PDA

View Full Version : الصيف والسيف

power_40
22-08-2005, 02:20 PM
يدخل الاسكندريه 2مليون زائر يوميا ، بعضهم جاء متشعلق فى قطار ،والاخر فى سياره ميكروباص او اتوبيس شركات،والبعض فى سيارته الخاصه والقليل فى سيارته الخاصه جدا،وبهم ومع اهل الاسكندريه صارت الاسكندريه مدينه لا تطاق،فاضافوا الى رطوبه الجو والحر ذلك المرض اللعين المسمى الزحام
ولا يسمى ما يحدث فى الاسكندريه سياحه ،فانت لن ترى البحر من تلك الكتل البشريه ،وان رايت فلن تستطع ان تضرب غطسا فى ميامى ،ولا ان تنط من منط المندره (الله يرحمه)،فالمحافظه رأت ان تجمع ما انفقته فى توسعه شارع البحر بتأجير جميع البلاجات بارقام فلكيه،فصار سعر الكرسى خمسه جنيهات للفرد والشمسيه عشره جنيهات ،ورؤيه البحر عشرة جنيهات ، والعوم بتلاته وتلاتين جنيه ونص ،والخروج من البلاج بسبعه جنيه ،والذهاب الى التواليت اربعه جنيهات والخروج من التواليت جنيه ونصف ثم تاتى اسعار الاكل الذى فاقت اسعاره اسعار مطاعم مكسيم العالميه،ثم اسعار الشقق المفروشه والتى تقترب من اسعار فنادق الخمس نجوم، واصبح اهل الاسكندريه انفسهم غير قادرين على الاستحمام فى بحرهم الا بعد دفع تحويشه العمر من اجل نيل شرف الاستحمام بماء مالح متوسط

واذا قدر الله ونلت شرف الاستحمام فلابد ان تغض الطرف عن تلك الاجسام العالقه فى المياه ولا تعير لرائحه الماء بالا،فمازالت الاسكندريه تقذف بمياه الصرف الصحى فى البحر دونما ارتباط بالاشتراطات المنظمه لذلك فترتد مياه المجارى الى الشط بعد تفتيتها بمياه الامواج وفقا للخطه الموضوعه من تشجير رمال البلاجات (ربانى) بعد مرحله تسميدها بالمجارى.
وينبغى بعد هذا ان تظل هكذا بالماء المالح المخلوط بعصائر الصرف الغير صحى لانه لكى تستحم بماء عذب ينبغى ان تقف طابورا كطابور الجمعيه انتظارا لحنفيه معلقه على عامود خرسانى ويا دووب الحنفيه بتنقط.

واذا نظرت الى مدينه الاحلام فى تلك الايام الخوالى ،وهذه المدينه التى يشكر اهلها فضل محافظهم المحبوب المحجوب لن تعرف على ماذا يشكر اهل الاسكندريه المحافظ؟،فشوارع الاسكندريه لم تنعم بعد باشارات المرور وما زالت قياده السيارات بالدراع ،وعبور المشاه هو قضاء وقدر،وغابت اتوبيسات النقل العام بعد تنازل الدوله لسائقى الميكروباص لحل موضوع النقل،وصارت الحفر والمطبات اعجوبه العجائب فارض الاسكندريه صخريه ولا اعرف من اين اتت المطبات حتى فوق الكبارى الخرسانيه،وعشوائيه تسعين فى الميه من مناطقها المحرومه من المياه والصرف، ثم اصبحت الاسكندريه شارع واحد فقط هو شارع البحر ،فنظره على اى شارع اخر يذكرك باى حاره فى كفر البطيخ فى دشنا البلد.

