PDA

View Full Version : مشكلة !

AleXawy
30-11-2007, 09:14 AM
سلام..

المشكلة ظهرت مؤخراً..

لما النت يكون شغال ، الكمبيوتر بيهنج !

اما لو النت مفصول فالكمبيوتر بيشتغل زي الفل !

net_man
30-11-2007, 10:25 AM
سلام..

المشكلة ظهرت مؤخراً..

لما النت يكون شغال ، الكمبيوتر بيهنج !

اما لو النت مفصول فالكمبيوتر بيشتغل زي الفل !

يا عم الكس ... بيهنج ولا بيبقة تقيل ولا يستجيب بسرعه الا بعد فترة طويله ؟

AleXawy
30-11-2007, 12:01 PM
بيبقي تقيل..

يعني الماوس بيتحرك بصعوبة والصوت بيقطع !

وطنى مخلص
30-11-2007, 01:30 PM
إبشر يا صديق ألكساوى
كارت اللان ضرب عندك يا صديق الغالى و ربما يكون على وشك الضرب
الكارت بخمسة و عشرين جنيه و لكن المشكلة ان الكثير من الكروت الموجودة فى السوق تالفة

على العموم شيل كارت اللان من مكانه و ضعه فى Slot PCI آخر لعل و عسى

AleXawy
30-11-2007, 02:18 PM
الله يطمنك اخي المخلص وطني مخلص..

انا هنزل اشتري لان النهاردة وربك يسهل.

net_man
30-11-2007, 07:59 PM
إبشر يا صديق ألكساوى
كارت اللان ضرب عندك يا صديق الغالى و ربما يكون على وشك الضرب
الكارت بخمسة و عشرين جنيه و لكن المشكلة ان الكثير من الكروت الموجودة فى السوق تالفة

على العموم شيل كارت اللان من مكانه و ضعه فى Slot PCI آخر لعل و عسى

اعتقد ان تجربة الكارت على فتحة اخرى اولا امر ضرورى قبل الاستغناء عنه حتى انك ممكن تجربه عند حد تانى .
ولكن مشكلتك ممكن تكون فى برامج كتير بتحاول تدخل على الانترنت اول لما تتصل بها يعنى تعمل تحديث او ربط بمواقعها ... وده بيتقل الجهاز قوى خاصة لو كان المعالج سرعة قليلة او الكاش صغيره والرام لها دور برضه .. او يكون عندك تورجانات ..
كل الحاجات دى ممكن تكون السبب ... وعلشان كده سألتك بيهنج تماما ولا بيتقل
لو انك نزلت سيستم جديد اعتقد ان المشكلة هتتحا بس لازم تكون متاكد ان مفيش تورجانات والا نظف ال c تماما قبل التحميل الجديد .

وللعزيز وطنى : الكروت المستعمله افضل من الجديدة وممكن تشترى اى منها بين 6 او 8 جنيهات ... ولو عايز نبعتلك وافضل المستعمل 3com ..(timo:)

وطنى مخلص
01-12-2007, 04:15 AM
وللعزيز وطنى : الكروت المستعمله افضل من الجديدة وممكن تشترى اى منها بين 6 او 8 جنيهات ... ولو عايز نبعتلك وافضل المستعمل 3com ..(timo:)

اخى الغالى الباشمهندس /net_man
تحية حب
الذى جعلنى انصح اخى الحبيب /AleXawy تلك النصيحة هو قوله:
يعني الماوس بيتحرك بصعوبة لما النت يكون شغال اما لو النت مفصول فالكمبيوتر بيشتغل زي الفل
فهذه المشكلة حدثت معى منذ شهرين تقريبا الجهاز افتحه و يظل يعمل بصورة رائعة و بمجرد ان اقرر الدخول على النت و اقوم بتشغيل كارت اللان يتوقف مؤشر الماوس عن الحركة على الشاشة و يصبح الجهاز بطيئا جدا ( الجهاز و ليس النت ) و تفشل كل محاولات اغلاق كارت اللان مرة اخرى
و عندما نقلت كارت اللان من PCI Slot إلى آخر إختفت الظاهرة لمدة ساعة تقريبا ثم عادت كما كانت فكنت اقوم بمنسح تعريف الكارت و اقوم بتعريفه مرة اخرى فكانت المشكلة تختفى دقائق ثم تعود ثانية
فقمت بألقاؤه كارت اللان فى صفيحة القمامة و منها الى الزبال
و دخلت فى دوامة شراء كارت جديد فكلما اشتريت كارت صينى من أبو 25 جنيهة يتبين انه تالف اشتريت اربعة كروت الى ان توفقت فى كارت يعمل
و الآن لا توجد لدى مشكلة و الف شكر لحضرتك(sml24)(sml24)

AleXawy
01-12-2007, 08:38 AM
اخي الفاضل وطني مخلص ، والأخ net_man

المشكلة اتحلت .. انا فتحت الكيس ولقيت بتاعتين كدة مكتوب علي كل واحدة منهم 126 !

تقريباً دول الرامات..

شيلتهم وحطيتهم تاني فالمشكلة اتحلت..

شاكر أفضالكم.

موسي الأسود
01-12-2007, 09:06 AM
المشكلة اتحلت .. انا فتحت الكيس ولقيت بتاعتين كدة مكتوب علي كل واحدة منهم 126 !

(sml25)

ايه دا يا أليكس هي الرامات عندكم بقت 126 و الاثنين ميجا راحوا فين يا ولدي !!! )danc:{

يا سادة تقل السستم ناتج من عدة اشياء
تبدأ بالبسيط و تنتهي بالمعقد !!
فمثلا البسيط مشكلة الاتربة داخل الـ Case أو مشكلة فانة البرسسور او مشكلة اختلاف الباص الخاص بالرامات .
او مشكلة في الوندوز او مشكلة في مكان الكارت او مشكلة في الكرت نفسه وهذا نادرا !!
لأن كارت اللان قليل العطب !

AleXawy
01-12-2007, 09:11 AM
انساني وخد عنواني في الهارد ووير يا معلم..

علي فكرة لما الموضوع ده حصل انا نزلت ويندوز والمشكلة كان لسة موجودة يعني مش عيب ويندوز..

الا بالحق يا موسي ، ايه الـ 126 دي ؟؟

مش رامات برضه ؟؟

net_man
02-12-2007, 04:09 PM
اخونا الحبيب وطنى مخلص اشكرك جدا على مجاملتك الرقيقة وصدقنى النصح اللى بالطريقة دى بيكون ذى ما يكون واحد بيتصل بالدكتور ويصف له المرض .. وانت عارف اعراض الامراض ممكن تتشابه والافضل طبعا ان الواحد علشان يحل المشكلة انه يشوف بعنيه .
وعموما المهم ان العم الكساوى يقدر يتصل بالانترنت ويكون معانا
(timo:)

الذهبيالفم
03-12-2007, 11:57 AM
الف مبروك يا الكساوي علي حل المشكلة العويصة دي وشكرا لله .