عرض مشاركة مفردة
قديم 15-04-2006
hany3h hany3h غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
hany3h is on a distinguished road
puzzl

اخوتى الاحباء انا لست بمتكلم جيد اوبسياسى او بمحارب بل""قصيدة أخاف"" انا جبان يخاف ان يظهر صليب على يده او ان يقول اسمه بالكامل فى اى مكان او كما قال اخونا الحبيب اخاف وقت خروج ابنتى واختى ومخالطتها بال (..) اخاف ان ترجع حامل من احد ال(..) غصب عنها اخاف كل صباح حين رؤيتى لهذه الدقون والوجوه المرعبه والجلاليب البيضاء اخاف ارد عليهم بكلمه سلام ونعمه واقول وعليكم السلام ورحمه الله غصب عنى اخاف من رؤية الظابط لبطاقتى حتى لا يتصرف معى بتصرف غير لائق بسبب الديانه فيها اخاف حتى ان ارفع قضيه على احد المسلمين الذين لى اموال عندهم ولسان حالى (ياله فى داهيه الفلوس بتاعتى فى مقابل كرامتى) اخاف من ان اطالب احد السكان فى عمارتى باى حق لى اخاف ان اتكلم مع اى احد منهم فى اى موضوع عام حتى لا يسخن ويطعنى فى بطنى بسكينه كما هو حالهم فى الخناقات اخاف وانا فى محلى الخاص حين التعامل مع زبون منهم حين يبلطج عليا فى دفع او فصال (انا الان ادفع الجزيه من مالى الخاص فى مقابل الاحترام وعدم البهدله) اخاف ان اقف بعربتى امام احد المحال اللى صاحبها مربى ذقنه لانه بكل بساطه يجعر ويفتح صوته كالميكرفون (ما الشارع قدام اهلك واسع متغور بعيد عن هنا) نفسى اقدم فى شغل عام علشان اقدر اعيش لكن انا واثق ان مليش مكان فيها طالما البطاقه فيها خانه الديانه او كما تعرفون كلكم بكل بساطه كما حدث من قبل يكتب صاحب العمل (مطلوب للعمل....المسيحيون يمتنعون عن التقدم)"محلات مؤمن"اخاف من كل شئ حتى التكلم مع احد احب الانعزال بداخل البيت لكن حتى دى مش طايلها بسبب المال والاكل احب الانعزال فى الكنيسه لانى استطيع ان اتكلم مع اخى فى الكنيسه بحريه وافتح له صدرى كما افعل معكم الان لكن حتى دى بقت مخيفه جدا صدقونى صدقونى صدقونى والله شاهد على ما اقوله بطلت اروح الكنيسه فى الاعياد انا وعائلتى لان الكنيسه فى الاعياد بتبقى خطر جدا وطبعا انتم عارفين ايه اللى بيحصل فى الكنيسه اليومين دول حتى لما كنت بقف فى الكنيسه يوم العيد ده لما كنت بروح اول صوت فرقعه بمب العيد اترعش واتخض واخد بنتى فى حضنى لانى متاكد ان فى مره من المرات مش هتكون بمب العيد هتكون بمب الاخوان ال(..) حتى وانا بكتب هذه المشاركه خايف لا تكون هناك متابعه ويوصلولى وده طبعا هيكون النهايه لادميتى واحترامى ورجولتى او المتبقى من رجولتى ده اذا كان فى بقيه بعد كل اللى بتكلم عنه وعلى هذا المنوال
أسف للاطاله لكن اللى جوايا اكتر من كده بكتير
وأقول لاخى الحبيب اللى هيسمينى سلبى فعلا انا سلبى لكن ده اللى اتغرس جوايا من الطفوله وكمان هبقى عامل زى اللى بينطح دماغه فى حيطه او زى اللى بيرفع قضيه على القاضى (س) امام نفس القاضى (س) ويدافع عنه المحامى هو نفس الشخص (س) ويحكم عليه نفس (س) ويقبض عليه (س) ويحبسه (س) ويضربه (س) يبقى كان ليه ترفع القضيه ارضى بالظلم جايز تنجى من براثن (س)
ولما تكلم اخونا الحبيب المفدى عن المدينه الحالمه فى مشاركته رقم 8 هنا
http://www.copts.net/forum/showpost....82&postcount=8
سرحت معه بخيالى وسعدت جدا بكل هذه الامال وطريقة المعيشه المختلفه لكن لا اظن ان هناك امل
لذلك ردى عليك اخى الحبيب فى الاقتراحات المقدمه
1-دوله علمانيه
كانك بتاخد الثعبان فى حضنك وتقول خلاص الثعبان بقى طيب وهيعيش معايا فى سلام هو قال كده تعتقد انك هتصدق الثعبان مهما قال وطبعا انت عارف الثعبان الارقط ده بيعمل ايه على مر العصور والتاريخ وحتى فى كتبهم(لكم دينكم ولى دينى "فى حالة الاستضعاف" ... "ولما يتمكن" قاتلوا المشركين والكفار) لعبته الاساسيه اتمسكن لغايه لما تتمكن يعنى لو لقى الريح شديده ووافق على مطالبك هيبقى لفتره محدوده لغايه لما يقدر عليك ويلدغك اذا كان يا اخى الحبيب لم يسلم منهم اصحاب الحريات والسبب الهجره والعمل وراحوا فى بلادهم وعاشوا سالمين الى ان جائت الفرصه المنتظره وبدئوا يشدوا حيلهم ويضربوا ويقتلوا فيهم الان كانهم مش مهجرين لا كانهم اصحاب هذه البلاد هم سوسه تنخر فى عظام اى مجتمع يسمح لهذا الوباء فى التفشى فى مجتمعاتهم واقولها بصدق يستاهلوا لانهم تساهلوا مع هذا الوباء اللى هينتشر فى بلادهم ويدمرهم زى ما حاصل لنا الان (يفضلوا عاملين زى الملايكه كعمال وصنايعيه ومهجرين الى ان يتكاثروا عليهم ويضعوهم تحت حد السيف كالمعتاد) افعى بلونها الجميل وحركاتها الرشيقه تدخل تحت ثياب الحملان وما ان تتمكن منهم حتى تلدغ فى عقر دارهم
2- انقسام الدوله الى اجزاء
انا مش هقولك مصر وارض مصر لا انا هقولك تغور مصر ويغور ترابها انا حقيقى كرهت كل حاجه فيها لكن هقولك احنا كده كاننا بنعادى الثعبان وناخد منه عضمه وراحين نسكن جنبه واكيد كما قال اخونا الحبيب الاخر هيتكاتلوا ضدنا (ازاى المسيحين الكفره ياخدوا حته من اراضيهم اللى هيا اصلا مغتصبه مننا لكن مين يقول للاعور انت اعور)وتبقى الحرب العالميه الثالثه والاخيره بين مسلمين ومسيحين فى العالم اجمع وكمان اكيد هيحصل انشقاق طائفى لانه واحنا فى وسط كل هذه الازمات والانشقاق موجود وظاهر فما بالك لما نفضى ونروق هيحصل ايه اكيد الانشقاق هيظهر على السطح اكتر
3-الهجره الجماعيه
انا عندى عماره ملك وعربيه ومحل وارض وشاليه مصيف يعنى غنى لكن مش لاقى اكل او اعيش تفتكر هيشتروهم بكام لو احنا هاجرنا ولا نسيبهم وده طبعا اللى هيحصل ونروح نبدا فى حياه جديده من الصفر ازاى ولا انهى دوله هتقبل كل العدد ده من المفلسين وكل دوله فيها اللى مكفيها وهل هو ده الحل جايز يكون الحل بالنسبه لينا اللى جواها دلوقتى لكن مش هيكون الحل بالنسبه ليهم وكما قال القس زكريا بطرس ردا على كلمه عمر اديب(بلاهه سوسو وخد ناديه)قال(وانا لو سبت سوسو هل سوسو هتسيبنا فى حالنا انت مشفتش سوسو لما سيبتها عملت ايه فينا على مر العصور من دماء شهداء وكنائس محروقه و و و و و والخ)
اسف اخى انا لا ارى حل لهذه المشكله نهائيا ولكن الهجره احسنهم بس للاسف مش طايلها
اما بالنسبه للموقع الجغرافى اى حته مفهاش ال(..) لا فى المكان نفسه ولا فى الجوار ولا حتى على بعد ملاين من الكيلو مترات نفسى انساهم نفسى انسى شكلهم وملابسهم واسلوب كلامهم نفسى اتكلم مع واحد ميسئلنيش عن ديانتى الاول علشان يحدد طريقه كلامه معايا انت عارف لو كريستوفر كلوبمس يكتشف ارض تانيه وراء الامريكتين اول واحد هيكون على المركب اللى رايحه هناك لكن على الله ميجروش هما وراها وده اكيد علشان يوصلوا رساله الاسلام الساميه وهى(اباده كل من لا يقول لا الله الا الله محمد ........)
وربنا معى ومعكم
الرد مع إقتباس