عرض مشاركة مفردة
قديم 17-05-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
OR]
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة moataz
نحن نرفض هذه المسميات لأن لنا تشريع و نظام أقره القرآن و السنه
اما بالنسبة لك كمسيحي فلا انت عندك تشريع ولا تملك نظام للحياه
ولهذا فلا عجب من ان بعضكم ينادي بأن تتحول مصر إلى دوله علمانيه ولم تقولوا مثلا نجعل من مصر يطبق بها الدستور المسيحي
اتعرف ما السبب
السبب هو انكم لا تملكون دستور ديني من الاصل
فالعيب عليك يا سيدي الفاضل وليس على الاسلام
وهذه التركيبه التي تتحدث عنها غير موجوده الا عند المسلمين
وان كان الامر يضرك و يضايقك
فاترك المسلمين يفعلوا ما يريدون في حياتهم و قوانينهم
وانت ابقى على مسيحيتك كما انت
فكما لا تحب ان ينتقدك احد- لا توجه النقد لأي دين آخر انت لست من تابعيه
فأنت لست بمسلم، فاترك المسلمين وشأنهم
والى كاتب لمقال
اذا كان الاسلام ليس دين وهو عبارة عن مجموعه من القوانين المدنيه البحته
***********]
ياسيدي المسلمين متخلفين
خليك انت راجل متقدم ولا عليك من تخلفهم
المنتدي ده بيدافع عن الاقباط انت داخل هنا ليه
وبعدين ردك ده بجد يتقال عليه اخيه وبعيدن انت هتشتغل نفسك ايه دستور الاسلام الي ***** يقطولوا ***** ولا الي يسرق يطقطع ايده ولا ايه .. الي موجود في الاسلام موجود في المسيحيه حكمت منين ان مفيش دستور الا في الاسلاك حبيبي فوق من الغيبوبه بتاعت احنا الصح والدنيا كلها غلط لان ده هيخلي كل المسلمين في الموخره .... واذا منت غايز تبقي متخلف ابقي لوحدك متتكلمش باسم المسلمين كلهم فاهم ...اه كمان اذا كنت عايز تبقي متخلف مطلعش تخلفك وتفرضوا علي الناس يا معتز بنفسك سؤاء مسلمين او مسيحين كل واحد حر مش بالعافيه هو يا اخي
والمتخلف له مستشفي المجانين مش يحكم 80 مليون ليه يعني ...احنا فين اخنا هي مصر ناقصه تخلف لما يطلعولها الاسلامين عباءه التطرف الرهابي الرهابي السلفي في الكوكب كله
الدستور لابد وان يكون قائم علي القانون المبني علي حريه العباده والفكر .....لاعلان دوله مدنيه متحضره تحض علي المساواه واختيار الناس لكفاءتهم وليس دينهم
يعني المفروض عليا ان المحافظ يبقي مسلم ولو جيه واحد مسيحي احسن منه ارفضه واوافق بالمسلم حاتي لو ***** ويتقالي في الاخر متدور علي واخد مسلم كويس ...طيب وايه مشكله الناس في ان متبقاش الحياه سلسه ومفيهاش عقد....
.............................................
حماده المصري
[/COLOR][/COLOR][/COLOR]

آخر تعديل بواسطة الخواجه ، 17-05-2006 الساعة 10:00 PM
الرد مع إقتباس