منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   الأقباط ومرشحي الرئاسة ......(مدموج) (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=43080)

أبرهة العصبي 07-04-2012 05:13 AM

الأقباط ومرشحي الرئاسة ......(مدموج)

المسيحيين اللي بيقولوا انهم هيرشحوا ابو الفتوح...!!

انا عايز افهم بس هو القبط ازدادوا هبل اكتر ما هما مهابيل وللا هما شايفين حاجة احنا مش شايفينها مثلا وللا هما قصدهم على ابو فتوح تاني؟

وبعدين هو اللون البرتقاني مش بيفكرهم بحاجة؟؟ (sml4)

knowjesus_knowlove 08-04-2012 02:25 AM

مشاركة: المسيحيين اللي بيقولوا انهم هيرشحوا ابو الفتوح...!!

[center][size="5"]يا أبرهة ياعزيزي .....

أي إنسان سوي عفيف النفس عندما يذهب إلى السوق لشراء طماطم على سبيل المثال فيجد كل المعروض في السوق هي طماطم مفعصة ومعفنة ...
فمن الطبيعي أن يعود أدراجه دون شراء طماطم ثم يبحث عن وصفة جديدة يستغني بها عن الطماطم ....

بكل أسف فإن بعض المُغفلين من الأقباط يعتقدون أن أبو الفتوح هو أفضل طمطماية مفعصة ومعفنة موجودة في السوق وأنه ينبغي عليهم شرائها حتى يكملوا طبختهم ...
ولايهم بعدها إن كان مذاق الطبيخ بعدها عفناً ....

نقول إيه بقى .... مغفلين بعيد عنك ....

وبالطبع فإن هؤلاء هم نفس المُغفلين الذين شاركوا في ثورة الخراب ضد مبارك الطمطماية المفعصة ليأتوا لنا بإخوان الطماطم المعفنة ...
المشكلة هنا هي أن هؤلاء المغفلين هم أول من إشتكى إن طعم الطبيخ معفن وزفــــــــــــــــــــــت

[/size][/center]

الخواجه 08-04-2012 02:26 AM

[b][center][size="5"][color="navy"]

سلام المسيح لجميع الاخوه

بكل تأكيد لابد للاقباط ان تسعي الي التوحد خلف مرشح واحد فقط مرشح يكون قادر علي ان ينتشل مصر من الغوص

في بحر ظلمات الدوله الدينيه الاسلاميه ... و بكل تأكيد ابو الفتوح ليس هو المرشح لانه يصب مثل غيره من الاسلاميين

مع كل تقدير و احترام لأختيارتنا الشخصيه كل علي حدي ف بعض منا قد يري ان المستشار البسطويسي مرشحه

او ابو العز الحريري .. او احمد شفيق . او البردعي او او او ولكن لنترك هذا القبول او الارتياح لمرشح منهم ...علينا بكل تأكيد

في هذه المرحله الاختيار بين عمر موسي او عمر سليمان فهما الوحدين القادرون علي الاعادة ضد اي مرشح

اسلامي .. و في الاعادة بنسبة كبيره سوف ينجح احدهم .. لذلك اتمني ا ن يتحد المرشحيين المدنيين

او ينسحب منهم من الان مسبقا لصالح الاخريين حتي يكون هناك تركيز علي شخص واحد . و علينا جميع

ان نعتبر هذه الانتخابات هي الاهم في تاريخ مصر و في مستقبلها و بالتالي مستقبل شعبنا القبطي [/color][/size][/center][/b]

الخواجه 08-04-2012 03:10 AM

[b][size="5"][color="black"]
طارق حجي: عمر سليمان هو "المخلص المنقذ" من براثن أوغاد الإخوان والإسلام السياسي

أعرب المفكر الدكتور "طارق حجي" عن إرتياحه لترشح اللواء عمر سليمان معتبرًا إياه المنقذ الوحيد في هذه المرحلة الفاصلة بتاريخ مصر.وأشار حجي إلى أن سليمان قد لا يكون (الذى عرفته معرفة وثيقة لأكثر من ثلاثين سنة) رجلاً يؤمن بالديموقراطية بالشكل المنشود من قِبل أنصار الحرية الحقيقيين فى مصر ، ولكنه:

(1) عدو حقيقي للإسلام السياسي - وهو أمر أعرفه جيدًا وعن قرب وعندما أقرره، فلابد أن يكون صحيحًا.
مضيفًا: فكتبي (28 كتابًا و 1500 مقالاً) تشهد لي بكوني أحد أشد مفكري مصر رفضًا وكراهة للإسلام السياسي بل ولأي مرجعية إسلامية لقواعد حياتنا الدستورية والقانونية .

وفي سياق متصل أكد على كون سليمان مدير على درجة عالية من الكفاءة الإدارية (ولعل رئاستي لأكبر شركات البترول العالمية فى الشرق الأوسط لأكثر من عشر سنوات تسوغ لي إبداء الرأي فى قدراته الإدارية والقيادية عالية المستوي) . مما يجعله يملك مؤهلات قيادة مصر بهذه المرحلة.
مؤكدًا في معرض كلامه عبر صفحته الخاصة على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": إن مصر الإسلامية هى بالنسبة لي طاعون لا شفاء منه، وإنسحاب كلي من مسيرة التحضر والتقدم والإنسانية. مصر الإسلامية هى عدو كل القيم الجميلة التى أؤمن بها.

مختتمًا حديثه: لذلك، ففى حدود واقعنا فى هذه اللحظة فإن عمر سليمان هو "المخلص المحتمل" من بشاعة وتخلف ورجعية أوغاد مثل خيرت الشاطر (أبو حفصة) وحازم أبو إسماعيل و عبدالمنعم أبو الفتوح (أبو حفص) [/color][/size][/b]

الخواجه 08-04-2012 03:55 AM

[QUOTE=knowjesus_knowlove;384301][center][size="5"]يا أبرهة ياعزيزي .....

وبالطبع فإن هؤلاء هم نفس المُغفلين الذين شاركوا في ثورة الخراب ضد مبارك الطمطماية المفعصة ليأتوا لنا بإخوان الطماطم المعفنة ...
المشكلة هنا هي أن هؤلاء المغفلين هم أول من إشتكى إن طعم الطبيخ معفن وزفــــــــــــــــــــــت

[/size][/center][/QUOTE]

[B][CENTER][SIZE="5"][COLOR="Navy"]منور ظلمة المنتدي بمشاركاتك يا ك ك

ده اللينك في نصف الفيديو حوار عمر سليمان مع مراسلة ال cnn بيقول فيه ان هوجه 25 يناير كان خلفاها الاسلاميين

و يقصد جماعة طظ اخوان الخراب ... فهو يعي جيدا ما حدث في مصر و اعتقد هم ايضا من حاولوا اغتياله في شهر

فبراير 2011 .. و هناك تهديدات له الان بالاغتيال منهم ايضا لك اللك يا عزيزي

[url]http://www.light-dark.net/vb/showthread.php?p=1040105391[/url][/COLOR][/SIZE][/CENTER][/B]

أبرهة العصبي 09-04-2012 08:44 AM

تشبيه الطماطم كان دقيق جدا يا استاذ kk....

