن انا روحت اللينك ولاقيتهم كاتبيين كلام كثير اوي وتهت من كتر الكلام
ولو كان ممكن التقديم عن طريق ارسال جواب ممكن تدونا مواصفات الجواب والصورة والعنوان
وكل حاجة وميعاد التقديم نرجوا التوضيح
ياجماعاة اعتبروها خدمة من الناس اللي عايشة في امريكا للناس اللي بتفكر
شكرا سلام

أنا تحت أمرك في اي حاجة بتسأل عليها لأني عندي الورق بالعربي .. هو ممكن مايكونش ترجمة حرفية للي في اللينك لكن فيه تقريباً كل المعلومات
وبالنسبة للهرجة لكندا انا برده اقدر اقوللك علي السايت اللي المفروض تدخل عليه تعمل Self Assesment يعني حاجة كده تعرف بيها من خلال اجابتك علي الاسئلة اذا كنت مؤهل انك تقدم لهجرة كندا وللا لا
برده لو عزت اي حاجة انا تحت أمرك .. بس ابعتلي عايز ايه بالظبط ..
(bay:))

LittleOne
20-10-2003, 12:34 PM
Paper entries will not be accepted.

The entry will be disqualified if all required photos are not submitted. Recent photographs of the applicant and his/her spouse and each child under 21 years of age, including all natural children as well as all legally-adopted and stepchildren, excepting a child who is already a U.S. citizen or a Legal Permanent Resident, even if a child no longer resides with the applicant or is not intended to immigrate under the DV program, must be submitted electronically with the Electronic Diversity Visa Entry Form. Group or family photos will not be accepted; there must be a separate photo for each family member.
Each applicant, his/her spouse, and each child will therefore need a computer file containing his/her digital photo (image) which will be submitted on-line with the EDV Entry Form. The image file can be produced either by taking a new digital photograph or by scanning a photographic print with a digital scanner.

If the submitted digital images to the following specifications

do not conform , the system will automatically reject the EDV Entry Form and notify the sender.

The image must be in the Joint Photographic Experts Group (JPEG) format.

The image must be either in color or grayscale; monochrome images (2-bit color depth) will not be accepted.

If a new digital photograph is taken, it must have a resolution of 320 pixels wide by 240 pixels high, and a color depth of either 24-bit color, 8-bit color, or 8-bit grayscale.

If a photographic print is scanned, the print must be 2 inches by 2 inches (50mm x 50mm) square. It must be scanned at a resolution of 150 dots per inch (dpi) and with a color depth of either 24-bit color, 8-bit color, or 8-bit grayscale.

The maximum image size accepted will be sixty-two thousand five hundred (62,500) bytes.

خلى بالكم من التفاصيل المطلوبة للصورة الرقمية لانها مهمة جدا ولو مش مطابقة الطلب ها يترفض

New_ManII
20-10-2003, 02:56 PM
اهلا شباب
سمعت ان شروط الهجرة الي كندا اصبحت اخف. اصبح عدد النقاط 67 بدلا من 75
http://www.cic.gc.ca/english/skilled/qual-1.html

Kyrillos
20-10-2003, 07:00 PM
بالفعل، تغيرت الدرجة إلى 67 اعتباراً من سبتمبر، 2003.
http://www.cic.gc.ca/english/skilled/notice-passmark.html

ويمكن اجراء اختبار الدرجات لمعرفة درجتك هنا
http://www.cic.gc.ca/english/skilled/assess/Education.asp

Kyrillos
20-10-2003, 09:40 PM
كاتب الرسالة الأصلية : peace33
أعتقد يا كرلس انه مش هايفتح غير إبتداء من يوم 1 نوفمبر لغاية 30 ديسمبر

شكــراً بيس، معاكى حق، أنا فعلاً اتأكدت من المعلومة دى
The website will be open for submission of electronic entries between November 1, 2003 and December 30, 2003.

كاتب الرسالة الأصلية : peace33
يارب المرة دي بقي

أنا فقدت الأمل
بس باتسلى
دول 12 سنة .. هووووووووووووووووف

knowjesus_knowlove
20-10-2003, 10:51 PM
موزمبيق ....موزمبيق .... يلا واحد موزمبيييييييييييق
http://www.funpageland.com/03/08/sending_smilies/index.html#fun

KnightRider
21-10-2003, 01:19 PM
ان شاء الله يا كيرو هاتيجي السنة دي وابقي قول نايت رايدر قال بس ابقي افتكرني اي حاجة هدية كدة من بلاد العم سام شوية دولارات شوية سندات دولارية كام سهم في برصة وول ستريت من شركات ibm or microsoft يعني حاجة كدة تفتح النفس بدل الغم اللي هنا

got:)( )dnc:( 10)10 )hr:)

koukikou
27-10-2003, 02:36 PM
اللى عايزين يقدموا للقرعة الجاية يا ريت يسألوا مرة تانية

االى مكتوب عنه فى اللنكات دى هى القرعة بتاعة 2005 لكن بتاعة 2004 على قد ما عرفت إنها مفتوحة دلوقت و لحد 6 نوفمبر فقط و عن طريق البريد كالعادة - اللى يهمه الموضوع يا ريت يحاول يتأكد علشان ما يضيعش سنة و هو مستنى على الفاضى.

Unbreakable_81
31-10-2003, 12:06 PM
اللوترى بتاعة الانترنت فقط اللى هاتتفتح اول نوفمبر و نتيجتها هاتظهر فى مارس 2004 و المقابلات بتاعتها هاتبدا فى السفارات الاميركية اول سبتمبر 2004

شكرا يابوالنسور على لفت نظرى

Pharo Of Egypt
31-10-2003, 02:05 PM
http://www.arabtimes.com/visa/index.htm

Unbreakable_81
01-11-2003, 08:53 AM
حلو الموقع فتح تعالوا نتفرج عليه

متقسم هو لخمس اقسام او مراحل:
الاولى DV-2005 Instructions هى اننا نقرا التعليمات

التانية Photo Validator اننا نحط صورنا اللى المفروض اننا عملنا scaning لها بالاسكانر و نشوف متوافقة مع المقاسات اللى طالبنها ولا لأ

التالتة Begin Standard Application نملا الابليكيشن

الرابعة Begin Application
حسب اللى فهمته الابليكيشن برضو بس بطريقة متشفرة للى عاوز يبقى واثق ان بياناته هاتكون متأمنة و ماحدش هايشوفها فى اللحظة اللى بيكتبها فيها

انا لاقيت الكلمة دى فى الابليكيشن من فوق Estimated Burden: 30 minutes معناها ايه؟؟

ان المسموح بتلاتين دقيقة تواجد فى الابليكيشن؟؟؟

LittleOne
04-11-2003, 04:24 PM
لا.....معناها ان دى الفترة اللى ممكن تستغرقها عشان تملى الطلب كتقدير للوقت.
ربنا يتمم مشيئته لكل واحد

Unbreakable_81
05-11-2003, 01:58 PM
شكرا يالتل

حد ياجماعة ملى الابليكيشن وواجهته مشاكل ياريت اللى قدم يفيدنا بخبراته

peace33
06-11-2003, 07:24 AM
مش عارفة أظبط الصورة زي ماهما عايزين وكل ماختبرها تطلع غلط
cr:: cr:: cr::

Unbreakable_81
06-11-2003, 12:02 PM
عن طريق الacd اعملى resize او دوسى كنترول + E عشان تغيرى مقاسات الصورة

Kyrillos
06-11-2003, 04:27 PM
تظبيط الصورة فعلاً غلس جداً
لكن أنا أخيراً سلكت فيه

إيه الرسالة اللى بتطلعلك يا بيس لما بتحاولى تختبرى الصورة؟
لأن كل رسالة ليها حل مختلف

Mirage Guardian
06-11-2003, 07:49 PM
الصورة لابد أن تكون JPG مقاس 320 ×240 ديجيتال كاميرا
أو scan على دقة 150 DPI مقاس 5 × 5 سم (2 بوصة)
ملونة مود RGB ذو 24 bit أو تدريج رمادى Grayscale ذو 8 bit
حجم الصورة لا يجب أن يتعدى 62,5 كيلوبايت
الوجه يمثل 50% من مساحة الصورة ومواجه للكاميرا تماما.. لا يسمح بالصور الجانبية أو المنكسة أو الشامخة
الخلفية بيضاء تماما ولا يسمح بخلفيات تحتوى ألوان
لا يسمح بالتصوير باى نوع من النظارات الشمسية أو حتى الطبية
لا يسمح بالتصوير بغطاء رأس (إلا للتقاليد الدينية مثل القساوسة والشيوخ)

يا جماعة أنا مش ناوى أسافر لأنى من رافضى ترك بلدى للغريب.. لكن لو حد محتاج مساعدة فى ضبط الصورة يتصرف ويبعتهالى وأنا هاقوم باللازم فى تظبيطها

بالتوفيق لجميع المشاركين
محبة وسلام

Unbreakable_81
07-11-2003, 06:05 AM
This image must be in the Joint Photographic Experts Group (JPEG) File Interchange Format (JFIF) format. If the image is created by using a digital camera, it must have a resolution of 320 by 240 pixels, with either 24-bits of color, 8-bits of color or 8-bits of gray.
If the image is created by scanning a photographic print the original print must have been 2" by 2" (50mm x 50mm), and the scan must be performed at a resolution of 150 dots per inch (dpi); the image must have a resolution of 300 by 300 pixels, with either 24-bits of color, 8-bits of color or 8-bits of gray. The image can not exceed 62,500 bytes (62.5KB) in size.

الصورة لازم تكون الفورمات بتاعها : JPEG
اذا كانت الصورة ملقوطة بديجيتال كاميرا يبقى الريزوليوشن او الجودة يعنى تكون 320 فى 240 بكسل مع 24 او 8 بت الوان او 8 بت للرمادى
اذا كانت الصورة معمولها سكاننج تبقى الصورة اللى اتعملها سكاننج مفروض تكون 2 بوصة فى 2 بوصة او 50 مليمتر فى 50 مليمتر و الريزوليوشن تكون 150 نقطة لكل بوصة و تكون 300 فى 300 بكسل مع 24 بت او 8 بت الوان او 8 بت رمادى و يجب الا تتعدى ال 62.5 كيلو بايت فى الحجم

انا ترجمت مواصفات الصورة و كنت داخل احطها فى المنتدى لقيتك حاططها ياحارس السراب بس عشان مازعلش هاحطها انا كمان

peace33
12-11-2003, 07:35 AM
متشكرة أوي يا Unbreakable وكرلس وحارس السراب علي مساعدتكم ليا
أنا قدرت أبعتها

jesus4all
17-11-2003, 05:04 PM
يا جماهة فى الصفحة الاولى بخانة العنوان حاجة أسمها In care of انا مش فاهمها

و بعدين يعنى أيه Address 1 and Address 2

يجماعة ياريت اللى يقدم يعمل برنت أو برنت إسكرين علشان نفهم كل خانةبالظبت عايزة أيه

بالنسبة للصورة انا مش شايف فيها مشاكل

اتصور 5 فى 8 و إعمل إسكان على مقاس 2 انش فى 2 انش

و بدقة 150

jesus4all
17-11-2003, 05:08 PM
حاجة كمان انا مش عارف أعدى للقسم التانى لانى عايز أدرس خانة خانة قبل التقديم

رجاء محبة يا جماعة حد يتتطوع من الزملاء و يتعب معانا بشرح تفصيلى لكل خانة

المسيح يعوض تعب المحبة

peace33
18-11-2003, 04:57 AM
كاتب الرسالة الأصلية : jesus4all
يا جماهة فى الصفحة الاولى بخانة العنوان حاجة أسمها In care of انا مش فاهمها

و بعدين يعنى أيه Address 1 and Address 2

يجماعة ياريت اللى يقدم يعمل برنت أو برنت إسكرين علشان نفهم كل خانةبالظبت عايزة أيه

بالنسبة للصورة انا مش شايف فيها مشاكل

اتصور 5 فى 8 و إعمل إسكان على مقاس 2 انش فى 2 انش

و بدقة 150

شوف ياسيدي :
بالنسبة للجزئية اللي انت بتتكلم عليها فهي بتخص العنوان اللي هايراسلوك عليه ..
in care of يعني تكتب فيها اسمك بالكامل يعني حاجة كده زي عناية مين اللي بتتكتب علي الخطابات والفاكسات ..
Address 1 & Address 2 مش معناها انك هاتكتب عنوانين لكن المقصود بيها هاتكتب ايه في السطر الأول من عنوانك والسطر التاني ومن الطبيعي انه في السطر الاول هايكون رقم المنزل واسم الشارع وفي السطر الثاني هايكون اسم الحي او المنطقة أو لو فيه بقية لإسم الشارع بمعني انه يكون متفرع من شارع تاني رئيسي ... بمعني تاني ممكن تشيل Address 1 & Address 2 وتحط بداله Line 1 & Line 2 في العنوان بتاعك ..

أتمني اني اكون شرحتلك اللي انت عايزه .. ربنا يوفقك

Unbreakable_81
18-11-2003, 03:00 PM
الحمدلله انا قدمت امبارح و الموضوع فى منتهى السهولة و اللاذاذة خانة in care of هى الحاجة الوحيدة الصعبة لكن استنتجتها و حطيت فيها اسمى

jesus4all
18-11-2003, 07:36 PM
الله يحفظك يا peace 33 بجد النقطة دي كانت تعبانى أوى

الله يعوض تعب المحبة

يا ريت يا أنبريكابل تقولنا ايه اللى كان فى الجزء التانى و ممكن يكون صعب و مش مفهوم أو أى ملاحظة تحب تقولهالنا و شايف انها مهمة.

ربنا يعوضكم يا جماعة و ربنا يوفق الجميع

peace33
19-11-2003, 04:24 AM
كاتب الرسالة الأصلية : jesus4all
الله يحفظك يا peace 33 بجد النقطة دي كانت تعبانى أوى

الله يعوض تعب المحبة

يا ريت يا أنبريكابل تقولنا ايه اللى كان فى الجزء التانى و ممكن يكون صعب و مش مفهوم أو أى ملاحظة تحب تقولهالنا و شايف انها مهمة.

ربنا يعوضكم يا جماعة و ربنا يوفق الجميع

مافيش جزء تاني ..
انت بعد ماتملي كل البيانات اللي في الصفحة الأولي هايجيبهالك تاني علشان تراجعها لو فيها اي حاجة غلط وعايز تصلحها ..
ياللا ربنا معاك

knowjesus_knowlove
19-11-2003, 01:14 PM
يا جماعة أنا مش ناوى أسافر لأنى من رافضى ترك بلدى الحبيب موزمبيق للغريب..

بالتوفيق لجميع المشاركين...
محبة وسلام

(wow:)

jesus4all
19-11-2003, 03:42 PM
ما فيش جزء تانى ؟؟؟ غريبة !! طب ليه بيقول أن الابليكيشن على جزئين .. على العموم دى معلومة كويسة جدا و يخلى عملية دراسة التسجيل سهلة ..

