منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   انا تعبان صلولى (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=4027)

adel100 24-12-2004 04:18 PM

انا تعبان صلولى

انا اسمى عادل
انا سعيد جدا جدا بانضمامى لهذا المنتدى الى الواحد ممكن يقول الى ميقدرش يقولة ويعرف الى مش ممكن يعرفة من اخبار و مبسوط كمان علشان اكيد هلاقى اخوة و اخوات ممكن نساعد و نساند بعض.
انا مهندس مدنى و انا معيد باحدى كليات الهندسة فى مصر.
انا اتعينت غصب عن الجامعة و الكلية؛ انا بتعرض لضغوت كثيرة قوى قوى فى الكلية (فى شغلى ودرستى) مش عوزنى اكمل ابحاثى و انا عاوز اعمل حاجات كتير و شغل كتير لكن الناس الكبار مش عاوزنى اشتغل حيث انى انا الوحيد المسيحى الموجود فى القسم منذ انشائة.
حاولت كتير اكمل دراستى فى الخارج و لكن دون جدوى.
ارجو من الجميع انكم تصلوا ليا قوى حيث ان الحرب شديدة.
الرب معكم.

bekhit 24-12-2004 04:56 PM

[SIZE=1]undefined[/SIZE][SIZE=2]1[/SIZE][QUOTE=adel100]انا اسمى عادل
انا سعيد جدا جدا بانضمامى لهذا المنتدى الى الواحد ممكن يقول الى ميقدرش يقولة ويعرف الى مش ممكن يعرفة من اخبار و مبسوط كمان علشان اكيد هلاقى اخوة و اخوات ممكن نساعد و نساند بعض.
انا اتعينت غصب عن الجامعة و الكلية؛ انا بتعرض لضغوت كثيرة قوى قوى فى الكلية (فى شغلى ودرستى) مش عوزنى اكمل ابحاثى و انا عاوز اعمل حاجات كتير و شغل كتير لكن الناس الكبار مش عاوزنى اشتغل حيث انى انا الوحيد المسيحى الموجود فى القسم منذ انشائة.
الرب معكم.[/QUOTE]

مار مينا 24-12-2004 07:10 PM

سلام المسيح الذي يفوق كل عقل يكون معك ويحفظك يا حبيب ابوك السماوي
اعلم ان كل الاشياء هي بارادة الله تعمل معا للخير للذين يحبونه
اعلم ان الذي حملك وسندك وقواك وحفظك منذ ان كنت رضيعا بل وحتي جنينا وطفلا قادر ان يحفظك الي التمام
اعلم ان كل شيء هو بارادته بل حتي شعر راسك محصي فلا تخاف
تمم دراستك واصبر وسلم للرب طريقك وهو يجري سلم له طريقك بثقة فيه انه يعمل وليس انه ممكن ان يعمل بل انه فعلا يعمل ويعمل اكثر كثيرا مما نطلب او نفتكر
وسيخضع اعدائك تحت قدميك سريعا جدا
ممكن ان تخصص مدة معينه تحددها مع اب اعترافك تصومها وتتشفع بالعذراء ام النور وبالبابا كيرلس الخبير في تلك الامور هو ومارمينا ...
وتذكر انك تعمل كل هذا لمجد اسم الهك القدوس
وصدقني سيخضعهم سريعا امين
واهلا بيك معانا
تحياتي

مار مينا 24-12-2004 07:12 PM

وبنصلي............. لك..................... كلنا

NEW_MAN 24-12-2004 07:33 PM

[SIZE=4]ربنا معاك يا عادل

حط دايما قدامك كلمة ربنا وانت ح تقدر تعمل كل حاجة

" استطيع كل شيء في المسيح الذي يقويني."
(فيليبي 4 : 13)

الكلمة دي قالها بولس لما كان في السجن
واحنا الحمد لله احسن وضعا من بولس كتير

"[COLOR=Red]لان الله لم يعطنا روح الفشل بل روح القوة والمحبة والنصح[/COLOR]8 فلا تخجل بشهادة ربنا ولا بي انا اسيره بل[COLOR=Blue] اشترك في احتمال المشقات لاجل الانجيل بحسب قوة الله[/COLOR]9 الذي خلّصنا ودعانا دعوة مقدسة لا بمقتضى اعمالنا بل بمقتضى القصد والنعمة التي أعطيت لنا في المسيح يسوع قبل الازمنة الازلية
(تيموثاوس الثانية 1 : 7 - 9)

