PDA

View Full Version : مشكلة لدى صديقة

mona abanoub
28-05-2003, 01:09 AM
لدى صديقة تبلغ من العمر 20سنة ولديها مشكلة وهى انها ليس لديها شعر فى راسها وسالت كثير من الاطباء والكل اجمع على ضرورة القيام بعملية ذرع شعر الراس تلك الفتاة ليس لديها ما يكفى من المال للسفر الى امريكا لاجراء العملية هناك كما قال معظم الاطباء وهى طلبت معونة الكنيسة ولكن لم يجيبها احد وهى الان طلبت منى ان ارسل لكم طلب هل تقدرون على مساعدتها فى اجرا العملية باميكا علما بان هذة الفتاة كلما تقدم لخطبتها احد الشباب تركها بسبب مشكلتها ليتكم تساعدوهالدى صديقة تبلغ من العمر 20سنة ولديها مشكلة وهى انها ليس لديها شعر فى راسها وسالت كثير من الاطباء والكل اجمع على ضرورة القيام بعملية ذرع شعر الراس تلك الفتاة ليس لديها ما يكفى من المال للسفر الى امريكا لاجراء العملية هناك كما قال معظم الاطباء وهى طلبت معونة الكنيسة ولكن لم يجيبها احد وهى الان طلبت منى ان ارسل لكم طلب هل تقدرون على مساعدتها فى اجرا العملية باميكا علما بان هذة الفتاة كلما تقدم لخطبتها احد الشباب تركها بسبب مشكلتها ليتكم تساعدوها [font=arial]

iwcab-11
30-05-2003, 05:32 AM
الحقيقة إن العدد هنا محدود ، لكن ممكن لو حد هنا يعرف مواقع ممكن يكتب فيها عن المشكلة فممكن تلاقوا حد يساعد فى الموضوع ده ، بس عاوزين نعرف الأول هل العملية دى هتجيب حل حقيقى وهل ممكن عملها فى مصر ، أم هل الأحسن التبرع لها بمبلغ تشترى شقة ويبقى لها دخل شهرى وده ممكن يجذب لها عرسان

KnightRider
30-05-2003, 08:31 AM
محاولة صغيرة من اجل حل تلك المشكلة
هناك محطة للاعلانات عن المنتجات تذاع علي النايل سات بتزيع عن منتج يساعد علي نمو الشعر انا الحقيقة مش عارف ان كانت الموضوع دا حقيقي ولا لا بس انا عارف انهم ليهم وكيل بيع في مصر انا انشاء الله هاجيب النمرة واسم المنتج اللي اعتقد انة اسمة اربا ماتن انا مش متاكد ولكن انا قريب جدا هاحط المعلومات دي
وكمان اعتقد انة فية مراكز موجودة بمصر لتلك الاشياء انا لو لاقيتها هاحاول اضع المعلومات هنا
ودا اللي انا اقدر اقدمة ياريت كنت اقدر اقدم اكثر من كدة

mona abanoub
30-05-2003, 11:54 AM
شكرا لاهتمامك بالرد لكن على فكرة الاطباء قالو انها لا تستجيب للعلاج بالادوية وتحتاج جراحة وتكاليف العملية فى مصر اكتر من 60 الف جنية وللاسف مش مضمونة هى سمعت ان كنايس امريكا ممكن تساعدها فى تكاليف العملية ياترى حد يقدر يساعدها

KnightRider
30-05-2003, 12:04 PM
انا بردضوا اذاني لية انا هاضعلك اسم المنتج وكمان رقم تليفون وكيل البع واهي تجرب مش هتخسر حاجة واصل المنتج دة مش متوفر الا عند وكيل البيع مش موجود في السوق المصري ولو جربت هايكون محاولة يمكن تجيب نتيجة
وربنا يحلها مشكلتها

na3na3a
30-05-2003, 02:19 PM
Hi Mona :)
I think if you research on the internet, and find one specific church, preferably american, and email them, they should be able to help you.
in Chirst,
Na3na3a

koukikou
31-05-2003, 08:48 AM
أنا متعاطف مع صديقتك جدا بس و أنا باقرا القصة إستغربت إن فيه عرسان بييجولها و بعدين لما يعرفوا حكاية شعرها يمشوا!!! أمال هم كانوا شايفينها متنكرة و الا شايفين فيها إيه علشان ييجى يخطبوها و بعدين تفاجأهم حكاية شعرها؟؟
هى بتلبس باروكة؟؟ و لو الباروكة حلت لها مشاكل الحياة العادية و بتخرج و الناس بتشوفها و بتعجب بيها لدرجة إنهم يخطبوها ليه ما تفضلش لابسة الباروكة لحد ما ربنا يبعت لها إنسان يحبها من أجل ذاتها و ساعتها مش هتهمه حكاية شعرها طالما إنها بالباروكة شكلها عادى - لأنها حتى لو زرعت الشعر هتفضل برضه البنت اللى ما عندهاش شعر و اللى على راسها ده عملية زرع!!
أنا بأقول الكلام ده لأنى كان معى فى العمل رجلين أغنياء و الإتنين كانوا وسيمين جدا إلا إنهم كانوا شباب و إبتدوا يصلعوا و طلعت فى دماغهم و راحوا عملوا زرع شعر واحد فى فرنسا و التانى فى أمريكا و للأسف شكلهم بعد الشعر بقى قبيح جدا و الصراحة الشعر المزروع ده عامل كأن حد نسى على راسهم مقشة طول ما إنت باصص لهم تبقى عايز تضحك
أنا آسف مش عايز أعقد الأمور بس أعتقد إن لو صديقتك ربنا مديها نعمة الصحة يعنى حكاية الشعر دى مش نتيجة لمرض عضوى آخر قاسى يبقى تشكره علي الصحة و تحاول تبص للحياة من منظور مختلف و هنا يجب أن أضيف أن الأصدقاء عادة بيبقى عليهم واجب كبير فى الحالات دى لتوجيه الصديق اللى عنده مشكلة من هذا النوع لأساليب أخرى للإستمتاع بالحياة و زيادة ثقته فى نفسه و توجيه نظره إلى نعم أخرى أعطاه لها الله و طالما ما عندهاش مشكلة غير حكاية الزواج دى قوليلها إن فيه بنات قمرات و ما بيتجوزوش و بنات وحشة و بتتزوج - يعنى المسألة مش كلها فى المظهر الخارجى و هى لسه صغيرة و ربنا أكيد هيبعت اللى يقدرها من أجل ذاتها

bush
31-05-2003, 03:30 PM
و هنا يجب أن أضيف أن الأصدقاء عادة بيبقى عليهم واجب كبير فى الحالات دى لتوجيه الصديق اللى عنده مشكلة من هذا النوع لأساليب أخرى للإستمتاع بالحياة و زيادة ثقته فى نفسه و توجيه نظره إلى نعم أخرى أعطاه لها الله

ذكرتني بمشكلتي الأساسيه ... عدم وجود اصدقاء أوفياء مخلصين ...