ربنا يبارك الجميع

smile
13-06-2004, 01:12 PM
مساء الخير
انا جاى لى جواب الهجرة الى امريكا الاول من حوالى شهر وكملت البيانات وبعته مره تانية من حوالى اسبوعيت وكنت عاوز اعرف هو الرد التانى بيوصل امتى
وشكرا

amoni
14-06-2004, 12:03 AM
In what way did u send it? the fast way or slow way? if it is fast wait a couple of months

rbna ma3ak we yesa3dak
mariam

MEEDDOO
14-06-2004, 04:01 PM
We are a family consist of husband, wife and Child his age one year I received the D.V -2005 letter and its contain 6 (six) forms
• Only 1 (one) form DSP – 122
• Only 3 (three) from DS – 230 Part I
• Only 2 (two) from DS – 230 Part II
We fill the forms as the following: -
I am (husband) fill 3 (three) forms
Form DSP - 122
Form DS – 230 Part I
Form DS – 230 Part II
My Wife Fill 2 (Two) Forms
Form DS – 230 Part I
Form DS – 230 Part II
I fill to my son 1 (one) form (Form DS – 230 Part I) because I do not find form DS – 230 Part II to him As well as his age one year
Do you need a form DS –230 part II to my son in order to complete
Our forms????
If yes from anywhere can I obtain this form?
If I have a photocopy to this form can I fill it then I send it to
Kentucky consular center to attachment it with our forms?
Can I send it by e-mail or must send it by airmail
(sml7)

amoni
14-06-2004, 06:55 PM
[
We did it by Air mail i just asked dad 5 minutes ago, i was 16 years old and my brother was 12 so we filled out the same forms, and we all sent it by mail, i think the company name was TNT or something like that, if u go to el sefara, they have an office next to it,
God bless you and hope to see u soon here in America

Marmar

QUOTE=MEEDDOO]We are a family consist of husband, wife and Child his age one year I received the D.V -2005 letter and its contain 6 (six) forms
• Only 1 (one) form DSP – 122
• Only 3 (three) from DS – 230 Part I
• Only 2 (two) from DS – 230 Part II
We fill the forms as the following: -
I am (husband) fill 3 (three) forms
Form DSP - 122
Form DS – 230 Part I
Form DS – 230 Part II
My Wife Fill 2 (Two) Forms
Form DS – 230 Part I
Form DS – 230 Part II
I fill to my son 1 (one) form (Form DS – 230 Part I) because I do not find form DS – 230 Part II to him As well as his age one year
Do you need a form DS –230 part II to my son in order to complete
Our forms????
If yes from anywhere can I obtain this form?
If I have a photocopy to this form can I fill it then I send it to
Kentucky consular center to attachment it with our forms?
Can I send it by e-mail or must send it by airmail
(sml7)[/QUOTE]

smile
20-06-2004, 05:16 AM
مساء الخير
كنت عاوز اعرف
ياترى ايه هو الضمان المالى واذاى اقدر اجيبه وايه الفرق بينه وبين نموذج
i-134
وشكرا

knowjesus_knowlove
09-08-2004, 01:00 AM
هل هناك أى أخبار عن ميعاد القرعة القادمة؟

knowjesus_knowlove
17-08-2004, 01:54 PM
أخبار من عرب تايمز (http://www.arabtimes.com/Mixed/doc64.html)

smile
03-11-2004, 02:07 PM
مين يعرف الموقع الرسمى للهجرة الامريكية ومواصفات الصورة

nabilms
04-11-2004, 11:56 AM
2006 Diversity Visa Lottery Program Registration

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2004/36613.htm

التقدم من 5 نوفمبر2004 حتى 7 يناير 2005 ربنا معاكم ومعايا صلوا من اجلى (sml2)

smile
06-11-2004, 06:11 AM
دى الموقع الرسمى للتقديم فى الهجرة الامريكية وهو مجانى من غير فلوس
http://www.dvlottery.state.gov/

Shady
10-11-2004, 12:04 AM
انا كنت عايز الموقع اللي فية نتايج اللوتري بتاعت السنة الماضية
لو حد فيكوا يعرفة أكون شاكر جدا لو قالة

knowjesus_knowlove
10-11-2004, 01:21 AM
شد الرحال على هذا الموقع ياشادى

http://travel.state.gov/visa/immigrants_types_diversity2.html

signal_II
18-05-2005, 05:28 PM
اهلا بالكل
كنت حابب استفسر
الهجرة العشوائية برنامج 2006 طلعت النتيجة ولا لسة ( هى طلعت تقريبا )
محتاج ياريت لو فى موقع للاسماء الفائزة

وشكرا

garang
03-10-2006, 11:55 PM
لكل من يهمة الامر --نقلا عن اراب تايمز
---------------
خلال ساعات سيتم فتح باب القبول للاشتراك بيانصيب الهجرة الى امريكا
======
بدأ العد التنازلي لاجراء القرعة الامريكية " اللوتري " لهذا العام حيث تم فتح باب قبول الطلبات اعتبارا من الرابع من اكتوبر وينتهي في الثالث من ديسمبر ويبدأ كومبيوتر الدائرة المختصة ن سي سي في ولاية كنتاكي المسئولة عن اليانصيب باجراء سحب عشوائي لحوالي ثمانين الف طلب سيتم منح اول خمسين الفا منها الكرت الاخضر " الجرين كارد "

ووفقا للمسئولين عن القرعة عن السنوات الماضية فان الكومبيوتر يختار حوالي ثمانين الف مشترك حتى يتم منح اول خمسين الفا منهم الكرت الاخضر وسبب اختيار الثمانين الف هو ان بعض الفائزين قد لا يكملوا معاملاتهم فتعطى الفرصة فورا لمن يأتي بعدهم وهكذا وقد فاز العام الماضي اكثر من اربعة عشر الف عربي نصفهم من مصر وبعضهم اشترك من خلال ادارة العلاقات العامة في عرب تايمز

وكما هو معروف فان وزارة الخارجية الامريكية او دائرة الهجرة لا تقوم بنشر اسماء الفائزين وانما تقوم باعلام الفائز برسالة رسمية ترسل اليه على عنوانه البريدي وليس الالكتروني المذكور في طلبه وتطلب منه ملء استمارة مرفقة بالرسالة واعادتها اليهم بالبريد وعند استلامها للاستمارة تقوم بتحويل معاملتك للقنصلية الامريكية في البلد الذي تقيم فيه وتقوم القنصلية بمراسلتك وارشادك الى باقي الخطوات لاستكمال المعاملة

garang
03-10-2006, 11:57 PM
الجديد في الموضوع ان هناك مناقشات حامية بين اعضاء الكونغرس تدور منذ عدة اعوام حول هذا اليانصيب وفقا لما نشرته جريدة واشنطن تايمز حيث يطالب البعض بالغاء اليانصيب بينما تعارض عضو الكونغرس عن ولاية تكساس شيلا جاكسون عملية الالغاء واذا تم التصويت على الالغاء فان هذا يعني ان يانصيب هذه السنة سيكون الاخير والفرصة الاخيرة للمشتركين مما يعني ان من لديه امل ورغبة بالحصول على الكرت الاخضر لا زالت لدية فرصة للفوز هذا العام .
والجديد ايضا ان الجهات المختصة اغلقت ومن خلال المحكمة سبعة مواقع على الانترنيت لشركات كانت تزعم انها تمثل الوزارة او دائرة اليانصيب من خلال تصميم مواقع تحمل اسماء قريبة من اسماء وزارة العدل ودوائر الهجرة وتبدا صفحاتها بعلم امريكي وبصورة النسر وهو شعار الوزارة الامر الذي يوهم بعض المشتركين بان هذه المواقع تابعة للحكومة الامريكية خاصة وان بعض هذه المواقع كانت تقبل الدفع عن طريق الفيزا وكانت تبعث برسائل للمشتركين مروسة بالنسر والعلم الامريكي وكانها جهة حكومية وظن الكثيرون ان وزارة الخارجية هي التي راسلتهم وهذا ما دفع الجهات الرسمية الى الادعاء على الشركات صاحبة هذه المواقع واخذها الى المحكمة تمهيدا لاغلاق مواقعها ولا زال الكثير من العرب الذين اشتركوا من خلال هذه المواقع يظنون انهم تعاملوا مباشرة مع وزارة الخارجية الامريكية وتنشر هذه المواقع اعلانات في صحف عربية مشهورة وبعض هذه المواقع يدار من قبرص مع ان اصحابها يضعون عناوين وهمية في امريكا .... احدى الشركات القبرصية استأجرت صندوق بريد في حي في مدينة هيوستون بمبلغ خمسين دولارا في السنة فقط حتى تضع عنوانها في هيوستون لايهام القراء ان لها مكاتب في امريكا
وقد قامت الجهات الحكومية بتحويل شركة من فلوريدا مملوكة لسيدة عربية الى المحاكمة بعد ان تبين انها كانت تدير عدة مواقع على الانترنيت باللغات العربية والايطالية والصينية توهم المشتركين بأنها مواقع رسمية .
عملية الاشتراك بالقرعة تتم كما هو معروف الكترونيا وضمن مواصفات حددتها الوزارة بخصوص المعلومات وصور المتقدمين ويمكن للراغبين الاشتراك مباشرة ودون مساعدة احد ودون ان يتكلفوا دولارا واحدا ولكن هذا يتطلب منهم معرفة بالكثير من التفاصيل وخصوصا التعامل مع ملء البيانات عبر الانترنيت واعداد الصور بالمواصفات الفنية المطلوبة ثم التقدم ضمن المدة المحددة بالمسابقة وهي عملية تبدو للكثيرين معقدة لذا يفضل الكثيرون اللجؤ الى مكاتب مختصة تقوم بتقديم الطلبات نيابة عنهم مقابل اجر يتراوح ما بين 75 الى مائة دولارا .
(sml21)

garang
04-10-2006, 12:00 AM
وكانت ادارة العلاقات العامة في " عرب تايمز " قد وفرت هذه الخدمة ايضا للقراء العرب الراغبين بالمشاركة والذين لا يحسنون التقدم بانفسهم او لا يعرفون طريقة التقديم والشروط الفنية المطلوبة ... الخ ولا زالت ادارة العلاقات العامة تقدم هذه الخدمة للراغبين بالمشاركة
وكان العرب قد ابدوا شكوكا في انهم قد يحرموا من الاشتراك في القرعة بخاصة بعد هجمات ايلول سبتمبر ... ولكن جاءت نتائج القرعة في السنوات التي تلت احداث ايلول مخالفة لكل التوقعات فقد زاد عدد الفائزين من العرب كما ان التسجيل الالكتروني ودقته ربما تقلل من عدد العرب الذين اشتركوا في قرعة هذا العام بخاصة الذين ضمنوا الاشتراك اما لاجادتهم التسجيل الالكتروني بأنفسهم او الذين لجأوا الى مكاتب الخدمة لتقوم بالتسجيل نيابة عنهم .
وكما هو معروف فان هناك اربع طرق لا غير للحصول على اقامة دائمة في الولايات المتحدة، فاما الزواج من مواطن أميركي او الحصول على كفالة من احد افراد العائلة يحمل الجنسية الأميركية او المجيء بطلب من رب عمل مقيم في الولايات المتحدة ( فيزا عمل ).. او اخيرا الفوز في هذا اليانصيب.
الحصول على اقامة عن طريق الزواج مسالة ليست سهلة واجراءاتها معقدة وطويلة وتخضع لمراقبة شديدة لمنع التحايل وقد يتحمل الطرفان تهما جرمية في حالة التحايل على القانون واتمام زواج صوري مثلا .... اما الحصول على كفالة من احد افراد العائلة ممن يحملون الجنسية الامريكية فاجراءاتها طويلة ومعقدة وصعبة ايضا ونسبة الذين يحصلون على اقامة بهذه الطريقة قليلة .... ومثل ذلك بالنسبة لكفالة رب العمل الذي يحاول استصدار تأشيرة عمل لشخص اجنبي لان رب العمل يحتاج الى ان يثبت لدائرة الهجرة انه لم يجد المواصفات المطلوبة في اي عامل مقيم في امريكا وهذا يتطلب نشر اعلانات في الصحف وخلافه كما ان رب العمل في هذه الحالة يكون مسئولا عن تقديم كفالات مالية تلزمه بالانفاق على الشخص الذي سيحضره وفي حال قيامه باحضار هذا الشخص واختلافه معه مثلا فان رب العمل يظل ملزما امام القانون بالانفاق على هذا الشخص طيلة فترة الكفالة والكثير من رجال الاعمال العرب اكلوا خوازيق بسبب هذه المشكلة .
وكان الكونغرس الأميركي قد اوجد نظام اليانصيب هذا - اللوتري - بهدف تنويع مجموعات المهاجرين القادمين إلى البلاد وتشجيع قدوم اشخاص من دول غير ممثلة كثيرا في الولايات المتحدة.
ومن شروط المشاركة في يانصيب الاقامة الدائمة أن يكون طالب الانتساب من بلد ارسل اقل من خمسين الف شخص إلى الولايات المتحدة خلال السنوات الخمس الاخيرة، ما يستبعد بصورة خاصة مواطني كندا والصين وكولومبيا وكوريا الجنوبية والهند والمكسيك وباكستان والفيليبين وبريطانيا.... والعام الماضي تم استبعاد مواطني روسيا .
من المعروف ان القرعة تتم من خلال جهاز الكومبيوتر .... والفائز سيكون اول من يعرف بذلك لان الوزارة لا تقوم بنشر اسماء الفائزين في الصحف على الطريقة العربية وانما تقوم بارسال خطاب الى الفائز تعلمه بالنتيجة ثم تطلب منه مراجعة اقرب سفارة او قنصلية امريكية لاتمام المعاملة .
وهناك بعض المكاتب التي تقدم هذه الخدمة مقابل اجر رمزي تقوم بوضع عنوانها هي على الطلب وليس عنوان المتقدم وبالتالي اذا فاز المتقدم يصل الاشعار الى هذا المكتب وليس الى المتقدم ويقوم المكتب بابلاغ المتقدم بالفوز ويعرض عليه اتمام الاجراءات مقابل مبالغ تصل الى خمسة الاف دولارا مع ان الفائز لو وضع عنوانه على طلبه وتلقى اشعار الفوز مباشرة لامكنه اتمام الاجراءات ومراجعة السفارات والقنصليات الامريكية دون مساعدة من احد ودون ان يضطر الى دفع الاف الدولارات لمكاتب يديرها محامون ... وهذا ما حصل مع عشرات من الاشخاص الذين تقدموا عبر مساعدة "عرب تايمز" وفازوا باليانصيب وتلقوا اشعار الفوز على عناوينهم وقاموا باتمام المعاملة بأنفسهم دون مساعدة من احد.
المقصود باتمام المعاملة ان يقوم الفائز وبعد ان يستلم بالبريد اشعار الفوز من وزارة الخارجية الامريكية بمراجعة السفارة او القنصلية الامريكية الاقرب الى مكان اقامته و التي ستطلب منه استكمال الاوراق ( شهادات الميلاد وجوازات السفر او الهوية التي تثبت الشخصية وصور شخصية والشهادات المدرسية وشهادات الخبرة وشهادات خلو من الامراض ومن احكام قضائية بارتكاب جرائم ... الخ ) ويقوم القنصل الامريكي بتحديد موعد للفائز حتى يحضر الى القنصلية ومعه كل هذه الاوراق ويسمى هذا " انترفيو " اي مقابلة وليس المقصود من المقابلة امتحان المتقدم او اختباره كما يتوهم البعض وانما الاجتماع به لاخذ الاوراق منه والتدقيق فيها واذا وجد القنصل نقصا فيها اشار اليه وطلب منه استكماله واذا وجد انها كاملة سيقوم القنصل بتحديد وقت اخر لتسليم الشخص الفيزا ... وغالبا ما يحول مقدم الطلب الى الكشف الطبي حيث يرسل الشخص واسرته الى عيادة او مستشفى اعتمدتها السفارة الامريكية في المدينة الموجودة فيها للقيام بالفحوصات الروتينية للتأكد من خلو المتقدم من امراض معدية وخطيرة بل ويرسل الى استوديو تصوير معتمد ايضا من القنصلية لالتقاط صور له ولعائلته وفق مواصفات معينة يعرفها الاستوديو لانه يقوم بهذا العمل دائما لصالح القنصلية وبعد اجراء مقابلة معه يتم منحه تأشيرة على جواز سفره لدخول امريكا ويتم تسليمه مغلفا مختوما بالشمع الاحمر يقوم الشخص بتسليمه لموظف الهجرة في اول مطار امريكي يصل اليه وبعد ايام من دخوله امريكا يتم تسليمه الكرت الاخضر الذي هو عبارة عن اقامة دائمة في امريكا(sml21)

