منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   منتدى الرد على اكاذيب الصحافة (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   رساله الى كل قبطى شريف (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=4371)

ameer 09-01-2005 06:07 AM

رساله الى كل قبطى شريف

1 - اليس لكل قبطى اصدقاء من المسلمين
2 - اليس لكل قبطى جيران من المسلمين
3 - اليس لكل طالب وتلميذ قبطى زملاء فى نفس الفصل ونفس التخته من المسلمين
4 - اليس لكل موظف قبطى زملاء فى العمل مسلمين
5 - اليس لكل جندى قبطى زميل له مسلم يحرسون تراب هذا البلد
6 - اليس لكل تاجر قبطى بجواره تاجر مسلم
أسال كل قبطى شريف صغير أو كبير من البنود السابقة وكنتم فعلا حريصون ان تزداد قوة هذه الصداقة بينكم وبين زملائكم من المسلمين ادعوكم ان لا تنفخوا فى نار الفتنه والوقيعه بيننا مسلمين واقباط لاننا تربطنا بهم صداقات وتبادل تهانى واخوه اتمنى ان اجد اذان وقلوبا متفتحه 0
مصرنا الحبيبه مش نقصه علشان تأتيها الفرقه من الداخل بيكفيها ماتعانيه من الخارج فبالله عليكم لا تعطوا الفرصه لاعداء هذا البلد ان يفرحوا لانه فى الاول والاخر الخاسر الوحيد شعب هذا البلد
اتمنى ان اجد ردود من شباب واعى متفتح مستنير

fanous2102 09-01-2005 10:57 AM

[ QUOTE] - اليس لكل قبطى اصدقاء من المسلمين[/QUOTE]
[SIZE=5]ايوه بس في اول فرصه يبيع صديقه المسيحي عشان دينه بيقول له انصر اخاك مظلوما او ظالما[/SIZE]
[QUOTE]2 - اليس لكل قبطى جيران من المسلمين[/QUOTE]

[SIZE=5]ايوه بس في اول فرصه ممكن يسرقه او يغشه او حتي بيبقي نوع من المراقبه لاستحلال مال مايملك[/SIZE][QUOTE]3 - اليس لكل طالب وتلميذ قبطى زملاء فى نفس الفصل ونفس التخته من المسلمين[/QUOTE]
[SIZE=5]ايوه بس غير مسموح للقبطي بالتفوق حتي لو هو اكفآ...و آسآل كيف تكون امتحانات الشفوي
في كليات الطب و الصيدله[/SIZE]
[QUOTE]4 - اليس لكل موظف قبطى زملاء فى العمل مسلمين[/QUOTE]
[SIZE=5]ايوه بس غير مسموح للقبطي بالوصول الي المراكز القياديه من مبدآ لاولايه لغير المسلم علي مسلم[/SIZE][QUOTE]5 - اليس لكل جندى قبطى زميل له مسلم يحرسون تراب هذا البلد[/QUOTE]
[SIZE=5]ايوه بس دايما النظر اليهم علي انهم خونه مع ان التاريخ يتبت ان لم يضبط جاسوس قبطي بينما كل الجواسيس الزي تم القبض عليهم مسلمين[/SIZE]
[QUOTE]6 - اليس لكل تاجر قبطى بجواره تاجر مسلم[/QUOTE]

[SIZE=5]ايوه بس دايما عنه في تجارته و ازاي القبطي اغني و دانما بيستني الفرصه لنهب الممتلكات و لو انت لك المحاماه روح اقرا الدعياوي المرفوعه للقضاء وشوف ديما مزيله بالنصراني الذي يملك كذا و كذا وكانه عيب او حرام[/SIZE]

ameer 09-01-2005 11:17 AM

استاذى الفاضل فانوس

أولا انت حسستينى انهم وحوش مستنين الفرصه كي يلتهمونا كأننا لم نصادقهم ونعاشرهم
ثانيا بالنسبه للنجاح والفشل مش نحن ولا هم الناجح هو الذى يفرض نفسه على المجتمع بدون النظر الى دياناته انا عمرى اربعون سنه عمرى ماشفت الفرقه بين المسيحى والمسلم الا فى هذا الجيل الحالى جيل الانترنت والنفع فى الفتن لمصلحه من لا ادرى 0
ثالثا : مافيش حد بينصر أحد على الاخر طالما الحق موجود لانه بداخله من يمنعه من فعل ذالك الا وهو الله 0
رابعا : استاذى الفاضل اتمنى ان تزيل النظارة السوداء من على عينيك لان الحياة بيننا وبينهم ليست بهذه النظرة التى شرحتها الحياه بيننا وبينهم جميله عندما احتاج الى صديقى المسلم بمجرد تليفون صغير بيترك كل شى لنجدتى سواء صيانه الحاسب الشخصى أو الوقوف معى فى ازماتى ولعلمك هو زميلى فى العمل لانى عن جد معنديش استعداد اخسره بسبب افراءات ليس لها صحه وانا وجدت لا تمثل 1 فى المليون
لا تزعل منى استاذ فانوس

fanous2102 09-01-2005 02:16 PM

اظن انك مخدوع او انك مسلم تحاول خداعنا
)noP) )noP) )noP) )noP) )noP)

saweres 09-01-2005 02:39 PM

[QUOTE=ameer]أولا انت حسستينى انهم وحوش مستنين الفرصه كي يلتهمونا كأننا لم نصادقهم ونعاشرهم
ثانيا بالنسبه للنجاح والفشل مش نحن ولا هم الناجح هو الذى يفرض نفسه على المجتمع بدون النظر الى دياناته انا عمرى اربعون سنه عمرى ماشفت الفرقه بين المسيحى والمسلم الا فى هذا الجيل الحالى جيل الانترنت والنفع فى الفتن لمصلحه من لا ادرى 0
ثالثا : مافيش حد بينصر أحد على الاخر طالما الحق موجود لانه بداخله من يمنعه من فعل ذالك الا وهو الله 0
رابعا : استاذى الفاضل اتمنى ان تزيل النظارة السوداء من على عينيك لان الحياة بيننا وبينهم ليست بهذه النظرة التى شرحتها الحياه بيننا وبينهم جميله عندما احتاج الى صديقى المسلم بمجرد تليفون صغير بيترك كل شى لنجدتى سواء صيانه الحاسب الشخصى أو الوقوف معى فى ازماتى ولعلمك هو زميلى فى العمل لانى عن جد معنديش استعداد اخسره بسبب افراءات ليس لها صحه وانا وجدت لا تمثل 1 فى المليون
لا تزعل منى استاذ فانوس[/QUOTE]
[B]شوف يا أخ أمير
نحن كمسيحيين حاملين اسم المسيح رب المجد، نحب للكل ونعاملهم بسلا بدون تمييز ، ولم ندعو لكراهية أحد أو سلب حق إنسان
ولكن ... هل هذا يمنع بالمطالبة بحقوقنا ؟ بالمساواة؟ بالعدل ؟ بعدم التمييز ونصرة انسان على انسان بسبب دينه؟
ماذا تم في حكم المحكمة في قضية الكشح؟ أليس هذا تمييزا واضحا؟
لماذا يوقف الأمن بناء الكنائس ، مع إن صدر بخصوصها قرارا جمهوريا؟
لماذا توجد خانة الديانة في البطاقة؟ أليس للتمييز؟ هل توجد دولة متحضرة تقيم للدين وزنا في التعامل بين البشر ؟
هذا جزء يسير من كل ، كل ما نطالب به هو المساواة والعدل ، أهذا كثير علينا في رأيك؟[/B]

