PDA

View Full Version : عندى مشكله فى الراوتر بتاعى

elmafdy
16-07-2011, 06:15 PM
اخوتى الاحباء . . .

انا عندى مشكله فى الراوتر بتاعى و ارجو من أى حد عنده خبره يساعدنى لأنى قربت اتجنن خلاص

القصه باختصار أنى بأستعمل راوتر سيمنس , الموديل بتاعه اسمه
(Seimens Gegaset SE568)
الراوتر ده انا كنت جايبه معايا من دبى

انا بأستعمل الراوتر ده كأنه اكسس بوينت , يعنى موصل عليه كابل نت واخده من راوتر تانى مشترك مع الجيران , يعنى الكابل اللى انا مدخله على الراوتر بينفع ادخل بيه على النت مباشرة لو وصلته على الكمبيوتر .

المهم انى مركب الكابل ده على الراوتر و بعدين واخد منه نقطتين لجهازين مختلفين , بالاضافه لأنى بأدخل منه على النت وايرلس من اللاب توب و الامور كانت ماشيه

بس بالخطأ دوست على المكان اللى بيعمل ريسيت للجهاز بسن قلم رفيع كده و بالتالى كل السيتنج اللى كان موجود راح . . . مع بعدها النت اللى بالكابل شغال , بس الوايرلس مش شغال.

سألت صديق ليا قال لى ادخل من الانترنت اكسبلورر على الصفحه دى 192.168.1.1
حاولت ادخل الصفحه دى سألنى على يوسر نيم و باسورد , حاولت استخدم كل الاقتراحات اللى اتقال لى عليها زى ادمن و روت و روت 123 و الباسورد القديم بتاع الوايرلس و كل الاحتمالات الممكنه , بس كلها فشلت و النتيجه انى مش عارف ادخل على الصفحه دى و بالتالى مش عارف ارجع اظبط السيتنج و اشغل الوايرلس .

فيه ناس نصحتنى انى ادور على النت على اليوسر نيم و الباسورد بأستعمال اسم الراوتر و الموديل بتاعه , حاولت كتير بس فشلت برضه .

ارجو يا اخوتى اللى يعرف يساعدنى يلحقنى لأنى عملت اكتر من 100 محاوله فاشله لما اتجننت .

Bahnass
16-07-2011, 09:05 PM
http://vanhemeir.blogspot.com/2010/12/configuring-etisalats-siemen-gigaset.html

try
Admin,Admin

as described in that link

steven
17-07-2011, 07:20 AM
الاخ الحبيب المفدي
لو فيه زر reset في الكارت بتاعك - إعمله ريست سيعود لضبط المصنع وتكون اليوزر نيم والباسورد هى كلمة admin

elmafdy
17-07-2011, 08:47 AM
اخوتى الاحباء بهنس و ستيفن

أشكركم جدا جدا على محبتكم و اهتمامكم

و ها اجرب اللى قلتوه و اقول لكم النتيجه

المفدى

elmafdy
19-07-2011, 06:53 AM
اخوتى الاحباء بهنس و ستيفن

أشكركم جدا جدا على محبتكم و اهتمامكم

و ها اجرب اللى قلتوه و اقول لكم النتيجه

المفدى