ويتساءل احد الاقباط المساندين لعبد المنعم ابو الفتوح في ذكاء مدهش: "انا عندي سؤال معلش.. هو ليه ابو الفتوح سايب ذقنه على خفيف فى كل صوره؟" ثم يرد على نفسه بنفس القدر من الذكاء المدهش: "يعنى يمكن تشير للاعتدال؟ يعنى عايز يقول انه مش اسلامى اوى ولا ليبرالى اوى." فترد عليه قبطية بنفس القدر من الذكاء المدهش بردو: "علشان ياسر عرفات مثله الاعلى" فيعطيها صديقنا لايك [!!!!] ليختم البوست احد المسلمين بخفة مدهشة: "توافقـــي!"

scorpion_man 09-04-2012 04:37 PM

اظن اخواتى الاحباء ان الرئيس رشح نفسه وخلاص
واظن حد اداله صوت او لا هينجح هينجح
وكل دول ديكور حوله

الخواجه 11-04-2012 03:16 AM

[B][CENTER][SIZE="5"][COLOR="Navy"]

ادي اللينك لفيديو علي اليوتوب ابو الفتوح نفسه بيقول بلسانه ان الاخوان المسلمين لن يتقدم احد منهم

لا لرئاسة الحكومة و لا لأنتخابات الرئاسه .. و وهو ما خالفه هو شخصيا قبل اي اخواني اخر

[url]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PwDDPkZQR34#[/url][/COLOR][/SIZE][/CENTER][/B]

أبرهة العصبي 08-05-2012 12:32 PM

طب القبط وقلنا عليه العوض في عقولهم من زمان انما الاقي ملحدين كمان بيقولولي منعم؟؟؟؟ وبيقولوا عليه ليبرالي.

أبرهة العصبي 08-05-2012 12:36 PM

شوفوا الكليب ده كده

[url]http://www.youtube.com/watch?v=Dn0Qi_706eM&feature=g-all-u[/url]

Zagal 13-05-2012 09:02 PM

هل الرئيس عمرو موسى الافضل لمصر !

[b][size="5"][color="blue"] رؤيه قريبه من الحقيقه

كمواطن مصرى ارشح عمرو موسى كرئيس لمصر .. والخبره مطلوبه..

هل هناك اعتراض عليه !!

نريد اراء جاده[/color][/size][/b]

sant1 14-05-2012 09:50 AM

انشاء الله حمدين صباحى يفوز بالانتخابات

[B][COLOR="RoyalBlue"]ات[/COLOR][/B][SIZE="6"][COLOR="RoyalBlue"]منى من الجميع دعم وانتخابات حمدين صباحى رئيسا لمـــصـــر{{yawka]]
[url]http://hamdeensabahy.com/[/url] [/COLOR][/SIZE]

knowjesus_knowlove 14-05-2012 10:46 AM

مشاركة: انشاء الله حمدين صباحى يفوز بالانتخابات

[center][size="5"]معلش ياسانت ياعزيزي ....

حمدين صباحي هو طمطماية مفعصة عروبنجية لاتقل في كثير أو قليل عن باقي الطماطم المعفنة ....
كلها ستفسد الطعام ....

فهو يدعو لسيادة العرق العروبنجي الإسلامنجي على جنسنا القبطي الأصيل وإنتخابك له سيهمشك ويمحيك من الوجود

إقرأ هنا وإنت تفهم كلامي ...

[color="red"]

###############################[/color]

[/size][/center]

knowjesus_knowlove 14-05-2012 10:50 AM

[center][size="5"]

إنت فهمت الملحد غلط ياأبرهة ....

إسمعه تاني لأنه ضد أبو الفتوح وليس مؤيده ....

[/size][/center]

knowjesus_knowlove 14-05-2012 10:53 AM

مشاركة: هل الرئيس عمرو موسى الافضل لمصر !

[center][size="5"]معلش يازجال ياعزيزي ....

عمرو موسى هو طمطماية مفعصة عروبنجية لاتقل في كثير أو قليل عن باقي الطماطم المعفنة ....
كلها ستفسد الطعام ....

فهو يدعو لسيادة العرق العروبنجي الإسلامنجي على جنسنا القبطي الأصيل وإنتخابك له سيهمشك ويمحيك من الوجود

[color="red"]##[/color]

[/size][/center]

abomeret 14-05-2012 04:11 PM

[B]الحبيب زجال
كلام كية كية سليم 100% وفية اكتر كتير يتقال عنة .. بإختصار لايصلح .
شوف بما انى من الفلول (bay:)) سأنتخب الفريق أحمد شفيق ..الرجل الواضح ذو الخبرة النظيف جدا .. المقاتل .. شوف تاريخة وعمل اية وهو وزير .. وعمل اي فى مصر للطيران .. ورحت بعيد لية .. شوف نسبتة اية اليوم فى إستطلاع الرأى . [/B]

abomeret 14-05-2012 04:17 PM

[b]بص ياسانت .. انا بأحب حمدين وأحترمة .. ولكنى سأنتخب احمد شفيق .. ولكن لو دخل حمدين إعادة مع اى مرشح .. سانتخبة .[/b]

Zagal 14-05-2012 08:26 PM

[QUOTE=abomeret;384414][b]بص ياسانت .. انا بأحب حمدين وأحترمة .. ولكنى سأنتخب احمد شفيق .. ولكن لو دخل حمدين إعادة مع اى مرشح .. سانتخبة .[/b][/QUOTE]

[B][SIZE="5"]احمد شفيق ليس شخصيه سياسيه ... فشل فى اداره مجلس الوزراء هل سينجح فى ادارة شعب بوزارءه...

حمدين صباحى ليس الامثل بل ربما يجئ رقم 2 فى التسلسل ...

اعتقد ان عمرو موسى الاجدر بالرئاسه ولانه كبير السن فلن تكون له اطماع مثل الباقى الى ان يتم توعية الشعب على خطورة التدين السياسى ...(bay:))[/SIZE][/B]

Zagal 14-05-2012 08:35 PM

[quote=knowjesus_knowlove;384411][center][size="5"]معلش يازجال ياعزيزي ....

عمرو موسى هو طمطماية مفعصة عروبنجية لاتقل في كثير أو قليل عن باقي الطماطم المعفنة ....
كلها ستفسد الطعام ....

[url]http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=43080[/url]

[/size][/center][/quote]

[b][size="5"][color="blue"]اعتقد ان عمرو موسى الاجدر بالرئاسه ولانه كبير السن فلن تكون له اطماع مثل الباقى الى ان يتم توعية الشعب على خطورة التدين السياسى ...

