منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ياناصيب الجرين كارد الهجرة العشوائية .........(مدموج) (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=21568)

el chife 13-07-2007 04:18 PM

[QUOTE=sky;233277][COLOR="Blue"][SIZE="5"]اهلا بيك يا شيف والف شكر ليك علي الاكلات الحلوة .... بالنسبة للهجرة انا معنديش فكرة اوي لكن انا اعرف انه طالما ليك اخواتك ووالدك هناك فا ممكن تروح ليهم زيارة ....... لأني اعرف ناس عملت كده .... والاحسن انك تتعب شوية وتروح تسأل في السفارة وربنا يوفقك[/SIZE][/COLOR][/QUOTE]

أهلا بك ( Sky ) وشـــــــــــكرا لكى على محبتك واهتمامك وربنا يعوضك
بالنسبة للهجرة الحقيقة انا كل عام أخى بيقدم لى من امريكا ولكن انت عارفة ان دى هجرة
عشوائية يعنى مش كل اللى بيقدم بيفوز وانا مستنى لحد أخر شهر يوليو هذ العام نتيجة
الهجرة العشوائية 2007 لو ماوصلش لى خطاب يبقى معناة انى لم افوز وسأحاول
اطلب من ابى واخوتى ارسال دعوة لى بالزيارة لامريكا لان الحقيقة انا نفسى اسافر
امريكا واعيش هناك ودة حلم بالنسبة لى من زمان الرجاء ان تدعوا لى لتحقيق هذ الحلم
اما بخصوص السفارة الامريكية فهى الان لها شروط صعبة بخصوص الفيزا السياحية
والتقديم للفيزا السياحة او الزيارة غير مضمون يعنى ممكن يوافقوا ونسبة90 % يرفضوا
والرسوم المدفوعة فى هذة الحالة بعد الرفض لم تسترد وتنتهى القصة بحالة اكتئاب
ودة حدث معى من ثلاث سنوات وقبل سفر والدى الى امريكا وقد دعانى اخى للزيارة
ودفعت رسوم للمقابلة حوالى 600 جنية مصرى وبعد ذلك لم احصل على الفيزا
ولم اعرف السبب . ادعوا معى المسيح ان يساعدنا انا واخوتى الذين يرغبون فى السفر
الى امريكا. واشكر جميع الاعضاء الذين عرضوا افكارهم الشيقة بخصوص هذ الموضوع . (flowers) (sml21) (sml21) (sml21)

mena-gerges 13-07-2007 10:14 PM

[QUOTE=sky;233438][COLOR="DarkGreen"][SIZE="5"]انا اعرف انه فيه في الكاتدرائية نفسها ممكن تقدم من هناك ...... والعدرا المعادي ..اللي علي الكورنيش .....انا سمعت انه فيها تقديم برضه بس كلهم بفلوس مش مجانا ..وفي كنايس كتير بتعمل كده .... اسأل وقت التقديم وانت تعرف[/SIZE][/COLOR][/QUOTE]

[SIZE="5"][FONT="Arial Black"][B]
شكرا لك ياسكاى على هذه المعلومات .. وربنا يوفق الجميع لما فيه الخير .[/B][/FONT][/SIZE]

الذهبيالفم 14-07-2007 10:39 AM

[B][COLOR="Indigo"]ربنا يعوض كل من له تعب ، ولكن اسمحولي هذه نعمة من الله لمن يريدها له .
نشكر الله علي كل حال . [/COLOR][/B]

ابن سينا 14-07-2007 10:46 AM

[B][COLOR="SeaGreen"]فعلا يا أخو اكبر نعمة لاى حد .هو انة يسيب مصر هبة بول البعير و رضاعة الكبير و الصغير .[/COLOR][/B]got:)( got:)( got:)(

3nter 14-07-2007 12:06 PM

[QUOTE=el chife;233085][FONT="Arial Black"][SIZE="4"]
ولو ارسل لى أخوتى دعوة للزيارة هل السفارة
ممكن توافق لى وهل يوجد فى امريكا قانون اسمة جمع شمل الاسرة (sml21)
[/SIZE]

[/FONT][COLOR="Blue"][/COLOR][/QUOTE]

[B][SIZE="4"]دعوه الزياره ليس لها اى قيمه المهم ان تكون موافى شروط القنصليه للحصول على تا شيره وكله بيد القنصل وايضا لو حصلت عليها ممكن ضابط الجوازات اللى فى المطار بامريكا يرفض دخولك وترجع على اول طياره والقانون هنا يعطيه الحق فى ذلك

