عرض مشاركة مفردة
قديم 29-04-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ديديموس
ايه يا جماعة!!!
ما تهدوا شوية
الآيبيهات دي مجرد أرقام
بتيجي منين؟؟
لو بالايميل ، الياهو بيطلع الآي بي بتاعك الحقيقي ، أما الهوتميل فبيدي آي بي سيرفر شركة مايكروسوفت ( عشان كده ايميل الهوتميل أبطئ بالنسبة للياهو )
حاجة تانية
بالنسبة للتعامل العادي من غير ايميلات ، في الشات يعني ، ما بيظهرش الآي بي الا لما بتبعت ملف أو تستقبل ملف ( وده عايز أوامر وشغلانة تانية خالص ) ، غير كده بيظهر الآي بي بتاع سيرفر الشركة ، ده في كل أنواع الشات ما عداICQ لأنه بيستخدم نظام peer-to-peer
بالنسبة لرقم التليفون يا عم كشكش ، فده عايز جهاز دولة هو اللي يعمل الكلام ده ، ولازم حضرتك تكون متراقب من الدولة وده ما ينفعش غير لو كنت بس بتستخدم ديال أب، لأنهم هيعملوا التالي :
1- بيحصلوا على رقم الآي بي بتاع حضرتك
2- بيحددوا الوقت بالظبط اللي حضرتك كنت فيه أونلاين
3- بيوصلوا من رقم الآي بي للشركة صاحبة السيرفر اللي دخلك أونلاين
4- في الشركة بيحصلوا على رقم التليفون اللي تم اعطاؤه الآي بي ده على السيرفر في الوقت اللي كنت فيه أونلاين
لو بتستخدم دي إس إل أو حاجة أحدث هنا تختلف ، لأن الآي بي نوعين في الحالة دي
ثابت ومتغير
الثابت بيدخلك على الانترنت بآي بي ثابت ما بيتغيرش بتاعك انت لوحدك وبكده ممكن يوصلولك ( مش للتليفون ) بل للشركة اللي اعطتك الآي بي وبعدين للشبكة اللي انت فيها ، وده برضه عايزة أجهزة دولة
والمتغير ده مش هينفع حد يوصل لك من خلاله أبدا ( الا أجهزة الدولة )
يعني في كل الأحوال لا تخف من الاسلاميين بل خف من أجهزة الدولة الرسمية
احييك اخي ديديموس علي هذه المداخلة الرائعة و الموضوع لابد ان يؤخ بعين الجدية فالامن لا يهمنا في شيء حاليا فنحن لا نخطئ و لكن الحذر و كل الحذر من الصداقة عبر الانترنت وخصوصا في مواقعنا هذه و انا عن نفسي لا استقبل اي مرفقات من اي احد عبر بريدي و لا افتح اي رسالة مرسل لي عبر البريد لا اعرف صاحبها مسبقا و اثق فيه .
اخي كشكش بيه مشكور يا غالي علي حبك و احترامك للأخرين
اخي لونلي وولف ارجو منك عدم الغضب و عدم التمادي في اظهار غضبك فنحن جميعا انت و انا وكل الاعضاء مصلحتنا واحدة و نتفق علي مبدأ واحد فلما الاختلاف و الغضب .
مع حبي للجميع
موسي الأسود

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس