PDA

View Full Version : اللجوء الدينى للاقباط


princepino
18-01-2010, 05:47 AM
سلام ونعمه ربنا يسوع المسيح مع جميعكم

ان الاوان ان نفتح ملف اللجوء الدينى
نبدا اول شى بتعريف ما هو اللجوء الدينى
وبعد ذلك كيف تقدم وما هى الدول التى تقبل
انامعلوماتى قليله كتير
يا ريت من الاعضاء والمشرفين على المنتدى المساعده لايصال لبمعلومات والمساعده لاى قبطى يريد ان يقدم على لجوء فى اوربا امريكا او كندا او استراليا او نيوزيلندا


فى مصر لا تستطيع للاسف ان تسال لان كل الموظفيين او اغلبهم اللى يقابلونك لاعطائك فيزا او رد على استفسار مصريين مسلميين
*****
**** رجاء اللى يقدر يجبلنا عناوين البريد الالكترونى لوزارت الخارجيه فى الدول الاوربيه وكناد وامريكا واستراليا لنشتكى تعنت الموظفين المسلميين فى السفرات هنا واعطاء المسحيين رفض بتعنت شديد وتسهيل الاجراات للمسلميين

على سبيل المثال سفاره كندا

ممثلى القسم:

كريستوفر هل: المستشار السياسى
يوسف رشيد: سكرتير ثانى
نيفين عثمان: مستشار الشئون السياسية والاقتصادية
باسم حافظ: مسئول الشئون العامة
كريستيان براسار: مساعد إداري
نادين مدحت: مساعد الشئون العامة
--------------

المفوضية العليا للأمم المتحدة لشئون اللاجئين ( Office of the UN High Commissioner for Refugees (UNHCR) ) هو أحد أجهزة الأمم المتحدة تأسس بموجب قرار الجمعية العامة رقم 319(4) للعام 1949 و تتخذ من جنيف مقرا له. وتعتبر المفوضية الجسم الدولي الأساسي المفوّض بتوفير الحماية للاجئين في كافة أرجاء العالم. تحصل على جائزة نوبل للسلام سنة 1954.

تهدف المنظمة إلى توفير الحماية الدولية للاجئين و إيجاد الحلول الدائمة لقضاياهم. بحسب الفقرة السابعة من ميثاق المفوضية للعام 1950، لا يملك مكتب المفوضية التفويض بتوفير الحماية للاجئين الذين يتلقون حماية أو مساعدات من منظمات أو هيئات أخرى تابعة للأمم المتحدة

--------
اعادة التوطين هي لفئة معينة من اللاجئين والذين استوفوا الشروط التي تحدد تعريف اللاجئ بموجب اتفاقية اللاجئين للامم المتحدة التي ابرمت عام 1951 وهذه الاتفاقية تحدد معايير معاملة اللاجئين بأن اللاجئ هو الشخص الموجود خارج بلده الاصلي لان لديه خوفا ما يبرره من الاضطهاد بسبب خمسة عناصر مختلفة هي «الدين ـ العرق ـ الجنسية ـ الانتماء الى فئة اجتماعية معينة ـ الرأي السياسي».
--------------------

اللجوء فى فرنسا
******

في عام 2005 سجل في المكتب الفرنسي لحماية اللاجئين و عدمي الجنسية الاوفبرا OFPRA 59221 طلب لجوء جعل فرنسا البلد الأول في أوروبا المستقبل لطلاب اللجوء, متقدمة على ألمانيا 42910 طلبا وبريطانيا 30460 طلبا (مصدر اوفبرا 2006 ).
وقد أعطت الأوضاع الجديدة أسماء جديدة للجوء. فالي جانب اللجوء الذي نظمته اتفاقية جنيف 1951 , يوجد اللجوء الإنساني asile humanitaire واللجوء الإقليمي asile territorial , والحماية الاحتياطية أو المؤقتة protection subsidiaire التي أ دخلها القانون الفرنسي لتطبق على أشخاص لا تتوفر بهم شروط اللاجئ. وهم من المعرضين في بلدانهم لتهديدات خطيرة تتطلب منحهم حماية ضمن الشروط التي نصت عليه المادة 2 من قانون 10 ديسمبر 2003 .
ولم تعد وزارة الداخلية الفرنسية, بعد عام 2003 , مختصة بقبول طلبات اللجوء الإقليمي, الذي حل محله نظام الحماية الاحتياطية أو المؤقتة , والبت فيها. فقد تم حصر اختصاص استقبال جميع طلبات اللجوء والحماية, والنظر فيها, في الاوفبرا وحدها.
منذ دخول معاهدة أمستردام لعام 1999 حيز التنفيذ أصبح حق اللجوء اختصاص المجموعة الأوروبية كمجوعة ــ وقد وُضع عام 2004 نظام للجوء يقوم على إجراءات معمول بها في كل دول الاتحاد الأوروبي. فتحددت التوجيهات حول شروط اللجوء, والاعتراف به, وتبادل المعلومات عن طالبيه, والحقوق المترتبة على منحه ــ ففي فرنسا يصنف اللجوء في فئتين:
ــ اللجوء الاتفاقي Asile conventionnel
حسب المادة 2 من قانون 25/7/ 1952 المتعلق بقانون اللجوء يعترف المكتب الفرنسي للاجئين وعدمي الجنسية بحق اللجوء :
ـ لكل شخص تُمارس عليه اللجنة العليا للاجئين التابعة للأمم المتحدة انتدابا بمعنى المادتين 6 و 7 من نظامها الذي تبنته الجمعية العامة للأمم المتحدة في عام 1950.
ـ لكل شخص ينطبق عليه تعريف المادة الأولى آ.2 من اتفاقية جنيف 28/7/1951 , أي كل شخص يخشى, بحق, بأنه سيخضع للاضطهاد بسبب أصله race , أو دينه , أو قوميته, أو انتمائه إلى جماعة اجتماعية معينة, أو بسبب آرائه السياسية .
ـ اللجوء الدستوري Asile conventionnel
لقد دخل حق اللجوء للمرة الأولى الدستور الفرنسي عام 1793 " الشعب الفرنسي يمنح كل أجنبي يُنفى من بلده بسبب قضية الحرية" حق اللجوء. و أدخلت مقدمة دستور عام 1946 , هذا الحق في فقرتها الرابعة , فاعترفت به :
ـ لكل شخص اضطهد بسبب نشاطه من اجل " قضية الحرية". و ينطبق هذا بشكل خاص على المناضلين السياسيين والنقابيين والفنانين والمثقفين, وكل المضطهدين بسبب نشاطهم من اجل بناء نظام ديمقراطي وقيم متعلقة بالحريات والحقوق الأساسية. وهذا الحق محدود جدا منحه.
ــ للأشخاص الذين يمكنهم طلب حماية احتياطية protection subsidiaire . بإثبات أنهم معرضون لعقوبة الإعدام أو للتعذيب أو مهددون شخصيا خلال حروب أهلية أو دولية. ونظام الحماية الاحتياطية أو المؤقتة حل محل ما كان يعرف باللجوء الإقليمي. فللمكتب الفرنسي المذكور منح , بموجب المادة 12 مكرر من أمر 1945 او المادة 712 ـ 1 من قانون دخول وإقامة الأجانب و حق اللجوء: تمنح الحماية الاحتياطية لكل شخص لا تتوفر فيه شروط منح اللجوء .. والذي" يثبت انه معرض في بلده للتهديدات التالية : عقوبة الإعدام, التعذيب, أو لعقوبات ومعاملات غير إنسانية" .وفيما يتعلق بالشخص المدني ثبوت تعرضه " لتهديد خطير ومباشر, وشخصي, ضد حياته, أو شخصه, بسبب العنف المعمم الناتج عن نزاع مسلح داخلي أو دولي".

princepino
18-01-2010, 05:51 AM
طلب اللجوء لفرنسا
*********
يمكن تقديم طلب اللجوء لفرنسا من خارج حدودها او على الحدود أو من داخل إقليمها :
ـ من خارج فرنسا يمكن التقدم بطلب اللجوء إلى السفارة او القنصلية الفرنسية, وتحيله هذه بدورها الى وزارة الخارجية الفرنسية, فان تم قبوله تمنح السفارة لمقدم الطلب تأشيرة دخول تحت عنوان طالب لجوء , يمكنه من دخول فرنسا والإقامة بها إلى أن يتم بحث طلبه من قبل المكتب الفرنسي المختص المشار إليه أعلاه, فيمنح طالب اللجوء وضعية لاجئ أو يرفض طلبه.
ــ تقديم الطلب على الحدود الفرنسية ، بلغت نسبة تقديم الطلبات على الحدود عام ,1992 4 % فقط من مجموع الطلبات المقدمة. وفي هذه الحالة على طالب اللجوء إخبار شرطة الحدود برغبته بتقديم طلب لجوء. وعدم امتلاكه وثائق هوية كجواز السفر لا يشكل عائقا في هذا المجال
ــ التقدم بطلب اللجوء من داخل فرنسا, أي بعد دخول المعني للأراضي الفرنسية, ويجب أن يتم ذلك بأسرع ما يمكن للحصول على بطاقة إقامة إلى حين البت في طلبه, ويمكنه أن يتقدم بطلبه متأخرا ولكن هذا قد يعرضه لمخاطر منها العقوبة الجزائية, في حالة توقيفه من قبل الشرطة في عملية مراقبة الأوراق أو اثر وشاية به. فتقديم الطلب بعد هذا التوقيف ينقص من مصداقيته, ويفسر على انه محاولة للإفلات من الترحيل.
وبطبيعة الحال لا تلقى كل الطلبات قبولا. وليس المطلوب فقط أن تتوفر في أصاحبها الشروط المطلوبة للاعتراف لهم بصفة لاجئ, وإنما عليهم إثبات ذلك بالأدلة القاطعة. أي أن يثبتوا أنهم قد اضطهدوا فعلا او بأنهم معرضون للاضطهاد. ويكون الإثبات بشهادة شهود ,كتابيا او شفهيا, بتقديم صحف أو أجزاء من صحف, او منشورات تؤيد أقوالهم . أو تقديم رسائل تهديد موجهة إليهم شخصيا. أو البرهنة على أن إجراءات مادية قد اتخذت ضدهم. وتقديم تقارير طبية تبين أنهم تعرضوا فعلا للتعذيب . على أن تترجم كل هذه الأدلة إلى اللغة الفرنسية.
*هل يمكن منع طالب اللجوء من الدخول إلى الأراضي الفرنسية أو ترحيله؟
لا يمكن ذلك إلا إذا كان الطلب غير مؤسس. ويصدر قرار الترحيل عن وزيرا لداخلية بعد استشارة وزير الخارجية.
في حالة رفض الدخول يمكن للمعني أخطار أي شخص يعرفه, أو الاتصال بمحام أو جمعية من جمعيات المجتمع المدني. ونذكر بشكل خاص السماد la Cimade أو منظمة حقوق الإنسان Ligue de droit de l’Homme . ويمكنه تقديم طعن بقرار عدم الدخول أمام المحكمة الإدارية لتجاوز السلطة accès de pouvoir
كما يمكنه تقديم طعن في منطقة الانتظار للسبب نفسه. والطعن بقرار تمديد إقامته في المنطقة المذكورة. ولكن هذا الطعن لا يوقف إجراءات الترحيل non suspensif . أي يمكن الترحيل قبل النظر بقرار الطعن.
*هل يمكن عدم قبول إقامة الأجنبي طالب اللجوء في فرنسا خلال فترة دراسة طلبه؟
يمكن ذلك في حالة:
ــ اعتبار وجوده خطر على النظام العام.
ــ إذا كان الطلب قائم على التزوير. انتحال شخصية غير شخصية مقدمه. تقديم أكثر من طلب في أكثر من دولة.
ــ أن يكون القصد من الطلب إعاقة إجراءات الترحيل.
* كم من الوقت يمكن للاجئ أن يبقى في فرنسا في حالة قبول طلبه نهائيا؟
ــ يمنح للمعترف له بحق اللجوء بطاقة مقيم صالحة لمدة 10 سنوات قابلة للتجديد بقوة القانون.
ـ يمنح للمستفيد من الحماية الاحتياطية أو المؤقتة بطاقة إقامة بعنوان " حياة خاصة وعائلية" صالحة لمدة سنة قابلة للتجديد, حتى تتغير الأوضاع في بلده, التي منحت الحماية بسببها.
في حالة رفض طلب اللجوء أو الحماية, على المعني مغادرة فرنسا, إلا إذا تمت تسوية وضعه لأسباب إنسانية.
تمنح زوجة, أو زوج, المستفيد من اللجوء, بطاقة مقيم لنفس المدة المعطاة للاجئ أي 10 سنوات قابلة للتجديد. وكذلك لأبنائه ما دون 18 سنة. بلغ عدد اسر اللاجئين الذين حصلوا على تلك البطاقة 1583 عام 2005.
وتمنح زوجة المستفيد, أو زوج المستفيدة والأبناء دون 18 سنة, بطاقة إقامة بعنوان " حياة خاصة وعائلية" صالحة لسنة واحدة قابلة للتجديد, بنفس الشروط المطبقة على المستفيد نفسه. بلغ عدد الآسر المستفيدة من هذه البطاقة 40 أسرة في العام المذكور أعلاه.
هذه النظرة السريعة لا تغطي بطبيعة الحال موضوع اللجوء

princepino
18-01-2010, 06:13 AM
اخوتى فى المسيح وانا ابحث فى موضوع اللجوء وجدت هذه المقاله واخذت جزء منها لكاتبها

أن نضطهد في مصر فهذا قدر ومكتوب في دولة عنصرية بوليسية, ولكن أن نضطهد في كندا فلا وألف لا. قد يسأل البعض كيف يضطهد الأقباط في كندا والجواب أنظر إلي حالات اللجوء والتي يتم رفضها لتعرف أن مضطهدينا في مصر هم انفسهم من يضطهدوننا بكندا وهم أصحاب القرار في رفض حالات اللجوء الديني للأقباط في كندا. صدق أو لا تصدق أن هناك 26حالة قد تم رفض طلبات اللجوء لهم يعانون ويعذبون الأن في مصر. لقد أن الأوان أن يفيق المارد القبطي من سباته العميق لقد أن الأوان أن تسمع حكومة كندا لصوت الأقباط لقد أن الأوان الذي نضغط فيه علي الحكومة الكندية لتوقف ترحيل طالبي اللجوء الأقباط . ماذا تنتظر أتنتظر حتي يرفض طلب أحد أفراد عائلتك. إلا تكفيك شراكتك في جسد المسيح الواحد مع أخوك القبطي

princepino
18-01-2010, 06:41 AM
الدكتاتورية , الحرب , خرق حقوق الإنسان , الاضطهاد , البطالة والفقر والجوع , هي الأسباب التي تجعل الناس تهرب من بلدانها وأن أكثر من20 مليون لاجئ يتواجد الآن خارج بلدانهم .

يقصد باللاجئ هو الأجنبي الذي يجد نفسه في بلد آخر غير البلد الذي هو مواطن فيه , نتيجة تعرضه للاضطهاد بسبب الجنس , القومية , أو تابع لتجمع ما , أو بسبب الاعتناق الديني أو السياسي سواء أكان الاضطهاد من قبل حكومة بلده أو من قبل جهة أخرى والذي يرفض حماية بلده على أن كون ذلك مبني على دلائل .

يعتبر لاجئ أيضاَ, الشخص الذي ليس له بلد ويجد نفسه في بلد آخر غير البلد الذي سكن فيه وبسبب ما تعرضه له من اضطهاد يرفض العودة إليه

اللجوء حسب اتفاقية الأمم المتحدة التي وقع عليها أكثر من 130 بلد , والتي تسمى اتفاقية جنيف , هو الشخص الذي لديه مبررات أن يكون خائفاَ بسبب الاضطهاد الذي يتعرض له في بلده للأسباب التالية .

1.

الجنس , رجل أم امرأة
2.

القومية . كردي , سرياني , آشوري , كلداني , تركماني ..
3.

تابع تجمع ما
4.

ذو اتجاه سياسي أو يحمل ايدلوجية معينة …
5.

اعتناقه دين أو مذهب , شيعي , سني , كاثوليكي , قبطي , برتستانتي …

والأشخاص الذين بحاجة إلى حماية هم الأشخاص الذين تركوا بلدانهم للاسباب التالية:
1.

عقوبة الإعدام أو التعرض للتعذيب
2.

بحاجة الى حماية بسبب الحرب أو نكبة بيئية تسود البلد
3.

يخش تعرضه للاضطهاد بسبب ميوله الجنسي , اللوطية رجل مع رجل او امرأة مع امرأة
4.

أو سب انساني خاص كالاصابة بمرض خطير لم يحصل على علاج له في بلده

اذا الاجئ هو unprotected persons الذي لم يتمتع أو حتى يفتقر الى حماية من بلده

الشروط التي تنطبق على اللاجئ

افتقار اللاجئ الى حماية بلده الأصلي أو أنه لن يتمتع بتلك الحماية وتطبق على:

الذين لهم موطـــن
الذين لا مواطنة لهم

ويميز الـفقه القانوني بين اصطلاحيين للاجئين

- الذين لا وطن لهم والذين يفتقرون الى حماية

- اللاجئين الذين لا يتمتعون بحماية بلدهم الأصلي

اذا يجب أن يتواجد الأجنبي خارج حدود بلده الأصلي الذي هو مواطن فيه ولديه مبررات رفض العودة الى بلده نتيجة تعرضه للمطاردة والاضطهاد لاسباب تعود الى الجنس أو الدين أو الاعتقاد السياسي .

يجب أن يكون اللاجئ شخص لا يتمتع بحماية بلده الأصلي أو حتى يفتقر الى تلك الحماية ويتواجد خارج حدود بلده بسبب تعرضه للاضطهاد والمطاردة نتيجة الاعتقاد السياسي أو الديني أو القومي …

أذا يعرف اللاجئ هو الشخص الذي ترك بلده الأصلي , الشخص الذي ليس له مواطنة – بسبب ظروف صعبة ليس له تأثير عليها . ويعد لاجئ أيضا الشخص الذي أجبر على ترك بيته بسبب كارثة طبيعية أو بسبب الحرب ويعتبر لاجئ الشخص الذي ترك بلده بسبب تعرض حياته وحريته للخطر وكذلك بسبب التمييز العنصري .

يعتبر الشخص لاجئ حسب أتفاقية جنيف 1951 اذا تواجد خارج البلد الذي كان مواطن فيه نتيجة تعرضه للمطاردة والاضطهاد بسبب العرق – القومية – الأصل – الانحدار الطبقي – أو بسبب الاعتقاد الديني أو السياسي ولن يحصل أو يتمتع بحماية بلده أو هو يرفض حماية بلده نتيجة للخوف أو عدم الثقة بها.

ويعتبر الأشخاص الذين لاوطن لهم لاجئين نتيجة تواجدهم خارج البلد الذين كانوا مقيمين فيه .

يعرف الفقه مصطلح asylum
بأنه السماح للاجئين بالاقامة والسكن فــــي بلـــــــد آخـــــر غير بلــــدهم الأصلي ويتمتعون بالحماية من أعادته ارسالههم الى بلدهم الاصلي او الى بلد اخر يتعرضون فيه هناك للاضطهاد ويتمتع بحرية السفر من بلد اللجوء الى اي بلدان اخرى عدى بلده الاصلي بخلاف اللجوء الانساني .

واللجوء السياسي هو اقامة تمنح للأجنبي لأنه

1- لاجئ

2- رافض للحرب أو

3- لا يرغب العودة الى بلده بسبب ظروف سياسية صعبة مزودة بدلائل وافية.

هو اقامة تمنح للأجنبي بسبب العوامل من 1 الى 3 . الحماية من الاضطهاد على شكل اقامة دائمة تمنح للاجنبي لانه لاجئ ويقصد بالـ (right of asylum) هو حق دولة ما بمنح اللاجئ
asylum حق الاقامة لديها دون أن يعتبر ذلـــــك تصرف غير ملائم اتجاه بلد اللاجئ الأصلي , أي الحق الشرعي للاجنبي في الاقامة في بلد آخر غير بلده الأصلي .ويقصد ببلد اللجوء هو البلد الذي منح الأجنبي اللجوء asylum من اقامة وسكن أو استقرار لديه . لهذا

يميز الفقه بين بلد اللجوء الأولى وبلد اللجوء الثاني .

يقصد ببلد اللجوء الأولى هو البلد الذي دخل أليه الأجنبي أولا بعد هروبه من بلده الأصلي أو البلد الذي قدم اليه طلب اللجوء هناك . ويقصد ببلد اللجوء الثاني هو البلد الذي سمح للأجنبي بالاقامة فيه بعد مروره وتواجده ببلد اخر بعـد الهروب من بلده الأصلي . وحسب اتفاقية جنيف يمنع اجبار اللاجئ من اعادة ارساله الى بلده أو الى بلد يتعرض فيه هناك للمطاردة او الاضطهاد.

الأدلة والبراهين

بديهية خطورة التعرض للمطاردة والاضطهاد

الشرط الأساسي لاعتبار الأجنبي لاجئ حسب القانون هو التعرض بديهية التعرض المطاردة والاضطهاد في بلده الأصلي وأن حياته وحريته كانت مهددة للخطر.

والـمطاردة هي تلك الاجراءات الاجبارية التي اتخذت وتتخذ ضد مواطن والتي تتعارض مع الديمقراطية ,

راجع الديمقراطية وعناصرها الخمس . تعد مطاردة أيضا عندما يرتكب الشخص جريمة تكون عقوبتها قاسية في بلده الأصلي .

العوامل الضرورية التي تؤدي الى منح الاجنبي اقامة

الأسباب الخاصة

فعند معالجة طلب الاقامه يراعى بشكل خاص فيما اذا يحتاج مقدم الطلب الى بلد آخر حر لحمايته.

المطاردة والاضطهاد

والمطاردة أو الاضطهاد هي الاجراءات التي تهدد حياة وحرية المواطن بناءا على للأسس التالية.

العرق – الجنس – الانتماء الوطني – والانحدار الطبقي .

الانحدار الطبقي أو مركزه الاجتماعي أو حمل أفكار سياسية أو دينية معينة أو فقط نتيجة ظروف سياسية.

الاضطهاد بسبب مركز اجتماعي معين مثل التنبل , الرأسمالي , تاجر , عضو جمعية معينة , رجال محترفين

الاعتقاد الديني . التعمد من دين الى آخر أو الانتماء لحركة دينية معينة .

النشاطات السياسية

المطاردة والاضطهاد بسبب سياسي

الانتماء لحزب سياسي

رفض الانتماء للحزب الحاكم

له وجهة نظر سياسية مغايرة

رفض اللجوء في الحالات الخاصة التالية:

التهديد بالحرب وخطر الحرب

انتظار هجرة كبيرة من اللاجئين

ظروف اللاجئ الخاصة تتعارض ومنحه اللجوء السياسي (كالارهاب وما شابهه ذلك )

مواطن فلسطيني يناضل من أجل تحرير بلده المحتل , أحد الصحفيين بنشر مقالة تمس السلطة الحاكمة في بلده أو قيام أحد المواطنين بلصق اعلان على أحد الجدران يتضمن كتابات ضد الحزب الشيوعي الحاكم أو ضد المبادئ الماركسية – اللينينية . مواطن جزائري كان عضوا فيFLN ومناصر لبن بله بعد الانقلاب في الجزائر 1965, مواطن كان عضو في حزب يساري محظور نشاطه أو معارض لسياسة السلطة الحاكمة , مواطن كردي يناضل من أجل الاستقلال , حركة تحرير الصحراء الغربية ..الخ

أنظمة دبلن – الاتحاد الأوروبي

أي أن الشخص الذي ترك بلده لطلب اللجوء ليس له الحق في اختيار بلد اللجوء وانما عليه تقديم طلب اللجوء في البلد الاول الذي وصل اليه و إلا يجبر على اعادته إلى ذلك البلد .

اتفاقية دبلنarticle 33

الموانع الواردة في مبدأ non-refoulement

أن أهم مبادئ العرف القانوني لاتفاقية جنيف نجدها في المادة 33 , أي على الدول التي صدقت على هذه الاتفاقية تجنب ارسال اللاجئ الى بلد أو حدود منطقة مجاورة ممكن أن تتعرض حياته للخطر بسبب قومي او ديني او انتمائه الى تجمع اجتماعي ما أو بسبب ارائه السياسية . والمادة 3:1 تؤكد على خطرة تعرضه للتعذيب سواء في بلده الاصلي أو بلد اخر.

الاستعلامات والتبليغ

تطبيق المادة article 15 enquery
لاتفاقية دبلن الخاصة بتثبيت مكان سكن اللاجئ بعد ترك بلده الاصلي ودخوله بلد ثالث . وواجب التبليغ والاستعلام في المادة 15 التي تطبق عندما توجد هناك مؤشرات تدل على ان اللاجئ كان يتواجد او يسكن في احدى بلدان الاتحاد الاوروبي قبل مجيئه الى البلد الذي قدم اليه طلب اللجوء .

بعد سكنه مدة ثلاث سنوات في عمان قدم عراقي الجنسية طلب اللجوء الى احدى الدول الاسكندنافية الا انه تبين

من خلالEurodac السجل بانه قدم طلب اللجوء في المانيا بعد مغادرته الاردن

في لكسمبورغ تخزن هناك اختام الاصابع أو طمغة الاصابع وبدأ العمل فيه الكترونيا منذ عام 2003 بهدف تثبيت فيما اذا كان اللاجئ يتواجد في بلد اخر ضمن بلدان الاتحاد الاوروبي . بحيث تستغرق فقط 15 دقيقة للحصول على نتيجة المقارنة واثبات احتمالية تواجد اللاجئ في بلد اوربي اخر ( ثالث ) .

وتؤكد المادة الرابعة
من اتفاقية دبلن على ان طلب اللاجئ يعالج أولاَ من قبل دولة عضوه في الاتحاد الاوروبي من المحتمل يقيم فيه الزوج او الزوجة , طفل غير متزوج لم يبلغ الثامنة عشر من عمره , والد أو والدة هم تحت سن الثامنة عشر غير متزوجين حصلوا على لجوء هناك لهم علاقة بمقدم طلب اللجوء.

ل

نظام دبلن المادة 10:1 الفصل الثالث .

اذا تبين من خلال ادلة واحداث دونت بقائمتين حسب التعليمات الواردة في المادة 18:3 والتعليمات الواردة في الفصل الثالث من EG nr 2725/2000 بان طالب اللجوء دخل حدود دولة ما عضوة في ذلك الاتحاد الاوروبي دون رخصة سواء اكان عبوره تم عن طريق البر أم البحر ام جوا من بلد ثالث , فعلى دولة الاتحاد التي وصل اليها اللاجئ مسؤولية معالجة طلبه . الا انه تنتهي تلك المسؤولية اذا مضى على العبورالغير قانوني 12 شهرا .

الفصل الثالث , المادة الخامسة , نقطة 2

أن مسؤولية اية من دول الاعضاء هي التي من واجبها معالجة طلب اللاجئ تقرر على أساس العوامل وخلفية الحالة اثناء تقديم الطلب لدى احدى دول الاعضاء .

مبدأ بلد اللجوء الأول

لكل مواطن الحق في ترك أو السفر من بلده الى بلد اخر والعودة اليه مرة اخرى وتلك من الحقوق التي تؤكد عليها اتفاقية جنيف لحقوق الانسان وأن كل خرق لتلك الحقوق هو اضطهاد . في بعض الدول يعتبر تجاوز الحدود دون جواز سفر رسمي أو الهروب يعاقب عليه بالسجن من عام الى 12 بتهمة الترويج ضد نظام حكم مثلا .

يقدم طبيعيا طالب اللجوء الى البلد الذي جاء ليستقر فيه اللاجئ , أما اذا دخل بلد آخر فيمكن اعادته مرة أخرى الى هناك .

اللاجئ هو ايضا الشخص الذي يواجه عقوبة قاسية في بلده أو الذي يفقد حريته لفترة طويلة بسبب الهروب من الخدمة العسكرية أو السفر بطريقة غير شرعية يمكن أن يواجه عقوبة قاسية. في أحدى الحالات القانونية , رفض مواطن روسي الالتحاف بالجيش السوفيتي وهرب الى فنلندا وهناك أعتبر لاجئ استنادا الى اتفاقية refoulement agreement , اتفاقية عقدت بين دولتين أو أكثر وتعني أن الدولة التي اعترفت بالأجنبي كلاجئ لديها ملزمة باستقباله حتى وأن دخل لديها بطريقة غير شرعية. وبخلاف ذلك يمكن طرد مجموعة من اللاجئين الذين لم يطبق عليهم اللجوء بناءا على نفس الاتفاقية .

princepino
18-01-2010, 06:46 AM
ماهى النتائج التى يترتب عليها تقديم طلب للحصول على حق اللجوء فى انجلترا؟
What will be the outcome of claiming asylum?

ماهى نتيجة الطلب الذى قدمته للحصول على حق اللجوء؟
http://www.multikulti.org.uk/ar/immigration/what-will-be-the-outcome-of-claiming-asylum/index.html

يمكن أن تمنح وضعاً قانونياً واحداً من بين ثلاثة أوضاع إلا إذا كان قد تم رفض طلبك.

حق اللجوء (الإقامة الدائمة)

إذا تم قبول طلبك فسوف تمنح حق اللجوء كما سوف تمنح حق الإقامة لمدة خمس سنوات. إذا تم قبول طلبك بهذه الطريقة, فسوف يتم تلقائياً قبول زوجك أو زوجتك أو أو شريك حياتك المدنى أو أطفالك دون سن 18 سنة. ربما تمنح أيضاً وثيقة سفر (زرقاء اللون) حسب الإتفاقية التى تمنحك حرية السفر إلى جميع البلدان ما عدا بلدك الأصلى. يمكنك أن تعمل أو أن تدرس وأن يحق لك الحصول على إعانات الدولة كباقى المواطنين. إذا كنت تحصل على إعانات فربما يمكنك الحصول على قرض من وزارة الداخلية عند منحهم لك حق اللجوء. يجب عليك إرجاع هذا المبلغ من المال فى وقتٍ لاحق.

عند إنقضاءخمس سنوات يمكنك تقديم طلب للبقاء هنا بصورة دائمة.

الحماية الإنسانية

إذا لم تستطع إثبات أنك توفى كل الشروط للإعتراف بك كلاجئ فيمكن أن تمنح "الحماية الإنسانية". سوف تمنح هذا الوضع القانونى إن كانت حياتك سوف تتعرض للخطر إذا عدت, أو أن تتعرض لخطر التعذيب أو المعاملة غير الإنسانية أو المُذِلَة. يسرى مفعول الحماية الإنسانية لمدة خمس سنوات وعند نهايتها يمكنك تقديم طلب للبقاء هنا بصورة دائمة إذا كانت حياتك مازالت فى خطر ببلدك. يمكن لأزواج أو لزوجات الأشخاص الذين منحوا الحماية الإنسانية ولشركائهم المدنيين ولأطفالهم اللحاق بهم ولكن حقوقهم فى السفر وفى الدراسة قليلة بالنسبة لحقوق اللاجئين الذين تم منحهم حق اللجوء.

البقاء بالمملكة المتحدة وفقا لتقدير مصلحة الهجرة

إذا وافقت وزارة الداخلية بأن هناك أسباب أخرى تجعل الأمر غير عادل إذا ُأرغمت على مغادرة البلاد, مثلاً نسبة للمرض أو لأسباب أسرية, فربما يتم منحك "البقاء وفقا لتقدير مصلحة الهجرة". عادة يسرى هذا لمدة ستة أشهر أو إثنى عشر شهراً كل مرة ولن يسمح لك بالبقاء بصورة دائمة حتى يتم تجديد "رخصة البقاء وفقا لتقدير مصلحة الهجرة" لمدة لا تفوق 6 سنوات.

ماذا يحدث إذا تم رفض طلبى لحق اللجوء؟

إذا تم رفضك حق اللجوء فسوف يحق لك تقريبا فى كل الحالات ً تقديم إستئناف للطعن فى القرار. لكن إذا رغبت فى تقديم إستئناف فسوف تحتاج إلى الحصول على نصح فى أسرع وقت ممكن.

يجب عليك ملء الإشعار الخاص بطلب الإستئناف وتقديمه فى فترة لا تتجاوز 10 أيام دوام من تاريخ القرار (أقل من ذلك إذا كنت محتجزاً). كما يجب عليك أيضاً إعطاء الأسباب لأى طلب آخر ربما تقوم أو يقوم بتقديمه أحد أفراد أسرتك للسماح لك أو لهم بالبقاء فى المملكة المتحدة (مثلاً إذا كانت إعادتك قسرياًً تنتهك حقوقك الإنسانية).

سوف يحق لك الحصول على المساعدة القانونية التى تمولها الدولة أثناء فترة الإستئناف إذا:

* ليس لديك مال لتسديد نفقات النصح المقدم لك؛ و
* لديك فرصة معقولة لكسب قضيتك.

من المحتمل أن يكون المركز القانونى للاجئين أو خدمة الإستشارة لقضايا الهجرة قادران على مساعدتك فى الإستئناف مجاناُ إذا كنت تفى هذه الشروط. يمكنك الحصول على عناوينهم فى الإشعار الخاص بطلبات الإستئناف وفى الصفحة رقم 18 فى هذه النشرة. يمكن لإجراءات الإستئناف أن تستمر لفترة أطول من القرار الأول وربما يتطلب هذا ذهابك إلى المحكمة لأكثر من مرة واحدة.

الإستئنافات الشاملة

إذا كان لديك أى سبب آخر يفرض بموجبه السماح لك أو لأى فرد من أفراد أسرتك من البقاء هنا فيجب عليك ذكر ذلك فى نفس الوقت الذى تقوم فيه بتقديم طلب للحصول على حق اللجوء. إن واحد من أكثر الأسباب شيوعاً هو أن أمر إعادتك قسرياً سيشكل إنتهاكاً لحقوقك الإنسانية. ولكن إذا كان لديك أى طلب آخر , مثلاً العلاج الطبى أو أى أسباب أسرية أخرى, فيجب عليك أن تشرح ذلك أيضاً. سوف يأخذ لإستئناف كل ظروفك بعين الإعتبار, مثلاً العلاج الطبى أو أى أسباب أسرية أخرى, فيجب عليك أن تشرح ذلك أيضاً. سوف ينظر الإستئناف لكل ظروفك وإذا لم تقم بذكر شئٍ ما فى ذلك الوقت فسوف يصعب التحدث عنه فى وقتٍ لاحق.

ماذا سيحث إذا خسرت الإستئناف؟

تذكر أنه يتم رفض معظم طلبات حق اللجوء فى المملكة المتحدة بالرغم من أن بعضها تنجح فى مرحلة الإستئناف. إذا تم رفض طلبك ثم خسرت الإستئناف الذى كنت قد قدمته فمن المتوقع منك أن تغادر البلاد إلا إذا تم منحك رخصة للبقاء هنا لأسباب أخرى (مثلاً لأن لديك أفراد من أسرتك فى المملكة المتحدة). ربما ستحاول سلطات الهجرة إعادتك قسرياً ً إذا لم ترجع بمحض إرادتك. إذا لم تتعاون معهم فى محاولتهم للحصول على وثيقة للسفر فربما تتم ملاحقتك قانونياً. حتى و لم تتم ملاحقتك قانونياً فربما يتم إحتجازك, من المحتمل فى السجن.
العودة الطوعية

إذا تحسنت الأمور فى بلدك فربما سوف تستطيع الحصول على مساعدة مالية للعودة هناك. كما يمكن لبعض الناس الحصول على مبلغ من المال لمساعدتهم فى الإستقرار فى بلدهم من جديد. هنالك مشاريع مختلفة و يعتمد هذا على المكان الذى جئت منه وعلى الوقت الذى قمت فيه بتقديم طلب للحصول على حق اللجوء. يجب عليك أن تسأل مستشارك القانونى أو مركز الإستعلامات عن هذه المشاريع.

مساعدات إضافية
Community Legal Service Direct

الخدمة القانونية لأفراد المجتمع دايركت

توفر مباشرة إلى عامة الناس معلومات ومساعدات ونصحاً مجانياً حول عدد من المشاكل القانونية الشائعة.

إتصل ب : 0845 345 4 345

إذا كنت مؤهلاً للحصول على العون القانونى فأبحث عن نصح مجانى من مستشار قانونى متخصص في المعونات المالية والديون و التعليم و السكن أو العمل. أبحث كذلك عن مستشار قانونى أو محام محلى كفؤ.

أنظر فى الموقع التالى بشبكة الإنترنت : www.clsdirect.org.uk

Amnesty International

منظمة العفو الدولية

هاتف ( فى إنجلترة) : 020 7033 1500

فى ويلز: 029 2037 5610

الموقع بشبكة الإنترنت: www.amnesty.org.uk
Immigration Law Practitioners Association (ILPA)

جمعية ممارسى قانون الهجرة

للعثور عى معلومات عن الأماكن التى يمكنك الحصول بها على مساعدة أسأل أو أبحث فى دليل الأعضاء.

هاتف: 020 7251 8383

الموقع بشبكة الإنترنت: www.ilpa.org.uk

Immigration Advisory Service

خدمة الإستشارة لقضايا الهجرة

هاتف (مركز الرئاسة) : 020 7967 1200

الموقع بشبكة الإنترنت: www.iasuk.org

أنظر فى الموقع بشبكة الإنترنت للحصول على عناوين المراكز المحلية فى إنجاترة وويلز.
Law Society

جماعة القانون

يمكن لجماعة القانون مدك بتفاصيل محامين يمكنهم تقديم التمثيل القانونى فى قضايا طلبات حق اللجوء.

هاتف: 0870 606 6575

الموقع بشبكة الإنترنت: www.solicitors-online.com

National Asylum Support Service

الخدمة الوطنية لدعم طالبى حق اللجوء

العنوان :

Frank Corrigan, 27 Old Gloucester Street,

Bloomsbury, London WC1N 3XX

الموقع بشبكة الإنترنت: www.asylumsupport.info

Office of the Immigration Services Commissioner (OISC)

مكتب مفوض خدمات الهجرة(OISC)

هاتف: 0845 000 0046

الموقع بشبكة الإنترنت: www.oisc.org.uk

Refugee Legal Centre

المركز القانونى للاجئين

هاتف: 020 7780 3200

الموقع بشبكة الإنترنت : www.refugee-legal-centre.org.uk

هنالك نشرة إعلامية أخرى "النصح القانونى للمحتجزين بواسطة خدمة الهجرة" قامت بنشرها جماعة القانون و جماعة القانون بإسكتلندة ومكتب مفوض خدمة الهجرة والخدمة القانونية للمجتمع و يجب أن تكون متوفرة لدى كل هذه المنظمات.

تمت كتابة هذه النشرة بمشاركة جمعية ممارسى قانون الهجرة و المحامى و المستشار القانونى ميك تشاتوين الذى يتخصص فى قانون الهجرة.

This document was provided by Community Legal Service Direct, April 2006,

maxpayne
18-01-2010, 04:48 PM
انا لي اسفتسار بسيط جدا من حضرتك
انا سمعت ان كندا و استراليا فتحوا باب الهجره للاقباط او اللجوء الديني مش عارف و ان الموضوع ده تم اذاعته عبر اكثر من جهه فهل الكلام ده صحيح ام لا و اذا كان صحيح نروح فين و نجيب ورق ايه و كده يعني؟؟ و لا هو لجوء و لا ايه النظام؟؟
فياريت لو حضرتك تعرف اي معلومه او تقدر تجيبلي اي معلومه اكون شاكر لك او ع الاقل ترشدني ادور فين انا دورت في كل مواقع البحث لما دماغي وجعتني و اخيرا اهتديت لهنا فارجو ان يكون عندك اجابه لسؤالي و ارشادي
و سلام المسيح معك

American Eagle
19-01-2010, 01:58 AM
If we leave Egypt , so they are winner. that is their goal and dream. Egypt is our country and nobody can force us to leave. we are so strong in Egypt, but we do not know how we use our power. This is the main problem

sant1
19-01-2010, 05:32 AM
ازاى اقدم اللجوء الدينى الى كندا ؟ وهل يوجد محامين فى مصر مختصين فى هذة الامور ؟ ارجوا الرد للاهمية .
مع الشكر(sml21)

sant1
19-01-2010, 04:36 PM
سفارة كندا تنفى تقارير عن منحها حق اللجوء لأقباط مصر للاسف الشديد
http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics/2010/january/19/Canada.aspx(kill:

princepino
22-01-2010, 06:10 AM
ازاى اقدم اللجوء الدينى الى كندا ؟ وهل يوجد محامين فى مصر مختصين فى هذة الامور ؟ ارجوا الرد للاهمية .
مع الشكر(sml21)

احبائى لقد اتصلت بمعارف لى للاتصال بوزاره الاخارجيه الكنديه وسؤالها وانا منتظر الرد وساحاول نفس الشى فى استراليا قريبا ساعرف النتيجه واخبركم هل يوجد تقديم طلبات اللجوء من مصر ام لا وهل يوجد تفضيل للاقباط فى طلبات اللجوء وقربا سوف اضيف كيفيه تقديم اللجوء لكندا

kivan
06-03-2010, 04:22 AM
مرحبا

عندى استفسار

لقد تم عرض اجراءات اللجوء القانونية فى كل من
فرنسا و انجلترا
الرجاء لو ممكن عضو يعطينا افادة
عن اجراءات اللجوء داخل الولايات المتحدة الامريكية
اذا كان تقديم الطلب من داخل امريكا ما هى الاجراءات و الشروط
واذا كان التقديم من بلد اخر غير الموطن الاصلى للتوطين فى بلد ثالث <امريكا>
مع الشكر للجميع على التعاون

princepino
11-03-2010, 08:02 AM
اللجوء الى كندا


اللجؤ لكندا ، معنى اللاجئ ، من يحق له التقديم ، كيفية التقديم ، قبل الموافقة ، بعد الموافقة ..



اللاجئ : هو الشخص الذي تعرض للإضطهاد او المعاملة القاسية والخطر أو العقوبة في حالة عودته لبلده بسبب الدين ،الجنسية ، الرأي السياسي الانتماء لمنظمة معينه ...





بعض الأشخاص غير مؤهلين للمطالبه بالحمايه في كندا الضابط المختص هو من يقرر اذا كنت مؤهلا الى الإحالة الى مجلس الهجرة واللاجئين في كندا حيث تعرض الحالة على محكمة مستقلة مختصة بشؤن اللاجئين وتكون في هذه الحالات :

* تم الاعتراف بك كلاجئ في بلد آخر يمكنك العوده اليه.

* سبق وان منحت الحمايه في كندا

* وصلت عن طريق الحدود الكندية الأمريكية

* ان تكون غير مقبول لأسباب أمنية او بسبب نشاط اجرامي او انتهاكات لحقوق الانسان.

* سبق وان تم تقييمك وتبين بانك غير مؤهل للإحالة لمجلس الهجره واللاجئين.

* سبق وان رفض الطلب من مجلس الهجرة واللاجئين

* سبق وان سحبت المطالبة باللجؤ.

(ملاحظه)


بموجب الإتفاق مع الولايات المتحدة يجب على طالبي اللجؤ طلب الحماية في اول بلد آمن يصلون إليه على سبيل المثال ، إذا دخلت كندا على الحدود البرية من الولايات المتحدة ، فلن تكون قادرا على المطالبة بطلب الحماية في كندا الا في حالات استثنائية (مثل ان تكون لك عائلة في كندا).





كيفية التقديم :



هناك طريقتان للحصول على حماية اللاجئين في كندا :



الطريقة الأولى : تقديم الطلب عند الوصول لكندا في مطار او ميناء او الحدود الكندية الامريكيه. ( اذا وصلت للحدود البرية قد لا تكون مؤهلا لتقديم طلب اللجؤ بسبب وجود اتفاق بين كندا والولايات المتحدة المعروف باسم الاتفاق الآمن للدولة الثالثه ).



الطريقة الثانية : التقديم من داخل كندا في مكتب الجنسية والهجرة الكندية.





بعد التقديم :


بعد تعبئة كامل البيانات المطلوبة سوف يحال طلبك لجلسة استماع وسوف يتم الإتصال بك لتحديد موعد ومكان الجلسة ..



اذا تم قبولك :


اذا قبل مجلس الهجرة واللاجئين طلبك تستطيع الحصول على الحمايه والإقامة الدائمة في كندا.