ولم اجدفى اللينك مايزيح عمرو موسى !![/color][/size][/b]

ABDELMESSIH67 15-05-2012 07:25 AM

[B][SIZE="4"]أخونا الحبيب سانت أنا من رأي أخونا kk حمدين هو النسخة المصغرة من عبد الناصر ( ابطال الحناجر ) القوميين العروبيين اللي هيودوا مصر في داهية راجع الفيدوهات التالية

حمدين و دفاعه عن القاعدة و يعتبر أنها بريئة من ذبح السفير المصري

[URL="https://www.youtube.com/watch?v=epfuJ48MsSc"]https://www.youtube.com/watch?v=epfuJ48MsSc[/URL]

دفاعه عن ذبح القاعدة للامريكان العسكريين

[URL="https://www.youtube.com/watch?v=iqiROKl-x7o"]https://www.youtube.com/watch?v=iqiROKl-x7o[/URL]

المقاومة حق مشروع و لكن من يقوم بالمقاومة ؟؟؟؟؟هل تنظيم ارهابي يضرب المدنيين و يفجر مساجد الشيعة أم مقاومة وطنية من ابناء الشعب تضرب المحتلين فقط دون المدنيين ؟؟؟؟؟؟؟ هل القاعدة فعلت ذلك أم كانت تقتل على الهوية الشيعة و الاجانب و المسيحيين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لذلك أنا مع الاخ زاجال في أختياره لعمرو موسى لكن أختلف مع أخونا ابوميريت لان شعبية شفيق متدنية لانه من رجال مبارك و ستتفتت أصواتنا عليه بدون داعي و لا ننسى أنه تلميذ مبارك يعني حيهمل قضايا الاقباط و قد يلعب بالورقة الطائفية كما كان يفعل استاذه و السابق له[/SIZE][/B]

أبرهة العصبي 15-05-2012 09:02 AM

la2 ana 3aref hwwa bas wadda7 l fekra a7san menny
[COLOR="White"]. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [/COLOR]

أبرهة العصبي 15-05-2012 09:03 AM

3ala ad ma kont far7an n l christians eptado ye32alo w sabo abo l ftoo7 3ala ad ma ana 7azeen n kollohom na2alo 3ala 7amdeen w feeh menhom lel2asaf men l kano hayrasha7o Omar Soliman :(

Zagal 15-05-2012 07:17 PM

[quote=abdelmessih67;384422][b][size="4"]
لذلك أنا مع الاخ زاجال في أختياره لعمرو موسى لكن أختلف مع أخونا ابوميريت لان شعبية شفيق متدنية لانه من رجال مبارك و ستتفتت أصواتنا عليه بدون داعي و لا ننسى أنه تلميذ مبارك يعني حيهمل قضايا الاقباط و قد يلعب بالورقة الطائفية كما كان يفعل استاذه و السابق له[/size][/b][/quote]
[b][size="5"][color="blue"]

شكرا ياعبده على تأيدى فى النظره السياسيه .

ارجو توحيد الصفوف والاعلان عن عمرو موسى كمرشح للاقباط فى كل ارض مصر بدون تدخل كهنوتى ...

ولايضلكم احد .... ولو كان من الكهنه (اسف ) ..
[/color][/size][/b]
شكرا[/color][/size][/b]

sant1 16-05-2012 07:21 AM

مشاركة: الأقباط ومرشحي الرئاسة ......(مدموج)

[SIZE="6"][COLOR="RoyalBlue"]http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2012/May/16/5019575.aspx
صباحي بالأقصر: ''بنك الصعيد'' أول مشروعاتي الرئاسية
انا شايف ان فى هجوم على صباحى دون اسناد لة اى مهام او حتى امتحان صغير فى اى مسئولية قام بيها .... وانا شايف الراجل دة انسان محترم وانسان محب وبيحب البلد فعلا بعيدا عن الشعارات والتخويف من التيارات الدينية التى يستخدمها احمد شفيق وعمر موسى التى كان يستخدمها ايضا النظام السابق وكل دة يصب فى مصلحتهم فقط [/COLOR][/SIZE]{{yawka]]

abomeret 16-05-2012 05:06 PM

[b]أخوتى الأحباء
صدقونى شعبية أحمد شفيق فى زيادة رهيبة .. وشوفوا أنتم بنفسكم نتائج إستطلاع الرأى اليوم .. مش هتكلم عنة إلا قليلا :
لم يمسك رئاسة الوزراء إلا شهر واحد .. منهم 11 يوم فى عصر مبارك .. حتى جاء لة الاسوانى فى لقائة .. لم يستطيع فعل شئ نهائى .. ولكن تعالوا نشوفة عمل اية فى وزارة الطيران المدنى
* مصر الطيران كانت من أسوأ شركات العالم .. خلاها عالمية .
* الطائرات كانت قديمة وعطلانة .. عمل اية ؟؟ جددها وعمل عقود وشراء طائرات حديثة .
* المطارات كانت اية .. وأصبحت اية .. عاوز عدلكم .
* هل كلف الدولة ميزانية للتطوير ؟؟ لأ .. كلها بالتمويل الذاتى .. بعدما طلب من رئاسة الوزراء أن لاتعطى وزارة الطيران اى تمويلات .
* صدقونى .. ايام ماكان وزير للطيران المدنى وبنشوف تطويرة وجرأتة فى إتخاذ القرارات .. كنت انا شخصيا بأحلم الحلم المستحيل ان يكون رئيس جمهورية .. ولكن شبح جمال رئيسا كان يمنع حتى الأحلام .

عمر موسى .. حرامى الثورة
ياريت تفتكروا كان عامل اية وهو وزير خارجية ..
* كان بيبوظ علاقات مصر مع اوروبا وأمريكا وإسرائيل .
* حسنى مبارك لما لقى علاقاتنا الخارجية بدأت تبوظ .. راح مزحلقة على الجامعة العربية .. عمل هناك إنجاز رائع وغير مسبوق .. بوظ علاقات الدول العربية كلها مع بعض .. وبدأنا نرى الشتائم وقلة الأدب فى جلسات القمة .

أخوتى الأحباء
كل واحد حر فى رأية طبعا .. ولكن رجاء محبة التفكير جيدا والتروى جيدا لإنة مستقبل أولادنا الأحباء .

على فكرة .. أحمد شفيق هيدخل الصراصير جحورهم تانى .. بالقانون والحزم .[/b]

أبرهة العصبي 16-05-2012 06:34 PM

[LEFT][QUOTE=abomeret;384432][b]أخوتى الأحباء
صدقونى شعبية أحمد شفيق فى زيادة رهيبة .. وشوفوا أنتم بنفسكم نتائج إستطلاع الرأى اليوم .. مش هتكلم عنة إلا قليلا :
لم يمسك رئاسة الوزراء إلا شهر واحد .. منهم 11 يوم فى عصر مبارك .. حتى جاء لة الاسوانى فى لقائة .. لم يستطيع فعل شئ نهائى .. ولكن تعالوا نشوفة عمل اية فى وزارة الطيران المدنى
* مصر الطيران كانت من أسوأ شركات العالم .. خلاها عالمية .
* الطائرات كانت قديمة وعطلانة .. عمل اية ؟؟ جددها وعمل عقود وشراء طائرات حديثة .
* المطارات كانت اية .. وأصبحت اية .. عاوز عدلكم .
* هل كلف الدولة ميزانية للتطوير ؟؟ لأ .. كلها بالتمويل الذاتى .. بعدما طلب من رئاسة الوزراء أن لاتعطى وزارة الطيران اى تمويلات .
* صدقونى .. ايام ماكان وزير للطيران المدنى وبنشوف تطويرة وجرأتة فى إتخاذ القرارات .. كنت انا شخصيا بأحلم الحلم المستحيل ان يكون رئيس جمهورية .. ولكن شبح جمال رئيسا كان يمنع حتى الأحلام .