garang
04-10-2006, 12:06 AM
والكرت الاخضر سمي بالاخضر بسبب لونه الاخضر وان كان اللون قد تغير في العامين الماضيين وهو - اي الكرت الاخضر - عبارة عن هوية مماثلة في شكلها وحجمها رخضة القيادة ( السواقة ) ... ويمكن لحامل "الكرت الاخضر" ان يتقدم للحصول على الجنسية الامريكية " جواز سفر امريكي " بعد خمس سنوات من حصوله على الكرت الاخضر ... ولو افترضنا ان الحاصل على الكرت الاخضر المقيم في امريكا فقد جواز سفره الاصلي ( العربي ) او ان دولته الاصلية رفضت تجديد جواز سفره لانه مطلوب للخدمة او مطلوب لاسباب سياسية كما هو الحال بالنسبة للمئات من العرب فان حامل الكرت الاخضر يمكنه استصدار جواز سفر امريكي مؤقت يسمى بالجواز الابيض ويستطيع استخدام هذا الجواز في السفر والتنقل من والى امريكا ... واستصدار الجواز لا يحتاج الى مراجعات والاصطفاف بطوابير وواسطات كما هو الحال في الدول العربية .... اذا يكفي ان ترسل الطلب بالبريد وسيصلك الجواز بالبريد .
الاشتراك بالقرعة السنوية " اللوتري " عملية سهلة جدا وليست معقدة ويمكن ان تقوم بها بنفسك شريطة ان تلتزم بالقوانين والشروط المرعية بما في ذلك الشروط الفنية الخاصة بالتسجيل الالكتروني والصور ومواصفاتها الفنية ... ومع ذلك يمكنك الاشتراك من خلال مكاتب الخدمة والمساعدة التي توفر مثل هذه الخدمة مقابل اجر رمزي ودائرة العلاقات العامة في عرب تايمز من ضمن هذه الجهات التي تقدم المساعدة وقد اضفنا هذا العام خدمة جديدة وهي ان نقوم بوضع عنواننا على طلبات المتقدمين حسب طلبهم طبعا او للراغبين منهم بأن نقوم بهذا العمل بحيث نتلقى نحن اشعارات الفوز حيث نقوم بابلاغ الفائز بالبريد المسجل والهاتف والبريد الالكتروني وهذه الخدمة نقدمها هذا العام للمشتركين الجدد الذين يتقدمون من خلالنا و الذين ليست لديهم عناوين ثابتة او يخشون من تغيير عناوينهم خلال العام القادم وبالتالي يخشون من عدم وصول الاشعارات اليهم في حالة الفوز .
كما اننا سنقبل هذه السنة رسوم الخدمة عبر بطاقات الائتمان ( الكردت كارد ).
اذا اردت ان تضمن الاشتراك في القرعة القادمة ابعث الينا برسالة الكترونية لنزودك بالتفاصيل حول طريقة الاشتراك من خلالنا او بمساعدتنا وكلما اسرعت في الكتابة الينا كلما كان هذا افضل لك ولنا حتى نتمكن من اخبارك بالنواقص ان وجدت وحتى يتم تجهيز طلبك ليكون جاهزا فورا بمجرد فتح باب التسجيل .
عنواننا هو
arabtimesnewspaper@hotmail.com
يمكنك الكتابة الينا باللغة العربية وسنرد باللغة العربية ايضا .... مع رجاء ان تضع في خانة الموضوع عندما تكتب الينا عبارة " سؤال عن الاشتراك بالهجرة " حتى يتمكن الموظف المختص في مكتبنا من الرد عليك بسرعة نظرا لاننا نتسلم يوميا مئات الرسائل الالكترونية في موضوعات مختلفة واذا تأخر الرد عليك قليلا لا تقلق فنحن نسعى لارسال ايضاحات مفصلة تبعا لاخر الاجراءات الجديدة اي اننا لا نهمل الرسائل وان تأخرنا قليلا في الرد عليها .
الى جانب الاشتراك بالقرعة .... يمكنك الاطلاع على معلومات مفصلة عن الهجرة الى امريكا والعيش والدراسة في امريكا مع كافة الاوراق والطلبات والتكاليف من خلال قراءة ثلاثة كتب عن الهجرة الى امريكا.... يمكنكم الحصول على الكتب الثلاثة التالية التي تتضمن معلومات كاملة ومفصلة وعناوين ونماذج طلبات وخلافه عن كل ما يتعلق بالسفر والاقامة والهجرة والعمل في امريكا .انقر هنا لقراءة التفاصيل عن هذه الكتب.
اذا كنت جاهزا لتقديم الطلبات ولا تحتاج الى معلومات اضافية لانك اكتفيت بالايضاحات المبينة اعلاه وتريد من ادارة العلاقات العامة في عرب تايمز ان تتولى المهمة بالنيابة عنك .
-----------
هذا المقال منشور اليوم في اراب تايمز بتاريخ اليوم الاربعاء 4 اكتوبر للاخوة الاقباط الراغبين في الهجرة والرب يوفقكم ويعمل الخير لكم في اسم يسوع امين
(sml21) (sml10)

الذهبيالفم
04-10-2006, 01:31 AM
شكرا علي تعب محبتكم ورربنا يختار الصالح لكل الناس .
وسلامي لكم .

garang
04-10-2006, 03:33 AM
استاذي الجليل صلي لضعفي شكرا لتعليقك يسوع يدبر لاولادة
(flowers)

churchill2
04-10-2006, 08:25 AM
اعتقد ان في السنوات الماضية كان التسجيل للوتري يتم في شهر 11 وينتهي في اخر 12
واعتقد ان هذا هو موقع اللوتري
حظ سعيد لنا كلنا

malak2006
04-10-2006, 09:15 AM
سلام ونعمة المسيح تكون مع جميعكم

أرجو من كل الاقباط عدم التقديم في اللوتري باستخدام اي موقع مثل اراب تايمز وخلافه ( وأود التنويه الي ان ادارة عرب تايمز تهتم بالعرب المسلمين فقط )وافضل طريقة للتسجيل تتم عن طريق موقع واحد وهو الموقع الذي خصصته وزارة الهجرة الخارجية الاميركية لذلك, وذلك بعد التأكد من شروط ومواصفات التسجيل وكتابتها بدقة وبدون أخطاء ولن تضيف على بياناتك الا صورتك الشخصية بمواصفات خاصة يجب قرائتها بتمعن ولا تسجل الا مرة واحدة..
كما توجد بعض مكاتب الكمبيوتر التي يمكنها ان تسجل لك مقابل مبلغ ولكن اطلب تقرير من هذه المكاتب يفيد تسجيل بياناتك, ويفضل ان تكون هذه المكاتب تثق فيها وتكون مكاتب مسيحية ....
ولا تتأخر في التقديم ويفضل ان تسجل مبكرا خلال النصف الأول من شهر اكتوبر
واتمني التوفيق لكم.
الموقع هو:
/http://www.dvlottery.state.gov

صلوا لأجلي ولأجل ان أهاجر لأميركا لأني اتمني الهجرة ولكني عارف حظي !

3nter
04-10-2006, 10:30 PM
سلام ونعمة المسيح تكون مع جميعكم

أرجو من كل الاقباط عدم التقديم في اللوتري باستخدام اي موقع مثل اراب تايمز وخلافه ( وأود التنويه الي ان ادارة عرب تايمز تهتم بالعرب المسلمين فقط )وافضل طريقة للتسجيل تتم عن طريق موقع واحد وهو الموقع الذي خصصته وزارة الهجرة الخارجية الاميركية لذلك, وذلك بعد التأكد من شروط ومواصفات التسجيل وكتابتها بدقة وبدون أخطاء ولن تضيف على بياناتك الا صورتك الشخصية بمواصفات خاصة يجب قرائتها بتمعن ولا تسجل الا مرة واحدة..
كما توجد بعض مكاتب الكمبيوتر التي يمكنها ان تسجل لك مقابل مبلغ ولكن اطلب تقرير من هذه المكاتب يفيد تسجيل بياناتك, ويفضل ان تكون هذه المكاتب تثق فيها وتكون مكاتب مسيحية ....
ولا تتأخر في التقديم ويفضل ان تسجل مبكرا خلال النصف الأول من شهر اكتوبر
واتمني التوفيق لكم.
الموقع هو:
/http://www.dvlottery.state.gov

صلوا لأجلي ولأجل ان أهاجر لأميركا لأني اتمني الهجرة ولكني عارف حظي !

اوعوا ترسلوا اى حاجه ل عرب تايمز ولا اى مكتب تانى اكتب للحكومه الامريكيه مباشره وممكن تاخدوا العنوان من السفاره بالقاهره راح تلاقو الاعلان هناك وتقديم الطلب مجانى

صاحبها اسامه فوزى حرامى كبير ونصاب ومعروف على مستوى هيوستن كلها
لا بيهمه مسلم ولا مسيحى المهم عنده الدولار وعليه قضايا كتيره هنا
ومش راح يعمل اكتر من اللى راح تعمله بنفسك
دى نصيحه من اخ اكبر

العنوان اهه بلاش تضيعوا فلوسكم عالفاضى

هناك راح تلاقوا جميع الاجابات على اى سؤال يخطر على بالكم
وممكن تكتبوا ل اداره الهجره وها يردو عليكم دووووول ما بيطنشوش لازم يردوا
وفقكم الله

http://www.uscis.gov/graphics/services/residency/divvisa.htm

3nter
04-10-2006, 10:38 PM
http://www.uscis.gov/graphics/howdoi/divlott.htm#apply
How Do I Apply?

Before each year's lottery drawing, the Department of State will publish explicit instructions on how to apply in press releases and the Federal Register. Please follow all directions exactly. Millions of applicants are rejected each year for failure to follow the directions. Please watch the State Department Website for more information on the Diversity Visa Lottery Program. Instructions are usually posted in August, and the registration period is usually held in October each year. Please note that the Diversity Visa Lottery Program for 2005 has ended.

How Much Does the Lottery Cost?
There is no fee for entering the diversity visa lottery. If you win, you must pay a fee for an immigrant visa and a separate visa lottery surcharge.

How Can I Find Out If I Won?
Only the winners will be notified by mail at the addresses listed on their applications. Winners will be sent instructions and information on fees. Being selected as a winner in the diversity visa lottery does not automatically guarantee that you will be issued a visa, even if you are qualified. The number of entries selected is greater than the number of immigrant visas available, because not everyone selected will be qualified for the visa or will choose to complete the processing. Once all 50,000 visas have been issued, the diversity visa program for the year will end.

How Can I Find Out More Information?
Please watch the State Department Website for more information on the Diversity Visa Lottery Program. You may also call the State Department's Visa Lottery Information Center at 1-900-884-8840 for more information. Please note: There is a charge for each call. You may also contact your nearest U.S. Embassy or Consulate. A listing of U.S. Embassies and Consulates can be found at the State Department Website.

Additional Information
How Do I Benefit From Section 245(i)?

garang
04-10-2006, 11:33 PM
الاخ ملاك قال
-----------------
------------
هذا كلام سليم مائة لي المائة فقط انا اردت ان انبهكم الي التقديم
وفعلا السفارة هي افضل مكان بلا شك انا فقط اردت ان انبهكم علي التقديم لكل من يريد
اما المكان المناسب هو السفارة
الرب يبارك خطانا لاجل مجد اسمة القدو س وعمل الخير للجميع (sml21)
(sml21)

sherif kk
05-10-2006, 02:18 PM
يبقى معلم بجد اللى يعرفنا خطوات التقدم للقرعة من الموقع الخاص

ويشرحلنا الموضوع بالصور . ياريت لمن يعرف الافادة 10():

sant1
05-10-2006, 03:38 PM
اة ياريت لو فى واحد يكتب لينا ازاى الواحد يبعت بس ياريت تكون بالصور(sml21)

abomeret
05-10-2006, 06:09 PM
الأخوة الأحباء
انا امبارح ارسلت ووصلتنى رسالة بنجاح العملية الحمدللة(دى السنة الرابعة ابعت) والطريقة صدقونى سهلة سهلة جدا جدا وكلكم ممكن تعملوها بنفسكم واللى مش عارف اوخايف جميع الكنائس بتعملها خدمة لشعبها وبرسوم قليلة(5 جنية للفرد فى الطلب يعنى لو الزوج والزوجة وطفلين ب20جنية) وممكن تعملوها لوحدكم بس خدوا بالكم مرة واحدة ولو ارسلت اكثر سيتبعد كل الطلبات.واهم حاجة تعدلوا الصورة الى مقاس 300x300 بيكسيل وبرضة ممكن تعملوها بنفسكم من خلال برنامج ACD see
والطريقة هية بسيطة جدا بعد ماتفتح الصورة تدوس بالماوس يمين ثم على Tools ثم على Resize يطلع مستطيل على الشمال الغى العلامة من مربعConstrain Aspect Ratio وبعدين تطلع فوق على المقاس وتغير الWidth 300 وال Height 300 وبعدين تنزل تحت وتعمل Done وبعدين Save وخلاص ابعت الصورة وهى صالحة على فكرة لابد تكون الصورة JPEG .
ابعتوا للى محتاج يسافر وربنا معاكم.امين

afaf12345
05-10-2006, 06:53 PM
ممكن اعرف اقدم ازاى للوترى؟ الحقبقه نفسى اقدم واقبل وانجح انا زهقان من البلد دى

malak2006
08-10-2006, 10:11 AM
الاخوة الاحباء
نعمة وسلام ربنا ومخلصنا والهنا يسوع المسيح تكون مع جميعكم
لدي بعض الأسئلة بخصوص استمارة الهجرة العشوائية ارجو الاجابة عليها:
1- ما الفرق بين standard form و ssr form وأيهما افضل علما بأنني اود التسجيل في مكتب نت كافيه وقد يوجد بالحاسب فيروسات

2-4. City Where You Were Born هل المقصود القاهرة ام الحي مثل حي الساحل ام المنطفة مثل المطرية؟

3- Are you claiming eligibility based on the country where you were born?
ما معنى ذلك ؟ وهل اكتب نعم ام لا وهل اختار الدولة مصر ام لا؟

4- في Mailing Address ما هو :
8a. In Care Of
8b. Address Line 1
8c. Address Line 2
8d. City/Town
8e. District/County/Province/State
8f. Postal Code/Zip Code وهل ضروري كتابة رقم بريدي ؟

5- هل استخدم الحروف captal ام small في كتابة النموذج؟ مثلا Amged او amged ؟

6- ما افضل طريقة لادخال الصورة؟ وما معنى ان تكون الصورة 300*300 بكسل؟
وما الملف الذي اضع به الصورة؟ وما افضل مواصفات للصورة عند وصعها على الكمبيوتر من حيث الحجم والمساحة ونوع الملف ...؟

tonybert504
09-10-2006, 07:06 PM
هوة دة الغلط والهروب بجد فين حقانا وفين الصبر وفين ارضنا من كلامكوا وهروبكم للخارج بامانة لو شفنا مصر من الاساس هية اجمل وافضل بلد فى العالم

garang
10-10-2006, 03:15 AM
ولا هروب ولا حاجة احنا بننفع اهلنا في مصر كثير جدا وربما فوق ما تتصور قدم اوراقك وخليها علي ارادة الرب وبلاش تتشائم ولما تيجي ها تعرف اننا بنخدم اهلنا في كل المجالات وبنخدم الرب كمان
واترك الامور لارداة الرب وعلي خيرة الله
(flowers)

garang
29-11-2006, 03:19 AM
منقول من اراب تايمز
ليكن اسامة فوزي ما يكن لا يهم لكن الان بقي خمسة ايام فقط
---------------
عرب تايمز - خاص
ستتوقف الجهات الرسمية الامريكية عن قبول طلبات الاشتراك في القرعة الامريكية المعروفة باسم يانصيب الهجرة الى امريكا مساء يوم الاحد القادم الموافق الثالث من شهر ديسمبر .... حيث يتوقف موقع الهجرة عن العمل واستقبال طلبات الاشتراك ... ووفقا لما يتم في كل عام - حيث لم تتغير القوانين هذا العام - فانجهاز الكومبيوتر سيقوم باختيار مائة الف مشترك وذلك لمنح اول 55 الف منهم الكرت الاخضر
والسبب في اختيار مائة الف هو لاعطاء الفرصة لاخرين بالحصول على الكرت الاخضر فيما لو تخلف اول 55 الفا عن التقدم بعد الفوز ... وهذا يعني انه في حال تخلف خمسة الاف مثلا فان الدور يعطى لمن يليهم وهكذا
ويتوقع ان تصل اشعارات الفوز الى اصحابها اعتبارا من نهاية مارس اذار واشعارات الفوز ترسل بالبريد الجوي على عنوان المشترك المذكور في طلبه ولا يتم ارسال الاشعارات بالايميل كما لا يتم نشر اسماء الفائزين في الصحف كما يحدث في البلاد العربية على انغام اغنية عبد الحليم وحياة قلب وافراحه لان الفوز باليانصيب هو مسألة شخصية تهم صاحبها فقط
اشعارات الفوز تتضمن تعليمات للفائز يجب ان يتبعها لاتمام معاملة الكرت الاخضر لدى اقرب قنصلية امريكية في الخارج فيما لو كان مقيما خارج امريكا او لدى دوائر الهجرة المختصة في امريكا ان كان مقدم الطلب مقيما في امريكا
اذا كنت من المشاركين في القرعة ولم يصلك اشعار الفوز حتى نهاية اب اوغست القادم فان هذا يعني ببساطة ان الحظ لم يحالفك ويصبح من حقك الاشتراك ثانية في القرعة التي ستبدأ في نهاية اكتوبر القادم وهكذا
ومن قراءة لنتائج السنوات الخمس الماضية فانه من الواضح ان هناك كوتة للعرب اي نسبة خاصة بهم حيث يفوز كل عام ما يقارب من 16 الف عربي من مختلف الدول العربية
عرب تايمز تتابع كل صغيرة وكبيرة خلال الايام الخمسة القادمة لنقل اية تطورات او تعديلات او اضافات حول هذا الموضوع
يجدر الاشارة الى ان الراغبين بالاشتراك في القرعة لا زالت لديهم فرصة للاشتراك لانه لا فرق فيمن قدم طلبه في الرابع من اكتوبر الماضي اي يوم فتح باب القبول ... وفيمن سيقدم طلبه قبل خمس دقائق من اغلاق الموقع مساء الثالث من الشهر القادم
------------
علي اخوتنا من يفكرون في الهجرو لامريكا الاسراع والرب يعمل ما فية الخير لشعب المسيح (sml7)

