PDA

View Full Version : من الذى امر مايكل منير الكنيسه ولا الحكومه !!!!

asuty
04-09-2005, 03:05 PM
فى هذا الموضوع
#10 09-02-2005, 01:06 PM
admin1
Administrator تاريخ التّسجيل: Mar 2003

الموضوع موجه الى قداسة البابا ، لذا استسمحكم فى غلق الموضوع ونقل الأسئلة الى موقع المنتدى العربى حتى تصل الرسالة الى قداسة البابا
من الأفضل ان يقوم أبناء البابا بسؤال البابا بدلا من ان يقوم كل من هب ودب بالهجوم على الكنيسة على صفحات الجرائد العربية والاسلامية
ونشر الموضوع فى المنتدى العربى ثم فوجئنا بحذفه وهنا السؤال موجه للاخ مايكل منير . من الذى امرك بحذفه الامن المصرى ولا الامن الكنسى . نرجوا الاجابه لاننا نعلم علاقتك بالطرفين !!!!

saweres
04-09-2005, 03:11 PM
أسيوطي
الرجاء عدم سوء النية
الموضوع تم رفعه من المنتدى ووضعه على الصفحة الرئيسية لأن الموضوع موجه بالأساس لقداسة البابا
وتم رفعه من الصفحة الرئيسية ( ولم أعرف الخبر ده غير دلوقتي حالا منك ) بكل بساطة لأن زوار الصفحة الرئيسية عددهم أضخم بكثير من المسجلين في المنتدى
والأهم هو الأخبار القبطية على الصفحة الرئيسية ودعم الصف القبطي الواحد لا نقد الكنيسة أو رموزها ، ولا تقسيم وتفتيت الأقباط ما بين كاره ومحب ، مؤيد ومعارض

asuty
04-09-2005, 03:17 PM
أسيوطي
الرجاء عدم سوء النية
الموضوع تم رفعه من المنتدى ووضعه على الصفحة الرئيسية لأن الموضوع موجه بالأساس لقداسة البابا
وتم رفعه من الصفحة الرئيسية ( ولم أعرف الخبر ده غير دلوقتي حالا منك ) بكل بساطة لأن زوار الصفحة الرئيسية عددهم أضخم بكثير من المسجلين في المنتدى
والأهم هو الأخبار القبطية على الصفحة الرئيسية ودعم الصف القبطي الواحد لا نقد الكنيسة أو رموزها ، ولا تقسيم وتفتيت الأقباط ما بين كاره ومحب ، مؤيد ومعارض

ولانك يا اخى ساويرس لاتعلم السبب فلماذا تجاوب بغير علم ارجوك اسأل الاخ مايكل لانها ليست المره الاولى التى يضع موضوعا ثم يتم حذفه بدون ابداء الاسباب
ولعلم حضرتك ان الموضوع المحذوف هو الشغل الشاغل لكل بيت قبطى

saweres
04-09-2005, 03:27 PM
ارجوك اسأل الاخ مايكل
حاضر من عينيّ (sml11)

غلاباوي
04-09-2005, 07:40 PM
حاضر من عينيّ (sml11)
تسلم عينك يا ساو ساو يا حبيب الملايين .... وبعدين يا اسيوطي انت عامل وجع دماغ لية ... عمو مايكل الموقع موقعة والمنظمة منظمتة .. يعنى يشيل اللى يشيلة ويحط اللى يحطة .... محدش له عنده حاجة .. حتى لو كتب في نص الموقع ( بيييب بيييب اهلي )

بالمناسبة انت اهلاوي ولا زمالكاوي

fredy_kroger
04-09-2005, 07:53 PM
اخوتي الاحباء في الرب ..........

اولا : هذا الموضوع ( و انا كاتبه) لم يكن يهدف الي ادانة رموز الكنيسة يا ساويرس و اتحداك ان تأتي بكلمة واحدة تخرج عن حدود الحوار الكنسي من الابن الارثوذكسي الي ابيه البطريرك قداسة البابا شنوده المعظم..... و تذكر ما قاله معلمنا دواد النبي الي الرب قائلا ( الي متي يا رب تنساني)...فليس المقصود من موضوعي الادانة و انما المقصود تسأول موجه الي بطريركنا المعظم.