fadysalib 09-01-2005 07:55 PM

اولا سلام ونعمة
ثانيا احب اقلك لو انت مسيحى انا معاك ان فية اقلية قليلة جدا جدا كويسين ولو اصدقاءك فعلا مش حيسمعوا لحد الا معاملتك معاهم وانا ليا صديق من هذة العينة وحتى لا ياتمن احد على اسراة الا انا وحتى دخول بيتة
ثالثا لو انت مسلم زى ما قال فانوس صديقنا فانا كمسيحى بحب البلد دى اتمنى يكون نص المسلمين اللى فى بلدنا زيك ويعملوا لكل موظف عام قبل التعيين بحث نفسى دينى (sml11)

ameer 10-01-2005 02:29 AM

الطوفان قادم لا محاله

اولا ياستاذ فانوس لا تفرق ان كنت مسيحى أو مسلم المهم المحبه والمؤده التى ارجوها من المسيحى للمسلم والعكس صحيح
ثانيا قداسه البابا شنوده صديق حميم لقيادات دينية مسلمه على رأسم شيخ الازهر سيد طنطاوى لو على كلامك هذا الذى قلته سابقا نطالب قداسه البابا شنوده مقاطعه هذه الصداقات معهم لانهم فيهم كل الذى كتبته فى الاعلى 0
ثالثا رد على استاذ فادى لماذا نحاول نكثر من هذه الاقليه التى تقدصدها لنجعلها اكثرية لو احنا عايزين
رابعا : احب اذكر جميع الاخوه سواء مسيحين أو مسلمين الطوفان الاخير تسونامى لم يفرق بين مسيحى ويهودى ومسلم لذلك ادعو كل الشباب المتفتح البعيد عن التعصب لمواجه الطوفان القادم لانه أتى لا محاله 0

Zagal 10-01-2005 02:30 AM

[QUOTE=ameer]انا عمرى اربعون سنه عمرى ماشفت الفرقه بين المسيحى والمسلم [/QUOTE]

[COLOR=Red][SIZE=6]انت كذااااب ....... او ...... لاتعيش فى مصر[/SIZE][/COLOR]

)noP) )noP) )noP)
[COLOR=Navy][SIZE=5]ربما انت من اهل الكهف لذلك لاتشعر بالتعصب الاسلامى
ربما لديك المال الكافى لتعيش بعيدا عن اى احتكاك مع هؤلاء الغجر[/SIZE][/COLOR]
(sml4)
[COLOR=Red][SIZE=5]ساحكى لك قصه بسيطه ربما ترى مدى تحضر هؤلاء ال****
" فى عيد الفطر كنت فى زياره للملاهى .. وكانت التذكره ممكن اركب بيهاعدد من الالعاب وكان الطابور طويل ويوجد بعد القضبان لفصل بين الطوابير وكان معى اولاد اختى وقرايبنا والاقى المحجبات يقفزن من اعلى الفواصل الحديديه ليسبقن اللى فى الطابور ومن حقهم الدور ... " المحجبات دول مش صغيرين فى السن دول بالغين ومخهم تخين " ودى كانت قصه الهمج ال**** الذين لايعرفون الحضاره او اى قيم اخلاقيه لدرجه انهم كانوا يزقون الاطفال علشان يسبقوا الناس ...[/SIZE][/COLOR] (bay:))

[COLOR=Blue][SIZE=5]ده غير حكاوى العمل اللى كانت كلها على المكشوف لازلال المسيحيين وتحميلهم بعمل اكثر من طاقتهم ليتفرغوا هم للسرقه " عينى عينك بدون حياء " وتكلمهم يقولوا لك البلد كلها حراميه [/SIZE] [/COLOR] (dig:{

ameer 10-01-2005 12:05 PM

كلنا فى سفينه واحده

استاذ زجل يجب ان تعرف اننا وهم فى سفينه واحده لا تنسى ولا تجعل تعصبك يشعل بركان الغضب
للاسف الشديد كنت اتمنى ان اجد شباب قبطى واعى لكن وجدت تعصب الله اعلم وين هيودينا
وعلى فكرة اخوتى انا من مصر مش من الخارج كما يدعون اعمل بها وأكل من خيرها وخايف عليها ايضا
نصيحه منى الى صاحب كل فكر متعصب لن تنفعنا امريكا ولا اقباط المهجر لانا عندما تبدأ النيران فى الاشتعال لن اجد من يساعدنى غير جارى سواء كان جار قبطى أو مسلم
شكرا لكل الاعضاء

edwardo 25-01-2005 04:42 AM

رسالة الى كل قبطى شريف

الى الاخ عمر
من تعليم رب المجد يسوع المسيح المحبة
حب قريبك كنفسك وحتى الذين يسئون الينا وانا معاك فىاغلبية الكلام اللى كتبتة وجايز انت من الاشخاص ذات العقول المتفتحة او واحد فى المليون الذين يكنة للاقباط المحبة والتعامل وليس من زمن بعيد كنا لا نسمع التفرقة بين مسيحى ومسلم ولكنها بسبب عمل سياسى احمقلايهمة الا البقاء فى السلطة اشعل نار الفتنة التى نعيش فيها حتى الان ونتيجتها اضهاد الاقباط فى مصر على نطاق واسع وصدقنى حتى الجاهل فى دينة يقحم نفسة ويرد كالبغباء ولايفهم شىء بالمرة المشكلة يا سيدى الفاضل التوعية من جانب شيوخ الاسلام الم hapbirth:) عتدلين
ليكون الخير للاهل مصر مسلم ومسيحى ولا نطلب الا المساوة فى حقوقنا المهضومة
مبارك شعبى مصر

gaoun 25-01-2005 06:09 AM

+ + + coptic church in nazareth 1 + + +

يا اخ امير
احنا مش ضد كل مسلم نحن ننظر الى الانسان كأنسان , ولكن للاسف المسلمون الشرفاء او الا عدائيون هم قليلون , (يقولون السيئات تعم والحسنات تخص) فتصور كم من سيئات والجروح فعلها الاسلاميون المتطرفون , لدرجه ان الجيل الجديد ربيَ على ان يميز بين المسلم (وكانه صح) وبين القبطي او المسيحي (وكأنه كافر) .
اخي العزيز قبل ان تنظر القذ التي في اعيننا انظر الخشبه التي في عينك .
نحن على مر العصور وحتى اليوم حريصون على التأخي والحفاظ على وحده الوطن الواحد .
ولكن كل الافعال التي يقوم بها المتطرفون والتي تقوم بها الحكومه هي وبأختصار شديد " عنصريه ضد كل قبطي قبطي" وسياسه تطفيش من بلدنا ارض اجدادنا .
نسيتم كيف وقف الاقباط منذ دخول محمد مصر وحتى اليوم وكانت هناك العديد من الفرص لاقامه دوله قبطيه ولكن لم نفعلها , لماذا ؟ لاننا وبختصار لا نحب القتل وهدر الدم .
اخي ليس هنالك من اقوالك ولا شيئى من الصحه لاننا حريصون اكثر منك على الوحده , ولكنكم انتم من لا تريدون لنا السلم والامان والدليل اعمالكم التعسفيه التي قمتم وتقومون بها , من الهتك بحرياء الانسان كأنسان وحريات ممارسه الشعائر الدينيه .

لما ايكون في مساوه بين ابناء الوطن الواحد (سواء كانوا اقليه او اكثيره ) فقط حينها سترى اننا مش راح انجيب سيرتكم إلا بالخير .

ارجوا الحريه لكل انسان
اخوكم ابو القبطي - الناصره / اسرائيل

معتز 25-01-2005 08:52 AM

[SIZE=4]أمركم عجيب حقا- اين الاضطهاد الذي يتعرض له الاقباط على أرض مصر؟ هل نجيب ساويرس مثلا مضطهد؟ هل ثروت باسيلي مضطهد؟
وبالنسبه للتفوق- فالعام الماضي في الثانويه العامة كان موجود بين الاوائل سته من المسيحيين- هل تم اضطهاد احد منهم ليصعد مسلم بدلا منه و أخذ مكانه في ترتيب المتفوقين؟
وهل من يكون بين الاوائل في الجامعات المصرية من المسيحيين لا يتم تعيينه؟
بالتأكيد لا
إذن فلماذا هذا الاتهام منكم للمسلمين بأنهم يسلبون حقوقكم و انتم تعيشون معنا وكل شيء على مايرام؟[/SIZE]

Bahnass 25-01-2005 11:13 AM

وبالنسبه للتفوق- فالعام الماضي في الثانويه العامة كان موجود بين الاوائل سته من المسيحيين-

المشكلة إن فى الجامعات يصاب المسيحيين بالغباء المفاجئ فى الامتحانات الشفوية وزمان كانت الاصابات أكثر فى السنة النهائية
المشكلة طبعاً بعيدة كل البعد عن الظلم
أنا شخصيا فى السنة النهائية كنت بطلت الثقدير (بمزاجى) ىلكن فى دفعتى اللى مابطلش بمزاجه نزل من امتياز كل السنوات لجيد فى السنة النهائية نقول إيه مستوى متذبذب ({up:)

gaoun 25-01-2005 11:33 AM

+

يا حبيبي يا عنتر بيك
شكلك نمت اكثر من الازم وصحيت ونسيت تفرك عنيك وتغسل وجهك وتلبس النظارات , علشان اتشوف الحقيقه !
انا مولدش في مصر بس ابو سيدي ولد هناك , مش مهم بدي اجي معك على قد عقلك :
من الزاويه الي انا بشوف منها مصر , وين الحريه في الاعلام , كل اشوي يطلع على الشاشه حان الان وق صلات العصر حسب توقيت القاهره نرجوا مراعات فرق الساعات ......
فكرك احنا فش عنا صلاوات كمان , طبعاً يا روحي في :
سجل يا حبيبي نبذه عن ما انت تجهله :
1- صلاه باكر
2- صلاه الساعه الثالثه
3- صلاه الساعه السادسه
4- صلاه الساعه التاسعه
5- صلاه الغروب
6- صلاه منتصف الليل , والخ.......

----
ليش يا حبيبي وزال في مساواه ليش كمان احنا مننعمش بوجود على التلفزيون
طيب سيب كل هاي الشغلات , صلاه الجمعه اوهبلات الشعراوي قرفتوا عيشتنا فيها ابكل المحطات , بس قداس كامل يوم الاحد مفش .

-----
طيب سكتنا , ايام الاعياد
في رمضان ابتقرفوا عيشتنا على الشاشه , شهر التوبه والغفران !
كنوا فش حدى غيركوا بصوم ............
سجل عندك يا بني ما انت جاهله :
عنا يا سيدي العزيز هيك :
1- الصوم الكبير (صوم الفصح)
2- صوم الرسل
3- صوم العذراء
4- صوم الميلاد
5- صوم يونان , والخ....
-----
طب وين احنا على الشاشه لما بكون الصيام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

---------------
ماش يا سيدي , طب على الاقل في الاعياد :
مفش غير ساعه واحده لقداسه البابا بعد ما يشكر البهايم إلي حضره من الحكومه بعدها ينقطع البث ويحول إلى قناه بعرفش وين والى اخره من دواوين .

وعلى اعيادكوا ابنفتح التلفزيون ومنلقيش غير وجوه بتسد النفس واترندح " لبيك الله .... "

----------------

ماتوا ناس انهدمت كنايس الاقباط بجضوا من الوضع الحالى الخ من مشاكلنا القبطيه محداش بناقشها او يذيع عنها ........

وحيات إلي خلقك يا عنتر يا حبيبي وين المساواه إلي ابتحكي فيها ؟
هذا بس بالسلك الاعلامي اوباقي المؤسسات امنسمع عنها اكثير + منشوف
مثلاً برنامج ثقافي او فيلم الخ ... منشوف 1 يا 2 اقباط والباقي , محمد ومحمود وعلى واحمد , والمنتج ياسين , والمخرج مصطفى والخ .....

انا مش بمصر وعديتلك اكمن شغله غلط + لو كنت في مصر كان انا ابنفسي عديتلك اكثر ...
مثل لما كنت مره رحله , بالقوه منشوف كنائس واذا شفنا كنيسه جمبها اكيد جامع .
صدقني انو الحكومه عم تشتغل على مشروع انا سميته " جامع لكل مواطن "
ولك كيف متمشي في مكبرات صوت وجوامع , حي بيوت بدون مآذن مفتوحه جوامع .....