ثم نأتى الى المشكله الكبرى،وهى النظافه،فانت اذا خرجت صباحا بقميص ابيض ستعود لبيتك بقميص بيج واذا كان قميصك بيجا فاعلم انه سيصير بنيا ،فالجميع اتفقوا مع شركات تصنيع المنظفات التاكسيات والميكروباصات والقطارات ،والمحطات المخصصه للانتظار،وعمال نظافه الشوارع ،واتحدى اى شخص يحافظ على ملبسه نظيفا لمده ساعه واحده خارج بيته،مما يجعلنا نقضى اجازتنا داخل اسوار البيت ومع برامج التلفاز المساعده فى علاجنا من التفكير

ثم نأتى الى هذا الكائن المسمى تاكسى ، فجميع التاكسيات من ايام الزناتى خليفه،تشاور لتاكسى فيقف وعليك ان تسند بابه حتى تدخل وتغلقه وتظل ممسكا به حتى لايقع من السيارة،ثم تجلس على كرسى عباره عن حصيرة تحتها مباشرة قوائم من الحديد تغرس فى جتتك وليس لك ان تشكو ،واحدهم وجد فأرا داخل التاكسى وسلمه للمحافظ وحصل على كأس المحافظه لان الفار كان من النوع العرسوى النادر ،ثم تأتى لموضوع تعريفة التاكسى فلا يوجد عداد باى تاكسى والموضوع بين الركاب وسائق التاكسى وفقا لتعريفة ودية ومن لا يعرفها ذنبه على جنبه،وجدران التاكسيات الداخليه من الحديد الصدأ النادر ،فلا يوجد فرش للتاكسيات، واذا اردت النزول ينبغى استنجاد اى مار فى الطريق ليفتح لك الباب من الخارج.

وهناك الاف والاف المشاكل تتمتع بها اسكندريتنا دونا عن كل مدن العالم التى توفر لقاطنيها مرافق عامه ومصطحات خضراء واماكن للعب الاطفال دون دفع هذا الرسم الجديد الذى اخترعته الاسكندريه والمسمى رسم خروج ولا حتى رسم الدخول

ولا اعرف حلا ،فقد كنت اتهم الدولة بأنها السبب ، ولكن ظهر جليا لى أن الدولة التى تخلت فعليا عن أداء الدور المنوط اليها كحكومة من توفير الامن للمواطن واماكن التعليم ووسائله ،والصحة ،النقل،وحرية العمل .واقتصر دورها فقط على بيع اراضى الدولة للمحظوظين من ابناء اولى الامر ،وكذلك فرض الضرائب او ضرب العائدين من خارج البلاد ،بالاضافه الى ما تهبره من رسوم المرور فى القناة وعائد الغاز الطبيعى المزعوم ،ولا اعرف جهات صرف تلك الاموال ،بعد تمام علمى من أن مشروع توسعه شارع بحر اسكندريه تم على حساب رجال الاعمال ،ونعتقد أن سيارات رئاسه الجمهوريه وكروش الوزراء التى لا تمتلئ، هما المنفق الرئيسى لموارد الدولة
ولكن ارى ان هناك دورا علينا لم نفعله،قبل أن يأتى يوم الزلزال الاعظم الذى سيهزنا هزا بعد ان رأينا بأعيننا اخوانا العرب الذين صارت لهم هواية شتمنا فهل ننتظر حتى يأتى يوم............ والا بلاش خلينى ساكت

amoni
22-08-2005, 06:10 PM
على فكرة الكلام دا كلة نصب
الاسكندرية بقت مصيف انضف غير بس البحر معفن و انفاق عبور المشاة دى لمصلحتكم انا شفت قدام عينى 3 حوادث بشعة و لو عايز مصيف رخيص عندك راس البر و العريش بعد شهر 7 علشان القناديل بتمشى مع اخر الثانوية العامة و مرسي مطروح
و على التاكسيات فسعر التاكسي بعشرة جنية مواصلتين و تلاتة جنية مواصلة واحدة

لازم تصيف يا موظف?? و مالها حديقة الحيوان بربع جنية??

signal_II
22-08-2005, 07:01 PM
كل اللى قالة باور حقيقى جدا
الاسكندرية اصبحت مدينة للجميع ماعدا اهلها
شركة النظافة تحصل من جميع الشقق ولا يوجد باى شارع غير البحر وطريق ابوقير فى حتت قليلة جدا

الانفاق فى حتت ملهاش لزمة تخيلوا ان امام مكتبة الاسكندرية لايوجد نفق عبور الا واحد يبعد حوالى 400 متر