عمر موسى .. حرامى الثورة
* حسنى مبارك لما لقى علاقاتنا الخارجية بدأت تبوظ .. راح مزحلقة على الجامعة العربية .. عمل هناك إنجاز رائع وغير مسبوق .. بوظ علاقات الدول العربية كلها مع بعض .. وبدأنا نرى الشتائم وقلة الأدب فى جلسات القمة .

أخوتى الأحباء
كل واحد حر فى رأية طبعا .. ولكن رجاء محبة التفكير جيدا والتروى جيدا لإنة مستقبل أولادنا الأحباء .

على فكرة .. أحمد شفيق هيدخل الصراصير جحورهم تانى .. بالقانون والحزم .[/b][/QUOTE]

10)1010)1010)1010)1010)1010)1010)10

amr moosa mogrem by the way.. masalan ma3andoosh moshkela ma3 bashar el asad 3ala alb2o zay el 3asal till now bekol el 3amloh da ma3 enno etda55al fawran 3ashan yesheel l qazzafy.. ma3 e7tramy 3alam wes5a.. tab3an hwwa mesh me7tag kalam kteer keda keda hayefshal fashal zaree3 ma3roofa bas 7abbeina nwadda7

w a5eeran a7eb afakarko bel maqoola el shaheera: "erd w qawmy 5arabo madeena"[/LEFT]

ABDELMESSIH67 17-05-2012 03:11 AM

[quote=zagal;384426][b][size="4"][color="blue"]

شكرا ياعبده على تأيدى فى النظره السياسيه .

ارجو توحيد الصفوف والاعلان عن عمرو موسى كمرشح للاقباط فى كل ارض مصر بدون تدخل كهنوتى ...

ولايضلكم احد .... ولو كان من الكهنه (اسف ) ..
[/color][/size][/b]
شكرا[/color][/size][/b][/quote]

أخونا الحبيب زاجال رغم اتفاقنا على عمرو موسى لكن هذا لايمنعني من أحترام باقي الاخوة المؤيدين لشفيق أو لحمدين الصباحي و بعدين الاقباط 15 مليون أو 16 حسب بعض المصادر يعني استحالة هيتفقوا كلهم على مرشح واحد و لو أعلنا ان المسيحيين بيأيدوا واحد هيقع لان فورا المسلمين هينتخبوا الضد و حتى لو كانوا قبلا بيأيدوه هينقلبوا عليه لمجرد العند في الاقباط و لان الحديث المحمدي بيقول عن أهل الكتاب : خالفوهم في كل شئ .......حتى لو كان صحيح مجرد عند للعند

ABDELMESSIH67 17-05-2012 03:17 AM

أخونا الحبيب أبو ميريت كيف حالك لنا فترة لم نلتقي , أنا على فكرة بأحترم رأيك جدا في شفيق رغم أقتناعي أنه تلميذ مبارك اللي طلع عينين الشعب كله و خصوصا الاقباط على مدار 30 عاما لكن لي تحفظ على رأيك بعمرو موسى
[quote=abomeret;384432][b]
عمر موسى .. حرامى الثورة
.[/b][/quote]

ياريت أدلة على الكلام ليكون بالدليل و البرهان يعني من 1991 و علاقات مصر بأفريقيا و أوروبا جيدة جدا فمثلا بعد حرب الخليج و دور مصر في تحرير الكويت اسقطت العديد من الديون الاوربية و الامريكية على مصر و بالنسبة لاثيوبيا لم تتكلم مطلقا عن انشاء سدود على النيل و تهديد مصر أما عن العرب فهم جرابيع و **** و الردح في الجلسات كان شغال من ايام عصمت عبد المجيد و الاخضر الابراهيمي و من ايام ماردحوا لمصر بعد كامب ديفيد عام 1978

ABDELMESSIH67 17-05-2012 03:20 AM

[B]الى كل الاخوة اللي بيأيدوا حمدين اليكم الفيديو التالي فيه حمدين يعد حازمون بدو لمعبودهم ابو اسماعين بدور هام في حالة توليه للرئاسة

[URL="https://www.youtube.com/watch?v=QdGBYyBH8nE&feature=share"]https://www.youtube.com/watch?v=QdGBYyBH8nE&feature=share[/URL]

لا و بيحسد الشيخ على اتباعه من المغيبين و المغفلين على رأي kk

عبد المسيح[/B]

the way of truth 19-05-2012 03:18 PM

[COLOR="Navy"][SIZE="4"][FONT="Tahoma"][B]انا باتفق مع استاذ عبد المسيح ان شفيق تلميذ من تلاميذ مبارك اللي اذل الاقباط طوال 30 سنة واللي قامت الثورة عشان تسقط نظامه
الا اني برضو مش مؤيد عمرو موسى لعدة اسباب : منها سنه الكبير اللي عدى الـ 75 سنة ، غير انه بتاع كلام كتير واوقات كتير بيبقي حنجوري بيقول كلام بيضحك بيه على الغلابة وبحس كتير انه شخصية نرجسية ومتعجرفة ، وانه مع النظام الرئاسي يعني تكون كل حاجة موجودة في ايده " ديكتاتور جديد " .
عشان كدة انا بأيد حمدين لأنه احسن الموجودين ، وطريقته وكلامه بيوصل للناس العادية قبل ما بيوصل للناس المثقفة " ابن بلد " ، عشان كدة في فترة صغيرة قدر يجمع حوله ناس كتير وشعبيته زادت كتير ، وانا مش قلقاني حتة انه عروبي ، لأنه كدة كدة العرب عمرهم ما هيتفقوا ولا هيتوحدوا لأن مصالحهم متضاربة ، وكل دولة فيهم عايزة تقود المنطقة وتضعف الدول الاخري ، ودي حقيقة ، وكلامه عن المقاومة هو رأي سياسي بحت وليس ديني .
اما كلامه عن بو اسماعيل ، فاغلب المرشحين معندهمش مانع من منافقة الاسلاميين ومنهم شفيق نفسه :
[URL="http://gate.ahram.org.eg/NewsContent/13/105/209162/%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D8%B3%D9%8A/%D8%B4%D9%81%D9%8A%D9%82-%D9%84%D9%86-%D8%A3%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%8A%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B4%D9%8A%D8%B1-%D9%83%D9%86%D8%A7%D8%A6%D8%A8-%D8%A3%D9%88-%D9%88%D8%B2%D9%8A%D8%B1-%D9%84%D9%84%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%88%D9%82%D8%AF-%D8%A3%D8%AE.aspx"]شفيق: قد أختار رئيس وزراء من التيار الإسلامى[/URL]

[/B][/FONT][/SIZE][/COLOR]

just_jo 20-05-2012 12:45 AM

[b][color="blue"]يا جماعة مش كدة ...............