اما عن جمع شمل الاسرة فهذا للزوجه او الزوج والابناء القصُر(اقل من 18) والاب والام
وممكن تتاكد من موقع اداره الهجره الامريكيه
بصراحه كده انت محتاج حظ او مبلغ كبير فى رصيدك بالبنك عشان يتأكدوا انك مش رايح امريكا للعمل او تنضم لطوابير العاطلين
ولو كنت متخصص فى الهندسه النوويه او برمجه الكمبيوتر عالى المستوى فعندك فرصه كبيره للحصول على شركه تكفلك وتضمن لك التاشيره[/SIZE][/B]

el chife 17-07-2007 12:26 PM

[QUOTE=3nter;233611][B][SIZE="4"]دعوه الزياره ليس لها اى قيمه المهم ان تكون موافى شروط القنصليه للحصول على تا شيره وكله بيد القنصل وايضا لو حصلت عليها ممكن ضابط الجوازات اللى فى المطار بامريكا يرفض دخولك وترجع على اول طياره والقانون هنا يعطيه الحق فى ذلك

اما عن جمع شمل الاسرة فهذا للزوجه او الزوج والابناء القصُر(اقل من 18) والاب والام
وممكن تتاكد من موقع اداره الهجره الامريكيه
بصراحه كده انت محتاج حظ او مبلغ كبير فى رصيدك بالبنك عشان يتأكدوا انك مش رايح امريكا للعمل او تنضم لطوابير العاطلين
ولو كنت متخصص فى الهندسه النوويه او برمجه الكمبيوتر عالى المستوى فعندك فرصه كبيره للحصول على شركه تكفلك وتضمن لك التاشيره[/SIZE][/B][/QUOTE]

[FONT="Arial Black"][SIZE="5"][COLOR="Purple"][B]شكرا/ 3nter على المعلومات المهمة افادك اللة وفعلا الموضوع محتاج
يد ربنا معانا هى اقوى من الفلوس واقوى من الهندسة النووية
ولو ربنا اراد هاتيجى التأشيرة على اهون سبب . شكرا على المرور
(sml10) (sml21) (flowers) [/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]

Maged Morcos 29-09-2007 12:55 AM

فتح باب التسجيل للقرعة الخاصة بالهجرة الى امريكا

علن رسميا في امريكا عن فتح باب قبول طلبات الراغبين بالاشتراك في قرعة الهجرة الى امريكا - اللوتري - اعتبارا من ظهر يوم الاربعاء القادم الموافق الثالث من اكتوبر وحتى يوم الاحد الموافق الثاني من شهر ديسمبر القادم

للراغبين بالتقديم اليكم بعض البيانات الهامة

اولا : تم الاعلان عن اسماء الدول التي لا يجوز لمواطنيها الاشتراك بالقرعة هذا العام ولا توجد اي دولة عربية من ضمن الدول الممنوعة اي ان جميع مواطني الدول العربية يمكنهم الاشتراك بالقرعة

ثانيا : قد يكون هذا العام والعام القادم اخر فرصة للاشتراك بالقرعة لان الكونغرس الذي ناقش في 26 حزيران الماضي قوانين الهجرة وفشل في اتخاذ قرار بتغييرها سيعود الى مناقشة قوانين الهجرة وخاصة قانون تأشيرة القرعة خلال عامين وقد يقوم بالغاء هذا القانون بعد اعتراض العديد من اعضاء الكونغرس ومن المسئولين عليه ... وهذا يعني ان هذا العام والعام القادم قد يكونا اخر فرصة للراغبين بالاشتراك والحصول على الكرت الاخضر عن طريق اللوتري

ثالثا : سيتم الاعلان عن نتائج قرعة هذا العام في شهري مايو ويونيو ويوليو العام القادم حيث تقوم الدائرة المختصة في الهجرة بارسال رسائل بريدية خلال الاشهر المذكورة للفائزين وستصدر تأشيرات الفيز لمستحقيها وبعد اكمال الاجراءات اعتبارا من الاول من اكتوبر العام القادم وحتى الثلاثين من سبتمبر عام الفين وتسعة

رابعا : التقديم يجب ان يتم الكترونيا وسترفض الطلبات التي لا تتضمن الصور بالمواصفات الفنية المطلوبة بحيث لا يزيد حجم الصورة عن 62500 بايت وان يكون دقتها ما بين 320 في ومائتين واربعين بيكسل وكانت الاف الطلبات قد رفضت او لم تشترك بالسحب بسبب عدم اكتمال شروط التسجيل خاصة بالنسبة للصور

خامسا : يمكن للراغب بالاشتراك والقادر على ملء الاستمارة الكترونيا بما في ذلك تنزيل الصور بالمواصفات الفنية المطلوبة ان يشترك مباشرة عبر موقع الدائرة المختصة ودون الحاجة الى دفع اية رسوم لاية جهة ثالثة لان الاشتراك بالقرعة مجاني

garang 29-09-2007 01:02 AM

[SIZE="5"]
[COLOR="Blue"]
يا ريت اكبر عدد من ابنائنا في مصر يتقدموا بلا اي تردد ولو كان فية تنسيق بين الداخل والخارج يكون الفضل قبل التقديم وبعدها
(timo:)
[/COLOR]
[/SIZE]

الذهبيالفم 29-09-2007 01:12 AM

[B][COLOR="Indigo"]مبارك اسم الله . هو يتمجد ويختار الصالح لأبناءه .
هذه القرعة في راي لابد من التركيز علي المسيحين لكن لأسف يأخذون من المسلمين كما المسيحين . [/COLOR][/B]

موسي الأسود 29-09-2007 11:03 AM

[B][SIZE="4"][COLOR="DarkRed"]الف مبروك يا شباب
اللي عنده اي معلومات ينشرها في هذا الموضوع
من الموقع و الشروط .... الخ .

وربنا يدبر (sml11)[/COLOR][/SIZE][/B]

الحمامة الحسنة 29-09-2007 11:39 AM

[QUOTE=موسي الأسود;243313][B][SIZE="4"][COLOR="DarkRed"]الف مبروك يا شباب
اللي عنده اي معلومات ينشرها في هذا الموضوع
من الموقع و الشروط .... الخ .

وربنا يدبر (sml11)[/COLOR][/SIZE][/B][/QUOTE]

[COLOR="Blue"][SIZE="4"][CENTER][B][URL="http://www.usafis.org/faq/arabic_faq.asp"]http://www.usafis.org/faq/arabic_faq.asp[/URL][/B][/CENTER][/SIZE][/COLOR]

[CENTER][COLOR="Blue"][SIZE="4"][B][URL="http://st-takla.org/News/American-DVlottery-state-gov-Hegra/2008-Diversity-Visa-Lottery-USA-America-Hegra-03.html"]http://st-takla.org/News/American-DVlottery-state-gov-Hegra/2008-Diversity-Visa-Lottery-USA-America-Hegra-03.html[/URL][/B][/SIZE][/COLOR]

(sml11) (sml11) (sml11)[/CENTER]

السوهاجى 29-09-2007 03:38 PM

يا رب لتكن مشيئتك واختار لنا الصالح 0
نفسى اهرب انا واولادى من هنا اتمنى يكون لينا نصيب فى الدور ده وربنا يعمل لما فيه الخير لينا وللجميع 0

el chife 30-09-2007 09:21 PM

(sml21)[QUOTE][QUOTE=Maged Morcos;243258]
ثانيا : قد يكون هذا العام والعام القادم اخر فرصة للاشتراك بالقرعة [/QUOTE]
[FONT="Arial Black"][SIZE="4"][COLOR="Blue"][RIGHT]يارب انت شايف ولادك محتاجين لهذة الهجرة لتكن مشيئتك ،تمجد باسمك القدوس
وأختار اولادك الذين يحتاجون اليك لتمد لهم يدك بشفاعة جميع القديسين لانك انت الة حق وانت الفادى والمخلص وانت قلت يارب [/RIGHT][/COLOR][/SIZE][/FONT[FONT="Arial Black"][SIZE="5"][COLOR="Purple"][RIGHT]]«اِسْأَلُوا تُعْطَوْا. اُطْلُبُوا تَجِدُوا. اِقْرَعُوا يُفْتَحْ لَكُمْ. 8لأَنَّ كُلَّ مَنْ يَسْأَلُ يَأْخُذُ، وَمَنْ يَطْلُبُ يَجِدُ، وَمَنْ يَقْرَعُ يُفْتَحُ لَهُ. [/RIGHT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
{{yawka]]{{yawka]]{{yawka]]
(sml21)(sml21)(sml21)

وطنى مخلص 01-10-2007 05:46 AM

رغم اننى انا شخصيا غير مهتم بمسألة الهجرة نهائيا و لا اشجع احد ابناء ارض القبط الاصليين على الهجرة الا اذا كانت حالته الاقتصادية لا تحتمل و غير قادر على الاستمرار فمهما كان الاضطهاد حاول ان تصمد
و مع ذلك فمشاركة للاحباء الراغبين فى الهجرة
تحميل ملف المعلومات الكاملة عن الهجرة العشوائية انقر الرابط
[url]http://travel.state.gov/docs/DVArabic2007.doc[/url]
ملحوظة بالنسبة للصورة
يجب ان تكون الوجه مواجه للكاميرا بحيث تبان كلا من الاذنين فى الصورة
و ان تكون خلفية الصورة بيضاء سادة و ليست بها اى الوان او اشكال
و ان يكون مساحة الوجه فى الصورة تشكل نصف مساحة الصورة
ممنوع النظارات الشمسية و اغطية الرأس تماما
أى صورة مهزوزة او مخالفة لهذه الشروط سيستبعد صاحبها فورا

sant1 01-10-2007 07:55 AM

[SIZE="4"][COLOR="Blue"]ياريت نعرف اية الى حصل فى اللوتيرى الى فات ؟ يعنى كام واحد فازوا فى مصر [/COLOR][/SIZE]hi:)

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 03:14 AM.