الاسكندرية صيفا مدينة لاتطاق من اهلها لان كل من هب ودب فرحان بالمصيف ويخقننا
المعمورة والمنتزة ملئية بشوية ناس مصراوية ملهاش لزمة فرحانة بشوية البرستيج وباباى ومامى
وشواطى الاسكندرية كلها مبلية بالفلاحين والصعايدة
انا عندى صورة للاسكندرية حجمها كبير ( لشاطى سيدى بشر سنة 45 او 46 ) كل الشاطى بكينى
دلوقتى كلها بينزل بالجلبية وبقت الشواطى زبالة

اسكندرية الحقيقية للاسكندرانين شهر 10 و 11 تنزل تاخد غطس فى البحر النظيف وتتمشى فى بحري والقلعة وتاكل سمك وجيلاتى فى جليم
ايووووووووووووووة ياجدعان

knowjesus_knowlove
22-08-2005, 10:52 PM
فكرتنى بنزول البحر فى عز الشتا فى شهر يناير وفبراير أيام الشباب

كانت أيام حلوة بس ياخسارة ... الرعااع غلماان محمد بوظوا كل شئ فى مصر وليس فى الإسكندرية فقط

knowjesus_knowlove
22-08-2005, 11:06 PM
موقع به بعض الصور القديمة والحديثة للإسكندريه
http://www.galenfrysinger.com/alexandria_egypt.htm

knowjesus_knowlove
22-08-2005, 11:30 PM
صور قديمة جدا
http://www.egyptedantan.com/alexandrie/alexandrie.htm

إضغط على الأرقام بأعلى الصفحة لرؤية المزيد من الصور

power_40
23-08-2005, 05:26 AM
كل اللى قالة باور حقيقى جدا
الاسكندرية اصبحت مدينة للجميع ماعدا اهلها
شركة النظافة تحصل من جميع الشقق ولا يوجد باى شارع غير البحر وطريق ابوقير فى حتت قليلة جدا

الانفاق فى حتت ملهاش لزمة تخيلوا ان امام مكتبة الاسكندرية لايوجد نفق عبور الا واحد يبعد حوالى 400 متر

الاسكندرية صيفا مدينة لاتطاق من اهلها لان كل من هب ودب فرحان بالمصيف ويخقننا
المعمورة والمنتزة ملئية بشوية ناس مصراوية ملهاش لزمة فرحانة بشوية البرستيج وباباى ومامى
وشواطى الاسكندرية كلها مبلية بالفلاحين والصعايدة
انا عندى صورة للاسكندرية حجمها كبير ( لشاطى سيدى بشر سنة 45 او 46 ) كل الشاطى بكينى
دلوقتى كلها بينزل بالجلبية وبقت الشواطى زبالة

اسكندرية الحقيقية للاسكندرانين شهر 10 و 11 تنزل تاخد غطس فى البحر النظيف وتتمشى فى بحري والقلعة وتاكل سمك وجيلاتى فى جليم
حبيب قلبى
والله العظيم شعر راسى وقف من كلامك والدم حاسس انه بيجرى بسرعه من كلامك
كلامك بيغظنى بجد ،ونفسى اشوف اسكندريه بتستحمى فى ليل الشتا ،
نفسى اطلع اتمشى واشم النسيم العليل الى كان بيشفينى
نفسى ابص فى الموج واشكيله بجد واقوله (مالنا ايه الى جرى لنا) ليه **** الامم بتتقدم واحنا مخنوقين
نفسى ونفسى احضن شطها وانظر لعمق البحر ،ومش عايز ترمس ولا دره ، ولا حتى جيلاتى
نفسى زى زمان ماحدش يعكر مزاجى
مش محتاج كتير ،اتنين متر مربع والناس تسيبهوملى اتبرطع فيهم
بجد انا متغاظ منك
لانى محروم منها شتاءا
مرة واحدة حضرت رأس السنة لمدة اسبوع ولم اغادر فيه ذلك الساحر العجيب المسمى شط اسكندريه
اه يا اسكندريه

power_40
23-08-2005, 05:47 AM
على فكرة الكلام دا كلة نصب
الاسكندرية بقت مصيف انضف غير بس البحر معفن و انفاق عبور المشاة دى لمصلحتكم انا شفت قدام عينى 3 حوادث بشعة و لو عايز مصيف رخيص عندك راس البر و العريش بعد شهر 7 علشان القناديل بتمشى مع اخر الثانوية العامة و مرسي مطروح
و على التاكسيات فسعر التاكسي بعشرة جنية مواصلتين و تلاتة جنية مواصلة واحدة