انتو رايحين فى سكة غلط

الاتنين الاكثر شعبية بين الناس هما (ابو الفتوح و حمدين صباحى)

اختار واحد و جمعو عائلاتكم علية كصوت واحد (كالوبى واحد) عشان منتفتتش و بعدين حمدين مشروعة مش دينى و بيقول تصريحات كتير لمغازلة بعض الفئات و بالنسبة لسياستة الخارجية فمتهمناش اوى عشان هو هيقعد 4 سنين و يمشى هيقعد يغلس على الدول المجاورة فى الاربع سنين و لا هيحل مصايب لازم لها حل من اكتر من 30 سنة و فى اعتقادى ان الانتخابات دى مسرحية (بس احنا نعمل اللى علينا و ربنا يستر)[/color][/b]

ABDELMESSIH67 20-05-2012 03:40 AM

[b][size="4"]الاخوة الافاضل كل التحية لكافة الاخوة

أنا باحترم جدا كافة الآراء و لكن أحب اراجع معاكم نتائج انتخابات المصريين بالخارج و قد أظهرت تفوقا للأرهابي الاخواني عبد المنعم أبو الفتوح يليه عمرو موسى و حمدين صباحي تقريبا بنفس عدد الاصوات مما يعطي مؤشر بالتركيز على عمرو موسى و حمدين صباحي لان التركيز على شخص مكروه كشفيق سيفتت أصوات التيار المدني .

أنا شخصيا سانتخب عمرو موسى لكن عيني على حمدين صباحي لو دخل في الاعادة و أنا على فكرة متفق مع الاخ جست جو أن حمدين بينافق أولاد ابو اسماعيل و غالبا لن يستعين بهم خاصة ان ابو اسماعيل رد له الجميل بانه أعلن دعمه هو و اولاده لابو الفتوح الاخواني .

ما رأيكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[/size][/b]

Bahnass 21-05-2012 04:32 AM

[size="4"][color="darkgreen"]عمرى ما كنت يسارى ولا أطيق أوباما ولا عبد الناصر
لكن الحالة اللى فيها البلد تحتاج تمثيل اليسار ..... حمدين يداعب أحلام الغلابة بمضاعفة التأمينات من 2.5 مليار إلى 7.5 مليار وطبعاً لن يتورع عن كشف الفاسدين لإن ده حلم عمره ...... عروبجى وإسلامجى .... بس مش إخوانجى

زميل فى العمل ملتحى ومنوفى هو وكل بلده مرشحين شفيق ... لم أكن أعلم أن شفيق له شعبية وسط السلفيين وعشان كده طلعوا استطلاع رأى فى الجزيرة إخوان يقول إن 70 فى المائة من أصوات المسيحيين لشفيق

عشان الضمير الثورى هانتخب حمدين (ومراتى شفيق عشان تصريحاته المطمئنة للأقباط)

وطبعاً أنا متأكد إن المجلس الأعمى السمكرى لا يمكن يسمح بنجاح حمدين أو أبو الفتوح ......... يبقى "بتضبيط" صغير حوالى إثنين فى المائة ممكن ينجح شفيق ومرسى ..... وطبعاً "أولاد" مرسى كفيلين بإخراس أى صوت ينبه لتزوير أو "تضبيط" الانتخابات

وبعد التخلص من أبو الفتوح الإخوانى الليبرالى السلفى الجانجاه سيسهل التخلص من مرسى بمنع الإخوان من استخدام البطاقة الدوارة ومنع المنقبات من تكرار التصويت ومنع توزيع السكر والزيت واستغلال غضب الكثيرين من الإخوان بعد أن فضحهم السمكرى ....... باختصار فى الإعادة ينجح شفيق ومعه الشرطة والجيش ...... مع شوية إنجازات فورية يتم إخماد الثورة إلى حين

....... البابا شنودة بيقول الثورة الفرنسية قامت ليه؟ قامت عشان الجوع
وبدون تمثيل اليسار نحن نعود للتحرك فى اتجاه الثورة

نصلى ألا يكون كلام البابا عن الثورة الفرنسية وكلام أشعياء 19 وأبونا مكارى نبوات لم تكتمل فنحن نسير بقوة نحو هذا السيناريو
[/color][/size]

أبرهة العصبي 21-05-2012 06:47 AM

بصوا هي لو هتبقى انتخابات وصناديق واصوات بجد هيبقى مرســـي. وسيبكو من الاستفتاءات والتصويتات .. لا الكلام ده بتاع طبقة تانية خالص بتوع بابي والجامعة الامريكية وعايزين نروح ستيلا بقى يا جماعة والدين يسر لا عسر... اللي هيصوتوا طبقة تانية خالص شريحة كاملة عايشين تقريبا تحت الارض بيطلعوا على الانتخابات بس عارفينهم؟ اللي هما لا يعرفوا اي حاجة في اي حاجة ومفيهومش غير لا مؤاخذة صوبع ينتخبوا بيه. يعني لو المجلس العسكري ربنا نفخ في صورته مرة في عمره واتدخل في النتيجة هيبقى ده الاحتمال الوحيد ان مرسي ميكسبش. نيجي بقى لاحتمال ان مرسي ميكسبش (وده هيبقى شيء ظريف).. هو احنا ازاي بنحكم على الناس من تصريحاتها ومبنشوفش تاريخ الناس وتصرفاتهم؟ متزعلوش مني بس اللي قريته هنا قلقني ايا كان المرشح .. الموضوع اعقد من كده بكتير ومحتاج تفكير وبحث اكتر من كده .. ازاي سياسته الخارجية متهمناش؟ العروبنجي الناصوري مش محتاج سنين عشان يخربها هو ممكن ينهي كل حاجة في وقت قياسي. ومن امتى القومجيين بيهتموا بجوة الاول؟ وايه الفرق لو كلامه عن 'المقاومة' سببه سياسي ولا ديني فهموني؟

(على فكرة انا بكتب على الكيبورد بتاع جوجل بالماوس وبنقل هنا سطر سطر عشان عارف ان الناس بتكسل تقرا الفرانكو فمش عارف 'استغذى' في الكلام)

zaki 21-05-2012 07:32 AM

[b][size="4"]انا شايف ان حمدين صباحى هو الافضل ورقم 1 وعمرو موسى رقم2
يعنى معروف جدأ انة مش ممكن اى حد يكتسح من الجولة الاولى اى يحصل على اجمالى الاصوات 50% + 1

والاعادة هتكون واحد من التيار الاسلامى ( العوا - مرسى - ابو الفتوح)
مع اى من العلمانيين ( صباحى - موسى - شفيق )

طبيعى لو اختلفنا شوية دلوقتى فا الاعادة هتجمعنا اكيد على مرشح واحد [/size][/b]

morco 22-05-2012 06:51 AM

[SIZE="5"][CENTER][B][COLOR="Red"]
مرشحى الرئاسة بين فلول ظاهر وفلول خفى ! [/COLOR][/B][/CENTER][/SIZE]

[SIZE="4"][B][COLOR="Blue"]
رشا ممتاز - الحوار المتمدن[/COLOR][/B][/SIZE]

يحارب البعض بما استطاع من قوة مرشحي الفلول ويقصدون موسى وشفيق فقط!!!