وبتحكيلي مساواه ....... اي طز على هيك مساواه اذا من هذا الشكل

تزعلش مني بس هذه حقائق على ارض الواقع

اخوك ابو القبطي - الناصره / اسرائيل

churchill2 25-01-2005 02:52 PM

[SIZE=4]اول امبارح دخل شخص علي البالتوك اسمة علي ما اعتقد 2mr2010دخل وقال انة مسيحي وقال ان اللي بنعملة علي البالتوك دة غلط لأنة يتنافي معي محبتنا للأخرين وكمان نفخ في النار ووقيعة بين الأقباط والمسلمين 000الخ
امبارح دخل نفس الشخص النت وفؤجي الجميع بأنة يشغل ايات القران فمسكة الأخ nagib serourوقالة مش انت برضة دخلت النت امبارح وقلت انك مسيحي فقالة 2mrاصل انا اسلمت فطلب منة نجيب ان يذكر اسماء الأناجيل الأربعة بما انة كان مسيحي فلم يتمكن الأخ 2mr مما اظهر كذبة ونفاقة (sml22)
ولا ننسي ايضا الملزق بقلاوة اللي دخل علينا بأسلوب مؤدب واول ما شلنا الماسك اللي كان عاملة ظهر وجهة القذر الذي لا يختلف عن وجة رسولة الأرهابي محمد
[QUOTE]فالعام الماضي في الثانويه العامة كان موجود بين الاوائل سته من المسيحيين[/QUOTE]
ياراجل طاب ماتجيب لنا كدة اللينك اللي فية الكلام دة
[QUOTE]المشكلة إن فى الجامعات يصاب المسيحيين بالغباء المفاجئ فى الامتحانات الشفوية وزمان كانت الاصابات أكثر فى السنة النهائية
المشكلة طبعاً بعيدة كل البعد عن الظلم [/QUOTE]
كذاب زي رسولك محمد بالظبط
لما الدكتور يسألك حافظ اية من سورة ياسين بدل مايسألك في CNSمثلا بتسمي دة اية؟
ولا مايسألكش في حاجة خالص ومايعجبهوش اسمك المسيحي فيروح مديلك درجة منيلة بتسمي دة اية؟
[QUOTE]هل ثروت باسيلي مضطهد؟[/QUOTE]
نجيب ساويرس مش مظطهد لانة ماشي مع جمال مبارك يعني ماحدش يقدر يكلمة
اما الدكتور ثروت باسيلي يعاني من اظطهاد نقابة الصيادلة التي يسيطر عليها المسلمين واجبرت النقابة الشركات التابعة لها علي عدم التعامل مع منتجات الدكتور ثروت وكانت تريد تدمير شركة امون نهائيا [/SIZE]

معتز 25-01-2005 05:12 PM

[SIZE=4]قلت لك ان العام الماضي في مصر كان يوجد سته من المسيحيين في أوائل الثانويه العامة و أن الاول كان مسلم و الأول مكرر كانت بنت مسيحية لا أذكر بالطبع اسمها- و انت أو انتي تقول هات الدليل- انا حتى لو احضرت لك الرابط الخاص بالصحف المصرية بتاريخ ظهور نتيجة الثانوية على النت فأنت لن تصدق لأنك لا تريد أن تصدق- فأنت فقط تصدق الكلام عن الشعور بالاضطهاد لأنه يأتي على هواك فقط ليس أكثر ولا أقل- وعندما ذكرت لك نجيب ساويرس وكم هو رجل ناجح قلت لي انه ماشي مع الحكومة- وهل كل الاقباط الناجحين اقتصاديا في مصر-وما أكثرهم- يسيرون وراء الحكومة-
يا اخي قول كلام منطقي ارجوك
انت كنت ستصدقني فقط في حالة واحده- وهي إذا تحدثت عن ظلم الاقباط في مصر- فأنت تريد ذلك و أنت داخل هذا المنتدى من أجل ذلك لا من أجل أن تقول الحقيقة[/SIZE]

gaoun 26-01-2005 02:33 AM

رد اولا على اسئلتي يل عنتر ويا معتز

يا حبيبي يا عنتر بيك واصحابك
شكلك نمت اكثر من الازم وصحيت ونسيت تفرك عنيك وتغسل وجهك وتلبس النظارات , علشان اتشوف الحقيقه , او بتقره اخبار كوكب ثاني اكيد مش اخبار داخل الكره الارضيه وخصوصا داخل مصر !
انا مولدش في مصر بس ابو سيدي ولد هناك , مش مهم بدي اجي معك على قد عقلك :
من الزاويه الي انا بشوف منها مصر , وين الحريه في الاعلام , كل اشوي يطلع على الشاشه حان الان وق صلات العصر حسب توقيت القاهره نرجوا مراعات فرق الساعات ......
فكرك احنا فش عنا صلاوات كمان , طبعاً يا روحي في :
سجل يا حبيبي نبذه عن ما انت تجهله :
1- صلاه باكر
2- صلاه الساعه الثالثه
3- صلاه الساعه السادسه
4- صلاه الساعه التاسعه
5- صلاه الغروب
6- صلاه منتصف الليل , والخ.......

----
ليش يا حبيبي وزال في مساواه ليش كمان احنا مننعمش بوجود على التلفزيون
طيب سيب كل هاي الشغلات , صلاه الجمعه اوهبلات الشعراوي قرفتوا عيشتنا فيها ابكل المحطات , بس قداس كامل يوم الاحد مفش .

-----
طيب سكتنا , ايام الاعياد
في رمضان ابتقرفوا عيشتنا على الشاشه , شهر التوبه والغفران !
كنوا فش حدى غيركوا بصوم ............
سجل عندك يا بني ما انت جاهله :
عنا يا سيدي العزيز هيك :
1- الصوم الكبير (صوم الفصح)
2- صوم الرسل
3- صوم العذراء
4- صوم الميلاد
5- صوم يونان , والخ....
-----
طب وين احنا على الشاشه لما بكون الصيام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

---------------
ماش يا سيدي , طب على الاقل في الاعياد :
مفش غير ساعه واحده لقداسه البابا بعد ما يشكر البهايم إلي حضره من الحكومه بعدها ينقطع البث ويحول إلى قناه بعرفش وين والى اخره من دواوين .

وعلى اعيادكوا ابنفتح التلفزيون ومنلقيش غير وجوه بتسد النفس واترندح " لبيك الله .... "

----------------

ماتوا ناس انهدمت كنايس الاقباط بجضوا من الوضع الحالى الخ من مشاكلنا القبطيه محداش بناقشها او يذيع عنها ........

وحيات إلي خلقك يا عنتر يا حبيبي وين المساواه إلي ابتحكي فيها ؟
هذا بس بالسلك الاعلامي اوباقي المؤسسات امنسمع عنها اكثير + منشوف
مثلاً برنامج ثقافي او فيلم الخ ... منشوف 1 يا 2 اقباط والباقي , محمد ومحمود وعلى واحمد , والمنتج ياسين , والمخرج مصطفى والخ .....