ثانيا : بالنسبة الي حذف الموضوع فلقد وصلني ان احد الاخوة قال ( لن استمر في هذا المنتدي الا بعد حذف الموضوع)....عامة انا مسامحه و لكن الرب يعلم اني لم اهدف الي مهاجمة اي احد في الكنيسة القبطية الارثوذكسية و انما كان معظم هجومي علي الرئيس مبارك و ما فعلة للاقباط.

الرب يبارك حياتكم.

الخواجه
04-09-2005, 07:58 PM
[QUOTE=غلاباوي]
تسلم عينك يا ساو ساو يا حبيب الملايين .... وبعدين يا اسيوطي انت عامل وجع دماغ لية ... عمو مايكل الموقع موقعة والمنظمة منظمتة .. يعنى يشيل اللى يشيلة ويحط اللى يحطة .... محدش له عنده حاجة .. حتى لو كتب في نص الموقع ( بيييب بيييب اهلي )

باالالمناسبة انت اهلاوي ولا زمالكاوي [ 0 الاخ غلاباوي -- بلغة الكوره اتت الحصان الاسود في المنتدي -- و محدش بيعطيك ولاكرت اصغر و لا احمر -- تكونش علي راسك ريشه -- لاني مبقاليش مده طويله في المنتدي -- و خدتلي -- كام كرت اصفر--- الاخ الاسيوطي يمكن الحدف للصالح العام اكيد مش لاي امن ولا حاجه خد الامر ببساطه- و الي الامام --

غلاباوي
04-09-2005, 08:43 PM
يا خواجة الله يكرمك ... انا حصان اسود ..؟؟ مقبولة منك يا عم ... انا فعلا على راسي ريشة اصلي الحقيقة مش بحب اشتم حد ولا اقل ادبي على حد ,... وفي حالي .. يمكن غدد السخرية احيانا بتنقح عليا وبشوط اللى قدامي ( لغة كورة بقي ) لما بيستعبط اوي وكلامة بيطلع (اوت ) لكن في الحقيقة ان مش بحب ازعل حد منى ... اصلي سمعت كلمة حلوة اوي منكم عندكم في الانجيل اسمها ( احبو اعدائكم ) واللى يديك على خدك اديلة الخد التانى ,,,,, قمة التسامح .. لكن للاسف هنا 1 % اللى بطبق الكلام دة ............... عموما ربنا يبارك ويكرمك ويبعد عنك افات اللسان ....

الخواجه
05-09-2005, 12:04 AM
يا خواجة الله يكرمك ... انا حصان اسود ..؟؟ مقبولة منك يا عم ... انا فعلا على راسي ريشة اصلي الحقيقة مش بحب اشتم حد ولا اقل ادبي على حد ,... وفي حالي .. يمكن غدد السخرية احيانا بتنقح عليا وبشوط اللى قدامي ( لغة كورة بقي ) لما بيستعبط اوي وكلامة بيطلع (اوت ) لكن في الحقيقة ان مش بحب ازعل حد منى ... اصلي سمعت كلمة حلوة اوي منكم عندكم في الانجيل اسمها ( احبو اعدائكم ) واللى يديك على خدك اديلة الخد التانى ,,,,, قمة التسامح .. لكن للاسف هنا 1 % اللى بطبق الكلام دة ............... عموما ربنا يبارك ويكرمك ويبعد عنك افات اللسان .... الاخ غلاباوي- بجد بجد احسن كلمه قلتها -- احبوا اعدئكم-- دي لو المسحيين عملوا بيها لكانت الدنيا كلها اتغيرت--- لان الحب اساس المسيحيه-- لان الله محبه -- بالحب -- الحب لكل شئ الانسانيه - الاخر -- للطييعه - للعمل - للوطن -- للاسره-- للخير-للدونيا كلها-- لكن تقول لمين-- ربنا يجعلك من المحبيين المحبوبيين-و قولي بقه مين عطاك الريشه- ومين كان وستطك-

saweres
05-09-2005, 12:04 AM
اخوتي الاحباء في الرب ..........

اولا : هذا الموضوع ( و انا كاتبه) لم يكن يهدف الي ادانة رموز الكنيسة يا ساويرس و اتحداك ان تأتي بكلمة واحدة تخرج عن حدود الحوار الكنسي من الابن الارثوذكسي الي ابيه البطريرك قداسة البابا شنوده المعظم..... و تذكر ما قاله معلمنا دواد النبي الي الرب قائلا ( الي متي يا رب تنساني)...فليس المقصود من موضوعي الادانة و انما المقصود تسأول موجه الي بطريركنا المعظم.

