منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   منتدى الرد على اكاذيب الصحافة (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   للصحافة المصرية:مهازل كليه الطب باسيوط (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=4541)

salsola 25-04-2005 08:56 PM

[SIZE=4][COLOR=DarkRed]اولا شكرا انكم فتحتوا موضوع الاضطهاد في الجامعه في المنتدي وخاصه طب
هو يا جماعه الموضوع مش محتاج سرد اسماء ولا حاجه
دا الرعب في الشفوي بيبدأ من مجرد ان اي شخص مسيحي يدخل الامتحان الشفوي والسؤال التقليدي اسمك معناه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
او لو بنت بأه يا سلام دي كملت دا مرات الدكاتره بيكونوا مش عايزين يشوفونا اساسا
انتوا عارفين طبعا بسبب شعرنا ..... بامانه باحس انه فيلم رعب مش امتحان
انا في ماده الفسيولوجي حليت فيها مش اقل من 93% اطلاقا واخدت فيها جيد جدا وواضح انه مش اكتر من 77% وكله بسبب الشفوي (sml8)
الشئ اللي بيزعلني بجد ان بنات مسيحين يحاولوا انهم مثلا يلبسوا بكم او يداروا الصليب لو في ايدهم وطبعا اللي لابسه سلسله فيها صليب مش بتيجي بيها ايام الامتحانات
انا بصراحه عمري ماعملت كده و في الاخر تقديري كان كويس اوي وحتي لو الصليب كان سبب في اننا نشيل مواد او نعيد السنه حتي ايه اللي فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش احسن ماننكر يسوع علشان شوية درجات؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نفسي اعرف رايكم [/COLOR] [/SIZE]

Truth_Hurts 31-08-2005 04:34 PM

[COLOR=Teal][B][QUOTE=ameer_c2001][SIZE=6][B]يا جماعه سيبوكوا من مصر اصلا التعليم هوه وقلتوا واحد لان مستوى التعليم في مصر متدني وخصوصا في الطب .....
اذا احب شخص ما ان يدرس بالجامعه العبريه هداسا عين كارم او في التخنيون (حيفا) فبإمكاني ان اساعده بإن يسجل وتدبر الامور هناك ...... فالذي يرغب ارجوا ان يرسل لي رساله وانا اعطيه اسماء الجامعات والمعاهد التي تعلم الطب ..... وبمعلومكم المستوى اعلى بكثير ولا يوجد وجه للمقارنه ....[/B][/SIZE][/QUOTE]

ههههههههههه -شكرا يا ابو جودة - عايز تاخد على الجاهز

مبروك يا اقباط مصر - حتعمروا اسرائيل
هى دى الوطنية بحق و حقيق - اللى داوشنا بيها - و الاقباط و مصر و ....الخ

جاتها نيلة اللى عايزة خلف
[/B][/COLOR]

Truth_Hurts 31-08-2005 04:39 PM

غلطين مش واحد

[COLOR=Teal][B]
الأخوة الأعزاء

منذ 30 سنة و يقولون لنا عن صراع الاساتذة المسلمين و المسيحيين فى جميع الكليات و خاصة الكليات التى يركز عليها المسيحيون مثل الطب و الصيدلة لأسباب كلنا نعرفها

اقول لكم و انتم سيد العارفين ان ما يحدث يحدث للطرفين و كان اولى بالاساتذة من هذا الفيق او ذاك الفريق ان ينأوا بالجامعة عن هذا

ولكن زى ما بيقولوا - الطلاق غلطة طرفين و ليس طرف واحد

كونوا عادلين - تعاملوا بعدل كما قالت كل الأديان

تحياتى
[/B][/COLOR]

hanna3 04-10-2005 03:21 AM

المسلمين فقط هم يعمرون اسراءيل ويحاربون لاجلها

[COLOR=Blue]يسوع
[SIZE=6]ربي
يا سيد الحقيقة الموءلمة نعمر اسراءيل اية بس هو احنا مسلمين سنة مثل المسلمين البدو الذين يشكلون نسبة كبيرة في جيش دفاع اسراءيل ولا مسلمين دروز اللي منهم الجنرال امير دروري اللي قام بغزو لبنان وقتل الفلسطينيين يا سيد سيبك بقي من نغمة اسراءيل دي لا عادت مثال للوطنية ولا حاجة كلنا حاربنا اسراءيل وراج المرحوم او المجحوم السادات اسمة محمد انور السادات لا جرجس ولا مرقص شوف بقي كل الدول الاسلامية اعترفت باسراءيل حتي باكستان التي ليست في مواجههة روح قول الكلام دا للمسلمين الاول من باكستان ودول الخليج ومصر والاردن دي حتي موريتانيا علي علاقة طيبة باسراءيل لو ذهبنا لاسراءيل وعمرناها لا مانع فبلادنا في علاقة طيبة مع اسراءيل والا لالغت المعاهدات معها بلاش تكرار كلام باطنة ارهابي بلا معني علي المسلم اولا ان يقطع علاقتة باسراءيل ثم يطلبها من غير المسلم ارجو ان لا تذهب للتطوع في جيش دفاع اسراءيل لانك غالبا مسلم سني دعك من الاتهامات المعلبة قديمة العب غيرها (sml16)
[/SIZE]
[/COLOR]

deedy 05-10-2005 08:01 PM

[SIZE=5]المسألة ليست انكارا للسيد المسيح عند خلع الصليب اثناء الامتحانات ولكن علينا ان نكون حكماء تماما مثل عدم تعليق الصليب في السيارة في مكان مكشوف للذين في خارج السيارة تفاديا للحوادث فهذه حكمة وليس انكارا لمخلصنا الحبيب لان الانكار يتم اذا سألوك هل انت مسيحي و انكرت في هذه الحالة قل انا مسيحي حتي اذا ادي ذلك الي الرسوب في المادة و الرب قادر ان يعوضك [/SIZE]

tarekmounir 04-11-2005 09:57 AM

امتحان شفوى فى طب عين شمس

[SIZE=4]الاضطهاد فى كليات الطب معروف ومثبت ولسنا فى حاجة لأسماء اشخاص بأعينهم للتدعيم وخاصة فى كلية طب عين شمس حيث احتلتها الجماعات الاسلامية منذ فترة طويلة واذكر ان هناك زميل مسيحى فى امتحانات الماجستير الشفوى كان السؤال الفاصل له فى الامتحان هو "ما الفرق بين الحج والعمرة؟؟؟؟؟ حيث ان اسمه لايظهر ديانته وحينما تردد فى الاجابة تم سؤاله عن اسمه بالكامل رباعى ثم خماسى ثم سداسى ...الخ ولم يتمكن الممتحن من معرفة ديانته من اسمه واخيرا سأله ... أنت مسيحى والا مسلم؟؟؟ فأجاب مسيحى يادكتور !!! فقال له اذن روح ذاكر من أول وجديد .... هذه القصة حقيقية والله العظيم وكان فيه قصة كوميدية عن طالب اسمه مجدى بطارس وعندما سأله الممتحن الشفوى عن اسمه قال اسمى مجدى بطارس فرد الاستاذ قائلا روح يابنى ده بطرس واحد يسقطك.. [/SIZE]

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 05:56 PM.