اذا رفض الطلب :


لديك 15 يوم ابتداء من اليوم الذي تحصل فيه على اشعار لتقديم طلب للمحكمة الاتحادية لمراجعة قرار مجلس الهجرة واللاجئين.

princepino
11-03-2010, 08:21 AM
http://www.unhcr.org.eg/unhcr-title.gif



مكاتب المفوضيه العليا لشؤون اللاجئين بالشرق الاوسط

الموقع الرسمى للمفوضيه
http://www.unhcr.org.eg/contact_us.asp

مكتب القاهرة

التليفون:

20 2 383 55 801

20 2 383 55 802

20 2 383 55 803



الفاكس

20 2 383 55 762



العنوان البريدي

صندوق بريد 1844





العنوان

17 شارع مكة المكرمة ، المجاورة الثالثة، الحى السابع
مدينة 6 أكتوبر – القاهرة
جمهورية مصر العربية



مكتب الجزائر



التليفون

213 21 69 12 12 (Standard)



الفاكس

213 21 69 23 74

213 21 69 23 55(UNDP)



العنوان البريدي

صندوق بريد 444 حيدرة ، الجزائر





العنوان

9 شارع إميل باين حيدرة 16035 الجزائر


مكتب تندوف


التليفون

213 49 92 35 55

213 49 92 32 65



الفاكس

213 49 92 11 32



العنوان البريدي

صندوق بريد 323 تندوف



العنوان

منطقة موساني ، تندوف ، الجزائر




مكتب العراق





التليفون

964 1 718 12 66



تليفون عن طريق UNOHCI:

001 212 963 3539 +6111(ext.UNHCR)



أرقام تليفون UNOHCI:

001 212 963 3010

001 212 963 2856

001 212 963 3540



الفاكس:

عن طريق UNOHCI

001 212 963 3009 سوف يحول الفاكس بعد ذلك إلى مكتب المفوضية في بغداد



العنوان البريدي



صندوق بريد رقم 10141 الكرادة ، بغداد ، العراق



العنوان
مصباح حي بابل ، محلة رقم 929 ، زقاق رقم 12 ، بناية رقم 23 ،
بغداد ، العراق




مكتب إربيل



التليفون

1 212 963-4792, ext. 7072 (UNHCR)

1 212 963-4792, ext. 7071 (HOO)

873 682 285 730





الفاكس

1 212 963-4793 (UNOHCI)



العنوان البريدي

صندوق بريد 17101

عمان 11195

الأردن



العنوان

إربيل- عينكاوة ، العراق


مكتب الأردن



التليفون

962 6 569 12 61

962 6 569 12 62

962 6 569 12 63



الفاكس

962 6 569 19 15



العنوان البريدي

صندوق بريد 17101

11195 عمان





العنوان

9 شارع عبادة بن آل سميط

شميساني ، عمان ، الأردن


مكتب الكويت



التليفون

965 531 1291

965 531 1293

965 531 1294



الفاكس

965 531 1289



العنوان البريدي

صندوق بريد 28742

13148 صفات

الكويت



العنوان

منطقة جبرية ، بلوك رقم 12 ، شارع رقم 7 ، منزل رقم 8

الكويت




مكتب لبنان



التليفون

961 1 612 798

961 1 612 799

961 1 612 834

961 1 612 835



الفاكس

961 1 612 836

961 1 372 401 (Via UNICEF)



العنوان البريدي

صندوق بريد 117332

رياض الصلح بيروت 11072240

بيروت





العنوان

بناية حلمي قوبيسي ، شارع كرم رحال ، عدليا

بيروت ، لبنان


مكتب ليبيا



التليفون

218 21 361 9661

218 21 361 9662

218 21 361 7002



الفاكس

00218 21 361 9661



العنوان البريدي

صندوق بريد 80708

طرابلس



العنوان

شارع سييد بن أبي قواس ، منطقة بن عشور ، طرابلس

ليبيا




مكتب موريتانيا



التليفون

222 5 25 74 14 (switchboard)



الفاكس

222 5 25 61 76



العنوان البريدي

عناية برنامج الأمم المتحدة الإنمائي

صندوق بريد 4405

نواكشوط





العنوان

Ilot K 159, 160, 161

طريق الكورنيش

نواكشوط ، موريتانيا


مكتب المغرب



التليفون

212 22 25 3314(Switchboard)

212 22 25 3436



الفاكس

212 22 25 36 48



العنوان البريدي

صندوق بريد 13434

الدار البيضاء - الرئيسي



العنوان

21 شارع دي موانوا ، اُويزيس

الدار البيضاء ، المغرب




المكتب الإقليمي لدول الخليج – المملكة العربية السعودية



التليفون

966 1 482 88 35

966 1 488 00 49

966 1 480 18 15



الفاكس

966 1 482 87 37



العنوان البريدي

صندوق بريد 94003

الرياض 11693



العنوان

ميدان الفازاري

مبنى معاشات التعاقد

بلوك ج-13

الحي الدبلوماسي ، الرياض

المملكة العربية السعودية


مكتب رفحا



العنوان البريدي

صندوق بريد 94003

الرياض 11693

المملكة العربية السعودية




مكتب سوريا



التليفون

963 11 373 59 40 (Switchboard)

963 11 373 84 51 (Switchboard)



الفاكس

963 11 373 61 08



العنوان البريدي

صندوق بريد 30891

دمشق



العنوان

آل ملكي

14 شارع محمد آل بازم ، بناية آل نابلسي

دمشق ، سوريا


مكتب تونس



التليفون

216 71 573 586



الفاكس

216 71 570 168



العنوان البريدي

صندوق بريدي 863

1035 تونس



العنوان

61 شارع باب بنات

1006 تونس

تونس






مكتب الصحراء الغربية



التليفون

871 761 844 555 (SAT.PHONE)



الفاكس

871 761 844 556

212 48 89 23 69



العنوان البريدي

صندوق بريد 755

7000 العيون



العنوان

فيلا 04

حي مولاي رشيد

165 شارع الزركتوتي

العيون ، المغرب


مكتب اليمن



التليفون

967 1 442 352 (Switchboard)

967 1 442 353 (Switchboard)

967 1 442 361 (Switchboard)





الفاكس

967 1 442 355



العنوان البريدي

صندوق بريد 12093

صنعاء



العنوان

9 شارع جيبوتي

منزل رقم 14

المنطقة الدبلوماسية ، صنعاء


مكتب عدن



التليفون

967 2 23 14 41

967 2 23 51 11

967 2 23 49 96

967 2 23 46 51



الفاكس

967 2 23 44 06



العنوان البريدي

صنوق بريد 6090

خورمكشر ، عدن




العنوان

مبنى رقم 1 حي أكتوبر

عدن ، اليمن

+++

يمكنك تقديم طلب اللجوء من مكتب القاهره او احد الماكتب فى الشرق الاوسط

ثم طلب اللجوء لدوله غيرمسلمه نظرالكثافة الاضطهاد -من خارج مصر يمكن طلب اللجوء اداتمكن الوصول لاي مكان مفوضية اللاجئين - اللاجئين المصريين الاقباط لهم امكانيه عاليه في قبوول طلباتهم والحصول علي جنسيات غالبية دول اوروباوالامريكتين

princepino
11-03-2010, 09:02 AM
اللجوء الى امريكا الولايات المتحده الامريكيه

النص الاصلى بالانجليزيه من هنا ويمكنك ارسال ايميل للمساعده اذا لم يكن لديك محام

http://www.visaus.com/asylum.html

Immigration Law Center, LLC مركز قانون الهجرة ، ذ
PO Box 11032 ص ب 11032
Montgomery, Alabama 36111-0032 USA مونتغمري ، بولاية ألاباما 36111-0032 الولايات المتحدة الأمريكية.
Telephone: (334) 832-9090 الهاتف : (334) 832-9090
Qualifying for political asylum in the United States المؤهلة للحصول على اللجوء السياسي في الولايات المتحدة
. يمنح حق اللجوء السياسي من قبل حكومة الولايات المتحدة إلى الأشخاص الذين يمكنهم أن يثبتوا أنهم يخافون من العودة إلى وطنهم لأن لديهم وجود "خوف من التعرض للاضطهاد." الناس يجوز أيضا منح حق اللجوء السياسي إذا كانوا قد غادروا وطنهم بسبب انهم يتعرضون للاضطهاد في الماضي. إذا فزت على حق اللجوء السياسي ، يمكنك التقدم بطلب الحصول على "البطاقة الخضراء" (الإقامة الدائمة).
للحصول على اللجوء السياسي بسبب كنت خائفا من العودة إلى وطنك ، يجب أن تظهر في جلسة استماع اولية قبل ان المواطنة الامريكية ، وخدمات الهجرة (المصلحة) لجوء ضابط ، عادة ما تكون في المصلحة مكتب المقاطعة ، وإذا طلب لجوء مرفوض ، لك يجوز الطعن أمام قاضي الهجرة ، وسوف يكون آخر فرصة لإثبات أن الخوف هو بك "له ما يبرره".
يجب عليك إقناع موظف اللجوء أو قاضي الهجرة أن كنت حقا تعتقد أنك في خطر ، أن لديك أسبابا وجيهة لهذا الاعتقاد ، وهذا شخص آخر في موقفكم من شأنه أيضا أن تخافوا. يجب عموما الحالي مستقلة وقابلة للتحقق من الادلة الوثائقية التي تظهر كنت يخشون الاضطهاد في بلدك او ان كنت قد تعرضت للاضطهاد في الماضي. الاضطهاد يمكن أن يعني أن لديك تم ، أو يمكن أن تضر ، خطف واعتقل وسجن وتعذيب والتهديد والقتل ، أو ضرب ، أو أن لديك الحرية تم أو سيتم اتخاذها بعيدا في أي طريقة أخرى.

الناس الذين اضطهدوا لك أو كنت خائفة منهم سوف يضطهدونكم اذا كنت العودة الى بلدك يمكن أن يكون للحكومة (الجيش والشرطة والجنود ، والمسؤولين المنتخبين ، وفرق الموت ، أو غيرها) ، والعصابات ، وجماعة أخرى معارضة ، و الدوريات المدنية ، أو أي مجموعة أخرى أن الحكومة لا تستطيع أو لا تحكم ، والناس الذين اضطهدوا أو الذين كنت تظن سوف يضطهدونكم اذا كنت العودة الى بلدك يجب أن يكون لك اضطهاد على أساس واحد من الأسباب الخمسة التالية :
1. والسبب الأكثر شيوعا هو التعرض للاضطهاد بسبب الرأي السياسي الخاص بك لا يهم ما إذا كنت تؤيد أو تعارض الحكومة ، والناس الذين تعرضوا للاضطهاد بسبب آرائهم السياسية ، وقد فاز في حالات اللجوء ما يلي : الأشخاص الذين تثبت للطلاب ، وتنشط في النقابات العمالية ، أو أعضاء في أحزاب سياسية أو الحكومة في بعض الأحيان ، حتى إذا لم يكن لديهم رأي سياسي ، قد المضطهد تعتقد أن لديك رأي سياسي معين. انه قد يضطهدونكم لانه يعتقد ان لديك الرأي السياسي بسبب الأشياء التي تقوم بها ، والجماعات التي تنتمي إليها ، أو أحد أفراد عائلتك في الخلفية.

2. وهناك سبب آخر لعام التعرض للاضطهاد هو دينكم ، مهما كان الدين هو عليه. إذا كنت لا يسمح لهم بممارسة لكم دينكم أو يتعرضون للاضطهاد بسبب معتقداتك الدينية ، التي قد تكون قادرة على التأهل للحصول على اللجوء. كثير من الأوقات الناس الذين هم عمال الدينية والتعليم الديني ، أو أعضاء من الطوائف المسيحية قاعدة مؤهلة للحصول على حق اللجوء.

3. هذا يعني ان الناس الذين يشاطرون خصائص معينة مثل : العمر ، والمكان الذي يعيش فيه ، والأسرة والجماعة الإثنية أو العرق أو الجنسية أو الجنس أو المجتمع.

4. الناس في بعض الاحيان يتعرضون للاضطهاد بسبب عرقهم. هذا يعني أنه إذا كان لديك ، أو يمكن أن يتعرض للاضطهاد بسبب لون الجلد ، أو الأصل أو الخلفية التي قد تتأهل للحصول على اللجوء.

5. بعض الناس يتعرضون للاضطهاد بسبب جنسيتهم. الجنسية يشبه السباق. فإنه يمكن أن يعني العاطفية الجنسية ، وبلد المنشأ الخاصة بك أو جماعة عرقية.

6. الآونة الأخيرة ، والهجرة ، والمحاكم الاتحادية كما خلق أرضية جديدة لالاضطهاد القائم على أساس الجنس ، ومعاملة النساء في البلدان الأجنبية ، وهذا الميدان يمكن أن تشمل على ممارسة تشويه الأعضاء التناسلية للإناث في لطالب اللجوء في بلد المنشأ.
إذا كان الأشخاص الذين يضطهدون كنت تفعل ذلك لأسباب شخصية فقط ، فإنك لن تفوز قضيتك. ومع ذلك ، وإذا كان لديك الاعتقاد الراسخ بأن الأشخاص الذين يضطهدون كنت تفعل ذلك لعدد من الأسباب ، واحدة من وهي معلومات شخصية ، فإنك قد تكون قادرة على الحصول على حق اللجوء السياسي في الولايات المتحدة ، فعلى سبيل المثال ، إذا كان الجندي الذي هو خارج الخدمة هددوا بقتل لكم انه اعتقد انه كان لديك المال المسروق منه ، فإن ذلك لا تنطبق عليه صفة جيدة خوف له ما يبرره من التعرض للاضطهاد لأغراض اللجوء السياسي بسبب التهديد يتصل شيء شخصي ، بدقة بين اثنين من أنت ، ولكن إذا كان هذا الجندي نفسه ثم قال له ان كنت قائدا لحرب العصابات أو مناهض للحكومة ناشطة ، ثم هل يمكن القول الخطر لن يكون مجرد الشخصية ، بل من شأنه أيضا أن تكون سياسية.

كلما اقتربنا من الاضطهاد جاء لك ، وأقوى قضيتك سوف يكون ، على سبيل المثال ، سيكون لديك حالة أفضل إذا كنت نفسك للخطر أو إذا كان من القبض على طالب زميل أو أي شخص آخر في بلدتك أو العائلة تعرضوا للتهديد أو القبض عليه. ومع ذلك ، إذا كنت تستطيع أن تثبت أن ما حدث لشخص آخر يدل على أن تقوم هي ايضا في خطر ، وربما كنت لا تزال لديهم حجة قوية. شهادتك ، إذا كان قاضي الهجرة (أو اللجوء موظف دائرة الهجرة والتجنيس) تعتقد أنها يمكن أن تكون كافية لاثبات قضيتك. أنت لست بحاجة إلى وثائق ، وحتى لو لم يكن في حاجة إليها ، وثائق ومعلومات يمكن التحقق منها بشكل مستقل دائما ما تكون مفيدة لإظهار أن أجزاء على الأقل من قصتك صحيحة ، فعلى سبيل المثال ، يمكن أن تكون مفيدة لإظهار هوية الطالب أو النقابية بطاقات ورسائل من كنيسة أو غيرها من الجماعات الدينية الذين كنت قد عملت ، والمقالات الصحفية عن نفسك وأسرتك ، أو مدينة ، فضلا عن مقالات عامة تظهر المشاكل في بلدك ، مثل التقارير الواردة من وزارة الخارجية الأميركية أو منظمة العفو الدولية.

أي شخص طلبا للحصول على حق اللجوء السياسي ، واضطهاد شخص آخر بسبب ذلك الشخص أو الرأي السياسي ، قد عضويتها في جماعة اجتماعية ، دينها ، ولها العرق أو جنسيتها لا يمكن منح حق اللجوء السياسي ، مهما كانت قوية مقتضى الحال.
على سبيل المثال ، إذا كان عضوا في الجيش أو الجماعة شاركوا في عمليات خطف وتعذيب ، أو قتل شخص آخر منهم انه يشتبه في معارضتهم جماعته سياسيا ، وهذا قد يعني أنه كان آخر اضطهاد بسبب معتقداتهم السياسية ، وانه من المحتمل ان يفقد حالة اللجوء السياسي ، ومع ذلك ، إذا كانت حرب العصابات أو جندي وقتل او جرح آخر حرب العصابات أو جندي بينما كنت القتال في الحرب ، فإنك على الأرجح لن ينظر لاضطهاد آخر والتي قد لا تزال قادرة على التأهل للحصول على اللجوء .

بالإضافة إلى اضطهاد الآخرين ، يمكنك أيضا أن ينكر حق اللجوء السياسي اذا كنت قد ادينا بارتكاب جرائم سيئة معينة أو لأسباب أخرى.
يجب عليك دائما أن تحقق مع محام أو مكتب محاماة لمعرفة ما اذا كنت قد تكون قادرة على التأهل للحصول على اللجوء.

لإثبات حالة اللجوء السياسي ، هل من المحتمل أن يكون لدينا جلسة استماع أمام قاضي هجرة. والغرض من هذه الجلسة هو ان نقول للقاضي الهجرة قصتك لماذا الخوف من العودة إلى وطنك. قاضي الهجرة ستقرر ما إذا كنت مؤهلا للحصول على اللجوء السياسي ، وستقرر في صالحك اذا شعر أنك تخشى التعرض للاضطهاد في بلدك ، واذا كان يشعر بأن ما تتمتعون به هو الخوف الحقيقي (وهذا يعني أن هناك شخصا آخر في منصبك يمكن أن يكون لها الخوف نفسه ، وكنت وليس فقط مما يجعله يصل). محامي الهجرة الخاص بك ، مترجم (إذا كنت بحاجة إلى واحد) ، فإن المحامي الذي يمثل المصلحة ، وقاضي الهجرة جميعا أن نكون في جلسة الاستماع.. كل شخص لديه دور مختلف في جلسة الاستماع.
Your immigration lawyer محامي الهجرة الخاص بك
محامي الهجرة الخاص بك هو على جانبك. فمن وظيفته هو لمساعدتك على شرح للقاضي لماذا الخوف من العودة إلى وطنك. كنت بالفعل وانه سوف يكون على استعداد لتطبيق وإعلانا للقاضي الهجرة للقراءة ، ولكن قاضي الهجرة يريد أن يسمع قصتك ويعيش في الشخص ، والطريقة التي لديك لنقول للقاضي الهجرة لماذا كنت خائفا من العودة إلى حسابك الوطن في المحكمة يختلف عن الطريقة الأكثر القصص يقال.. في المحكمة ، والطريقة القصص يقال هو من خلال ما يسمى الامتحان مباشرة الامتحان المباشر هو عندما يكون لديك محامي الهجرة يسألك أسئلة وعليك الإجابة عليها للقاضي الهجرة
. إجاباتك سوف تشمل كل ما حدث تسبب لك أن تغادر وطنك الأم ، ولماذا لم تتمكن من العودة.
معظم المعلومات محاميك سوف يطلب منك سيكون على أساس المعلومات الواردة في الاستمارة الخاصة بك أنا - 589 طلب لجوء وماذا لديك لوكالة الهجرة الخاصة بك المحامي في مقابلات سابقة.

Immigration and Naturalization Service (INS) lawyer الهجرة والتجنس) محام
محامي المصلحة (ويسمى "حي محام" أو "الخدمة المحامي") سوف نفعل ما يسمى عبر "الفحص" ، واستجواب الشهود ومحامي المصلحة عندما يسألك الأسئلة الصحيحة بعد انتهاء محاميك تطلب منك الأسئلة ، وعليك أن تجيب على هذه الأسئلة أيضا. محامي المصلحة سوف نحاول أن نبين لست مؤهلا للحصول على اللجوء
. سيفعل هذا من خلال محاولة الخلط بين لكم ، لتظهر أنك تكذب ، أو أن تتعارض ، أو إن كنت حقا جاء الى الولايات المتحدة لكسب بعض المال ، هربا من الخدمة العسكرية ، أو لسبب آخر ، بدلا من لأنك تخشى التعرض للاضطهاد . أنت ومحاميك سوف ممارسة الاستجواب حتى انك اعتدت على ذلك قبل جلسة الاستماع. بعد محامي المصلحة يسأل أسئلته ، وسوف محاميك فرصة أخرى لطرح المزيد من الأسئلة ومن ثم للمحامي المصلحة يحصل على فرصة أخرى ، أيضا. كل جانب (لك والمصلحة) يحصل على فرصتين لطرح الأسئلة.
The interpreter المترجم
مترجم ، إذا لزم الأمر ، سوف تفسر على الأسئلة التي المحامي الخاص بك ، ومحامي المصلحة وقاضي الهجرة أطلب منكم إلى لغتك وسوف تفسر إجاباتك إلى اللغة الإنكليزية. بعض المفسرين هي أفضل من غيرها ، وعليك أن تتعلم كيفية استخدام أفضل مترجم.. فمن الأفضل أن الممارسة مع مترجم قبل جلسة الاستماع.. إذا كنت أتكلم باختصار ، أحكاما واضحة جدا ، فإنها سوف تساعد لأنه من الصعب بالنسبة للمفسر إلى تفسير دقيق أكثر من بضع جمل في وقت واحد.
The immigration judge قاضي الهجرة
." وسوف يقرر قاضي الهجرة في حالة ما إذا كان اللجوء المصلحة ضابط نفت طلبك للحصول على حق اللجوء السياسي ، وهو يريد أن يرضي نفسه الذي كنت تقول الحقيقة. قضاة الهجرة تشعر بأنها يمكن أن تحدد هذا. وبالتالي ، فمن المهم بالنسبة لك ننظر إليه في عينيه مرة واحدة في حين ، والفعل الطبيعية ، وتصديق ، وثقة ، وألا ننظر إلى أسفل في الكلمة ، وقاضي الهجرة سيتم أيضا يبحث عن تناقضات في قصتك استنادا إلى ما تقوله وخلال جلسة الاستماع ، وكذلك ما تطبيق الإعلان وتشمل في بعض الأحيان على الهجرة يجوز للقاضي أن يقطع استجواب من قبل الآخرين ، ونسأل أسئلته الخاصة ، وربما أيضا في طرح أسئلة في نهاية الجلسة. وإذا كانت الهجرة منح القاضي كنت اللجوء ، وبعد سنة واحدة يمكنك تطبيق ل ك "البطاقة الخضراء".

إذا كان لديك حق اللجوء حال تم رفض ، فإنك لن تكون بالضرورة ترحيله على الفور. وقاضي الهجرة قد يوفر لك بعض الوقت لمغادرة أو يمكنك الاستئناف في القضية ، والتي غالبا ما يأخذ واحدة إلى أربع سنوات. وخلال عملية الاستئناف ، وسوف يسمح لك ل البقاء في الولايات المتحدة مع المصلحة تصريح العمل (أ "تصريح العمل"). ولكن لا يمكنك مغادرة الولايات المتحدة. إذا قمت بذلك ، سوف تفقد تلقائيا قضيتك.
You must apply within one year of arriving in the United States يجب تطبيق غضون سنة واحدة من وصوله الى الولايات المتحدة
القانون الاتحادي الحالي يشترط أن يكون مقدم على حق اللجوء في الولايات المتحدة لتقديم طلب لجوء ما لا يقل عن سنة واحدة بعد دخول الولايات المتحدة ، ولكن المصلحة السياسة فيما يتعلق التنازلات لمدة سنة واحدة شرط ليبرالية ، وهناك أسباب كثيرة لعدم في إطار تطبيق هذه فترة السنة الواحدة.
What about the children? ماذا عن الأطفال؟
مع قرار من إليان غونزاليس حالة في حزيران / يونيو 2000 ، كان هناك الكثير من النقاش حول كلمة "القدرة" ، كما يتم تطبيقها على الأطفال القاصرين الذين قد تكون لهم المطالبة ملون على اللجوء السياسي في الولايات المتحدة. وفي مقال نشر ممتازة في مجلة رابطة المحامين الأمريكية في آب / أغسطس ، 2000 ، كاتب سيوبهان موريسي بحث هذه المسألة.
"حيث أن أكثر من عشرة محامين لتمثيل عائلة اليان في ميامي ،' برنار بيرلماتر ، مدير جامعة ميامي في عيادة الأطفال والشباب ، قوله ، 'ولكن معظم اللاجئين القصر الذين لا يحالفهم الحظ.' في العام الماضي ، سعت 5،000 الأطفال غير المصحوبين اللجوء السياسي في الولايات المتحدة ، موضحا أن هناك 'كثير من الحالات ، حيث لم يكن لديهم إمكانية الحصول على مترجمين أو [القانونية] محام.

. واضاف "بعض هؤلاء الاطفال فروا من أهوال أوطانهم : السخرة ، femal تشويه الأعضاء التناسلية ، وبغاء الأطفال والتجنيد في الجيش كجنود ، وفي العام الماضي 1،200 الأطفال وافقت طواعية على الترحيل من الولايات المتحدة ، إلى حد كبير لأن العديد منهم لم لا تفهم خياراتها القانونية ، ويقول بيرلماتر.
ربما يكونون كذلك الأطفال الذين لديهم مطالبات الحسنة النية في اللجوء ، كما يقول.
ومفوضية الأمم المتحدة لشؤون اللاجئين تقدر الأطفال يشكلن أكثر من نصف اللاجئين في العالم السكان -- حوالي 20 مليون القصر. أولئك الذين هاجروا الى الولايات المتحدة في كثير من الأحيان لا يستوعبون العملية القانونية وصعوبة تسمع ، وتقول ويندي يونغ ، مديرة العلاقات الحكومية مع اللجنة النسائية للاجئات والأطفال ، في مدينة نيويورك منظمة غير ربحية مقرها.
" "' وطالبي اللجوء والذي يمثله محام هو ثلاثة أضعاف ما يحتمل أن يفوز واحد دون اللجوء ، 'يقول يونغ.' عند إضافة إلى ذلك الخليط قدرة الطفل ، فإنه يكاد يكون من المستحيل للحصول على اللجوء السياسي '.

"ليس كل الأطفال الجدارة اللجوء ، ويسلم الشباب. ومع ذلك ، ينبغي لجميع القاصرين أن يعين محاميا لراع من الحالات ، مثل ما يحدث بالفعل في بريطانيا ، وتضيف".
Refugees اللاجئون. اللاجئون في فئة منفصلة من طالبي اللجوء السياسي ، وهم اعترفوا إلى الولايات المتحدة بموجب الأوامر التنفيذية التي تعكس مشاركة الولايات المتحدة مع مفوض الأمم المتحدة السامي لشؤون اللاجئين في جميع أنحاء العالم. اللاجئين تم قبولهم للإقامة الدائمة ، أو حتى حالات مؤقتا في بلدانهم الأصلية يتم حلها ، وأنها قادرة على العودة إلى ديارهم.

لاجئون كثيرون يشعرون بالقلق من ان الاستفادة من المنافع العامة الاتحادية ، مثل طوابع الغذاء ، والمعونة المقدمة إلى الأسر ذات الأطفال المعالين ، ومنعهم من الحصول على فوائد الهجرة أو الجنسية الأمريكية. صحائف وقائع عن مدى توافر المنافع العامة الاتحادية للاجئين متوفرة على موقعنا موقع الويب من خلال النقر على الوصلة التالية : فوائد
إذا كنت تعتقد أنك قد تكون مؤهلة للحصول على حق اللجوء السياسي ، أو كنت تعرف ما الذي يمكن أن تكون مؤهلة ، والحصول على حسن التوجيه القانوني ، وإذا كنت لا تستطيع المساعدة القانونية ، اتصل مركز قانون الهجرة ، في (334) 832-9090. الاجنبية مترجمي لغة تتوفر من 8:30 am إلى 5 pm التوقيت المركزي ، من الاثنين حتى الجمعة ، وسوف توفر لك معلومات حول حق اللجوء السياسي وكيف يمكن أن الملف مع المصلحة للحصول على اللجوء السياسي بنفسك ، من دون محام ، وقانون الهجرة مركز يستخدم لغة الترجمة التحريرية والشفوية للبنك المعلومات لغوي ، وإذا كنت لا تستطيع تحمله لتوكيل محام لمساعدتك في طلب اللجوء السياسي ، وكنت في حاجة إلى مساعدة من مترجم يجيد لغة أخرى غير الإنجليزية ، فأنت مدعو للاتصال بقسم القانون المكاتب ، وبعد ساعات ، في (334) 832-9090. اترك رسالتك في اللغة الأصلية ، ويطلب منا أن يجد مترجم لك. إذا كنت تترك اسمك ورقم الهاتف ، وسوف نحصل على اتصال معكم لترتيب مقابلة .

إذا كنت لا تستطيع تحمل محام ، طلب الحرة أو على أساس الاحتياجات المساعدة القانونية من خلال مشروع المساعدة الدولية من ولاية الاباما (يمثل الرابطة) ، التي توفر الخدمات القانونية في القضايا على أساس الجدارة. يمكنك قراءة المزيد حول يمثل الرابطة من خلال النقر على الرابط التالي : اضغط هنا. إذا كنت تعيش خارج جنوب شرق الولايات المتحدة ، ونود أن توكيل محام أقرب إليك ، استدعاء الهجرة الأمريكية للمحامين (ايلا) في (202) 216-2400 واطلب من المحامي دائرة الإحالة. كسب قضيتك اللجوء السياسي لن تكون سهلة. وهناك نسبة عالية من الحالات يحرمون دائما. انت ثلاث مرات كما من المحتمل أن تخسر قضيتك دون مساعدة من المحامي الذي هو على دراية الامريكية قانون الهجرة والجنسية واللجوء السياسي. إذا كنت تكريس نفسك لمهمة وعمل الثابت ، قد يستغرق الأمر سنوات لتحقيق هدفك ، ولكن هل يمكن أن تكون ناجحة.
Questions or comment about this article may be directed to: قد الأسئلة أو التعليق حول هذه المادة أن يكون موجها نحو :
Immigration Law Center, LLC مركز قانون الهجرة ، ذ
PO Box 11032 ص ب 11032
Montgomery, Alabama 36111-0032 USA مونتغمري ، بولاية ألاباما 36111-0032 الولايات المتحدة الأمريكية.
Telephone: (334) 832-9090 الهاتف : (334) 832-

princepino
11-03-2010, 09:24 AM
اللجوء الى امريكا من داخل امريكا

1. اذا الشخص دخل امريكا بقصد الزيارة او السياحة يمكن ان يطلب لجوؤ؟؟
2. اذا شخص تزوج بنت ستصبح لاجئة بعد وقت قليل وسافرت يستطيع هو ان يستفاد منها يعني يطلع وراها
3.اذا شخص لديه اولاد وتزوج من سيده او فتاه عندها جنسية امريكية تستطيع ان تسحبه وبالتالي يستطيع هو ان يسحب اولاده

sant1
11-03-2010, 03:54 PM
عندى ثلاث اسئلة؟
1- اذا دخلت كندا بغرض الدراسة هل يحق لى طلب اللجوء؟ وكم تستغرق المدة ؟
2- وبالنسبة للاهل هنا فى مصر هل استطيع ان ياتوا الى بعد ذلك ويعيشوا معى ؟
مع الشكر (sml2)

princepino
12-03-2010, 09:07 AM
عندى ثلاث اسئلة؟
1- اذا دخلت كندا بغرض الدراسة هل يحق لى طلب اللجوء؟ وكم تستغرق المدة ؟
2- وبالنسبة للاهل هنا فى مصر هل استطيع ان ياتوا الى بعد ذلك ويعيشوا معى ؟
مع الشكر (sml2)

بالنسبه للتقديم على لجوء بعد دخول كندا بفيزا دراسه يحق لك طلب لجوء

هناك طريقتان لتطبيق لحماية اللاجئين في كندا :

* . يمكنك تقديم طلب عند وصولك إلى كندا ، في ميناء الدخول ، وهذا يمكن أن يكون في مطار وميناء أو كندا والولايات المتحدة عبور الحدود . في منافذ الدخول ، والمطالبات التي وردت من قبل ضباط من وكالة خدمات الحدود الكندية.
* . يمكنك أيضا تقديم مطالبة من داخل كندا على الجنسية والهجرة الكندية منصبه.

. تأكد من تحقيق جميع تحديد كنت قد يكون معك ، بما في ذلك جواز السفر ، رخصة القيادة وغيرها من الوثائق.

. موظف استقبال اللاجئين المطالبة ارادتكم تقييم ما إذا كانت قضيتك مؤهلة لتحال إلى مجلس الهجرة واللاجئين في كندا (ركبي) لاتخاذ قرار.

. سوف تحصل على نموذج المعلومات الشخصية ، التي يجب إكمالها وإرسالها إلى مجلس الهجرة واللاجئين.

. إذا وصلت إلى الحدود البرية ، قد لا يكون مؤهلا لتقديم طلب اللجوء بسبب وجود اتفاق بين كندا والولايات المتحدة المعروفة باسم اتفاق البلد الثالث الآمن.

kivan
13-04-2010, 09:02 AM
مرحبا

شكرا لكم على المواضيع المهمة و المميزة

لى سؤال

هل يمكن تقديم طلب لجؤ الى امريكا من خارج امريكا

و كيفية تقديم الطلب

sant1
14-04-2010, 01:12 PM
هل يوجد فترة يجب ان نقدم للجوء الى بلد معين ومثلا كندا يعنى لو واحد راح يقدم فى بعد سنة من الان هل سوف يكون بنفس الاهمية ؟
مع الشكرssssssssss1

garang
17-04-2010, 03:00 AM
بسم الاب والابن والروح القدس الة واحد امين
اخوتي في الرب يسوع يبارككم جميعا لقد فتحتم موضوعا غاية في الاهمية لنفكر جديا في محاولات المساعدة لاهلنا لكي يهاجروا بصورة او باخري
فاقباط المهجر فقط هم القادرين علي الحركة واقباط الداخل مقهورين تماما
فهل تضييع الوقت في المظاهرات والمؤتمرات وضياع الاموال سياتي بنتيجة في سياسة دولية متبعة عالميا ومصريا قد خنعت للارهاب ولو مثلا ايدنا العالم كلة فهل سيساعدنا الناتو وغيرة مثل مسلمو البوسنة والاخرين ؟ ابدا لن يحدث هذا
لن يحدث ابدا
وهل نحن سنقنع المسلمين ان يتنازلوا طواعية عن مميزاتهم باسم الحب والوطنية والتراحم ووو الخ
وهل هناك امل فيهم ؟
ان حوادث قتلنا واضطهادنا لا تتوقف ابدا بل مستمرة بلا اي رادع ولا قانون وكلنا نعرف سجل جرائمهم ونفاق الحكومة لهم الي ان وصل الامر ان الفرعون الجبان افرج عنهم لانهم تابوا في سابقة غير قانونية بل ضرب بالقانون عرض الحائط لكي ينقذهم من السجون
ان قتل القبطي في مصر اصبح حاجة ببلاش كدة
والان هل مساعدة اهلنا بان نساعدهم علي الهجرة خيانة او شئ من هذا القبيل
الاجابة بل انة افضل شئ نقدمة لاهلنا في مصر فما اسهل الكام من بعد وكما يقول المثل اللي علي البر عوام ومن يعيش تحت الحصار في مصر امر اخر تماما يعيش محبط ومقهور وذليل
ولهذا باسم الاقباط المضطهدين في داخل مصر اناشد كل المنظمات القبطية ان تعمل ما في وسعها لتكوين منظمات
1- انسانية تساعد الاقباط للهجرة
2 - قانونية تساعد الاقباط للهجرة
3- اقتصادية تساعد اقباط الداخل وتتعامل مع الفقير بصورة اكثير سهولة ويسر وتتقاضي من الاثرياء مبالغ معقولة ومتزنة تساعد علي المصروفات الادارية والايواء في بداية ايام الهجرة
وتتعامل مع مثيلاتها الغربية المسيحية التي لا ادري لماذا نقاطعها
صدقوني انا لا افهم ابدا ابدا ابدا ابدا ابدا ابدا
لماذا نقاطع المنظمات المسيحية الغربية ؟؟؟
او نقل ننعزل عنها او نعمل بدون مساعدة منها
دعونا نجرب هذا ربما يكون افضل بكثير من المظاهرات ووو الخ
ان جهل الغرب بما يحدث للاقباط في بلادهم امر يخجل كل المنظمات القبطية بل وجود كم كبير من العملاء للحكومة وللارهابيين في مراكز الهجرة امر يحير حقا ويجعلني اتسائل اين نحن ؟؟
والرب معكم ولنصلي ليرفع الرب عنا الاضطهاد ويمجد اسمة القدوس للابد
ssssssssss11

BIANCO
18-04-2010, 01:16 AM
لحظة من فضلكم
أولا
العمل على تهجير الاقباط معناه إننا بنساعد المتأسلمين على خطتهم فى إخلاء مصر من أهلها الأصليين و تحويلها إلى مصرستان إسلاميه .
ثانيا
فين البلد الأجنبى اللى يقدر يستضيف 12 مليون من مختلف الأعمار و الثقافات و ما بيتكلموش لغته ويقدم لهم حياة كريمة بدون إحداث خلل إجتماعى و إقتصادى داخل هذا البلد؟
ثالثا
لو قلنا تهجير الأقباط لأكتر من بلد أجنبى معناه تشتيتهم و ضياع الهوية القبطية .
رابعا
مين قال أن كل الأقباط يقبل بترك بلده ويروح بلد غريبة وخصوصا كبار السن؟
وعلى فرض قبولهم للهجرة فهل كلهم عندهم الإمكانيات المادية للسفر و الهجرة ولا هتكون فقط هجرة للقادرين و الغلابة منهم يبقوا فريسة للإرهاب الإسلامى والتاريخ يعيد نفسه مثل ما حدث عند غزو العرب لمصر :
الغنى دفع الجزية وعاش مضطهد فى بلده
الفقير المؤمن فضل الموت على الدخول فى الإسلام والتخلى عن مسيحه
أما الفقير القليل الإيمان فتحول للإسلام خوفا من الموت و حبا فى الحياه و هو فى النهاية ضحية لأن أخوه المسيحى الغنى إلى حد ما تخلى عنه و لم يساعده .
الحل فى نظرى هو فضح الارهاب و كشفه و التمسك بتراب بلدنا و هويتنا و مساعدة أقباط الداخل بكل وسيلة وعدم تركهم لوحدهم .

mina_
11-05-2011, 09:25 AM
اية اخر الاخبار يا جماعة
محدش جاب اى اخبار جديدة

الى مش عايز يهاجر يسيب الناس الى عايزة تهاجر كل واحد لة تفكيرة و محدش ممكن يجبر حد على حاجة

انا نفسى اسيب البلد النهاردة قبل بكرة

kivan
09-10-2011, 12:08 PM
سلام المسيح لجميعكم


نرجوا من الاخوة المتخصصين فى النتدى النصيحة و الارشاد


اذا كان هناك عائلة مسيحية مصرية مضطهدة و احد افراد العائلة من العابرين
و يعيشون الان فى احدى الدول العربية هربا من مصر
و حصلوا على موافقة على الحماية من قبل المفوضية العامة لشؤون اللاجئين
و لكن تم اهمال الملف نهائيا فى مكاتب المفوضية رغم تعرض هذه العائلة للخطر فى نفس بلد الاقامة الحالية
و رغم امتلاك هذه العائلة لكل المستندات و الوثائق التى تثبت كل نفاصيل الاضطهاد و الخطر فى حال العودة الى مصر
هل يمكن لهذه العائلة التعامل مباشرة مع سفارة دولة اجنبية او مراسلة محامى لتقديم طلب لجؤ فى احدى الدول الغربية

صلوا من اجل هذه العائلة
الرب يبارك خدمتكم

mina_
10-10-2011, 11:22 AM
اية اخر الاخبار يا جماعة
محدش جاب اى اخبار جديدة

الى مش عايز يهاجر يسيب الناس الى عايزة تهاجر كل واحد لة تفكيرة و محدش ممكن يجبر حد على حاجة

انا نفسى اسيب البلد النهاردة قبل بكرة

يا جماعة اللة يخليكوا اى حد يعرف اى حاجة عن سكة سفارة فاتحة الهجرة للاقباط او لجوء دينى يا ريت يقول

توماس2009
25-10-2011, 01:17 PM
استاذ مينا لو سمحت لو وصلت الى جديد فى موضوع اللجوء الى امريكا ياريت تقولى من مصر

توماس2009
25-10-2011, 02:20 PM
طيب وبالنسبة الى امريكاااااااا ايه ظروفها اليومين دول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى بيعطوا فيزا سياحية للاقباط ولاْ؟ اقصد متساهلين ؟ ارجوا الافادة+++ مع الشكر

engmms2011
25-10-2011, 02:25 PM
لا ربنا يسامحهم ... لسه زميل لى مرفوض وكان رايح مؤتمر ... شوف بجاحة أمريكا ...والمسلمين فاكرين أن أمريكا بتساعدنا )noP)

el chife
25-10-2011, 02:36 PM
ياجماعة السفارة الامريكية فى مصر متأسلمة .. يعنى ممكن تلاقى احمد ومحمد وعيشة سافروا وأحنا بنترفض ودة يرجع للسياسة الامريكية ومصالحها فى الشرق الاوسط
خلوها على الله لأن أمريكا بقت شيكا بيكا.
اللى عندة فلوس وأملاك هو بس اللى ممكن يطلع سياحة حتى لو كانت ديانتة بوذية

توماس2009
25-10-2011, 03:22 PM
الله يبشركم بالخير يعنى انا عاوز اقدم على فيزا سياحة الى امريكا ايه رايكم وتنصحونى ب ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (mm:}(mm:}(mm:}

zzaghlul
25-10-2011, 03:28 PM
انتا وحظك
الاسهل اي بلد اوروبي الاول ومن هناك ربنا معاك ايضا حاول استراليا او كندا

توماس2009
25-10-2011, 03:49 PM
انتا وحظك
الاسهل اي بلد اوروبي الاول ومن هناك ربنا معاك ايضا حاول استراليا او كندا

يعنى اوربا سهلة او فاتحة تأشيرات افيدونااااا ssssssssss6ssssssssss6ssssssssss6

sant1
25-10-2011, 03:54 PM
يعنى مثلا لو الواحد سافر بلد زى هونج جونج ممكن عن طريقها يسافر استراليا او كندا ssssssssss4

mina_
07-11-2011, 01:57 PM
اخيرا .. الناس ابتدت تتفاعل .. الحمد للة كنت فاكر انى انا بس الى عايز اسب البلد

بصوا يا اخوانى انا سامع اخبار كويسة عن استراليا و انهم اعترفوا بلاقباط كاقلية تحت الاطهاض و دة اكيد كويس بلنسبة للجوء بس انا مع الاسف معرفش حد هناك فياريت لو حد يعرف حد هناك يسالة .

اما بلنسبة لامريكا على قناة الحقيقة فية واحد اسمة جرجس مليكة و دة محامى قال ان كل طلبات لجوء الاقباط بتتقبل و دة نفس الكلام الى واحد صحبى قالهولى بس خدوا بالكوا
1- امريكا بتمر بحالة اقتصادية سيئ و الشغل صعب جدا
2- استخراج الفيزا من السفارة فى مصر غاية فى الصعوبة لانهم اكيد عارفين ان اى مسيحى حيروح حيطلب اللجوء

انا بحاول يمين و شمال انى اجيب اى معلومات و عايزين نكون مطرابتين اكتر من كدة يعنى مش مشاركة كل اسبوعين لا عايزين نشارك بعض على طول يمكن حد يقول معلومة تفدنا كلنا. يعنى الكل يسعى و الكل يقول المعلومات الى عندة لان الوقت خلاص اصبح صعب و مجلس الشعب القادم كلة اسلاميين يعنى ايام زفت

طبعا كتير من الناس حتهاجمنى و تقولى ازاى نسيب بلدنا . و انا حاقولة انا عندى بنت و مش عايز ييجى الوقت الاى لازم يتحجبوا .. اعتقد كلامى مفهوم
و خصوصا ان فية ناس بتقول لا للحماية الدولية و لا لفتح تحقيق دولى يعنى نتدبح و احنا ساكتين

يا ريت يا ريت لو حد من امريكا او الناس الى سافرت فية روح المسيح بجد يدخل يساعدنا

سلام و محبة المسيح تكون معاكوا .. صلولى كتير

mina_
07-11-2011, 02:07 PM
يعنى مثلا لو الواحد سافر بلد زى هونج جونج ممكن عن طريقها يسافر استراليا او كندا ssssssssss4

اعتقد ان الكلام دة صعب .. لانك مينفعش تاخد فيزة استراليا من هناك لازم تاخدها من هنا فيزة استراليا اسهل من فيزة امريكا بس لازم تكون فى شغل و مستقر فية و معاك سيولة تغطى بيها رحلتك و مسكن هنا

نطريا فيزا استراليا اسهل من فيزا امريكا بس المشكلة انى معرفش حد هناك ممكن يساعدنى او يقولى اية الاخبار هناك من ناحية الشغل و السكن بس اللى اعرفى انها غالية جدا فى كل حاجة .. بس ممكن تلاقى فيها شغل

بس اوعى حد يقولى حروح اشتغل دكتور ولا مهندس اكيد لا ممكن تشتغل اى شغلانة قى محطو بنزين او مزرعة لحد لما تعادل الشهادة بتاعتك

يعنى لو معاك 20 الف ممكن يكفوك 3 شهور فى استراليا او يكفوك 5 فى امريكا لان امريكا ارخص فى السكن و الاكل دة غير مصاريف قضية اللجوء

عموما اسال و قولنا لو لقيت حاجة و لو ليك اى استفسار انا تحت امرك

سلام المسيح

mina_
07-11-2011, 02:16 PM
يعنى اوربا سهلة او فاتحة تأشيرات افيدونااااا ssssssssss6ssssssssss6ssssssssss6

حسب معلوماتى . و يمكن اكون غلطان ان فيزا الدول الاوروبية اسهل كنير من امريكا بس قوانين اللجوء هناك صعبة جدا .. يعنى لازم تكون من شهداء مسبيروا علشان يقبلوك . لازم يكون عندك مستبدات انك اتعرضت للضرب او للسجن و ممكن لو القضية بتاعت اللجوء ما اتقبلتش تترحل.