ثانيا : بالنسبة الي حذف الموضوع فلقد وصلني ان احد الاخوة قال ( لن استمر في هذا المنتدي الا بعد حذف الموضوع)....عامة انا مسامحه و لكن الرب يعلم اني لم اهدف الي مهاجمة اي احد في الكنيسة القبطية الارثوذكسية و انما كان معظم هجومي علي الرئيس مبارك و ما فعلة للاقباط.

الرب يبارك حياتكم.
أولا وثانيا ليس لهما أدنى أساس من الصحة
الموضوع أدمن1 رفعه وكتب السبب ، ممكن تراجعه وممكن تسأل أدمن 1 ، وتم وضعه على الصفحة الرئيسية
الباشمهندس مايكل قام بحذفه من الصفحة الرئيسية لكني غير متأكد من السبب ، ولم أعرف أي شيء عن حذفه قبل أن يفتح أسيوطي الموضوع
برجاء عدم القاء الاتهامات جزافا ....
شكرا ...

fredy_kroger
05-09-2005, 01:16 AM
أولا وثانيا ليس لهما أدنى أساس من الصحة
الموضوع أدمن1 رفعه وكتب السبب ، ممكن تراجعه وممكن تسأل أدمن 1 ، وتم وضعه على الصفحة الرئيسية
الباشمهندس مايكل قام بحذفه من الصفحة الرئيسية لكني غير متأكد من السبب ، ولم أعرف أي شيء عن حذفه قبل أن يفتح أسيوطي الموضوع
برجاء عدم القاء الاتهامات جزافا ....
شكرا ...

1- اولا لها اساس كبير من الصحة ...لان موضوعي لا يحمل صيغة الهجوم علي قادة الكنيسة و الدليل علي ذلك ان ادمن1 وضعة في الصفحة الرئيسية .....اذا كان الموضوع غير لائق لم يكن ادمن1 وضعة في الصفحة الرئيسية و الا اية يا سويرس ؟ hapbirth:)

2- بالنسبة للاخ اللي كان هيسيب المنتدي بسبب هذا الموضوع فهذه حقيقة و انا و انت عارفين هو مين (sml19) .....المهم انت لماذا تقول اتهامات و تأخذ الكلام علي نفسك ؟

3- انا ممكن انشر هذا الموضوع في عشر منتديات اخري . لكن الموضوع مش مستاهل..احنا ناس اكبر من كدة بكتير... و مش هنزعل بسبب موضوع يا عم .... )hr:)

الرب يباركك يا ساويرس.....ابقاك الله محافظا علي المنتدي ... )dnc:(

saweres
05-09-2005, 01:27 AM
فريدي
انت بتقرأ العربي من الشمال لليمين؟؟
انا ذكرت فين كلمة الهجوم؟؟
أنا قلت الموضوع أدمن1 رفعه من المنتدى لأنه " موجه " وليس مهاجم ، لقداسة البابا ووضعه على الصفحة الرئيسية عشان يكون أسهل في وصوله لقداسة البابا ، عشان تلاقي رد على أسئلتك
الغريبة انك في مشاركتين ليك ورا بعض ، بتقول هجوم !!!!
يا ريت تطلع كلمة هجوم من كلامي!!
---
في الفترة الأخيرة انت فتحت موضوع وقلت هتسيب المنتدى ، أسيوطي قال هيسيب المنتدى ، ياويكا قال هيسيب المنتدى ، مشمش هدد بأنه يسيب المنتدى ، يوسف صموئيل ساب المنتدى
تقصد مين بالظبط؟؟ (sml22)
---
طيب انشره في كل حتة ، حد حايشك ؟؟ (MM:}
الموضوع جميل وكويس ومحترم وحلو ، ومفيهوش تجريح ، بس فيه شوية استنتاجات خاطئة في تعقيباتك وخلاص

fredy_kroger
05-09-2005, 01:52 AM
فريدي
انا ذكرت فين كلمة الهجوم؟؟

اخي الحبيب ساويرس.....اذا كنت انا باقرا من الشمال لليمين فحضرتك لا تعرف القرأءة من الاساس و اسمح لي اقول كدة... لانك لم تقرأ كلامك انظر فوق شوية و انت تعرف ذكرت معني الهجوم فين .(sml25) ....

بينما بالنسبة لموضوع ترك المنتدي ...فانت لية نسيت تقول ان ساويرس كمان كان عايز يسيب المنتدي ؟ (BAY:)

بالنسبة لرايك في موضوعي فانا اشكرك علي رايك و لكني اعترض علي نقطة (بس فيه شوية استنتاجات خاطئة في تعقيباتك وخلاص) و اتمني ان تتفضل اخي الحبيب و توضح لي تلك الاستنتاجات الخاطئة ......

الرب يسوع يباركك..

saweres
05-09-2005, 01:59 AM
اخي الحبيب ساويرس.....اذا كنت انا باقرا من الشمال لليمين فحضرتك لا تعرف القرأءة من الاساس و اسمح لي اقول كدة... لانك لم تقرأ كلامك انظر فوق شوية و انت تعرف ذكرت معني الهجوم فين .(sml25) ....

ده رأي الباشمهندس مايكل ، وليس رأيي ، اتفضل اسأله بنفسك ، لأن هو من حذفه
وشكرا على ذوقك
وعلى فكرة ، ليس النقد معناه الهجوم دائما ، ممكن يكون نقد بناء ، ولا أعرف ما السبب الذي جعلك تظن أن معناه هجوم ؟؟!! (MM:}

بينما بالنسبة لموضوع ترك المنتدي ...فانت لية نسيت تقول ان ساويرس كمان كان عايز يسيب المنتدي ؟ (BAY:)
لا متخافش ، نفسي طويل ، ومش سايبكم ، وهفضل كده معاكم لحد ما تتنيحوا بالسلامة من ارتفاع الضغط والسكر والقلب وأمراض الشيخوخة المبكرة (dig:{

بالنسبة لرايك في موضوعي فانا اشكرك علي رايك و لكني اعترض علي نقطة (بس فيه شوية استنتاجات خاطئة في تعقيباتك وخلاص) و اتمني ان تتفضل اخي الحبيب و توضح لي تلك الاستنتاجات الخاطئة ......

الرب يسوع يباركك..
يعني كمثال موضوع زيارة القدس
الموضوع ده أصلا سببه دير السلطان ، واتفتحت مواضيع كتير جدا في المنتدى بتتكلم عن الموضوع ده بالذات ، وكلنا ردينا فيها ، لكن انت ما كنتش عضو في المنتدى أصلا وقتها
يا ريت تبحث في المنتدى عن المواضيع القديمة هتلاقي لكل نقطة موضوع كامل
وربنا معاك

fredy_kroger
05-09-2005, 02:27 AM
اخي الحبيب في الرب.......
حضرتك بتقول شكرا علي ذوقك.....ارد عليك و اقول لك العفو ..الذوق ده انا اتعلمته منك بدليل تلك المشاركة.......
فريدي

اما بالنسبة لموضوع .......
لا متخافش ، نفسي طويل ، ومش سايبكم ، وهفضل كده معاكم لحد ما تتنيحوا بالسلامة من ارتفاع الضغط والسكر والقلب وأمراض الشيخوخة المبكرة
ربنا يديك الصحة و تفضل في المنتدي لوحدك بعد ما كلنا نتنيح ....لكن بعد ما نتنيح....هتكتب و ترد علي نفسك في المنتدي ؟ (sml10) (hrt: (hrt: (sml10)

بالنسبة لموضوع دير السلطان فانا ليس عندي معلومات عنة و قداسه البابا لا يتكلم عنه حين يذكر موضوع القدس رجاء محبة توضيح هذا الموضوع لي......

اما بالنسبة لما قد اسميتة انت ( الاستنتاجات الخاطئة) فرجاء محبة توضيح تلك النقاط و عدم القول (يا ريت تبحث في المنتدى عن المواضيع القديمة هتلاقي لكل نقطة موضوع كامل )...

انت اتهمتني اتهام ( الاستنتاجات الخاطئة) يا ريت تجيب الدلائل علي هذا الاتهام و لا تنهي الموضوع و تقول ابحث في الموضوعات السابقة ؟ و لا اية يا ساويرس (sml10)

الرب يباركك.

saweres
05-09-2005, 02:39 AM
اخي الحبيب في الرب.......
حضرتك بتقول شكرا علي ذوقك.....ارد عليك و اقول لك العفو ..الذوق ده انا اتعلمته منك بدليل تلك المشاركة.......

انا كلامي كان استفهام وليس أعلام ولا اتهام مثل كلام حضرتك ، ولا تجوز المقارنة بين الحالتين

اما بالنسبة لموضوع .......

ربنا يديك الصحة و تفضل في المنتدي لوحدك بعد ما كلنا نتنيح ....لكن بعد ما نتنيح....هتكتب و ترد علي نفسك في المنتدي ؟ (sml10) (hrt: (hrt: (sml10)

ليه؟ هو الأقباط هيخلصوا؟؟ اذا راح فريدي هييجي ميت فريدي ، اذا راح ساويرس هييجي مليون ساويرس (bay:))

بالنسبة لموضوع دير السلطان فانا ليس عندي معلومات عنة و قداسه البابا لا يتكلم عنه حين يذكر موضوع القدس رجاء محبة توضيح هذا الموضوع لي......

يعني انت ما تعرفش موضوع دير السلطان ، والخلاف القائم عليه ، والقضايا اللي رفعها الأقباط على الحكومة الاسرائيلية والجيش الاسرائيلي وكسبناها ؟؟؟ طيب بتتكلم في نقطة القدس ليه؟؟ مش لازم الموضوع يُدرس من كل جوانبه ولا يكون كلاما ملقى على عواهنه ؟
ده اللي قصدته بالاستنتاجات الخاطئة
ولو موضوع دير السلطان اتحل ، من بكره هنكون في القدس بنزور الأماكن المقدسة ، لأن ده سبب الموضوع ، الضغط على الحكومة الاسرائيلية بقطع السياحة القبطية حتى يستجيبوا ويسلموا الدير ، اللي معانا حكم من المحكمة الاسرائيلية بملكيته

اما بالنسبة لما قد اسميتة انت ( الاستنتاجات الخاطئة) فرجاء محبة توضيح تلك النقاط و عدم القول (يا ريت تبحث في المنتدى عن المواضيع القديمة هتلاقي لكل نقطة موضوع كامل )...

انت اتهمتني اتهام ( الاستنتاجات الخاطئة) يا ريت تجيب الدلائل علي هذا الاتهام و لا تنهي الموضوع و تقول ابحث في الموضوعات السابقة ؟ و لا اية يا ساويرس (sml10)

الرب يباركك.
الموضوع كان اسمه " أسئلة الى قداسة البابا شنودة " ؟؟ ولا اسمه " أسئلة الى ساويرس " ؟؟
انت فتحت الموضوع موجها اسئلتك وتعليقاتك الى قداسة البابا ، الوضع الطبيعي اللي كان المفروض أعمله ، اني أغلق الموضوع ، لحد ما يوصل الرد من قداسة البابا ونحطه في الموضوع ! لكن برضه ما عملتش كده
وبعدين ، هو فين الموضوع ؟؟ (sml16)

fredy_kroger
05-09-2005, 03:03 AM
اخي الحبيب في الرب ...........
اولا : انا لم اتهمك بشي...انا قلت اني تعلمت الذوق منك ...دا يبقي اتهام ؟ hapbirth:)

ثانيا : بالنسبة لموضوع (دير السلطان) فلو حضرتك كنت ركزت و قرأت ما كتبته في هذا الموضوع لم تكن لتقول ذلك و اكتب لك مشاركتي مرة اخري عسي ان تقرأها هذة المرة

في التاريخ القبطي لم اجد احد البطاركة قد اتخذ مثل هذا الموقف بالرغم من ان الاراضي المقدسة كانت دائما تحت الاحتلال.... لماذا ننسي ان ربنا و الهنا و مخلصنا يسوع المسيح قد جأء و عاش و علم في مدن اسرائيل و هي تحت الاحتلال الروماني ؟
كلامي واضح و هو تسأول ابحث لة عن اجابة ...الم تلحظ علامة الاستفام في نهاية السوأل ؟ و قد كتبت في بداية الموضوع اني اقدم تسأولات ....
اما كلمتك دي فانا مسامحك فيها بالرغم من الاتهام المستتر فيها....
لازم الموضوع يُدرس من كل جوانبه ولا يكون كلاما ملقى على عواهنه ؟

ثالثا : انت تقول .........
الموضوع كان اسمه " أسئلة الى قداسة البابا شنودة " ؟؟ ولا اسمه " أسئلة الى ساويرس " ؟؟
اما الموضوع مش موجهة لساويرس........لية ساويرس يتدخل و يتهم قائلا (استنتاجات خاطئة) وحين لا يستطيع الرد يقول (كان اسمه " أسئلة الى قداسة البابا شنودة " ؟؟ ولا اسمه " أسئلة الى ساويرس ") (؟ (sml5) (sml5) (sml5)

الرب يباركك يا ساويرس ....

