
19-07-2006
|
Gold User
|
|
تاريخ التّسجيل: Dec 2004
المشاركات: 876
|
|
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة maam_85_maam
هنا اوضحت ان الشخص المرتد عندنا حده القتل ونا هنا مش المفتي ومش متعقمه اوي عشا اقول لحضرتك ايه الاسباب
بس انا اعرف انه مش بيتقتل على طول لكن بيجي حد يتكلم معاه وبيستتاب 3 ايام
بس انا بقول لحضرتك انا دا بالنسبالي حد من حدود الله (في عقيدتي)ومؤمنه بيه ومقدرش اقول انه مش عاجبني لاني مؤمنه ان الي ربنا شرعه هو الصح بس هقولك على حاجه انا كنت بعتبر حد القتل دا جامد اوي بس طبعا مؤمنه بيه وبيصعب عليا تنفيذ الحكم وما الى ذلك واقول طيب ما اهل القتيل يتنازلوا بس لما فكرت اني بعد الشر اتحطيت مكان ااهل قتيل قتله ظالم والظالم دا هيكون انسان من اي ديانه لان المسلم بيغلط مش ملاك عرفت اني مش هرتاح غير لما اخد بتارى يقتل القاتل
فأنا مقدرش اقولك ايه هي الاسباب الي بتلزم بقتل المرتد رغم اني زي ما وضحت مش بيتقتل على طول
وبعدين مأنا شوفت واحد منكم كما ذكرت كاتب انه بيتمنى قتل الفتاه الي اسلمت
ومتنساش ان فيه منكم بيقتل المسلمين وغيرهم يعني مش كل المسلمين كويسين ومش كل غير المسلمين كويسين برده كله فيه دا ودا
|
تؤمنين ان ما شرعه إلهك هو الصح :
وأيضاً تقولون أن الإسلام دين عالمي والقرآن يصلح لكل زمان ومكان ؛ وعليه فهل يوجد في القرآن شرائع عاملة وشرائع عاطلة ؟
لمادا هدا السؤال ؟؟؟
لأنك تقولين أنك تؤمنين أن ما شرعه إلهك هو الصح ؛ وعليه لو عرضت أمامك إحدي الشرائع ألتي جاء بها إلهك ؛ وسألتك هل توافقين كفتاه أو سيدة أو إمرأة عموماً علي هدا التشريع فمادا سيكون ردك ؟
وها هو التشريع ألدي يمس جانب من حياة المرأة وحريتها وكرامتها ؛ وهو واحد من تشريعات كثيرة ولكن نكتفي بهدا فقط الأن إلي أن نسمع الرد منك :
} وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ {النساء/25}
طبعاً الكلام واضح ؛ يعني من لم يستطع أن يتزوج لأنه غير قادر مادياً فيمكن أن يؤجر إحدي الفتيات المؤمنات من أهلها وينكحها بأجر وطبعاً مادام يوجد اجر فبالتالي يكون النكاح محدد بالمدة .
فما رأيك في هدا التشريع كفتاة ؟؟؟
هل توافقين علي أن تُؤَجَرين بالمدة أو أن يطبق هدا التشريع علي النساء عموماً ؟؟؟
بإنتظار الرد
أرجو أن يتسع صدر الجميع فأنا لم أقصد الخروج عن الموضوع الأساسي ولكني أود مناقشة الأخت م م في وجهة نظر معينة لديها .
|