PDA

View Full Version : مشكله فى الكتابه

برنسيسة الاسكندرية
20-06-2007, 01:50 PM
بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى(sml21)

اية يا جماعة كنت بنزل لعبة الفراخ من منتدى البرمجة المهم بعد ما نزلتها قلبت الدنيا كلها المنتدى عندى اتحول انجليزى والكتابة مهما تعمل لو كسرت الكى بورد برضو مش هتحول عربى مع انها بتكتب على اى ميل بالعربى عادى جدا وبتحول اللغة مفيش اى مشكلة فى الايميلات ودخلت لوحة التحكم قلت يمكن اكون غيرة اللغة بس لقيتها عربى وعشان اشارك فى المنتدى لازم اكتب الكلام فى اى صفحة ورد واخدة كوبى حد يفيدنى الا كدة الموضوع هيبوظ خالص اللى حصل دة اعالجو ازاى ولا اعمل ايةcry cry cry cry

الحمامة الحسنة
20-06-2007, 03:50 PM
يمكن لعبة الفراخ اللى نزلتيها كانت عندها إنفلونزا الطيور وعدت الكيبورد.. أكيد ده فراخ إنجليزى ومش بتعرف تكاكى بالعربى..يارب تكون مشكلتك أتحلت يارب .. صدقينى أنا لما جهازى بيعطل أحس انى عايزة أكسره .. وأحس أنه جهاز متخلف أو حد مسلطه علىً

(sml10) (sml21) (sml10) (sml21) (sml10)

AleXawy
20-06-2007, 04:13 PM
view >> charactar encording >> arabic

...................

وطنى مخلص
20-06-2007, 04:36 PM
رببما تكون حادثة عارضة نتيجة عملية التطوير التى كانت تتم منذ عدة ساعات بالمنتدى
فعندى مثلا فوجئئت بان الإظهار التلقائى للصور فى كل صفحات المنتدى قد اختفى و رابط اضافة الصورة اختفى و اعتقد ان الاخوة المشرفين يحدثون نسخة برنامج الv bultin

برنسيسة الاسكندرية
20-06-2007, 04:53 PM
اشكرك يا الكساوى بس ممكن توضح اللى كتبة دة براحة انا بجد بعانى قدامى صفحة ورد عشان اكتب واخود الكلام كوبى وبست ودايخة
واستاذى وطنى مخلص انا اعتقد زى كلامك برضو لائنى ملاحظة التطوير جميل ربنا يباركهم بس نعملو اية دلوقتى فى المشكلة دى عوزة اللغى ترجع اصلى المشكلة فى المنتدى بس لكن الجهاز بيحول لغات عادى جدا ارجو حد يفدنى(MM:} (MM:}

shosho_angl
20-06-2007, 06:01 PM
طيب انا نزلتها يا برنسيسة عادى واللغة ما اتغيرتش

طيب اعملى ريستارت للجهاز وقولى باسم الصليب كده وتلاقيها اشتغلت

وطنى مخلص
21-06-2007, 07:19 AM
طيب انا نزلتها يا برنسيسة عادى واللغة ما اتغيرتش
طيب اعملى ريستارت للجهاز وقولى باسم الصليب كده وتلاقيها اشتغلت
نعملو اية دلوقتى فى المشكلة
الاخت الفاضلة / برنسيسة الاسكندرية
كما اوضح اخونا الحبيب Alexawy
فى اعلى نافذة برناج الانتر نت اكسبلورر او الاوبرا او اى متصفح ستجدين مجموعة كلمات هى
File
View
Favorits
Tools
Help
أضغطى بيسار الفأرة على كلمة
View
ستفتح قائمة من خياراتها ستجدين
Encoding
أى التشفير
إضغطى عليها بيسار الفأرة ستفتح لك قائمة [[ملحوظة: ستجدين الخيار الاول فى تلك القائمة هو autoselct أى الاختيار التلقائى و هو الاختيار الذى يختاره صاحب الموقع و يضعه فى اعلى مصدر الموقع بجملة بلغة ال html حتى يفك متصفح القارئ لغة الموقع بنفس الكود الذى كتب به صاحب الموقع موقعه و لكن فى كثير من الاحيان ينسى صاحب الموقع وضع هذه العلامة للمتصفحات فتخطئ المتصفحات اختيار كود الفك فتظهر تلك المشكلة ]]
إذهبى فى تلك القائمة بالفارة الى اختيار
ِArabic windows
بعدها سيقوم المتصفح بإعادة تحميل الصفحة ثانية و فك رموزها بهذا الكود و تحل المشكلة
و لكن المشكلة هنا انك ستضطرين كلما قلبتى صفحة من صفحات الموقع الذى لا يتعرف متصفحك تلقائيا على كود الفك فيه الى اجراء كل الاجراءات السبقة مرة اخرى و هكذا دواليكى