(علي فكرة ..النشرة التي ارسلت الي الكنائس لترشيح مبارك تم تأكييدها من اكثر من مصدر لكن لم يتم التحقق منها بصورة نهائية)

saweres
05-09-2005, 03:21 AM
اخي الحبيب في الرب ...........
اولا : انا لم اتهمك بشي...انا قلت اني تعلمت الذوق منك ...دا يبقي اتهام ؟ hapbirth:)

اخي الحبيب ساويرس.....اذا كنت انا باقرا من الشمال لليمين فحضرتك لا تعرف القرأءة من الاساس و اسمح لي اقول كدة...
يكفيني هذا كاتهام

ثانيا : بالنسبة لموضوع (دير السلطان) فلو حضرتك كنت ركزت و قرأت ما كتبته في هذا الموضوع لم تكن لتقول ذلك و اكتب لك مشاركتي مرة اخري عسي ان تقرأها هذة المرة

أرجو أن تقرأ ما أكتبه ، سبق وقلت أن هذا استنتاج خاطئ ، لأن هناك سبب في الموضوع ، نحن نعرفه ، والحكومة الاسرائيلية تعرفه ، وهو دير السلطان ، ولا يمنع أن يحاول قداسة البابا كسب نقاط للأقباط داخليا من هذا الموضوع

كلامي واضح و هو تسأول ابحث لة عن اجابة ...الم تلحظ علامة الاستفام في نهاية السوأل ؟ و قد كتبت في بداية الموضوع اني اقدم تسأولات ....
اما كلمتك دي فانا مسامحك فيها بالرغم من الاتهام المستتر فيها....

التساؤل ، لمن يوجه؟؟ لي أنا ؟؟ لأعضاء المنتدى؟؟ لمن؟؟ أليس لمن فتحت الموضوع سائلا اياه ؟؟
لماذا تتهمني باني اتهمتك؟؟ وكمان اتهام متستر ؟؟ (do:)

ثالثا : انت تقول .........

اما الموضوع مش موجهة لساويرس........لية ساويرس يتدخل و يتهم قائلا (استنتاجات خاطئة) وحين لا يستطيع الرد يقول (كان اسمه " أسئلة الى قداسة البابا شنودة " ؟؟ ولا اسمه " أسئلة الى ساويرس ") (؟ (sml5) (sml5) (sml5)

ساويرس يتدخل لأن له رأي ، ولو عاملتك بالمثل ، سأقول لك لماذا تتدخل في أقوال قداسة البابا؟؟ أنت لك رأيك وأنا لي رأيي وكل حر في رأيه ، وأظن اننا في هذا متفقان
ساويرس لا يستطيع الرد؟؟؟ دي اشاعة جديدة ولا ايه؟؟ (BAY:)

الرب يباركك يا ساويرس ....

شكرا وانت كمان (sml11)

(علي فكرة ..النشرة التي ارسلت الي الكنائس لترشيح مبارك تم تأكييدها من اكثر من مصدر لكن لم يتم التحقق منها بصورة نهائية)
لو وصلت كنيستي هأكدها ، لكن طالما ما وصلتش
يبقى كلمة " كل " الكنائس لا تنطبق على هذه النشرة

Safnat_Fa3nash007
05-09-2005, 06:14 AM
الاخوه
فريدي ساويروس والاسيوطي
ارجوا ان تتوقفوا عن هذه المهزله واذا كان هنالك عتاب شخص للاخر ارجوا ان يكون على البرايفت ماسيج
ارجوا ان تفهموا قصدي
وان كل الامور من هذا النوع ممكن ان تحل بالتفاهم والهدوء

