عرض مشاركة مفردة
قديم 17-02-2008
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road

إقتباس:
وما الضحك في كلامي أكنت أردد نكتة ...
يا سيدي الله يخليك دايما فرحان....
سلام المسيح معك ...شكرا ربنا يفرحك انتي كمان ديما
إقتباس:
يا سيدي الفاضل المتنصر هاني لا أهوى إعادة نفس الكلام الذي سبق لي أن قلته..
اولا احب انحني لكي احتراما واجلالا وتقديرا علي انك اول مسلمه و مسلم تقولي متنصر لاتخيلي وقع هذه الكلمه علي بصري ونفسي الان كالعسل الي بحبه او كالشكولاته او قراءه الانجيل بجد مرسي

إقتباس:
كل واحد كيف تعلم الإسلام يا سيدي المتنصر...
لا ياحاجه مهو اسلام عن اسلام يفرق مهو انتي متعمليليش اسلام علي كيفك زي الجماعه عندي وتقولولي هو ده الاسلام الصادق الصحيح لا معلش الاسلام هو الي موجود في الكتب الاسلامية مش في اساليب البشر
ممكن يكونوا هما اصلا احسن من الاسلام نفسه اظن واضح

إقتباس:
وأنا تعلمت في بيتنا أنه لا فرق بيني كمسلمة وبين المسيحي وبين اليهودي...
ليه متعرفيش ان المسيحه الوحشيين دولي ابناء قرده وخنازير وانهم مشركون وكفار
والخ

إقتباس:
وحرق أي كتاب سواء التوراة أو الإنجيل ...أو الإساءة لأي مكان مقدس لأي كان فهذا ضد مبادئي الشخصية...
ايوه هو ده الي بقوله مبادئك الشخصيه وليست ضد مباديء الاسلام ن

إقتباس:
ظرتك للإسلام نظرة شخصية وليس لي دخل بها أنت حر ..وكل إنسان حر في التعبير عن يلج صدره..لكن لا ينسى أبدا ان حريته تنتهي عندما تبدأ حرية الآخرين...
وكل شخص هنا يمثل الوسط الذي عاش فيه...وقد قال ديكارت ان الإنسان نتاج لمجتمعه...
انا مش هقولك اني تربيه جاردن ستي بس برده مش تربيه السيده عيشه ولكن انا استمتعت بكل لحظه في حياتي وكانت رائعه بصراحه يعني ومع ذلك اشتريت المسيح لانه هو دفع دمه خطية ليا
إقتباس:
و تجاربي البسيطة في الحياة علمتني أن أقدر أفكار الجميع وألا أنتقد إلا بعد دراسة معمقة لشخصية الفرد...ومبادئه كي لا أقع في صراع وكي لا أمس أو أخدش أحاسيس أحد...
برافو طيب يعني علشان تفهمي الاسلام او بلاش علشان تقتنعي برأية تعمليله دراسه
انتي اتجاهاتك ايه هو ده المهم مش ممكن تكوني مسيحية اخلاقيا ومسلمه بالاسم

إقتباس:
يا عاشقه الجنة / من سيهدم الاقصي سوي اليهود هل تعتقدي ان المسيحين سيفعلوها ؟

يا سيدي الفاضل اليهود لن يهدموا هذا المسجد فهم له علاقة تارخية به...بل هم يعشقون القدس ..ولا تحسبن ان اختيار دولة فلسطين كان عبطا...
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههه
اه منا عارف اصلهم بيروحوا يصلوا فيه هههههههههههههههههههههههههه
يا تنتط المسجد نفسه لايعني لا انا ولا اي انسان شيء فهو وهم كبير بل هو قلعه تدل علي احتلال المسلمين لاهذه الارض المقدسه مش اكتر
وان شاء الله هيدوله صاروخ في قفاه يجيبوه علي البلاط

إقتباس:
إقتباس:
الا بالحق سسمعتي عن الي عملوه الاسلاميين اخواتك في الاسلام زي مبتقولوا في مكتبه وجمعية الشبان المسيحيين في غزه ؟
بلا سمعت بالأفعال الهجمية التي خلفت عن حرق كتب...الجهل يعمي الأبصار...
[/QUOTE]

اه فعلا عمل فردي الاسلام ملوش اي يد فيه لانه مش هو الي قالهم اموالهم ونسائهم غنيمه لنا ولا هو الي قال ان مثل هذه الاشياء عليها ثواب خاللللللللللللللللللللللللللللص

ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انت سوريه واضح جدا بس هسألك هل توافقي ان تعيشي تحت حكم بوذي ويفعل بكي مثل مايحدث للمسحيين الاقباط في مصر مثلا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس