عرض مشاركة مفردة
قديم 09-06-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
عزيزى المفدى، أنا متفق معاك إن الغالبية تغض النظر عن مثل هذة الجرائم لكن أنا متأكد إن أحد أسبابة الرئيسية هو السلبية و فية نسبة ممكن تكون بذرة كويسة و نسبة أكبر تلحقها لو حصل تحرك من أى نوع فى سياسة مصر الراكدة. أنا فاهم قصدك، سياسة أنا و أخويا على إبن عمى و أنا و إبن عمى على الغريب مع شحنة من التعصب الوهابى بتخلى الإنسان يفقد مبادئة الإنسانية لكن زى ما فية غلباوى أكيد فية غيرة كثير من الناس اللى على دراية باللى بيحصل و دول بذرة ممتازة. أما الأخ المحترم سادكاندل فهو بالظبط مثال الناس اللى لن تنضم الا لجبهة تكون متحدة من المسلمين و المسيحيين، هو شكلة راجل طيب دخل المنتدى و صدم من "المخطط الصهيونى لتفكيك الوحدة الوطنية" و الكلمتين إياهم يعنى بإختصار واحد بيقرأ الأهرام و معندوش أى فكرة عن الباطن، مواطن عادى بيحب بلدة و أكيد فية منة الملايين بس محتاجين جهة يترابطوا من خلالها. تعالى قول لواحد زى الراجل الطيب ده تعال إنضم ل"جمعية أقباط الولايات المتحدة" اللى كلها مسيحيين، إنت عارف الرد! لكن إدعية للإنضمام ل"جمعية الوحدة الوطنية الجديدة" ساعتها ممكن. أنا يمكن أكون غلطان لكن بصراحة لو مفيش مسلمين عندهم الإستعداد يسلكوا طريق جديد من الديمقراطية و المساواة فيبقى مفيش فيكى أمل يا مصر لأن الأقباط أقلية عددية و كمان مضطهدة و لا يمكن تفرض الإصلاح على الشعب كلة.

عزيزى غلباوى، يا ريت تعلق على الكلام الأعلى كونك واحد مسلم معتدل، رأيك إية؟ إزاى نصحصح الناس من التفكير الوهابى و نعرفهم بمشاكل الأقباط و الحاجة للمساواة، عندك مثلا الأخ سادكاندل اللى بيستنكر الكلام و كأننى أعيش على القمر.
أدينا بنترجى قداسة البابا يشيل إيدة مما لقيصر و بدى الأقباط الفرصة يدافعوا عن حقوقهم و الرأى ده إبتدأ ينتشر خصوصا فى بلاد المهجر و أنا متأكد إن قداستة مستنى اللحظة المناسبة، إحنا مهما ننتفد سياسة البابا لازم تبقى عارف إننا بنموت فية و عندنا فية ثقة كبيرة ليس لأنة رجل دين بل لأنة ضحى بكل حياتة فهو لم يتزوج و لا عندة أولاد أو حتى حساب فى بنك و حتى الهدوم اللى لابسها هى ملك الكنيسة يعنى ليس لة مطامع أو أهواء أو طموح شخصية و هو صايم بصفة مستمرة حسب معلوماتى يعنى حتى طعم اللحمة قد لا يتذكرة. على كل حال إحنا بنوصل لة رغباتنا و نعمل من أجلها يعنى الموضوع مش زن على ودان المسلمين و بس. لكن بدون أمثالك الأمل ضعيف فأرجو إنك على قد ما تقدر تنشر الوعى بمشاكل المصريين و منهم المسيحيين علشان لما نيجى نتكلم ما ييجيش واحد يدينى خطبة فى الوحد الوطنية.

الأخ ساد كاندل، المنتدى هنا بيدى حرية للكل إنة كتب اللى عابزة و العبء على القارئ إنة يختار إللى يقراه، و أنا واثق إن مفيش إثنين فى المنتدى كلة موافقين بعض فى كل شئ فعندك مختلف الآراء تحاور مع اللى يعجك و تجاهل اللى ما يعجبكش. أنا لا أحب الشتيمة و لا أسلوب الشتيمة لكن إسمح لى أعبر عن تعجبى من ذهولك! هل تستطيع بكل أمانة تقول لى إنك عمرك ما سمعت خطبة جمعة فيها شتيمة أو إستفزاز للمسيحيين؟ فى الميكروفون و على الملئ كمان.
الرد مع إقتباس