الموضوع: طلب مساعدة
عرض مشاركة مفردة
قديم 25-05-2011
الصورة الرمزية لـ el chife
el chife el chife غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2007
el chife is on a distinguished road
مشاركة: طلب مساعدة

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة rania fawzi مشاهدة مشاركة
وانا بضم صوتي لصوتك انت والمعلم ابو يعقوب وباقول ادوني طريقة ادخل بيها الكنيسة
واعلن ديانتي واطلب تعميدي
ومش فاهمة قصدك يعني اية بخفي اكتر ما بظهر انا دلوقتي مسيحية المفروض انك تدافع عني مش تديني ولا تدينوا الناس فتدانوا
بشكر ردك واهتمامك واسفة لو كانت تجاوزت حدي بس بادافع عن ديني وعقيدتي
سلام ونعمة أختنا العزيزة رانيا
استوقفتنى هذا الكلمات المدونة باللون الأحمر برغم إننى استشعر مدى معاناتك والامك
كيف نعطيكى طريقة لدخول الكنيسة والكنيسة مفتوحة أمام الجميع ولاسيما إنك مازلتى مسلمة وتعيشين وسط عائلتك دون إعلان إيمانك الجديد ..كيف يحدث ذلك قبل إعلان إعتناقك المسيحية وبدون خوف..
شوفى ياأخت رانيا أنا هكلمك بصراحة ..
المسيحية مبنية على الأيمان والكتاب المقدس بيقول :
لو كان لكم إيمان مثل حبة خردل لكنتم تقولون لهذا الجبل: انتقل من هنا إلى هناك فينتقل. ولا يكون شيء غير ممكن لديكم ( مت 17: 20 )حينما فشل التلاميذ في أن يتعاملوا مع الولد الذي به روح أخرس، سألوا الرب: "لماذا لم نقدر نحن أن نُخرجه؟"، كان جواب الرب لهم: "لعدم إيمانكم". ثم استكمل حديثه بالقول: "لو كان لكم إيمان مثل حبة خردل لكنتم تقولون لهذا الجبل انتقل من هنا إلى هناك فينتقل" ( مت 17: 20 ).
ملخص الكلام ياأخت رانيا لو بتحبى المسيح بجد وايمانك قوى إعلنى إيمانك من غير خوف وربنا هيقف جنبك وكمان هتلاقى نفسك بتروحى الكنيسة لوحدك من غير مساعدة أحد والمعروف أن الكنيسة مفتوحة لكل مسيحى
سواء كان عابر جديد أو مسيحى المولد وتأكدى إن إله المسيحية إلة حى هينور بصيرتك ويرشدك للصح .
تحياتى
بل روح القوة والمحبة والنصح

+ + +
الرد مع إقتباس