انما امريكا لو القضية ما اتقبلتش ممكن تقدم طعن مرة و اتنين

انا عرفت واحد فى كندا بقالة 10 سنين طالب لجوء و كل مرة يخسر القضية و يقدم طعن و مبيترحلش

خد بالك انك لو اترحلت حتبقى الدنيا زى الزفت هنا (اسف على اللفط بس انا حبيت اكون دقيق ( و اكيد حيستقبلوك استقبال حافل فى مطار القاهرة

engmms2011
07-11-2011, 09:32 PM
كلام جميل يا Mina ما قدرش أقول غير كده ... بس هانعمل أيه أتكالنا على ربنا

sant1
08-11-2011, 05:55 AM
انا اعرف ناس من استراليا وزى ما حضرتك ا/ مينا بتقول انهم اعترفوا بالاقباط كاقليات مضهطدة ولكن بالنسبة ليا مشكلتى فى الفيزا .... حد ممكن يساعدنى فى الحصول على الفيزا الاسترالية ؟ssssssssss2

mina_
08-11-2011, 06:33 AM
انا اعرف ناس من استراليا وزى ما حضرتك ا/ مينا بتقول انهم اعترفوا بالاقباط كاقليات مضهطدة ولكن بالنسبة ليا مشكلتى فى الفيزا .... حد ممكن يساعدنى فى الحصول على الفيزا الاسترالية ؟ssssssssss2

يتم تقديم الفيزا مباشرتا الى السفارة و هى على الكورنش فى اركديا مول و فية استمارة بتملاها يتم تحميلها من السيت بتاعهم و لو استنيت لبكرة ممكن ابعتهالك على طول على الميل و تحط عليها صورتك و تدفع 730 او 750 مش فاكر الرقم بلظبط

و بيحددوا المقابلة بعد 3 او اربع اسابيع

بس لازم يكون معاك جواب من العمل انهم موافقين على الاجازة و انك بتعمل معاهم من تاريخ كذا

تقديم الاستمارات من 9 صباحا حتى 10.5 صباحا

لازم برضة يكون معاك سيولة كفاية للرحلة و حساب بنكى و لو فية شقة او عربية باسمك دة حيكون احسن

انا رحت ساءلت من اسبوعين بس لية ما قدمتش و طابع الاستمرارت و كل حاجة

بس مع الاسف معرفش حد هناك ممكن يدلنى اعمل اية اول ما اوصل او يساعدنى حتى بلمعلومات مع العلم ان معايا اسرة لو عليا انا بس ممكن اتبهدل مش حيهمنى بس و هما معايا اكيد صعب

لو تعرف حد هناك ممكن يساعدك يبقى قدم و المسيح يدبر الباقى

و ابقى قولى اية الاخبار و المقابلة و انا ححاول اكون موجود على الجروب على اد ما اقدر بشكل يومى

يا ريت لو حد قدم للسفارة الاسترالية يدخل معانا و يقولنا الاخبار اية و فية تعصب ولا لا و اية الاسئلة اللى فى المقابلة و المسيح حيعوض تعبة و يباركة

سلام المسيح

sant1
08-11-2011, 04:54 PM
انا اسمع ان سفارة استراليا صعبة جدااااا جدااااااا وخايف اقدم واترفض ويأثر عليا بعد كدة ... يـاريت لو حد موجود فى المنتدى يساعدنى يبقى لة جزيل الشكر ssssssssss2

engmms2011
08-11-2011, 07:54 PM
أ/مينا أ/سانت أنا معاكوا فى فكرة فيزا سياحة لأستراليا ... بس من سنتين روحت لمستشار هجرة وكنت عايز أعمل هجرة SKILL immigrations طلب الأيلتس 6.5 ويفضل 7 والواحد حاول مرة وأثنين بس الظروف مش مساعده .. وساعتاه كان فيه واحد عايز يقدم للسفارة مباشرة فحذره أن فى حالة الرفض ... مش هايقدر يدخل أستراليا تحت أى مسمى ... على العموم أنا معاكوا طالما فيه جدية ... بس موضوع الشغل عايز حد يعملنا جوابات لأن مفيش شغل خاص أو عام هايرضى يديك الجواب ده ... كمان اللى عرفه أن فيزة السياحة بدون الأسرة ....على العموم ياريت نتكلم على الخاص... أو بلأيميل ... سلام المسيح مع الجميع

mina_
09-11-2011, 03:51 AM
يا احبائى ... مع الاسف الكلام اللى بتقولوة مظبوط .. انا كنت داخل فى موضوع skilled immigration بس مع الاسف فرقت معايا على نص درجة فى الايلتس

سيبكوا من مستشارين الهجرة كلهم كلام و المهم عندهم الفلوس و بس

لو اترفضت فى اى سفارة طبعا حيقل فرص قبولك بس ممكن تبعت تظلم و ممكن يتقبل و دة حصل مع زميلة اعرفها فى سفارة امريكا و بعد التظلم اخدت الفيزا 5 سنين

بس اهم حاجة اوعى اى ورقة او معلومة تكون غلط .. دى فعلن الى مش ممكن تطلع البلد او حتى تفكر فيها . يعنى موضوع ورق الشغل دة مهم جدا و بيسالوا فى الشغل و بسالوا البنك على السيولة و بقالها قد اية

على فكرة الورقة دى بسيطة جدا .. دى بيقول ان الموضف .... شغال .... و بقالة ... و الشركة موافقة تديلة اجازة للسفر . بس كدة

الاستاذ engmms انا قاعد ادور فى موضوع اللجوء و الهجرة بشكل يومى بقالى اكتر من شهرين بس المعلومات قليلة قوى و المفروض ان السايت اللى احنا علية امريكى يعنى الموضوع امان ثم اننا ممكن من المعلومات اللى حنقولها نساعد حد يكون فعلن بيدور و محتاج يسافر و معظمنا داخل باسماء رمزية .. ثم ان البلد مفهاش حد بيدور على حد دلوقتى دول نفسهم يخلصوا مننا

انا اعرق اسرة اخدت فيزا سياحة الامريكا من اول مرة من اسبوعين و كان الباسبور فاضى يعنى الموضوع مش مستحيل هو بس محتاج تنظيم و ترتيب افكار

و انا برضوا فى انتظار حد يكون فعلن اخد الفيزا يقولنا الدنيا فيها اية ..

sant1
09-11-2011, 06:49 AM
انا استطيع اجيب ورقة من الشغل بالاجازة وعندى الرصيد الكافى فى البنك المهم فى التاشيرة بتاعة استراليا صعبة جدا وانا خايف اترفض فلو فى حد يساعدنى يبقى كتر خيرة .ssssssssss2

mina_
09-11-2011, 03:38 PM
عزيزى sant

مع الاسف انا معرفش حد من سفارة استراليا ولا اى سفارة و متمشيش ورا حد يقولك اى حاجة .. صلى و قدم الورق و ان شاء اللة تاخدها

بس لما تاخدها قولنا اية اللى حصل بلتفصيل

و ان شاء اللة لما تسافر تحكلنا الدنيا هناك عاملى اية و ربنا يخليك سبب بركة و تساعد اخواتك اللى فى مصر

اندر ندر لام النور و قدم و ان شاء اللة خير .. لو فية اى عقارات باسمك برضة ادمها

و متنساش تعمل الفيش و تترجمة من وزارة العدل و لو متجوز ترجم عقد الجواز برضة فى وزارة العدل و لو مخلف ترجم شهادات الميلاد فى وزارة الصحة

و تابعنى باخبارك اول باول

سلام المسيح

sant1
10-11-2011, 04:32 PM
ا/ مينا
انت كدة سفرتنى ربنا يخليك .... الموضوع مش كدة .. مش بالكلام لان فى حاجة فى السفارات اسمها الروابط اية اللى يضمن ليهم انك راجع تانى مصر ؟؟ لازم تكون غنى جدا او متزوج وتارك زوجتك وعيالك هنا او فى دعوة من شخصية او منظمة للزيارة ... الموضوع ترتيب .. والترتيب مهم جدا جدا ssssssssss2

engmms2011
10-11-2011, 09:38 PM
شكرا جزيلا لأخوتى مينا وسانت

كلام أ / مينا جميل وحماسى بس زى ما بيقول أ/سانت لازم تكون فيه حاجات تربطك يعنى زوجة وأولاد ووظيفة ياريت تكون حكومة وطبعاً رصيد محترم وعربية بأسمك يعنى حاجات لو موجودة اللى يخيليك توجع دماغك وتتبهدل

بس ربنا يرتب للخير ... ربنا مع الجميع وصدقونى لو سمعت أخبار من حد هأبلغكو.. وربنا موجود

esambraveheart
10-11-2011, 10:46 PM
لحظة من فضلكم
أولا
العمل على تهجير الاقباط معناه إننا بنساعد المتأسلمين على خطتهم فى إخلاء مصر من أهلها الأصليين و تحويلها إلى مصرستان إسلاميه .
ثانيا
فين البلد الأجنبى اللى يقدر يستضيف 12 مليون من مختلف الأعمار و الثقافات و ما بيتكلموش لغته ويقدم لهم حياة كريمة بدون إحداث خلل إجتماعى و إقتصادى داخل هذا البلد؟
ثالثا
لو قلنا تهجير الأقباط لأكتر من بلد أجنبى معناه تشتيتهم و ضياع الهوية القبطية .
رابعا
مين قال أن كل الأقباط يقبل بترك بلده ويروح بلد غريبة وخصوصا كبار السن؟
وعلى فرض قبولهم للهجرة فهل كلهم عندهم الإمكانيات المادية للسفر و الهجرة ولا هتكون فقط هجرة للقادرين و الغلابة منهم يبقوا فريسة للإرهاب الإسلامى والتاريخ يعيد نفسه مثل ما حدث عند غزو العرب لمصر :
الغنى دفع الجزية وعاش مضطهد فى بلده
الفقير المؤمن فضل الموت على الدخول فى الإسلام والتخلى عن مسيحه
أما الفقير القليل الإيمان فتحول للإسلام خوفا من الموت و حبا فى الحياه و هو فى النهاية ضحية لأن أخوه المسيحى الغنى إلى حد ما تخلى عنه و لم يساعده .
الحل فى نظرى هو فضح الارهاب و كشفه و التمسك بتراب بلدنا و هويتنا و مساعدة أقباط الداخل بكل وسيلة وعدم تركهم لوحدهم .


كلام سليم..ترك البلد مش حل ..بالعكس بيزيد الازمه لان فقراء الاقباط بس همه اللي مش هايقدروا يهاجروا و للاسف الفقراء اغلبيه و في غياب اخوتهم الاغنياء حايكونوا ضعفاء محاصرين بلا حول و لا قوة و لا سند و لا ملجاء و لا معين و حايكونوا فريسة سهلة للمسلم الانتهازى الجبان المتجبر عديم النخوة الذي لا يتجبر و لا يستاسد الا علي الضعفاء و المستضعفين و المحاصرين العزل.

الحل يكمن في بسط النفوذ المادي و السياسي للنسور القبطية القوية المهاجره ..علي الداخل.. و تكثيف الضغوط علي مضطهدينا في الداخل و محاربتهم ليس في الخارج و من الخارج فقط بل في داخل مصر و من داخل مصر .

و يكفي ان استثمارات و اموال اقباط الخارج تستطيع ان تشترى ربع اراضي مصر و مشاريعها و شركاتها و تكوين تكتل قبطي جغرافي علي ارض مصر و التحكم في عصب الاقتصاد المصرى و توفير فرص العمل و الحياة من القبطي الغني المقيم بالخارج لاخيه القبطي الفقير المحاصر في الداخل لكي يستطيع ان يثبت و يقاوم و يصير قويا هو ايضا يوما من الايام فلاتضيع هويتنا القبطية و لا يضيع وطننا منا و نحن اصحابه و لا نتركه لغرباء ليحتلوه و يجبرونا اما علي الانزواء فيه كالعبيد الاذلاء و اما علي الهجرة منه كالمطرودين

mina_
11-11-2011, 09:13 AM
عزيزى الاستاذ esambraveheart

من كلام سعادتك اقدر استنتج انك من المقيمين خارج مصر

كلامك جميل و انا كنت من انصارة لمدة سنين . بس مع الاسف الكلام مستحيل تطبيقة على ارض الواقع

ممكن تقولى اية اللى حصل مع نجيب ساويرس طلعوة كافر و جاسوس و محرض على احداث ماسبيرو و من كتر القرف اللى الرجل ابتدى يحول استثماراتة برة مصر

حتى الان كل ما الناس تشوف رقم موبينيل بس بقولوا دى ارقام الكفرة

سميح ساويرس بيسحبوا الاراضى بتاعتة

كل رجال الاعمال الاقباط فى مصر بيواجهوا مصاعب فظيعة

انت مش قريت خبر انتحار عدلى ايوب المليونير من القرف اللى شافة فى البلد حتى انة اوصى يدفن برة مصر فى ايطاليا

و فية امثلة تانية كتيررررررررر لحد الاقباط اللى عندهم محلات دهب بيتم السطوا عليها

دة غير النعمة اللى الكل دلوقتى بيقولها الاقباط كفرة . دة حتى المفتى بيقول ايوة الاقباط كفرة و دة شى ما يزعلش

عزيزى .. صدقتى الموقف اسواء مما تتخيل بمراحل

هويتنا موجودة جوانا مش قى الارض محفورة جوة قلبنا ..

سلام المسيح

mina_
11-11-2011, 09:33 AM
الاستاذ sant , engmms

افارم عليكم ... انتوا جبتوا اللى فيها ..

و مين قالك ان اللى معاة فلوس و عربية مبيفكرش يسافر ؟؟؟ انا اعرف ناس عندها محلات و حالتهم المالية ما شاء اللة و بياخدوا خطوات انهم يسافروا

انتوا ما قريتوش ان 30 الف من رجال الاعمال و الاطباء المشهورين الاقباط سافروا الفترة اللى فاتت ما بين استراليا و كندا و امريكا

لو الكلام اللى بتقولوة مظبوط مكانش ولا قبطى اخد فيزا لان اذا كان رجال الاعمال و المشهورين سافروا و مرجعوش يبقى احنا الغلابة حنرجع ؟؟؟

و خدوا بالكوا الحياة برة صعبة جدا .. الشغل ضعيف و لازم يكون عندك لغة كويسة يعنى لازم تنحت فى الصخر

احنا هنا بنحاول نفيد بعض و نفيد اى حد بيحاول يسافر

اعملوا اللى عليكوا و خلى عنكم الباقى على ربنا

sant1
11-11-2011, 01:37 PM
ا/ مينا
زى ما حضرتك قولت ان رجال الاعمال والاطباء والصيادلة والمؤهلات العلمية العالية هى اللى بتاسافر لان الدول هى اللى هاتستفاد منهم .... مش واحد غلبان هايسافر اول ما ينزل من الطيارة يطلب لجوء ويحمل الدولة مصاريف ... مع العلم حاليا ان جميع دول العالم حتى امريكا بتطلب من حكوماتهم التقليل فى المصروفات ... وربنا بدبر الامور ssssssssss2

mina_
11-11-2011, 02:39 PM
استاذ sant

انت كدة فهمتها صح

ياما فية حد هناك يستضيفك و يتحمل مصاريفك ياما يكون معاك مبلغ تبتدى بية حياتك من غير ما تحمل عليهم

سلام المسيح

engmms2011
11-11-2011, 07:37 PM
أخواتى مينا وسانت
عارف أنى كلامى ممكن يكون محبط ... لأنى بقدم على هجرة أمريكا من 10 سنييين ... وحاولت مع أستراليا ونيوزيلندا من 3 سنيين ... ومؤهلى معقول ودراستى علمية...وسنى 38 ... واللغة 70% ... ومع ذلك ربنا مش رايد ...لتكن مشيئته

ملحوظة::بالنسبة للأستاذ عصام براف هارت ... ماقبلتش أو كلمت حد من اللى فعلاً بالخارج اللى لما يقفله فى وشك ... مفيش شغل ... مش لازم تهاجر ... الحياة بره صعبه ... أكنك هاتروح وتقطع من رزقه ... ربنا موجود

mina_
12-11-2011, 04:34 AM
استاذ emdmms

اجرائات الهجرة طويلة جدا ممكن توصل ل 17 سنة فى امريكا و 5 سنين فى استراليا دة لو جت اصلا اما احنا فبنتكلم عن الفيزا

فعلن الحياة برة صعبة دى حقيقة و الشغل صعب يعنى اللى يفكر انة حيروح ياكل اكلة حلوة و يتشغل شغلانة حلوة ميفكرش يسافر احسن مصر بلد الكسلانين و برة مش حتلاقى كدة برة الشغل 12 ساعة و باقى الوقت دراسة يعنى مش حتنام اكتر من 4 ساعات على اكثر تقدير
بس فى الاخر بعد 5 سنين حتكون النتائج كويسة و حتبتدى تحس انك بنى ادم مش ترس فى مكنة

انا حابب انقل الواقع علشان محدش يتخدع

لو ليك اى تجارب فى موضوع الفيزا يل ريت تشارك بيها علشان نستفيد منها

سلام الميسح

توماس2009
15-11-2011, 09:37 AM
سلام المسيح معاكم +++ حد يعرف ما هو الوقت المناسب لتقديم على طلب فيزا سياحية الى امريكا ل اسرة مكونة من 3 افراد وماهى الاوراق المطلوبة مع العلم سبق لى انى اخدت فيزا من 11 سنه وسافرت ورجعت بدون اى مشاكل هناك وجيت اجدد بعد انتهاء الفيزا اللى معايا معرفتش اجدد ومحاولتش تانى ف ايه رايكم احاول ادخل اعمل مقابلة انا واسرتى يمكن ربنا يسهل الحال ولا بلاش ssssssssss2

أبرهة العصبي
15-11-2011, 02:18 PM
mina_ أحييك على اصرارك يا
هتوصل صدقني

لو كنا في زمن غير الزمن المهبب ده كنا قلنا عيب ومنسيبش بلدنا والهجص ده
بس الواقع ان كلنا لازم نمشى النهاردة قبل بكرة
الواحد عايز ينزل في الصندوق بتاعه حتة واحدة كتيرة دي؟

في الموضوع ده متلاقيش احسن من العرب ولاد ***.. يا يصطادوا من شرم يا يصطادوا صينيات وفلبينيات

بالمناسبة فيه بت صحفية هايفة في الوغد كتبت "خبر" عن الموضوع اللي في المنتدى ده ونسيت اوريهولكو:


«الاضطهاد».. تأشيرة فقراء الأقباط لدخول أوروبا


«ياريت يا جماعة أي حد عنده معلومات عن الدول اللي بتقبل اللجوء الديني, يقولي عليها وكمان يعرفني أقدم إزاي؟» .. «إزاي أقدم طلب اللجوء الديني لكندا؟ وهل يوجد محامون مختصون في هذه الأمور ؟» .. «أنا سمعت إن كندا واستراليا فتحوا باب الهجرة للأقباط, هل الكلام ده صحيح أم لا؟ وإذا كان صحيح نروح فين ونجيب ورق إيه؟».. «ما هي إجراءات اللجوء الديني للولايات المتحدة؟ وهل تقديم الطلب من داخل أمريكا أم من خارجها؟».

هذه عينة من الأسئلة التي تتردد كثيرا داخل المنتديات القبطية، بغرض جمع أكبر قدر من المعلومات الخاصة بكيفية الهجرة وطلب اللجوء الديني إلي دول الغرب، وفي استجابة سريعة, وفر القائمون علي هذه المنتديات كل المعلومات الخاصة بالموضوع بداية بتعريف اللجوء الديني وتعامل كل دولة معه وكيفية تقديم الأوراق لسفارات هذه الدول, مرورا بالأسباب التي يجب أن يتضمنها الطلب والإجابة عن الأسئلة التي تطرح علي الراغب في الهجرة, وكيفية التعامل في حالة الرفض ومدة تقديم الاستئناف, وانتهاء بوضع أرقام التليفونات والعناوين الخاصة بمفوضية شئون اللاجئين والمنظمات الحقوقية الدولية التي يمكن أن تقدم مساعدة في هذا الشأن.
ووسط موجة التساؤلات عن كيفية الهجرة جاءت ردود بعض أعضاء هذه المنتديات رافضة بشكل قطعي فكرة هجرة الأقباط بشكل ممنهج لدول الغرب, وداعية الجميع للتروي والتفكير جيدا في الأمر حماية للأقلية المسيحية التي لا تملك إمكانيات، الهجرة وستعاني الأمرين في حالة تركها بمفردها في وجه المتأسلمين- علي حد تعليقات البعض في هذه المنتديات.
فمثلا قال أحد أعضاء المنتدي ويطلق علي نفسه «BIANCO»: العمل علي تهجير الأقباط معناه أننا بنساعد المتأسلمين في خطتهم لإخلاء مصر من أهلها الأصليين، وتحويلها إلي مصرستان, وفين البلد الأجنبي اللي يقدر يستضيف 12 مليونا من مختلف الأعمار والثقافات وما بيتكلموش لغته ويقدم لهم حياة كريمة دون حدوث خلل اجتماعي واقتصادي داخل هذا البلد؟, وكمان تهجير الأقباط لأكتر من بلد أجنبي معناه تشتيتهم وضياع الهوية القبطية, وبعدين مين قال إن كل الأقباط يقبل بترك بلده ويروح بلد غريب وخصوصا كبار السن؟ وهل كلهم عندهم الإمكانيات المادية للسفر والهجرة ولا ستكون فقط هجرة للقادرين والغلابة يبقوا فريسة للإرهاب الإسلامي والتاريخ يعيد نفسه مثل ما حدث عند غزو العرب لمصر.. الحل في نظري هو فضح الإرهاب والتمسك بتراب بلدنا وهويتنا».
المحادثات التي تدور بين الأقباط حول الهجرة وطلب اللجوء الديني إلي الخارج, دفعتنا لطرح سؤال علي أهل الدين وكبار المفكرين والحقوقيين المسيحيين، وهو: هل يتعرض الأقباط لاضطهاد فعلي داخل مصر يضطرهم لترك بلادهم؟.
يؤكد الناشط الحقوقي ممدوح نخلة، رئيس مركز الكلمة لحقوق الإنسان، أنه عقب الثورة تحول التمييز الذي كان يمارس ضد الأقباط إلي اضطهاد ممنهج من الدولة, معتبراً الحكومة الحالية عاجزة من وجهة نظره عن الدفاع عن الأقباط وحمايتهم, يدفعهم لطلب اللجوء الديني إلي الخارج قبل أن يقضي عليهم داخل البلاد.
وحذر نخلة من استمرار تدهور أوضاع الأقباط قائلا: لو استمر الوضع علي هذا الحال ستزيد الهجرة, وسيهاجر من يملك المال ووضعه الثقافي والاجتماعي يسمح بذلك, وسيبقي في مصر المسيحيون الأكثر فقرا وتطرفا.
وكان للناشط القبطي كمال زاخر رأي مختلف عن نخلة, إذ نفي زيادة نسبة هجرة الأقباط عما كانت عليه قبل الثورة, قائلا: اللي بيحصل في البلد علي الكل, وكلنا اتعودنا عليه, والهجرة ليست مرتبطة بالأحداث الأخيرة, فقد بدأت منذ ثورة 52 نتيجة للمتغيرات السياسية والاجتماعية, وتطورت بتطور الأحداث, وأرفض الأرقام التي تطرح بشأن تزايد هجرة الأقباط عقب ثورة 25 يناير, فالإجراءات تأخذ وقتا طويلا قد يصل إلي العام, كما أن الهجرة ليست الخيار الأول والأهم لدي الأقباط.
وأضاف: الاضطهاد كلمة كبيرة وما يعانيه الأقباط تمييزا شديدا لابد أن نقرأه جيدا ونعالجه, قبل أن تحدث حرب أهلية بالبلاد, لكن كلمة الاضطهاد تروج لأسباب أخري.
وشدد ماجد حنا نائب رئيس حزب الجبهة ورئيس لجنة الوحدة الوطنية بنقابة المحامين علي أن ما يتعرض له الأقباط ليس اضطهادا , فهم يشعرون أنهم لا يحصلون علي كافة حقوقهم مما يدفع بعضهم إلي الهجرة لعله يحصل علي حقوقه هنا, وهناك طالبو هجرة يختلقون فكرة الاضطهاد الديني لأنهم يرغبون في العيش خارج البلاد.
وأكد أن النظام السابق في أواخر عهده بدأ في ممارسة الاضطهاد ضد الأقباط، وبالتحديد منذ أحداث العمرانية بعد استخدامه الرصاص الحي وقتله 3 أقباط, إلا أن الوضع بعد الثورة زاد, فاستخدام السلاح غير مقنن والأمان غير موجود والفوضي عمت البلاد.
وأضاف أن هجرة الأقباط زادت بعد الثورة بنسبة 50% علي الأقل, مشيرا إلي أن سوء الأوضاع بالبلاد وغياب دولة القانون دفع جميع المصريين للتفكير في الهجرة وليس الأقباط بمفردهم.
وقال المحامي والناشط الحقوقي ممدوح رمزي: المسيحيون يشعرون بالاغتراب داخل مصر وعدم الأمان والخوف علي مستقبل الأبناء مما يدفعهم للهجرة، وأرفض ادعاء عدم تعرض الأقباط للاضطهاد, فحالتهم المادية ميسورة وأفضل من غيرهم وهجرتهم بسبب شعورهم بأن حياتهم وحياة أبنائهم مهددة في أي لحظة.
واعتبر رئيس مركز المليون لحقوق الإنسان والمتحدث الرسمي باسم «أقباط من أجل مصر» هاني الجزيري أن الاضطهاد ضد فئة معينة يكون برفع السلاح في وجه أبناء هذه الفئة, وهو ما حدث مع الأقباط عندما رفعت الدولة السلاح في وجههم في نوفمبر 2010 أثناء أحداث العمرانية، وفي أحداث ماسبيرو الشهر الجاري.
وكشف عن استغلال بعض الأقباط الفقراء، لما يحدث في مصر لطلب حق اللجوء الديني إلي الخارج بدعوي الاضطهاد, قائلا: من الأقباط من يدعي الاضطهاد للفوز بالهجرة, ومنهم من يكون مضطهداً فعليا, لكن الأغنياء حتي لو مضطهدون لا يطلبون اللجوء الديني في أغلب الأحيان لكنهم يهاجرون مباشرة , محذرا من سيطرة التيار الديني المتشدد علي مقاليد الحكم, قائلا: لو ملك التيار الديني البلاد نص البلد هتمشي مسلمين ومسيحيين لانهم هيكفروا الكل.
الدكتور صفوت البياض رئيس الطائفة الإنجيلية قال: لا أستطيع القول بأن أقباط مصر مضطهدون, فلا توجد قوانين تدعو لاضطهاد المسيحيين, وهناك مساواة بين قطبي الأمة داخل التشريعات, كما أن الدولة أصدرت قانون التمييز للتصدي لبعض الممارسات الخارجة ضد الأقباط والمسلمين.
وأضاف: هناك مشكلات يعاني منها الأقباط لا نستطيع إنكارها, ولكن هذه المشكلات لا ترقي لكلمة اضطهاد, والهدف الأساسي لكل مهاجر البحث عن فرص عمل بسبب الأوضاع الاقتصادية المتدهورة داخل البلاد.
«ادعاء الاضطهاد وطلب حق اللجوء الديني شماعة للهجرة والعيش بدول أوروبا وأمريكا, والمسيحيون لا يتعرضون للاضطهاد ولكن للتمييز, فالاضطهاد غير موجود وليس من طبيعة المسلمين اضطهاد المسيحيين, وما يحدث الآن رذيلة التمييز التي ورثناها نتيجة تراكمات عصور طويلة من الجهل والتخلف» هكذا عبر القمص يوحنا قلته النائب البطريركي للأقباط الكاثوليك عن رأيه في موضوع هجرة الأقباط.

