منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   معنى اسمك المستعار (Nickname) (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=11836)

CrocodileTearz 12-03-2006 04:30 PM

معنى اسمك المستعار (Nickname)

[SIZE="4"]سوف اشرح معنى اسمى المستعار و هو دموع التماسيح لان بعض الناس تفهم هذا الاسم حسب الاسطورة التى يقولها الاوروبيون

اسطورة دموع التماسيح من المنظور الاوروبى:
تزعم هذه الاسطورة ان التماسيح يزرف دموعا لكى يعتقد البنى ادمين انها حيوانات عاطفية حساسة فتقترب منها ثم تقوم التماسيح بالتهام البنى الادم. (المختصر المفيد)

و هذه القصة تضع التماسيح فى موقف الغداع و النفاق حتى تنال ما تشأ (التقية (sml22) )

لكنى قرأت من فترة بعيد عن الااصل الافريقى لاسطورة دموع التماسيح و اعتق ان بها حكمة اكثر من الاسطورة الاوروبية

اسطورة دموع التماسيح من المنظور الافريقى:
تقول هذه الاسطورة ان التساح كل ما يجوع يبحث عن مخاوقات اخرى (اخوة له) غير عنيفة و يقوم باصطيادها و قتلها ثم التهامها.
بعدما يشبع التساح من عريزة الجوع التى تسيطر عليه يبدأ بالبكاء الحار لان طبيعته جعلته يقتل اخوته (اخوتة فى الكون) و يلتهمهم مع انه يكره ان يؤذيهم. ثم بعد ايام معدودة يبدأ يشعر بالجوع مرة اخرى و تسيطر عليه الغريزة فيكرر فعلته التى يكرهها. ثم يشبع و يبدأ بالبكاء مرة اخرى .........الخ (دائرة لا تتنتهى الى ان يموت)

و انا اتخذت هذا الاسم لى لما يعبره عن طبيعتى الضعيفة, فالروح القدس داخلى يحثنى على كل شىء خير و جميل, لكن طبيعة جسدى (عندما تجوع) تبدأ باغماض عينى الروحى و تسيطر على و تجعلنى اخطأ و بعد الخطية (شبع جسدى من اى نوع) اندم و ابكى و اؤنب نفسى لانى افعل ما اكرهه. حتى اذا تحكمت فى احدى غرائزى الجسدية يوجد الكثير الذى لم اتحكم به بعد فادخل فى دائرة مفرغة بين اشباع طبيعتى الجسدية و محاولة اشباع عطشى الروحى.

اكثر ما يعزينى قول المسيح لبولس الرسول

[B]2Cor:12:9 فقال لي تكفيك نعمتي لان قوتي في الضعف تكمل[/B][/SIZE]

smile 12-03-2006 04:38 PM

[B][COLOR="SeaGreen"]انا smile

واعتقد اسمى مش محتاج توضيح
ودى اسمى من زمان من الجامعة[/COLOR][/B]

bolbol 12-03-2006 05:39 PM

[COLOR="Black"][SIZE="5"]عزيزي CrocodileTearz

الموضوع فعلا جميل لكن أحنا في حاجة لتنشيط منتدي الفنون ننشطه بقي...

موضوع لذيذ و هحط مداخلة لما تنقلوه......

سلام[/SIZE][/COLOR]

amoni 12-03-2006 05:41 PM

woooooow
انا اول مرة اقرى الحكاية دى بجد ربنا يباركك
Wateronice
هوا كان الاصل للاسم iceonwater بس الادمن قلبوا و انا ما اشتكيتش

الثلج جوة المية مش بيحس بالسيستم الى برة غير عن طريق المية

زى انا تمام
عايشة فى الخارج و المنتدى دا الى بحس بية باخواتى فى مصر و السيستم
اذا فية اضطهاد شديد المنتدى يثور و يسخن و دا يقصر عليا
فلسفة صغيرة

fanous2102 12-03-2006 08:25 PM

فانوس ده اسم صعيدي بآحبه جدا
كان هناك قريب لنا راجل كبير في السن لكن كنت وانا سغير اقعد اسمع
منه حكم و حكايات و كان كل كلمه و مثل يطلع من فمه بحكمه
الراجل ده اثر فيا جداجدا

3nter 12-03-2006 09:07 PM

[B][SIZE="6"][COLOR="Navy"]عنتر اسم جدى(ابو ابويا)
اللى عمرى ماشفته
واسمع انه كان ابن بلد فى منطقه الجماليه
وتوفى عام 1910 و747 لانى احب السفر كثيرا
وهى طائرتى المفضله
وشاركت تصنيعها ايام ما كنت اعمل فى البوينج
بمدينه بورتلاد اوريجن[/COLOR][/SIZE][/B]

Dream 12-03-2006 09:14 PM

[B][COLOR="Blue"][SIZE="5"]و انا برضه اسمى مش محتاج تفسير
لكن سميت نفسى كدة عشان كل واحد فى الدنيا ليه احلام مش حلم واحد عايزة يتحقق
و انا الحلم بتاعى على المستوى العام يكون فيه سلام و تتحقق المساواة للمسيحيين فى مصر
و ميكونش فيه اضطهاد فى مصر او اى مكان فى العالم
اما على المستوى الخاص فدة ليا انا بقى
سر مش هقولكم عليه (BAY:) [/SIZE][/COLOR][/B]

amoni 12-03-2006 09:15 PM

بصرة يا عنتر بس سمعت عن بوينج 777 دى طيارتى المفضلة

pharon d'egypte 12-03-2006 09:40 PM

اسمى حتى وان كان باللغة غير الانجليزية فهو واضح الى حد ما

فرعون من مصر وده لانى لما كنت بدرس فى فرنسا لاحظت حب الفرنسيين لكل ما هو مصرى ويطلقوا عليه وبسرعة اسم فرعون فكان اسمى فرعون من مصر

ليه اختارت الاسم ده ؟ مش عارف بس يمكن لانه بيميز المصريين عن اى حد تانى

NEW_MAN 13-03-2006 01:56 AM

[B]

شكرا لفكرة الموضوع الجميلة ...

اسمي نيومان
New_Man

والترجمة ( انسان جديد )

لاني في المسيح صرت خليقة جديدة

" اذا ان كان احد في المسيح فهو خليقة جديدة.الاشياء العتيقة قد مضت.هوذا الكل قد صار جديدا."
( 2 كورنثوس 5: 17)
[LEFT]
Therefore if any man be in Christ, he is a new creature: old things are passed away; behold, all things are become new.[/LEFT]
بالمناسبة : الانسان يصير خليقة جديدة في نظر الله قبل ان يكون جديدا في نظر الناس .

اشكرك يا رب من اجل نعمة الخلاص والتجديد في المسيح يسوع ...[/B]

2ana 7or 13-03-2006 03:08 AM

[B][SIZE="5"][COLOR="Blue"]
طبعا أسمى مش محتاج شرح لأنى فعلا أنا حر!!!
أولا : أحب الحرية و أعشقها ... لكن أى حرية ؟! "تعرفون الحق و الحق يحرركم"
أعتقد الحرية الحقيقية هى التى أعطانا إياه السيد المسيح و هى معرفة الحق و الخير و الجمال ... و الحرية من الخطايا و العادات السيئة التى تكبل الأنسان و تجعله عبدا لها ...
ثانيا : أنا حر فى إختياراتى و أتحمل مسئوليتها كاملا حتى إن كانت فى غير محلها ...
ثالثا : أنا حر فى رفض الأسلام و شريعته التى يريدون أن يفرضوها عليه و على أهل بيتى و على شعبى ...

بالحقيقة أسمى المستعار صرخة فى رفض تطبيق الشريعة الأسلامية التى لا أؤمن بها و لا أعترف بها ... لأنها فى رأى شريعة قاسية ... ظالمة ليس بها رجاء ... عنصرية ... و لا أثق فى من يريد أن يطبقها ...
أنا حر ... أنا حر ... كلنا أحرار أن نرفض أى وصاية من أى نوع على الشعب القبطى ...
[/COLOR][/SIZE][/B]

zaki 13-03-2006 04:16 AM

[B][SIZE="4"][RIGHT]انا قصة اسمى قريبة جدآ من اخونا عنتر

zaki
اسم جدى ابو ابويا
وبرضوا عمرى ما شفتة ( الا فى الصور الابيض واسود )

بلد أجدادى هى ( مركز مغاغة تابع للمنيا )

[/RIGHT][/SIZE][/B]

Mrs 2ana 7or 13-03-2006 05:33 AM

[B][COLOR="Purple"]انا بقى اسمى تبع الحكومه او زوجى العزيز انا حر

وليا الفخر انى اكون مدام انا حر .............ومش زى المسلمين اللى معتقدين ان تكريم الست جه انها متبقاش اسما تابعه لزوجها!!

اما اسم حور فده حاجه كده دلع مع انه نابع من اسم ملك فرعونى اسمه حور محب بس اهو ارحم ما اصدقائى ينادونى يا مدام :))

واحنا صعايده صرف سواء انا او انا حر مع اننا معشناش يوم واحد فى الصعيد الا اننا نفتخر كل الفخر باصولنا دى [/COLOR][/B]

kittyy 13-03-2006 06:42 AM

Kittyy

[COLOR="DarkRed"][SIZE="5"] Kitty أو كيتــى . ودا بيطلق على أسم القطه الصغيرة (قطتى) وكيتى جاية من كلمة kitten بالأنجليزية وهى صغار القطط..

وانا فكرت فى الأسم دا لأنى بعشق كل ما هو صغير وبرىء فى اى شىء. )hr:)
(الأطفال الصغيرين ، الطيور الصغيرة ، والحيوانات الصغيرين دول بقى بموت فيهم لأنى بحس فيهم بالضعف والإحتياج عشان ما بيقدروش يتكلموا ولا يعبروا عن نفسهم ولا يطلبوا اى شىء حتى ولو كانوا بيموتوا من الجوع والعطش) (sml13)
[CENTER][IMG]http://img74.imageshack.us/img74/9601/ktbig0xh.gif[/IMG][/CENTER]
وكمان بشوف في هؤلاء الصغار البراءه والجمال.
والسيد المسيح قال: (sml21) "[COLOR="Navy"]الحق أقول لكم إن لم ترجعوا وتصيروا مثل الأولاد فلن تدخلوا ملكوت السماوات... ومن قبل ولداً واحداً مثل هذا باسمي فقد قبلني... انظروا أن لا تحتقروا أحد هؤلاء الصغار[/COLOR]" (sml21)
....

[IMG]http://img96.imageshack.us/img96/5497/jesus3b3mn.jpg[/IMG]

[/SIZE][/COLOR]

ABDELMESSIH67 13-03-2006 07:31 AM

[SIZE="4"]عزيزي دموع التماسيح , الاخوة الافاضل

موضوعك جميل و أشيه بواحة نرتاح فيها من صراعات المنتدى .

أنا abdelmessih67

عبد المسيح هو اسم جدي الاكبر و أنا أسعد به و بمعناه اللفظي و 67 هو العام الذي ولدت به
فأنا أقترب الآن من السن الذهبية برأيي و هو سن الاربعين .

أما أسمي فهو كذا , كذا , كذا عبد المسيح و كما تقول الآية الكريمة :

[COLOR="Red"]وَإِذَا ذُكِرَ عبد المسيح وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ المسلمين وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ[/COLOR]

كنت كلما أقول أسمي ثلاثي يستبشر المسلمون لأنه لا يدل على أني مسيحي و كنت عندما أذكر عبد المسيح أنقلبت وجوههم و لهذا أخترت ذلك الاسم الذي أفتخر به لقبا و معنى .
بالمناسبة أنا مهندس .

عبد المسيح[/SIZE]

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 05:38 PM.