الذهبيالفم
29-11-2006, 04:31 PM
يارب اعمل الخير لأولادك واصنع ما تراه صالحا يا ابو الأيتام .

fnfn
29-11-2006, 05:03 PM
ياريت ترسل لى الطريقة بسرعة لانها كانت عندى بالانجليزى وانا مشمتمكنة اوى

sant1
30-11-2006, 06:25 AM
Last/Family Name (الاسم الاخير او اسم الجد و يكون الثالث فى حالة الاسم الثلاثى او الرابع فى الاسم الرباعى )
First Name (هو الاسم الاول لصاحب الطلب او العائل )
Middle Name (الاسم الاوسط و يكون اسم واحد فى حاله الثلاثى و اسمان فى حالة الرباعى)
:هذا مجرد مثال فقط وليس إسم حقيقى لشخص ما وإن تصادف أن كان هناك شخص بهذا الإسم
الاسم الثلاثى :
جوزيف كرم ناجى
Last/Family Name : ناجى
First Name : جوزيف
Middle Name : كرم
الاسم الرباعى :
جوزيف كرم ناجى عبد المسيح
Last/Family Name : عبدالمسيح
First Name : جوزيف
Middle Name : كرم ناجى

2. Birth Date

تاريخ الميلاد يتم باختيار اليوم و الشهر و السنه من خلال القائمة التى بجوارها سهم و يكون الترتيب
يوم – شهر – سنه
----------
3. Gender
المقصود هنا ذكر او انثى و هذا لمقدم الطلب طبعا و نجد هنا اختياران
Male ذكر
Female انثى
----------
4. Birth City
مدينة الميلاد و هنا المقصود بها المحافظة و ليس البلد او الجمهورية بمعنى المقصود( القاهرة – الاقصر ...)
----------
5. Birth Country
هنا المقصود بلد الميلاد (مصر – تونس – ليبيا ........) و يتم هنا الاختيار من خلال القائمة التابعه لهذا الجزء
-----------
6. Primary Photograph
هنا المقصود الصورة الاوليه لمقدم الطلب
نجد فى هذا البند تنبيه
Please refer to the Instructions for the 2007 Diversity Immigrant Visa Program (DV-2007) for technical specifications and compositional specifications for the digital image. You will use one of the following methods to enter the image into eDV:
Take a new digital image.
Use a digital scanner to scan a submitted photograph
Specific instructions are included for both methods.
ما هو المكتوب باعلى؟
من فضلك راجع الارشادات الخاصة ببرنامج الهجرة العشوائية لعام 2007 لمعرفة المواصفات الفنية و المواصفات الانشائية للصورة الرقمية . سوف تحتاج احدى الطريقتان التالى ذكرهم لملىء الاستمارة الالكترونية الخاصة بالهجرة العشوائية :
صورة رقمية حديثة بكاميرا ديجيتال
صورة مسحوبة بالماسح الضوئى
++++++
سوف تجد مستطيل مكتوب فيه Photograph File Name هنا سوف تقوم بسحب الصورة من على الجهاز بيتم ارفاقها بالاستمارة
ملحوظة:
قبل الدخول على الاستمارة لملئها يمكنك عمل اختبار على الصورة من خلال الموقع
----------
7. Mailing Address
هنا لابد من توخى الحذر لان هناك طلبات تقبل و لكن يكتب العنوان بلا اهتمام فيصل الجواب فعليا فيما بعد لكن لم يستدل على العنوا فلهذا ينبغى كتابة العنوا بدقة حتى تستطيع المتابعه عليه
ما هو المطلوب فى العنوان؟
7a. In Care Of
هنا يكتب اسم الشخص الذى سوف يصل له جواب القرعه (مقدم الطلب)
7b. Address Line 1
(رقم العقار – اسم الشارع )او (رقم العقار – اسم الحارة – اسم الشارع )
7c. Address Line 2
ان لم يكفى السطر السابق لكتابة العنوان يكمل هنا
7d. City/Town
يكتب هنا المحافظة ( القاهرة – الاسكندرية .........)
7e. District/County/Province/State
هنا يكتب الحى او المقاطعه او الولاية التابع لها
7f. Postal Code/Zip Code
هنا الرقم البريدى للشارع و فى حاله عدم التاكد منه ضع علامة صح فى المربع المجاور اى لا يوجد رقم بريدى
7g. Country
اسم البلد (مصر – ليبيا .................)
هذا العنوان هام جدا سوف يصلك عليه الاخطار فالزم الدقة
----------
8. Phone Number
رقم التليفون الذى يمكن الوصول اليك منه و هذا يصلح احيانا لعامل البريد حينما لا يستدل على العنوان او يصعب الوصول له
هذا البند اختيارى فيمكنك تركه
----------
9. E-mail Address
ممكن ان يصلك اعلام بريدى على البريد الالكترونى فى حاله اختيارك فى القرعه
هذا البند ايضا اختيارى
----------
10. Country of Eligibility
بلد الاهلية
بمعنى هل البلد التى تعيش فيها حاليا هى بلد ميلادك اى الاشخاص الذين مثلا يعيشون فى مصر و موطنهم الاصلى السودان يقوم باختيار لا و يحدد ان بلده السودان كما فى الاستماره هكذا
Are you claiming eligibility based on your Birth Country?
Yes No
If not, you must enter the country from which you are claiming eligibility
----------
11. Are You Married?
هل انت متزوج؟
Unmarried (no spouse info required)
غير متزوج اى اعزب لم يسبق له زواج
Married (spouse info required)
متزوج بيانات الوج او الزوجة مطلوب و سيكون فى صفحة منفصلة
Divorced (no spouse info required)
مطلق او مطلقة غير مطلوب غير بيانات المتقدم فقط
Widowed (no spouse info required)
الارمل غير مطلوب بيانات الزوج او الزوجة
Separated (spouse info required)
منفصلين اى يوجد زوج ولكن لن يسافر مع مقدم الطلب
Legally Separated (no spouse info required)
منفصلين بحكم مطلوب فقط بيانات المتقدم
----------
12. Number of Children
عدد الاولادالغير متزوجين تحت سن ال 21 سنه
بعد ذلك نضغط على استمر لننتقل للصفحة التالية و التى يسال فيها عن هل تود ملىء استمارة للزوج و الاولاد فى حاله المتزوجين او تكمل الى المرحلة التالية
طبعا المتزوجين سوف يقوموا باختيار اول اختيار لكتابة بيانات الزوج و الاولاد
اما الاعزب فيكمل للمرحلة النهائية
بيانات الزوج و الاولاد لن يطلب فيها جديد عن الذى طلب من مقدم الاستمارة
بهذا تكون الاستمار الاساسية قد انتهى ملئها راجع جيدا البيانات قبل الارسال و تاكد ان كل البيانات المكتوبة باللغة الانجليزيه
ارسال اكثر من استمار لصاحب الطلب يؤدى الى رفض الطلب
كل طالب ياخذ بار كود فى الحال على جهاز الكمبيوتر هناك يرسل لك عندما يقع عليك الاختيار

GOD SAVE US
30-11-2006, 12:11 PM
ممكن وضع رابط الموقع الخاص لارسال الطلب

مع توضيح شروط مواصفات الصورة لان بعض الاشخاص سألوني , وأنا لا أعرف

مع الشكر

samozin
01-12-2006, 09:01 AM
هذا هو رابط الموقع
نتمنى لكم التوفيق

kamel elmalty
11-02-2007, 05:16 PM
بسم الثالوث الاقدس
اقدم تحياتي لكل من يعمل على هذا المنتدي اولا ثم سادخل فى الموضوع مباشرة ارجو من سيادتكم التكرم لى وشرح لى كيف ان اخرج من مصر بطريقة شرعية وان اهاجر الى ايه بلد اوربية لكي ابني نفسى لانى دمرت هنا تماما حيث اننى الان 26 سنة وحاصل على دبلوم ولا حتى اسطيع ان اعيل نفسي فارجوكم من يعرف طريقة للهجرة غير تلك الهجرة العشوائية لفيزة امريكا فليساعدنى لاننى فعلا بدات افقد الامل فى كل شى

joojoo
06-04-2007, 10:18 AM
{{yawka]] {{yawka]] {{yawka]]
يا جماعة حد يدلنى على نتيجة الهجرة اعرف اسمى فيها ازاى
اعرف اذا كنت كسبت ولا لا ازاى
يعنى مافيش موقع يكون مكتوب فية اسماء الفائزين
حد يدلنىىىىىىىىىى.....بس يكون فاهم مش عايز حد يفتى)noP)

abomeret
06-04-2007, 01:51 PM
العزيز جوجو
من غير فتاوى النتيجة ستصل للناجحين(المقبولين)فقط عن طريقين
1-العنوان البريدى اللى ذكرتة وانت بتملأ الأستمارة(الأبليكيشن)
2-عنوان البريد الألكترونى برضة اللى كتبتة فى الأبليكيشن.
ولن تعلن اسماء المقبولين على الملأ وذلك لضمان سلامتهم.
على العموم النتيجة ستظهر خلال شهور مارس وابريل ومايو فقط
حظ سعيد وربنا معاكم

joojoo
07-04-2007, 01:26 AM
الاخ abomeret
اشكرك على ردك واهتمامك
لكن هل من المفرود ان النتيجة ظهرت

emad said
09-04-2007, 01:46 AM
YES YA JOOJOO ZAHRET RABINA{{yawka]] {{yawka]] {{yawka]] YWAF2 EL GAME3

الذهبيالفم
09-04-2007, 02:26 AM
انا بسمع انها بتوصل عن طريق البريد العادي .

علي العموم ربنا يختار الصالح لأولاده ، ويعطيهم كل الخير و البركة .

peshoy
09-04-2007, 11:47 AM
من فضلكم انا عاوز اعرف نتيجه هجرة 2008 اللى اتعملت فى 2006 ياريت لو فى معلومه

moharb
10-04-2007, 12:13 AM
انا عايز اسافر بش مش عارف ممكن تسعدوعى وتصلولى
وربى والاهى يسوع المسيح معكم امين

هانى سمير رياض متى
10-04-2007, 07:15 AM
(do:) نتيجة الهجرة العشوائية لامريكا2007 حيث اننى تقدمت السنة الماضية واريد ان اعرف النتيجة وشكرا

Sameh22
15-04-2007, 11:31 AM
الهجرة العشوئية للملكوت
يارب اسمائنا تكون فيها
سامح

adel_zaky24
25-04-2007, 09:26 AM
تحية طيبة للجميع
احب اعرف لو امكن من احد الاعضاء المشاركين ميعاد ظهرو نتيجة الهجرة للذين قدموا طلبات للهجرة العشوائية لأمريكا العام الماضى اكتوبر 2006

peshoo_2010
27-04-2007, 07:53 PM
Excuse me /my dear friends
My name is ####
Age 20
From egypt
I want travel or immigrant to the u.s.a
Study / fuculty of commerce
Please try to help me we are very tired in egypt as we are Christian and live between ignorant , retarded peaple
Please please please
Try to relieve and help family to call for the help of contry help christian
Please try to help me or send to me the web site ot tel or fax no of mr/ Bosh
As he support any one want hel in egypt or any arabic contry
Please help me
My mail (######)
I can not write my tel no or any information about my family as iam afraid from the egypt government

el chife
05-07-2007, 07:31 PM
أحبائى وأخوتى الاعزاء
عندى رغبة فى الهجرة الى امريكا وخصوصا أن والدى واخوتى يعيشون فى امريكا
ومنهم أخ معاة الجنسية الامريكية وانا اقدم كل عام فى الهجرة ولكن لم يكن لى الحظ
فماذا أفعل هل يوجد حل أخر للسفر ولو ارسل لى أخوتى دعوة للزيارة هل السفارة
ممكن توافق لى وهل يوجد فى امريكا قانون اسمة جمع شمل الاسرة . اخوتى ارجو ان تفيدونى فى هذا الموضوع بأسم يسوع المسيح فأنا فى حيرة

(sml21)

sky
12-07-2007, 08:39 PM
اهلا بيك يا شيف والف شكر ليك علي الاكلات الحلوة .... بالنسبة للهجرة انا معنديش فكرة اوي لكن انا اعرف انه طالما ليك اخواتك ووالدك هناك فا ممكن تروح ليهم زيارة ....... لأني اعرف ناس عملت كده .... والاحسن انك تتعب شوية وتروح تسأل في السفارة وربنا يوفقك

mena-gerges
13-07-2007, 01:29 PM
أنا شايف إن أفضل حل لموضوع التقديم للهجره العشوائيه ده .. هو إنه لو يوجد أحد من الأعضاء يعرف كنائس تقوم بهذه الخدمه فليذكرها هنا لمن يريد ذلك .. حتى وإن كانت هذه الخدمه نظير رسوم معينه فلا مشكله لأنه فى النهايه كله للكنيسه بيت ربنا .. وبكده يشعر الشخص الذى يريد التقديم للهجره بالإطمئنان و إنه فى أيدى أمينه ولن يستغله أحد .

الحمامة الحسنة
13-07-2007, 01:35 PM
أنا شايف إن أفضل حل لموضوع التقديم للهجره العشوائيه ده .. هو إنه لو يوجد أحد من الأعضاء يعرف كنائس تقوم بهذه الخدمه فليذكرها هنا لمن يريد ذلك .. حتى وإن كانت هذه الخدمه نظير رسوم معينه فلا مشكله لأنه فى النهايه كله للكنيسه بيت ربنا .. وبكده يشعر الشخص الذى يريد التقديم للهجره بالإطمئنان و إنه فى أيدى أمينه ولن يستغله أحد .

أظن أن هذه الخدمة موجودة فى موقع القديس تكلا هيمانوت بالأسكندرية وهذا هو الموقع:

http://st-takla.org/P-1_.html

(flowers) (sml21) (flowers) (sml21) (flowers) (sml21) (flowers)

mena-gerges
13-07-2007, 01:50 PM
أظن أن هذه الخدمة موجودة فى موقع القديس تكلا هيمانوت بالأسكندرية وهذا هو الموقع:

http://st-takla.org/P-1_.html

(flowers) (sml21) (flowers) (sml21) (flowers) (sml21) (flowers)

شكرا أيها الحمامه الحسنه .. فهذا هو عهدى بك ( متعاونه دائما) .. ياريت لو فى أحد آخر يضع إسم كنيسه بالقاهره علشان نكون قدمنا الحل للجميع .. أما التوفيق فهو من عند الله .

sky
13-07-2007, 02:27 PM
انا اعرف انه فيه في الكاتدرائية نفسها ممكن تقدم من هناك ...... والعدرا المعادي ..اللي علي الكورنيش .....انا سمعت انه فيها تقديم برضه بس كلهم بفلوس مش مجانا ..وفي كنايس كتير بتعمل كده .... اسأل وقت التقديم وانت تعرف

el chife
13-07-2007, 04:18 PM
اهلا بيك يا شيف والف شكر ليك علي الاكلات الحلوة .... بالنسبة للهجرة انا معنديش فكرة اوي لكن انا اعرف انه طالما ليك اخواتك ووالدك هناك فا ممكن تروح ليهم زيارة ....... لأني اعرف ناس عملت كده .... والاحسن انك تتعب شوية وتروح تسأل في السفارة وربنا يوفقك

أهلا بك ( Sky ) وشـــــــــــكرا لكى على محبتك واهتمامك وربنا يعوضك
بالنسبة للهجرة الحقيقة انا كل عام أخى بيقدم لى من امريكا ولكن انت عارفة ان دى هجرة
عشوائية يعنى مش كل اللى بيقدم بيفوز وانا مستنى لحد أخر شهر يوليو هذ العام نتيجة
الهجرة العشوائية 2007 لو ماوصلش لى خطاب يبقى معناة انى لم افوز وسأحاول
اطلب من ابى واخوتى ارسال دعوة لى بالزيارة لامريكا لان الحقيقة انا نفسى اسافر
امريكا واعيش هناك ودة حلم بالنسبة لى من زمان الرجاء ان تدعوا لى لتحقيق هذ الحلم
اما بخصوص السفارة الامريكية فهى الان لها شروط صعبة بخصوص الفيزا السياحية
والتقديم للفيزا السياحة او الزيارة غير مضمون يعنى ممكن يوافقوا ونسبة90 % يرفضوا
والرسوم المدفوعة فى هذة الحالة بعد الرفض لم تسترد وتنتهى القصة بحالة اكتئاب
ودة حدث معى من ثلاث سنوات وقبل سفر والدى الى امريكا وقد دعانى اخى للزيارة
ودفعت رسوم للمقابلة حوالى 600 جنية مصرى وبعد ذلك لم احصل على الفيزا
ولم اعرف السبب . ادعوا معى المسيح ان يساعدنا انا واخوتى الذين يرغبون فى السفر
الى امريكا. واشكر جميع الاعضاء الذين عرضوا افكارهم الشيقة بخصوص هذ الموضوع . (flowers) (sml21) (sml21) (sml21)

mena-gerges
13-07-2007, 10:14 PM
انا اعرف انه فيه في الكاتدرائية نفسها ممكن تقدم من هناك ...... والعدرا المعادي ..اللي علي الكورنيش .....انا سمعت انه فيها تقديم برضه بس كلهم بفلوس مش مجانا ..وفي كنايس كتير بتعمل كده .... اسأل وقت التقديم وانت تعرف

شكرا لك ياسكاى على هذه المعلومات .. وربنا يوفق الجميع لما فيه الخير .

الذهبيالفم
14-07-2007, 10:39 AM
ربنا يعوض كل من له تعب ، ولكن اسمحولي هذه نعمة من الله لمن يريدها له .
نشكر الله علي كل حال .

ابن سينا
14-07-2007, 10:46 AM
فعلا يا أخو اكبر نعمة لاى حد .هو انة يسيب مصر هبة بول البعير و رضاعة الكبير و الصغير .got:)( got:)( got:)(

3nter
14-07-2007, 12:06 PM
ولو ارسل لى أخوتى دعوة للزيارة هل السفارة
ممكن توافق لى وهل يوجد فى امريكا قانون اسمة جمع شمل الاسرة (sml21)

دعوه الزياره ليس لها اى قيمه المهم ان تكون موافى شروط القنصليه للحصول على تا شيره وكله بيد القنصل وايضا لو حصلت عليها ممكن ضابط الجوازات اللى فى المطار بامريكا يرفض دخولك وترجع على اول طياره والقانون هنا يعطيه الحق فى ذلك

اما عن جمع شمل الاسرة فهذا للزوجه او الزوج والابناء القصُر(اقل من 18) والاب والام
وممكن تتاكد من موقع اداره الهجره الامريكيه
بصراحه كده انت محتاج حظ او مبلغ كبير فى رصيدك بالبنك عشان يتأكدوا انك مش رايح امريكا للعمل او تنضم لطوابير العاطلين
ولو كنت متخصص فى الهندسه النوويه او برمجه الكمبيوتر عالى المستوى فعندك فرصه كبيره للحصول على شركه تكفلك وتضمن لك التاشيره

el chife
17-07-2007, 12:26 PM
دعوه الزياره ليس لها اى قيمه المهم ان تكون موافى شروط القنصليه للحصول على تا شيره وكله بيد القنصل وايضا لو حصلت عليها ممكن ضابط الجوازات اللى فى المطار بامريكا يرفض دخولك وترجع على اول طياره والقانون هنا يعطيه الحق فى ذلك

اما عن جمع شمل الاسرة فهذا للزوجه او الزوج والابناء القصُر(اقل من 18) والاب والام
وممكن تتاكد من موقع اداره الهجره الامريكيه
بصراحه كده انت محتاج حظ او مبلغ كبير فى رصيدك بالبنك عشان يتأكدوا انك مش رايح امريكا للعمل او تنضم لطوابير العاطلين
ولو كنت متخصص فى الهندسه النوويه او برمجه الكمبيوتر عالى المستوى فعندك فرصه كبيره للحصول على شركه تكفلك وتضمن لك التاشيره

شكرا/ 3nter على المعلومات المهمة افادك اللة وفعلا الموضوع محتاج
يد ربنا معانا هى اقوى من الفلوس واقوى من الهندسة النووية
ولو ربنا اراد هاتيجى التأشيرة على اهون سبب . شكرا على المرور
(sml10) (sml21) (flowers)

Maged Morcos
29-09-2007, 12:55 AM
علن رسميا في امريكا عن فتح باب قبول طلبات الراغبين بالاشتراك في قرعة الهجرة الى امريكا - اللوتري - اعتبارا من ظهر يوم الاربعاء القادم الموافق الثالث من اكتوبر وحتى يوم الاحد الموافق الثاني من شهر ديسمبر القادم

للراغبين بالتقديم اليكم بعض البيانات الهامة

اولا : تم الاعلان عن اسماء الدول التي لا يجوز لمواطنيها الاشتراك بالقرعة هذا العام ولا توجد اي دولة عربية من ضمن الدول الممنوعة اي ان جميع مواطني الدول العربية يمكنهم الاشتراك بالقرعة

ثانيا : قد يكون هذا العام والعام القادم اخر فرصة للاشتراك بالقرعة لان الكونغرس الذي ناقش في 26 حزيران الماضي قوانين الهجرة وفشل في اتخاذ قرار بتغييرها سيعود الى مناقشة قوانين الهجرة وخاصة قانون تأشيرة القرعة خلال عامين وقد يقوم بالغاء هذا القانون بعد اعتراض العديد من اعضاء الكونغرس ومن المسئولين عليه ... وهذا يعني ان هذا العام والعام القادم قد يكونا اخر فرصة للراغبين بالاشتراك والحصول على الكرت الاخضر عن طريق اللوتري

ثالثا : سيتم الاعلان عن نتائج قرعة هذا العام في شهري مايو ويونيو ويوليو العام القادم حيث تقوم الدائرة المختصة في الهجرة بارسال رسائل بريدية خلال الاشهر المذكورة للفائزين وستصدر تأشيرات الفيز لمستحقيها وبعد اكمال الاجراءات اعتبارا من الاول من اكتوبر العام القادم وحتى الثلاثين من سبتمبر عام الفين وتسعة

رابعا : التقديم يجب ان يتم الكترونيا وسترفض الطلبات التي لا تتضمن الصور بالمواصفات الفنية المطلوبة بحيث لا يزيد حجم الصورة عن 62500 بايت وان يكون دقتها ما بين 320 في ومائتين واربعين بيكسل وكانت الاف الطلبات قد رفضت او لم تشترك بالسحب بسبب عدم اكتمال شروط التسجيل خاصة بالنسبة للصور

خامسا : يمكن للراغب بالاشتراك والقادر على ملء الاستمارة الكترونيا بما في ذلك تنزيل الصور بالمواصفات الفنية المطلوبة ان يشترك مباشرة عبر موقع الدائرة المختصة ودون الحاجة الى دفع اية رسوم لاية جهة ثالثة لان الاشتراك بالقرعة مجاني

garang
29-09-2007, 01:02 AM
يا ريت اكبر عدد من ابنائنا في مصر يتقدموا بلا اي تردد ولو كان فية تنسيق بين الداخل والخارج يكون الفضل قبل التقديم وبعدها
(timo:)

الذهبيالفم
29-09-2007, 01:12 AM
مبارك اسم الله . هو يتمجد ويختار الصالح لأبناءه .
هذه القرعة في راي لابد من التركيز علي المسيحين لكن لأسف يأخذون من المسلمين كما المسيحين .

موسي الأسود
29-09-2007, 11:03 AM
الف مبروك يا شباب
اللي عنده اي معلومات ينشرها في هذا الموضوع
من الموقع و الشروط .... الخ .

وربنا يدبر (sml11)

الحمامة الحسنة
29-09-2007, 11:39 AM
الف مبروك يا شباب
اللي عنده اي معلومات ينشرها في هذا الموضوع
من الموقع و الشروط .... الخ .

وربنا يدبر (sml11)

http://www.usafis.org/faq/arabic_faq.asp

http://st-takla.org/News/American-DVlottery-state-gov-Hegra/2008-Diversity-Visa-Lottery-USA-America-Hegra-03.html

(sml11) (sml11) (sml11)

السوهاجى
29-09-2007, 03:38 PM
يا رب لتكن مشيئتك واختار لنا الصالح 0
نفسى اهرب انا واولادى من هنا اتمنى يكون لينا نصيب فى الدور ده وربنا يعمل لما فيه الخير لينا وللجميع 0

el chife
30-09-2007, 09:21 PM
(sml21)[QUOTE=Maged Morcos;243258]
ثانيا : قد يكون هذا العام والعام القادم اخر فرصة للاشتراك بالقرعة
يارب انت شايف ولادك محتاجين لهذة الهجرة لتكن مشيئتك ،تمجد باسمك القدوس
وأختار اولادك الذين يحتاجون اليك لتمد لهم يدك بشفاعة جميع القديسين لانك انت الة حق وانت الفادى والمخلص وانت قلت يارب [/FONT[FONT="Arial Black"]]«اِسْأَلُوا تُعْطَوْا. اُطْلُبُوا تَجِدُوا. اِقْرَعُوا يُفْتَحْ لَكُمْ. 8لأَنَّ كُلَّ مَنْ يَسْأَلُ يَأْخُذُ، وَمَنْ يَطْلُبُ يَجِدُ، وَمَنْ يَقْرَعُ يُفْتَحُ لَهُ.
{{yawka]]{{yawka]]{{yawka]]
(sml21)(sml21)(sml21)

وطنى مخلص
01-10-2007, 05:46 AM
رغم اننى انا شخصيا غير مهتم بمسألة الهجرة نهائيا و لا اشجع احد ابناء ارض القبط الاصليين على الهجرة الا اذا كانت حالته الاقتصادية لا تحتمل و غير قادر على الاستمرار فمهما كان الاضطهاد حاول ان تصمد
و مع ذلك فمشاركة للاحباء الراغبين فى الهجرة
تحميل ملف المعلومات الكاملة عن الهجرة العشوائية انقر الرابط
http://travel.state.gov/docs/DVArabic2007.doc
ملحوظة بالنسبة للصورة
يجب ان تكون الوجه مواجه للكاميرا بحيث تبان كلا من الاذنين فى الصورة
و ان تكون خلفية الصورة بيضاء سادة و ليست بها اى الوان او اشكال
و ان يكون مساحة الوجه فى الصورة تشكل نصف مساحة الصورة
ممنوع النظارات الشمسية و اغطية الرأس تماما
أى صورة مهزوزة او مخالفة لهذه الشروط سيستبعد صاحبها فورا

sant1
01-10-2007, 07:55 AM
ياريت نعرف اية الى حصل فى اللوتيرى الى فات ؟ يعنى كام واحد فازوا فى مصر hi:)

الحمامة الحسنة
01-10-2007, 08:02 AM

http://st-takla.org/News/American-DVlottery-state-gov-Hegra/IMMIGRANT-VISA-CASE-STATUS-Interviews-at-American-Embassy-Cairo.html

(sml11) (sml11) (sml11)

rafatramzy
01-10-2007, 10:27 AM
يارب كل المسيحيين المحتاجين للهجرة ربنا يساعدهم لاننا فعلا غلابة وتعبانين

el chife
01-10-2007, 11:59 AM
ياريت نعرف اية الى حصل فى اللوتيرى الى فات ؟ يعنى كام واحد فازوا فى مصر hi:)الحقيقة انا بأقدم فى الهجرة كل عام ولم يكن لى النصيب حتى الان ولكن الصدمة
الكبرى بالنسبة لى ان ابنى قد فاز فى قرعة 2007 ووصلة الخطاب الاول العام الماضى بانة فاز فى الهجرة وفرحنا جميعا وكان الولد على امل السفر هذا العام وكنا
فى انتظار الخطاب الثانى لتحديد المقابلة ولكن لم يصلنا الخطاب الثانى برغم ان رقم
ابنى فى الهجرة او رقم البركود بتاعة لم يتعدى 28 الف وفجأت باأخى يتصل بى
من امريكا ويقول لى معلش الهجرة وقفت وانتهت على كدة والاغرب بان أخى قد اتصل
بموقع كنتاكى ليعرف الاسباب وكان الرد علية (مش من حقك تسأل)
وارجوا من زملائنا الاحباء فى المنتدى لو حد يعرف اسباب عدم منح الجرين كارت
لباقى الفائزين فى هجرة 2007 اية اسبابة ياريت يعرفنا .
(sml21)(sml21)(sml21)

وطنى مخلص
02-10-2007, 04:45 AM
الحقيقة انا بأقدم فى الهجرة كل عام ولم يكن لى النصيب حتى الان ولكن الصدمة
الكبرى بالنسبة لى ان ابنى قد فاز فى قرعة 2007 ووصلة الخطاب الاول العام الماضى بانة فاز فى الهجرة وفرحنا جميعا وكان الولد على امل السفر هذا العام وكنا
فى انتظار الخطاب الثانى لتحديد المقابلة ولكن لم يصلنا الخطاب الثانى برغم ان رقم
ابنى فى الهجرة او رقم البركود بتاعة لم يتعدى 28 الف وفجأت باأخى يتصل بى
من امريكا ويقول لى معلش الهجرة وقفت وانتهت على كدة والاغرب بان أخى قد اتصل
بموقع كنتاكى ليعرف الاسباب وكان الرد علية (مش من حقك تسأل)
وارجوا من زملائنا الاحباء فى المنتدى لو حد يعرف اسباب عدم منح الجرين كارت
لباقى الفائزين فى هجرة 2007 اية اسبابة ياريت يعرفنا .
(sml21)(sml21)(sml21)

