منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   منتدى العلوم والتكنولوجيا (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   ازاي اقدر (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=28943)

tigeregypt 26-05-2008 06:38 AM

ازاي اقدر

[b][size="5"]ازاي اقدر اقسم الفايل الي جزئين للنسخ علي 2 سي دي
لانه يوجد اي سي دي سعة 900 ميجا او 100 دقيقة
ولكم جزيل الشكر[/size][/b]

كيريالايسون 26-05-2008 07:20 AM

مشاركة: ازاي اقدر

[COLOR="Blue"][B]اختى الحبيبه تايجر
انا ماعنديش خلفيه كبيره على الكبيوتر بس انا بافتح فايل جديد وانقل محتوى الفايل المراد تقسيمه بواسطه اختيار منتصف محتويات الفايل بواسطه SHIFT +الأختيار بالماوس على منتصف الفايلات المراد نقلها للفايل الجديد ثم كليك يمينCUT&ننتقل بالماوس للفايل الجديد وكليك يمينPASTEوتختارى اسم الفايل الجديد نفس اسم الفايل المقسوم مع اضافه رقم 2 للدلاله انه الجزء الثانى للفايل المراد قسمه
ارجو ان يساعدك هذا الحل مؤقتا لحين ان ياتى احد عمالقه المنتدى ليخبرك بطريقه اسرع وافضل من ذلك

او بدون تقسيم لو الفارق بين الفايل والسى دى ليس كبيرا يمكن ضغط الفايل عن طريق برنامج الWINRAR V3.2 لو عندك على الكمبيوتر[/B][/COLOR]

net_man 26-05-2008 07:36 AM

فيه موضوع هنا : [URL="http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=27983"]باسم الصليب [/URL]

[B]للزميل استيفن وهو عن برنامج لتقسيم الافلام وليس الافلام فقط بل للملفات ايضا الطريقة :
1- اضغط الملف المراد تقسيمة
2- استخدم البرنامج الموجود بموضوع الزميل استيفن فهو يقوم بتقطيع الملفات الكبيرة الى ملفات صغيرة حسب ما يحدده مستخدمه .
3- نسخ الملفات المجزئة على اسطوانات ونسخ البرنامج معها .
4- عند استعادة الملفات شغل البرنامج مرة اخرى ثم اختر الفولدر الموجود به الملفات المجزئة سيتم تحديد اولها تلقائيا اختر جمعهم مرة اخرى سينتج الملف الذى ضغطه قم بفكه ...
واى خدمة [/B]

tigeregypt 26-05-2008 08:04 AM

[b]هي وعظة مدتها 85 دقيقة والسي دي مدته 80 جقيقة
يعني ملف صوتي وسبق واستيفن قالي اشتري سي دي 100 دقيقة 900 ميجا
ومفيش حاجة اصلا بالشكل ده
علي كلا اجرب الطريقة
كل الشكر لكم[/b]

موسي الأسود 26-05-2008 03:00 PM

[B][COLOR="DarkRed"][QUOTE=tigeregypt;285989][b]هي وعظة مدتها 85 دقيقة والسي دي مدته 80 جقيقة
يعني ملف صوتي وسبق واستيفن قالي اشتري سي دي 100 دقيقة 900 ميجا
ومفيش حاجة اصلا بالشكل ده
علي كلا اجرب الطريقة
كل الشكر لكم[/b][/QUOTE]

أنت تحتاجي الي برنامج لتقطيع الصوت زي برنامج Adobe audition
الاصدار الأول
[url]http://download.adobe.com/pub/adobe/magic/audition/win/1.x/audition_tryout.exe[/url]

الاصدار الثاني
[url]http://download.adobe.com/pub/adobe/audition/win/2.x/Adobe_Audition_2_0_Tryout.exe[/url]

جربي اول اصدار ولما تحترفي جربي الاصدار الثاني
وفيه ايضا اصدارات جديدة .. [/COLOR][/B]

steven 26-05-2008 04:05 PM

يا اخت تيجرة - الله يسامحك
السي دى ال 900 ميجا يباع في كمبيومول الموجود في شارع جامعة الدول العربية بالمهندسين
بجوار فندق اطلس - وبالتحديد في محل اسمه "ابو الخير" كما تباع ايضا هذه السيديات في بعض المحلات بباب اللوق - ولما اقول في سيديات 900 ميجا يبقى في سيديات 900 ميجا - انا شخصيا استخدمها - مش مفيش حاجة اسمها كدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا لي رأي ان حضرتك تستخدمي برنامج Ulead Video Studio او برنامج Music Match او برنامج Sound Forge لتقليل حجم الملف حتى يمكن وضعه على سي دي عادي 700 ميجا - والاسهل لك هو استخدام برنامج Music match.
اذا حضرتك تحبي تستخدمي برنامج music match - اكتبي لي وان اضع لك البرنامج كامل وعلى فكرة استخدامه سهل جدا .

tigeregypt 26-05-2008 09:55 PM

[B][SIZE="5"][QUOTE=steven;286095]يا اخت تيجرة - الله يسامحك
السي دى ال 900 ميجا يباع في كمبيومول الموجود في شارع جامعة الدول العربية بالمهندسين
بجوار فندق اطلس - وبالتحديد في محل اسمه "ابو الخير" كما تباع ايضا هذه السيديات في بعض المحلات بباب اللوق - ولما اقول في سيديات 900 ميجا يبقى في سيديات 900 ميجا - انا شخصيا استخدمها - مش مفيش حاجة اسمها كدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا لي رأي ان حضرتك تستخدمي برنامج Ulead Video Studio او برنامج Music Match او برنامج Sound Forge لتقليل حجم الملف حتى يمكن وضعه على سي دي عادي 700 ميجا - والاسهل لك هو استخدام برنامج Music match.
اذا حضرتك تحبي تستخدمي برنامج music match - اكتبي لي وان اضع لك البرنامج كامل وعلى فكرة استخدامه سهل جدا .[/QUOTE]

ههههههههههههههههههههههههههههه
استيفن انا في سيدني
وسالت في محلات كتير
مفيش
لكن حدور تاني
فيه الدفي دي ينفع اسجل عليه وعظة اديو اسمعها في العربية[/SIZE][/B]

اوكي حطلي البرنامج وطريقة استعماله

steven 27-05-2008 01:16 AM

خلاص يا ست تيجرة سماح - مصر متقدمه اكثر من استراليا
طبعا يمكن تسجيل الفيل (File - not elephant - LOL) على دي في دي وتسمعيها حضرتك في العربية - وبالصيغة اوديو اللي حضرتك عاوزاها.

tigeregypt 27-05-2008 01:36 AM

طيب ممكن الرنامج السهل اللي قلت عليه وطريقة استخدامه+++++++++++++++++++++++++++++++

tigeregypt 27-05-2008 07:02 AM

[b]ممكن كمان خطوة خطوة ازاي انسخ اوديو علي دفي دي
حاولت مش عارفة
معلش ياجماعة
الواحد ساعات مخه بيقفل[/b]

steven 27-05-2008 09:34 AM

[size="3"]
اما بخصوص البرامج التي انا ذكرتها فهي لتقليل الحجم وليس الوقت للاسف - لا تصلح في مثل هذه الحالة لان المشكلة في الوقت وليست في الحجم - وانا لم اتنبه لذلك عندما ذكرت اسماء هذه البرامج لذلك اعتذر عن هذا الخطأ.
[/size]

ashrafb 27-05-2008 11:08 AM

ماعتقدش ان التسجيل على دي في دي ممكن يشتغل على الجهاز في السيارة الا اذا كان الجهاز مجهز لذلك ومعنى كده انه يقدر يشغل ال mp3 كمان ولو اني ماعتقدش ان الجهاز بالسيارة له التقنية العالية دي والاخت تيجرة مش عارفة الموضوع ده.

بالنسبة لتسجيل اوديو على اسطوانات كبيرة الحجم (700 ، 800 ، 900) فمن فمن خبرتي ( المتواضعة ولكن متخصصة) احيانا بيكون صعب تشغيلها على بعض الاجهزة الحديثة ( والاغرب انه كل ما كان الجهاز قديم كبرت فرصة تشغيلة - يعنى الجهاز القديم ضميرة احسن من الجديد)

ومن التعليقات الموجودة انا شايف ان اقتراح اخونا موسى الاسود هو الانسب في هذه الحالة. يعنى 2 CD وبرنامج ادبي وتقسمي الوعظة نصفين وعلشان حجم الاخطاء تكون قليلة اشتري CD مخصوص لتسجيل الاصوات وليس الداتا ويكون 600 مش اكتر

موسي الأسود 27-05-2008 03:53 PM

[B][COLOR="DarkRed"][QUOTE=ashrafb;286388]ماعتقدش ان التسجيل على دي في دي ممكن يشتغل على الجهاز في السيارة الا اذا كان الجهاز مجهز لذلك ومعنى كده انه يقدر يشغل ال mp3 كمان ولو اني ماعتقدش ان الجهاز بالسيارة له التقنية العالية دي والاخت تيجرة مش عارفة الموضوع ده.

بالنسبة لتسجيل اوديو على اسطوانات كبيرة الحجم (700 ، 800 ، 900) فمن فمن خبرتي ( المتواضعة ولكن متخصصة) احيانا بيكون صعب تشغيلها على بعض الاجهزة الحديثة ( والاغرب انه كل ما كان الجهاز قديم كبرت فرصة تشغيلة - يعنى الجهاز القديم ضميرة احسن من الجديد)

ومن التعليقات الموجودة انا شايف ان اقتراح اخونا موسى الاسود هو الانسب في هذه الحالة. يعنى 2 CD وبرنامج ادبي وتقسمي الوعظة نصفين وعلشان حجم الاخطاء تكون قليلة اشتري CD مخصوص لتسجيل الاصوات وليس الداتا ويكون 600 مش اكتر[/QUOTE]

انا متفق معك يا اشرف قلبا و قالبا في ذلك (sml22)

فعلا السي دي الخاص بالسيارة لا يشغل اسطوانات الدي في دي و لن يقبل الاسطوانة و لا أعتقد ايضا أن سي دي السيارة دي في دي .

هو فيه حلان لتيجر ممكن تشغل بيهم الملفات
اما أن تشتري MP3 وتوصلهم بكاسيت السيارة سواء شريط عادي أو اسطوانات عن طريق Line in أو تقسم الملف قطعتين و تسجل اسطوانتين .

لو طلبت انها تكون علي اسطوانة واحدة و لا يوجد عندها اسطوانات 900 ميجا فهناك اسطوانات وجهين للتسجيل علي الوجهين و لما الوجه يخلص تقلب الشريط قصدي الاسطوانة (wow:) ..

[/COLOR][/B]

tigeregypt 29-05-2008 11:14 PM

[b]حلو الكلام
ازاي بقي
انسخ الفايل اوديو علي اسطوانتين
الخطوات ياريت[/b]

موسي الأسود 31-05-2008 06:39 AM

[QUOTE=tigeregypt;286891][b]حلو الكلام
ازاي بقي
انسخ الفايل اوديو علي اسطوانتين
الخطوات ياريت[/b][/QUOTE]

[B][COLOR="DarkRed"]اولا نقسم الملف الصوت الي ملفين
عن طريق برنامج Adobe audition أو أي برامج تقطيع صوت
و بعد كدا افتحي النيرو أو أي برامج نسخ و اختاري ايديو .. وبس خلاص [/COLOR][/B]

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 07:09 PM.