لازم تصيف يا موظف?? و مالها حديقة الحيوان بربع جنية??
العزيزة ناسا تتهمنى بالكدب ثم تدعونى لان اصيف فى راس البر
وهى لم تفهم الغرض من الموضوع
الغرض يا سيدتى الفاضلة ان الاسكندريه كانت عروس البحر ثم من اهمالنا لها توسخ ثوبها ووضعنا فيه الرقع فلم تعد تستحم بعد ان كانت كل ميادينها تستحم بالماء والشامبو ، ووقت ان كان التاكسى نظيفا ،والشوارع قدوة لنظافة منازلنا ، ووسائل المواصلات العامة هى الرئيسية ، وقتها لم نسمع عن هذا الجسم الغريب المسمى ميكروباص،ووقت لم نرمى بمياة الصرف فى البحر بدلا من التخلص منها الصحراء .
وياسيدتى عجيب ان تطلبى من اسكندرانيا ان يصيف فى راس البر ، يعنى البيت بيت ابونا والغرب يكرشونا
ثم انا مش موظف ،ولا اشكو من الاسعار ولكن المعنى كان شكوى الاستغلال ،فلا يوجد مصيف فى العالم يدفع الجلد والسقط عشان يضرب غطس فى بحر مخلوط بالمجارى
وبصراحه كده احنا مخنوقين منكم ،ومش عايزينكم تيجوا عندنا ،روحوا راس البر وانعمى بالناموس هناك
قال راس البر قال

amoni
23-08-2005, 03:18 PM
معذرة فا انا لا اتهمك بالكدب و لكن الى حاجات الى انا شفتها دى حقيقية و حوادث شارع البحر و انا كررت ان البحر زبالة و عندى صديقة امريكية زارت هناك و كانت عايزة ترفع قضية على الحكومة علشان عدم نضافة البحر حتى فى المنتزة البحر و رملة وسخ

و لكن ها نعمل اية
عندك راس البر ارخص بس بردوا ما تنزلش البحر و لكن خد الجيتار و العب على شاطئ النيل
او روح العريش او مرسي مطروح او الخرطوم

power_40
23-08-2005, 03:47 PM
معذرة فا انا لا اتهمك بالكدب و لكن الى حاجات الى انا شفتها دى حقيقية و حوادث شارع البحر و انا كررت ان البحر زبالة و عندى صديقة امريكية زارت هناك و كانت عايزة ترفع قضية على الحكومة علشان عدم نضافة البحر حتى فى المنتزة البحر و رملة وسخ

و لكن ها نعمل اية
عندك راس البر ارخص بس بردوا ما تنزلش البحر و لكن خد الجيتار و العب على شاطئ النيل
او روح العريش او مرسي مطروح او الخرطوم
هاعيط بجد
انا ماليش دعوه بأى حتة تانية
انا اسكندرانى وعايزها زى زمان ، ياريت تفهمينى يا عزيزتى
وادينا فى موسم الانتخابات المباركية ،وهى فرصة لان نصرخ فى وجه اى مسئول ان يكون مسئول بجد ،يعنى يرضى حضرتك القذارة التى تعيش فيها العروس السابق ، يرضى حضرتك انى اسكن فى موقع يرى البحر ولا يمكننى ان انزل بالشورت _زى زمان _واضرب غطسين واروح ،يعنى ابقى ابن البلد وادفع رسم دخول للشاطئ، وبعدين الرسم ليس مقابل اى خدمة ،فالبحر بحر ربنا وملك المصريين كلهم ، والا احنا بقينا اجانب فى بلادنا
لعلمك فى اليونان اجمل شاطئ برسم تلاته يورو ، شمسيه وكراسى نوم وحمامات ودورات مياه وحنفيات مياة مثلجه وحدائق خضراء واماكن للعب الاطفال ومنطات متزحلقه،ومكان لجراج السيارات ، كل ده بتلاته يورو ، وقارنى الدخل ، وقارنى الخدمات المقدمة ،هتعرفى اننا لازم ننتحر غيظا وكمدا على نفسنا

rizk nabil
24-08-2005, 04:58 AM
لعلمك فى اليونان اجمل شاطئ برسم تلاته يورو ، شمسيه وكراسى نوم وحمامات ودورات مياه وحنفيات مياة مثلجه وحدائق خضراء واماكن للعب الاطفال ومنطات متزحلقه،ومكان لجراج السيارات ، كل ده بتلاته يورو ، وقارنى الدخل ، وقارنى الخدمات المقدمة ،هتعرفى اننا لازم ننتحر غيظا وكمدا على نفسنا
علشان اليونان حكامها مسيحيين جرب كده وخلى
المسيحيين يحكموا مصر هتلاقى نفسك مبسوط خالص

fanous2102
24-08-2005, 05:27 AM
الا باور 40
بيلبس مايوه زي كل الخلق و الا بينزل البحر بالجلابيه

مافيش زي حلاوتك يا اسكندريه بعد دخول المدارس
كنت دايما اروح انا و مراتي في اواخر 9 و اوائل 10
روعه
ياسلام علي قدوره في المنشيه
و التمشيه ليلا ...كانت...قبل االمسلمين مايحكموا في كل شئ
و الشورت الشرعي و الجلابيه الخ الخ

power_40
24-08-2005, 05:52 AM
ياعم بلبل مال الاسلام والمسيحية فى كده
والله موظفة بنك مسيحية تتعامل بالرشوة فى بنك محترم لتسهيل الامور والخروج عن انتظار الدور تصور؟
وبعدين يعنى حكام البرازيل هندوس ؟
والا حكام الصومال سيخ؟
والا حكام روسيا مسلمين اتقياء وعلامات الصلاة فى وجوههم
ما اكثر من 130 دوله فى العالم تدين بالمسيحية العصماء وكلهم ضاربهم السلك
وبعدين يا فانوس انا بانزل بالبكينى ياعم وقطعه واحده كمان ، وانا باصرخ بيها ،انا مسلم اتمنى من الله ان يتوب عليا وارجع الى مرحلة الهدوء النفسى الذى نعمت به فى مرحلة الشباب ،فليس سلوكى فى الرد على البعض هنا هو سلوك الاسلام ،ولو كنت مسلم حقا لما المت احدكم بكلماتى هنا وهناك .
هل تريد اعتراف اكثر من هذا
كل الامل ان يتوب الله عليا ،وياريت تدعيلى

الموضوع يا جماعه مش دين
الموضوع اننا بقينا مخنعين
احكيلك نكته ،الريس شعبيته قلت ،اشاروا عليه يعين وزير ويخليه يصدر قرارات متعسفه ثم يقيله فتزيد شعبيته
جاب الوزير وقاله عايزك تعكر مزاج الكـــــــــــلاب دول ،.
الوزير اصدر اول قرار بدفع رسم عبور الكبارى مائه جنيه ،مرت سنه ولم يشتكى احد،اصدر قراره الثانى بدفع رسم مغادره الكبارى مائه جنيه اخرى ،لم يتكلم احد ، اصدر القرار الثالث بضرب المارين على الكبارى عشر قفيان على قفاهم
اجتمع الريس بالشعب ، وفى نهايه حواره ،سال الشعب ، حد مزعلكم ؟ فيه اى وزير مضايقكم ؟
واحد رفع ايده وقاله
ياريس انتم فرضتم ميتين جنيه عبور الكبارى وضربنا على قفانا ، ولنا طلب عند سيادتك انك تزود عدد الناس الى بتضربنا عشان نلحق شغلنا
فهمت مدى الخناعة؟
وتانى مرة واحد زعق فى وشه -ياريس التغيير سنة الحياة
رد عليه اذا كان التغيير سنة فانا فرض