عرض مشاركة مفردة
قديم 05-06-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
سكوت الاقباط عن حقوقهم ؟!

الرباط التالى رأى احد المسلمين الشرفاء عن أن السبب الرئيسى لمشكلة الاقباط فى مصر هو سكوت الاقباط عن حقوقهم ؟! و من له عينان فاليرى ... و من له أذنين فاليسمع ...

بداية الاقباس
الاخ العزيز المفدي .. تحية طيبة وبعد ...
طبعا انا سعيد انى بلتقي بشخص هنا في المنتدي بيحاول يكون موضوعي ومهذب ومتحضر في الاسلوب .. لان زي ما انت عارف هو دة السبيل الوحيد لوجود حوار او تحاور بيننا .. وأؤكد للجميع ان الحوار رغم انه بينى وبينى المفدي الا انني ارحب بالنقاش الهادئ الهادف من جميع الاطراف ... واعتقد ان لكلانا ( انا والمفدي ) كامل الحق في تجاهل السباب او البذائات او اساليب المراوغة والسخرية المعهودة في بعض الأفات الموجودة بالمنتدي ... وذلك بتجاهلهم تماما كانهم لم يكتبوا شيئا ....
بخصوصي

1- انا غلاباوي ( لا اعتقد ان الاسم سيشكل اي عائق ولا احب الكذب او ادعاء اي اسم ) تعديت الان عقدي الثالث من العمر ( يعنى مش مجرد مراهق بيدخل يتكلم وخلاص بدافع العصبية ) .. واعمل بالقطاع العام ............................

2- مش هقولك انا مصري حتى النخاع او لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا .. ومصر هي امي نيلها هو دمي ... الخ .. بس انا اتولدتفي مصر وعشت في مصر وللعلم زرت بلاد كتيرة جدا وبدون تحيز ملقتش زي الانسان المصري في كل شيء .. يمكن فقير يمكن في بعض الاحيان تعييس لكنه متفرد بأشياء كتييرة اوي عن اي حد في العالم
اما موضوع انا مصري واعتز بعروبتى والقومية العربية والحاجات دي كلها فصدقنى انا اللى بيربطنى بالعرب هو دينى ولغتى العربية ليس الا ... ما دون ذلك بصنفهم تحت مرتبة
( العرب جرب .. وشوية محدثين نعمة ) ليس الا ومش عايز اقولك موقفي العدائي دة لية لانه ظاهر للعيان وقمة السلبية العربية في حل مشاكلهم هي اللى خلت الكل يبص لهم النظرة دي ومايبقاش ليهم قيمة .... مش هطول عليك بس انا فعلا مصري ابا عن جد وبعتز بمصريتى جدا جدا .. وأرفض اي تقسيم عنصري غبي يحاول يشير ان مسلمين مصر مجرد غزاة قدموا من الجزيرة العربية ... لان زي ما جه من الجزيرة العربية جه تجار وشعوب من جميع انحاء العالم واستوطنوا بمصر .. والكلام دة مش كلامي لدرجة انهم وصفوا مصر بالبوتقة اللى بتنصهر فيها شعوب العالم ... ايجاز لكل الكلام دة انا مصري

3- ديانتى والحمد لله الاسلام .. وباكد في اول الحديث زي ما أكدت قبل كدة انى لا بدقن ولا زبيبة ولا جلابية قصيرة .. ولا بتاع قال الله ولا قال الرسول (صلي الله علية وسلم ) .. وبرضة مش مسلم من اياهم اللى مسلم بالبطاقة وبس ,, انا شخص عادي جدا بتكلم عادي جدا ولا بحاول أأسلم حد او اعمل تقية زي ما بتقولوا .. اللي عايز يسلم يسلم واللى مش عايز براحتة ... كل واحدة مسؤول عن نفسة ومصيرة كل شيء قدام الانسان واضح وحتى لو شيء غامض عندة عقلة يفكر بيه ويستدل بيه وقلبة يحس بيه ويعرف بيه ... يعنى لما اتكلم معاك مش هشتغل معاك كلام قص ولزق لان كلام مش كلامي مضمنش ببساطة انه يكون خالي من الاخطاء لاننا كلنا بشر ....انا بتكلم بلسانى لسان المواطن العادي اللى بيوزن الامور صح ...ومعندوش ادنى كراهيية لأي حد حوالية الا للي يأذيه او يظلمه ...

بالمناسبة انا متربي على التسامح بين الناس وان ربنا اللى بيحاسب الكل في الاخر مش مجرد مسلم يدخل الجنة او مسيحي يدخل النار او الكلام دة .. وعشان الامر يكون واضح متربي وجيران بيتنا الباب في الباب مسيحين واكتر من الاهل وبناكل سوا ونخرج سوا وبنشارك بعض في كل حاجة ولحد النهاردة ,,, ولحد ماا اموت هتفضل علاقتنا بيهم كويسة جدا على اساس احترام متبادل وتقدير ..

4- موقفي من الدين المسيحي ., انا عمري ما حسيت في لحظة ان دين المسيحية مش دين او انه شيء عبثي او انى احاول اشتمة او اعامل في نظاق عملي اي حد على الاساس دة .. وحتى لو كنت كدة فا دينى الاسلامي بيحضنى على احترام الاديان السماوية ومنها المسيحية يعنى بحترم المسيحية والسيد المسيح وبوقرة .,. اما كون التوقير دة بيختلف بينا على اساس انه رسول الله ... وانكم تقدسونة كأله او انكم لا تعترفون بما تسمونه عيسى .. فكل ذلك بالنسبة لي لا يمثل اي شيء ... انا بحترم الدين وبحترم سيدنا عيسى علية السلام مهما كان موقفكم من الاسلام .ومش هنكر ان فيه في مصر اضطهاد الى حد ما لكن سكوتكم دة اللى خلا الحكام يعتبروكم شيء مهمش . يعنى للاسف انتوا اللى جبتوه لنفسكم وغصب عنى يا عزيزي لكن المنطق بيقول ازاي اجري وادور لك على حقك اذا كنت انت نفسك مش بتطالب بيه ؟ .... وللاسف الاضطهاد دة حاليا مش ليكم بس لا دة للشعب المصري بالكامل لكن انتوا بتحسوا بيه اكتر لانه ظلم على ظلم .. اما موضوع الغزاة المسلمين والكلام الساذج دة كلة بالنسبة لية ميساويش تمن الحبر اللى اتكتب بيه ... حتى الفتوحات الاسلامية بعد فتح مصر استمرت الفتوحات لليبيا وشمال افريقيا حتى اسبنيا .. يعنى الجيش مقعدش وبللط في مصر انما استمر في فتوحاته.. ومش هنكر ان في ناس منة استقروا في مصر او في قبائل نزحت على مصر زي القبائل اللى استوطنت الشرقية مثلا .. ولحد النهاردة بتلاقي الشراقوه ليهم بعض العادات والتقاليد العربية القديمة ..مازالت حتى اليوم ...

معلش طولت عليك .. انما ما تنساش ان اسمي غلابااااوي ..
ههههههههههههههههههه

مع تحياتي لك
نهاية الاقتباس

ويل لشعب صامت ... ويل لشعب خاضع ... ويل لشعب مستسلم ... ويل لشعب خانع ... ويل لشعب متجاهل ... ويل لنا جميعا ان لم نتحرك و نطالب بحقوقنا السياسية ... لا تخافوا لانه شعب يولد من رحم الاضطهاد سيكون شعب قوى فى مواجهة التحديات.
الرد مع إقتباس