الموضوع: جرين كارد 2011
عرض مشاركة مفردة
قديم 16-05-2011
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
مشاركة: جرين كارد 2011

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة joey12 مشاهدة مشاركة
انا واحد من اللي كسب وبعت الاستمارات من اكتر من اسبوع
محتاج اعرف اية الحل لان من المستحيل طبعا اننا نكسبت تاني خصوصا ان رقمي كان صغير اوي وحاليا مش قادر اوصف الحالة النفسية اللي انا فيها
ياترة في حل طبعا انا ثقتي في ربنا ملهاش حدود بس انا بدور علي اي حل ؟
اكيد ليك حق ان حالتك النفسيه تبقى صعبه جدا جدا جدا , بعد ما كسبت و ابتديت تتحرك لقيت نفسك بترجع لنقطة الصفر تانى .

و أعتقد ان مافيش حد عنده حل يقدر يساعدك بيه , اللى انا فاهمه ان اللى اعلنته الخارجيه الامريكيه ان اللوتارى كله ها يتعاد من جديد و كل اللى فات كأنه ما كانش . . .

بس الحاجه المؤكده ان أذا كان سفرك هو الخير اللى ربنا مرتبه ليك , يبقى اكيد ها تكسب تانى , و لو اتعادت اللوتارى ميت مره ها تكسب فى كل مره طالما ان دى مشيئة ربنا , و لو السفر مش هو الخير بالنسبه لك , يبقى ربنا عمل كده علشان يجنبك شر جايز انت مش شايفه , او يمكن علشان هو مرتب لك خير تانى افضل و احسن .

أنا عارف ان كلام الوعظ بتاعى ده مش وقته خالص , و أنك ممكن تكون سمعته اكتر من مره لغاية ما زهقت منه , بس صدقنى هى دى الحقيقه , الحقيقه الوحيده اللى لازم تكون مصدقها و فاكرها طول الوقت .

خلينا نحسبها بالصوره دى :
  • انت عملت كل اللى عليك و قدمت و لما جالك الرد اتحركت بجديه و سرعه
  • اعادة القرعه تانى و اللى ها يحصل المره الجايه حاجه مش فى ايدك خالص
  • يعنى نقدر نقول ان الامور خرجت من المستطاع عندك و عند البشر كلهم , و بقت فى ايد ربنا بالتمام .
  • طالما مش فى ايدك حاجه , يبقى انت كده و لا كده لازم تسيب الامور لربنا هو اللى يختار اللى شايفه صح.
  • و لو انت بتثق فى قراراتك و ترتيبك للأمور , فصدقنى ترتيب ربنا اكيد احسن و افضل مليون مره
  • و خليك فاكر و متأكد طول الوقت انه لو السفر هو خيرك , ربنا ها يخليك تكسب لو اتعادت القرعه مليون مره
  • و لو مش خيرك يبقى ربنا عمل كده مخصوص علشان مجهز لك خير افضل و اكبر , سواء جوه مصر او فى امريكا او فى مكان تالت .
خليك فاكر طول الوقت ان كل الاشياء تعمل معا للخير للذين يحبون الله .

ربنا معاك و يبارك حياتك

المفدى
الانفصال هو الحل
الرد مع إقتباس