الرب يبارككم ويحفظكم
اخوكم 007

admin1
05-09-2005, 07:39 AM
عزيزى فريدى
كما قلت لك سابقا ان ساويرس ليس له أية علاقة بحذف الموضوع من الموقع الرئيسى
من قام بحذفه هو مايكل منير
اما عن السبب فيمكنك ان تسأله

غلاباوي
05-09-2005, 11:59 PM
الاخوه
فريدي ساويروس والاسيوطي
ارجوا ان تتوقفوا عن هذه المهزله واذا كان هنالك عتاب شخص للاخر ارجوا ان يكون على البرايفت ماسيج
ارجوا ان تفهموا قصدي
وان كل الامور من هذا النوع ممكن ان تحل بالتفاهم والهدوء

الرب يبارككم ويحفظكم
اخوكم 007

صح يا صفصف .... كلامك صح والمفروض يستعملوا نظرية بلاش ننشر غسيلنا الوسخ ونفضح بعض ونشمت فينا المسلمين اكتر من كدة ... وخلي كلامنا كلة برايفت ونردح لبعض هناك بلاش فضايح

Safnat_Fa3nash007
06-09-2005, 12:11 AM
صح يا صفصف .... كلامك صح والمفروض يستعملوا نظرية بلاش ننشر غسيلنا الوسخ ونفضح بعض ونشمت فينا المسلمين اكتر من كدة ... وخلي كلامنا كلة برايفت ونردح لبعض هناك بلاش فضايح

عليك نور
ونور عليك

بس خلي بالك من النور ليروح شاعطك وصاليلك قفاك من تحت هههههههه

" من تدخل في ما لا يعنيه لقي حرق لا يرضيه ههههه "

fredy_kroger
06-09-2005, 01:56 AM
اخي الحبيب في الرب صفنات........

غلباوي احنا عارفينه....مسلم ماشي بقاعدة (لا تجادل و لا تناقش يا اخ علي)....مسلم يرفض الجدال و الحوار العقلاني....مستني يقول (امين).........

تيجي منك انت يا صف صف ؟ انا مسئول عن كلامي و اعتقد انة كان كلام كنسي في الرب يسوع المسيح و ليس (غسيل مش عارف اية) و لا (فضايح)....
مقبولة منك يا صف صف.

الرب يسوع المسيح يبارك حياتك.

Truth_Hurts
06-09-2005, 07:32 AM

غلاباوي
06-09-2005, 10:40 PM
غلباوي احنا عارفينه....مسلم ماشي بقاعدة (لا تجادل و لا تناقش يا اخ علي)....مسلم يرفض الجدال و الحوار العقلاني....مستني يقول (امين)..........

الله يسامحك يا فريدي .. بقي انا كدة .... عموما متشكر يا اخي العزيز على وصفك دة

الخواجه
08-09-2005, 01:56 AM
الله يسامحك يا فريدي .. بقي انا كدة .... عموما متشكر يا اخي العزيز على وصفك دة
غلاباوي ماتزعلش و امسحه فيا المره دي ماتخدش علي خطرك و اوعي تعيط -- لان من كلامك حسيت انك شخص حساس قوي - حلوه منك كلمة الله يسمحك -- تحياتي

asuty
17-07-2006, 06:22 AM
بعد ان نشر الموقع البيان التالى قام بحذفه ومازلنا نسأل من الذى امر مايكل بحذفه وارجوا مناقشة هذا البيان مناقشه موضوعيه وهل به ما يستوجب الغاؤوه حتى ينال اقباط الخارج مصداقية اقباط الداخل واليكم هذا البيان

