عرض مشاركة مفردة
قديم 08-03-2005
Maged Afifi Maged Afifi غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
Maged Afifi is on a distinguished road
شكرا على هدوءك

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مراقب
أهلا ساويرس
ليه الطبيعي أنهما لم يدخلا الاسلام لأجل الاسلام؟
هل هذا منطق مقبول أن نسلم بشئ لا نعرف عنه شيئا؟

طيب حتى لو ده الطبيعي مش جايز الحالة دي مش طبيعية ؟
انتم بتقولوا مايهمناش لو دخلوا الاسلام بارادتهما

طيب نفس السؤال انتم ليه مخبينهم ومش سامحينلهم بالحياة الطبيعية وانهم يمارسوا الطب اللى تعلموه؟

بالنسبة للقانون وجلسات النصح فهو ينص على أن تكون في مكان محايد
يعنى داخل الكنيسة لأ
علشان يبقى فعلا الشخص له حرية الاختيار صح؟

ممكن تقولي بقى هل الوقت ده كله من ساعة يوم السبت قبل الماضي وهما بيعملوا جلسات نصح؟

لو كان خلصت الجلسات ومهما كان قرار الطبيبتين ليه ما نشوفهمش يقولوا أنا ماريان وققررت كذا
وانا تريزا وقررت كذا

هايزعل مين لو حصل الحكاية دي؟
مش الوضوح أسهل طريق ويريح؟

وبعدين انت بتقول بالنص
طبعا لن يستطيعوا عمل الجلسات دي ، لأن غرضهم شثيء آخر مش الدين

مين اللى لن يستطيعوا؟ البنيتن؟
طيب الحل ساعتها ايه؟ نجبرهم على العودة؟ هاتقول لأ
طيب يبقى هما اقتنعوا للعودة إلى المسيحية؟
ماشي فينهم بقى يقولوا كده يعنى نفس السؤال

بعدين ليه تتهجم وتصف اللى يفكر فى الاسلام يبقى غبي؟
هو انا غلطت فيكم في حاجة

مش قلنا نحاول نلتزم بالهدوء ولو في الموضوع ده بس

تحياتى وزعلان منك
أولاً أحييك على هدوء حوارك؛ ثانيا لست من الفيوم ولا أعرف الفتاتان.
ثالثا نحن لا نخفى من يريد اشهر اسلامه لأننا لا نجبره أصلا على العودة ان هو أراد فليس لدينا حدود للردة ولكن واجبنا أن نساعد من يتعرض لمحنة على اجتيازها
رابعا حسب ما هو منشور فى احدى الجرائد التابعة للأجهزة الأمنية ( صوت الأمة )؛ أو سمها صوت امن الدولة؛ فالفتاتان فى دير العزب و أعتقد ذلك لمعالجة أثار المحنة التى تعرضتا لها ثم يعودا لحياتهما الطبيعية بعد ذلك.
خامسا لا يفضل أن تظهرا على شاشة التليفزيون كما تقول خوفا من قيام متعصبيكم بقتلهما باعتبارهما مرتدتيمن عن اسلامكم. فلو حدث هذا فكأنه سماح لكل المتعصبين من طرفكم بأن شاهدوا الفتاتان و عندما ترونهما فى الشارع فاقتلوهما!!!!!.
سادسا: أعتقد أنكم المسئولون عن ترويج كل الإشاعات الكاذبة و وصل هذا إلى حد استخدام الجرايد فى ترويج الشائعات لأهداف تفيد كل من أمن دولت هانم و المتطرفون الإسلاميون على السواء و تلهى البشر عن حياتهم فى تعاطى الشائعات و النميمة ( راجع كل القضايا المرتبطة بالفساد و الجنس و أسلمة ال***** ) التى تعمل الدولة على ترويجها لتجنب الصراع على السلطة