منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ياناصيب الجرين كارد الهجرة العشوائية .........(مدموج) (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=21568)

seleim 24-11-2007 06:25 AM

[COLOR="Red"]سلام محبة [/COLOR]. [COLOR="Navy"]كتبت طلب وغلط وكتبت أسم الزوجة خطاء ورجعت كتبت طلب أخر وصححت الأسم هل يمكن أن ألغي الطلب الأول وكيف [/COLOR]

موسي الأسود 24-11-2007 07:57 AM

[QUOTE=seleim;251964][COLOR="Red"]سلام محبة [/COLOR]. [COLOR="Navy"]كتبت طلب وغلط وكتبت أسم الزوجة خطاء ورجعت كتبت طلب أخر وصححت الأسم هل يمكن أن ألغي الطلب الأول وكيف [/COLOR][/QUOTE]

[COLOR="DarkRed"][B]كتابتك للطلب مرة أخري اسقط حقك في الاشتراك باللوتري
من ضمن الشروط عدم كتابة اكثر من طلب للشخص الواحد !!
ولا رجوع لحذف الطلب ما دام اعطاك التأكيد الخاص بالارسال !
خيرها في غيرها انتظر للعام المقبل
[/B][/COLOR]

تيتو7282 24-11-2007 08:13 AM

[COLOR="DarkRed"][SIZE="7"][FONT="Arial Black"]هو اخر موعد لتقديم الطلبات امتى وياترى ينفع نقدم اخر يوم[/FONT][/SIZE][/COLOR]

موسي الأسود 24-11-2007 01:10 PM

[QUOTE=تيتو7282;251976][COLOR="DarkRed"][SIZE="4"][FONT="Arial Black"]هو اخر موعد لتقديم الطلبات امتى وياترى ينفع نقدم اخر يوم[/FONT][/SIZE][/COLOR][/QUOTE]

[CENTER][B][COLOR="DarkRed"]حتي الآن الباب مفتوح و اعتقد ان آخر ميعاد هو 10 / 12 /2007
(sml3)[/COLOR][/B][/CENTER]

الحمامة الحسنة 24-11-2007 01:18 PM

[QUOTE=تيتو7282;251976][COLOR="DarkRed"][SIZE="7"][FONT="Arial Black"]هو اخر موعد لتقديم الطلبات امتى وياترى ينفع نقدم اخر يوم[/FONT][/SIZE][/COLOR][/QUOTE]

[COLOR="Blue"][SIZE="5"][CENTER][B]الأخ تيتو
سلام ونعمة

آخر موعد 2 ديسمبر ..ويجب عليك تقديم الطلب قبلها بحوالى عشرة أيام لنه نظرا للضغط الشديد فيحتاجوا لوقت كبير لتفريغ هذه الطلبات ولو انتهوا من التفريغ وأتى اليوم الأخير للفترة المفتوحة فأنهم بيكتفوا بما فرغوه من طلبات حتى آخر يوم فقط.ومازاد من طلبات لم تفرغ يتم إهمالها .
بالنسبة للزميل الذى قدم طلبين فلن ينظر فيهما لأنه كتب اكثر من طلب وكان عليه أن يصلح هذه الأخطاء عندما يتم قبوله فى القرعة .. يحاول العام القام ولكن بدون تكرار طلبات التقديم .[/B][/CENTER][/SIZE][/COLOR]

[COLOR="DarkRed"][SIZE="6"][CENTER][B]
{{yawka]] مبارك شعبى مصر {{yawka]]
[/B][/CENTER][/SIZE][/COLOR]

نادر سمير 05-04-2008 11:57 AM

انا محتاج مساعدة ممكن الرد

cryانا محتاج مساعدة ممكن الرد انا عايز ادم فى الهجرة الى امريكة بس انا مش عارف ممكن المساعدة من فضلكم cry

نادر سمير 05-04-2008 05:01 PM

مشاركة: فتح باب التسجيل للقرعة الخاصة بالهجرة الى امريكا

الكلم دة جميل بس انا عايز اعرف ازاى اادم فى الهجرة ممكن الرد من فضلكم

sky 05-04-2008 10:03 PM

مشاركة: فتح باب التسجيل للقرعة الخاصة بالهجرة الى امريكا

[CENTER][SIZE="5"][COLOR="Blue"][QUOTE=نادر سمير;274789]الكلم دة جميل بس انا عايز اعرف ازاى اادم فى الهجرة ممكن الرد من فضلكم[/QUOTE]

