عرض مشاركة مفردة
قديم 29-01-2006
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
hanna3 is on a distinguished road
عايز عربية جديدة يا ماما والا ها اسلم

لعل المسلمين لا يعرفون انة ليس كل من يسمي نفسة مسيحيا هو فعلا مسيحي ؟ بل ممكن ان يكون مسيحي من ابوين مسيحيين لكنة لم يتقابل من الرب ابدا في حياتة اي ان المسيحي في حياتة نقطة معينة يقف فيها مع نفسة ليطلب وجة الرب ان يعطية حياة جديدة ويوصل الرباط الابدي بالخالق عن طريق الخالق نفسة ولقد راينا اللاهوت ياخذ جسدا بشريا في الرب يسوع المسيح وتسمية الكنيسة الاورثوذكسية حياة النوبة والكاثوليكية نفس المعني اما الكنائس الاصلاحية بعضها يسمية التجديد -او الولادة الجديدة - اي الولادة الروحية ومن يجرب الحياة من الرب يسوع يعرف معني السعادة الروحية ولا يمكن ان يفرط فيها ابدا ولو ترك هذا الجسد الفاني - ومن يصر في رفض الرب مع الف سلامة والباب وراة لي قريب مدلل جدا وكان ولد ممتاز لكن بعد وفاة والدة فقد اي حافز لاي شئ واي احترام لاحد وانهار نفسيا و اخلاقيا و فعليا وقد ورث من ابية الكثير بل الكثير جدا ملا يين ووالدتة كانت وصية علية وبعد ان كان من الاوائل في كلية الطب تعثر في دراستة وقبطي بقي -احسبوها بقي - وبيلعب وبقالة عشر سنين وكلما واجهتة اي مشكلة ماما عايز فلوس - وفي يوم قال لها ماما عايز عربية جديدة بدل دي وا لا ها ا سلم ولما اخذت راي قلت لها يروح مع السلامة وزعلت مني جدا ولكين قلت لها ما يجب وفعلا بعد وصولة لعمر اكثر من 21 واصبح المتصرف في اموالة اشهر اسلامة بمزاجة ليس لاي غرض ولا عشان نبت بل مجرد دلع ليس سوي دلع ولعب عيال وراجع عايز يبقي مسيحي تاني وما زلت اقول لامة اتركية في ستين داهية لكنة قلب الام الخايب ان كل من يشترط علي الرب لا يريدة الرب
ان يسوع هو نور العالم وحياتنا الابدية واعطانا كل شئ ومن يريد يسوع اهلا وسهلا ومن لا يريد مع الف سلامة لان عقيدتنا المسيحية ليس فيها اي اكراة ولا ترغيب بل خلاص الانسان طواعية وليس لدينا سيف لاجبار الناس ولا جزية ولا اموال بترول بل لدينا النور والحق وهو كل شئ

الرد مع إقتباس