mina_
16-11-2011, 04:19 AM
الاخ توماس

موضوع حصولك على الفيزا قبل كدة حاجة كويسة جدا ولازم تقولها

بص انا سامع اخبار كويسة اليومين دول عن امريكا قدم و ربنا معاك

بس قدم حساب بنكى محترم و قول انك عايز تقضى الكرسمس هناك

خد بالك مفيش مواعيد قبل شهر فى السفارة

مهم برضة الفيش و تترجمة

سلام المسيح

توماس2009
16-11-2011, 12:10 PM
عزيزى الاخ مينا شكرا لمحبتك واهتمامك صليلى كتير +++ ssssssssss2

engmms2011
16-11-2011, 10:16 PM
أ/مينا

الحساب البنكى فى حدود كام ... وأيه الأخبار الكويسه .. يعنى بيبقلوا كل اللى بيقدم

لأن مهتم ... شكراً لتعب ومحبة الجميع

mina_
17-11-2011, 05:56 AM
بص الناس بتقول 60 الف انما الاضمن 100 الف او اكتر

و يا ريت يكون فية عقارات

سلام المسيح

maxpayne
17-11-2011, 01:06 PM
كل اخواتي في الرب
سلام المسيح معكم

باختصار و بلا كثير من المقدمات لقد تابعت كل كلمه قيلت في هذا الموضوع منذ مده و كنت اتابع التعليقات فيها منتظرا اللحظه المناسبه لأدلو برأيي فيه و اشارككم تجربتي لعل من بينكم من يسمتع و يستفيد حتي لا يكرر نفس اخطائي و يتلافاها فينجح و يساعدنا لننجح معه فلقد تحمست لفكره الهجره لنيوزيلندا و حاولت ان ابحث في شتي الطرق التي يمكنني بها الذهاب الي هناك و كان دافعي الاول و الاخير هو حث و الحاح احد الاخوه في هذا الموقع بالذات لشبابنا المسيحي علي الهجره الي هناك و كأن باب الدخول لنيوزيلندا من السهوله حتي ان كل المشاكل ستتلخص في البحث عن وظيفه او مسكن او ... الخ و لم اكن ادري ان المشكله اعمق من هذا بكثير و ان هذا الاخ المتفائل اغفل نقاطا بالغه الاهميه في هذا الموضوع اكتشفتها بنفسي عند قيامي به و ارجو من الاخوه السائلين و القارئين لهذا الموضوع ان يقراوا كلامي بالحرف و ان يفهموه و يتانوا قبل القيام باي خطوه لانني كنت في موقف صعب و لم اجد لي من يرشدني او يوجهني و حتي عندما ارسلت لهذا الاخ علي الخاص لم اجد منه ردا سريعا او بطيئا حتي فقدت الامل في ادني مساعده ووجدتني يائسا محبطا مكتئبا لما سارت الامور عكس ما توقعت و عكس ما امتلئت بالامل من كلام الاخ المفرح الخيالي و الذي هو بعيد كل البعد عن الواقع الذي مررت به عند محاولتي السفر لنيوزيلندا
ssssssssss4
انا شاب متخرج حديثا من كليه مرموقه و فكرت عند انتهائي منها في سرعه الهروب من هذه البلد المنكوبه المشئومه مصر و عندما كنت ابحث عن اي خيط يساعدني اين ابدا و لاين اذهب وقع في يدي هذا الموضوع الذي كتبه الاخ في هذا المنتدي بالذات و تحمست و انتشيت و شعرت ان الامر من السهوله لدرجه ان دخولي لنيوزيلندا سوف يكون مساله وقت و بعدها تتفتح امامي ابواب الجنه الواعده الجميله التي مننا بها الاخ في كل كلمه من كلماته في موضوعه و ذهبت للبحث عن طريقه للدخول لنيوزيلندا فوجدت ان شروط الهجره معقده الي اقصي الدرجات بالنبسبه لشخص مثلي حديث التخرج لا يملك اي سنين خبره مطلوبه كشرط اساسي من شروط الهجره و لغته الاتجليزيه الجيده غير معترف بها لهم طالما انها ليست مثبته بشهاده معينه كالايليتس من مركز معين كالبريتيش كاونسل و انني تجاوزت فيها ايضا ليفيل معين و هو ما جعلني متيقن ان كل هذه الامور ما هي الا بيزنيس بين قنصليات الدول الطالبه لهذه الشهاده و بين هذه المراكز لاننا كما نعلم لا وجود لاي مكان في مصر يعطي من الشهادات ما هو مقبول في اي دوله اجنبيه حتي لو كانت شهاده لغه و حتي الحصول علي مثل هذه الشهادات امرا صعبا و ليس مجد علي الاطلاق لان اللغه ممارسه و ليست عده نقاط و شهاده بلا قيمه لا تجعلني قادرا حتي علي التحاور مع طفل في ابتدائي في اي بلد
ssssssssss3
المهم انني حاولت ان اجد طريقه للتحايل علي هذه الشروط للدخول الي نيوزيلندا فاهتديت الي منحه من احدي كليات اللغات في نيوزيلندا بمبلغ معقول فقدمت في هذه المنحه لدراسه اللغه الانجليزيه لمده شهر و حولت المصروفات المطلوبه و التي استقطعت مني الكثير من العمولات للتحويلات و خلافه و حصلت علي كل الاوراق التي تفيد انني سجلت في هذه الكليه و ان لي كورس معتمد من الاداره العامه للمعاهد و الجامعات في نيوزيلندا و ان كورسي في ميعاد محدد و انني ساسكن في المدينه الجامعيه الخاصه بهذ الكليه
ssssssssss4
دخلت علي الموقع الخاص بنيوزيلندا لاحاول ان اقدم اوراقي و اختيار الفيزا المناسبه لي و بالطبع اول خيار متاح هو ان اخذ فيزا كطالب فوجدت العجب العجاب لما فيها من شروط متعنته لا يمكن باي حال من الاحوال ان تكون موجهه لطالب لا يملك قوت يومه و هو ذاهب للدراسه و تحسين مستواه و تحصيل مواد و بالطبع ساترك لخيال القاريء تخيل ما هي هذه الشروط و يمكنكم ان تجدوها في موقع السفاره النيوزيلنديه و لكنني ساذكر منها هنا علي سبيل المثال و ليس الحصر انني يجب ان اثبت ان لي روابط ببلدي الام مصر يضمن ان رجوعي في نهايه الكورس مؤكدا و من هذه الضمانات ان يكون لي عقار باسمي او عقد سياره او ... الخ من هذه الامور لتعجيز اي شخص يريد ان يذهب الي هناك كطالب و ليس كرجل اعمال !
ssssssssss3
المهم لم ادع الياس يتسلل لقلبي و واصلت البحث و التنقيب للالتفاف علي هذه الشروط المجحفه و المتخلفه من دوله المفروض فيها التقدم و العلمانيه و تشجيع الطلاب من كافه انحاء العالم للدراسه و العمل علي تيسير طلبهم للفيزا و تذليل العقبات و ليس العكس و بالفعل تمكنت ان اعرف ان القانون يسمح لي بالتقديم علي فيزا للسياحه اذا كانت الدراسه في مده اقل من 3 اشهر فتوكلت علي الله و اختارت هذا المسلك و ملات الاوراق و ارفقت به كل المرفقات المطلوبه علي موقعهم ( كان حجزت تذكره مؤكده المواعيد للذهاب و العوده و كشف حساب مالي يفيد انني قادر ان اعيل نفسي طول فتره اقامتي هناك الخ ) و ارسلت الورق للسفاره الوحيده التي تخدم منطقه الشرق الاوسط و مقرها دبي بالامارات و انا تحدوني اللهفه و الامل في الحصول علي فرصتي في التعلم و في فتح افاق و مجالات كبيره امامي و احسست ان النجاح قاب قوسين او ادني
ssssssssss4
و لكن لقد رايت من سوء المعامله ما جعلني اكره هذه البلد و كل مسئوليها من كبيرهم لصغيرهم حتي وصل بي الحال للاكتئاب و اليأس من خروجي من هذا المستنقع مصر لاي مكان بالعالم مهما كان لان اول درس صدمني و تعلمته من هذه التجربه انه لا دوله تريد ان تدخل اي مصريين لها مهما كانوا و هذا يشملنا كمسيحيين ايضا و ان نيوزيلندا تسمح لدول الخليج التي تذهب لنشر الاسلام هناك بالدخول بدون تاشيره و تطلق عليهم دول بدون فيزا كالسعوديه و غيرها و لكن عندما ياتي الامر الي مصر او المصريين ستجد اشد انواع التعصب و العنصريه تجاهنا و عملهم الدؤوب علي تعطيل اوراقنا و عدم السماح لنا بالذهاب لهناك مهما كان نوع الفيزا المقدمه و عدم ثقتهم بنا ابدا
ssssssssss3
لقد اخذ ورقي اكثر من المده المطلوبه حتي احصل علي ردهم المفروض ان فيزا الطالب او السائح لا تزيد مده الرد فيها عن 40 يوما اما اوراقي اخذت ما يقارب الاربع اشهر و ما بين الاخذ و الرد و العنجهيه من الموظفين بالسفاره و اللف و الدوران بي حتي وصل بهم الامر الي ان جعوا اوراقي تنتهي صلاحيتها سواء معاد الكورس او معاد حجز تذاكر الطيران و عندها فقط ارسلوا لي الرفض علي طلب التاشيره متعللين ببعض الاسباب الغير منطقيه بالمره ليداروا وجههم القبيح و عنصريتهم تجاهي و اخطائهم المهوله في عمليه البت في اوراقي و غباء موظفيهم الذي شهدته
ssssssssss4
بدون الدخول في تفاصيل لم ايأس و حاولت البحث عن حقي و لم اقف مكتوف الايدي فرفعت شكاوي عديده لكل المسئولين في نيوزيلندا بدءا من الحاكم العام و رئيس الوزراء ووزير الخارجيه ووزير الهجره ووزير العمال و وجدتهم اشد بيروقراطيه من المصريين بل ان شكواي كانت تاخد مسارات و تحويلات في دوائر مفرغه حتي تصل لنفس الشخص في كل مره و الذي ارسلها لمدير الفرع في دبي حتي يكون من ينظر شكواي هو جلادي نفسه و اخيرا اجده يحابي موظفه علي و لا يعطيني حقي الذي استحق و يرد علي بمنتهي البرود بانه لم يحدث اي خطا منهم و هم اسفون و اسفهم هذا جل ما يستطيعون فعله معي و عندما استشطت غضبا من هذا الرد رفعت الشكوي لرئيسها في العمل و هو المدير الاقليمي لمنطقه الشرق الاوسط وجدته يحابي لها ايضا و يرد علي بنفس البرود و لا مبالاه انه لم يحدث اي خطا و ان اسفهم هو اقصي ما استطيع ان اخذه من حق علي مالي الذي اهدر ووقتي الذي بدد و انه اعلي سلطه في هذه المساله و كان لسان حاله يقول ريح نفسك مالكش عندنا حاجه
ssssssssss3
الان انا لا ادري ماذا افعل هل اذهب لاحزاب معارضه ام ارفع دعوي قضائيه ضدهم ام اسحب فلوس الكورس بعد كل هذه الخسائر الماليه الفادحه التي منيت بها و اعلن فشلي و ياسي و استسلامي لدوله غبيه كنيوزيلندا تفتح ابوابها علي اتساعها لمن يملك المال من المسلمين الاغبياء حتي و لو كانوا سيدمرون بلدهم و ثقافتهم و تراثهم و دياناتهم و تغلق الباب علي شاب مسالم مسيحي مثلي كل ما يبتغيه في حياته هو فرصه يبدا منها و ان يعيش في سلام و هدوء و امان
ssssssssss4
في نهايه مقالي الطويل هذا اقول و اكرر ان المشكله ليست في ماذا سنفعل لو وصلنا هناك و لكن المشكله ان نصل هناك و نجد من يساعدنا او يفتح لنا الباب لندخل و ان نحصل علي الفيزا التي اصبحت دربا من المستحيل و من الصعب الحصول عليها مهما حاولنا و اعتقد انها اهم و اخطر خطوه يجب ان نتجاوزها لندخل اولا ثم نتدبر امورنا فيما بعد اعتقد هذا افضل من ان تحمسنا بلا طائل و نصطدم باول و اصعب عقبه فيصيبنا احباط و ياس و مراره و اكتئاب شديدين كما حدث معي و جعلني افقد الامل ان استطيع ان اخرج او يكون لي حياه خاصه اكونها بنفسي هنا او حتي في نيوزيلندا او اي بلد اخري من التي تسمح بدخول المسلمين افواجا ليدمروها( لاننا كما نعلم ان مصيبه الدول الغربيه عبوديتها للقرش و الذي يجعلها تتحالف مع الشيطان نفسه في سبيل ان يدخل الي جيبها بضعه دولارات بغض النظر عن ما الذي سيفعله بها الشيطان ) و تغلقها علينا نحن الذين نبحث فقط عن الحياه الكريمه و الانسانيه و احترام الحقوق و كل هذه المعاني الساميه التي حرمنا منها في وطننا و يبدو اننا سنحرم منها حتي اللحد
سلام المسيح معكم و كل اخواتي المسحيين و الرب ينجحكم جميعا في كل ما يمتد له يمينكم
ssssssssss3
اخوكم
ماكس بين

mina_
18-11-2011, 02:17 PM
الاستاذ max

انا كنت متابعك على موضوعك عن نيوزيلاندا و كنت كتبت تعليق بلاستفادة من خبرات الناس اللى سفرت

انا متهيالى انك مشيت صح اوى و دة مش مطلوب حاليا.. السياحة افضل طريق و من هناك اعمل اللى انتى عايزة

اكيد الحصول على الفيزا صعب بس حنعمل اية ما بليد حيلة لازم ندخل و نجرب

المسيح يصبرك و يفتحلك طريق احسن ان شاء اللة

يا ريت حد يكون اخد الفيزا يقولنا اية اللى حصل معاة قى السفارة و اية اللى بيبصوا علية

سلام المسيح

engmms2011
18-11-2011, 08:35 PM
أ/ مينا أنا فعلاً شاكر لردك ... بس ما تضحكش عليا حسابى ما يعديش 40 ألف مش عارف يمشى ولا...

ورسالتى الى أ/ماكس ... أنا برده قريت قبل كده مشكلتك .. وعلى فكرة مش مشكلتك لوحدك ... بالعكس ...أنت مميزعنا لسه سنك غير تقدر تتعب شوية هنا أعمل قرش وأتعلم لغة وسافر .. ماللى عنده بيت وعيلين وزوجة يعمل أيه بس ... صدقنى أشكر ربنا ... ممكن تكون ظروفك أحسن من كتييرين ... وما تجيش أوى على الأستاذ / جانج لأنه صدقنى عايز لينا الخير بس مش هايقدر يساعد ...على العموم ربنا يبارك الجميع ... سلام المسيح للجميع

maxpayne
18-11-2011, 09:20 PM
أخواتي الاعزاء المباركين
سلام المسيح معكم جميعا
اشكركم كلكم علي حسن المتابعه و الاهتمام بالرد و اقدر كل شخص بذل من وقته للرد علي مشاركتي
بالنسبه للاستاذ مينا بالفعل انا حاولت ان لا امشي مظبوط و ان التف و اطلب فيزا للسياحه بدافع الدراسه لانك كما تعلم يجب ان تبرر لهم لماذا انت ذاهب اصلا للسياحه ؟ و كان السياحه بحاجه لاسباب و مبررات و خلافه و لكنني علي الرغم من اوراقي السليمه و اهدافي المحدده و الوقت البسيط الذي طلبت علي اساسه الفيزا فقد واجهت سياسه متعنته الهدف منها اصلا عدم مساعده اي شخص مصري مسيحي علي المضي قدما في التاشيره او الحصول عليها لاي سبب باي مده للسفر اصلا بغض النظر عن ما تقدمه من ادله او علمه انك ستعود ام لا انما هو ينفذ اجنده معينه و تعليمات واضحه محدده كما فهمت من الردود علي الشكاوي التي ارسلتها لكبار المسؤلين في الحكومه النيوزيلانديه باختصار السفارات مفتوحه فقط علشان تلم فلوس لا اكثر و لا اقل يعني عمليه نصب تقدر تقول و من يسافرون هم قله قليله جدا و غالبا من المسلمين او كما قلت من دول البترودولار الارهابيه حتي لا يتهمهم احد بانهم لا يقومون بوظيفتهم او انهم يعطلون البت في الاوراق لاسباب معينه ياراجل ده علشان تعرف مدي كذبهم كاتبين علي موقعهم انهم في البت في مشكلتي بيحاولوا يتحلوا بالموضوعيه و الحياديه و يقرئوا المشكله من وجهه نظر مرسلها و في واقع الامر هم ضربوا كل هذا بعرض الحائط و عملوا العكس تماما و هم يقرئوا مشكلتي كانوا متحيزين و متعصبين و يقرئوا الرساله من وجهه نظر الموظف الذي اعطاني الرفض و في الاخر قرارهم نهائي و لا يمكن الطعن فيه او شكوتهم و مهما بذلت من مجهود صوتك لن يصل لاي مسئول و الردود محفوظه و لن تحصل علي حقك او تعويض عن كل ما لحق بك من اضرار من هذه المساله
ssssssssss4
بالنسبه للاخ انج انا عارف اني مميز عنك بسني بس التميز ده مطلوب بره اكتر من هنا و انا عايز اوظف كل ميزه في في مكانها الصحيح علشان اقدر اربح من وزناتي كقول الكتاب و انت كما تري ان من احد اهم شروط الهجره السن الصغير و انا بصراحه صعبان علي حالي اضيع عمري هنا في هباء تذريه الريح عن وجه الارض و اكتشف اني لم احصل علي اي حياه كريمه مما كنت احلم بها لمجرد اني ماعرفتش اكافح و اعافر و اهاجر و اعيش في البلد اللي اختارها انا كانسان حر مش اللي اتولدت فيها غصب عني و لم يكن لي اي يد ان اولد و اعيش و اتربي في بلد منكوبه مشئومه متعصبه كبلدنا مصر انا مستوايا ممتاز في اللغه و دراستي كلها بالانجليزيه و قولتلك مشكلتي انه العمليه كلها اوراق مطلوب ورق يثبت كل حاجه حضرتك نفسك ورقه بالنسبه للدوله بتاعتنا لو ضاعت انت مالكش وجود بالنسبه لها و لا راي حضرتك ايه
الشغل النهارده هنا بقي مستحيل لاي شاب تروح للمسلم مش عايز يشغل الا مسلم زيه او يمارس تعصبه و تزمته تجاه المسيحي و المسيحي جبان هنا و في المهجر و علي فكره ( زي الاخ اللي اسمه بيرفهارت اللي عمال يفتي علشان قاعد بره طيب انا بقي باقولك لو انت مقتنع بالكلام اللي بتقوله تعالي خد مكاني هنا في مصر و سيب كل حاجه عندك و خليني انا اعيش مكانك في بلاد المهجر و اوعي ترجع تاني هناك وانا اخد مكانك هناك ووريني تطبيقك العملي لشعاراتك بتاعه المواطنه و رفضك للمسيحيين ترك البلد و اعاله المسيحين و الكلام اللي بتقوله ده )
بيشغل المسلم و يتملقه و ينافقه علشان يامن شره علي حساب المسيحي الشاب اللي هو اولي بالرعايه و الاهتمام منه و لنا في نجيب ساويرس اسوه حسنه اللي طلع بمنتهي البجاحه يقولك انا 90% من اللي بيشتغلوا عندي مسلمين و سكرتيرتي محجبه و اللي بيبعتلي طلب عليه باسم الاب و الابن و الروح القدس باركنه في مهزله اكتر من كده و بعدين هاعمل ايه في البلد يا استاذ انج عايزني اغلط و اتجوز و اجيب اولاد في البلد اللي مافيهاش امن و لا امان و لا باينلها رايحه في اي داهيه اليوم الجايين دول و لا اعيش كده و خلاص ايام و اقضيها لحد ما اتكل علي الله و اموت صدقني لو كان ينفع اعمل قرش و اتعلم حاجه من هنا لا كنت فكرت في سفر و لا هجره و لا دخلت هنا و اتكلمت و اشتكيت و رديت و هادفع نص عمري و اسافر علشان استمتع بنصه التاني و انا عايش هناك كبني ادم و مايجيش علي وقت و انا في رقبتي حمل و عائله و مسئوليه زي حضرتك و ابقي في حييص بيص مش عارف اروح و لا اجي و لما اسافر هايبقوا تقل علي مش هاعرف اتحرك منهم ( مع الاعتذار طبعا انا لا اقصد الاهانه و لكنه تشبيه تمثيلي مش اكتر ) اسف يا استاذ انج بس ارجوك لو عندك نصيحه لي افضل تتعلق بالسفر فلتتفضل علي بها اما ماعدا ذلك فاعتقد انه كلام لا معني له و لن يقدم او يؤخر و لا انت رايك ايه ؟
ssssssssss3
سلام المسيح معاكم جميعا اخواتي الاحباء و ارجو و اصلي للمسيح الهنا الصالح ان يعطينا بركه و نعمه و يحقق لكل منا رغبته و يساعدنا فيما نصبو اليه و يسير معنا في حياتنا حتي المنتهي و لا يتركنا دائما حتي يجمع رعيته كلها في الملكوت الذي سبق و اعده لكل المؤمنين به
اخوكم
ماكس بين
ssssssssss4ssssssssss3

