عرض مشاركة مفردة
قديم 08-03-2008
HAMOUKAS HAMOUKAS غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2007
HAMOUKAS is on a distinguished road
حوار مع إسرائيلي كان مصري

حوار مع صديقى المسلم عايش فى اسرائيل

جاى فى اجازه ؟؟؟؟

صديقى المسلم : ايوه جاى اشوف اهلى اسبوعين وراجع ...

انتا فعلا هاجرت لاسرائيل ؟؟؟؟

صديقى المسلم : ايوه...هاجرت لاسرائيل

عادى يعنى كده ؟؟؟

صديقى المسلم : ايوه عادى كده ...عاوز اشتغل واكون مستقبلى اشحت يعنى فى مصر ...

ما كانش فيه فرص عمل شغل خالص فى مصر ...بلدك ؟؟؟؟

صديقى المسلم : كان عندى تاكسى جيبته بالتقسيط والفوايد واستلفت فلوسه مقدم ...اولا كل بتوع المروم ما وراهومش حاجه الا سواقين التاكسيات مخالفات قد كده كل سنه ...

.وضريبه قد كده فى التجديد ومع ذلك كنت مستحمل
عملت حادثه بالتاكسى ما قدرتش اصلحه ...راح...رجعته لصاحبه واتداينت عشان اسدد باقى اقساطه بس وبقيت على فيض الكريم ...

تعالا بقا فى اسرائيل هاتلاقى نظام وتامين وقانون كل واحد واخد حقو ...يعنى لما يحصل حادثه وعربيتى تتدغدغ ما اترميش فى الشارع والبوليس يحقق ويشوف مين الغلطان والتامين يدفع

ما هو فيه شركات تامين فى مصر لماذا لم تأمن على التاكسى بتاعك ؟؟؟؟

صديقى المسلم : منين ؟منين ؟هو انا قادر ادفع اقساط عربيه حتى , انا كنت عايش يوم بيوم حضرتك لما عملت الحادثه بالعربيه ذراعى اتكسرت صرفت خمس الاف جنيه عشان اعمل عمليه فى مستشفى حكومى

ازاى بقا المستشفيات الحكومى ببلاش ؟؟؟؟

صديقى المسلم : انتا مش عايش فى مصر ولا ايه ؟ السرير بس سيادتك اللى مجانا ولو عاوز له ملايه هاتدفع فلوس ...الشرايح والمسامير وحتى الحقن البلاستيك على حسابى ...أبويا وامى استلفوا من الناس ...مدوا ايديهم عشان اعمل العمليه

ما سفرتش ليه دوله عربيه ؟؟؟؟

صديقى المسلم : سافرت طبعا...روحت ليبيا وقعدت سنه فلوسى كانت تروح على البنك ...جيت اقبضهم الحكومه صادرتهم ورجعت ايد ورا وايد قدام

الحكومة صادرت فلوسك ليه ؟؟؟؟

صديقى المسلم : هما هناك كده بغزاله مره يقلبوا على المصريين وياخدو فلوسهم وشقاهم ومره لا ...وكل واحد وحظو بقا

طب لماذا لا تسافر الى السعوديه او الخليج عموما ؟؟؟؟؟

اخويا راح السعوديه ...لازم تبقا تحت رحمه الكفيل ياخد منه نسبه من مرتبه ولو غضب عليه ولا استقل دمه يرحله
احنا خدامين الكفيل وروحنا فى ايده ولعلمك مافيش عربى من اى بلد له كفيل غير المصريين
عبوديه وبهدله ...الخليج خلاص ما بقاش فيه شغل والاجور بقت قليله جدا ..ابن عمى راح سكن مع اصحابه 15 واحد فى اوضه واحده عشان الشقق غاليه وقعد 5 سنين ما طلعش بحاجه عليه القيمه ...
المصرى فى الخليج اخر واحد بيشتغل ...دلوقتى بيفضلو الهندى والباكستانى والماليزى على المصرى

ما تسافر اوربا طيب زى ما اللى بيسافرو ؟؟؟؟

ابن خالتى سافر هربان ( هجرة غير شرعية )على مركب وما نعرفش عنه حاجه لغايه دلوقتى ولا نعرف عايش ولا مات ...وخالتى بتسدد فى فلوس سفره لغايه النهارده

تابع : بقية الحوار ... ممتع

آخر تعديل بواسطة HAMOUKAS ، 08-03-2008 الساعة 01:45 PM
الرد مع إقتباس