منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   حراسة مسلحة تحيط بالبابا شنودة داخل الكاتدرائية !!!!! (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=6144)

bolbol 03-05-2005 03:29 AM

حراسة مسلحة تحيط بالبابا شنودة داخل الكاتدرائية !!!!!

[SIZE=5]مشهد غير مألوف: حراسة مسلحة تحيط بالبابا شنودة داخل الكاتدرائية

القاهرة: أشرف صادق
لأول مرة غاب رجال الدولة والوزراء في مصر عن قداس عيد القيامة الذي احتفل به أقباط مصر مساء أول من أمس وامتد حتى ساعات فجر أمس. وباستثناء وزيري الاستثمار محمود محيي الدين والبيئة ماجد جورج لم يشارك أي من المسؤولين المصريين في القداس الذي يعقبه تقديم التهاني للبابا شنوده الثالث بابا الإسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية.
ولاحظ الحضور لأول مرة وجود عدد كبير من الحراس الأمنيين الذين أحاطوا بالبابا لدى دخول الكاتدرائية المرقسية بالعباسية كما أحاطوا به عقب انتهاء القداس وحين وقف يتلقى التهاني من المشاركين وهو مشهد غير مألوف حيث لم يشاهد المصريون البابا من قبل داخل الكنيسة محاطا بحراسة مسلحة. وعلى غير العادة، لم يكن الاحتفال بعيد القيامة مناسبة سعيدة حيث ترك الحادثان الإرهابيان اللذان وقعا قبل ساعات من القداس أثرهما حيث بدت حالة من الحزن والوجوم على الحضور.
وتغاضى البابا عن الحديث عن العمليات الإرهابية في كلمته التي اقتصرت على موضوع القيامة ومعانيه. ودعا البابا شنودة الله أن يعيد هذه المناسبة على شعب مصر وهو ينعم بالرخاء والأمن وأن يحفظ الله الوطن من كل الشرور ويحمي وحدته الوطنية.
وقد توجه صباح أمس رئيس الوزراء المصري الدكتور أحمد نظيف ورئيسا مجلس الشعب والشورى وعدد من الوزراء وشيخ الأزهر إلى المقر البابوي لتقديم التهاني فيما تحولت الكاتدرائية إلى ما يشبه الثكنة العسكرية.
وعاشت مصر مساء أول أمس ليلة حزينة حيث امتنع الكثير من الأقباط عن الذهاب إلى الكنائس لحضور قداس القيامة فيما اختصر الكهنة والقساوسة عظاتهم الدينية في هذه المناسبة.

اقراء هنا:

[/SIZE]
[URL=http://www.asharqalawsat.com/print/default.asp?did=id296895][SIZE=8][COLOR=Red]عن جريدة الشرق الاوسط [/COLOR] [/SIZE] [/URL]

just_jo 03-05-2005 10:47 AM

[B]شكرا على هذة المعلومات القيمة فعلا انا لاحظت ذلك..... {{yawka]] [/B]

gaoun 03-05-2005 11:04 AM

+++

تحياتي يا عزيزي بلبول

وانا اردت ان اطرح هذه النقطه على المنتدى عندما رأيت القداس والحرس حول قداسه البابا ولكن السؤال المطروح هنا هو ما المعنى من هذه الحراسه ؟؟؟؟

اهي ليروا العالم اننا مهتمون بسلامه البابا والمسيحيين وخصوصا بعد حادثي التفجير يعني للتوجهن ؟؟؟
ام هنالك تحذيرات من وقوع عمل ارهابي ضد قداسه البابا , اي ان الارهابيين يرديون لا سمح الله ببابانا السوء لكي يشعلوا نار الفتنه والتأييد وخصوصا لان الانتخابات على الابواب؟؟؟

ام ماذا ؟؟؟؟

knowjesus_knowlove 03-05-2005 12:28 PM

[SIZE=5][QUOTE]هنالك تحذيرات من وقوع عمل ارهابي ضد قداسه البابا[/QUOTE]

ضد قداسه البابا والحكومة معا لأن عدم مشاركة مندوبين عن الرئيس يرجح هذا الإحتمال ...
وبالنسبة لى فأنا أتوقع المزيد من الإرهاب الذى سيطال كل شئ فى مصر....

شيطان محمد يريد هلاك البشر وهو يعمل بكل قوة قبل هلاكه هو نفسه ...[/SIZE]

just_jo 03-05-2005 12:38 PM

[B]بيقولو فى الاخبار ان الممول للعمليات الارهابية هو من السعودية .....و دا يرجعنا لبلاوى الحوادث الارهابية اللى كانت تحدث فى مصر على يد اعداء الحياة من ممولين سعوديين لا يعلمون شىء سوى القتل و النكاح الله يخرب بيوتهم و البيوت اللى جنب بيوتهم..
كلوا يقول امين....[SIZE=6]امين[/SIZE] hi:) [/B]

elasmar99 03-05-2005 02:05 PM

[QUOTE=just_jo][B]بيقولو فى الاخبار ان الممول للعمليات الارهابية هو من السعودية .....و دا يرجعنا لبلاوى الحوادث الارهابية اللى كانت تحدث فى مصر على يد اعداء الحياة من ممولين سعوديين لا يعلمون شىء سوى القتل و النكاح الله يخرب بيوتهم و البيوت اللى جنب بيوتهم..
كلوا يقول امين....[SIZE=1]امين[/SIZE] hi:) [/B][/QUOTE]

[COLOR=Navy][SIZE=5][FONT=Comic Sans MS]لا يا أخي هذا دليل على ان الوحدة الوطنية بخير والاقباط يعيشون في وطنهم في سلام وتحت حماية المسلمين الذين حاربوا 1400 سنة من اجل سلامنا ودافعوا عنا و عن ممتلكاتنا والبابا شنودة طلب كل هذا الجيش لحمايته من العدو الصهيوني. ايه رايكم في الكلام الهجص ده؟ كانك تقراء جريدة مصرية تماما.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

غلاباوي 03-05-2005 02:42 PM

[COLOR=Red]********************

[SIZE=4]هذا تحذير لك يا محمدى أن لا تتحدث بهذا الأسلوب السوقى المحمدى عن قداسة البابا[/SIZE] [/COLOR]

CrocodileTearz 03-05-2005 03:21 PM

[QUOTE=غلاباوي][COLOR=Red]*************[/COLOR] ............[/QUOTE]

لا و انت الصادق بتامن على نفسها, فان اضرب البابا هده مصيبة اكبر من ان يضررب كام سائح, لان البابا رمز الشعب المسيحى فى مصر و ان حصلوا اى شىء من الارهابيين ان الاخوان فهدا سوف يثبت ان تدمير الاقباط هدف الاخوان و الارهابيين.

و بالنسبة للوزير القبطى (وزير البيئة), هدا لتثبت الحكومة انه يوجد اقباط بالمراكز السياسية.
عندك الوزير فاروق حسنى (شاد جنسيا) و هدا ليثبتوا لحقوق الانسان ان الشواد لهم حقوق و مناصب ايضا.

حاول ان لا تكون سطحى, فلو بحثت تحت السطح سوف تجد جزء من الحقيقة

غلاباوي 03-05-2005 07:52 PM

[B][SIZE=5]هاهاهاهاها

ودة يزعل في اية .. يعنى عندكم وزير قبطي ومش عاجكبم ؟؟؟ امال عايزين اية تانى ؟؟

ولا وزارة البيئة مش عجباكم ؟؟؟!!
ولا اقولك .... بلاش اتكلم عن البيئة بدل الاخ المتحمس اللى قاعد يمسح في كلامي ويكتب بدلة نجووم ويقولي يا محمدي دة .. يزعل ولا حاجة يمكن وزارة البيئة له حد صاحبة هناك ...

وبعدين قوام خليت فاروق حسنى شاذ جنسيا .. والموضوع مشهور والحكومة بتاكد ان فية حرية بدليل ان واحد شاذ جنسيا بقي وزير .....

امال قضية العوامة اياها بتاعة الشذوذ واللى خطابات من امريكا نزلت بالهبل على الريس عشان يسيبهوم ... ومحدش سابهم لحد ما اتحكموا دول اية ......

عايز تقول ان مصر بتشجع الشذوذ الجنسي وخلت واحد شاذ جنسيا يبقي وزير ؟؟؟؟؟؟؟
دة انت كدة قلبت الدنيا قلبة سودا ........ اعوذ بالله ....
الاسلام بيحرم الشذوذ .. ومصر اغلبية اسلامية ... مش هقولك مفيش شواذ ...
بس حاجة زي دي اللى بيتمسك فيها بيروح (توووووووووووووووت)

مش تقولي وزير شاذ ..... بطلوا دة واسمعوا دة (hrt: (hrt: (hrt: (hrt: (hrt: [/SIZE] [/B]

توت عنخ أمون 03-05-2005 08:03 PM

[CENTER][COLOR=Navy][SIZE=5][FONT=Arial]الله .... هو فيه ايه ؟ دا انا لسه بقول الشتيمة بلاش ومتشمتوش حد فينا ادخل ناحية تاية الاقي موضع زي ده ....أولا قداسة البابا شنوده ده راجل فوق كل الصغائر لأني واحد من الناس اللي بحترمه جدا كرجل دين وكمان أجمل من كده انه فنان حساس وشاعر رقيق وكنت بتكلم انا وواحد صاحبي مسيحي النهارده عليه وبعدين انا شايف ان غلباوي لو كان أخطأ في حقه ودي عمرها ما تكون صدقوني كنت هتكلم معاه قدامكم كلكم انما يمكن كلام غلباوي مفهمتوهوش وهوضح كلامه بمثال صغير وطبعا التشبيه مع الفارق - سيدنا عيسى عليه السلام - كم مره اليهود اتعرضوا ليه بالأذى والضيق ؟ كتير جدا .. وواجه كل الأمور دي وكان بيقدم روحه فداء لنصرة دينه وكان عليه السلام مثل أعلى للتضحية .. من هنا اتكلم غلباوي وأكد على دور البابا شنوده .. مين في مصرأفضل منه يحمل لواء المسيحية ؟ انا كمسلم بقول مفيش حد .. يعني هو ولي الأمر ومن هنا جه كلام غلباوي انه ان مكنش ولي الأمر يدور على من تولى أمرهم فمن يتولى ؟ وده بيزود دور البابا وبيعطي له تقديره وتبجيله . وعلى فكره ده كلام كتييييير من المسلمين على قداسة البابا
يا اخوانا متيجوا نفهم صح بأه
ويجعله عامر[/FONT][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

knowjesus_knowlove 04-05-2005 02:35 AM

[QUOTE=غلاباوي][B][SIZE=5]الاسلام بيحرم الشذوذ .. ومصر اغلبية اسلامية ... مش هقولك مفيش شواذ ...
(hrt: (hrt: (hrt: (hrt: (hrt: [/SIZE] [/B][/QUOTE]

[URL=http://www.geocities.com/knowjesus_knowlove/mohamadiatShezouz.htm][SIZE=5][CENTER]خَرَجَ إلى السُوقِ يَوْمَاً فَوَجَدَ زَاهِرَاً وكَانَ يُحْبُهُ ويَرْعَــــــــــــــــــــــــــــاه

فأحْتَضْنْهُ مِنَ الخَلْفِ فقال لهُ زَاهِراً: أطْلْقْنِى مَنْ أنْتَ ياعَمْـــــــــــــــــــاه؟

فقَال لهُ مُحَمَدَاً: أنْا مَنْ يَشْتَرِى العَبْيدُ ورَفَضَ أنْ يُطْلِقَهُ لمَسْعَــــــــــــــاه

ولمَا عَرِفَ أنْهُ مُحَمَدَاً صَارَ يُمَكِنُ ظَهْرَهُ مِنْ صَدْرِالحَبْيبِ وَوَجْنَتَـــــــــــاه

فهَلْ كانَ يُعَلِمَهُ القُرْآنَ من خَلْفِهِ أم شَيْئَاً آخْراً لا نَعْلَمُ إيْــــــــــــــــــــــاه؟

فرُبَمَا عَلَمَ الصَحَابَةِ حِفْظُ القُرْآنِ فى صُدُورِهِمْ إلا زَاهِراً فَبَيْنَ إلْيَتَــــــــــاه

نَبْىُ اللِوَاطِ كانَ حَقْاً ... وللشُذُوذِ كَانَ مُعَلِمَاً للمُحْتَرِفِين والهِــــــــــــــــوَاه[/CENTER][/SIZE][/URL]

[SIZE=5]كلها أسبوع وأخف ياسمسم....[/SIZE]

got:)( (sml3)

توت عنخ أمون 04-05-2005 12:28 PM

الى knowjesus_knowlove

[CENTER][COLOR=Navy][SIZE=5][FONT=Arial]المحترم أو من يدعي الاحترام knowjesus_knowlove
اقول لك وبأي معنى تفهمه - انت عار على المسيحية - وامثالك هم اللي بيشعلوا الفتنة بين المسلمين والمسيحيين يابني انت لو تفهم حتى معنى اسمك المستعار knowjesus_knowlove هتقف مع نفسك مرة واحده على الأقل وتقول انا بقول حاجة وبعمل حاجة تانية لا ترضي السيد المسيح ولا اي مسيحي محترم ولا حتى مسلم زي ما انت بتقول شاذ ، بس انا عايز اسألك سؤال يا مفتح هو الشذوذ له دين أو أرض أو وطن ؟ الشذوذ حالات فردية في اي زمان أو مكان أو حتى في اي دين يعني واحد زيك اعتقد انهم بيسموا الشذوذ على اسمك الحقيقي - مش الاسم المستعار بتاعك لأن معناه اكبر من مدركاتك العقليه يا نونو - كمان وبمنتهى الأمانة واضح انك بتمتلك مقومات الشاذ المخضرم حتى في كلامك العادي - قصدي تخريفك العادي - واحد زيك عايز لما ربنا يشفيه يتبرع ببوله بعد مايتعالج ببول البعير ، هو فيه حد قالك ان البعير ناقصين واحد عشان تدخل نفسك في وسطهم ؟
بصراحة يا knowjesus_knowlove انا من اسمك اخدت مقلب كبير فيك في الأول ودلوقتي سحبت كل مفهوم كان صح عندي ليك .. وعايزك تتعلم من الانسان المحترم -Shereef في اسلوبه وطريقة كلامه اللي ميهمنيش اعرف ان كان مسلم او مسيحي بقدر ما يهمني فيه احترامة لنفسه وادبه
ويجعله عامر[/FONT][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

Peace4All 04-05-2005 12:48 PM

[SIZE=4] السيد الفاضل توت عنخ امون.

شكرا على وقتك الذى امضيته فى قراءة المداخلات و لك كل التقدير و الاحترام ولكنى لا ارى فى ردك هذا اى اضافة للحوار اللهم شوية ردح و شتيمة اذا كان كلام know jesus know love مضايقك يمكنك ان تاتى بالدليل على ان كلامه غير صحيح اما انك تشتمه فى شخصه فهذا شئ قمئ لم اره الا فى معيات ثقافة العرب الذين اخترعوا شعر الهجاءالذى لن تجده فى اى ثقافة اخرى مع نى اشك نك لن تفهم ما اقصد مرة اخرى شكراعلى مداخلات[/SIZE]

Eng.Junior 04-05-2005 01:22 PM

[COLOR=Indigo][SIZE=6][FONT=Georgia][QUOTE=توت عنخ أمون][CENTER][COLOR=Navy][SIZE=5][FONT=Arial]المحترم أو من يدعي الاحترام knowjesus_knowlove
اقول لك وبأي معنى تفهمه - انت عار على المسيحية - وامثالك هم اللي بيشعلوا الفتنة بين المسلمين والمسيحيين يابني انت لو تفهم حتى معنى اسمك المستعار knowjesus_knowlove هتقف مع نفسك مرة واحده على الأقل وتقول انا بقول حاجة وبعمل حاجة تانية لا ترضي السيد المسيح ولا اي مسيحي محترم ولا حتى مسلم زي ما انت بتقول شاذ ، بس انا عايز اسألك سؤال يا مفتح هو الشذوذ له دين أو أرض أو وطن ؟ الشذوذ حالات فردية في اي زمان أو مكان أو حتى في اي دين يعني واحد زيك اعتقد انهم بيسموا الشذوذ على اسمك الحقيقي - مش الاسم المستعار بتاعك لأن معناه اكبر من مدركاتك العقليه يا نونو - كمان وبمنتهى الأمانة واضح انك بتمتلك مقومات الشاذ المخضرم حتى في كلامك العادي - قصدي تخريفك العادي - واحد زيك عايز لما ربنا يشفيه يتبرع ببوله بعد مايتعالج ببول البعير ، هو فيه حد قالك ان البعير ناقصين واحد عشان تدخل نفسك في وسطهم ؟
بصراحة يا knowjesus_knowlove انا من اسمك اخدت مقلب كبير فيك في الأول ودلوقتي سحبت كل مفهوم كان صح عندي ليك .. وعايزك تتعلم من الانسان المحترم -Shereef في اسلوبه وطريقة كلامه اللي ميهمنيش اعرف ان كان مسلم او مسيحي بقدر ما يهمني فيه احترامة لنفسه وادبه
ويجعله عامر[/FONT][/SIZE][/COLOR][/CENTER][/QUOTE]

بص يا استاذ توت
انا معاك ان كلام ك ك كلام حاد و يجرح
بس اذا كان كلامه غلط قول له فين الغلط
و اذا كان صحيحا , فلماذا تشتمه ؟[/FONT][/SIZE][/COLOR]

CrocodileTearz 04-05-2005 01:50 PM

[QUOTE=غلاباوي][B][SIZE=5]
عايز تقول ان مصر بتشجع الشذوذ الجنسي وخلت واحد شاذ جنسيا يبقي وزير ؟؟؟؟؟؟؟
(hrt: [/SIZE] [/B][/QUOTE]

يا عم غلاباوى مصر مبتشجعش الشدود و لا تعطى الاقباط حقوقهم

كلها صور حلوة علشان امريكا ترضى عنا و تدى الحكومة المعلوم و الله اعلم

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 02:28 AM.