PDA

View Full Version : النت عندى فى الباى باى......

just_jo
17-07-2008, 10:58 AM
اليوم كان شؤم بالنسبة ليا.....

مش عارف اية المشكلة.... خالص

هل شركة Te-Data

عندها مشكلة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

# الروتر جايب IP >>>يعنى على كلام المهندس الروتر شغال مفهوش حاجة

# و المتصفح مفهوش مشكلة >>> سعات بيفتح صفحة الموقع هنا بس بDelay سنة على ما يفتح......

# و الDNS غيرتة مليون مرة زى ما قال مهندس الشركة....و نفس المشكلة موجودة

# جربت النت على كمبيوتر تانى نفس المشكلة....ما الحل

وطنى مخلص
17-07-2008, 11:36 AM
أخى الحبيب : just_jo
لقد كنت اظن اننى فقط الوحيد الذى يعانى و كنت اظن ان المشكلة هى فى ال network adapter الخاص بى و بالفعل قمت بتغييره مرتين !!و لم يتحسن الوضع

انا منذ اكثر من عشرة ايام النت عندى فى الباى باى
و اظن ان اخوتى كلهم يلاحظون قلة مشاركاتى حتى اننى يمر يومين احيانا دون اى مشاركة و دون التمكن من زيارة المنتدى و لو مرة واحدة
انا مع شركة لينك دوت نت
النت واصل و باجراء ال ping على الراوتر و على الآى بى الخاص بى و على مزود الخدمة اجد النتيجة دائما reply from ip و مع ذلك فعند كتابة اى موقع فى نافذة ال address bar الخاصة بالمتصفح فأن المتصفح يتاخر بصورة غير طبيعية فى مرحلة sending request و استرجاع ارقام ال dns الخاصة بالموقع المطلوب و هذه المرحلة المفترض انها تاخذ مثلا جزء من الثانية اصبحت تاخذ مع بعض المواقع احدى عشر ثانية متصلة على الاقل ؟؟؟؟؟
و موقع منتدى اقباط الولايات المتحدة هذه المرحلة تاخذ منه اكثر من 35 ثانية
و موقع جوجل عشرين ثانية ؟؟؟؟؟

اما العن يومين فهما اليومين الذين ظهرت فيهما نتيجة الثانوية العامة فقد انقطع النت تماما من تلك الشركة !!اى مع البينج يصبح request timed out

و بتوجيه السؤال للشركة زعمت ان الشركة معداتها مصابة بفيروس افسد الكثير من معدات الشركة و هذا الفيروس يرتبط بمواقع معينة اكثر من غيرها و ستقوم الشركة بتجديد السوفت وير الانتى فيروس الخاص بها ؟؟؟؟

المهم ان النت عندى انا ايضا فى الباى باى

just_jo
18-07-2008, 07:57 AM
اشكر حضرتك على مشاركت مشكلتك معى ...... صديقى و عزيزى البشمهندس وطنى

الحمد لله ..... زى ما انا توقعت المشكلة من السنترال
jk-i

الاخ اللى على تليفون الدعم الفنى .... فى الطراوة....و حصلى المشكل دة قبل كدة من السنترال بردك و كان مشكلة .......

المهم .....بالنسبة لمشكلة حضرتك ياريت .....تسيب شركة لينك دوت نت

انا ليا اصحاب كتير شغالين فيها

شركة حكومية من الدرجة الاولى ...محسوبية ..+ كمية موظفين ملهمش لزمة تهتم بعدد المشتركين على حساب الخدمة ....يعنى بتديك نت مفتوح و على حسب الضغط بتاع الجمهور المشتركين يا اما النت قوية بليل او ضعيفة الصبح مع الضغط
يعنى الاجهزة عندهم مبرمجة على التعامل مع الMass

و انا كنت مشترك فيها منذ سنة تقريباً حوالى 6 اشهر اشتراك عزاب

و كان معايا جار عملين بينا شبكة نت ...فى العمارة
و كنا بنروح نشتكى كل شهر ....و لا حياة لمن تنادى(bob:)

و كانت النت بتقطع كمان فى بعض الشهور مثل رمضان و بتتحسن تحسن بسيط بالليل فقط و دائما وقت الظهيرة و مع بدأ الوظايف الحكومية النت تقطع و تنهار و تنزل خالص....لدرجة مش طبيعية

دا لان شركة لنك دوت نت هى شركة الحكومة يعنى المتعاقد معها لتوصيل الانترنت للمصالح الحكومية

و انا جربت عدة شركات حتى الان عن طريق شركة IM التى اتعاقض معها الان....

فجربت شركة EgyNet

شركة ايجى نت سرعتها حلوة لكن بتقطع .....على طول لدرجة انى اتعودت على كدة

لكن لما غيرت الى Te-Data
النت شغالة بسرعة المتوسط 28 كيلو فى الثانية "Kbps"
, و بتوصل ل 29 فى بعض الاحيان

فياريت تغير شركة الحكومة بتاعت لنك و تشترك فى حاجة مضمونة.......hg-t

و انشاء الله نشوفك بتكتب فى المنتدى على طول ...و متنقطعش عنا

samozin
11-08-2008, 11:15 AM
انا مشترك فى لينك دوت نت
والحال لا يختلف كثيرا عن ذلك
حتى فى بداية الشهر ده فكرت ننقل على تى اى داتا على اساس انها احسن
بس يظهر ان الحال من بعضه

abomeret
11-08-2008, 03:44 PM
انا مع لينك دوت كوم وحسب معرفتى البسيطة هى تتبع مجموعة شركات ساويرس.
اما تى داتا فهى شريك مع هيئة الإتصالات.
إتضح قوة لينك فى مشكلة الكابل إللى إنقطع فى يناير الماضى.لإنها إشتغلت بكفاءة بعد يومين فقط..
وسرعة التنزيل فى حدود من 30:33
كانت عندى المشكلة دى شوية وكنت بإتصل بخدمة العملاء واكون مع الفنى خطوة خطوة ويقوللى ان عندة النت شغال وبعد فصل الروتر وإعادة تشغيلة وفصل جارى اللى واخد وصلة منى يشتغل النت عادى..الى ان إكتشفت المفاجأة بعد اكثر من شهر...
جارى العزيز الأمين جدا إشترى لاب توب تانى وبقى النت شغال عندهم 24 ساعة بسويتش ونزل برنامج كنت اول مرة اسمع علية إسمة نت كت(انا على قدى فى الكمبيوتر) وكان هو اللى بيقطع عليا النت ويظهر كل شئ عندى مظبوط والعيب من السنترال او الشركة.
فورا فصلت عنة الوصلة..ومن ساعتها لم يقطع عندى النت ولا دقيقة.
دى معلومات على قدى فى هذا الموضوع.