ملحوظة :
نحن فهمنا المشكلة على انها ظهور اللغة العربية على شاشة جهازك برموز غريبة تشبه اللغات السلافية كالروسية و الصربية و ماشابه
و لكن اذا كانت المشكلة فقط هى ان المنتدى مكتوب باللغة الانجليزية
فإدخلى للوحة التحكم فى |أعلى واجهة المنتدى هنا و ليس فى المتصفح و منها على اليمين اختارى الزر على يمين الصفحة << تعديل الخيارات>> و منه فى آخر الصفحة ستجدين سطر مكتوب فيه
لغة المنتدى
اختارى من القائمة إما العرض الافتراضى او اللغة العربية
ثم اضغطى << إعتمد التغيرات>>

برنسيسة الاسكندرية
21-06-2007, 10:39 AM
بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
استاذى وطنى مخلص انا كل اللى قلت علية عملتو بالفعل ولكن كان الاختيار بالفعل هوArabic window ولكن برضو اخترت نفس الاختيار من تانى ولكن تظل المشكلة كماهى ولكن فعلا المشكلة كمات تصورتها هى رموز واشكال غريبة ومرسية جدا لتعب حضرتك

knowjesus_knowlove
21-06-2007, 11:33 AM
جربى الوصفة الكيكاوية دى يابرنسيسة

start
All programs
accessories
system tools
system restore

ثم إختارى يوم سابق على اليوم اللي لعبتى فيه مع الفراخ

حتى إسألى أم الأحرار عن نتيجة الوصفة هنا

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=21969

وطنى مخلص
21-06-2007, 12:23 PM
أبشرى ايتها الاخت الفاضلة
جهازك اصيب ببرمجية تجسس مشهورة اسمها
Apache Chunked-Encoding Vulnerability
و هذه البرمجية تدخل مع الملفات المحملة و تغير كود التشفير الخاص ببعض اللغات داخل متصفحك
اعتقد انك يجب ان تجربين اقتراح اخونا و حبيبنا و أستاذنا KK
وهو استعادة النظام لأعداداته السابقة
و كما شرح هو
تضغطين على زر Start الموجود فى اسفل الديسكتوب فى شريط الساعة
و منه ستجدين فى اسفل الجهة اليسرى من الصفحة المنسدلة التى ستفتح منه
خيار ALL PROGRAMS
تقفين عليه فقط بالفأرة فستفتح قائمة تدخلين فيها بمؤشر الفأرة ستجدين فى اعلى تلك القائمة ملف
accesories تقفين عليه بالفأرة فتفتح قائمة جديدة مكتوب آخر خيار فيهم اسفل تلك القائمة هو
إستعادة اعدادات النظام القديمة او
system restore
أضغطى عليها بيسار الفأرة
ستظهر لك نتيجة أضغطى فيها على يوم سابق ليوم تحميل ملف لعبة الفراخ
ثم اضغطى restore
و اذا لم تنفع طريقة اخونا و حبيبنا و استاذنا KK يجب عليكى الحصول على برنامج مكافح لبرمجيات التجسس و عمل مسح ضد برمجيات التجسس

برنسيسة الاسكندرية
21-06-2007, 01:44 PM
يا جماعة صدقونى وبامانة ربنا عملت كل اللى بتقلو علية دة بس مفيش نتيجة ولا بتظهر نتيجة زى ما استاذ knowjesus_knowlove
قال انا عملت كلة صدقنى انت واستاذ وطنى مخلص بس مفيش نتيجة ارجو حل لو فعلا زى ما حضرتك قلت يا استاذ وطنى اعمل اية بما انى مليش فى البرمجة اصلا ارجو المساعدة

موسي الأسود
22-06-2007, 03:07 AM
علشان تحرمي تنزلي لعب علي الكمبيوتر (do:) ...

الحل بسيط يا برنسيسة يا اما تعملي الجهاز بتاعك شواية كباب أو تنزلي سستم من تاني و أنا أرجح لك الحل الثاني لأنه اوفر لك . (sml20) .