كثيرا يا اخى الفاضل / ما تتعمد مصلحة البريد المصرية عدم ايصال الرسائل من الجهات الحكومية الاجنبية للقبطى اذا كان اسمه واضحا انه قبطى او يخلو من اسماء محمد و ابو بكر و عثمان و ما شابه .......
لذلك فدائما ابدا ما ينصح الخبراء فى هذه القرعة الا تضع عنوانك فى الطلب على عنوانك فى مصر
بل يجب ان تضعه على عنوان اى صديق لك فى امريكا او اوروبا على ان يقوم هذا الصديق بأرسال الرسالة لك بالفاكس عندما تصله المخاطبة الاولى ثم الثانية
فبكل تاكيد المخاطبة الثانية اُرسلت و لما لم تصل فان ابنك تخلف عن الميعاد فضاعت فرصته و اخذوا من تلاه و هكذا

el chife
02-10-2007, 10:52 AM
كثيرا يا اخى الفاضل / ما تتعمد مصلحة البريد المصرية عدم ايصال الرسائل من الجهات الحكومية الاجنبية للقبطى اذا كان اسمه واضحا انه قبطى او يخلو من اسماء محمد و ابو بكر و عثمان و ما شابه .......
لذلك فدائما ابدا ما ينصح الخبراء فى هذه القرعة الا تضع عنوانك فى الطلب على عنوانك فى مصر
بل يجب ان تضعه على عنوان اى صديق لك فى امريكا او اوروبا على ان يقوم هذا الصديق بأرسال الرسالة لك بالفاكس عندما تصله المخاطبة الاولى ثم الثانية
فبكل تاكيد المخاطبة الثانية اُرسلت و لما لم تصل فان ابنك تخلف عن الميعاد فضاعت فرصته و اخذوا من تلاه و هكذاأخى العزيز الاستاذ الفاضل وطنى مخلص السلام والنعمة
ياعزيزى كل ماتقولة صحيح وحدث مع اصدقاء لى بسبب اسماءهم المسيحية ولم يستلموا
حتى الخطاب الاول الا بعد مرور وقت وذلك اقباط كثيرون يعانون من هذة المشكلة
ولكن مشكلة ابنى كانت بسبب وقف ارسال خطابات 2007 التى فيها مواعيد المقابلة
هذا العام ومن عادة المنحة الامريكية للهجرة العشوائية كل عام ان يفوز 55 الف ولكن
ماحدث كان غير ذلك وتوقفت الهجرة على الفائزين عند رقم 23900 وهذا على حسب
ماسمعت ان لة اسباب سياسية تعرفها الولايات المتحدة الامريكية وهى على حسب ماسمعت من اشاعات انهم فضلوا العراقيين للهجرة هذا العام .
وللعلم ياأخى الفاضل ان كل عام يقوم أخى بالتقديم لنا فى الهجرة من عندة من امريكا
وبيكتب عنوان المراسلة على عنوانة فى امريكا يعنى لو كان قد ارسلوا الخطاب الثانى
بتاع ابنى كان اخى على الفور ارسلة ولو ددقت شوية هتلاقى فى السطور السابقة انا كاتب ان اخى اتصل بقنصلية كنتاكى للسؤال علشان عدم وصول الخطاب
كل مااحب ان اقولة لك ان امريكا لايعنيها مصلحة الاقباط ولكن يعنيها فقط مصلحتها
الشخصية وانا ليس من هواة ان اترك بلدى برغم من المتاعب التى نعانيها ولكن فكرة
السفر عندى هى لها عدة اسباب :
اولا: وجود اخوتى فى امريكا ووالدى
ثانيا :لان مستقبل اولادى بالتأكيد هايكون فى امريكا وسط اهلهم
ثالثا: الاحساس بالظلم والالام والمعاناة والغربة فى بلدنا
واشياء كثيرة ياأخى الفاضل وطنى مخلص تجعل الانسان يفكر فى الهجرة من وطنة
والسؤال هنا اين الولايات المتحدة الامريكية من الاهتمام بالاقباط العرب ولماذا تتهاون
فى حقوقهم ولماذا لم يكون الاولويات فى الهجرة للاقباط وهناك تساؤلات كثيرة وكثيرة
(sml21)(sml21)(sml21)

وطنى مخلص
02-10-2007, 11:42 AM
أخى العزيز الاستاذ الفاضل وطنى مخلص السلام والنعمة
ياعزيزى كل ماتقولة صحيح وحدث مع اصدقاء لى بسبب اسماءهم المسيحية ولم يستلموا
حتى الخطاب الاول الا بعد مرور وقت وذلك اقباط كثيرون يعانون من هذة المشكلة
ولكن مشكلة ابنى كانت بسبب وقف ارسال خطابات 2007 التى فيها مواعيد المقابلة
هذا العام ومن عادة المنحة الامريكية للهجرة العشوائية كل عام ان يفوز 55 الف ولكن
ماحدث كان غير ذلك وتوقفت الهجرة على الفائزين عند رقم 23900 وهذا على حسب
ماسمعت ان لة اسباب سياسية تعرفها الولايات المتحدة الامريكية وهى على حسب ماسمعت من اشاعات انهم فضلوا العراقيين للهجرة هذا العام .
وللعلم ياأخى الفاضل ان كل عام يقوم أخى بالتقديم لنا فى الهجرة من عندة من امريكا
وبيكتب عنوان المراسلة على عنوانة فى امريكا يعنى لو كان قد ارسلوا الخطاب الثانى
بتاع ابنى كان اخى على الفور ارسلة ولو ددقت شوية هتلاقى فى السطور السابقة انا كاتب ان اخى اتصل بقنصلية كنتاكى للسؤال علشان عدم وصول الخطاب
كل مااحب ان اقولة لك ان امريكا لايعنيها مصلحة الاقباط ولكن يعنيها فقط مصلحتها
الشخصية وانا ليس من هواة ان اترك بلدى برغم من المتاعب التى نعانيها ولكن فكرة
السفر عندى هى لها عدة اسباب :
اولا: وجود اخوتى فى امريكا ووالدى
ثانيا :لان مستقبل اولادى بالتأكيد هايكون فى امريكا وسط اهلهم
ثالثا: الاحساس بالظلم والالام والمعاناة والغربة فى بلدنا
واشياء كثيرة ياأخى الفاضل وطنى مخلص تجعل الانسان يفكر فى الهجرة من وطنة
والسؤال هنا اين الولايات المتحدة الامريكية من الاهتمام بالاقباط العرب ولماذا تتهاون
فى حقوقهم ولماذا لم يكون الاولويات فى الهجرة للاقباط وهناك تساؤلات كثيرة وكثيرة
(sml21)(sml21)(sml21)

انا شخصيا يا اخى الحبيب لا افكر ابدا فى الهجرة رغم ان كم العدون العربانى المحمدى الذى تعرضت له فى حياتى لا يتحمله بشر
و رغم ان 90% من افراد عائلتى فى امريكا كندا و استراليا و نيوزيلاند و جنوب افريقية و لكن انا شخصيا ارى ان القبطى الفقير فقط الى يعانى حالو اقتصادية لا تحتمل هو فقط الذى يهاجر حتى يصبح دعما للقضية القبطية بماله عندما تتحسن ظروفه المعيشية و يجب علينا ان نساعدهم على الهجرة اذا استطعنا
اما اصحاب الحالة المالية المحتملة فهؤلاء هجرتهم خيانة لحق القبط فى ارض آباءهم و اجدادهم و من واجبهم البقاء على ارض آباءهم و اجدادهم و عدم تركها للمستوطنين العربان المحمديين

أما عن تفضيل امريكا للعراقيين فحضرتك طبعا ادرى منى بهذه الدقائق لانى ببساطة لا اعرفها
فوفقا لمعلوماتى المتواضعة جدا انه من المؤكد أن قوانين الفيزا العشوائية تحظر ان يزيد نصيب اى بلد فى العالم عن ثلاثة آلفا فرد مهما كان عدد سكان تلك البلد و عدد المتقدمين منها
و حظ سعيد لكل قبطى محتاج للهجرة لكى يحسن احواله المالية حتى يكون دعما بماله للقضية القبطية

abomeret
05-10-2007, 07:43 PM
موقع اليانصيب للهجرة بالقرعة

يانصيب 2009
يارب إعمل الصالح.

el chife
06-10-2007, 03:35 PM
موقع تقديم الطلب للهجرة العشوائية لآمريكا 2009 http://www.dvlottery.state.gov/application.aspx
الرب يساعد كل من يحتاج لهذة الهجرة
(الرب راعى لى فلا يعوزنى شىء)(sml11)(sml11)(sml11)

abomeret
06-10-2007, 06:02 PM
أخوتى الأحباء
عندى مشكلة ومش عارف حلها اية؟
لثالث يوم على التوالى لما بأملأ الصفحة الأولى فى الإستمارة وبعدين أعمل إستمرار.الصفحة التالية لاتأتى نهائى...ياترى دى مشكلة عامة ولا مشكلة فى الكمبيوتر عندى؟
ياريت اى حبيب ممكن يساعدنى.وربنا يبارككم.

الحمامة الحسنة
06-10-2007, 06:32 PM
أخوتى الأحباء
عندى مشكلة ومش عارف حلها اية؟
لثالث يوم على التوالى لما بأملأ الصفحة الأولى فى الإستمارة وبعدين أعمل إستمرار.الصفحة التالية لاتأتى نهائى...ياترى دى مشكلة عامة ولا مشكلة فى الكمبيوتر عندى؟
ياريت اى حبيب ممكن يساعدنى.وربنا يبارككم.

أعتقد ياأبو ميريت أنك أدخلت بيانات خاطئة ..وغالبا ماتكون الصورة مقاساتها غير مطابقة لأنها حدثت معى العام الماضى ..فلابد ان تكون ابعاد الصورة 300*300 بيكسيل أو 320 *240 بيكسيل ..حاول تنظر على بيانات كل صورة على إنفراد لتعرف أبعادها الصحيحة .. أو تكون حمولة ملف الصورة اكثر من المطلوب ..اظن أن كل صورة يجب ألا تزيد ملفه عن 62.5 كيلو بايت..
حاول تراجع هذه البيانات على كل صورة على حدة وحاول الإدخال للبيانات والصور مرة ثانية ..وإخبرنى بالنتيجة .

{{yawka]] مبارك شعبى مصر {{yawka]]
أقباط مصر للمسيح

eedsaeed
08-10-2007, 09:35 AM
وفيها آية لما أمريكا وأوروبا تأخذ المسيحيين كلهم يعيشوا فى أمان وسلام من غير قرعة ولا حاجة
وأحنا عددنا مش كتيرأقلية زى مابيقولوا وبكدة نبعد النار عن البنزين ونرتاح وهم يرتاحوا وربنا موجود فى كل مكان يحفظ أولادة من بطش الشيطان وجميع أعوانة ببركة أم النور وجميع الملآئكة القديسين

abomeret
08-10-2007, 11:15 AM
الأخت الحمامة الحسنة
النتيجة هى هى..مع العلم بأننى أرسلت 4 سنوات سابقة من جهازى وماكانش فية مشكلة.
الصورة 240x320 و32 ميجا مش 62 ميجا(العام الماضى كانت 300x300) واتعدلت هذا العام..وحتى كنت بابعت اشيك على الصور من قبل ويجينى رد ان الصورة صالحة.
اما دلوقتى لما بأبعت أشيك على الصورة نفس النتيجة بأن الصفحة مش موجودة.
الحقيقة مش عارف أعمل اية؟

الحمامة الحسنة
08-10-2007, 11:38 AM
طالما أن الصور صحيحة حاول ملء إستمارة التقديم على كومبيوتر أخر وبمساعدة مهندس متخصص فى أى سايبر أو محل تصوير به أعمال النت .. أو راجع بيانات الإدخال بخصوص كود البريد مثلا ..أو أى بيانات خاطئة..فمثلا هذا السؤال المطروح :-
Are you claiming eligibility based on the country where you were born?

يجب أن تكون الإجابة عليه ب yes لأنك لو اجبت ب no لايحق لك التقدم للإقتراع طالما أن البلد التى ولدت فيها ليست ضمن الدول التى ادرجتها وزارة الهجرة الأمريكية .

على العمود سأحاول الدخول لتقديم الإستمارة بعد أن أجهًز عمل الصور وسأحاول وأقول لك النتيجة .

الحمامة الحسنة
08-10-2007, 12:19 PM
عزيزى أبو ميريت بالنظر فى تعليمات الصورة وجدت أن مقاس الصورة المطلوب هو 300*300 بكسيل وليست 320*240 وهى كالتالى :-

http://img338.imageshack.us/img338/3206/phototemplateip5.gif (http://imageshack.us)

أرجو أن تتأكد من هذه الجزئية الخاصة بالمقاسات .

منير كامل
08-10-2007, 02:48 PM
احبائى ---عمرى مافكرت اهاجر--على امل ان الاحوال تتحسن ولاكن لامل واريد ان اسال --هل يمكنى التقدم للهجرة وانا معاق برجلى اليمنى اعاقة متوسطة

الحمامة الحسنة
08-10-2007, 03:53 PM
احبائى ---عمرى مافكرت اهاجر--على امل ان الاحوال تتحسن ولاكن لامل واريد ان اسال --هل يمكنى التقدم للهجرة وانا معاق برجلى اليمنى اعاقة متوسطة

الأستاذ منير
سلام ونعمة

أظن أن الذى يهم إدارة الهجرة الأمريكية هو المؤهل الدراسى والقدرة على العمل وأن تكون مرتاح ماديا بحيث تستطيع أن تتحمل نفقاتك الخاصة ولاتكون محتاج لأحد فى الصرف عليك هناك ..أما عن الإعاقة لاأعتقد أبدا أنها تكون سبب فى منعك من الهجرة ..على العموم حاول ومش هتخسر حاجة .

أقباط مصر للمسيح

fadios
10-10-2007, 08:23 PM
يا جماعه فى مداخله سابقه كنتوا بتقولوا ان الصوره ممكن تكون 8bit color لكن بمراجعه التعليمات لاقيتهم كاتبين ان الصوره اللى 8bit color هتترفض ... يا ترى دا صح ولا انا اللى فهمت غلط ؟؟؟؟؟؟
و يا ريت اللى يقدر يشرح خطوات ملئ الاستماره ميبخلش علينا ...

Kyrillos
10-10-2007, 09:40 PM
الأخ منير كامل
لى صديق لديه إعاقة فى ذراعه حيث لا يستطيع استخدامه فى شئ
وتم اختياره فى الهجرة العشوائية واجتاز اختبارات الكشف الطبى
ولم يشير أحد إلى إعاقته من قريب أو بعيد (فالاختبارات الطبية للامراض المعدية فقط)
وهو له الآن 6 سنوات فى أمريكا وربنا كرمه آخر كرم ، بيت وعربية مجهزة والأشيا معدن

fadios
12-10-2007, 06:10 PM
يا ريت اللى يقدر يشرح خطوات ملئ الاستماره ميبخلش علينا ...
رجاء يا جماعه محدش يبخل علينا

El-Basha
13-10-2007, 03:09 AM
سلامي ومحبتي لكل من ساهم في هذا العمل الجيد وهذه الخدمه الممتازه وخصوصا الأحباء

Maged Morcos ..... وطنى مخلص......الحمامة الحسنة ..... el chif و أبو ميريت

أحد المعارف في المنتدي عنده ثلاث أستفسارات لو حد من أحبائنا عنده أجابه يبق له جزيل الشكر من ضعفي... و أجره عند من لايضيع جزاء كأس ماء بارد....

بالنسبه لموضوع الهجره العشوائيه لأمريكا

1- ما هو موقف الأبناء اللذين تخطوا سن 21 سنه سواء كانوا ( متزوجين )أو( غير متزوجين ) إذا وفق الله أحد والديهم بالفوز .. فهل سيسطحب الوالدين هؤلاء الأبناء معهم فى نفس وقت هجرتهم أم إنهم سيلحقون بهم فى وقت لاحق أم أن هجرة الوالدين لاتشملهم بالمره ؟

2 - مره أسمع إن الشخص فى سن 18 سنه يستطيع أن يتقدم بطلب منفصل عن طلب الوالدين .. ومره أخرى أسمع إنه لابد أن يكون أتم 21 سنه فهل سن 18 سنه يمكنه كتابة طلب منفرد أم لا ؟

3 - هل تذكر أسماء الأبناء الذين تخطوا ال 21 سنه فى طلب الأب أو الأم أم إنها لا تذكر نهائى .. وإذا كانت تذكر فما هو موقف الإبنه إذا كانت مخطوبه عند كتابة الطلب وربما عندما يحين موعد الهجره الفعلى تكون قد تزوجت خلال تلك الفتره ( مابين تقديم الطلب وموعد الهجره الفعلى ) ؟

ولكم جزيل الشكر....(sml1)

الحمامة الحسنة
13-10-2007, 07:48 AM
عزيزى الباشا
الأخوة الأفاضل
سلام ونعمة من رب المجد

ما هو برنامج السحب على بطاقة غرين كارد؟
تخصص حكومة الولايات المتحدة برنامجاً للسحب على 55.000 تأشيرة بإستخدام قانون مصدّق من قبل الكونغرس. يجري السحب بواسطة الكومبيوتر بصورة عشوائية لصالح موقع مخصّص للبرنامج الذي وضعته وزارة الخارجية الأميركية.

