PDA

View Full Version : انقلاب

amoni
04-06-2005, 12:08 AM
كنت قاعدة قدام الكمبيوتر امبارح و لقيت المقالة دى ورجعت بالكرسي ورة من الخضة و قلت لنفسي الى يعيش ياما ياما يشوف من العلوم
فطول حياتى لم اتوقع ان انشتاين يطلع غلط فى حسباتة
كلنا نعرف ان لا شئ يقدر ان يفيق سرعة الضؤ و انها constant اى لا تتغير
المعلومة دى درسناها فى اول مراحل الثانوية و لكن اكتشفوا ان هناك ما يقدر ان يسبق سرعة الضوء بسرعة 300 مرة من السرعة لعادية
لو حصل و النظرية الجديدة وفقت المستقبل ها يبقى شكلة ازاى?? ازاى نقدر نثق فى العلماء الىفاتوا اية رائيكم??
المصدر موثوق منة يا جماعة
http://partners.nytimes.com/library/national/science/053000sci-physics-light.html

mena_hot
04-06-2005, 01:33 AM
شكرا يا ناسا علي المعلومات ولازم نقكون اكثر مرونة مع العلماء مش لازم نقول نثق فيهم الناس دي مش بتكشف الغيب دي مجرد بتبتكر بعبقرية كتير من العلماء زمان اتهموا بالتجديف واتهموا بالسحر وكلام فاضي كتير بس دي اكثر فئة في المجتمع تحتاج وقفة شكر كبيرة علي مجهودها نحو نمو افضل للمجتمع وتحقيق مستوي عالي من الرفاهية وانا اتوقع المزيد من التقدم في المستقبل القريب في كافة المجالات فالتقدم يمشي الان بخطا سريعه وربنا يسترهاااا ياناسا شكراا لطرحك الموضوع الجميل ده

amoni
05-06-2005, 03:00 AM
يا اخ مينا العلم دا شئ مقدس
طول عمرنا نتعامل مع سرعة ضوء واحدة و فى يوم و ليلة تبقى غلط فا ابتديت اشك ان النظرية النسبيةو بحاول اضربها فى دماغى او قوانين الforce غلط
انا معك ان كلنا بنغلط بس دا كسب جايزة نوبل حرام دا و لا حلال

saweres
05-06-2005, 03:44 AM
يا سلام!!
ما العالم كله كان بيعتبر الأرض مسطحة لحد ما ثبت خطأ هذا
العالم كله كان بيعتبر الأرض مركز الكون لحد ما ثبت خطأ هذا
طول ما فيه تقدم علمي فيه تصحيح للأخطاء
سرعة الضوء ما زالت ثابتة ، مثل الجاذبية ، وقوانين الحركة في الفراغ
اللي حصل في التجربة هو تعجيل الفوتون في ظروف خاصة ، لدرجة انه وصل لـ 300 ضعف سرعة الضوء
In the most striking of the new experiments a pulse of light that enters a transparent chamber filled with specially prepared cesium gas is pushed to speeds of 300 times the normal speed of light. That is so fast that, under these peculiar circumstances, the main part of the pulse exits the far side of the chamber even before it enters at the near side.
يعني باختصار ، عبرت الزمن

mena_hot
05-06-2005, 07:00 AM
فكرتني يا ساويرس بتجارب علمية قريتها عن الزمكان لو حبيتوا انقلها ليكم قوليلي وبعدين يا ناسا العلم ده مش منزل من ربنا يعني علي راي اخوتنا يعني قابل للتطويع والتحديث وكل حاجات وكل شوية يتقدم ويتحدث مفيش مشاكل

saweres
05-06-2005, 08:56 AM
يا ريت يا مينا
انا بدور على التجارب دي بقالي مدة
وياريت تذكر اسماء العلماء عشان ما تبقاش خيال علمي (do:)

mena_hot
06-06-2005, 03:54 AM
ده الموقع اللي ممكن تلاقي المعلومات فيه
http://qasweb.org/qasforum/index.php?showforum=38
ولو عملت بحث عن كلمة الزمكان حتلاقي كتير او ممكن تكتبها بالانجيليزي اننا عندي كتب اللي قريتها فيها مش سايت وهيه حاجاات كتيرا منها اذكر حاجة بسيطة اني عملة اطلاقوها في خلال اطار معين من الاليف الصناعية وداخل ناقوس مفرغ الهواء بسرعه كبيرة فا وصلت بعد فترة من الزمن فا استعجب العلماء وقاموا بتسخين العملة المعدنية واطلاقاها مرة ثانية فوصلت بعد فترة فاخرجوها ووجدها ساخنة علي الرغم من انها وصلت متاخرة بعشر دقائق واكتشفوا ان العملة اخترقت حاجز الزمن والمكان ...
سلام ونعمة