انا مش بمصر وعديتلك اكمن شغله غلط + لو كنت في مصر كان انا ابنفسي عديتلك اكثر ...
مثل لما كنت مره رحله , بالقوه منشوف كنائس واذا شفنا كنيسه جمبها اكيد جامع .
صدقني انو الحكومه عم تشتغل على مشروع انا سميته " جامع لكل مواطن "
ولك كيف متمشي في مكبرات صوت وجوامع , حي بيوت بدون مآذن مفتوحه جوامع .....

وبتحكيلي مساواه ....... اي طز على هيك مساواه اذا من هذا الشكل

تزعلش مني بس هذه حقائق على ارض الواقع

[B]"ارجوا من الاخوه المسلمين المتواجدون في هذا المنتدى الرد على اقوالي ؟ انتظر الرد "[/B]

اخوك ابو القبطي - الناصره / اسرائيل

بيتر سمير بطرس 26-01-2005 07:49 AM

رساله الي كل قبطي شريف

يا امير انت مش مسيحي ومن جهه امنيه عايزه تغمي عنين الاقباط عن ماساتهم .اريدك ان ترف هموم انسان مسيحي غير اللذين تعرضوا للقتل او الاعتداء عليهم بالضرب او اتلاف الممتلكات ..
]دائما يتشدقون بمقولة لا اكرة في الدين [/] :
لكن الحقيقة انه دائما كان الاكراة موجود ولكن تغير شكلة من الاكراة البدني في الجزية ومن لايدفعها صاغرا زليل يدخل في الاسلام او يجلد وان خضع امام التعزيب واسلم يهدد بحد الردة اذا رجع الي دينه
وفي عصرنا الحاضر تغير شكل الاكراة الي الاكراة المعنوي
الاكراة في ان احفظ الايات القرانية وادرسها في كل مراحل التعيلم واقتنع نفسي بها بالعافية انها كلام اللة والا ارسب .ولا اجد في مناهجي الدراسية اي شي عن المسيحية ..
الاكراة في وسائل الاعلام بكل انواعها ..هل يعقل ان ملايين المسيحين في مصر ليس لهم نصيب في الاعلام الا ساعتين في السنة هي الاجزاء التي تزاع من قداس عيد الميلاد والقيامة في الوقت ان الساعتين هي حصيلة يوم واحد في قناة واحدة من البرامج الدينية الاسلامية ...
وليس ذلك فقط بل استمرار الدق علي الدماغ ان الدين عند اللة الاسلام والتعبير عن غير المسلم بالكافر (مسلم او كافر) او يخرج علينا جاهل يدعي العلم يقول ان الكتاب الوحيد الذي لم يطلة التحريف هو القران في تلميح قزر ان الانجيل محرف وكان الاعلام يقول لغير المسلم ليس امامك طريق الا الاسلام """ اليس هذا اكراه؟؟؟؟
اسلمة الدولة بكل قطاعاتها فرض الصبغة الاسلامية علي الحكومة .الوزراء, الجيش,الاجهزة الحساسة في الدولة كل قياداتها لابد ان تكون من المسلمين.اليس هذا اكراة
اقناعي بمعلومات تاريخية مزيفة مثل ان الاقباط رحبوا بالغزو العربي او ان المسلمون اقاموا حضاره علي ارض مصر وهذة مغالطات بشهادت المؤرخين المسلمين اقرا للمقريزي و شفيق غربال.اليس هذا اكراة

saweres 26-01-2005 08:06 AM

[B]يا عم بيتر ، شكلك اتلخبطت
كلامك متفق تماما مع كلام الأخ أمير
الظاهر انك كنت عايز ترد على معتز واتلخبطت
حصل خير[/B]

Bahnass 26-01-2005 08:20 AM

يابنى بترد على إيه هو ماحدش بيفرق بين الجد والهزار

المشكلة إن فى الجامعات يصاب المسيحيين بالغباء المفاجئ فى الامتحانات الشفوية وزمان كانت الاصابات أكثر فى السنة النهائية
المشكلة طبعاً بعيدة كل البعد عن الظلم

1-أكيد قصدى السخرية من نتائج الشفوى المعروفة لنا جميعاً
2- بلاش تقول رسولك .... قلنا بلاش شتيمة ...أنا مابعتش حد

إقتباس
كذاب زي رسولك محمد بالظبط
لما الدكتور يسألك حافظ اية من سورة ياسين بدل مايسألك في CNSمثلا بتسمي دة اية؟
ولا مايسألكش في حاجة خالص ومايعجبهوش اسمك المسيحي فيروح مديلك درجة منيلة بتسمي دة اية؟

gaoun 26-01-2005 10:13 AM

حصل خير

اخوي ساويروس بيتر قصدو ameer كاتب هذا الموضوع وليس انا
عموماً حل خير

عندي اقتراح للمسلمين
اذا كانوا مزبوط مفش عندهم تفرقه بين مسيحي او مسلم
نطالب برئيس ونائب ووزراء وقيادات جيش كلهم اقباط , بهاي الطريقه فقط العالم كله راح ايقول عليكوا انكوا مش عنصريين , ولا متحيزين للاسلام , واحنا بدورنا راح انكف عنكوا هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاه
اكيد هذا حلم ومن بلايين المستحيلات , ليش :
" لان دنب ال*** عمره ما يتعدل "

ارجوا من الاخوه التفريق بين ameer وبيني ameer_c2001 لئلا يحصل سوء فهم , لانه الظاهر انه هوه يميني وانا يساري يعني كل واحد في اتجاه معاكس
مع تحيات اخوكم ابو القبطي
الناصره / اسرائيل

صائد الذباب 26-01-2005 12:20 PM

أنا صائد الذباب...الذى يحارب النفاق والخداع

[SIZE=4][COLOR=Red]السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

لازم الواحد يتقمص الشخصية الاسلامية الاول علشان يعرف يرد على الشيخ ورجل الخير المسيحى المتأسلم...اللى كتب الموضوع...ياناس حتى العنوان فية سب وشتيمة

<رسالة لكل قبطى شريف>...يعنى هو بؤكد شىء لاثبات عكسة وهو اننا او اغلبنا غير شرفة بالمرة...ماشى هنعدى دة...

احب ان اعرفك اخى اننى كنت اكثر منك تمسك بأصدقائى المسلمين بل اكثر

لقد كان لى صديق حتى وقت قريب ...هو الاخ ...تربينا مع بعض ولعبنا مع بعض ودخلنا المدرسة مع بعض حتى كبرنا ....ووقفت بجوار هذا الصديق الذى كنت اعتبرة اخ لى بل اكثر فى مشكلة كادت ان تدخلة السجن لاختلاسة مبلغ من المال فى الشركة التى يعمل بها

الكل تخلى عنة حتى والدة ..قال لة بالحرف الواحد...احسن علشان تخش السجن وتتربى من جديد

وعندما جاء لى وحكى مشكلتة ...كنت انا احوش مبلغ من المال لابدء حياتى بمشروع صغير لى..فانا متزوج وعندى طفلة...المهم...لم افكر وقتها ...فقمت واحضرت المبلغ الموجود بل واكملت علية من عند ابى وحتى الان انا مديون بذلك المبلغ....