ما هي المدة التي يستغرقها ملء طلب الدخول؟
تستغرق العملية كاملة مدة 5 إلى 10 دقائق.

هل هناك حدّ أدنى من الشروط للمشاركة؟
نعم. على المشترك أن يكون من السكان الأصليين لبلد مذكور في قائمة البلدان المؤهلة ويجب أن يستوفي الحد الأدنى للشروط بخصوص التعليم/التدريب المهني أو الحالة الوظيفية.

أيجب أن اشترك فى اليانصيب إن لم أستوفي الحد الأدنى من الشروط ؟
كلا. لا تشارك في السحب إن لم تستوفي الحد الأدنى من الشروط.

ماذا يجري ان كنت أعيش فى بلد غير الذي ولدت فيه؟
لا مشكلة. فان العملية الآلية لطلبك تؤكد في مثل هذه الحالات تقديم طلبك كما يجب وتحرص على عدم منعه من الاشتراك.

ما الذي يمكنني عمله ان كان البلد الذي ولدت فيه غير مذكور في قائمة البلدان المؤهلة؟
في مثل هذه الحالات، يمكنك الإشتراك عن طريق ذكر بلد غير الذي ولدت فيه وقد يكون ذلك ممكناً في حال كانت زوجتك أو أحد والديك مولود(ة) فى بلد مذكور في قائمة البلدان المؤهلة.

هل يمكنني أن أدفع مبلغاً اضافياً لمضاعفة فرص الفوز؟
كلا فلجميع المشتركين في السحب فرصاَ متساوية. ويتمّ إختيارالفائزين عشوائياً بواسطة برنامج كمبيوتر.

كيف أعرف بفوزي؟
يتم إبلاغ جميع الفائزين بواسطة البريد وذلك بإرسال التبليغ الى نفس العنوان المذكور في الطلب. لا يتم ابلاغ المشتركين الذين لم يفوزوا. لا يمكن لسفارات وقنصليات الولايات المتحدة تقديم قائمة بالفائزين.
ما هي المعلومات التي يجب تزويدها للاشتراك في السحب؟
ان المعلومات المطلوبة للإشتراك في السحب تتضمن مكان وتاريخ ميلادك وجنسك، إضافة الى المعلومات الخاصة بزوجتك وجميع أولادك غير المتزوجين ما دون 21 سنة. وأيضاً عنوانك البريدي وصورة حديثة لجميع افراد أسرتك لكن ان تعذّر عليك تقديم أي من هذه الشروط سيؤدي لرفض طلبك.

كيف يمكنني التأكد من إدخال جميع المعلومات المطلوبة؟
لن يسهّل النظام على الانترنت إستكمال الإدخال والاشتراك للمرشح الذي لم يملأ البيانات المطلوبة.

من هم أفراد العائلة الذين يجب إدراجهم فى الطلب؟
عليك تسجيل زوجتك وجميع اولادك غير المتزوجين ما دون 21 سنة كما ليك تسجيل زوجتك حتى لو كنتما تعيشين منفصلين أمّا ان كنت مطلقا فليس عليك القيام بذلك. من الواجب تسجيل جميع الأولاد غير المتزوجين ما دون 21 سنة، بما في ذلك الأولاد بالتبني وأولاد الزوجة والأولاد من زواج سابق، حتى ولو لم يكن هؤلاء الأولاد يعيشون معك، وحتى ان لم تكن تنوي الهجرة معهم إلى الولايات المتحدة في حال فوزك في السحب.

هل يمكن للزوج والزوجة ملء طلب بصورة منفصلة؟
نعم، طبعاً. ان كان أحدهما يستوفي الشروط، يمكن لكليهما تقديم طلب منفصل. وفي حال كان أحد الزوجين قد فاز في السحب، فيكون الآخر بذلك مؤهلا للخصول على بطاقة غرين كارد.

في حال الفوز،هل يتوجّب عليّ الهجرة مع عائلتي؟
كلا. فإن ادراج أسماء أفراد عائلتك في الطلب لا يلزمهم على الهجرة معك ويمكنهم إختيار الانضمام اليك أم لا. ومن ناحية أخرى، إذا أدرجت على استمارة طلب الـتأشيرة (بعد الفوز في السحب) فرد من العائلة لم يتم ذكره في طلب السحب، فتعتبر غير مؤهل للاشتراك. ومع ذلك، فإن إضافة أفراد آخرين من العائلة (أخوة ، أخوات، ولد ما فوق 21سنة.. الخ) لن يجعلك غير مؤهلا من السحب لكن لن يمنحهم ذلك الحقّ بالحصول على تأشيرة.

ما هو الحد الأدنى لعمر المشترك؟
ليس هناك حد أدنى للعمر، لكن هناك شرط إستكمال الثانوية العامة أو الحيازة على خبرة عمل، وبهذا فإن البرنامج مخصص لمن يبلغون 18 سنة وما فوق.

ماذا يحدث لزوجتي واولادي؟
في حال فزتَ يمكن لأفراد عائلتك الانضمام اليك وذلك بملء طلب للتأشيرة بناء على فوزك.

هل الإشتراك بإستخدام نظام الانترنت يؤكد الفوز أو يزيد من فرص الفوز؟
كلا. ان الخدمة ونظام الانترنت الموضوعين لمساعدتك في إعداد الطلب ولمساعدة الناس على مسح صورهم، يؤمنان تقديم الطلب على الانترنت الى الموقع المحدّد لوزارة الخارجية خلال فترة التقديم . لا تنسَ بأن وزارة الخارجية قد قامت بتغيير القانون لهذه السنة ويكون تقديم الطلب ممكناً عبر موقع وزارة الخارجية المخصص على الانترنت - ليست أية نماذج أو طلبات غير متصلة مطلوبة.

(sml11)

El-Basha
14-10-2007, 11:47 PM
شكرا للحمامه الحسنه جدا .... حمامه حسنه ..... ولكل من له تعب في هذه الخدمه المباركه.....رب المجد يبارك في وقتكم و محبتكم

(sml11)(sml11)(sml11)

el chife
15-10-2007, 10:31 AM

أحد المعارف في المنتدي عنده ثلاث أستفسارات لو حد من أحبائنا عنده أجابه يبق له جزيل الشكر من ضعفي... و أجره عند من لايضيع جزاء كأس ماء بارد....

بالنسبه لموضوع الهجره العشوائيه لأمريكا

1- ما هو موقف الأبناء اللذين تخطوا سن 21 سنه سواء كانوا ( متزوجين )أو( غير متزوجين ) إذا وفق الله أحد والديهم بالفوز .. فهل سيسطحب الوالدين هؤلاء الأبناء معهم فى نفس وقت هجرتهم أم إنهم سيلحقون بهم فى وقت لاحق أم أن هجرة الوالدين لاتشملهم بالمره ؟

2 - مره أسمع إن الشخص فى سن 18 سنه يستطيع أن يتقدم بطلب منفصل عن طلب الوالدين .. ومره أخرى أسمع إنه لابد أن يكون أتم 21 سنه فهل سن 18 سنه يمكنه كتابة طلب منفرد أم لا ؟

3 - هل تذكر أسماء الأبناء الذين تخطوا ال 21 سنه فى طلب الأب أو الأم أم إنها لا تذكر نهائى .. وإذا كانت تذكر فما هو موقف الإبنه إذا كانت مخطوبه عند كتابة الطلب وربما عندما يحين موعد الهجره الفعلى تكون قد تزوجت خلال تلك الفتره ( مابين تقديم الطلب وموعد الهجره الفعلى ) ؟

ولكم جزيل الشكر....(sml1)
[
الاخ الحبيب الفاضل الباشا
والاخوة الاحباء فى المنتدى
السلام والنعمة من رب المجد
تعليمات عن الهجرة العشوائية وتكملة لتعقيب الاخت الفاضلة الحمامة الحسناء
انا متزوج هل يمكن أت اتقدم بمفردى أم يجب ان اذكر زوجتى و اولادى معى ، علما بأنى اريد السفر بمفردى كرحلة تمهيدية؟
طالما المتقدم متزوج لابد ان يذكر هذا و لا بد ان يذكر بيانات زوجته و ابنائه الاقل من 21 سنه و الغير متزوجين،،، حتى ولو لا ينو السفر معه. فالمتقدم الرئيسى يمكنه السفر بمفرده أو مع المتقدمين المرفقين
لو انا متزوج و فزت فى الهجرة هل ممكن اسافر بمفردى؟
بالطبع يمكن ان تسافر بمفردك كمرحلة اولى للتمهيد لمجئ باقى الاسرة،،، و يمكن للأسرة بعد ذلك الحاق بك بشرط ان يكون هذا خلال فترة الفيزا و هم الستة اشهر.
انا لست حاصل على أى شهادات هل لا زال امامى فرصة التقدم؟
التقدم فى الهجرة العشوائية يستلزم الحصول على الثاثنوية العامة أو ما يعادلها أى يستلزم الحصول على 12 سنه من التعليم الحكومى أو أن يكون الشخص المتقدم ذو سنتين خبرة فى اى مجال حرفى فى اخر خمس شنوات و مع ذلك يظل فرصة الحرفى اقل من فرص المتعلمين
انا لم انهى فترة تجنيدى أو لم ابدا فترة اتجنيدى أو لم احدد موقفى التجنيدى هل من حقى التقدم للهجرة؟يمكنك التقديم قبل تحديد موقفك من التجنيد و لكن اذا فزت فلن بمكنك أجراء المقابلة فى السفارة بدون تحديد موقفك من التجنيد و انهاءه. أى انه يجب على المتقدم ان يكون قد انهلا فترة تجنيده أو مؤجل التجنيد أو معاف قبل موعد المقابلة فى السفارة. موعد المقابلة عادة يكون بعد التقدم فى برنامج الهجرة العشوائية بمدة لا تقل بأى حال من الاحوال عن عام .
هل الفوز فى هذه الهجرة مضمون؟
بالطبع لا الاختيار فى الهجرة العشوائية هو اختيار عشوائى تماما و فرص المتقدمين جميعا متساوية و لا يوجد اى ضمان للفوز ولكن يوجد ضمان دخول الاقتراع نفسه حيث ان عدد كبير جدا جدا من المتقدم يخفقون فى دخول الاقتراع بسبب اخطاء فى استمارة التقدم و لذلك فأن الهجرة . كون و من خلال خبره عشرة سنوات فى هذا المجال تضمن لكم دخول الاقتراعانا مصرى أو عربى اعيش خارج بلدى فهل استطيع التقدم؟
بالطبع يمكنك التقدم و انت فى اى مكان فى العالم مع العلم ان مقابلة السفارة سوف تكون فى بلد الاهليه . أى الدولة التى تحمل جنسيتها.
انا هستفاد ايه لو سافرت امريكا؟
معنى الفوز فى الهجرة هو الحصول على الجرين كارد أى حق الاقامة القانونية فى الولايات المتحدة و من خلال حق الاقامة يمكنك العمل أو الدراسة هناك. و بناءا عليه فهى فرصة جيده لراغبى العمل أو الدراسة فى الخارج.
طيب انا لو فزت و سافرت هل سوف يتم توفير عمل لى؟
لا ، لا يتم توفير اى فرص عمل من خلال الحكومة فى الولايات المتحدة الامريكية، و على من يفوز فى الهجرة أن يدبر امورة قبل السفر هناك. بمعنى يجب أن تدير امر السكن و العمل مع احد الاقارب او الاصدقاء.
انا خاطب بس ليسه لم اتزوج ، هل يمكننى أن اقدم لخطيبتى معى؟
لا يمكن ادراك الخطيب أو الخطيبه مع المتقدم الرئيسى ، اى انهم لا يستطيعوا التقدم كعائلة إلا بعد الزواج، و لكن يمكن لكل منهم تقديم استمارة منفصلة و اذ تم فوز ايا منهم يقوم بأدراك الطرف الاخر بعد الزواج .
(sml21)(sml21)(sml21)

El-Basha
16-10-2007, 01:17 AM
ربنا يبارك تعب خدمتك ومحبتك حبيبي el chife
يا أطعم chife (sml11)

بولس نصرالله
09-11-2007, 05:36 AM
مرحبا انا ربحت فى الهجرة عام 2007 ومنتظر الرد الثانى انا رقمى 8000 هل ممكن اعرف متى يرسل الرد الثانى

botrosmaxwell
09-11-2007, 12:15 PM
اوافق وطنى مخلص فى راية بعدم الهجره للموسيرين من الأقباط لأن هجرتهم تقلص فرص العمل لفقراء الأقباط بسبب انتشار الموجة السيئة فى مصر نقصر التعيين على فئات اخرى على حساب الأقباط صراحة وذلك بعد تقلص دور الحكومة فى التعيين واقتصارة على القطاع الخاص الخليجى الوهابى فهى خيانة والمشاكل بالنسبة للمسيحى موجودة فى العالم كله( فى العالم سيكون لكم ضيق لكن ثقوا أنا قد غلبت العالم) فالهجرة يجب ان تكون لمن ليس لديه عمل فى مصر فقط وشكرا

el chife
09-11-2007, 01:00 PM
مرحبا انا ربحت فى الهجرة عام 2007 ومنتظر الرد الثانى انا رقمى 8000 هل ممكن اعرف متى يرسل الرد الثانى

السلام والنعمة من رب المجد يسوع المسيح
عزيزى بولس مبروك ولكن لا تضع أمالا فى الهجرة الا بعد وصول الخطاب الثانى
لك وبعد مقابلة السفارة واستلامك الفيزا ساعتها تتأكد من صحة سفرك وحتى لاتصاب
بأحباط اتركها على اللة .وبالنسبة لمواعيد ارسال الخطاب الثانى تبدأ من شهر ابريل
وحتى أخر شهر يونيو من كل عام واذا لم يصلك الخطاب فى هذة الفترة تعرف انك قد
تم استبعادك وعموما رقمك فى الهجرة مبشر بالخير لانة رقم صغير .
ربنا يوفقك ويحقق لك ماتتمناة .
(sml21)(sml21)(sml21)

BOGY
10-11-2007, 09:32 AM
اخر معاد امتى يا جماعه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
------------------------------

الحمامة الحسنة
10-11-2007, 09:38 AM
اخر معاد امتى يا جماعه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
------------------------------

آخر موعد 2 ديسمبر أخى بوجى

churchill2
10-11-2007, 04:54 PM
واحد زميلي قاللي قصة اعتقد انها مفيدة جدا في الموضوع دة ,القصة بتقول :
كان فية راهب عايش في قلاية في الصحرا,وفي مرة حس بملل شديد وقرر انة يسيب القلاية ويعيش في مكان اخر ,واثناء جمعة لملابسة واشياءة استعدادا لمغادرة القلاية ,شاف واحد شكلة وحش معاة شنطة وعمال يشيل حاجتة من القلاية هو كمان
فأستغرب الراهب وسألة ,انت مين ؟وبتعمل اية ؟,فرد علية الرجل :انا الشيطان وبلملم اشيائي عشان اغادر معاك القلاية ,هو انت مش ماشي
فعرف الراهب ان مهما ذهب فسوف يتبعة الشيطان ,و قرر ان يستمر في قلايتة بالعند في الشيطان
بأختصار يا جماعة مافيش مكان مثالي الواحد يعيش فية ,سواء كنا في مصر او امريكا ,فكلها اماكن بنتبهدل فيها ,والشيطان موجود في كل مكان
واعتقد ان الأولي فعلا بأصحاب رئوس الأموال ان يظلوا في مصر خدمة لأخوتهم لأن الوضع في مصر فعلا اصبح مأساة للأقباط
تعالوا نتكلم في المجال الطبي وهو تخصصي
فقد غزت شركات الدواء الخليجية مصر ,مثل شركة جلفار ,والدوائية السعودية وهذة الشركات تضع علي ابوابها لافتة "ممنوع دخول الأقباط "
حتي الشركات الأمريكية مثل شركة استرا زنيكا Astrazeneca فقد سيطر الأسلاميون عليها في مصر واصبح دخول القبطي فيلا مستحيلا ,حتي ان البعض اصبح يتهكم انها شركة"only for muslems" وطبعا الأدارة بتاعتها نايمة في امريكا ولا يهمها ما يحدث في مصر
هذا اذا لم نتكلم عن sanofi aventis مصر والبلاوي اللي بتحصل فيها
هذا بالنسبة للمجال الطبي
تعالوا نتكلم عن الأتصالات وتكنولوجيا المعلومات وهو المثال الأشهر ,بعد ان دخلت فية شركة اتصالات الأماراتية بغزوة مباركة للسوق المصري
و لو تركنا الأتصالات وتحدثنا في المجال الهندسي والأنشائي فهل يخفي علينا ما تفعلة شركة اعمار الأماراتية ومجموعة القذر الأسلامي هشام طلعت مصطفي وهي شركات محظورة علي الأقباط
يا جماعة الوضع صعب قوي في مصر واحنا محتاجين لكل واحد في مقدورة تشغيل قبطي او اكثر ...مش تقولوا نسافر برة
انتوا حرين ,لو استمر الوضع علي كدة الأقباط هيشحتوا فعلا كما تنبأ السادات

seleim
24-11-2007, 06:25 AM
سلام محبة . كتبت طلب وغلط وكتبت أسم الزوجة خطاء ورجعت كتبت طلب أخر وصححت الأسم هل يمكن أن ألغي الطلب الأول وكيف