أبرهة العصبي
19-11-2011, 07:00 PM
ماكس انا كمان فاكر اللي كتبته
محدش قال ان الموضوع سهل
مشفتهاش دي خالص
واي حد لازم ياخد امتحان الالتس كله بيعمل كده مش هتقولله وحياة ربنا الانجليزي بتاعي حلو
مش دي جزاة الراجل انه حاول يساعد وانت اللي كنت بتلح عليه اصلا
مفيش حد بيفرمل من الخطوات اللي قلت عليها دي فيه ناس طلع دينهم بس في الاخر قدروا يسافروا... حاولوا في كذا حتة بكذا طريقة وفي شهور لاقيتهم حاطين صورهم وهما لابسين الجاكيت الصوف

حاول تاني
ومفيش حاجة اسمها متزمتين
اللي بيعملوه ده عشان البلد متحتلش من شعوب يدمروا موارد البلد ويجيبوها الارض وساعتها حكاية الشريعة دي (اللي مستحيل تحصل) هتبقى اقل مخاوفهم بالنسبة للي هييجي من ورا ده
انا اسف لو طريقتي ضايقتك
صديقك فيني ججنتي :)

lorans
23-11-2011, 07:08 AM
من يهرب من الضيقه يهرب من الله نفسه ومن لايحمل صليبه ويتبعنى فلا يستحقنى فى العالم سيكون لكم ضيق لكن ثقوا أنا غلبت العالم اتعتقدون انه يوجد فرودس خارج مصر. اللجوء الى الله هو الانقاذ هو الحياه الحقيقيه . مايحدث فى مصر يحدث فى بلاد اخرى واكثر من ذلك .

peter x
23-11-2011, 07:42 AM
سلام ونعمة
انا شايف ان الموضوع ده مهم جدا اليومين دول وانا بجد اتخنقت من البلد دى و على فكره انا معايا اوراق تثبت انى مضطهد دينيا بس المشكله انى مش عارف اقدمه فين يعنى انا عندى فرصه ان اقدمه فى اى سفاره خارج مصر ومعرفش ده ينفع ولا لا بس كل الى كلمتهم قلولى ينفع تقدم الورق الى اى سفاره بس من اى دوله غير مصر فا انا عاوز نصيحتك يا جماعة هل من الممكن تقديم الاوراق فى اى السفاره ولا لازم اروح الدوله الى انا عايز اعمل لجؤ فيها و شكراssssssssss2

abomeret
23-11-2011, 04:48 PM
بيتر .. ربنا معاك
انا اول مرة اشارك فى هذا الموضوع .
معاك ورق رسمى انك مضطهد دينيا .. دة عظيم .
توجة الى سفارة ( امريكا مثلا ) بالقاهرة بأوراق سفر ( من البنك التجارى الدولى ) وبعد ماتحدد ميعاد .. وذلك للسفر زيارة ( فقط ) .. وانت فى الشباك وريلها الورق ( وياريت يكون مترجم ( فؤاد نعمة مثلا ) .. هتاخد فيزا زيارة ( بس ياريت يكون فية حد تعرفة هناك ) .
واول ماتوصل هناك فى المطار .. قدم ورقك واطلب لجوء دينى .
بالتوفيق وابقى طمنا .

peter x
24-11-2011, 11:46 AM
بيتر .. ربنا معاك
انا اول مرة اشارك فى هذا الموضوع .
معاك ورق رسمى انك مضطهد دينيا .. دة عظيم .
توجة الى سفارة ( امريكا مثلا ) بالقاهرة بأوراق سفر ( من البنك التجارى الدولى ) وبعد ماتحدد ميعاد .. وذلك للسفر زيارة ( فقط ) .. وانت فى الشباك وريلها الورق ( وياريت يكون مترجم ( فؤاد نعمة مثلا ) .. هتاخد فيزا زيارة ( بس ياريت يكون فية حد تعرفة هناك ) .
واول ماتوصل هناك فى المطار .. قدم ورقك واطلب لجوء دينى .
بالتوفيق وابقى طمنا .
شكرا حضرتك على الاهتمام بس انا خايف اقدم فى مصر وانت عارف طبعا ليه فا انا متاح قدامى اقدم الاوراق فى السفاره الامريكية فى لبنان فعاوز اعرف ده متاح ولا لا وفى نفس الوقت عاوز اعرف هل السفاره بتعرف الحكومه المصريه حاجه او اى تفاصيل حتى لو كانت صغيره عشان انا عندى اهل فى مصر اخاف عليهم من الامور دى وشكرا تعب محبتك.

mina_
26-11-2011, 12:26 PM
استاذ بيتر

انا اختلف مع الاستاذ ابو ميرت اختلاف كلى

هذا الورق ليس لة اى فايدة فى مصر بس ممكن اول ما توصل امريكا تقدمة و دة حيقوى موقفك

افضل انك تقدم على فيزا سياحة عادى جدا من غير ما تقول انك مطهد و انك عايز تتفسح

او ممكن تروح لبنان و من هناك تقدم الورق للمفوضية العليا للاجئين بس اهم حاجة اوعى تقدمة فى مصر

فية محامى اسمة جورج مليكة فى امريكا بيمسك موضوع اللجوء و رقمة 7145630111

كلمة من على النت و قولى اية الاخبار ..

فى انتظار الجديد منك

و يا ريت اى حد من برة يدخل يساعدنا فى المعلومات .. اية كل الجالية القبطية اللى برة مفيش حد عايز يساعد ؟؟؟؟؟؟

سلام المسيح

sant1
27-11-2011, 09:33 AM
الافضل انك تقدم فى امريكا نفسها .... وياريت لو فى حد عندة خبرة فى المواضيع دية هنا فى مصر او برة مصر يقولنا (sml21)

mina_
30-11-2011, 05:31 AM
السلام للجميع

اية يا جماعة مفيش اى اخبار ؟؟؟؟؟؟؟

nour10
30-11-2011, 09:09 AM
أخوتى الأحباء
سلام ومحبه ربنا يسوع المسيح يكون معكم
بالنسبه الى السفر الى الخارج أنا أمامى فرصه لجميع من لهم الحلم السفر الى أوربا و لكن الشرط الوحيد المطلوب هو المثابره والقدرة على العمل و مواجهات الصعاب وسوف أشرح لكم ( من له الرغبه ) كيفيه السفر

nour10
30-11-2011, 10:41 AM
هذا الموضوع بجد مش هزلى السفر سوف يكون لبلد أسمها الجبل الأسود بلد ساحلى تقع على البحر المتوسط جنوب صربيا وقباله إيطاليا وهى بلد سياحى وأنفصلت ونالت أستقلالها عام 2006 وسوف تنضم الى الأتحاد الأوربى خلال العام المقبل من يريد أن يحصل على إقامه تتيح له العمل أيضا المراسله و لاتوجد هنلك معوقات للسفر أنا على أتصال بشركه هناك تسهل كل الأجراءات وتعطيك الأقامه

kivan
03-12-2011, 04:28 PM
سلام المسيح

هذا الموضوع رائع و مفيد جدا
و انا من واقع خبرتى فى التعامل مع ملف اللجؤ
حيث اننى مصرى مسيحى متزوج و لى ولد و بنت و مقيم فى بلد عربى
تقدمت بطلب لجؤ الى المفوضية العامة لشؤون اللاجئين و مرت بنا مشاكل كثيرة مع موظفين المفوضية من تعنت و لكن لاننا كان معنا ما يثبت من اوراق رسمية تعرضنا الى الاضطهاد فى مصر و ما يثبت ايضا الخطر علينا فى حال العودة القسرية الى مصر
و لكن فى النهاية حصلنا على الموافقة على التوطين و تم رفع الملف الى i.o.m التابع لوزارة الهجرة الامريكية
و نحن الان فى انتظار مقابلة المحلفين و هى الخطوة النهائية قبل موعد السفر
و الى الان لا اعرف ما هى اجرائات السفر او ماذا سيكون الوضع فى داخل الولايات المتحدة
هل نجد من زوار المنتدى من المقيمين داخل امريكا ليعرفونا ما هو باقى الاجرائات

الرب يبارك خدمتكم

In Jesus name
03-12-2011, 10:35 PM
سلام ونعمه للجميع من فضلكم عندي استفسار ضروري جداا
انا والدتي اخدت اللجوء من امريكا و بعتت لأخواتي و بابايا واتوافق علي استمارات ال i-730من فيزا سنتر و اتبعتت للسفاره والسفاره بلغتنا و بعتتلنا الاستمارا و عملوا الكشف الطبي و المفروض نبعت بال dhl لتحديد ميعاد مقابله و طالبين صور تثبت العلاقه مع والدتي . قضيه والدتي اتقبلت بناء علي مشكله تعرض لها بابايا و تم تلفيق قضيه ليه و بعتنا كل المستندات والحكم و كل التفاصيل و برغم كده اتوافق عليها و نشكر ربنا لكن الخوف انهم يتعنتوا معاهم و انا بحاول ادور علي معلومات عن المقابله او تفاصيلها لكن مش لاقيه اي معلومات او المده او ياتري ممكن بعد كل ده يترفضوا في المقابله. من فضلكم لو حد يعرف اي حاجه عن موضوع follow-to-join asylees يساعدني .
السؤال التاني طبعا والدتي قدرت تبعت لأسرتي كلها ما عدا انا لأني فوق ال21 يا تري ايه الحل ليه مع السفاره انا عارفه ان احتمالات قبولي كسياحه كده ضعيفه جدا . و مظنش انهم هيهتموا بظروفي اني هكون بنت و عايشه لوحد هنا و اني محتاجه امون معاهم حد يقدر يساعدني بحل . أشكركم علي تعب محبتكم.

In Jesus name
03-12-2011, 10:44 PM
سؤال تاني من فضلكم ياتري ال biographic information and fingerprints جوه السفاره بيكشفو عن امريكا بس ولا يقدروا يعرفوا بيانات لو في مشاكل في مصر من خلال ال fingerprits جوه السفاره؟

mina_
04-12-2011, 03:37 AM
الاستاذة : in jesus name

مع الاسف فرص قبولك فى السفارة اصبح صعب لانهم متاكدين انك رايحة و مش راجعة بس ممكن والدتك تقدملك على دراسة و اعتقد دة الحل الوحيد غير كدا حيبقى طريق غير شرعى عن طريق المكسيك

مع الاسف biographic information and fingerprints معرفش عنها حاجة لانى لسة فى اول الطريف و عايز اطلع من مصر

بس حسئال و اقولك

سلام المسيح

mina_
04-12-2011, 03:57 AM
الاستاذ kivin

انا سعيد بتواصلك معانا

بص يا باشا حسب ما انا عارف ان الامور فى امريكا تسير بسهولة و خصوصا اليومين دول

لو ممكن تقولنا بلتفصيل رحلتك مع اللجوء الان احنا محتاجين نعرف و المعلومات قليلة قوى

اية الورق اللى ممكن يثبت الاضطهاد مع الاعلم ان فى مصر استحالة يقولوا انك تتعرض لاى الاضطهاد او انك اضربت بسبب انك مسيحى

يا ريت تقولنا الوراق بلتفصيل لان دة حيساعد اخواتك جدا جدا جدا

انت ما تعرفش لما حد بيترفص اللجوء بتاعة و بيرجع مصر بيتعمل فية اية

ارجو الاهتمام

سلام المسيح

mina_
11-12-2011, 09:57 AM
اية يا جماعة

مفيش اخبار جديدة ولا اية

المفروض الواحد يفيد و يستفيد مش يسال بس

لو كل واحد سئال بس يبقى مفيش اى استفادة .. ارجوا من لدية معلومات يقولها و يساعد الباقى بيها

سلام المسيح

garang
11-12-2011, 06:13 PM
لجوء ديني ازاي يعني ؟ والبابا شنودة رفض مقابلة وزير خارجية هولندا ورفض تعيين مبعوث امريكي لتقصي الحقائق في مصر ودراسة ظروف الاقليات واي حد يتدخل يقول كل شئ تماما وليس هو وحدة بل كل قيادات الطوائف المسيحية تدخل في وصلة حب ومدح للحكومات التي تحكم مصر بعد كل مذبحة
نستحمل بقي ونستشهد وخلاص يلا
واقول لكم قبل فوات الاوان وتذكروا
اول قرار للحكومة المنتخبة من الاسلاميين والسلفيين والاخوان سيكون مراقبة حكومية علي اموال الكنيسة وقرات هذا اكثر من مرة وسيتم مصادرة اوقاف الاقبغاط كلها
والامر سيكون في زمن لا يزيد عن شهر ولو فكرت الكنيسة بسرعة لقامت ببيع كل ممتلكاتها بيعا صوريا لفقراء الاقباط علي ان يتبرعوا بجزء من دخلها للكنيسة وبهذا تسحب البساط من تحت اقدام الارهاب الاتي
زلن يخيفهم احد فقد سبق للمرجوم المجحوم الساداتي ان استولي علي اموال الاقباط ولم نفعل شئ الا البكاء والعويل وسنظل نبكي علي خيبتنا
الحل في يد الكنيسة فورا تبيع كل ممتلكاتها لفقراء الاقباط ولو كنت خطئا يا دار ما دخلك شر اهو علي الاقل الحكومة لم تسرقها ولكن للاسف الكنيسة متكبرة بصورة غريبة
ولا تقدر الا علي شعبها المفروم والمهروس والقتيل بالرصاص والمسجون
تذكروا والايام بيننا ومنهم لله من جمدوا المجلس الملي ربنا لن يسامحهم ابدا
مسكين شعبنا القبطي مش لاحقها مينن ولا منين
(sml11)
يسوع معاكم يا شباب المسيح

mina_
12-12-2011, 06:21 AM
الاخ garang

مبدا الكنيسة هو عدم زيادة الطين بلة و دة على راى واحد من المقربيين من البابا

يعنى بلحرف قالى يعنى هما مش سايبينة فى حالة و هو ساكت امال لما حيتكلم حيعملوا فية اية ؟؟؟

و طبعا انا معترض على الكلام دة ... بس مفيش داعى للكلام فى هذا الموضوع اللى مفيش منة رجاء

كل المنظمات و الدول بتقول ان البابا مضغوط علية و كلامة لا يعبر عن حال الاقباط

سلام المسيح

sant1
12-12-2011, 08:24 AM
ياريت نسيب موضوع الكنيسة وسياسة الكنيسة لانى لو انا مكان الكنيسة كنت عاملت زيها بردة .... لان اللى بتعملة منتهى الحكمة فى ظل العقول والظروف الموجودة فى مصر ومنجبش الحمل على الكنيسة وبلاش اتكال على الكنيسة اللى عايز يساعد ويخدم الناس يساعدهم .. الكنيسة مش بتمنع دة ..... وارجوا الصلاة من اجل الكنيسة كلها (sml21)

أبرهة العصبي
12-12-2011, 09:16 AM
ياريت نسيب موضوع الكنيسة وسياسة الكنيسة لانى لو انا مكان الكنيسة كنت عاملت زيها بردة .... لان اللى بتعملة منتهى الحكمة فى ظل العقول والظروف الموجودة فى مصر ومنجبش الحمل على الكنيسة وبلاش اتكال على الكنيسة اللى عايز يساعد ويخدم الناس يساعدهم .. الكنيسة مش بتمنع دة ..... وارجوا الصلاة من اجل الكنيسة كلها (sml21)


دي حكمة البعير يا سانت



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

sant1
12-12-2011, 10:13 AM
ما الاقباط والناس العلمانيين يعملوا منظمة او هئية تمثل الاقباط فى الداخل اقصد فى مصر وانا عن نفسى اعملكم توكيل ssssssssss4

mina_
13-12-2011, 05:28 AM
الاستاذ sant

فلعن الاستاذ نجيب جبرائيل بيعمل لجنة تكون المتحدث الرسمى للاقباط . عموما نجيب من احسن الناس الشجاعة اللى بتتكلم

على فكرة هوا كان موجود فى احداث ماسبيروا و اخد رصاصة فى رجلة من زى ناس بتتكلم من بعيد

المهم مش هوا دة موضوعنا ... قولى اية اخبارك قدمت ولا لسة ؟؟؟؟

باين ان مفيش حد من الناس اللى عندها خبرة فى موضوع السفر و اللجوء حتدخل تساعدنا

سلام المسيح

sant1
14-12-2011, 08:00 AM
انا لسة مقدمتش .... لان فى واحد صديقى مراتة قدمت وهى دكتورة وحامل وجوزها موجود فى مصر وهى سنها 26 سنة ودخلت سفارة امريكا علشان تاخد فيزا الموظف قالها مش هاقدر ادهالك المرة دية لان الباسبور بتاعك فاضى .... الموضوع باين علية صعب جدااااا هذة الايام ssssssssss4

mina_
14-12-2011, 08:41 AM
الاستاذ sant

صعب قوى يقبلوا واحدة حامل . و اعتقد انهم عارفين انها ناوية تولد هناك

بس ان الباسبور فاضى دة مش سبب للرفض .. ناس كتير قدمت و اخدت الفيزا و الباسبور فاضى

و الكلام واضح (مش حقدر ادهالك المرة دى بس ممكن المرة الجاية )

الموضوع مش سهل بس مقدمناش حل تانى..

انت لو استنيت يبقى مش حتعمل حاجة

سلام المسيح

engmms2011
14-12-2011, 02:47 PM
#######################
تم نقل المشاركة إلى هذا الرابط
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=1398&page=5

mina_
15-12-2011, 10:04 AM
الاستاذ :engmms

انا عن نفسى اوافقك الراى تدخل الكنيسة فى الحياة السياسية او متحدث رسمى باسم الاقباط خطاء فادح و اعتقد الناس بدائت تحس بس لسة قدمهم كتير

بس دة مش موضوعنا ... و مش عايز الموضوع يتقلب نقاشات و جدل فى هذا الموضوع و ننسى مشكلتنا اللى عملنا عشنها الموضوع

سلام المسيح

أبرهة العصبي
16-12-2011, 10:35 PM
#######################
تم نقل المشاركة إلى هذا الرابط
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=1398&page=5

engmms2011
17-12-2011, 11:33 AM
ومننساش كمان ابن لقلق وميخائيل التالت وشنودة التاني واللي يدور اكتر يلاقي بلاوي مسيحة اكتر واكتر
ده غير... وللا بلاش

شكرا للأستاذ / مينا وهوافيك بأى أخبار عن اللجؤ

وشكرا للأستاذ / أبرهه وياريت تكتبلنا عن الشخصيات اللى أنت ذكرتها ودورها فى التاريخ المنسى ..

