منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   نحن مسلمين كذاااااااااااااااابين......(مدموج) (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=24774)

جون جرجس حنا 23-03-2007 08:10 PM

والله انتم تغنون وتردون علي انفسكم لم يذكر حديث واحد يدل علي الختان الختان عاده فرعونيه ايها الاحمق المستنير انتم جئتوا بها الي الاسلام من اين والله عجب جون جرجس وحاليا انا احمد محمد والحمد لله علي نعمه الاسلام

shosho_angl 23-03-2007 08:23 PM

انا مش عارفة احمد بيتلزق فينا ليه هو شكله مسلم ابا عن جد

جون جرجس حنا 23-03-2007 08:25 PM

للاسف كل ماتقوله انتم اكاذيب وحقد ياعباد الصليب بوش يحج ايه وكلام فارغ ايه وعدم تدمير مسجد هو الاسلام محتاج الي معجزات والله انتم في غفله او علي قلوبقم غلف الله يهديكم الي دين الحق مثلما ان هداني انا الان اسمي احمد محمد واحب ان اقول لكم ليه اخترت الاسلام اولا كيف حكم يسوع العالم وهو في بطن امه كيف ترك الاب ابنه يسوع يصلب ولم يخلصه اهذا يعقل ده القطه دخلت ورا ابنتها النار ولا ايه

جون جرجس حنا 24-03-2007 08:28 PM

اناكنت مسيحي واسلمت لماذا 1من كان يحكم العالم والمسيح كان في بطن امه 2لماذا لم يدافع الرب عن ابنه يسوع حين صلب وحجات كتير اوي

kittyy 25-03-2007 05:02 PM

[QUOTE=جون جرجس حنا;214527]كل ده اونطه احب اعرفكم انا جون جرجس اسلمت ليه وبقي اسمي احمد اقول لكم1 من كان يحكم العالم ويسوع في بطن امه 2لماذا لا نقدس الحمار مثل الصليب الحمار ركبه يسوع والصليب صلب عليه يسوع 3كيف ترك الاب له المجد في الاعالي ابنه يصلب ولا يتحرك لكي يخلصه[/QUOTE]

[COLOR="DarkRed"][SIZE="5"][B]أااونطــــة !!! اونطة ايه يابنى صلى للى هيشفع فيك .. ماانتوا الكلمة دى بتتقال دايماً من المسلمين اللى فى نص هدومهم زيك كدا اول ما بيسمعوا على حد ترك الإظلام وعرف ربنا .. هههههههه

وعلى فكرة ياكابتن عاوزة اقولك حاجة مهمة جداااااااااااً .. الأسئلة اللى سألتها دى هيا اللى بتأكد انك عمرك ما كنت مسيحى ولو لساعة واحدة قبل كدا حتى .. لأننا كنا بناخدها فى الكنيسة فى مدارس الأحد بتاعة ابتدائى .. وكونك انت كمسلم مش عارف اجابتها دا طبيعى لكن تيجى تعمل فيها سبع البرومبة وفاكر أل يعنى بتسال الأسئلة اللى هتهد الدنيا وهتخلينا نقول اه واللهى معاه حق .. تبقى مسلم لسة نوغة يابابا .. لأن اللى بتتكلم فيه دا المسيحيين كلهم من اول ما بيروحوا الكنيسة وبيتدوا يرشموا الصليب ويقولوا الصلاة الربانية بيتعلموه من صغرهم ..

لازم يكونوا عارفين ازاى ربنا عاش بروحة داخل الجسد بيننا على الأرض . وبنفهمة المسميات بتاعة ابن الله وابن الانسان يعنى ايه .. وبيبقوا عارفين المعانى دى وفاهمين انها لا تعنى ان الله اتجوز وخلف زى ما المسلمين اللى دماغهم فى البطاطا فاكرين ..

المهم ياكابتن بقى . روح اسألهم على شوية حاجات صعبة شوية ماتكونش العيال الصغيرة عندنا فى الكنيسة بياخدوها عشان تبقى محبوكة شوية قصة جون جرجس حنا واسلم دى ..

سلام يااسم النبى حارسك ..[/B][/SIZE][/COLOR]

موسي الأسود 25-03-2007 05:26 PM

[QUOTE=net_man;214534][SIZE="4"]- فى صلاة ابو تربو اين يقف الشماس .. هل امام الكاهن ام خلفه ام على يساره ام على يمينه ام حسب ما يقال فى الصلاة ... ولمن تصلى هذه الصلاة ؟ وما هو موعدها السنوى ؟
ا (sml11) [/SIZE][/QUOTE]

[B][SIZE="4"][COLOR="DarkRed"](hrt: ابو تربو ... اشمعني دي بالذات يا نتمان ... انا فاكر صليتها ليك وانت صغير لما (sml12) . ..........

الزميل ابو جون )noP) التقية عندنا عيب لكن عندكم حلال ... انت مقتنع بنفسك و شكلك البايخ امام اخوانك المسلمون اعضاء المنتدي . (do:) [/COLOR][/SIZE][/B]

net_man 25-03-2007 09:30 PM

[QUOTE=موسي الأسود;214890][B][SIZE="4"][COLOR="DarkRed"](hrt: ابو تربو ... اشمعني دي بالذات يا نتمان ... انا فاكر صليتها ليك وانت صغير لما (sml12) . ..........

الزميل ابو جون )noP) التقية عندنا عيب لكن عندكم حلال ... انت مقتنع بنفسك و شكلك البايخ امام اخوانك المسلمون اعضاء المنتدي . (do:) [/COLOR][/SIZE][/B][/QUOTE]

[SIZE="4"]ماشى يا جدو موسى .. )Aa:)

اما بخصوص المدعو [COLOR="Red"]جون جرجس حنا [/COLOR]اقول له (hhhhhhhh)

اتفقس يا كتكوت

مش قلت لك اخر مداخله لك فى المنتدى ... يا حرام الكذب ملوش رجلين ..

ليه كده تخلى صورة الاعضاء المسلمين الاخريين اللى فى المنتدى وحشة ؟

)tik:} )tik:} )tik:} )tik:} )tik:} )tik:} )tik:} )tik:}

[/SIZE]

جون جرجس حنا 26-03-2007 09:18 AM

علي فكره كله ده كدب ولو حقيقه يبقي ربنا هداها للاسلام مثلي

جون جرجس حنا 26-03-2007 10:24 AM

علي العموم اسلم ده من حقهم لانهم لن يسلموا من فراغ اكيد بعد تفكير ودراسه ده اكيد انا واحد من الناس لماذا اسلمت بعد دراسه وقارنه وتمحيص والله الموفق هو ربكم لااله الا هو

جون جرجس حنا 26-03-2007 10:43 AM

كنت وانا مسيحي اقرا في الكتاب المقدس المجد لله في الاعالي وعلي الارض السلام وقرات في الكتاب المجيد القران الكريم اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلام انت بتشتموا ليه علي الاسلام مخليكم في انفسكم وضلالكم القديم لا عزكم الله ولانصركم

جون جرجس حنا 26-03-2007 07:34 PM

للاسف انكم تغنون وتردون علي بعض ياخوه بالمنطق والعقل لابد ان يكون متطابق القران مع الانجيل من ارسل كلاهما رب واحد للاسف ده اكبر دليل علي صدق القران كلام مسروق ده ضعف وهراء ان تقواوا ذلك الحمد لله اني اسلمت انا الان احمد

جون جرجس حنا 26-03-2007 07:44 PM

للاسف تتركون القصور في المسيحيه وتردون ان تسخروا للاسلام تعمقوا في دينكم تجدوا الفجوات الحرقه الحمد لله ان هداني ربي للاسلام

جون جرجس حنا 26-03-2007 07:52 PM

السيده عائشه متغاظين منها ليه خليكم في نفسكمم مش اشرف من نسائكم اللي بتعترف للقس علي الاعتراف وبعديها القس بيروق نفسه منها وبعدين عندكم الرجاله تلبس طراطير هههههههههههههه

جون جرجس حنا 26-03-2007 07:55 PM

كلامك كله كدب ياحبيبي ليت تطلع كويس الحمد لله اني اسلمت لااله الا الله

جون جرجس حنا 26-03-2007 08:11 PM

انا بقي العكس كنت مسيحي وهداني الرب للاسلام انا كنت افكر كثير في حاجات غيرت مفهومي كيف ان الرب يتمثل في روح بشر لماذا ماالذي يجبره علي ذلك انه اذ اراد شيء ان يقول له كن فيكون من كان يحكم العالم وهو في بطن امه كيف للرب ان يقضي حاجته يتبول ويتبرز ان هذا فيه اشمئزاز كيف ترك الرب الاب يعني ابنه يسوع يصلب طب ليه كان ممكن ينقذه طب سابه ليه حاجات مثل ذلك جعلتني اتجه للاسلام وحد فيه دين الحق والصدق عكس ما كنا ندرسه في النيسه وربانا عليه ابئائنا واخيرا عندما اكتشفت ان ابونا الانبا..... كان علي علاقه غير شرعيه بامراءه كنت اعرفها اكتشفت بزيف هذا الدين الرب يهديكم مثلي للاسلام هداكم الله امين

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 01:41 AM.