عرض مشاركة مفردة
قديم 01-04-2009
ابن سينا ابن سينا غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2007
ابن سينا is on a distinguished road
مشاركة: مسلم وافتخر واللي مو عاجبه ينتحر

شكرا اخي بدرشيني علي ردك برغم اني زعلان منك لانك رديت علي قشور الموضوع وفي اسئلة انت تعمدت متردش عليها لانها ملهاش رد منك ولا من شيوخ الازهر الكرام
اولا حبيبي لو تركرمت لما تحب تستشهد انا هاجبلك الحديث ونت رد عليا قولي لا انت غلطان شوف التفسير الفلاني بيقول اية اي تفسير انا معاك فية عشان منفسرش علي كيفنا وكمان لما تجيبلي اية من الانجيل سدقني عندنا تفاسير زيكم بردة تجيبلي من تفاسيري عشان منفسرش من نفسنا
2-الحديث اللي انا زكرتة صحيح اللي هو بتاع السحر بس انا جبتة من البخاري وانا مش بقطع شي وعندك البخاري واقراة
دة حديث من البخاري بدء الخلق صفة ابليس وجنودة
ودة حديث صحيح وعائشة مراتة وادري الناس بية
3-ياحبيبي انا مش بالف بخصوص المعوزتين انا كلامي عندك مكتوب تقدر ترجعلة انا قلت ان محمد اتسحر والدليل ان في معوزتين نزلوا عشان يفكوا السحر
4-فعلا اللي انتم بتقولوا علية جبريل جابلوا عروسة ورق ورقا محمد ونزل المعزتين
5-عايزة " الرسول فعلا اتسحر وانه كان مريض بسبب السحر دا لكنه لم يكن يهذي وان سيدنا جبريل اخبره بمكان السحر ثم انزل الله سورة المعوذتين لفك السحر السطرين دول انت اللي كاتبهم بايدك ازاي بقي بتقولي مفيش دليل ان لبيد ابن الاعصم سحر محمد وكان مرض واللي موجود في السيرة الحلبية وقال ان لبيد سحر محمد والاحاديث اللي في البخاري ومسلم وسنن ابن ماجة ولا دول كمان كدابين وبيفتروا علي الرسول
اما بخصوص اني وسعت القترة وقلت عليها سنة كاملة رسولك كان مسحور وقولتلي اني كداب اسمع بقي ابن كثير بيقول اية .فقد جاء في (تفسير ابن كثير ج4/ص575) "عن عائشة قالت لبث النبي سنة يرى أنه يأتي ولايأتى فأتاه ملكان ... [وذكرت قصة سحره، وأكملت قائلة]: فأنزل الله تعالى السورتين فجعل كلما قرأ آية انحلت عقدة .. وجعل جبريل عليه السلام يقول بسم الله أرقيك، من كل شيء يؤذيك، ومن حاسد وعين، الله يشفيك"
عيشة بتقول ان النبي فضل سنةكاملة
جاء في (السيرة الحلبية ج2/ص315و316) "كان ذلك بين الحديبية [أواخر سنة 6هـ] وخيبر [أوائل سنة 7هـ] أي بعد النبوة بـ 19 سنة.
وفي نفس المرجع يقول عن المدة: أنه مكث في ذلك سنة وقيل ستة أشهر
كمان اهه السيرة الحلبية يعني السنة وواحد من اكبر المفسرين بيقروا ان السحر دام سنة
كاملة
وبعدين انت هربت من سوالي الاساسي اللي سالتة ليك ومشفتش ردك الجميل علي سوالي

في صورة النحل
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآَنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (98) إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (99) إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ (100)
سوالي ازاي ربنا يقول ان الشيطان ليس لة سلطان علي الزين امنوا وعلي ربهم يتوكلون والشيطان سيطر وكان لية سلطان علي محمد سنة كاملة اليس محمد كان يتبع اللة علية يتوكل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ منظر اجابتك ياجميل

تيجي بقي للرسول ومص لسان الحسن ياعم انا معاك جدو ياسيدي او عمو ابو اي صلة قرابة انا مش مختلف معاك انا بس مختلف في سلوك نبي او سلوك حتي راجل عادي
انت ترضي ابوك او عمك يمص شفايفك ويمص لسانك انت اللي اية الدماغ دي تعرف في مصر بيقولوا اية لو حد شاف ابوك بيمصلك لسانك ولا بلاش اقولك بيقولوا اية
انا بقي اقولك محمد كان بيستخدم مص الشفايف واللسان لاية اسمع ياسيدي
يمص لسان عائشة و هو صائم

‏حدثنا ‏ ‏عفان ‏ ‏قال حدثنا ‏ ‏محمد بن دينار ‏ ‏عن ‏ ‏سعد بن أوس ‏ ‏عن ‏ ‏مصدع أبي يحيى الأنصاري ‏ ‏عن ‏ ‏عائشة ‏‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏كان ‏ ‏يقبلها وهو صائم ويمص لسانها ‏
‏قلت ‏ ‏سمعته من ‏ ‏سعد بن أوس ‏ ‏قال نعم ( يعني بستخدم المص في ممارسة الجنس)
مسند أحمد .. باقي مسند الأنصار .. حديث السيدة عائشة رضي الله عنها
وبالنسبة الاحاديث بتاعتكم مش عارف دة متروك ودة ضعيف ودة عايز فيجا
ودة مش عارف مالة هل اللة اوحي للبيصنف الاحاديث دي ولا هما بيصنفوها من دماغهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رجاء الرد علي كل اسئلتي ومتمسكش في القشور خليك في لب الموضوع
الرد مع إقتباس