سلام ونعمة
انتظر حتي شهر ديسمبر القادم ( شهر 12 )وقدم عن طريق اي كنيسة قريبة منك تقدم هذه الخدمة
والتقديم بيكون بمبلغ صغيرو باستمارة واحدة فقط للشخص
ربنا يوفق الجميع

[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

mino_love 01-05-2008 08:54 PM

طلب موقع لمعرفة

ssssssssss1
طلب موقع لمعرفة الفائزين فى الهجرة العشوئية 2009 Dv(مصر) ارجو الرد
ssssssssss1

abomeret 02-05-2008 04:06 PM

مشاركة: طلب موقع لمعرفة

[B]الأخ mino_love
لايوجد موقع لمعرفة الفائزين ولا حتى خطاب على البريد الألكترونى ولكن فقط عن طريق خطاب بالبريد العادى...وانت وحظك ومذاج البوسطجى .
يايسلملك الجواب وياخد الحلاوة يايطنش...وربنا يستر. [/B]

sky 02-05-2008 06:44 PM

مشاركة: طلب موقع لمعرفة

[CENTER][SIZE="5"][COLOR="Blue"][QUOTE=abomeret;281607][B]الأخ mino_love
لايوجد موقع لمعرفة الفائزين ولا حتى خطاب على البريد الألكترونى ولكن فقط عن طريق خطاب بالبريد العادى...وانت وحظك ومذاج البوسطجى .
يايسلملك الجواب وياخد الحلاوة يايطنش...وربنا يستر. [/B][/QUOTE]

ده الايميل بتاع ادارة الهجرة الامريكية وانا بعتلهم قبل كده استفسار عن موقفي السنة اللي فاتت من الهجرة وهما ردوا عليا باني لم افوز واحاول مرة تانية
[email]KCCDV@state.gov[/email]

ان شاء الله يكون حظكوا احسن مني وربنا يوفق الجميع [/COLOR][/SIZE][/CENTER]

akon07 04-05-2008 11:28 AM

بخصوص الغرين كارد

كيف الحال ياجماعة
انا عندي استسارات بخصوص الغرين كارد
اولا انا متواجد خارج مصر يعني عايش في بلد من بلدان الخليج العربي
وحاب اسال يعني اذا فرضنا اني اتوافق علي ووصلي الرد من وزارة الخارجية الامريكية
بخصوص الهجرة العشوائية الى امريكا
ماهي الاجراءات الازمه علما اني طالب يعني لسه مخلص الثانويه يعني ايش الاشياء المطلوبه
وكيف مثلا اجيب ورقة لا حكم عليه هذي ونا خارج بلدي او اني اخذها من البلد الي انا عايش فيه دحين علما اني ولدت في هذا البلد
وسؤالي الثاني الغرين كارد ما ذا تعطي لحاملها يعني ايش هي حقوق حاملها ياريت الاءفاده لاني تعبت اوي في السؤالين هذي قاعد ادور على اجابه عنهم وماحد قدر يفيدني
وابغ اسال ماهي مواعيد الرد على الطلبات لاني اعرف انه في اكتوبر التقديم لكن الرد بيكون متى في حالة الفوز وشكرا

engrina 19-04-2009 07:22 PM

مشاركة: ياناصيب الجرين كارد الهجرة العشوائية .........(مدموج)

سلام و نعمة
انا عضوة جديدة معاكم و لقيت ان دة انسب منتدى اعرف منه انا هعمل ايه في الحيرة اللي انا فيها
بصوا انا في مصر شغالة مهندسة و زى اي بنت متقدم عريس و نشكر ربنا الأمور ماشية كويس و احنا لسه متخطبناش مستنية بابا يرجع من السفر و في فترة التعارف حصل انه جاله جواب الاختيار من السفارة الأميريكية لأنه كان مقدم على اللوتري عن طريق الكنيسة اللي جنبه
المهم ان الجواب هو بيملاه دلوقتى و الفورمز انا قريتها كويس مفهاش حاجة تخص الخطيبة خالص...single or married only
فهو هيملاه على انه سنجل
انا عايزة اسأل امتى بيجي الجواب التانى يعنى في خلال قد ايه؟
و لو جه في فترة الخطوبة انا موقفي ايه؟ انا رافضة تماما موضوع سفره لوحده بعد الجواز....
و أهلي قلقانين لأنهم عايزين يتطمنوا عليا مع الشخص دة قبل الخطوبة ...هل اكمل تعارف ؟ اتخطب و لا لأ؟
انا اصلا مولودة في بلد عربي و عارفة السفر لكن ماليش حد في امريكا خااالص و اعرف ان الحياة صعبة و المعادلة بصعوبة
انا مش رافضة السفر لكن خايفة من حياة مجهولة
ارجوكم ساعدونى لو حد يعرف ينصحنى و بسرعة لأنه هيبعت ال application الاسبوع اللي جاي
اسفة اني طولت عليكم بس بجد انا محتاجة اوى مساعدتكم
اذكروني في صلواتكم

