عرض مشاركة مفردة
  #34  
قديم 06-06-2005
signal_II signal_II غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: May 2003
المشاركات: 415
signal_II is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
لو أخذت فى الحسبان معدل نمو إقتصاد البلدين هتلاقى المسافة بتضيق كل سنة بقدر مش قليل.
كتير من شركات صناعة السيارات اليابانية نقلت أو بتنقل مصانعها للصين للإستفادة من التكاليف المنخفضة حتى البى إم دبليو النهارة ليها مصانع فى الصين
العزيز مينا
معدل النمو دا مش مقياس حقيقى .. لاسباب كتيرة اهمها انه مابيقس باسعار الصرف السارية (الحالية )
الصين معرضة خلال ال 25 سنة القادمة لاختلالات فى التركبية الديمغرافية لهجرة سكان الاقاليم الفقيرة الى الاقاليم الحيوية والغنية وهناك احتمالات انها ستفشل كل العملية
الى جانب المسلمين وحروبهم المخفية الانفصالية ودولهم اللى يحاولون انهم يعملوها بالرغم من النغنغة اللى فيها والسماح لهم باكثر من طفل
الصين حاجة هشة داخلية من شباب الجامعة اللى مستنى فرصة للحرية للفقراء لفروق المستويات الحالية ..

اما حكاية نقل التصنيع للصين فدى لان الصانع دائما يريد اكبر مكسب واقل خسارة
ايدى عاملة فى صناعات كثيفة رخيصة فلم لا ؟
لكن هل لدى الصين علامة واحدة تجارية من صتعها تستحق الاحترام .. ؟
حتى الشركات اليابانية معرضة بين لحظة واخرى للانسحاب بمشروعاتها من الصين للخلافات بين البلدين
كل مصانع الصين مصانع تجميع للمنتجات العالمية للتصدير بهدف اكبر ربح ومواجهة الطلب على اغنياء الحقبة الشيوعية الى جانب بالطبع تغذية هونج كونج بهذة المنتجات

لااظن ان الصين ستتخلى عن الصناعات الهايفة لانها تعرف جيدا مدى قوتها بالسوق العالمية
فمن الممكن الا تشترى طائرة الا انك ستشترى بزازة قميص حاجات هايفة

اما حكاية ايران عايشة مرتاحة فدى بجد نكتة وياما هنشوف الغلب مع غلباوى

آخر تعديل بواسطة signal_II ، 06-06-2005 الساعة 10:31 PM
الرد مع إقتباس