سلام المسيح للجميع

morco
17-12-2011, 05:59 PM
#######################
تم نقل المشاركة إلى هذا الرابط
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=1398&page=5

amir_2012
01-03-2012, 02:59 AM
هل تم الرد على حضرتك بالنسبه الى تقديم طلب اللجوءالدينى الى كندا وماذا عن التقدم لطلب اللجوء
الدينى الى امريكا ارجو الرد للاهميه وشكرا

sant1
01-03-2012, 12:33 PM
المشكلة مش فى اللجوء ..... المشكلة ازاى الواحد يخرج من مصر ؟؟ ssssssssss4

Eng.boka
21-04-2012, 11:43 AM
يا جماعه حد يعرف ازاى اقدم على فيزا السياحه لأمريكا وايه هى الشروط والمتطلبات علما بأن زوجى يعمل بالحكومه ولدينا شقة تمليك وسياره ولديه اكثر من تأشيرة على جوازالسفر لبلد اوروبيه.......
انا سمعت انى لازم اجيب من شركة سياحة برنامج للسفر للسياحة لامريكا بس مش عارفه اعمله ازاى ومنين

البرنس ديفيد
16-05-2012, 07:38 AM
يا جماعة انا معايا التاشيرة سياحة للنمسا وعايز ادخل البلد اخد الجنسية هل اعمل لجوء دينى ولا اتجوز هناك ولا اعمل اية بس ياريت الخطوات وانا فى المطار اعمل اية او جوء البلد اعمل اية بالتفصيل علشان اخد الجنسية ارجوووووووووووووووكم ردوا عليا

naser_giga
19-05-2012, 04:01 PM
سلام المسيح عليكم

انا شاب مسيحي سوري عايش في سوريا احببت فتاة مسلمة سورية و نريد الزواج من بعض و هي ليس لها مشكلة بالدين يعني حابة تصير مسيحية و لكن مجتمعنا السوري مغلق و متعصب و هذا خطر علينا ويعرض حياتنا للخطر و الاضهاد سؤالي هو نحنا عنا صديق بكندا ممكن يرسل لنا بطاقة دعوة سياحية هل استطيع ان ذهبنا سياحة الى كندا ان نقدم لجوء انساني بسبب زواجنا و نحن من دينين مختلفين

saed_sad25
20-05-2012, 01:12 PM
اللجو الدينى للاقباط ما فيش مشكلة ال عايز يهاجر بيهاجر ولكن المشكلة الكبر توجد عند المتنصرين اين يذهبون لو نجح التيار الدينى سوف يطبق على المتنصرين حد الردة يعنى القتل

أبرهة العصبي
29-05-2012, 03:55 PM
Naser ma7adesh hay3raf yerod 3aleik rad daqeeq l 7agat d bezzat beteb2a 7zooz zay e3fet l geish bas tab3an law te2daro tethbeto n feeh 5atar 3aleik aw 3aleiha aw tahdeedat w keda da hayb2a shei2 lateef.

princepino
15-06-2012, 04:37 PM
اخى العزيز naser giga يمكنك تقديم لجوء انسانى بسهوله ولكن يلزم وجود اوراق تثبت انها مسلمسه وانك مسيحى

princepino
15-06-2012, 04:40 PM
انا لسه راجع من السويد هناك اللجوء اسهل وعدد المصريين اقل وللحصول على تاشيره للاتحاد الاوربى اسهل دولتين اليونان وفرنسا

sant1
17-06-2012, 08:04 AM
يعنى انا ممكن اسافر السويد عن طريق اليونان واطلب اللجوء فى السويد ؟؟ ssssssssss4

markorues3
18-06-2012, 06:22 AM
follow-to-join asylees يساعدني .ana men masr we 3ezaa aroeh usa bas ana 3andy delwaket 23 we mafesh shogel yanfa3 adem wala sa3eb any akabel
besar7a ana magrbtesh adem abel keda bas ademt 3la lottery bakly akter men 5 senen bas lelasef mafesh haz fa3mel eha?momken had yas3edny
we eha elly mafrod a3meloh 3la fekra ana bent we delwaket ana ma5toba hel dah daf3 kefiaa lehom any arg3 tany masr wala la2 we law 3amelt legw3 momken yakbalony??

markorues3
18-06-2012, 05:02 PM
PLZ ANSWER ME CAN I HAVE VISA ORssssssssss4 NOT? WE EHA EL MONASEB LAIAA WE MAFROD A3MEL EHA?

kogaa
02-07-2012, 07:33 PM
سلام المسيح
لو سمحت انا محتاج مساعدة انا متزوج وعندى ولد وانا مدير وشريك متضامن فى شركة تصدير جميع السلع ودة نفس الوظيفة اللى فى الجواز السفر وعندى حساب فى البنك انا عاملتة من 3 شهور بس واول ما فتحت الحساب كان ب 70000 وسحبت منة وعملت ايداع كذا مرة فى الاخر اللى معايا فى الحساب 35000 وعندى سيارة تمنها 60000وعندى شقتى هناتمنها 100000 فى مصر وعندى محل ايجار قديم بتاع ابويا الله يرحمة ومعايا حجز فى فندق فى امريكا بس الجواز بتاعى ابيض خالص وانا هقدم على سياحة انا ومراتى وابنى وهقول رايحين نقطى عيد جوازنا هناك ممكن والا ضعيفة ولو ضعبفة اية تانى انا محتاجة مع العلم انى معايا صور جواز سفر صديقى فى امريكا معاة الاقامة هناك من سنة لرجو الرد وشكرا على تعبكم وبصراحة المنتدى جميل اوى

engmms2011
03-07-2012, 01:58 PM
سلام المسيح kogaa
- الأفضل أنك تقدم سياحة لوحدك عشان يبقى زوجتك وأبنك رابط ليك
- حسابك فى البنك ميقلش عن 50000 معقول
- حاجة تثبت أن دخلك هنا ميقلش عن 4000 ...أنت رايح تتفسح يعنى مستريح
- صديقك كويس هيبقى US contact
وأنت بتملى DS160

وربنا معانا ومعاك

لو حد ليه رأى تانى يريت يدخل ويفيد

سلام المسيح

markorues3
12-07-2012, 06:22 PM
law sam7et how mahdesh rad 3liaa leeh mafesh amel laya le tadeem visa yany wala eha?tab hata kol ay nase7aa yany thx any way

engmms2011
13-07-2012, 03:07 PM
أخى العزيز markorues3
أولا أكتب عربى أفهم طلبك.... ثانيا ما تجرب Student Visa
سلام المسيح

مريم نصر
16-07-2012, 11:34 AM
انا مصريه قبطيه وارغب فى الهجره الى امريكا ونفسى اهاجر واعيش واشتغل فى امريكا مع العلم انى انسانه ملتزمه جدا وبحب الاجتهاد فى عملى وبحب اكون مسالمه لمن حولى وبحب اكسب الناس اللى حواليا وباعمل سلام مع الجميع واجتماعيه ولبقه فهل من مخرج من البلد اللى انا فيها انا حاسه انى فى معتقل مش عارفه اخرج منه بلدنا فيها مساؤئ كتير غير ما يتعرض ليه الاقباط من مشاكل كتير فهل من مخرج

مريم نصر
16-07-2012, 11:38 AM
ربنا موجود كله للخير ومصيرها تنتهى زى ما عملنا البابا شنوده
ssssssssss13

merna raaft
16-07-2012, 11:45 AM
احنا اسرة تتكون من 4 افراد و الاطفال اقل من 18 عام و اريد طلب لجوء دينى لاى بلد فما هى انسب بلد لى و سريعة فى الاجراءات و غير معقدة
و ماهى الخطوات التى يجب ان اقوم بها و هل تقديم اللجوء يكون من داخل ام من خارج مصر ؟

مريم نصر
16-07-2012, 11:48 AM
على فكره احنا مش عايزين نهاجر عشان اضطهاد دينى بالعكس انا واثقه انا مفيش حاجه من ديه هتحصل احنا عايزين نهاجر عشان بلدنا غالب عليها التخلف والجهل والتلوث لو فضلنا من مصر هنموت من التلوث قبل ما نموت من الاضطهاد الاكل فيه كمياويات خطره مياه النيل ملوثه الهواء فيها تلوث هتعيش ازاى وللاسف الشعب مش عايز يغير من سلوكياته ومش عايز ييتطور وكل مانقول نتطور نلاقى فيه مشاكل غير فرعيه قابلتنى واتلهنيى فيها من فضلكم البلد اللى مش بترعى كرامه شعبها ما تبقيش بلدى

مريم نصر
16-07-2012, 11:51 AM
احنا بناتنا واخونتا بيمشوا فى الشوارع يتبهدلوا يتف على وشهم ويتعرضوا لمعاكسه مش كويسه غير الكلام الخارج اللى احنا بنسمعه كل ده عشان فيه نظره متدنيه للاقباط فى بلدنا مفيش وعى بقيمه الانسان بغض النظر عن ديانته انا باحس انى فى معتقل نفسى مش عارفه اخرج من البلد عايزه اهاجر الواحد عند شعور الغربه فى وطنه مش بيلاقى ان ديه بلده اللى بيحبها

merna raaft
16-07-2012, 02:36 PM
كلامك صحيح يا مريم الاسباب للهجرة عديدة و لكنى حتى الان لا اعلم اى خطوات او معلومات
ارجو المساعدة

el chife
16-07-2012, 03:29 PM
هولندا توافق على منح اللجوء لأقباط مصر

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=43295

bondoka-vin
16-07-2012, 08:22 PM
طبعا انا مبسوط من طرح الموضوع ده
و لكن احب اضيف ان حتى الهجره العشوائيه بيتصرفوا فيها بحيث ان مافيش مسيحين يكسبوها غير بنسبه قليله جدا جدا تكاد تكون مختفيه و طبعا بيرفضوا اعطائنا الفيزا حتى لو جبنالهم اثباتات كتير اننا راجعين يعنى بالعربى كده بيحصرونا جوه البلد حتى الفسحه بيحرمونا منها و مش عارفين ايه حل الموضوع ده و خاصه بعد تحالف امريكا مع الاخوان علشان يتسلوا علينا لانهم عارفين ان ماليناش مخرج حتى اقباط امريكا مش بيضغطوا انهم يشوفوا نسبه اللاجئين او الفايزين فى العشوائيه كام علشان يصدقوا و انا خايف ان الاقباط اللى فى امريكا او ى بلد تانى يصحوا فى يوم يلاقوا نفسم فى دوله اسلاميه بحته و تكون مصر ارحم بكتيييييير

mena nashat
17-07-2012, 06:44 AM
بحب اشكر كل الى ف السايت دة لان فية معلومات كتيرة بالنسبة للسفر .
ثانيا بليز يا جماعة الى مش عايز يسافر ميعدش يقول لا احنا مش نسيبها والكلام الى تعبنا منو بجد علشان كل واحد فينا كل يوم بيشوف قلة ادب وقزارة و اضدتهاد ميتوصفش . هوا حرام الواحد يعيش حياة نضيفة مستقرة بعيدة عن الارهاب الى هنا ؟؟
انا من نجع حمادى وحصل معايا خطف وتعذيب وبهدلة و اهلى دفعولى فدية حوالى 115.000 الف جنية علشان ارجع وقنوات كتير جابت الخبر منهم ctv ونشكر ربنا رجعت ودلوقتى متدمر من الى شفتو ف ال 5 تيام البهدلة الى شفتهم وبسبب الى حصل سقط ف 2 ثانوى السنة دى . تفتكرو واحد مستقبلو ضاع وشقا عمر ابوة ضاع ونفسيتو متتوصفش من الاهانة والتعزيب . هيعمل اية ؟؟؟؟؟ هيفضل اعد هنا تانى لغايت ما يقتلونى ؟؟؟؟
انا حبيت احكى باختصار قصتى علشان انا شفت كومنتات مستفزة قوى بتقول منسيبش البلد . وانا برد واقول لا هسيبها علشان عايز اعيش اظن دة ابسط مطلب ف الحياة . وانا اسف لو كنت طولت عليكم وسلام المسيح معاكم

mena nashat
17-07-2012, 06:59 AM
نيجي للسفر بقى . انا سألت ناس كتير دخلو السفارة الاسبوع دة وكلهم خدو رفض مع ان حالتهم كويسة ومعاهم كل الورق اللازم.
وحتى فيزا الدراسة بقت زى الزفت ومتررد اقدم عليها ولااستنى اشوف طريقة تانى .
سمعت ان لو قلتلهم على انى هروح اقضى الكريسماس وراجع تانى ممكن تكون فى فرصة

merna raaft
17-07-2012, 10:27 AM
بالنسبة لموضوع الهجرة لهولندا فقد صدر قرار من السفارة بتكذيب الخبر لو حد عنده معلومات ياريت يقولنا و لو حد يعرف معلومات عن اى بلد تانى زى استراليا كندا امريكا انجلترا ياريت يقولنا

el chife
20-07-2012, 03:50 PM
بالنسبة لموضوع الهجرة لهولندا فقد صدر قرار من السفارة بتكذيب الخبر لو حد عنده معلومات ياريت يقولنا و لو حد يعرف معلومات عن اى بلد تانى زى استراليا كندا امريكا انجلترا ياريت يقولنا


الخبر صحيح وقرار رسمى للجوء الاقباط المصريين الى هولندا والاعلام المصرى اعلام مضلل والسفارة الهولندية لم تعلن تكذيب الخبر بل تستنكر مايرددة الاعلام المصرى الملتوى..

http://www.copts.net/forum/showpost.php?p=384862&postcount=4

Just4Jesus
20-07-2012, 05:39 PM
الخبر صحيح وقرار رسمى للجوء الاقباط المصريين الى هولندا والاعلام المصرى اعلام مضلل والسفارة الهولندية لم تعلن تكذيب الخبر بل تستنكر مايرددة الاعلام المصرى الملتوى..

http://www.copts.net/forum/showpost.php?p=384862&postcount=4

Please check the embassy website

http://egypt.nlembassy.org/news/2012/07/clarification-regarding-asylum-to-the-netherlands.html

merna raaft
21-07-2012, 08:13 PM
كيف استخرج فيزا سياحة او فيزا علاج لامريكا من مصر ؟ ما هى الشروط التى تجعلهم يقبلون طلبى دون الرفض ؟ و ما هى الاجراءات ؟؟
لو اى حد عنده معلومات حتى لو قليلة ياريت يقول

ميلاد وديع جرجس
13-11-2012, 03:16 PM
سلام ونعمة ربنا يسوع المسيح

انا ابي وامي توفيان ودلوقتي انا واخويا اصغر مني عايزين نهاجر المهم نسيب مصر انا عمري 29 واخويا 26 ممكن تفيدوني اى طريقة للهجرة انا اللى كانت قعدين معها امي توفيت ودلوقتي ملناش غير ربنا ممكنت اى بلاد مش شرط امريكا المهم بلد نقدر نعيش فيها ونشتغل ssssssssss1 سلام المسيح معكم

magydawoud
15-11-2012, 09:35 PM
احب اعرف كيف اتقدم لطلب هجره حقوق او لجوء انسان
انا عندى ظروف خاصه ونفسي اعيش فى بلد اجنبيه

sant1
23-11-2012, 07:25 AM
ممكن لو فى حد هنا يعرف معلومات حقيقية عن جورجيا والحياة هناك وكيفية الاقامة بعد كدة بطريقة شرعية يرد علينا الاهمية .
مع الشكر ssssssssss1

zakariya
04-12-2012, 08:15 AM
ssssssssss10
أنا إسمي زكريا قبطي عايش في أوكرانيا و الوضع صعب كثير هنا و مش آدر أرجع مصر لضروف حالة البلد و عايز أسافر لأمريكا أو أوروبا و عايز أعرف إزاي؟! و أطلب المساعدة

zakariya
04-12-2012, 08:28 AM
أنا إسمي زكريا قبطي عايش في أوكرانيا و الوضع صعب كثير هنا و مش آدر أرجع مصر لضروف حالة البلد و عايز أسافر لأمريكا أو أوروبا و عايز أعرف إزاي؟! و أطلب المساعدة

jozef38
13-12-2012, 02:48 PM
انا عايزا اسيب مصر باى طريقة حد يقدار يسعدنى شكراااااان رومانى

samehebrhem
19-12-2012, 09:09 AM
يا جماعة انا عاوز اسافر ضرورى الى امريكا انا مش مرتاح فى البلد دى و مش واخد حقوقى الى يقدر يسعدنى

owkean
21-01-2013, 10:24 AM
يا جماعه انا اسمي مينا وتم تلفيق تهمه اذدراء اديان ليا وانا طلعت بكفاله لحين انتهاء التحريات من قبل الامن الوطني ومتوجه ليا اكتر من تهمه بدون اي شيء منها تحريض التلاميذ علي عدم الصلاه وتحريض المسيحين لجلب التلاميذ المسلمين للكنيسه وغيرها من تهم بدون وجه حق وعايز اطلع بره لاي مكان ومش عارف اعمل ايه علما باني معي صوره من القضيه طبق الاصل بخم النسر من قبل وزاره الداخليه افيدوني وشاكر جدا محبتكم
الاخصائي الاجتماعي

garang
21-01-2013, 08:11 PM
ربنا يقف معاك يا مينا ويساعدك
االمنظمات القبطية مش فاضية مشغولة بالزعامات وتوزيعها واستغلال القضية القبطية
وكلهم يرفضون هجرة الاقباط لية مش عارف عشان هما هاجروا بقي وخلاص وبعدوا عن القتل والسجن عايزينكم تتقتلوا وتتسجنوا عشان يفضلوا زعماء وبيصرفوا الملايين اصلاح حال مصر اللي عمرة ما يهنصلح ابدا ابدا وبيحلموا بالمساواة اللي استحالة تحصل
والكنيسة بتطلع تقارير للعالم كلة ان كل شيئ تمام وليس في الامكان احس مما هو كائن
يعني تصلي وتطلب وجة الرب وتهاجر اي بلد ومعاك مستنداتك ويسوع وحدة هو اللي يدبر لك يا ابني سيب مصر وروح اي بيلد ايا كانت وشوف لك شغلانة اي شغلانة وقدم اوراقك للهجرة لاجيئ لاستراليا او نيو زيلندا او كندا او اي بلد اوربي قريب لك مصاريف التذكرة قليلة لكن اترك مصر وروح اي بلد تقبلك باي صورة ولو زائر وربنا معاك مفيش غير يسوع اللي يساعدك احنا مشغولين وكل واحد عندة الف مليون حل عبقري وساذج
والحقيقة انة لا حل للمشكلة القبطية الا بالهجرة ولا يوجد حل اخر لكن طبعا الكنيسة والاقباط الزعماء لهم راي اخر وحزب يهوذا الاسخريوطي يحتاج لدماء الاقباط تسيل لكي يلحق لة كرسي في مجلس الشوري زي ابن اسعد وغيرة

garang
21-01-2013, 08:14 PM
قدموا اوراقكم الي اي بلد تقبل لاجئين مثل استراليا ونيو زينلدا وامريكا وكندا
ولا ادري ماذا ايضا وخليك في جورجيا اشتغل اي شغلانة لانك لو رجعت مصر لن تقبلك اي بلد تقبل لاجئين
ويسوع معاكم الرب وحدة يساعدكم لا تتوقعوا مساعدة من احد فنحن فاشلين في العمل الجماعي وانانيين
وكفاية كدةssssssssss10

engmms2011
21-01-2013, 08:20 PM
صدقنى كلامك كله بقوله لأى حد .. وبستفزنى القنوات اللى عايزه مساعدة من فقراء الاقباط فى مصر مش عارف الناس الغلابة هتلاقيها من التعابين اللى جوه ولا الافقاين اللى بيتاجروا بدمهم بره...ربنا موجود

sant1
22-01-2013, 04:42 AM
انا عرفت كل المعلومات عن سانت كيتس وعايز اعرف اسافرها ازاى وازاى اقدم على الفيزا ..... ياريت اللى عندة طريقة للسفر لسانت كيتس يقولى .... مع الشكر ssssssssss4

owkean
22-01-2013, 11:19 AM
يا جماعه اي فيزه سياحه لاي بلد عايزه في الشروط بتاعتها رصيد بنكي فعال وليس مجرد موضوع وسوف يتم الاستعلام عن رصيدك من قبل السفاره وده اللي خلا حاليا سفر جورجيا يكاد يصعب بعد ان كان متاح للجميع او اي سفاره طبعا يريت نلاقي طريقه اعمل بيها لجوء واخلع من مصر شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااا

owkean
31-01-2013, 10:14 AM
ايه يا جماعه الناس نامت ليه هو خلاص اللي سافر سافر واللي قاعد يبقي كبش الفدا وخلاص

sant1
31-01-2013, 06:12 PM
فى طريقة ممكن تساعدك للسفر الى اروبا وتطلع ليك الفيزا سياحة وانت لما تسافر تقدر تروح اى بلد فى الاتحاد الاروبى لكن بمقابل gift

Shaher500
05-02-2013, 05:22 AM
مساء الخير أنا أسمى شاهر من مصر من أسكندرية و أنا كنت مسلم و أتحولت للمسيحية.
فأنا شخص عابر فكنت عايز أعمل لجوء دينى لأمريكا بسبب الأضطهاد أللى أتعرضله من أهلى و من المعارف مع العلم أنى لسة جوا مصر بلد الأضطهاد و المشكلة أن ماليش معارف مسيحيين خالص فمش عارف أتواصل معاهم و دخول الكنايس بقى صعب دلوقتى و خصوصا مع أنتشار التفجيرات و الأرهاب.
أنا محتاج منكم خدمة لو فى أى حد يعرف رقم تليفون محامى هجرة مسيحيى فى أسكندرية يا ريت يبعتلى رقمه لأن بجد ما بقتش قادر أتحمل الصعاب أللى بواجها كل يوم و حكون شاكر جدا ليكم و أنا نفسى أتعرف على ناس مسيحيين حتى لو عن طريق النت و شكرا.

أخوكم العابر شاهر

sant1
05-02-2013, 06:55 AM
فى ناس ممكن تساعدك للسفر الى اروبا ولكن بمقابل مادى (sml2)(sml2)

poronto
29-03-2013, 09:58 PM
أنا يا جماعة بفكر أقدم على اللجوء الدينى فى أمريكا و لى بعض الاستفسارات . ياريت لو حد متأكد يجاوبنى
1- أفضل ولاية ممكن أقدم فيها (من حيث الوقت . و نسبة القبول)
2- مدة الانتظار من وقت تقديم الطلب حتى وقت المقابلة
3- تكاليف المحامى . و سمعت أن فية محاميين تبع الكنيسة مبيخدوش فلوس يا ترى دة صح ؟
4- فى حالة الموافقة على الطلب . ما هى الفترة المتوقعة حتى الحصول على الجرين كارد
5- بعد تقديم طلب اللجوء ما هى الفترة التى لا يمكننى فيها النزول الى مصر

atef1960
04-06-2013, 07:53 PM
كل عائلتى فازت بالهجرة إلى الولايات المتحدة عام 2014، إلا أنا لأن عمرى 24 سنة، ماهى الطريقه من أجل انضم إليهم في أقرب وقت ممكن بغض النظر عن كم تتكلف؟ علما بأنني لست متزوج.انا 'من من مصر واريد ان اعرف اى ايميل لأى محامى قبطى فى نيوجيرسى

جوليا
07-07-2013, 10:29 AM
انا اسمي لورين ومن اسيوط وحابة اهاجر لامريكا او كندا الوالد توفي قبل اشهر ووالدتي توفيت قبل كده وماليش حد في الدنيا ولوحدي وخلاص بقيت اخاف حتى انهم يدخلوا بيتي ... ويقتلوني ... انا بجرب في حكاية برنامج الفيزا العشوائية كا هل بتاع امريصح ولا غلط

ارجوكم سلام المسيح معاكمssssssssss1

EL$enure
13-08-2013, 01:56 AM
ايه يا جماعة انتو نسيتو الموضوع ليه و مبئاش حد مهتم انا متابع الموضو بئالى يومين و قريت كل التعليقات من 2009 لحد دلؤتى

ياريت حد يفيدنى انا اخوكم الصغير
انا طالب عندى 20 سنة و تعبت من مصر جدا
و ممش لاقى راحة فى اى حاجة حتى الشغل
كنت بتعامل وحش لانى مسيحى و احيانا كانت تحصل مشاكل و ضرب و دم لاكن طبعا بنخاف نعمل محاضر لان انتو عارفين مصر ياريت الاقى حل للموضوع لانى تعبت بجد و شوفت ايام ما يعلم بيها اللى ربنا
علما بانى تخصص (حاسب الى و نظم معلومات ادارية)
هل هكون ذو فائدة و متوفر لى العمل بالتالى تاتى الموافقة
ام ان تخصصى لا يمثل لهم شيئ ؟
.
.
و بشكركم عالموضوع الجميل دا ربنا يعوض تعب محبتكم (EL$enure)

EL$enure
04-09-2013, 05:53 AM
هو محدش ناوى يعبرنى ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
انا عايز حد يرد عليا من فضلكم

mayokoko
03-02-2014, 02:14 AM
سلام المسيح مع جميع المشتركين
انا متابع كتير من المواقع الخاصة بمشاكل الاقباط وانا شخص مسيحي ضمن مجموعة عمل تهدف لكسب النفوس الي المسيح ومحاولة لحل مشاكل العديد من الاقباط اللى اتحولوا للاسم بالاكراه وغيرها من المواضيع اللى تهم كل مسيحي وهيكون قريب انشاء الله موقع متكامل عن المواضيع دي واي استفسار تحبوا تسالوه عن مواضيع اللجوء او السفر لاي دولة عندنا امكانية لبلاد كتير نقدر نحصل علي الاوراق اللامة ليها
ممكن تبعتولي علي الايميل الياهو لان اكتر الوقت ممكن مقدرش ادخل على الموقع هنا كتير
وشكرا
thunder.bird53@yahoo.com