وحل مشكلتة....وبعد فترة قصيرة حدث موضوع اسلمة وفاء ...وكنت موجود عند صديقى هذا فى منزلة وفتح هو موضوع وفاء

اول مرة فى حياتى اعرفة على حقيقتة المسلمة الحقيقية....لقد اصبح وحش وكأنة بيدافع عن عرضة من مغتصب وهاتك ياقلة ادب وسب فى المسيح وفى البابا شنودة ....الخ الخ

فلم اتكلم من الصدمة ....قلت لة كلمة واحدة...انا عايز ارجع فلوس الناس....<طبعاً اللى هو اخذها منى>....تخيل ماذا كان الرد...

قام فتح باب شقة اسرتة وقال لى بعلو صوتة لدرجة جعلنى محرج امام والدة واخوتة البنات

وكأننى انا المتهم

لقد صرخ فى وقال خاللى البابا بتاعكم يرجعهملك ذى ما رجع وفاء للصليب....وبصق على الارض

فعلاً وقتها فقط اصبحت ...صائد الذباب...لقد عاهدت نفسى ان تكون حياتى امامى دائما

انا اكون انا <م> او صائد الذباب...بكل ما املك من حب ليسوع ليس كرة لاحد بل حتى لا ينخدع احد اخوتى فى هؤلاء الاحباء المسلمين...عاهدت نفسى أنا تكون الموهبة التى اعطانى اياها يسوع فى الكشف عن الوجة الحقيقى للاسلام...لقد عاهدت نفسى الا انام كل يوم قبل ان اكتب على الاقل قصيدتين من الشعر او الزجل ...بل اتى على وقت وهو الاسبوع الماضى لم انام حتى الساعة التاسعة صباحاً الا وانا كاتب المطلوب....

صدقونى ...ليس هناك امر من الخداع والكذب طول حياة الانسان ولا يفوق الا على الحقيقة المرة

عمرما كان هؤلاء معنا مسالمين غير بقناع ذائف

واللى مش مصدق حكايتى يرجع للمواضيع التى كتبت منذ شهرين او اقل فى قصة وفاء وسوف تجدون الصياد يدافع عن الاخوة فى الوطن طبعاً قبل حدوث هذا معى

وعندى قصة اخرى لاحد الشباب المسيحى الذى قتل فى منطقة الوراق بالقاهرة وسرق منة سلسلة بصليب وحكمت المحكمة على القاتل المسلم بثلاث سنوات فقط...ثلاث سنوات للص وقاتل شاب هو امل اسرتة فى الحياة تكون هى ثمن هذا الشاب

لان القاتل مسلم ..والقتيل مسيحى

صائد الذباب....محارب الارهاب ....[/COLOR] [/SIZE] )noP)

churchill2 26-01-2005 01:41 PM

[QUOTE]فأنت لن تصدق لأنك لا تريد أن تصدق- فأنت فقط تصدق الكلام عن الشعور بالاضطهاد لأنه يأتي على هواك فقط ليس أكثر ولا أقل-[/QUOTE]
انا اتعامل مع كل القضايا الدينية والسياسية والأجتماعية بأنفتاح فأنا مستعد لقبول اي راي مهما كان تطرفة ان رضي عنة عقلي .وليس من حق مسلم ارهابي كل طموحة في الحياة ان يقتل الكفرة و يزني مع ماطاب لة من النساء مثني وثلاث ورباع ليس من حقة ان يتهمني بأني اصدق ما يعجبني
[QUOTE]لك نجيب ساويرس وكم هو رجل ناجح قلت لي انه ماشي مع الحكومة- وهل كل الاقباط الناجحين اقتصاديا في مصر[/QUOTE]
طب ماتقولي كدة كم يبلغ عدد الأقباط اللي رتبتهم رتبة لواء في الجيش او حتي في الشرطة؟
مش معقول يبقي كل الأقباط اللي في مصر خايبين ومبيعرفوش يحاربوا علشان يمنعوا ترقيتهم في الجيش
ان كل قبطي ناجح تحاولوا النيل منة والمثال علي دة الدكتور ثروت باسيلي
ولا قولي لية التليفزيون المصري مابيفكرش يقدم للأقباط برنامج ديني او سياسي وفي اليوم الواحد بيزيع علي الأقل3برامج دينية اسلامية في كل قناة دة لو مااضفناش الأيات الشيطانية اللي بيوجعوا بيها دماغنا في افتتاحية التلفزيون وفي ختامة
العدل انهم يبثوا ولو حتي برنامج قبطي واحد كل يومين

[QUOTE]إذا تحدثت عن ظلم الاقباط في مصر- فأنت تريد ذلك و أنت داخل هذا المنتدى من أجل ذلك لا من أجل أن تقول الحقيقة[/QUOTE]
وانت لم تدخل المنتدي دة الا لتحصل علي مرتبك من الجهاز الأمني اللي بيشغل امثالك
[QUOTE]بلاش تقول رسولك .... قلنا بلاش شتيمة ...أنا مابعتش حد[/QUOTE]
وهل انا شتمت لما قلت ان رسولك كداب؟

معتز 28-01-2005 04:50 PM

[SIZE=5]تقول لي تقدر تجيب اسماء الاقباط الاوائل في الثانويه- حتى لو احضرت لك الرابط الخاص بالاخبار او الاهرام بتاريخ ظهور نتيجة الثانوية العامة فأنت لن تعدل عن ما هو في مخك وهو شعوركم بالاضطهاد- [SIZE=6]وبالتأكيد انت سألت عن النتيجة و علمت عدد المسيحيين[/SIZE] [SIZE=6]الاوائل العام الماضي- فما هو ردك الآن؟ اعتقد انك [SIZE=6]لن ترد على [/SIZE] هذا السؤال[/SIZE]
ونجيب ساويرس رجل ناجح- هل لأنه ناجح يكون السبب انه ماشي مع جمال مبارك؟ اتقي الله و قول الحقيقة
[SIZE=6]موجود في مصر لواءات شرطة و رؤساء محاكم من الاقباط- ويكذب من يقول غير ذلك[/SIZE]
وهذا الكم الهائل من المسيحيين التجار في مصر-وما اكثرهم- هل يشكي اي منهم من الاضطهاد؟
وانت شخصيا ان كنت مليونير داخل مصر هل عندها كنت ستقول انك مضطهد؟
بالتأكيد لا- شكلك بتحقد على ابناء دينك الناجحين داخل مصر على ما اعتقد[/SIZE]

gaoun 29-01-2005 04:27 AM

+

اه يا عم يمعتز انت ماسك في كذبتك له
سيب الاسماء ورد علي , على الي طرحته عن تهميشنا من الشاشه الصغيره ؟

بس يا ريت متجبش اسامي مبعرفش امنين ......