ردا على بيان نقابة المحاميين المصريه

لقد انتخبنا نحن الغالبيه العظمى من المحاميين الاقباط الاستاذ سامح عاشور نقيبا للمحاميين بعدما ماتعهد بان لايؤثر فكره الــــــــسياسى العربى القومى الناصرى على ادارته للنقابه على اعتبار ان المحاماه مهنه مستقله لا تخضع لراى او سياسه معينه يمارسها المحــــــاميين ويدافعون عن الحريه لكل المواطنيين ايا كانت معتقداتهم او ارائهم حتى لو اختلفت مع معتقدات المحامين الشخصيه .
وانتظرنا منه الكثير وبكل اسف لم نرى موقفا واحدا من نقــــــــابة المحاميين او نقيبها يعبر او يدافع عن حقوق مواطنيين مصــريين يعانون من التفرقه والتمييزوالاعتداء على المواطنيين وحرق كنائسهم وبيوتهم بسبب انتماؤهم لدين او طائفه معينه واصبحوا محاصريين بين تيار دينى متطرف ينعتهم بالكفر وتيار قومى ينعتهم بالخيانه ويشترك التياران باستخدام سلاح المؤامره لكل من تسول له نفسه الدفاع عنهم .
ومما زاد الطين بله صدور بيان منسوب للاستاذ سامح عاشور نقيب المحاميين المصريين مؤرخ 6/7/2006 يستهله بالاتى : ـ
(( حرصت الولايات المتحده الامريكيه خلال السنوات الاخيره وباشكال مختلفه على اختراق التلاحم الاسلامى المسيحى للشــعب المصرى بافتعال ازمات تحت مسميات مختلفه فتاره تحت مسمى مطالب لاقباط المهجر واخرى تحت دعاوى زائفه بالفتنه الطائفيه ...الخ )) ولهذا اقول للاستاذ النقيب ان نقابتكم التى ترأسها ممنوع فيها تعيين اى موظف مسيحى من العهد الناصرى الذى تنتمى اليه حتى الان واتحدى ان تثبت غير ذلك فماذا فعلت انت بالنسبه لاخوانك فى الوطن الذين تتباكى على كنيستهم الان وهل الولايات المتحده هى التى امرتكم بذلك وماذا فعلت بالنسبه للقوانيين التى تفرق بين المسيحيين والمسلميين وتمنع بناء الكنائس وتشجع بناء المساجد هل طالبت او حتى حاولت ذلك وهل الولايات المتحده هى التى وضعت تلك القوانيين .وهل كل الاعتداءات على الاقباط وعلى كنائسهم وسبهم والتحريض عليهم ليل نهار من صنع الولايات المتحده وهل لو طالب الاقباط بحقوقهم ومسواتهم مع اخوانهم فى الوطن تكون هذه مؤامره من الاقباط او الولايات المتحده
لا ياسيدى نحن لن نسمح بالتشكيك فى وطنية اى قبطى سواء بالداخل او الخارج ولا نقبل من اى احد كان ان يتدخل لزرع الشقاق بين الاقباط باسم الوطنيه فالاقباط جميعا لهم كامل الحريه ان يعتنقوا ما يشاؤون من افكار وان الاقباط ليسوا هم الارثوذكس فقط وانما هم جميع الطوائف المسيحيه المصريه وللقبطى ان يعتنق ما يشاء دون ان ينزع هذا الاعتناق صفته كمواطن مصرى اصيل لاينحاز لاى غازى لمصر من الشرق او الغرب.
ان الاقباط لاينتمون لاى جهة كانت الامصرومنذ اكثر من الفى عام وهم يتحملون فى سبيل امنها وامانها ما لايستطيع شعب اخر على وجه الارض ان يتحمله فتحيه لجميع الاقباط الذين لم يسجل عليهم حتى الان ارتكاب حادث واحد ارهابى او طائفى.
وللاستاذ نقيب المحاميين ان تفى بعهدك كما وعدتنا بخلع ردائك السياسى على باب نقابة المحاميين ولا تنسى ان الاقباط فى الداخل والخارج هم جميعا مصريين وان تقوم بدورك الذى حدده القانون لك كنقيب للمحاميين وتطالب الحكومه بتعديل القوانيين الطائفيه التى تفرق بين المواطنيين بسبب الدين والجنس وان تبتعد عن مثلث الخراب وهو التكفير والتخوين والمؤامره لكى يعيش كل المصريين فى عداله ومساواه .

قرين وهبه المحامى

honeyweill
17-07-2006, 11:25 AM
ايه القرف ده ييييييييييييييييييييييييييييييييييي
موضوع بالمستوي ده والردود الحقيره دي من الاعضاء حتي لو كان قديم ميتردش فيه الا بالكلمه دي
ايه القرف ده
والاخ الي بيتكلم عن مايكل كانه بيلعب معاه يحترم نفسه لان كده عيب
ومايكل مبيخدش امر من حد
باي

Servant5
17-07-2006, 12:22 PM
أستاذ أسيوطى
موضوعك لم يحذف أبدا
رجاء عدم التسرع فى توجيه الإتهامات

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=15393