ربنا معاك ويباركك لمجد اسمه
فقط ، خليك مع ربنا ، وامشي معاه
وهو ح يتكفل بالباقي

[/SIZE]

Timothy 24-12-2004 07:48 PM

[QUOTE=adel100]انا اسمى عادل
الرب معكم.[/QUOTE]

[SIZE=4]ألف مبروك التعيين يا عادل و الفضل فيه يرجع للرب لأن كل عطية صالحة هي من الرب. و كما أعطاك الرب هذه الهدية فهو أيضا يكمل عمله معك و يحميك من محاربيك. كثرة الحرب دليل على أن الرب سينصرك عليهم جميعا و يعظم إنتصارنا بـ"الذي أحبنا" أي الرب يسوع يا أخ عادل. لا تشغل بالك بمحاربات العدو يا عادل و لكن انشغل بسكون الرب في داخلك و أنه وحده كفيل بالتعامل معهم وإخراسهم. كتاب الله يقول: بالرجوع و السكون تخلصون، بالهدوء و الطمأنينة تكون قوتكم؛ و لذلك لتكن في هذه الروح الممتلئة طمأنينة و هدوء و ابتسامة لأنك تثق أن الأمر بيد صاحب الأمر الذي قال لنا في كتابه: "قولوا للصديق خير". لكن يتبقى علينا دور يا عادل و هو أننا كمسيحيين نسلك بزكاوة قلب و استقامة حياة حتى يخزى المعاندون المتربصون فلا يجدون شيئا يمسكونه علينا و لا يسعهم سوى أن يقولوا ما قاله بيلاطس الوثني البنطي بحق ربنا يسوع المسيح في المحاكمة: هذا الرجل لست أجد فيه علة البتة. لنسلك بلا لوم بحق نعمته الساكنة فينا و أثق أن هذه الأوقات ستعبر و تشاركنا بأخبار مفرحة أكثر. أصدقاؤك كثيرون و يشرفني أعرفك.

أخوك:

تيموثي [/SIZE]

3nter 24-12-2004 09:33 PM

[SIZE=3][B][COLOR=Blue]آسف يا عادل عا اللى بيحصل ورغم انى مسلم لكن حاسس ب اللى انت فيه مع الاسف هناك ناس عنصريين كتير جدا
ربنا معاك

دعواتى لك بالتوفيق[/COLOR] (sml2) (sml1) [/B][/SIZE]

عبد الرحمن ويصا 24-12-2004 09:47 PM

[FONT=Arial][SIZE=6][COLOR=Navy]بسم الله الرحمن الرحيم

اسئل الله ان يعينك على ما تقول انة يصعب عليك عملة وان كنت ارى انك تغالظ فى الكلام بعض الشىء وتختم كلامك بكلمة حرب هداك الله وايانا للحق واعطاك الله كل ما يحبة ويرضاة لك وللسيد عنتر لا تنسى وصية المسيح (لا تكذب ) وشكرا

اخيكم عبد الرحمن ويصا[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Sheref 24-12-2004 09:57 PM

Be Strong my brother

My Brother, Be strong, I know it is easy to say....Remember if God is with us who will be aginst us. It is your cross be man and hold it. I will pray for you and my family - we know how hard it is for COPTS in Egypt .

Sheref 24-12-2004 10:27 PM

Mr A.Wessa- It is the freedem of the speach....

اسئل الله ان يعينك على ما تقول انة يصعب عليك عملة وان كنت ارى انك تغالظ فى الكلام بعض الشىء وتختم كلامك بكلمة حرب هداك الله وايانا للحق واعطاك الله كل ما يحبة ويرضاة لك وللسيد عنتر لا تنسى وصية المسيح (لا تكذب ) وشكرا

اخيكم عبد الرحمن ويصا[/COLOR][/SIZE][/FONT][/QUOTE]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------I think the least you can do is to undersatnd Adel's suituation. I will till you what Adel mean by war. The war between the good and eavil. It is the eavil discrmination against Christians.... I do't know if you can read the names of the University professors, and count the Christian University professors. And then you will understand the what is discrimination war mean. It is not guns but can hearts more than guns. You have to be honest to yourself. It is not a realign preach….. it is a simple .
conversation about evil discriminations.