ابو القبطي - الناصره/ اسرائيل

Bahnass 29-01-2005 05:20 AM

[QUOTE=churchill2]

وهل انا شتمت لما قلت ان رسولك كداب؟[/QUOTE]

يا ناصح شتمت لما قلت رسولك .... حد قاللك ان أنا ورقة بن نوفل! (hrt:

churchill2 29-01-2005 01:05 PM

[QUOTE]تقول لي تقدر تجيب اسماء الاقباط الاوائل في الثانويه- حتى لو احضرت لك الرابط الخاص بالاخبار او الاهرام بتاريخ ظهور نتيجة الثانوية العامة فأنت لن تعدل عن ما هو في مخك وهو شعوركم بالاضطهاد[/QUOTE]
[SIZE=4]مشكلة الكثير من المسلمين انهم يحاولون تطبيع(normalize)الصفات السيئة اللي في شخصيتهم وفي دينهم علي الأديان والشخصيات الأخري فمثلا لما نقولهم ان دينكم فية ارهاب وقتل يقولولك طب ماهو ماكفاي عندكوا وطبعا الرد بيكون ان ماكفاي دة مش مسيحي اصلا وبعد كدة وشهم يصفر ويحمر وانتوا اعارفين الباقي
نفس الحكاية في شخصيتهم و فكرهم الذي تسبح فية نظرية المؤامرة والأنغلاق فيحاولون تطبيع تلك الصفات علي الأخرين
يا اخي انا مش بتفرج علي التليفزيون المصري كتير ولا حتي اتابع الجرائد يعني ماعنديش اي علم بموضوع الثانوية العامة دة الذي لا اعتقد فية اطلاقا وعلي العموم لو جبتلي اللينك دة حصدق لاني وكما قلت لك منفتح [/SIZE]
[QUOTE]موجود في مصر لواءات شرطة و رؤساء محاكم من الاقباط- ويكذب من يقول غير ذلك
وهذا الكم الهائل من المسيحيين التجار في مصر-وما اكثرهم- هل يشكي اي منهم من الاضطهاد؟[/QUOTE]
[SIZE=4]ببساطة وبأختصار اظطهاد الأقباط في مصر يمكن تقسيمة حسب مصدرة الي :
1-اظطهاد يمارس من جانب الدولة ويتلخص في
a-اظطهاد اعلامي(تحدثت عنة في مقالتي السابقة)
b-اظطهاد سياسي (وتكلم عنة احد الأخوة حيث ان الأقباط من حقهم ان يكونوا ممثلين في وزارة سيادية ومنصب مثل ئائب الرئيس او الرئيس الشرفي في نظام برلماني بالأضاقة الي ان عدد الأقباط في مناصب مهمة جدا مثل منصب وكيل الوزارة اعداد قليلة جدا جدا
c-اظطهاد ديني :ولن اتكلم عن الخط الهمايوني الذي يضم ضمن بنودة عدم السماح للأقباط ببناء كنيسة اذا رفض احد مسلمي الحي ذلك!هذا بالأضافة الي منع ترميم الكنائس في محافظة البحيرة يوجد مسجد يسمي مسجدالشوربجي تفصلة عن كنيسة الملاك ميخائيل اقل من عشرين متر ورغم ذلك اصر المسلمين علي بناء مسجد ملاصق للكنيسة واسموة مسجد انصار السنة المحمدية وطبعا لا يوجد من يحاسبهم علي اعمالهم المتخلفة فقط لانهم مسلمين
بعد احداث قرية دمشا وهاشم في المنيا سأل مراسل العربي احد سكان القرية التي تهجم مسلموها علي بيت احد المسيحيين بعد ان اتهموة ببناء كنيسة وسألة المراسل:لماذا هجمتم علي المسيحيين بهذا الشكل
فرد :المسيحيين عندنا اقل من 150بني ادم عايزيين يعملوا كنيسة لية يعني!!!![/SIZE]
[SIZE=4]انها ثقاقة محمد الزاني
d-اظطهاد تعليمي
وسبق ان عرضت لقصة وا اسلاماة وما فيها من كلام مجرح في حق الأقباط وسوف اعرض في وقت لا حق لقصة يوم القدس وربنا يسهل
e-اظطهاد امني:
وكما قلت سابقا واؤكدة رغم محاولات عميل المخابرات او الأسلامي الوفي معتز لدينة ان ينفية
القسم الثاني من الأظطهاد يمارسة الشعب بتشجيع من الدولة ورعاية لها
a-اظطهاد اقتصادي
طبعا كلنا نعرف سندوتشات مؤمن ولكن مالايعرفة البعض ان هذة الشركة تمنع عمل المسيحيين فيها بتاتا فهي ضمن العديد من الشركات تمنع عمل المسيحيين فيها
وذا جزء مما يعانية الأقباط ولولا ضيق الوقت لكنت تكلمت اكثر واكثر [/SIZE] [QUOTE]ونجيب ساويرس رجل ناجح- هل لأنه ناجح يكون السبب انه ماشي مع جمال مبارك؟ اتقي الله و قول الحقيقة[/QUOTE]
[SIZE=4]لا يخفي علي احد في مصر ان الأخ ساويرس من اكثر المقربيين الي النظام الحاكم يعني من الأخر ماتلفش وتدور علي موضوع مفروغ منة
كذلك انا لم اعمم ان كل الأقباط الناجحين هم ماشيين مع النظام لا يوجد الكثير ناجحين بعيد عن النظام ولكنهم محاربون م نالنظام والشعب معا
هذا ولن ارد علي طول لسانك وقلة ادبك لاني متعود علي الحديث مع امثالك [/SIZE]

elasmar99 29-01-2005 04:06 PM

غريب غريب

[COLOR=Navy][SIZE=6][FONT=Comic Sans MS]الجميع هنا يعرف اغنياء مصر من الاقباط بالإسم والنسب وكم عنده من الاموال, غريب غريب, هل يعرف احدكم اسماء مليارديرات المسلميين في مصر وخاصة اعضاء إخوان المسلميين منهم؟ هل يعرف احدكم قيمة الاموال التي يتحكم فيها المرشد العام لإخوان المسلميين في مصر؟ هل يعرف احدكم واجبات رجال الاعمال الاقباط تجاه رجال الحكم و الجماعات الإسلامية؟ انا نفسي كنت رجل اعمال في مصر لمدة 16 سنة واستطيع ان اقول كم هي المبالغ التي [COLOR=DarkRed],تبرعت,,[/COLOR] بها للجوامع والهيئات [COLOR=DarkRed],,الخيرية,,[/COLOR] الإسلامية في هذه المدة. لقد كنت اكثر من 12% من دخلي.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

churchill2 29-01-2005 04:15 PM

[url]http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=3318[/url]
للمزيد من المعلومات عن اظطهاد الأقباط في التعليم
[url]http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=129[/url]
للمزيد عن مظاهر الأظطهاد واظن ان مشاركتي السايقة تلخيص لاحد هذة المشاركات علي هذا اللينك

ameer 08-02-2005 02:37 AM

ارحمونا

ارحمونا من الجدال اللى يضعف لا يقوى هذا البلد الكل فى صراعات صباح مساء صراعات تقوى الفتنه بيننا لماذا اليس كلنا نشرب من نيل واحد ومن كبر أو صغر فى ابن لهذا البلد البلدان التى حوالينا تقدمت ونحن مازلنا نتصارع ونتقاتل ونسب بعضنا البعض لماذا كل هذه الشحناء والبغضاء بيننا لماذا لم نجعل من هذا الوقت الضائع لبناء صفحه جديدة اتمنى ان اجد أذان صاغية من الطرفين

pharon d'egypte 08-02-2005 11:07 PM

[QUOTE=ameer]ارحمونا من الجدال اللى يضعف لا يقوى هذا البلد الكل فى صراعات صباح مساء صراعات تقوى الفتنه بيننا لماذا اليس كلنا نشرب من نيل واحد ومن كبر أو صغر فى ابن لهذا البلد البلدان التى حوالينا تقدمت ونحن مازلنا نتصارع ونتقاتل ونسب بعضنا البعض لماذا كل هذه الشحناء والبغضاء بيننا لماذا لم نجعل من هذا الوقت الضائع لبناء صفحه جديدة اتمنى ان اجد أذان صاغية من الطرفين[/QUOTE]
خلاص مش تضايق نفسك كلنا هانحب بعض ونشرب من النيل سوا

احنا مش ضد المسلم لشخصه لا ده بالعكس اكيد معظمنا ليه اصدقاء مسلمين

بس احنا ضد نظرة المسلم لينا
ضد التعصب اللى اصبح شىء عادى جدا بسبب اعلام متخلف
ضد حكومة ترى ان المسيحى عميل وجاسوس للدول المعادية(طبعا امريكا واسرائيل)

ضد تعليم بيقول انى كافر وانى لازم اكتب كدة فى الامتحان عشان انجح تخيل انى اكتب عن نفسى كافر ولا اعبد الله؟

ضد جيش ضد الداخلية ضد ضد ضد

واللهى مش عارف اقولك ايه؟ كله ضد

وفى الاخر بقولك كلنا مع مصر وكلنا بنحب مصر بس ده مش يمنع اننا نطالب بالعدل والمساواة

MDHT 10-02-2005 05:49 PM

رد على الاستاز ameer

المشكله الاساسيه ياصحبى فى القران وهو دستور المسلمين وهذا القران هو الذى عمل فرق
بين السلم وغير المسلم(مثل انصر اخاك ظالم او مظلوم....وغيرها
والانسان المسيحى بطبيعته مسالم لان تعاليم الانجيل هى المحبه (الله محبه....وحبوا اعدئكم
تخيل لو لاقدر الله ان المسلمين متقدمين مثل امريكا لكان الفتوحات (الغزوات) مستمره
وكان الاحتلال لجميع بلاد العالم واجب على كل مؤمن .واسلمه جميع البشر فرض
لان القران يجعل اى احد (دوله اومؤسسه اوفرد) يعمل به يكون هامجى وغير سوى
وقد يكون فيه مسلمين اسويياء ولكن يكونوا فى نظر المسلمين كافرين
ولكن الاسلام الحقيقى هو ابن لادن والزرقاوى وغيرهم هم الذين يعملوا كما امرهم الله فى
القران اى الزنا باالاربعه وممكن اكثر.. هو الحلال فى القران (sml16)

MDHT 11-02-2005 11:33 AM

+++++++الرد على الاستاز امير++++++++

[QUOTE=ameer]1 - اليس لكل قبطى اصدقاء من المسلمين
2 - اليس لكل قبطى جيران من المسلمين
3 - اليس لكل طالب وتلميذ قبطى زملاء فى نفس الفصل ونفس التخته من المسلمين
4 - اليس لكل موظف قبطى زملاء فى العمل مسلمين
5 - اليس لكل جندى قبطى زميل له مسلم يحرسون تراب هذا البلد
6 - اليس لكل تاجر قبطى بجواره تاجر مسلم
أسال كل قبطى شريف صغير أو كبير من البنود السابقة وكنتم فعلا حريصون ان تزداد قوة هذه الصداقة بينكم وبين زملائكم من المسلمين ادعوكم ان لا تنفخوا فى نار الفتنه والوقيعه بيننا مسلمين واقباط لاننا تربطنا بهم صداقات وتبادل تهانى واخوه اتمنى ان اجد اذان وقلوبا متفتحه 0
مصرنا الحبيبه مش نقصه علشان تأتيها الفرقه من الداخل بيكفيها ماتعانيه من الخارج فبالله عليكم لا تعطوا الفرصه لاعداء هذا البلد ان يفرحوا لانه فى الاول والاخر الخاسر الوحيد شعب هذا البلد
اتمنى ان اجد ردود من شباب واعى متفتح مستنير[/QUOTE]
المشكله الاساسيه ياصحبى فى القران وهو دستور المسلمين وهذا القران هو الذى عمل فرق
بين السلم وغير المسلم(مثل انصر اخاك ظالم او مظلوم....وغيرها
والانسان المسيحى بطبيعته مسالم لان تعاليم الانجيل هى المحبه (الله محبه....وحبوا اعدئكم
تخيل لو لاقدر الله ان المسلمين متقدمين مثل امريكا لكان الفتوحات (الغزوات) مستمره
وكان الاحتلال لجميع بلاد العالم واجب على كل مؤمن .واسلمه جميع البشر فرض
لان القران يجعل اى احد (دوله اومؤسسه اوفرد) يعمل به يكون هامجى وغير سوى
وقد يكون فيه مسلمين اسويياء ولكن يكونوا فى نظر المسلمين كافرين
ولكن الاسلام الحقيقى هو ابن لادن والزرقاوى وغيرهم هم الذين يعملوا كما امرهم الله فى
القران اى الزنا باالاربعه وممكن اكثر.. هو الحلال فى القران tea:(

Christ_lover 11-02-2005 12:09 PM

[نصيب في الاعلام الا ساعتين في السنة هي الاجزاء التي تزاع من قداس عيد الميلاد والقيامة
ثلاث سعات من فضلك لانهم يذعون قداس 25/12 من كنيسة كاثوليكية

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 03:25 PM.