والحقيقة موسى يختلف الناس في كونه فلول أم لا أو لنقل يختلفون فى درجة فلوليته هل هو فلول كامل ام نصف فلول ! ولكن يأخذ عليه عدم مواجهته لفساد النظام السابق وعدم إعلانه عن موقف رافض لهذا النظام بقوة وحسم .

واذا افترضنا ان مصطلح الفلول ينطبق على كل من دعم النظام السابق ولم يواجهه بالكلمة والموقف فإن هذا المصطلح لا ينطبق على موسى وشفيق وحدهم ولكنه يشمل كثيرين من مرشحي الرئاسة وعلى راسهم مرسى وأبو الفتوح و حمدين صباحى بدرجات متفاوته فمقولة يا عزيزي كلهم فلول تنطبق على الكثيرين ممن يطلقون على أنفسهم مرشحي الثورة الجملة المضحكة اللي بتفكرنى ببرلمان الثورة !

اولا محمد مرسى : مرشح الاخوان البديل للشاطر او الاستين كما يحلو للبعض تسميته.
محمد مرسى لا يمكن انتقاده ذاتيا لأنه لا يمثل نفسه ولكنه يمثل الجماعة ففريق الجماعة نزل بلاعب أساسي هو الشاطر وعندما اصيب الشاطر فى الملعب دفع الفريق بلاعب احتياطي مكانه وهو محمد مرسى !!

و كما أن مرسى ليس كيان مستقل عن جماعة الاخوان المسلمين وانما يحركه المرشد ويملى عليه أوامره , فنقدنا لمرسى لا يمكن ان يكون مستقلا ايضا عن نقدنا للجماعة .

تستمد جماعة الاخوان شرعيتها مما تدعيه من قمع نظام مبارك لها و اعتقال عدد من اعضاءها وقياديها فإن هذا الاعتقال لم يكن لكون الجماعة واعضاءها معارضة قوية للنظام وإنما كان في إطار خطة استمرار بقاؤه باستخدام ودعم من الفزاعة !!

ويحاول الاخوان لعب دور الجماعة الثورية المعارضة على الرغم من كونها لم تعارض ابدا النظام السابق بشكل حقيقي وانما كانت معارضتها لا تختلف كثيرا عن معارضة الاحزاب الكارتونية ومعارضة مصطفى بكرى القوية !!!

فقد ادلى بديع في تصريحات له ان مبارك أب لكل المصريين وانها لا تعارض التوريث ولكن تقبله بشروط !!! وان الجماعة اعقل من ان تصدر مرشح للرئاسة !!! هذه التصريحات التى اكدها فى حوار تلفزيونى مع منى الشاذلي فى برنامج العاشرة مساءا ينعت فيه مبارك بالاب !! والشعب بالابناء ليكتشف القارئ ان بديع كان من اوائل المؤسسين لتيار ابناء مبارك !

[url]http://www.youtube.com/watch?v=T9FybG-z2t0[/url]

تلك التصريحات ليست غريبه على جماعة الاخوان المسلمين المصلحجية المتلونة التي تتقمص دور الجماعة الثورية اليوم !! الدور الذى صدقه المغفلين بينما مركزها الحقيقي يقع في قمة هرم الفلول !

وعلى المعترض ان يجاوب على هذه الأسئلة هل سبق وخرجت جماعة الاخوان فى مظاهرات او نظمت حركات معارضه للسلطة او ناقده للسياسات الداخلية لمبارك كما فعل جورج اسحاق الساقط فى انتخابات برلمان الثورة !! مع حركة كفاية ؟؟ أوكما فعل البرادعي العميل الذى واجه التوريث !! مع الجمعية الوطنية للتغير ؟؟ وكم مره على مدار ال 30 سنه !!

فأغلب مواقفهم السياسية ومظاهراتهم ووقفاتهم الاحتجاجية كانت لقضايا وشعارات للاستهلاك المحلى وكسب التعاطف وجمع الاصوات مثل القدس ينادينا و أطفال غزه بينما يفترش اطفال الشوارع في مصر الأرصفة ويأكلون من القمامة !ولم يجدوا من يتظاهر لأجلهم !

ويشهد لهم تمكنهم التام في حرق علم اسرائيل التي اعترفوا بها الان !! ودعاءهم الدائم بالموت لأمريكا حليفتهم الاولى !!

قضاياهم لا تمس ارض الوطن ولا حياة المواطن المصري المطحون ولا سياسات مبارك الفاسدة وانما تتعلق دائما بالأخر!

السؤال الثاني الم يعقد الاخوان صفقه مع نظام المخلوع للسيطرة على جزء من البرلمان لتجميل صورة مبارك واظهار نظامه على اساس كونه نظام ديمقراطي يسمح بالتعددية ؟؟ الم يختلفوا معه على النسبة المحدودة في المجلس أى على حجم قطعة الجاتوه !

ألم يجلس الاخوان بعد الثورة على طاولة واحده مع عمر سليمان الذى يتهمونه حاليا بانه الرأس المدبر لقتل الثوار ومع ذلك لم يجدوا غضاضه في التحالف معه وعقد الصفقات والبحث عن المصالح بينما يخترق الرصاص الصدور ويقلع العيون في التحرير ؟؟

وأخيرا ألم يتحالف الاخوان مع المجلس العسكري ويعلنون في تصريحاتهم جهارا نهارا ان المجلس العسكري خط احمر وان العسكر حموا الثوره وينظمون مظاهرات من اجل غزه فى الوقت الذى سقط فيه اكثر من ألف شهيد فى محمد محمود على يد العسكر ذوى الخط الاحمر ؟؟

ألم ينهوا تحالفهم بعد ان طمعوا فى اكثر مما منح لهم وتغيرت لهجتهم بتغير اتجاه رياح مصالحهم وبعد هذا كله نجد من يقول لك ان الاخوان ومرشحهم مرسى اللى عايز الكرسى ليسوا فلولا !!!

أما عبد المنعم أبو الفتوح المرشح الاخوانى الليبرالى اليسارى الاسلامى المتعلمن فقد تقمص دور البطل القومى الذى استيقظ بعد 40 سنه من الانتماء والولاء والتدرج فى المناصب فى جماعة الاخوان المسلمين ليكتشف بعد هذا العمر الذى قضاه فى معسكرات طالبان والقيادة فى الإخوان انه منشق ومنقلب عن الاخوان ورافض لسياستهم ليكتشف انه كان منوما مغناطيسيا ومغتصبا من قبل الإخوان على عكس اراته !! على غرار افلام زبيده ثروت !! لينكر كل تاريخه الإخوانى والجهادى والقيادى فى الجماعات الارهابية وعلى راسها الجماعة الاسلامية جناح طالبان فى مصر التى استباحت دماء المصريين الطاهره لتنفيذ مخططات خارجيه تستهدف امن واستقرار البلد.

وليكتشف بعد 40 سنه خدمه!! وفى اللحظه التى قرر فيها خوض السباق الرئاسى انه رافض لسياسات الجماعة وانه ليس اخوانيا !! وان الجماعة الاسلامية التى قتلت وفجرت ليست ارهابيه !! وان من حق الانسان ان يختار دينه و إن انا مش انا و طبعا الخطاب ده لليبراليين بس..

اما لشباب الاخوان فهو إخواني إصلاحي ثوري يسعى لتطوير الجماعة ودعم شبابها ...

ومع السلفيين المؤيدين والداعمين له فهو أمير الجماعة الاسلامية التي تسعى لتطبيق شرع الله ومجاهد أفغاني طالباني في صفوف القاعدة وللمسلم كل الحق في ان يترك دينه ويختار غيره ولكن بعد ان يستتاب أولا فإن رفض فمن حقنا نحن ايضا ان نجز عنقه ونقيم عليه الحد بما لا يخالف شرع الله ! هي دي الديمقراطية ولا بلاش !

هذا هو عبد المنعم ابو الفتوح طبق خضار مشكل او بوفيه مفتوح كل واحد ينقى منه اللى يعجبه ويجي على هواه !!! لهذا لا تتعجب ان ايده ياسر برهامي وعمر عبد الرحمن والظواهري فى نفس الوقت مع ثوار يساريين وليبراليين ومسيحيين ومصريين مغتربين... فما اكثر المغفلين!!

اما السيد المناضل المحترم حمدين صباحى فرغم مواقفه النضالية المشرفة فى وجه النظام السابق فى الداخل فله ايضا مواقف نضاليه مشرفه لدعم نظم لا تقل قمعية عن النظام المصرى فى الخارج فقد كان صباحى أحد المؤيدين لصدام حسين القائد العظيم الذى لا يختلف اثنين على كونه دكتاتور مطلق ونظام حكمه كان نظاما عسكريا شموليا قمعيا لا يعرف الرحمة ولا يعترف بالتعددية والديمقراطية ويده ملوثه بدماء شعبه والشعوب المجاورة لشعبه !

كما ان له مواقف لا تقل نضالا مع معمر القذافى زعيم الثوار والقائد الملهم وملك ملوك افرقيا الذى يصف احد مشروعاته الفاشله التى اهدرت المال العام فى لبيا بانه اقوى مشروع على مستوى العالم بل على مستوى التاريخ والكرة الارضية بل المجرة التبانيه !! ولا يختلف اتنين ايضا على فساد وشمولية ودكتاتورية حكم القذافى الذى يصفه حمدين متأثرا فى رأيه بالكتاب الاخضر العبقرى بانه 37 عاما من الإنجازات !! ويكفى رقم 37 الذى اصبح 42 بعد هذا الملحق فى جريدة الكرامة بعدة اعوام عمر النظام المعمرى كأسم على مسمى !! قبل سقوطه على بد الثوار ليعبر عن ثورية وديمقراطية وانجازات النظام الليبى العظيم !!

فى الوقت الذى كان يثور فيه صباحى ويناضل حتى يمنع استمرار نظام المخلوع على الرغم من إن كان فضله12 سنه كمان لينافس القذافى ويدخل موسعة جينيس فى الارقام القياسية عن اطول فتره رئاسيه فى نظام ديمقراطى دستورى قائم على تداول السلطه كل 42 سنه ولمدة فترتين فقط لا غير !

ولا استغرب هذا الدعم من حمدين صباحى الذى يعتبره الشعب الليبي فلولا لهذه الأنظمة العسكرية البوليسية الشمولية الدكتاتورية فكلهم ابناء شرعيين لانقلاب يوليو العسكري الدكتاتوري القمعي صاحب زوار الفجر ومبتكر طرق حديثه تنافس عالميا فى التعذيب و القمع و اهدار كرامة وحقوق الانسان الذى لا زال حمدين يشارك فى تزييف التاريخ وينعته بانه ثورة ويسمى حزبه الناصري بانه حزب الكرامة !!

ذلك الانقلاب الذى اسس لحكم العسكر الذى ناضل حمدين ضد استمراره متمثلا فى نظام المخلوع ويرفضه اليوم بكل سلبياته وشموليته وفساده ودكتاتوريه وقتله للحياة السياسية وخنقه للحريات و رفضه للتغيير ! ومع ذلك يدعوا صباحى مؤيد انظمة العسكر في الخارج!! بالثورة والنزول للميادين في حالة فوز مرشح العسكر فى الداخل أولاد ناصر الأب الروحي لحزبه.... لأنه فلول !!!!

ويبقى خالد على والبسطويسى الثوار الحقيقيين والمعارضين الشرفاء اللذين رفضوا الظلم اينما وجد ولهذا فرصتهم ضعيفة او تكاد تكون معدومة لانهم ليسوا فلولا والشعب المصرى على ما يبدوا أعتاد على تعاطى الفول والفلول !

مرفق رابط المقال مع الفديوهات والصور
رشا ممتاز حركة التنوير الثورية تحضر

[url]http://www.ta7ador.com/news-1-537.html[/url]

[SIZE="5"][CENTER][B][url]http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=308584[/url][/B][/CENTER][/SIZE]

just_jo 24-05-2012 04:57 AM

[B][COLOR="Blue"]ارجو قرائة هذا المقال جيداً جداً

[URL="http://alloge.blogspot.com/"]أضغط هنا ,,,,,,,,,,,[/URL][/COLOR][/B]

أبرهة العصبي 24-05-2012 01:44 PM

مالم تشاهدة في قنوات الاعلام ..الفريق والثوار ......

[url]http://www.youtube.com/watch?v=a1S6fPRTjk4&feature=share[/url]

أبرهة العصبي 24-05-2012 02:26 PM

[url]http://www.youtube.com/watch?v=qgNMjCUvgEY[/url]

حول الإنتخابات الرئاسية

abomeret 29-05-2012 11:26 AM

[b][color="blue"][u]ومات الكلام ![/u][/color]

علشان منعدش نقول كلام شعارات و ناس تقوللك "شفيق" و ناس تقوللك "وامرسااااااااااااااااااااه" و الحاجات اللطيفة دى !

السياسة فى اى بلد هى لعبة "مصلحتى فين ؟" .... واللى مش عاوز يلعب اللعبة دى يبقى لو سمحت مايتكلمش فى السياسة .

انا على استعداد ان ادى صوتى لاى حد بشرط انه يقول ايه العرض بتاعه ليا !!! وبضمانات وحياة والدك علشان الكلام بتاع "ده انتوا اخواتى" و"نسيج الامة" و"الوحدة الوطنية " و"شركاء الوطن" و"الهلال و الصليب" و"ايد واحدة " مبقاش ينفع وبقى كلام سخيف.. وابقى قولوا لنفسك فى المرايا مش قدامى لو سمحت ...

حتقدملى ايه ؟!

انا هادى صوتى ... لاى حد حيضمنلى ان انا كمواطن مسيحى مش حيطبق على الشريعة الاسلامية وحيطبق علي كلام الانجيل وبس فيما يخص الاحوال الشخصية والاحوال المدنية ... انت شريعتك على عينى وعلى راسى ... باشا ... بس دى بتاعتك دى مش بتاعتى ... دى ليك انت مش لي !!! صوتى للى حيضمنلى ده ... بضمانات وتوثيق ... مات الكلام !.

انا هادى صوتى ... لاى حد يضمنلى انى لما احب ابنى كنيسة فى اى وقت وفى اى حتة انى حقدر ابنيها طالما مفيش اى مانع "قانونى" فقط مش مانع شرعى لوسمحت ولو مش فاهم معنى مانع شرعى افهمك ... مانع شرعى يعنى انى مينفعش ابنى الكنيسة علشان دى ديانة درجة تانية وعلشان احنا "*****" وعلشان احنا مشركين وكفار وغير موحدين بالله و الكلام اللى بينقط عسل ده (ومتفتحليش بقك من فضلك لانك عارف ان الكلام ده بيتقال علينا وعادى جدا ... بيس) !!! ... صوتى للى حيضمنلى انى لما احب اجدد او ارمم كنيسة مفضلش مستنى شوية تصاريح لحد ما الكنيسة ما تقع ! صوتى للى حيضمنلى ده .. بضمانات و توثيق ... مات الكلام !!!.

انا هادى صوتى ... لاى حد حيضمنلى ان حيبقى فيه قانون "ضد التمييز" وانى مش حخسر اى حق من حقوقى علشان انا مسيحى ... بمعنى انى اى حاجة تصلح لواحد مسلم تبقى تصلح لى انا كمان ... طبعا انا عارف و متاكد ان فيه ناس حتقول "طب ما الشريعة الاسلامية حاتطبق على المسلم , يبقى تتطبق كمان على المسيحى " اقوللك انا بتكلم على حقوق المواطنة يا ناصح ... يعنى المناصب العليا او حق التمثيل الحر فى مجالس الدولة وان متبقاش لي نسبة تمثيل محددة ... يتولى المنصب الاكفأ مهما كان ديانته وبأى نسبة !!! ... مثل تانى لو تحب ... ان يبقى فيه مسيحى يقدر يبقى رئيس قسم امراض النسا والتوليد فى كلية الطب ( وانا لحد دلوقتى مش عارف ايه السبب الحقيقى ان مفيش حد مسيحى يقدر يتولى المنصب ده او بحاول اقنع نفسى انى معرفش السبب الحقيقى لان للاسف السبب اللى انا عارفه سبب فى منتهى القذارة !!!) صوتى للى حيضمنلى ده ... بضمانات و توثيق ... مات الكلام !!!.

انا هادى صوتى ... لاى حد يضمنلى ان حيبقى فيه قانون ضد "ازدراء الاديان" يضمنلى كرامتى ... يعنى مش لازم كل يوم جمعة ابدأه بان فيه واحد عمال يدعى علي ويقول على كافر ومشرك ... ومش لازم افتح قناة الاقى واحد بيقول ان الانجيل محرف وان انا بعبد تلاتة وان الخمرة عندنا عادى وان الجنس مباح وكل الكلام المهذب ده ... اللى يغلط فى دينى لازم يتحاسب والعكس كذلك ... ومش لما اتفرج على فيلم الاقى لازم واحد مسلم بيحب واحدة مسيحية !!! بقت بايخة بقى وجرب اعمل العكس و شوف نفسك حتحس بايه ؟! عايز واحد يضمنلى انى اعيش محترم وكرامتى متصانة وان محدش حيتعرضلى علشان انا مسيحى ! صوتى للى حيضمنلى ده ... بضمانات وتوثيق ... مات الكلام !!!.

انا هادى صوتى ... للى حيضمنلى حرية الاعتقاد ... لو انا مسلم وعايز ابقى مسيحى او لو مسيحى وعايز ابقى مسلم ... انا حر ... يا اخى من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر ... وزي ما انت ليك الحق انك تدعو الناس للاسلام , انا من حقى ادعو الناس للمسيحية .... وباحترام على فكرة مش لازم نشرشح لبعض ... صوتى للى حيضمنلى ده ... بضمانات وتوثيق ... مات الكلام !!!.

انا حدى صوتى ... للى حيضمنلى ان زى ما ولادى بيدرسوا القرأن فى المدرسة , ولادك لازم يدرسوا الانجيل كمان ونلاقى ارض مشتركة بيننا نقف عليها واحنا محترمين بعض ! صوتى للى حيضمنلى ده ... بضمانات و توثيق ... مات الكلام !!!.

و من الاخر انا مش عاوز ادى صوتى لا لمرسى و لا لشفيق ... انا عايز ادى صوتى للى حيضمنلى الكلام ده حتى لو كان الراجل الاخضر نفسه !.

فمن فضلك قبل ما تقول المسيحيين خونة وضد الثورة (على اساس ان الاخوان هم حماة الثورة طبعا) وحينتخبوا شفيق ...
خليك فاهم و ماترددش كلام وخلاص ان الاقباط حيدوا صوتهم للى حيديهم ضمانات اكتر ...

واحب اقوللك من دلوقتى ان الاخوان مش عاوزين يدوا ضمانات لحد لانهم عندهم داء السلطة ... ومجلس الشعب والدستور وانتخابات الرياسة يشهدوا ...

على الاقل احمد شفيق كان اول واحد يعزى الكنيسة فى انتقال قداسة البابا ... ومجلس الاخوان رفض يقف دقيقة حداد على قداسة البابا ...
على الاقل شفيق اقترح ان منصب نائب رئيس الجمهورية يبقى لشخصية مسيحية ...
على الاقل شفيق ابدى عدم اعتراضه على تولى الاخوان منصب رئاسة الحكومة ...

مهدى عاكف كفْر الخروج عن الحاكم و الاخوان كانوا بيقولوا على الثوار جماعة "بانديتا!!!"

انا اسف بس اللى حيلومنى بعد كده انى مصوتش لمرسى من غير ضمانات موثقة .. بكل ادب و احترام و محبة و مودة اخوية ....... حدب صباعى فى عينيه !

انا مع شفيق !

اسف لو دايقت حد بكلامى لكن العيب مش على الكلام !.

ملحوظة: كلامى غير موجه لاحبائى المسلمين . كلامى موجه الى كل اللى عاوزنى ادى صوتى لمرسى .... كده وخلاص !.

و مات الكلام !

[color="red"]منقول[/color][/b]

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 10:56 AM.