Sheref God Bless

eng_mena 25-12-2004 12:15 AM

الرب يسوع معاك في كل وقت

سلام ونعمه ومحبه من القلب
انا مينا مهندس في السعوديه
انا مش عارف هو دا الوقت بتاع الحرب علي المهندسين...؟؟ انا كمان بمر بتجارب صعبه جدا جدا جدا فوق اي وصف واي احتمال وهنا وانا لوحدي ومع ناس كبار جدا فوق مما تتخيل يا اخي عادل ولكن انا بصلي لرب المجد يسوع انه يرحمنا
وبلنسبة لي لا اقدر ارجع مصر لاسباب خاصه ولا انا قادر اتحمل هنا .... انا اسف طولت عليك لكن لازم اخي عادل لازم نستحمل علشان احنا مش ناس عاديين احنا اولاد ملك عارف يعني ايه اولاد ملك انا عاوز اقول لك حاجه تخيل معايا ان اولاد رئيس جمهوريه نزلوا ومشوا بالشارع زي الناس العاديين سيجدو من يؤاذيهم ومن يضربهم ومن يحاول قتلهم وقليلين اللي يحبوهم ليه لانهم مجرد اولاد الرئيس احنا كده ياعادل مكروهين علشان احنا اولاد الملك واكيد الملك رب المجد يسوع لم يتركنا ابدا ابدا احب اطمنك بحاجه احنا منقوشين علي كفه متخفش وتشجع وتقوي ....وصلي من اجلي
ورب المجد يسوعيكون معاك
احوك مينا

mervat 25-12-2004 03:30 AM

الأعزاء عادل ومينا،

سلام ونعمة ربنا يسوع المسيح فلتكن معكم،

أحنا لازم دايما نفتكر عمل ربنا في حياتنا ومن خلال خبراتنا السابقة نتأكد أنه لايتركنا ولاينسانا أكيد كل واحد منكم فاكر كويس ربنا اتمجد في حياته كام مرة من قبل. لازم ننشط ذاكرتنا ونتأكد انه لايتركنا ولايهملنا فشماله تحت رأسي ويمينه تعانقني. ربنا معاكم ونفرح بعمله في حياتكم وتبلغونا آخر التطورات في حياتكم.

أختكم
مرفت (sml21)

Ashraf Louis 25-12-2004 04:15 PM

الى العزيز العادل ،

لن ازيد فى الكلام فلست افضل مما سبقونى و ارجو ان تميز بين صديقك و عدوك و ثق فى الله فالله الذى حفظ يونان النبى و هو فى جوف الحوت الن يحفظك ؟ لا تخف
و تذكر دائما " تقوى و ليتشدد قلبك و انتظر الرب " و غدا انشاء الله نسمع عنك كل خير و نفرح معا بما صنعه الرب فقوة يمينه تظللك فأنت ابنه فقد قال " نقشتكم على كفى و حتى شعور رؤوسكم محصاه "
- فأذا كانوا يعتمدوا على بعضهم و على البشر فأنت معك الله نفسه و نصيحتى لك
" احفظ المزامير تحفظك " 0

Pharo Of Egypt 25-12-2004 04:35 PM

[QUOTE=عبد الرحمن ويصا][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=Navy]وان كنت ارى انك تغالظ فى الكلام (لا تكذب )[/COLOR][/SIZE][/FONT][/QUOTE]
[SIZE=5]واد يا عبدو .. أحترم نفسك بدل ما أخليك تعيط تانى زى البنات (bob:) .. ألم يحلل رسولك حمادة أبن أمنة الكذب يا محمدى فى ثلاث؟ [/SIZE]

samueel 26-12-2004 06:44 PM

{{yawka]] [SIZE=6]ربنا معك يا عادل وربنا كفيل بتحقيق امالك وامانيك ببركة الميلاد المقدس وكل عام وانتم بخير بعيد الميلاد المجيد وبركة الميلاد العجيب ان تجدد حياتنا اجمع بالرب يسوع [/SIZE] [COLOR=Blue]undefined[/COLOR]

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 11:31 AM.