PDA

View Full Version : حركة احترافية للحبايب ........الاعضاء

just_jo
27-12-2007, 10:10 PM
عندك فيديو رفعتة على مواقع الفيديو الشهيرة و عندك بلوج عاوز تعلن عنة .....

و تعمل لقطة من كل 10% من وقت الفيديو.....فى صورة تبين محتواة.....

زى كدة::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::::::::::::::::::::

http://img266.imageshack.us/img266/3358/thumbs20071228034836fl1.jpg

عشان نعمل كدة استخدم برنامج Media player classic

حملة من اى لنك من الصفحة دى :
http://www.free-codecs.com/Media_Player_Classic_download.htm

كمان البرنامج مجانى و بينزل مع كودك الكازا "K-lite Codec Pack"

'طريقة عمل صورة دعائية من ملف فيديو كالتالى:-

افتح برنامج "Media player classic

افتح ملف الفيديو المراد اخذ صور منة عن طريق "Ctrl+Q"

ثم اختار من البرنامج ,>File>

ثم اختار ,>Save Thumbnails..

, و ممكن تغير فى عدد الاعمدة و عدد الصور فى المربع الكامل و حجم الصورة...

ثم اختار مكان الحفظ

و اضغط Save

, هتديك نفس نتيجة الصور اللى فوق اللى انا واخدها من ملف الواد محروس بتاع الوزير

steven
28-12-2007, 02:47 AM
نشكرك جدا يا اخ Just Jo
بس الكوديك K- Lite بيعمل لخبطه عندي في الجهاز ويؤثر سلبا على الكوديكس الاخري الموجوده بالجهاز خاصة كوديك Mpeg 2 الذي يأتي بمواصفات خاصة مع كارت Sky Star 2 - او مع برنامج Mpeg 2 الذي ياتي مع برنامج ProgDVB وهو بيخلي شريط الاخبار في المحطات الفضائية مثل قناة الجزيرة مثلا - بيخلي الخط في الشريط مشوش ومش واضح - علشان كدا اللى بيستخدم كوديكس متخصصه في جهازه لا بد ان يكون عنده درايه بالـ cotradictions بين لبكوديكس وبعضها - علشان احيانا بيعطلوا بعض - وفي بعض حالات التضارب الشديدة تلاقي الواحد بيتفرج على فيلم صورته مقلوبه يعني Up side down لذلك لا بد من الحذر من كوديك K - Lite بالذات.

وطنى مخلص
28-12-2007, 09:38 AM
شكرا ألف شكر لاخى الحبيب / Just_Jo
هذا البرنامج يا اصدقاء Clasic Media Player افضل مئة مرة من برنامجMicroSoft widows media player
و هو يقبل كل صيغ الويندوز ميديا لأنه نسخة طبق الاصل نت الاصدار 6 من برنامج ميكروسوفت ويندوز ميديا بلاير و الذى كان افضل و اخف اصدارات المايكروسوفت ويندوز ميديا بلاير
و هذا البرنامج اخف بكثير جدا جدا جدا على موارد الجهاز من كل اصدارات الميكروسوفت ويندوز ميديا بلاير و به ايضا مميزات رائعة مثل اخذ ألبوم دعائى لفقرة الفيديو و الذى شرح لنا اخينا الحبيب خبير التكنولوجيا Just_Jo كيفية الحصول عليه من هذا البرنامج