هو المشكلة ان الانترنت اكسبلولر نزل وما فيهوش اللغة العربية المشكلة ليست في اللعبة لكن يفي الانترنت اكسبلولر . فريحي بالك ونزلي نظام جديد (flowers)

وطنى مخلص
22-06-2007, 04:41 AM
هناك حلول جميلة كثيرة
اولها تنزلى برنامج مضاد لملفات التجسس و تعملى مسح له و ساعتها سيمحوا برمجية التجسس التى افسدت نظام الانكودينج فأكبر دليل على ان السبب هو برمجية التجسسApache Chunked-Encoding Vulnerability
هو ان عملية استعادة النظام لاعداداته السابقة system restore فشلت لان الاستعادة دائما ما تفشل فى محول الفيروسات و برمجيات التجسس
و من اهم برامج مكافحة التجسس و هو الافضل عالميا و مجانى Spy bot
و رابط تحميله هو
http://fileforum.betanews.com/sendfile/1043809773/1/spybotsd14.exe

و يوجد بمنتدى الانتر نت و برامج الحماية برامج اخرى لمكافحة التجسس
أما الحل الافضل و الاسهل فهو ان تقومى بتحميل متصفح آخر اضافى غير انتر نت اكسبلورر
فلو نظرتى فى منتدى الانتر نت و برامج الجماية ستجدين الاستاذ stranger يقدم متصفح safari
و اخى الحبيب Just_Jo
يقدم متصفحWyzo
أما أسرع مصفح فى الكون من وجهة نظرى فهو متصفح اوبرا opera و لا يعيبه سوى انه اذا كان فى كلمة السر (و ليس كلمة الدخول) الخاصة بك فى اى بريد الكترونى او منتدى أى حروف عربي فأنك لن تستطيعين دخول هذا
البريد الالكترونى او المنتدى باوبرا
و هناك عشرات المتصفحات المجانية و جميعها افضل من الانتر ت اكسبلورر و على راسها المتصفح الاكثر انتشارا فى هذا الكون Mozilla fire_fox
الشهير بالذئب النارى
و عنوان تحميله هو
http://download.mozilla.org/?product=firefox-2.0.0.4&os=win&lang=en-US

برنسيسة الاسكندرية
22-06-2007, 02:08 PM
و هناك عشرات المتصفحات المجانية و جميعها افضل من الانتر ت اكسبلورر و على راسها المتصفح الاكثر انتشارا فى هذا الكون Mozilla _fox
الشهير بالذئب النارى
اشكركم جدا استذتى الكبار موسى الاسود ووطنى مخلص
انا قمت بالفعل بتحمل البرنامج وقمت باستخدامة فعلا حتى انسخ اهم ما يخصنى على الجهاز واعمل برمجة جديدة خالص اشكركم جدا لحسن استماعكم ومساعدتى

الذهبيالفم
22-06-2007, 05:26 PM
أنا رأي زي رأي اخونا موسي يا برنسيسة ، نزلي ويندوز من جديد ارحملك ، حتي تطمني أن جهازك لم يعد فيه ملفات التجسس ، و غير مخترق من أي جهة .
انتي عارفة كل ده حصلك ليه ؟ عشان عاوزة تلعبي لعبة فراخ في الصيام ههههههههههههههه .

برنسيسة الاسكندرية
22-06-2007, 05:47 PM
أنا رأي زي رأي اخونا موسي يا برنسيسة ، نزلي ويندوز من جديد ارحملك ، حتي تطمني أن جهازك لم يعد فيه ملفات التجسس ، و غير مخترق من أي جهة .
انتي عارفة كل ده حصلك ليه ؟ عشان عاوزة تلعبي لعبة فراخ في الصيام ههههههههههههههه .
انا معاك يا ذهبيالفم لكن انا عندى كذا مشكلة فى انى اغير ويندوز اولهم انى عندى حب استطلاع ومن اسبوع بس اسريت عمل ويندوز لوحدى والاسف نزلتة بس معرفش انى لازم امسح القديم فا طبعا الجهاز فى 2 ويندوز وغير كدة الشركة اللى اخدة منها الجهاز مقسمالى الهرد باسلوب اقولك اية بس اسلوب اهبل عملاة d-c بس الدى حطة كل ما يتعلق بيا ملفات العاب افلام كل ما تتخيل والسى طبعا الويندوز وانا طبعا نزلت الويندوز التانى فى الd عشان كدة لازم يكون عندى ريتر لنسخ كل ما يتعلق بيا على الجهاز لائنى توجد اشياء لا اقدر احصل عليها من تانى ومش هينفع اعمل مهندسة من تانى بس انا حبيت اتعلم الويندوز لوحدى لكن على لعبة الفراخ توبة انزل لعب تانى اصلا انا اصلا مليش فى الالعاب معرفش صدقنى لية فكرت اسحب لعبة مع انى مليش طولة بال فى اللعب بس مش مشكلة حصل خير بس صليلى انى الجهاز ميحصلش فى حاجة لمدة 10 ايام بس اكون ظبت كل حاجة عوزة ربنا يسترها 10 ايم بس اما عن الصيام اوعى تقول لى حد انا للاسف مش صايمة بس دة سر سر اوعى تقول لى حد(hrt: (hrt: (hrt: