عرض مشاركة مفردة
قديم 07-09-2008
M-S-K M-S-K غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
M-S-K is on a distinguished road
مشاركة: الاب يوتا: مفتى المسلمين يظهر وجه الاسلام القبيح

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة وليد waleed مشاهدة مشاركة
أنا مسلم وردي علي الأخ إللي بيقول الحكومه كافره .. إتق الله
وللعلم القتل والتفجيرليس من الإسلام ، وشتان بين الجهاد في الإسلام وبين التفجير والقتل للأبرياء من الناس أياً كان دينهم .
الإخوان المسلمين ليسوا علماً علي الإسلام ولا تحاسب الدين من خلالهم فليس هذا من الإنصاف أبداً.
أما مسألة قذارة البلاد لما دخلها الإسلام فواضح جداً إنك تفتقر إلي الثقافه التاريخيه الكافيه التي تؤهلك للتكلم في هذا الشأن وسأحيلك علي تاريخ الأندلس ورسالة جورج الثاني إلي الخليفه الأندلسي هشام الثاني.

ي اخى بمناسبه التاريخ و الخلفيه التاريخيه ببساطه

هاجيبلك رساله تاريخيه من اقدم من الاندلس و اقدم من نزول الجال فرنسا و اقدم من نزول الويندال اسبانيا

كان هناك ف الارض سته اشخاص ادم و حواء و اربعه من التواءم قابيل و تواءمه و هابيل و توءامه

هنا فى هذا المثال الخير و الشر على ابسط صوره لهما عند بدايتهما فى اول العيش

قابيل يحقد على اخاه لانه سيتزوج الاخت الاجمل عندما دب الخلاف مبينهم و هنا الحق واضح و الشر واضح ماذا قال قابيل لهابيل

اول كلمه نطقها له لاقتلنك

لاقتلنك لاقتلنك

ركز لو سمحت معايا فى النقطه دى جدا

و شوف تفاصيل الموقف الارض كلها مفيهاش الا سته افراد يعنى كان هابيل يقدر ياخذ زوجته و يرحل و ممكن ميقابلش قابيل بعدها تانى و كانت المشكله ساعتها هاتتحل و لكن القصه هنا فيها عبره فى تعلم اساسيات الصراع وفهمه فهما صحيحا

الحق لا يرضى للباطل ان يكون ولا كذلك الباطل لا يرضى للحق ان يكون

و للفهم اكثر ارجع لقول قابيل لهابيل لاقلتلنك معناها انا هابيدك هازيلك مش عايزك موجود و هو ده الطبيعى للصراع

و الحمد لله انا مقتنع جدا انى انا الحق اذن الباطل مش هايسيبنى اعيش و هايقولى نفس الى قالو قابيل لهابيل

و لو فهمت النظريه دى كويس هاتلاقى ان استحاله ان الدنيا تسع للحق و الباطل سويا "ببساطه لم تسع ل اثنين فقط على الكوكب اجمع اذن كيف ستسع شعوب متناحره "و لذلك لن ينتهى الصراع و حد فيكو يثبتلى انه انتهى من ساعه م ابتدأ قبل كده حتى فتره الهدوء النسبى بين انهيار الاتحاد السوفياتى الى 11 سبتمبر كان فتره لا تعد حقبه تاريخيه اصلا و لا تذكر من التاريخ فى شىء و مع ذلك لن ينتهى الصراع فيها و اظن ان الفكره دى العدو الاول ب النسبه ليا بيتبناها هو كمان

و كويس اننا فى وسطهم علشان يعرفو طبيعه التفكير ب النسبه للسلفين الصح " مش سلفين الفضائيات "

و للعلم اكثر بما اقصد

انظر محاضره الدكتور صامويل هنتنجتون استاذ العلوم السياسيه بجامعه هارفارد

و نظريه صراع الحضارات

ده كان ب النسبه لمسأله الخلفيه التاريخيه اما ب النسبه لمسأله قذاره البلاد فهى تعود الى قذاره الحكام الشعب عامه الشعب ليس بكافر انما هم المسلمون و لكن واجبى نحو هؤلاء المسلمون انك تفوقهم و تحد مارد القش المسمى ب الحكومات و الى بحمد الله الناس كلها عارفه انها **** امريكا
اما ب النسبه للاخوان ف كلامك حولهم صحيح ولا غبار عليه
الرد مع إقتباس