menaa2005 19-04-2009 09:26 PM

[quote=engrina;333830]سلام و نعمة
انا عضوة جديدة معاكم و لقيت ان دة انسب منتدى اعرف منه انا هعمل ايه في الحيرة اللي انا فيها
بصوا انا في مصر شغالة مهندسة و زى اي بنت متقدم عريس و نشكر ربنا الأمور ماشية كويس و احنا لسه متخطبناش مستنية بابا يرجع من السفر و في فترة التعارف حصل انه جاله جواب الاختيار من السفارة الأميريكية لأنه كان مقدم على اللوتري عن طريق الكنيسة اللي جنبه
المهم ان الجواب هو بيملاه دلوقتى و الفورمز انا قريتها كويس مفهاش حاجة تخص الخطيبة خالص...single or married only
فهو هيملاه على انه سنجل
انا عايزة اسأل امتى بيجي الجواب التانى يعنى في خلال قد ايه؟
و لو جه في فترة الخطوبة انا موقفي ايه؟ انا رافضة تماما موضوع سفره لوحده بعد الجواز....
و أهلي قلقانين لأنهم عايزين يتطمنوا عليا مع الشخص دة قبل الخطوبة ...هل اكمل تعارف ؟ اتخطب و لا لأ؟
انا اصلا مولودة في بلد عربي و عارفة السفر لكن ماليش حد في امريكا خااالص و اعرف ان الحياة صعبة و المعادلة بصعوبة
انا مش رافضة السفر لكن خايفة من حياة مجهولة
ارجوكم ساعدونى لو حد يعرف ينصحنى و بسرعة لأنه هيبعت ال application الاسبوع اللي جاي
اسفة اني طولت عليكم بس بجد انا محتاجة اوى مساعدتكم
اذكروني في صلواتكم[/quote]

[size="5"][color="darkgreen"]سلام المسيح
الجواب التانى بيوصل فى خلال 6 لـ 9 شهور على حسب رقمه فى القرعة
لو وصل له فى فترة الخطوبة وسافر على اساس انه عازب فحضرتك مش ها تقدرى تدخلى امريكا إلا لما ياخد الجنسية او من خلال فيزا سياحة وديه صعبه جدا انك تأخديها دلوقتى
حكاية ان الحياة صعبه ، ديه حقيقة ولكنك ها تعتادى عليها بالصبر وبعد كده ها تحبيها جدا .
الحل الأمثل ان كنتى حقيقى بتحبيه وعايزاه وعرفاه كويس ومش عايزة تستنى خمس سنين فلازم تتجوزوا فى اسرع وقت .
نصيحة .. لو اتجوزتم واخذتم التأشيرة لازم تخليه يسافر الأول يدبر اموره من سكن وشغل وخلافه بعد كده حضرتك تسافرى .
ربنا معاكى [/color][/size]

steven 20-04-2009 02:45 AM

[size="5"]
الاخوة الاعزاء
لي سؤال هام جداً بالنسبة لي - هل هناك طريق آخر للتأكد من أن أسمي قد وقع عليه الاختيار للهجرة العشوائية غير وصول الخطاب الاول - ذلك لان رجل البريد الذي يوصل الخطابات للمنازل عندنا رجل مهمل ويكره المسيحين جداً - كان لي معه مشكلة كبيرة في وقت ما وهو لا يوصل لنا أي خطابات - فهل هناك إجراءات أعرف منها إن كان تم إختياري أم لا.

[/size]

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 05:09 AM.