موسي الأسود
24-11-2007, 07:57 AM
سلام محبة . كتبت طلب وغلط وكتبت أسم الزوجة خطاء ورجعت كتبت طلب أخر وصححت الأسم هل يمكن أن ألغي الطلب الأول وكيف

كتابتك للطلب مرة أخري اسقط حقك في الاشتراك باللوتري
من ضمن الشروط عدم كتابة اكثر من طلب للشخص الواحد !!
ولا رجوع لحذف الطلب ما دام اعطاك التأكيد الخاص بالارسال !
خيرها في غيرها انتظر للعام المقبل

تيتو7282
24-11-2007, 08:13 AM
هو اخر موعد لتقديم الطلبات امتى وياترى ينفع نقدم اخر يوم

موسي الأسود
24-11-2007, 01:10 PM

حتي الآن الباب مفتوح و اعتقد ان آخر ميعاد هو 10 / 12 /2007
(sml3)

الحمامة الحسنة
24-11-2007, 01:18 PM

الأخ تيتو
سلام ونعمة

آخر موعد 2 ديسمبر ..ويجب عليك تقديم الطلب قبلها بحوالى عشرة أيام لنه نظرا للضغط الشديد فيحتاجوا لوقت كبير لتفريغ هذه الطلبات ولو انتهوا من التفريغ وأتى اليوم الأخير للفترة المفتوحة فأنهم بيكتفوا بما فرغوه من طلبات حتى آخر يوم فقط.ومازاد من طلبات لم تفرغ يتم إهمالها .
بالنسبة للزميل الذى قدم طلبين فلن ينظر فيهما لأنه كتب اكثر من طلب وكان عليه أن يصلح هذه الأخطاء عندما يتم قبوله فى القرعة .. يحاول العام القام ولكن بدون تكرار طلبات التقديم .

نادر سمير
05-04-2008, 11:57 AM
cryانا محتاج مساعدة ممكن الرد انا عايز ادم فى الهجرة الى امريكة بس انا مش عارف ممكن المساعدة من فضلكم cry

نادر سمير
05-04-2008, 05:01 PM
الكلم دة جميل بس انا عايز اعرف ازاى اادم فى الهجرة ممكن الرد من فضلكم

sky
05-04-2008, 10:03 PM
الكلم دة جميل بس انا عايز اعرف ازاى اادم فى الهجرة ممكن الرد من فضلكم

سلام ونعمة
انتظر حتي شهر ديسمبر القادم ( شهر 12 )وقدم عن طريق اي كنيسة قريبة منك تقدم هذه الخدمة
والتقديم بيكون بمبلغ صغيرو باستمارة واحدة فقط للشخص
ربنا يوفق الجميع

mino_love
01-05-2008, 08:54 PM
ssssssssss1
طلب موقع لمعرفة الفائزين فى الهجرة العشوئية 2009 Dv(مصر) ارجو الرد
ssssssssss1

abomeret
02-05-2008, 04:06 PM
الأخ mino_love
لايوجد موقع لمعرفة الفائزين ولا حتى خطاب على البريد الألكترونى ولكن فقط عن طريق خطاب بالبريد العادى...وانت وحظك ومذاج البوسطجى .
يايسلملك الجواب وياخد الحلاوة يايطنش...وربنا يستر.

sky
02-05-2008, 06:44 PM
الأخ mino_love
لايوجد موقع لمعرفة الفائزين ولا حتى خطاب على البريد الألكترونى ولكن فقط عن طريق خطاب بالبريد العادى...وانت وحظك ومذاج البوسطجى .
يايسلملك الجواب وياخد الحلاوة يايطنش...وربنا يستر.

ده الايميل بتاع ادارة الهجرة الامريكية وانا بعتلهم قبل كده استفسار عن موقفي السنة اللي فاتت من الهجرة وهما ردوا عليا باني لم افوز واحاول مرة تانية
KCCDV@state.gov

ان شاء الله يكون حظكوا احسن مني وربنا يوفق الجميع

akon07
04-05-2008, 11:28 AM
كيف الحال ياجماعة
انا عندي استسارات بخصوص الغرين كارد
اولا انا متواجد خارج مصر يعني عايش في بلد من بلدان الخليج العربي
وحاب اسال يعني اذا فرضنا اني اتوافق علي ووصلي الرد من وزارة الخارجية الامريكية
بخصوص الهجرة العشوائية الى امريكا
ماهي الاجراءات الازمه علما اني طالب يعني لسه مخلص الثانويه يعني ايش الاشياء المطلوبه
وكيف مثلا اجيب ورقة لا حكم عليه هذي ونا خارج بلدي او اني اخذها من البلد الي انا عايش فيه دحين علما اني ولدت في هذا البلد
وسؤالي الثاني الغرين كارد ما ذا تعطي لحاملها يعني ايش هي حقوق حاملها ياريت الاءفاده لاني تعبت اوي في السؤالين هذي قاعد ادور على اجابه عنهم وماحد قدر يفيدني
وابغ اسال ماهي مواعيد الرد على الطلبات لاني اعرف انه في اكتوبر التقديم لكن الرد بيكون متى في حالة الفوز وشكرا

engrina
19-04-2009, 07:22 PM
سلام و نعمة
انا عضوة جديدة معاكم و لقيت ان دة انسب منتدى اعرف منه انا هعمل ايه في الحيرة اللي انا فيها
بصوا انا في مصر شغالة مهندسة و زى اي بنت متقدم عريس و نشكر ربنا الأمور ماشية كويس و احنا لسه متخطبناش مستنية بابا يرجع من السفر و في فترة التعارف حصل انه جاله جواب الاختيار من السفارة الأميريكية لأنه كان مقدم على اللوتري عن طريق الكنيسة اللي جنبه
المهم ان الجواب هو بيملاه دلوقتى و الفورمز انا قريتها كويس مفهاش حاجة تخص الخطيبة خالص...single or married only
فهو هيملاه على انه سنجل
انا عايزة اسأل امتى بيجي الجواب التانى يعنى في خلال قد ايه؟
و لو جه في فترة الخطوبة انا موقفي ايه؟ انا رافضة تماما موضوع سفره لوحده بعد الجواز....
و أهلي قلقانين لأنهم عايزين يتطمنوا عليا مع الشخص دة قبل الخطوبة ...هل اكمل تعارف ؟ اتخطب و لا لأ؟
انا اصلا مولودة في بلد عربي و عارفة السفر لكن ماليش حد في امريكا خااالص و اعرف ان الحياة صعبة و المعادلة بصعوبة
انا مش رافضة السفر لكن خايفة من حياة مجهولة
ارجوكم ساعدونى لو حد يعرف ينصحنى و بسرعة لأنه هيبعت ال application الاسبوع اللي جاي
اسفة اني طولت عليكم بس بجد انا محتاجة اوى مساعدتكم
اذكروني في صلواتكم

menaa2005
19-04-2009, 09:26 PM
سلام و نعمة
انا عضوة جديدة معاكم و لقيت ان دة انسب منتدى اعرف منه انا هعمل ايه في الحيرة اللي انا فيها
بصوا انا في مصر شغالة مهندسة و زى اي بنت متقدم عريس و نشكر ربنا الأمور ماشية كويس و احنا لسه متخطبناش مستنية بابا يرجع من السفر و في فترة التعارف حصل انه جاله جواب الاختيار من السفارة الأميريكية لأنه كان مقدم على اللوتري عن طريق الكنيسة اللي جنبه
المهم ان الجواب هو بيملاه دلوقتى و الفورمز انا قريتها كويس مفهاش حاجة تخص الخطيبة خالص...single or married only
فهو هيملاه على انه سنجل
انا عايزة اسأل امتى بيجي الجواب التانى يعنى في خلال قد ايه؟
و لو جه في فترة الخطوبة انا موقفي ايه؟ انا رافضة تماما موضوع سفره لوحده بعد الجواز....
و أهلي قلقانين لأنهم عايزين يتطمنوا عليا مع الشخص دة قبل الخطوبة ...هل اكمل تعارف ؟ اتخطب و لا لأ؟
انا اصلا مولودة في بلد عربي و عارفة السفر لكن ماليش حد في امريكا خااالص و اعرف ان الحياة صعبة و المعادلة بصعوبة
انا مش رافضة السفر لكن خايفة من حياة مجهولة
ارجوكم ساعدونى لو حد يعرف ينصحنى و بسرعة لأنه هيبعت ال application الاسبوع اللي جاي
اسفة اني طولت عليكم بس بجد انا محتاجة اوى مساعدتكم
اذكروني في صلواتكم

سلام المسيح
الجواب التانى بيوصل فى خلال 6 لـ 9 شهور على حسب رقمه فى القرعة
لو وصل له فى فترة الخطوبة وسافر على اساس انه عازب فحضرتك مش ها تقدرى تدخلى امريكا إلا لما ياخد الجنسية او من خلال فيزا سياحة وديه صعبه جدا انك تأخديها دلوقتى
حكاية ان الحياة صعبه ، ديه حقيقة ولكنك ها تعتادى عليها بالصبر وبعد كده ها تحبيها جدا .
الحل الأمثل ان كنتى حقيقى بتحبيه وعايزاه وعرفاه كويس ومش عايزة تستنى خمس سنين فلازم تتجوزوا فى اسرع وقت .
نصيحة .. لو اتجوزتم واخذتم التأشيرة لازم تخليه يسافر الأول يدبر اموره من سكن وشغل وخلافه بعد كده حضرتك تسافرى .
ربنا معاكى

steven
20-04-2009, 02:45 AM
الاخوة الاعزاء
لي سؤال هام جداً بالنسبة لي - هل هناك طريق آخر للتأكد من أن أسمي قد وقع عليه الاختيار للهجرة العشوائية غير وصول الخطاب الاول - ذلك لان رجل البريد الذي يوصل الخطابات للمنازل عندنا رجل مهمل ويكره المسيحين جداً - كان لي معه مشكلة كبيرة في وقت ما وهو لا يوصل لنا أي خطابات - فهل هناك إجراءات أعرف منها إن كان تم إختياري أم لا.

Aphex
20-04-2009, 03:43 AM
الاخوة الاعزاء
لي سؤال هام جداً بالنسبة لي - هل هناك طريق آخر للتأكد من أن أسمي قد وقع عليه الاختيار للهجرة العشوائية غير وصول الخطاب الاول - ذلك لان رجل البريد الذي يوصل الخطابات للمنازل عندنا رجل مهمل ويكره المسيحين جداً - كان لي معه مشكلة كبيرة في وقت ما وهو لا يوصل لنا أي خطابات - فهل هناك إجراءات أعرف منها إن كان تم إختياري أم لا.

عزيزي ستيفين

اعتقد انه يمكنك مراسلة مركز كنتاكي القنصلي لاجابة كل تساؤلاتك علي العناوين التالية:

E-mail address for the Diversity Lottery: KCCDV@STATE.GOV

Public inquiry phone number: (606) 526-7500.

بالتوفيق

steven
20-04-2009, 04:00 AM
شكراً لك الاخ Aphex

لقد ارسلت E-mail على هذا العنوان ومنتظر الرد.

i love jeses
13-05-2009, 07:53 AM
ممكن اعرف اية البيانات المطلوب ابعتها على الايميل دا KCCDV@state.gov علشان اعرف الرد على الهجرة

Aphex
13-05-2009, 12:25 PM
ممكن اعرف اية البيانات المطلوب ابعتها على الايميل دا KCCDV@state.gov علشان اعرف الرد على الهجرة

اسمك بالكامل
رقم حالتك
تاريخ ميلادك

وبالتوفيق(bay:))

i love jeses
15-05-2009, 10:52 AM
thank you for your help and i now i wait the answer

i love jeses
17-05-2009, 07:20 AM
ردو عليا اول مرة وقالو المعلومات نقصة بعت الى هما طلبو بس مردوش تانى عليا
؟؟؟؟

Aphex
17-05-2009, 07:34 AM
ردو عليا اول مرة وقالو المعلومات نقصة بعت الى هما طلبو بس مردوش تانى عليا
؟؟؟؟

يا عزيزي انتظر ردهم. و ان لم يردوا راسلهم تاني و تالت و رابع و..........الخ الي ان يردوا عليك. و لو عايز اجابة فورية و سريعة فاعتقد ان الاتصال الهاتفي هو خير وسيلة.

و بالتوفيق

i love jeses
18-05-2009, 07:49 PM
لو سمحت سؤال اخير انا اسف تعبتك معايا ممكن اعرف اية هو رقم الحالة(case number )

Aphex
19-05-2009, 12:31 AM
لو سمحت سؤال اخير انا اسف تعبتك معايا ممكن اعرف اية هو رقم الحالة(case number )

رقم الحالة هو رقم يمثل ترتيبك بين الفائزين بالقرعة و هو يتراوح ما بين 1 و 100,000. ستجد هذا الرقم اعلي يسار الصفحة الاولي من الجواب الذي استلمته.
بالتوفيق

ixos
13-06-2009, 03:56 AM
عايز اعرف نتيجة الهجرة الى امريكا ها تظهر امتا ssssssssss5 (sml10)

NaderMaurice
22-07-2009, 05:42 PM
DV-2010 Entrant Status Check Instructions

نتيجة الهجرة من هنا :

http://www.dvlottery.state.gov/ESC/

akab
25-07-2009, 06:54 AM
انا عايز اقول حاجة صغيرة..ان الجماعة الامريكان بيكونوا اغبياء جدا بقصد او بدون قصد لانهم لايعرفون طبيعة الشعوب الاخرى ..فانهم يشترطوا ارسال ارد اللوترى عن طريق البريد العادى جدا ولماذا لايكون dhl وعلى نفقة المستلم او عن طريق الايميل ولاداعى لمسالة الاهواء والقيل والقال
ياريت حد يفهمهم الكثيير حتى لايقعوا فى اخطاء سبق تكررها كلفتهم الكثيير والمعنى فى باطن الشاعر

halelwea
16-05-2010, 03:54 PM
هل ظهرت نتيجه جرين كارد 2010 وازي نعرف النتيجه ارجو المساعده لو امكن والرب يبارككم

sary fahmy
24-02-2012, 04:56 PM
سلام ونعمة ..اذا سمحتو فى موضوع اريد ان احد يرد عليا فية من سنتين قدمت على الهيجرة العشوائية عن طريق الايميل واشكر ربنا بعتولى رسالة انى اتقبلت وحديدولى معاد اروح فية السفارة لكن المشكلة انى شوفت الرسالة دى بعد 11 شهر من التاريخ اللى بعتو فيها رجاء محبة حد يطمنى هل كدة لسة فى امل ولا خلاص راحت عليا ؟؟؟؟؟؟